eitaa logo
مدرسه علم و دین
2.1هزار دنبال‌کننده
214 عکس
82 ویدیو
52 فایل
نقد نئوآتئیسم وابسته به موسسه فرق و ادیان حق پژوهی مشهد «مرکز تخصّصی نقد فرق و ادیان» 📩 ارتباط: @Admin_elhad 🔰لینک گروه مدرسه علم و دین https://eitaa.com/joinchat/188809439Cf9c4db02ee
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺اوایل بهمن ماه سالروز مرگ «کمونیست» و «لنین» است / پایان یک الگوی ناموفق و خداناباور که دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد. 🔹«لنین» اولین رهبر شوروی کمونیستی بود که با هدف حمایت از کارگران و قشر آسیب دیده و مبارزه با طبقه ثروتمند، علیه حکومت دیکتاتوری و ناکارآمد تزار روسیه قیام کرد ولی پس از سرکارآمدن، به یک دیکاتوری بدتراز تزار تبدیل شد. 🔹لنین تلاش کرد الگوی کمونیستی و خداناباورانه خود را در جامعه شوروی پیاده سازی کند ولی روز به روز ناکارآمدی این الگو بیشتر نمایان می شد. «مهدی پیش بین» 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه اول آشنایی ونقد الحادجدید سردمداران. شگردها و راهکار مقابله -حوزه علمیه گناباد-حجت الاسلام احمدمنصوری-.mp3
30.12M
🎧 | آشنایی ونقد الحادجدید سردمداران، شگردها، مبانی و زمینه‌های گسترش آتئیسم و راهکار مقابله با آن جلسه اول 🎙حجت الاسلام احمدمنصوری 📍حوزه علمیه گناباد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه دوم. آشنایی با الحادجدید.شگردها، مبانی وزمینه های گسترش آتئیسم. حجت الاسلام احمدمنصوری 7دیماه 1402-حوزه علمیه گناباد.mp3
36.85M
🎧 | آشنایی ونقد الحادجدید سردمداران، شگردها، مبانی و زمینه‌های گسترش آتئیسم و راهکار مقابله با آن جلسه دوم 🎙حجت الاسلام احمدمنصوری 📍حوزه علمیه گناباد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| دفاع تبیینی از خداباوری 🔹امروزه که علم تجربی و روش استقرایی به رشد و شکوفایی رسیده است، گاهی گمان می‌شود که یافته‌های علمی در تعارض با خداباوری می‌باشند. 📍با این حال سوئینبرن از جمله فیلسوفانی است که معتقد است نه تنها با روش تجربی و استقرایی نمی‌توان دین و خداباوری را محکوم کرد بلکه اتفاقا می‌توان با این روش از خداباوری دفاع کرد. 📗 کتاب دفاع تبیینی از خداباوری، کتابی است که بر اساس دیدگاه‌های سوئینبرن نگاشته شده است. 📌 مطالعه این کتاب از آن جهت اهمیت و جذابیت دارد، که عموم مردم مخصوصا جوانان، اهمیت ویژه‌ای برای یافته‌های علمی قائل هستند و روش تجربی و استقرایی را ملموس‌تر می‌دانند. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| دفاع تبیینی از خداباوری: بررسیِ دیدگاه سوینبرن 🔻موضوع این مقاله، دفاع تبیینی از خداباوری روشی مبتنی بر استنتاج بهترین تبیین وبر اساس احتمال‏ محوری است که سوینبرن از آن دفاع می‏ کند. 🔸در این روش، خداباوری توحیدی، بسان یک فرضیه قلمداد شده، به رقابت با سایر فرضیه‏ های رقیب، نظیر مادی‏ گرایی، انسان ‏گرایی وخداباوری غیرتوحیدی، سپرده می‏شود. این رقابت در قالب استنتاج بهترین تبیین وبا توجه به معیارهای ارزیابی فرضیه‏ها صورت می‏گیرد. 🔹در این مقاله، با بیان عناصر اصلی دیدگاه سوینبرن، به بررسی دیدگاه او پرداخته‏ایم. روش ما، تحلیلی و عقلی (با تکیه بر داده ‏های حاصل از مطالعه منابع) است. 🔸مهم‏ترین نتایجی که رسیده‏ایم این است که کمیت‏ گرایی سوینبرن در دفاع از خداباوری، استفاده از مقدمات مورد چالش، چالشی بودنِ عنصر سادگی، وعدم کفایت تبیین علّی از جمله مهم‏ترین چالش‏ هایی هستند که دیدگاه سوینبرن با آنها مواجه است. 🔻نشانی مقاله https://jitp.ut.ac.ir/article_91447.html ✍️دکتر منصور نصیری 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
خداشناسی استقرائی 🔸به واسطه جریان با محوریت ، استقراء و تجربه محوری به قدری رشد کرد که این نه تنها در طبیعت شناسی بلکه و الهیات غرب نیز تحت تأثیر این جریان قرار گرفت. 🔹اگرچه تجربه‌گرایی افراطی که در قالب منطقی پدیدار شده بود، رو به افول رفت ولی رسوبات این جریان هنوز در غرب وجود دارد. 🔻به همین دلیل است که در کتاب خود با نام «دفاع تبیینی از خداباوری» برای دفاع از خداشناسی از روش قیاسی روی‌گردان شده و سعی می‌کند خداباوری را با روشی استقرائی و مبتنی بر استنتاج از طریق بهترین تبیین پیش ببرد. 📌 این رویکرد امروزه در کشور ما نیز در حال رشد است؛ لذا نخبگان و اندیشمندان برای کنترل و راهبری آن باید هوشمند باشند. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| 📚 «الحاد جدید؛ بررسی و نقد در فیزیک و زیست شناسی معاصر» ✍ حجت‌الاسلام دکتر شاکرین 🔹 منبعی غنی در توانمند‌سازی جهت پاسخ به شبهات الحاد، شایسته برای مطالعه، یادداشت‌برداری و ارائه مطالب ✅ برای تهیه کتاب با تخفیف ۳۵ درصدی درخواست خودتان را در گروه «مدرسه نقد الحاد جدید» اعلام فرمایید. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
01 آیا علوم تجربی (به ویژه فیزیک) می تواند چیزی را اثبات نماید؟.mp3
1.92M
🎧 | آیا علوم تجربی (به ویژه فیزیک) می تواند چیزی را اثبات نماید؟ 🎙دکتر رکنی‌زاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) 🔍 مجموعه فیزیک و الهیات / صوت اول 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
علم و دین.عرصه‌های تعارض‌نما میان علم و دین. حجت الاسلام دکتر شاکرین قسمت1.mp3
6.62M
اول | آنچه باید از رابطه بدانید 🔍 عرصه‌های تعارض‌نما میان علم و دین 🎙حجت الاسلام دکتر شاکرین 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| عرصه‌های تعارض‌نما میان علم و دین 🔻 آتئیست‌های جدید برای این که دین را از صحنه زندگی بشر خارج کنند ادعای تعارض میان علم و دین را دامن می‌زنند. طرفداران این جریان و جنبش دین‌ستیز از طریق علوم مختلف در تلاش اند وجود خدا را به عنوان بزرگترین و مبنایی ترین اعتقاد دینی مخدوش نمایند که به گوشه‌هایی از مفروضات این دانش‌ها اشاره می‌شود: 🔹 الف. در علم فیزیک، محورهایی مثل رابطه عدم قطعیت را ناقض اصل علیت (سنخیت میان علت و معلول) و قاعده خداباوری در جهان تلقی کرده اند. 🔸 ب) در کیهان شناسی، با امثال نظریات جهان پایدار، جهان ایستا، جهان نوسانی و طرح ازلیت جهان، به نفی خدا پرداخته‌اند. در این راستا بعضی‌ها ضمن باور به حدوث و آغازمندی جهان مدعی هستند که آغاز داشتن دلیل بر وجود خدا نیست و می‌تواند از هیچ و بدون علت وجود آید که این برداشت را با مدل‌ها و طرق مختلف بیان نموده‌اند؛ 1. ادوارد ترایون از طریق افت و خیز خلاء مطرح کرده 2. لارنس کراوس مدعیست که قوانین طبیعت خودبخود به وجود آمده‌اند 3. استفن هاوکینگ به کمک هارتل مدل بی‌مرزی را طرح کرده و می‌گوید در عین اینکه جهان محدود است، آغازی ندارد؛ نه ازلی است و نه آغاز دارد، لذا نیاز به خدا ندارد. 🔹ج) دانش زیست شناسی، یکی دیگر از راههای طرح تعارض علم و دین است؛ به ویژه نظریه تکامل داروینی که داکینز و امثال او پیدایش حیات و تنوع گونه‌ها و نظم و ساختار پیچیده موجود میان آنها را برآمده از یک فرایند کور انتخاب طبیعی و اصل تنازع بقاء و جهش‌های ژنتیک می‌داند که به صورت تصادفی در یک فرایند طبیعی بدون نیاز به خدا به اینجا رسیده است. 🔸حال برخی افراد که این امر را مخالف متون دینی دیده اند مدعی شده اند تعارض جدی میان علم و دین وجود دارد. ادامه دارد 🖇 (برگرفته از سلسله نشست های دین و چالش های روز با موضوع: "رابطه ی متقابل در دنیای معاصر" حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین) 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
یزد. جریان شناسی دین ستیزی از انقلاب کبیر فرانسه تا 11 سپتامبر 2001.mp3
41.86M
| جریان شناسی دین ستیزی از انقلاب کبیر فرانسه تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ 🎙 حجت‌الاسلام دکتر احمد منصوری 🗓 یزد؛ دی‌ماه ۱۴۰۲ 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
02 مکانیک کوانتومی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد و چه تفاوتی با مکانیک کلاسیک وجود دارد؟.mp3
4.32M
🎧 | مکانیک کوانتومی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد و چه تفاوتی با مکانیک کلاسیک وجود دارد؟ 🎙دکتر رکنی‌زاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) 🔍 مجموعه فیزیک و الهیات / صوت دوم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
علم و دین.چیستیِ علم.راهکار رفع عرصه‌های تعارض‌نما میان علم و دین .حجت الاسلام دکتر شاکرین قسمت2 .mp3
8.65M
دوم | چیستیِ علم 🔍 راهکار رفع عرصه‌های تعارض‌نما میان 🎙حجت الاسلام دکتر شاکرین 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| چیستیِ علم 🔻راهکار رفع عرصه‌های تعارض‌نما میان علم و دین 🔹جهت رفع چالش‌ها و عرصه‌های تعارض‌نما میان علم و دین، نخست هویت و قابلیت علم تبیین شده، سپس تعارض و عدم تعارض میان علم و دین مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. ❓علم یعنی چه، چه چیزی علم است و چه چیزی علم نیست، به تعبیر دیگر چیزی برای اینکه علمی تلقی شود چه فرایندی دارد؟ 🔸چیزی علم است که در جامعه علمی استانداردها و آزمون‌های علمی را طی کرده و مؤیدات و شواهد کافی مورد قبول نزد دانشمندان به‌دست آورده باشد؛ در این صورت از آن تعبیر به نظریات‌علمی و یا قوانین علمی می‌شود که در تبیین پدیده‌ها از آن استفاده می‌گردد. 🔹 حال اگر با چنین هویتی اینها را علم بدانیم، هیچ‌گونه تعارضی میان علم و دین وجود ندارد. اما این دسته از نظریات که عموما خداناباوران در انکار وجود خدا یا دین‌ستیزی به آن استناد می‌کنند، نمی‌تواند موضوع تعارض میان علم و دین باشد؛ چون این مفروضات یا به این درجه از علم نرسیده‌ و در واقع علم نیستند (در این یادداشت به آن پرداخته می‌شود) و یا دلالتی بر مدعای آتئیست‌ها ندارند: ▫️الف. اصل عدم‌قطعیت، این اصل در فیزیک‌کوانتوم خودش تبیین علّی و معلولی دارد و نافی علیت نیست. 🔹ابتدا که این اصل مطرح شد، عده‌ای عجولانه گفتند رابطه عدم قطعیت، اصل علیت را نفی می‌کند اما بعد همان‌ها حرفشان را اصلاح کردند و بعد مشخص شد آنچه را نفی می‌کند، اصل علیت به معنای فلسفی نیست بلکه اصل موجَبیت (determinism =جبرگرایی،تعین‌گرایی) است که در فیزیک کلاسیک مطرح بوده است و آن ربطی به اصل علیت ندارد؛ چون علت و معلول در فیزیک از نظر فلسفه مُعِدّات هستند و هیچکدام موجبیت قاطعی ندارند؛ به‌علاوه اینکه کوانتوم مکانیک، ادعای فلاسفه درباره علیت را تأیید می‌کند و حتی عده‌ای معتقدند فیزیک کوانتوم برخی مباحث دینی را نیز حل می‌کند. 🔸بنابراین این شتاب‌زدگی و خلط علیت در علم و فلسفه و حتی خلط اصطلاحات در علم است که تعارض‌نما می‌شود؛ مثلا خلط اصطلاح «احتمال» که در فیزیک کلاسیک، معرفت‌شناختی است اما در فیزیک‌کوانتوم یک مسأله هستی‌‌شناختی است. ▫️ب. در مباحث کیهان‌شناختی، مدل‌ها و نظریات مختلف (مثل جهان ثابت یا ایستا و یا حالت پایدار که البته خود علم آنها را رد کرده و این نظریات منسوخ شدند) نسبت به نیازمندی وجود جهان، فرقی نمی‌کند که جهان ازلی باشد و یا حادث باشد؛ چون از منظر فلسفی جهان ازلی هم ممکن الوجود است و ممکن‌الوجود در وجودش محتاج علت است. 🔹و یا نظریات کیهان‌شناسی و کوانتومی مثل نظریه ادوارد ترایون، لارنس کراوس و نظریه هاوکینگ که وابسته به زمان موهومی است، نه اثبات شده و نه در حد استاندارد در علم که قابل توجه عده‌ای از کیهان‌شناسان برجسته هم باشند، نیستند. نظریه ریسمان‌ها، نظریه اِم (M theory) هنوز مورد سؤال است. 🔸بسیاری از دانشمندان پاسخ اینها را داده‌اند و از نظر علمی به چالش کشیده شده‌اند. مثلا هاوکینگ که زمان موهومی را مطرح می‌کند این سوال مطرح می‌شود که زمان موهومی (مدلی برای آغاز جهان که هم محدود باشد و هم آغازی نداشته باشد) واقعیت دارد یا ندارد؟ در حالی که هاوکینگ از نظر علمی پاسخی برای این مسأله ندارد و از نظر فلسفی به پوزیتیویسم پناه می‌برد.پس خلاصه اینکه باید بدانیم چه چیزی علم است و چه چیزی علم نیست. 🖇 (برگرفته از سلسله نشست های دین و چالش های روز با موضوع: "رابطه ی متقابل در دنیای معاصر" حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین) 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
03 آیا مکانیک کوانتومی توانسته معرفت‌شناسی و اندیشه‌های فلسفی را تحت تأثیر قرار دهد؟.mp3
1.88M
🎧 | آیا مکانیک کوانتومی توانسته معرفت‌شناسی و اندیشه‌های فلسفی را تحت تأثیر قرار دهد؟ 🎙دکتر رکنی‌زاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) 🔍 مجموعه فیزیک و الهیات / صوت سوم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
📚 | فيزيك متعاليه؛ فيزيك معاصر در جهت تبيين جهان بينی توحيدی ▫️همواره در طول تاريخ علم، انديشمندان در جهت تبيين ديدگاه و جهان بيني خود از علوم طبيعي بهره می‌برند، و پايه ابتدايی ارتقاء به الاهيات بر اساس طبيعيات قرار می‌دادند. ▫️در دوران معاصر نيز با توجه به رويكرد متافيزيك فيزيك معاصر، می‌توان از آن در عصر جديد به عنوان بهترين وسيله علمی جهت تبيين جهان بينی توحيدی بهره گرفت و كارآمدترين حكمت كه مورد قبول تمام مجامع علمي معاصر می‌باشد را جهت رسيدن به جهان بينی دين ارائه داد و در واقع فيزيك معاصر را به فيزيك متعاليه مبدل نمود... 🔻ادامه در نشانی زیر: http://daneshyar.blogfa.com/post/344 ✍️ مهدی دانشیار 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
حجت الاسلام سید مهدی موسوی.موضوع نظریه ولایت فقیه و نقش آن در بازگرداندن مسأله حاکمیت به رأس مباحثات اسلامی .mp3
6.11M
❓آثار و نتایج عینی نظریه ولایت فقیه پس از ۴۵ سال از انقلاب اسلامی چیست؟ ❓ولایت مطلقه فقیه، نظریه‌ای در خلأ یا کارآمد در عمل؟ 🎙حجت الاسلام سیدمهدی موسوی 🔻ادامه در لینک زیر https://eitaa.com/joinchat/413467080Ce763fb4bd5 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
علم و دین.دلالت‌های علم.آیا مفروضات و نظریات علمی دلالتی بر مدعای آتئیست‌ها دارند. حجت الاسلام دکتر شاکرین.قسمت 3 .mp3
6.1M
سوم | دلالت‌های علم 🔍 آیا مفروضات و نظریات علمی دلالتی بر مدعای آتئیست‌ها دارند؟ 🎙حجت الاسلام دکتر شاکرین 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin