مدرسه علم و دین
#اطلاع_رسانی | #معرفی_کتاب 📚 «الحاد جدید؛ بررسی و نقد در فیزیک و زیست شناسی معاصر» ✍ حجتالاسلام
📣 #اطلاعیه | شیوه خرید کتاب
مخاطبانی که برای تهیه کتاب «الحاد جدید؛ بررسی و نقد در فیزیک و زیست شناسی معاصر» اعلام آمادگی نمودند و همچنین سایر علاقمندان، میتوانند از طریق ذیل اقدام فرمایند.
1⃣. قیمت کتاب 280 هزار تومان است که با تخفیف 35درصد میشود 182 هزار تومان
2⃣. هزینه ارسال یک جلد کتاب 25 هزار تومان است که با هزینه کتاب مجموعا میشود 207 هزار تومان (کتاب با تعداد بیشتر، هزینه ارسال را کاهش می دهد)
3⃣. واریز مبلغ 207 هزار تومان برای یک عدد کتاب به شماره کارت 5041727010091351
به نام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
4⃣. ارسال رسید پرداخت به همراه نام استاد شاکرین، نام خریدار، شماره تماس، آدرس و کد پستی در ایتا به شماره 09108102237
5⃣. در صورت آگاهی بیشتر از این طریق اقدام فرمایید: 02188503341 داخلی ۲یا۷ خانم ثابتی.
🔻اطلاع بیشتر از طریق گروه👇
مدرسه علم و دین
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ فلسفه، تریبون دین است
🎙آیتالله جوادی آملی
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
چالشهای انتخابات حجت الاسلام دکتر الهی راد اسفند1402-کم حجم.mp3
40.55M
#صوت | چالشها و شبهات کارآمدی نظام و انتخابات
لطفا روی اعداد کلیک کنید👇
1️⃣نظرسنجی تجمیعی و سلایق سیاسی مردم ایران 00:07
2️⃣مردم ایران 40 درصد گرایش سیاسی و حزبی دارند (25درصد اصلاح طلب و 15 درصد اصولگرا) 02:23
3️⃣پرتکرارترین شبهات امروز کشور در عرصه انتخابات 06:54
4️⃣توجه به چالشهای اساسی انتخابات11 اسفند 08:45
پرده اول جنگ ترکیبی: اغتشاشات خیابانی 11:42
پرده دوم جنگ ترکیبی:جنگ ارزی و دلاری 12:13
پرده سوم جنگ ترکیبی: مسمومیت مدارس 14:45
پرده چهارم جنگ ترکیبی: جنگ اجتماعی(حجاب) رئیسی و نظام حجاب را خراب کرد! 15:40
6️⃣ارتباط طوفان الاقصی و انتخابات 11اسفند و شبهات سه گانه درباره طوفان الاقصی 19:00
7️⃣پایهگذاری دولت رئیسی بر خرابههای دولت روحانی 24:55
گزارش جهانگیری(خیلی مهم) 27:50
8️⃣مسئولین دستشون باهم توی یک کاسه است! 36:40
9️⃣حجاریان: تصاحب مجلس و استعفای رئیسی 39:45
🔟چرا نظام، روحانی را محاکمه نمیکند؟ 45:54
🎙حجتالاسلام دکتر الهی نژاد (دکترای علوم سیاسی)
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
نظریه کوانتوم (0).pdf
14.26M
📚#معرفی_کتاب | نظریه کوانتوم
✍ نویسنده : جی.پی. مک اوی
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
07 چه رابطه ای میان ماده و انرژی در فیزیک وجود دارد، و چه کارکردی در فلسفه ممکن است داشته باشد؟.mp3
1.82M
🎧#صوت | چه رابطه ای میان ماده و انرژی در فیزیک وجود دارد، و چه کارکردی در فلسفه ممکن است داشته باشد؟
🎙دکتر رکنیزاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان)
🔍 مجموعه #پرسش_و_پاسخ فیزیک و الهیات / صوت هفتم
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟
🔰تحلیل علمی-منطقی خانم دکتر فرشته سادات رحیمی _دکترای مطالعات آمریکا
🔻کانال اندیشه ورزان اتاق تبلیغ خراسان
https://eitaa.com/joinchat/413467080Ce763fb4bd5
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
6547f41c50876eceb9f2461e_-715317664152246388 00_01_52-00_19_30.mp3
4.23M
#صوت | درس گفتار مباحث مقدماتی «الحاد معاصر»
🔻جلسه اول
🔹 چیستی و مفهوم الحاد (الحاد ایجابی و الحاد سلبی، الحاد دوستانه و الحاد نادوستانه و.... )
🎙 حجتالاسلام دکتر محمد جعفری
(مدیر گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره)
#الحاد_جدید
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
08 قانون دوم ترمودینامیک (آنتروپی) چگونه با الاهیات ارتباط می یابد؟.mp3
2.57M
🎧#صوت | قانون دوم ترمودینامیک (آنتروپی) چگونه با الاهیات ارتباط مییابد؟
🎙دکتر رکنیزاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان)
🔍 مجموعه #پرسش_و_پاسخ فیزیک و الهیات / صوت هشتم
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
6547f41c50876eceb9f2461e_8128133458997228162 00_01_27-00_20_12.mp3
4.5M
#صوت | درس گفتار مباحث مقدماتی «الحاد معاصر»
🔻جلسه دوم
🔹الگوها و گونه های الحاد (فلسفی و علمی)
🔸شاخه اول: تبیین الحاد فلسفی، اقسام الحاد دلیل گرا (قیاسی و استقرایی)
🔹 استفاده از مدل بهترین تبیین در رویکرد الحادی
🎙 حجتالاسلام دکتر محمد جعفری
(مدیر گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره)
#الحاد_جدید
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
جلسه سوم.mp3
3.92M
#صوت | درس گفتار مباحث مقدماتی «الحاد معاصر»
🔻جلسه سوم
🔸 ادامه بحث الگوها و گونه های الحاد فلسفی
🔹 مقابله با الحاد استقرائی با استدلالهای استقرائی به نفع خداباوری
🔸 شاخه دوم الحاد: الگوی الحاد گرا (در برابر ایمان گرایی دینی)
🔹 شاخه سوم الحاد: الحاد عمل گرا (و تفاوت آن با الحاد توصيه ای و الحاد بی تفاوت)
🎙 حجتالاسلام دکتر محمد جعفری
(مدیر گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره)
#الحاد_جدید
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
🔴 آتئیست ها را بشناسید⁉️
⚠️ #آتئیسم_و_فحاشی !
✅ شاید خیلی مواقع پیش اومده که با آتئیستی بحث میکنید اما طرف مقابل به جای پاسخ منطقی شروع به فحاشی میکند. این رفتار را با منابع علمی بررسی میکنیم؛
▪️ موسسه تحقیقاتی #بارنا_گروپ منتشر کرد:
👈 آتئیست ها و آگنوستیک های آمریکایی گرایش بسیار زیادی به "فحش دادن" ، مصرف الکل و مواد مخدر، دیدن فیلم های پـورن، خشونت جنسی، قماربازی و ... دارند.
🌐 https://www.barna.com/research/practical-outcomes-replace-biblical-principles-as-the-moral-standard/#
▪️ از سایت #روانشناسی_معتبر:
بر اساس یافته های محققان فحش دادن نسبتِ عکس با مفاهیمی نظیر وجدان و مدارا کردن دارد ( در نتیجه آتئیست بودن با داشتن وجدان و انصاف و مدارا کردن با مردم نسبت عکس دارد)
🌐 http://www.psychologicalscience.org/observer/the-science-of-swearing#.WGUMHNV96M8
🔹 از ژورنال علمے معروفِ #ncbi :
👈 بسیاری از مواقع فحش دادن دلیلی بجز عدم کنترل بر روی رفتار، ندارد . پژوهش ها نشان داده است که #مذهب عامل فوق العاده قوی در داشتن کنترل روی رفتار و گفتار فرد، نقش ایفا میکند! ( یکی از عوامل فحش دادن آتئیست ها دوری از مذهب است )
🌐 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19210054
☑️ نشریه #تلگراف گزارش داد:
👈 #ریچارد_داوکینز برای ارتقا دادن ادبیات آتئیست ها در فضای مجازی و پرهیز دادن آتئیست ها از فحش و تهمت و شایعاتِ بیهوده در حال تلاش و برنامه ریزی است !
🌐 http://www.telegraph.co.uk/news/religion/7322177/Richard-Dawkins-in-bitter-web-censorship-row-with-fellow-atheists.html
و اما به سراغ #گاردین میرویم:
👈 #جرج_مارتین کُـمدین آتئیست با انتشار عکسی (*..*) از سطح ادبیات و فحاشی طرفداران آتئیستش اظهار نگرانی کرد !
🌐 https://www.theguardian.com/books/2014/jul/10/george-rr-martin-tells-readers-fuck-off-game-of-thrones
در دانشگاه #ایلینوی:
👈 #رایان_ریتر روانشناس این دانشگاه با تحقیقات بر روی شبکه بزرگ توییتر اذعان کرد که آتئیستها به نسبت مسیحیان به حجم قابل توجهی از کلمات رکیک و ناسزا استفاده میکنند! همچنین نشان داد که مسیحیان در شبکه اجتماعی توییتر از شادی و نشاط بالاتری برخوردارند!
🌐 http://spp.sagepub.com/content/early/2013/06/18/1948550613492345.full.pdf+html
#آرشیو_وب:
👈 جمله ای بی ادبانه از یک آتئیست معروف بنام #پی_زد_مایرز، که نشان از روحیه جنگ جویانه و ستیزه جو آنها میدهد :
🔹 " من میگم نیازی به رعایت ادب و احترام نیست، در این زمان دانشمندان میتونن برای مقابله با مخالفینشون از چکمه های فولادی و پنجه بکس استفاده کنند برای آدم های احمق هم چکش وسیله مناسبی است"
🌐 http://web.archive.org/web/20070420142719/http://pharyngula.org/index/weblog/comments/perspective/
#لایو_سانیس گفت:
👈 زنان گرایشات بیشتری به دینداری دارند و جمعیت زنان دیندار بیشتر از مردان دیندار است همچنین زنان نسبت به مردان با ادبتر و محترم تر هستند. از کنار قرار دادن این دو پژوهش نتیجه میگیریم دینداری باعث رعایت ادب توسط افراد جامعه میشود که این خلا در آتئیستها با فحش و توهین پر شده است!
🌐 http://www.livescience.com/7689-women-religious-men.html
در #تلگراف میخوانیم که:
👈 براندان اونیل گفت: آتئیستها آزار دهنده و از خود راضی هستند. این روزها به سختی میتوان مدرکی مشاهده نکرد که آتئیستها تحریک کننده و ستیزهجوترین مردمان کره زمین هستند( یکی از علل فحاشی آتئیستها، ستیزه جو بودن آنهاست)
🌐 http://blogs.telegraph.co.uk/news/brendanoneill2/100230985/how-atheists-became-the-most-colossally-smug-and-annoying-people-on-the-planet/
🚫 و در آخر این مقاله یک آیه از قـرآن کریم را برای شما به نمایش میگذاریم:
🔙 ای کسانی که ایمان آوردهاید، دیگران را مسخره نکنید، شاید آنها از شما بهتر باشند. (حجرات ۱۱)
#قضاوت_با_خود_شما ...
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
🔰مرامنامه و برنامه جدید گروه «مدرسه علم و دین؛نقدالحادجدید»
🔻تیمن و تبرک به فرمایش امام رضا(علیه السلام)
امام رضا (علیه السلام) پرسش را وسیلهای برای دستیابی متعلم به علم دانسته و اشاره فرمودند: سؤال کننده، پاسخ دهنده، شنونده و دوستداران ایشان به خاطر پرسش از ثواب برخوردار میشوند، آنجا که فرمودند: «دانش، گنجینههایی است که کلید آن پرسش است. بنابراین سؤال کنید تا خدا شما را مورد رحمت قرار دهد، زیرا در رابطه با دانش به چهار کس پاداش میدهند: به سؤال کننده، آموزگار، شنونده و دوستدار آنان» (صدوق قمی، 1378، ج 2: 28).
🔻هدف گروه:
گروه "مدرسه علم و دین؛ نقد الحادجدید" میکوشد با همافزایی در تولید محتوای مناسب برای اقشار مختلف، به اقدام پیشگیرانه و مواجهه علمی با جنبش انحرافی نئوآتئیسم پرداخته و آن را جریان سازی نماید.
🔻برنامه گروه:
🔹با توجه به مطالبه اعضا، تجارب گذشته، گفتگوها و ضرورت نیازمحور بودن محتواها، تصمیم بر آن شده که تقریبا در هر هفته یک مسأله محوری و کاربردی، طرح و مورد بررسی اعضای محترم قرار گیرد و تا زمان اعلام شده، اعضای محترم گروه نظرات و مطالبشان را در مورد آن مسئله طرح و بحث نموده، سپس باحثین در مهلت مقرر جمع بندی ارائه خواهند کرد.
🔹اعضای محترم برای هر موضوع #هشتگ مخصوص به موضوع، تعیین مینمایند تا در آینده نیز بتوان به راحتی به آنها دسترسی پیدا نمود.
🔹باحثین محترم در صورتی که محتوای انشائی در پاسخ به شبهه و سؤال مطرح می نمایند باید مستدل باشد و اگر محتوای اِخباری ارائه می نمایند باید مستند به منابع معتبر باشد.
🔹خروجی و جمع بندی میتواند در قالب متن که شامل 300 کلمه به صورت پاسخ مختصر و مفصل و در صورت نیاز پیوست چند صفحه ای به همراه معرفی منابع باشد. (تا قابلیت بارگذاری در کانال داشته باشد)
🔹خروجی و جمع بندی میتواند در قالب فایل صوتی یا تصویری 5 تا 7 دقیقهای باشد (با کیفیت مطلوب که قابلیت بارگذاری در کانال داشته باشد)
🔹إنشاءالله با این شیوه تقریبا در هر هفته یک مسأله، شبهه یا چالش محوری به صورت منظم و دستهبندی شده پاسخ داده خواهد شد.
🔻مسأله شناسی
باتوجه به رسالت گروه و ضرورت رصد میدانی متناسب با سرفصلهای الحادجدید (مباحث فیزیک، کیهان شناسی، زیست شناسی فرگشتی و عصب شناختی)، شبکه مسائل استخراج می شود و اولویت گذاری صورت می گیرد و در فرایند پاسخ یابی یا پاسخ دهی قرار می گیرد. لازم به ذکر است که در تمام این مراحل نیازمند به نظرِ ناظر به میدانِ اعضای محترم گروه هستیم.
🔻قوانین گروه:
1️⃣- پس از تعیین موضوع موضوع سنجاق شده، هرگونه مطالب خارج از موضوع، حذف خواهد شد.
2️⃣- بحث و پرداختن به موضوعات تکراری، ابتدا موجب تذکر و بعد موجب محدودیت خواهد شد.
3️⃣- لطفا جهت پرسش از هشتگ #پرسش استفاده شود و هر موضوع مورد گفتگویی#هشتگ داشته باشد.
📣فرهیختگان ارجمند لطفا نسبت به مرام نامه نظر اصلاحی را در گروه ذیل بفرمایید.
🔻لینک گروه "مدرسه علم و دین؛ نقد الحادجدید"
https://eitaa.com/joinchat/188809439Cf9c4db02ee
#مرامنامه
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
May 11
#یادداشت | نیمنگاهی به انتقال معنایی واژگان
بار معنایی #آتئیسم یا #الحاد
🔹 یکی از نکاتی که بسیاری از اصحاب رسانه به آن تاکید دارند این است که قصد پیام، لزوما در خود پیام نیست؛ به بیان روشنتر، گاهی مطلبی را به مخاطب میرسانیم اما کلمات و عبارات یا تصاویری را برای این مطلب انتخاب میکنیم که اثری غیر از آنچه انتظار (قصد) داریم بر مخاطب میگذارد و یا برداشت متفاوتی را ایجاد میکند. سپس با تعجب همواره میگوییم "من قصدم از این پیام این نبود که ..." یا "هدف من از تولید این پیام این بود که ..." یا اینکه معترض میشویم از اینکه چرا قصد ما از پیام تحریف شده است! بههمین دلیل است که در مواجهه با مخاطب عام گاهی گفته میشود مهم نیست که شما چه میگویید. بلکه مهم این است که پیام شما در مخاطب چه اثری دارد!
🔸 توجه به بار معنایی کلمات و تصاویر و تمامی مواد رسانهای در زبان مخاطب مستقیم یا مخاطبان جنبی بسیار اهمیت دارد؛ نظیر آنچه که قرآن کریم میفرماید: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انظُرْنَا وَاسْمَعُوا ۗ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ). لذا ضروریست پیش از انتقال هر پیام به مخاطب، زبان او را بخوبی درک کنیم و خود را جای او بگذاریم و از خود بپرسیم اگر جای این مخاطب باشم این پیام بر من چگونه اثری خواهد داشت؟
🔹 از راههای انتقال فرهنگ و پیام بیگانگان در یک موضوع خاص، ابتدا تولید و انتقال کلماتی است که بار معنایی مد نظر آنان در آن موضوع را دارد و یا از بار معنایی منفی در فرهنگ طرف مقابل میکاهد؛ بعنوان مثال وقتی قرار است از قبح پدیده شومی بنام همجنسبازی کاسته شود و به فرهنگ ما منتقل شود، ابتدا عباراتی مانند LGBT یا هم جنسگرایان و دگرباشان جنسی در فرهنگ ما بجای عبارت "همجنس بازان" رواج می یابد! اگر خوب دقت شود میبینیم که در عبارت "هم جنس بازان" بار معنایی منفی در فرهنگ ما همواره نهفته بوده و از نظر روانی، کمترین تأثیر کلمه "بازی" در آن، اطلاق به پدیدهای است که بر خلاف نظام هستی و تولید نسل و ازدواج بوده و سود و فایدهای برای جوامع بشری ندارد و نوعی بازی و سوداگری و اختلال اخلاقی و روانی و پدیدهای زشت و ناپسند است، اما "همجنسگرا" یعنی سخن از نوعی گرایش این افراد؛ مانند انواع گرایشهایی که بشر دارد! یعنی در واقع بار معنایی و روانی این کلمه اشاره به نوعی گرایش است با این قید که بشر را در گرایشهای شخصیاش آزاد میداند! یا LGBT که اصولا بسیاری از مخاطبان عام حوصله جستجوی مرجع لغوی هر یک از حروف اختصاری آن را ندارند و در نهایت یک عبارت باکلاس و شیک لاتین مانند بسیاری از عبارتهاست! یا دگرباشان جنسی که بار معنایی آن تنها ناظر به نوعی تفاوت با دیگران است!
🔸 در تمام اینها، دیگر آن بار معنایی منفی که در پیشینه فرهنگ ما نسبت به این پدیده وجود داشت دیگر دیده نمیشود؛ حتی گاهی خود ما در هنگام اشاره به آن پدیده شوم برای کاستن از زشتی سخنمان ترجیح میدهیم از آن عبارات جدیدتر استفاده کنیم. غافل از اینکه این زشتی اصولا جزء لاینفک این پدیده است و باید در کلمات نیز محسوس باشد و یا در سخنان مجریان BBC شما عبارت "انقلاب ۵۷" را میشنوید و هیچگاه نمیشنوید که بگویند "انقلاب اسلامی". با اینکه انقلاب ما در کشور و فرهنگ عامه خودمان به انقلاب اسلامی معروف است، که این نوعی هوشیاری و نوعی جلوگیری از انتقال محتوای پیام فرهنگی طرف مقابل به مخاطبان BBC است. در واقع به مخاطب، این انقلاب را چیزی بجز آنچه که هست معرفی میکند و تنها جنبه تاریخی آن در بار معنایی این کلمات نهفته است؛ یعنی انقلابی که حدود ۵۰ سال قبل شد و تمام شد و مانند بسیاری از انقلابها به تاریخ پیوست! چون چیزی بهنام انقلاب با ماهیت اسلامی بههیچ وجه نباید حتی در مخیله یک نفر خطور نماید!
🔹 حقیر میاندیشم که عبارت "آتئیست" و "خداناباور" که در گفتگوها و محاورات ما جای خود را باز کرده نیز از آن دست کلمات انتقالی است؛ وقتی ما عباراتی با بار منفی "لا مذهب" یا "کافر" یا دستکم "ملحد" یا "زندیق" داریم، چرا باید اصرار به استفاده از عبارت "آتئیست" باشد؟
🔸 اینجا سخن از معنای لغوی واژه نیست؛ بلکه سخن از بار معنایی و تاثیر آن در ناخودآگاه مخاطب است.گاهی پیش میآید که ما با فردی انگلیسی زبان مباحثه میکنیم، طبیعی است که در این شرایط باید لغتی را استفاده کنیم که او متوجه شود، اما وقتی در جامعه خودمان و بازبان و فرهنگ خودمان صحبت میکنیم، ضروریست که بار معنایی منفیای که در فرهنگ ما برای این پدیده وجود دارد دائما در کلاممان نهفته باشد.
🔹 بار معنایی عبارت "آتئیسم" در ذهن مخاطب مانند بسیاری از "ایسم" های دیگر تنها یک مکتب فکری و فلسفی است که احتمالا فرد نابغه و فیلسوف غربیای دیگر مانند بسیاری از "فلاسفه دگر اندیش و باسواد غربی" مطرح کرده است! بار معنایی عبارت "خدا ناباور" نیز تنها ناظر به شک در برخی افراد یا تفاوت در باورهایشان است و باور نیز یک پدیده آزادانه و شخصی و محترم است. غافل از اینکه این نوع جهان بینی چه عوارض ضد فرهنگی، ضد اخلاقی، ضد امنیتی و ضد اجتماعی در جامعه ما خواهد داشت! لذا ضرورتی در مقابله صحیح با این پدیده احساس نمیشود!
✍️مجتبی مرتضایی
مشروح گفتگوها در گروه👇
مدرسه علم و دین؛ نقدالحادجدید
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
#معرفی_کتاب | مبانی نظری غرب مدرن
🔹کتابی از شهریار زرشناس که میتواند به خوبی غرب را به شما معرفی کند.
📌بالاخره در جهانی تنفس میکنیم که عرصههای مختلف نظری و عملی تحت تأثیر تمدن غرب است.
اگر دغدغه #تمدن_اسلامی را دارید، حتما باید از تمدن مقابل خود و اتمسفری که در جهان ایجاد کرده است مطلع باشید تا بدانید که چه مبانی دارد؟
🔸در این کتاب با مبانی مهمی مثل #اومانیسم، #سکولاریسم، #لیبرالیسم، #دموکراسی، #ناسیونالیسم، #تکنوکراسی، #سوسیالیسم، #فمینیسم، و... آشنا میشوید که در ساختارهای مهم غرب نهادینه شدهاند.
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
جلسه چهارم.mp3
4.75M
#صوت | درس گفتار مباحث مقدماتی «الحاد معاصر»
🔻جلسه چهارم
🔸تبیین الحاد علمی و گونههای آن
🔹معرفی شخصیتها و اندیشههای الحاد علمی
🔸معرفی کتابهایی در معرفی و نقد الحاد
🎙 حجتالاسلام دکتر محمد جعفری
(مدیر گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره)
#الحاد_جدید
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
1_10118520976.mp3
27.41M
🔰برهان پذیری خداوند؛ چالشها و تبیینها
🔷 بخش اول
ارائه دهندگان:
🎙حجتالاسلام عسگری سلیمانی امیری
🎙دکترمحمد محمدرضایی
🎙دکتر یوسف دانشور
دبیر علمی: حجتالاسلام محمد جعفری
🗓پنج شنبه، ۱۴۰۲/۱۲/۳
#نشست_علمی #فلسفه_دین
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
هدایت شده از حق پژوهی
سلسله نشستهای تخصصی بررسی فرق، ادیان و جریانهای انحرافی
▫️شبهای ماه مبارک رمضان
▫️از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۰۰
▫️در بستر اسکای روم
✅ شرکت در نشستها به صورت رایگان و همراه با اعطای گواهی حضور میباشد.
🌐 لینک ثبتنام:
https://survey.porsline.ir/s/i5gtIIhk
*⃣ نشانی جلسات در کانال موسسه فرق و ادیان حق پژوهی منتشر میشود.
💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی
🔆 @Haghpajohi
#یادداشت | روح از منظر دانش تجربی جدید و الاهیات
🔹فیزیکدان متألّه، استاد دکتر گلشنی در کتاب «خداباوری و دانشمندان معاصر غربی: چالشها و تبیینها » به چند مطلب اساسی از جمله «مسئله حیات روح» از منظر علم جدید و الاهیات پرداختهاند: «طبق قرآن، افراد بشر یک بعد روحی و یک بعد جسمانی دارند. این ایده که افراد انسانی واجد دو بُعد جسمانی و روحی هستند، ایدهای بس قدیمی است و از قدیمالایام نیز مورد مناقشه بوده است.
🔸در زمان ما که مکاتب تجربهگرا حاکم هستند، اصالت به ماده داده میشود و حیات محصول فرعی فرایندهای فیزیکی ـ شیمیایی تلقی میگردد و جایی برای روح نمیماند. فرانسیس کریک ـ کاشف مولکول DNA ـ این نکته را بهوضوح میگوید: فرضیه حیرتانگیز این است که شما، شادیها و غمهای شما، خاطرات و بلندپروازیهای شما، احساس هویت شخصی و اختیار، در حقیقت چیزی بیش از رفتار مجموعه وسیعی از سلولهای عصبی و مولکولهای وابسته آنها نیست!»
🔹این مسئله یکی از چالشهای عصب شناختی الحاد جدید است که بر اساس برخی مفروضات و یافته های دانش تجربی به انکار روح پرداختهاند.
ادامه مطلب ر.ک: خداباوری و دانشمندان معاصر غربی: چالشها و تبیینها، دکتر مهدی گلشنی، کانون اندیشه جوان، چاپ چهارم، سال 1398، ص 42.
همچنین، محتوای تفصیلی را می توانید در اینجا ببینید
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
1_10118623783.mp3
22.65M
🔰برهان پذیری خداوند؛ چالشها و تبیینها
🔷 بخش دوم
ارائه دهندگان:
🎙حجتالاسلام عسگری سلیمانی امیری
🎙دکترمحمد محمدرضایی
🎙دکتر یوسف دانشور
دبیر علمی: حجتالاسلام محمد جعفری
🗓پنج شنبه، ۱۴۰۲/۱۲/۳
#نشست_علمی #فلسفه_دین
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
#معرفی_کتاب | «نقد برهان ناپذیری وجود خدا»
✍ عسکری سلیمانی امیری
🔹این کتاب، استدلالهایی را که مخالفان به وسیله آنها وجود خدا را اثباتناشدنی جلوه میدهند، مورد نقد و بررسی قرار می دهد و در مجموع به نقد چهار دسته از ادلهای که بر نفی اثبات وجود خدا آوردهاند، میپردازد:
ادلهای که مدعیاند هیچ نوع برهانی بر اثبات وجود خدا نمیتوان اقامه کرد؛
ادلهای که اقامه برهانهای وجودی و مفهومی را بر وجود خدا نفی میکنند؛
ادلهای که مدعیاند نمیتوان هیچ نوع برهان صدیقین بر وجود خدا اقامه کرد.
و ادلهای که برهان جهانشناختی بر وجود خدا را غیرممکن میدانند.
🔸البته این اشکالات را به نوعی دیگر میتوان به پنج دسته تقسیم کرد:
اشکالات معرفتشناختی مانند اشکالات پوزیتیویستی، دستگاه معرفتیکانت. دستور زبان عمقی ویتگنشتاین؛
اشکالات هستیشناختی مانند انکار وجود محمولی و ضروری؛
اشکالات منطقی؛
اشکالات الاهیاتی مانند مسئله شر و مهرورزی خدا، علم خدا و اختیار انسان؛
و اشکالات تحلیل زبانی، مانند اسم خاص بودن واژه «خدا».
🔹این اشکالات در دو فصل با عنوان اشکالات عامه و خاصه تنظیم و بررسی شدهاند. بعضی از اشکالات به دلیل تفصیل زیاد، فصل مستقلی را به خود اختصاص دادهاند. از آنجا که طرح اشکالات و نقد آنها نیازمند مبنایی است که نمیتوان همه آنها را در ذیل اشکالات آورد، بخش نخست کتاب را به طرح «مبانی نقد برهانناپذیری» و بخش دوم آن را به بحث «نقد برهانناپذیری» اختصاص داده و در مقدمه کتاب که بهمنزله پیشفرض دو بخش است، بحث نقد شکاکیت مطلق و کارکرد عقل مطرح شده است.
@elmvadin
09 اصل برهمنهی(The principle of superposition) در مکانیک کوانتوم و روابط(اصل) عدم قطعیت.mp3
2.46M
🎧#صوت | اصل برهمنهی(The principle of superposition) در مکانیک کوانتوم و روابط(اصل) عدم قطعیت
🎙دکتر رکنیزاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان)
🔍 مجموعه #پرسش_و_پاسخ فیزیک و الهیات / صوت نهم
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
#یادداشت | معقولیت به جای اثبات
🔻جایگزینی معقولیتِ باور به خدا به جای اثبات وجود خدا، به جهت نارسایی فلسفه غرب
🔹آثار اندیشمندان مسیحی غرب همچون پلانتینگاه به جهت اینکه در آموزه مسیحیت، دفاع از خداباوری قابلیت اثبات عقلانی را ندارد به سوی معرفت شناسی اصلاح شده گرایش یافته و به جای اثبات وجود خدا، انسجام و معقولیت (قابل استدلال بودن) باور به خدا را مطرح کردهاند؛ به گونهای که شخصیتی مثل مکگراث در پاسخ به اشکالات ریچارد داکینز نسبت به دلایل پنجگانه آکوییناس در اثبات وجود خدا مدعی میشود که وی در صدد اثبات وجود خدا نبوده و بلکه تنها بهدنبال تبیین معقولیت ایمان و انسجام درونی اعتقاد به خداست نه اثبات وجود خدا. (توهم داکینز، مکگراث، ص۷۷_۷۹)
🔸 در حالیکه آکوییناس به صراحت مدعی اثباتپذیری وجود خدا با براهین پنجگانه است، ضمن اینکه صرف معقولیت یک باور به لحاظ منطقی دلیل بر صادق بودن آن نیست، بلکه نیاز به دلیل اثباتی دارد.
🔹از سویی دیگر عدهای از منتقدان الحاد جدید مطابق برخی مبانی نادرست الاهیاتی مانند باور به خدای تکامل یابنده (الاهیات پویشی، الاهیات گشوده) در صدد حل مشکلات خداشناسی بوده که با بنیادهای اصیل دینی، فلسفی و عرفانی اسلامی و سایر شرایع توحیدی ناسازگار است.
🖇(برگرفته از کتاب «الحاد جدید: بررسی و نقد در فیزیک و زیستشناسی معاصر»،حمید رضا شاکرین، ص۲۳_۲۴)
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
رابطه دین و علوم زیستی معاصر.mp3
19.29M