مدرسه علم و دین
#صوت چهارم | محدودیتهای علم 🔍 باتوجه به رشد علم در رفع مسائل، چه نیازی به دین داریم؟ #علم_و_دین
#یادداشت چهارم | محدودیتهای علم
❓باتوجه به رشد علم در رفع مسائل، چه نیازی به دین داریم؟
🔹در پاسخ به عدهای که میگویند علم دستاوردهای زیادی داشته و نیازی به دین نداریم و هر کجا تعارض دیدیم دین را کنار بزنیم، باید بررسی شود که علم چه قابلیتها و همچنین چه محدودیتهایی دارد، آیا میتواند همه نیازهای انسان را برطرف سازد؟
🔻علم با همه توانمندیهایی که دارد، محدود است که در اینجا به بخشی از ناتوانیهای علم اشاره میشود:
1⃣. علم مبتنی به مبانی متافیزیکی و پیش فرضها و اصول موضوعه است که اموری بیرون از حیطه تجربی است؛ مثلا علم بدون قاعده علیت و سنخیت (علل مشابه معلولهای مشابه دارد) ارزشی ندارد. اگر علیت و سنخیت علی و معلولی را از علم بگیریم چیزی ندارد.
2⃣. هماهنگی جهان هستی و نظام توحیدی از خود علم نیست و حتی حاکم بر دانشمندان ملحد است و علم اینها را بحث و اثبات نمیکند؛ علم، اصول راهنمای خودش را نمیتواند اثبات کند، پس علم از الگوی دینی جهان بهره میبرد.
3⃣. علم نمیتواند جهان را تبیین نهایی کند؛ چون علم ابزار، روش و کارآیی خاصی دارد. کار علم این است که رابطه میان پدیدههای طبیعی را با قوانین طبیعی و از روش مشاهده کنترلپذیر و آزمایش توضیح دهد؛ پس علم از درون جهان سخن میگوید و نسبت به شناخت ماورای این جهان نه ابزارش را دارد و نه قوانینش را، پس حرفی نمیتواند بزند. نسبت به کل جهان نیز بدین منوال است؛ اینکه این جهان مخلوق است یا نه؟ ممکن الوجود است یا واجب الوجود، غایت این جهان چیست؟ علم هیچ چیزی نمیتواند بگوید و در این موارد ناتوان است؛ یعنی هم برای شناخت مبدأ جهان به بیرون از خودش محتاج است و هم در تبیین غایت حیات هم دستش بسته است، بلکه علم تنها میتواند اشیاء درون جهان را تبیین نماید. جان لنوکس مثالی میزند که علم میتواند برای ما توضیح دهد که موتور جت چگونه کار میکند اما نمیتواند به ما بگوید که سازنده موتور جت کیست و از کجا آمده است. در مورد جهان هم علم همین است؛ فرایندهای موجود جهان را توضیح میدهد اما اینکه چرا جهان هست، چرا این قوانین را دارد، کار علم نیست. اینجاست که چیز دیگری باید بیاید آن را حل کند.
4⃣. از محدودیتهای دیگر علم اینکه، عوامل فرافیزیکی که در جهان فیزیکی اثرگذار هستند، چیست و چگونه اثر میگذارد، آیا این عوامل خداست، آیا فرشته است؟ در حالیکه علم در اینباره نیز پاسخی ندارد.
5⃣. از محدودیتهای دیگر علم اینکه، ذهن و آگاهی چیست و چگونه در جهان اثر میگذارد؟ علم هیچ توضیحی ندارد و کسانیکه میگویند از راه عصب و فیزیولوزی پاسخ میدهیم، تنها قادرند همبستههای عصب را توضیح دهند. اینکه انسان همواره و در طول شبانه روز شناخت و آگاهی پیدا میکند، تصمیم میگیرد و حرکتی میکند، علم هیچ توضیحی ندارد. پس علم خیلی محدودیتها دارد.
🖇 (برگرفته از سلسله نشست های دین و چالش های روز با موضوع: "رابطه ی متقابل #علم_و_دین در دنیای معاصر" حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین)
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
05 آیا آنچه در معنویت های نوظهور با عناوین « شفای کوانتومی، جاذبههای کوانتومی کیهان و...» مطرح میشود ارتباطی با کوانتوم مکانیک دارد؟.mp3
3.37M
🎧#صوت | آیا آنچه در معنویتهای نوظهور با عناوین « شفای کوانتومی، جاذبههای کوانتومی کیهان و...» مطرح میشود ارتباطی با کوانتوم مکانیک دارد؟
🎙دکتر رکنیزاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان)
🔍 مجموعه #پرسش_و_پاسخ فیزیک و الهیات / صوت پنجم
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
علم و دین.محدودیتها. مواردی از تعامل علم و دین. حجت الاسلام دکتر شاکرین. قسمت 5.mp3
42.26M
#صوت پنجم | محدودیتهای علم ۲
🔍 باتوجه به رشد علم در رفع مسائل، چه نیازی به دین داریم؟
#علم_و_دین
🎙حجت الاسلام دکتر شاکرین
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
مدرسه علم و دین
#صوت پنجم | محدودیتهای علم ۲ 🔍 باتوجه به رشد علم در رفع مسائل، چه نیازی به دین داریم؟ #علم_و_دین
#یادداشت پنجم | محدودیتهای علم ۲
❓باتوجه به رشد علم در رفع مسائل، چه نیازی به دین داریم؟
🔻 علم با همه توانمندیهایی که دارد، محدود است. در اینجا در ادامه یادداشت ۴ به بخشی از ناتوانیهای علم اشاره میشود:
6⃣. از محدودیتهای دیگر اینکه اگرچه علم، سیستم مادی و بدن انسان را توضیح میدهد اما نمیتواند به زندگی انسان معنا بدهد؛ برای چه به این دنیا آمدهایم، من کیستم، چه جایگاهی در نظام هستی دارم و هدف از زندگی چیست؟ وقتی نمیتواند معنای زندگی را به انسان بدهد، وقتی نمیتواند انسان را به خودش بشناساند، در اینجاست که نیاز به دین مشخص میشود. چه هدفی در زندگی نیاز داریم، اینجاست که دین کشف معنی میکند. اینکه چه هدف و غایتی در زندگی انتخاب کنیم نیاز به دین داریم. اینکه آیا بعد از دنیا هم چیزی هست، حیاتی هست، فیزیک و سایر علوم تجربی حرفی برای گفتن ندارند و ساکتاند و اینهاست که میتواند فلسفه حیات را عوض کند و وقتی فلسفه حیات عوض شد مسیر زندگی ما تغییر میکند و اینجاست که تنها دین عهدهدار این میدان است.
7⃣. ضمن اینکه گاهی انسان به واسطه علم، مشکلات و آسیبهای جبران ناپذیری را هم پدید میآورد؛ با علم سلاح اتمی، میکروبی ساخته میشود، اما علم به انسان نمیگوید سلاح مرگبار بساز یا از قدرت من استفاده کن و زندگی ساز باش. بلکه ایدئولوژی است که به انسان میگوید از این علم چگونه استفاده کن. انسان غیر از علم، نیازمند به راهنمای انتخاب هدف، مسیر و رفتار است. گاندی میگوید «غرب، جهان را خوب شناخت و توانست از علم استفاده کند و بر جهان مسلط شود ولی خودش را نشناخت و هرچه در علم جلو رفت، در خودشناسی عقب رفت». ویل دورانت میگوید «ما از نظر علم و تکنولوژی و ابزار خیلی قوی شدیم، اما در انتخاب یک هدف صحیح فقیریم». تمدنجدید نتوانسته هدف درستی به انسان بدهد. علم هرچه پیشرفت کند خوب است اما در یک جهت پیش میرود، بخشی از نیازهای انسان را تأمین میکند. اینکه این علم چه مسیری را انتخاب کند، دستش خالی است و چیز دیگری باید این خواسته را تامین کند؛ حال اگر آن جهت دهنده، دین باشد، یک طور جهت میدهد و اگر دین نباشد، ایدئولوژی بشری پیش میآید و به گونه دیگر جهت می دهد؛ مثلا فاشیسم یک ایدئولوژی مدرن است، سوسیالیسم یک ایدئولوژی مدرن است، لیبرالیسم یک ایدئولوژی مدرن است، فمینیسم یک ایدئولوژی سیاسی مدرن است که ایدئولوژی فمینیستی را با آموزههای مسیحی درآمیختند! چرا این جریانها پدید آمدند؟ مگر در دنیای علم زندگی نمیکردند؟ مگر همه چیز را علم جواب میدهد؟! چون از دین بریدند سراغ این ایدئولوژی ها رفتند.
🔻خلاصه:
بنابراین با توجه به محدودیتهای علوم تجربی و دانش بشری، نیاز به دین یک نیاز بنیادین است که هیچوقت ازبین نمیرود، ضمن اینکه میتواند به خود علم هم جهت بدهد و علم را به سوی مصالح جوامع بشری سوق و جهت دهد.
🖇 (برگرفته از سلسله نشست های دین و چالش های روز با موضوع: "رابطه ی متقابل #علم_و_دین در دنیای معاصر" حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین)
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
🔴 #قدرت_علمی کشور ایران در دیدگاه جهانی...
✍درحالی که در تمام جهان ایران عزیز یک کشور پیشرو در علم شناخته می شود یک عده از هموطن های ما جهت تحقیر ملت بزرگ ایران در کانالهایشان عکس آفتابه می گذارند و می گویند نهایت علم ما این است، پس ازخواندن این متن خودتان باید درباره این افراد قضاوت کنید
روحیه ی خودتحقیری بزرگترین بلایی است که می تواند بر سر یک ملت بیاید. همه کسانی که دلشان برای ایران می تپد باید با این روحیه مبارزه کنند.
یک ملت زمانی میتواند به اوج برسد که خود را باور کند و نا امیدی به هیچ عنوان راه حل خوبی نیست.
1⃣. سایت علمی #نیوساینتیست: ایران در بلندای رشد علمی جهان قرار دارد..👇👇
🔻Iran is top of the world in science growth | New Scientist
https://www.newscientist.com/article/dn20291-iran-is-top-of-the-world-in-science-growth/
🔷♦️🔶
2⃣. مقالات علمی و تحقیقاتیِ ایران به قدری دارای اهمیت بوده اند که گلوبال ریسرچ می نویسد: ایران یکی از مهمترین کشورهای جهان در تحقیقات علمی و تکنولوژی است...👇👇
🔻Iran as one of the world’s most important countries for scientific research and technology.
https://www.globalresearch.ca/irans-scientific-diplomacy-can-the-world-unite-to-explore-the-universe-for-the-sake-of-science-or-is-it-just-a-dream/5514121
3⃣. ایران به تنهایی مسئول بیش از 40 درصد از پیشرفتهای علمی جهان اسلام است!👇👇
🔻More than 40% of scientific advancement in the Muslim world comes from Iran
https://financialtribune.com/articles/people/241/iran-contributes-40-of-muslim-world-science
🔷♦️🔶
4⃣. ایران در جایگاه رتبه ی اول ارائه مقالات برتر در جهان اسلام قرار دارد! رشد ۴۱ درصدی ایران در ارائه ی مقالات برتر سبب شد تا ایران در جایگاه اول جهان اسلام در ارائه ی مقالات برتر علمی قرار گیرد.👇👇
🔻41% growth in Iran’s top articles: Iran places first in the region and Islamic worldAccording to the latest information released by ISI (Web of Science), the number of Iran’s top articles in 2016 has had 41% growth comparing to 2015. Therefore, Iran is in the first place in the region and Islamic world regarding the number of top articles.
http://www.isc.gov.ir/Shownews.aspx?lan=en&n_code=1011
🔷♦️🔶
5⃣. ژورنال نیچر: ایران نمونه ی بارز کشوریست که پیشرفت چشمگیری را از طریق تمرکز بر روی تحقیق و آموزش بدست آورده است. علی رغم تحریم ها در ۲۷ سال گذشته تقریبا در همه ابعاد تحقیقاتی دانشمندان ایرانی، آخرین علوم پیشگام روز را تولید کرده اند.👇👇
🔻Iran is a good example of a country that has made considerable advances through focusing on education and training. Despite sanctions in almost all aspects of research during the past 27 years, Persian scientists have been producing cutting-edge science.
http://www.nature.com/nature/journal/v441/n7096/full/441932d.html
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
جلسه 1 آشنایی و نقد الحادجدید حجت الاسلام احمدمنصوری مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی- مشهد-- 14021126.mp3
42.83M
جلسه 2 آشنایی و نقد الحادجدید حجت الاسلام احمدمنصوری مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی-- مشهد- 14021126.mp3
36.91M
#معرفی_مقاله | چرا میان علم جدید و جهانبینی دینی تعارض وجود دارد؟
🔹منظور از «علم» (Science) در این نوشته، نه صورتِ ایدهآل و آرمانیِ شناخت طبیعت بلکه همین دستگاه معرفتی فعلی علوم تجربی است که در سه شاخه اصلی علوم فیزیکی، زیستی و شناختی بسط یافته است.
🔸به عبارت دیگر، نظریات (Theories) مطرح امروزین در این سه شاخه که به عنوان محصولات فرایند چند صد ساله از زمان نوزایش معرفتی (Renaissance) تا به امروز قلمداد میشوند.
🔹مراد از «دین» نیز نه حقیقت فینفسه قدسی نزد انبیا و اولیای معصوم الهی و نه حتی معرفت دینی ناظر به فهم ما از اخبار متون مقدس یک دین خاص است؛ بلکه ارکان جهانبینی الهی مد نظر است که در قالب اصول مشترک میان ادیان ابراهیمی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) طرح میشود.
🔸اصولی مانند وجود خدای کاملی که خالق و حافظ جهان است، انسانی که دارای سرشتی دوگانه (مادی و مجرد) و بهرهمند از ظرفیتهایی نظیر اراده آزاد (Free Will) جهت رقم زدن سرنوشت خود و حرکت به سمت سعادتی است که تماماً در حیات این دنیا قابل حصول نیست و آموزه معاد که سرانجام سیر و حرکت جهان و انسان را معین میکند.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر: https://iict.ac.ir/1402/05/jahanbini/
✍️دکتر روزبه زارع
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
هدایت شده از حق پژوهی
💠 همایش منشور روحانیّت
موضوع: تشکیل حکومت در عصر غیبت
📜 به مناسبت سوّم اسفند؛ سالروز صدور پیام منشور روحانیّت توسط امام خمینی (ره)
👥 سخنرانان:
حجتالاسلام والمسلمین دکتر علی خیاط
حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبریان
حجتالاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی
🗓 پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲
🕣 ساعت ۸
📍مشهد مقدّس، سالن همایش هتل آفتاب ولایت
💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی
🔆 @Haghpajohi
06 آیا آنچه در معنویتهای نوظهوربهویژه در قانون جذب و راز کائنات با عنوان «انرژی مثبت» ادعا می شود، ارتباطی با انرژی در مکانیک کوانتومی دارد؟.mp3
1.24M
🎧#صوت | آیا آنچه در معنویتهای نوظهور بهویژه در قانون جذب و راز کائنات با عنوان «انرژی مثبت» ادعا میشود، ارتباطی با انرژی در مکانیک کوانتومی دارد؟
🎙دکتر رکنیزاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان)
🔍 مجموعه #پرسش_و_پاسخ فیزیک و الهیات / صوت ششم
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
مدرسه علم و دین
#اطلاع_رسانی | #معرفی_کتاب 📚 «الحاد جدید؛ بررسی و نقد در فیزیک و زیست شناسی معاصر» ✍ حجتالاسلام
📣 #اطلاعیه | شیوه خرید کتاب
مخاطبانی که برای تهیه کتاب «الحاد جدید؛ بررسی و نقد در فیزیک و زیست شناسی معاصر» اعلام آمادگی نمودند و همچنین سایر علاقمندان، میتوانند از طریق ذیل اقدام فرمایند.
1⃣. قیمت کتاب 280 هزار تومان است که با تخفیف 35درصد میشود 182 هزار تومان
2⃣. هزینه ارسال یک جلد کتاب 25 هزار تومان است که با هزینه کتاب مجموعا میشود 207 هزار تومان (کتاب با تعداد بیشتر، هزینه ارسال را کاهش می دهد)
3⃣. واریز مبلغ 207 هزار تومان برای یک عدد کتاب به شماره کارت 5041727010091351
به نام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
4⃣. ارسال رسید پرداخت به همراه نام استاد شاکرین، نام خریدار، شماره تماس، آدرس و کد پستی در ایتا به شماره 09108102237
5⃣. در صورت آگاهی بیشتر از این طریق اقدام فرمایید: 02188503341 داخلی ۲یا۷ خانم ثابتی.
🔻اطلاع بیشتر از طریق گروه👇
مدرسه علم و دین
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ فلسفه، تریبون دین است
🎙آیتالله جوادی آملی
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
چالشهای انتخابات حجت الاسلام دکتر الهی راد اسفند1402-کم حجم.mp3
40.55M
#صوت | چالشها و شبهات کارآمدی نظام و انتخابات
لطفا روی اعداد کلیک کنید👇
1️⃣نظرسنجی تجمیعی و سلایق سیاسی مردم ایران 00:07
2️⃣مردم ایران 40 درصد گرایش سیاسی و حزبی دارند (25درصد اصلاح طلب و 15 درصد اصولگرا) 02:23
3️⃣پرتکرارترین شبهات امروز کشور در عرصه انتخابات 06:54
4️⃣توجه به چالشهای اساسی انتخابات11 اسفند 08:45
پرده اول جنگ ترکیبی: اغتشاشات خیابانی 11:42
پرده دوم جنگ ترکیبی:جنگ ارزی و دلاری 12:13
پرده سوم جنگ ترکیبی: مسمومیت مدارس 14:45
پرده چهارم جنگ ترکیبی: جنگ اجتماعی(حجاب) رئیسی و نظام حجاب را خراب کرد! 15:40
6️⃣ارتباط طوفان الاقصی و انتخابات 11اسفند و شبهات سه گانه درباره طوفان الاقصی 19:00
7️⃣پایهگذاری دولت رئیسی بر خرابههای دولت روحانی 24:55
گزارش جهانگیری(خیلی مهم) 27:50
8️⃣مسئولین دستشون باهم توی یک کاسه است! 36:40
9️⃣حجاریان: تصاحب مجلس و استعفای رئیسی 39:45
🔟چرا نظام، روحانی را محاکمه نمیکند؟ 45:54
🎙حجتالاسلام دکتر الهی نژاد (دکترای علوم سیاسی)
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
نظریه کوانتوم (0).pdf
14.26M
📚#معرفی_کتاب | نظریه کوانتوم
✍ نویسنده : جی.پی. مک اوی
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
07 چه رابطه ای میان ماده و انرژی در فیزیک وجود دارد، و چه کارکردی در فلسفه ممکن است داشته باشد؟.mp3
1.82M
🎧#صوت | چه رابطه ای میان ماده و انرژی در فیزیک وجود دارد، و چه کارکردی در فلسفه ممکن است داشته باشد؟
🎙دکتر رکنیزاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان)
🔍 مجموعه #پرسش_و_پاسخ فیزیک و الهیات / صوت هفتم
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟
🔰تحلیل علمی-منطقی خانم دکتر فرشته سادات رحیمی _دکترای مطالعات آمریکا
🔻کانال اندیشه ورزان اتاق تبلیغ خراسان
https://eitaa.com/joinchat/413467080Ce763fb4bd5
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
6547f41c50876eceb9f2461e_-715317664152246388 00_01_52-00_19_30.mp3
4.23M
#صوت | درس گفتار مباحث مقدماتی «الحاد معاصر»
🔻جلسه اول
🔹 چیستی و مفهوم الحاد (الحاد ایجابی و الحاد سلبی، الحاد دوستانه و الحاد نادوستانه و.... )
🎙 حجتالاسلام دکتر محمد جعفری
(مدیر گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره)
#الحاد_جدید
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
08 قانون دوم ترمودینامیک (آنتروپی) چگونه با الاهیات ارتباط می یابد؟.mp3
2.57M
🎧#صوت | قانون دوم ترمودینامیک (آنتروپی) چگونه با الاهیات ارتباط مییابد؟
🎙دکتر رکنیزاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان)
🔍 مجموعه #پرسش_و_پاسخ فیزیک و الهیات / صوت هشتم
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
6547f41c50876eceb9f2461e_8128133458997228162 00_01_27-00_20_12.mp3
4.5M
#صوت | درس گفتار مباحث مقدماتی «الحاد معاصر»
🔻جلسه دوم
🔹الگوها و گونه های الحاد (فلسفی و علمی)
🔸شاخه اول: تبیین الحاد فلسفی، اقسام الحاد دلیل گرا (قیاسی و استقرایی)
🔹 استفاده از مدل بهترین تبیین در رویکرد الحادی
🎙 حجتالاسلام دکتر محمد جعفری
(مدیر گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره)
#الحاد_جدید
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
جلسه سوم.mp3
3.92M
#صوت | درس گفتار مباحث مقدماتی «الحاد معاصر»
🔻جلسه سوم
🔸 ادامه بحث الگوها و گونه های الحاد فلسفی
🔹 مقابله با الحاد استقرائی با استدلالهای استقرائی به نفع خداباوری
🔸 شاخه دوم الحاد: الگوی الحاد گرا (در برابر ایمان گرایی دینی)
🔹 شاخه سوم الحاد: الحاد عمل گرا (و تفاوت آن با الحاد توصيه ای و الحاد بی تفاوت)
🎙 حجتالاسلام دکتر محمد جعفری
(مدیر گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره)
#الحاد_جدید
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
🔴 آتئیست ها را بشناسید⁉️
⚠️ #آتئیسم_و_فحاشی !
✅ شاید خیلی مواقع پیش اومده که با آتئیستی بحث میکنید اما طرف مقابل به جای پاسخ منطقی شروع به فحاشی میکند. این رفتار را با منابع علمی بررسی میکنیم؛
▪️ موسسه تحقیقاتی #بارنا_گروپ منتشر کرد:
👈 آتئیست ها و آگنوستیک های آمریکایی گرایش بسیار زیادی به "فحش دادن" ، مصرف الکل و مواد مخدر، دیدن فیلم های پـورن، خشونت جنسی، قماربازی و ... دارند.
🌐 https://www.barna.com/research/practical-outcomes-replace-biblical-principles-as-the-moral-standard/#
▪️ از سایت #روانشناسی_معتبر:
بر اساس یافته های محققان فحش دادن نسبتِ عکس با مفاهیمی نظیر وجدان و مدارا کردن دارد ( در نتیجه آتئیست بودن با داشتن وجدان و انصاف و مدارا کردن با مردم نسبت عکس دارد)
🌐 http://www.psychologicalscience.org/observer/the-science-of-swearing#.WGUMHNV96M8
🔹 از ژورنال علمے معروفِ #ncbi :
👈 بسیاری از مواقع فحش دادن دلیلی بجز عدم کنترل بر روی رفتار، ندارد . پژوهش ها نشان داده است که #مذهب عامل فوق العاده قوی در داشتن کنترل روی رفتار و گفتار فرد، نقش ایفا میکند! ( یکی از عوامل فحش دادن آتئیست ها دوری از مذهب است )
🌐 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19210054
☑️ نشریه #تلگراف گزارش داد:
👈 #ریچارد_داوکینز برای ارتقا دادن ادبیات آتئیست ها در فضای مجازی و پرهیز دادن آتئیست ها از فحش و تهمت و شایعاتِ بیهوده در حال تلاش و برنامه ریزی است !
🌐 http://www.telegraph.co.uk/news/religion/7322177/Richard-Dawkins-in-bitter-web-censorship-row-with-fellow-atheists.html
و اما به سراغ #گاردین میرویم:
👈 #جرج_مارتین کُـمدین آتئیست با انتشار عکسی (*..*) از سطح ادبیات و فحاشی طرفداران آتئیستش اظهار نگرانی کرد !
🌐 https://www.theguardian.com/books/2014/jul/10/george-rr-martin-tells-readers-fuck-off-game-of-thrones
در دانشگاه #ایلینوی:
👈 #رایان_ریتر روانشناس این دانشگاه با تحقیقات بر روی شبکه بزرگ توییتر اذعان کرد که آتئیستها به نسبت مسیحیان به حجم قابل توجهی از کلمات رکیک و ناسزا استفاده میکنند! همچنین نشان داد که مسیحیان در شبکه اجتماعی توییتر از شادی و نشاط بالاتری برخوردارند!
🌐 http://spp.sagepub.com/content/early/2013/06/18/1948550613492345.full.pdf+html
#آرشیو_وب:
👈 جمله ای بی ادبانه از یک آتئیست معروف بنام #پی_زد_مایرز، که نشان از روحیه جنگ جویانه و ستیزه جو آنها میدهد :
🔹 " من میگم نیازی به رعایت ادب و احترام نیست، در این زمان دانشمندان میتونن برای مقابله با مخالفینشون از چکمه های فولادی و پنجه بکس استفاده کنند برای آدم های احمق هم چکش وسیله مناسبی است"
🌐 http://web.archive.org/web/20070420142719/http://pharyngula.org/index/weblog/comments/perspective/
#لایو_سانیس گفت:
👈 زنان گرایشات بیشتری به دینداری دارند و جمعیت زنان دیندار بیشتر از مردان دیندار است همچنین زنان نسبت به مردان با ادبتر و محترم تر هستند. از کنار قرار دادن این دو پژوهش نتیجه میگیریم دینداری باعث رعایت ادب توسط افراد جامعه میشود که این خلا در آتئیستها با فحش و توهین پر شده است!
🌐 http://www.livescience.com/7689-women-religious-men.html
در #تلگراف میخوانیم که:
👈 براندان اونیل گفت: آتئیستها آزار دهنده و از خود راضی هستند. این روزها به سختی میتوان مدرکی مشاهده نکرد که آتئیستها تحریک کننده و ستیزهجوترین مردمان کره زمین هستند( یکی از علل فحاشی آتئیستها، ستیزه جو بودن آنهاست)
🌐 http://blogs.telegraph.co.uk/news/brendanoneill2/100230985/how-atheists-became-the-most-colossally-smug-and-annoying-people-on-the-planet/
🚫 و در آخر این مقاله یک آیه از قـرآن کریم را برای شما به نمایش میگذاریم:
🔙 ای کسانی که ایمان آوردهاید، دیگران را مسخره نکنید، شاید آنها از شما بهتر باشند. (حجرات ۱۱)
#قضاوت_با_خود_شما ...
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
🔰مرامنامه و برنامه جدید گروه «مدرسه علم و دین؛نقدالحادجدید»
🔻تیمن و تبرک به فرمایش امام رضا(علیه السلام)
امام رضا (علیه السلام) پرسش را وسیلهای برای دستیابی متعلم به علم دانسته و اشاره فرمودند: سؤال کننده، پاسخ دهنده، شنونده و دوستداران ایشان به خاطر پرسش از ثواب برخوردار میشوند، آنجا که فرمودند: «دانش، گنجینههایی است که کلید آن پرسش است. بنابراین سؤال کنید تا خدا شما را مورد رحمت قرار دهد، زیرا در رابطه با دانش به چهار کس پاداش میدهند: به سؤال کننده، آموزگار، شنونده و دوستدار آنان» (صدوق قمی، 1378، ج 2: 28).
🔻هدف گروه:
گروه "مدرسه علم و دین؛ نقد الحادجدید" میکوشد با همافزایی در تولید محتوای مناسب برای اقشار مختلف، به اقدام پیشگیرانه و مواجهه علمی با جنبش انحرافی نئوآتئیسم پرداخته و آن را جریان سازی نماید.
🔻برنامه گروه:
🔹با توجه به مطالبه اعضا، تجارب گذشته، گفتگوها و ضرورت نیازمحور بودن محتواها، تصمیم بر آن شده که تقریبا در هر هفته یک مسأله محوری و کاربردی، طرح و مورد بررسی اعضای محترم قرار گیرد و تا زمان اعلام شده، اعضای محترم گروه نظرات و مطالبشان را در مورد آن مسئله طرح و بحث نموده، سپس باحثین در مهلت مقرر جمع بندی ارائه خواهند کرد.
🔹اعضای محترم برای هر موضوع #هشتگ مخصوص به موضوع، تعیین مینمایند تا در آینده نیز بتوان به راحتی به آنها دسترسی پیدا نمود.
🔹باحثین محترم در صورتی که محتوای انشائی در پاسخ به شبهه و سؤال مطرح می نمایند باید مستدل باشد و اگر محتوای اِخباری ارائه می نمایند باید مستند به منابع معتبر باشد.
🔹خروجی و جمع بندی میتواند در قالب متن که شامل 300 کلمه به صورت پاسخ مختصر و مفصل و در صورت نیاز پیوست چند صفحه ای به همراه معرفی منابع باشد. (تا قابلیت بارگذاری در کانال داشته باشد)
🔹خروجی و جمع بندی میتواند در قالب فایل صوتی یا تصویری 5 تا 7 دقیقهای باشد (با کیفیت مطلوب که قابلیت بارگذاری در کانال داشته باشد)
🔹إنشاءالله با این شیوه تقریبا در هر هفته یک مسأله، شبهه یا چالش محوری به صورت منظم و دستهبندی شده پاسخ داده خواهد شد.
🔻مسأله شناسی
باتوجه به رسالت گروه و ضرورت رصد میدانی متناسب با سرفصلهای الحادجدید (مباحث فیزیک، کیهان شناسی، زیست شناسی فرگشتی و عصب شناختی)، شبکه مسائل استخراج می شود و اولویت گذاری صورت می گیرد و در فرایند پاسخ یابی یا پاسخ دهی قرار می گیرد. لازم به ذکر است که در تمام این مراحل نیازمند به نظرِ ناظر به میدانِ اعضای محترم گروه هستیم.
🔻قوانین گروه:
1️⃣- پس از تعیین موضوع موضوع سنجاق شده، هرگونه مطالب خارج از موضوع، حذف خواهد شد.
2️⃣- بحث و پرداختن به موضوعات تکراری، ابتدا موجب تذکر و بعد موجب محدودیت خواهد شد.
3️⃣- لطفا جهت پرسش از هشتگ #پرسش استفاده شود و هر موضوع مورد گفتگویی#هشتگ داشته باشد.
📣فرهیختگان ارجمند لطفا نسبت به مرام نامه نظر اصلاحی را در گروه ذیل بفرمایید.
🔻لینک گروه "مدرسه علم و دین؛ نقد الحادجدید"
https://eitaa.com/joinchat/188809439Cf9c4db02ee
#مرامنامه
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
May 11
#یادداشت | نیمنگاهی به انتقال معنایی واژگان
بار معنایی #آتئیسم یا #الحاد
🔹 یکی از نکاتی که بسیاری از اصحاب رسانه به آن تاکید دارند این است که قصد پیام، لزوما در خود پیام نیست؛ به بیان روشنتر، گاهی مطلبی را به مخاطب میرسانیم اما کلمات و عبارات یا تصاویری را برای این مطلب انتخاب میکنیم که اثری غیر از آنچه انتظار (قصد) داریم بر مخاطب میگذارد و یا برداشت متفاوتی را ایجاد میکند. سپس با تعجب همواره میگوییم "من قصدم از این پیام این نبود که ..." یا "هدف من از تولید این پیام این بود که ..." یا اینکه معترض میشویم از اینکه چرا قصد ما از پیام تحریف شده است! بههمین دلیل است که در مواجهه با مخاطب عام گاهی گفته میشود مهم نیست که شما چه میگویید. بلکه مهم این است که پیام شما در مخاطب چه اثری دارد!
🔸 توجه به بار معنایی کلمات و تصاویر و تمامی مواد رسانهای در زبان مخاطب مستقیم یا مخاطبان جنبی بسیار اهمیت دارد؛ نظیر آنچه که قرآن کریم میفرماید: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انظُرْنَا وَاسْمَعُوا ۗ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ). لذا ضروریست پیش از انتقال هر پیام به مخاطب، زبان او را بخوبی درک کنیم و خود را جای او بگذاریم و از خود بپرسیم اگر جای این مخاطب باشم این پیام بر من چگونه اثری خواهد داشت؟
🔹 از راههای انتقال فرهنگ و پیام بیگانگان در یک موضوع خاص، ابتدا تولید و انتقال کلماتی است که بار معنایی مد نظر آنان در آن موضوع را دارد و یا از بار معنایی منفی در فرهنگ طرف مقابل میکاهد؛ بعنوان مثال وقتی قرار است از قبح پدیده شومی بنام همجنسبازی کاسته شود و به فرهنگ ما منتقل شود، ابتدا عباراتی مانند LGBT یا هم جنسگرایان و دگرباشان جنسی در فرهنگ ما بجای عبارت "همجنس بازان" رواج می یابد! اگر خوب دقت شود میبینیم که در عبارت "هم جنس بازان" بار معنایی منفی در فرهنگ ما همواره نهفته بوده و از نظر روانی، کمترین تأثیر کلمه "بازی" در آن، اطلاق به پدیدهای است که بر خلاف نظام هستی و تولید نسل و ازدواج بوده و سود و فایدهای برای جوامع بشری ندارد و نوعی بازی و سوداگری و اختلال اخلاقی و روانی و پدیدهای زشت و ناپسند است، اما "همجنسگرا" یعنی سخن از نوعی گرایش این افراد؛ مانند انواع گرایشهایی که بشر دارد! یعنی در واقع بار معنایی و روانی این کلمه اشاره به نوعی گرایش است با این قید که بشر را در گرایشهای شخصیاش آزاد میداند! یا LGBT که اصولا بسیاری از مخاطبان عام حوصله جستجوی مرجع لغوی هر یک از حروف اختصاری آن را ندارند و در نهایت یک عبارت باکلاس و شیک لاتین مانند بسیاری از عبارتهاست! یا دگرباشان جنسی که بار معنایی آن تنها ناظر به نوعی تفاوت با دیگران است!
🔸 در تمام اینها، دیگر آن بار معنایی منفی که در پیشینه فرهنگ ما نسبت به این پدیده وجود داشت دیگر دیده نمیشود؛ حتی گاهی خود ما در هنگام اشاره به آن پدیده شوم برای کاستن از زشتی سخنمان ترجیح میدهیم از آن عبارات جدیدتر استفاده کنیم. غافل از اینکه این زشتی اصولا جزء لاینفک این پدیده است و باید در کلمات نیز محسوس باشد و یا در سخنان مجریان BBC شما عبارت "انقلاب ۵۷" را میشنوید و هیچگاه نمیشنوید که بگویند "انقلاب اسلامی". با اینکه انقلاب ما در کشور و فرهنگ عامه خودمان به انقلاب اسلامی معروف است، که این نوعی هوشیاری و نوعی جلوگیری از انتقال محتوای پیام فرهنگی طرف مقابل به مخاطبان BBC است. در واقع به مخاطب، این انقلاب را چیزی بجز آنچه که هست معرفی میکند و تنها جنبه تاریخی آن در بار معنایی این کلمات نهفته است؛ یعنی انقلابی که حدود ۵۰ سال قبل شد و تمام شد و مانند بسیاری از انقلابها به تاریخ پیوست! چون چیزی بهنام انقلاب با ماهیت اسلامی بههیچ وجه نباید حتی در مخیله یک نفر خطور نماید!
🔹 حقیر میاندیشم که عبارت "آتئیست" و "خداناباور" که در گفتگوها و محاورات ما جای خود را باز کرده نیز از آن دست کلمات انتقالی است؛ وقتی ما عباراتی با بار منفی "لا مذهب" یا "کافر" یا دستکم "ملحد" یا "زندیق" داریم، چرا باید اصرار به استفاده از عبارت "آتئیست" باشد؟
🔸 اینجا سخن از معنای لغوی واژه نیست؛ بلکه سخن از بار معنایی و تاثیر آن در ناخودآگاه مخاطب است.گاهی پیش میآید که ما با فردی انگلیسی زبان مباحثه میکنیم، طبیعی است که در این شرایط باید لغتی را استفاده کنیم که او متوجه شود، اما وقتی در جامعه خودمان و بازبان و فرهنگ خودمان صحبت میکنیم، ضروریست که بار معنایی منفیای که در فرهنگ ما برای این پدیده وجود دارد دائما در کلاممان نهفته باشد.
🔹 بار معنایی عبارت "آتئیسم" در ذهن مخاطب مانند بسیاری از "ایسم" های دیگر تنها یک مکتب فکری و فلسفی است که احتمالا فرد نابغه و فیلسوف غربیای دیگر مانند بسیاری از "فلاسفه دگر اندیش و باسواد غربی" مطرح کرده است! بار معنایی عبارت "خدا ناباور" نیز تنها ناظر به شک در برخی افراد یا تفاوت در باورهایشان است و باور نیز یک پدیده آزادانه و شخصی و محترم است. غافل از اینکه این نوع جهان بینی چه عوارض ضد فرهنگی، ضد اخلاقی، ضد امنیتی و ضد اجتماعی در جامعه ما خواهد داشت! لذا ضرورتی در مقابله صحیح با این پدیده احساس نمیشود!
✍️مجتبی مرتضایی
مشروح گفتگوها در گروه👇
مدرسه علم و دین؛ نقدالحادجدید
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin