eitaa logo
شاگردان امام‌صادق علیه‌السلام
434 دنبال‌کننده
885 عکس
173 ویدیو
155 فایل
دانش آموختگان‎ مکـتب امام صــادق(علیه السلام)
مشاهده در ایتا
دانلود
عهد انس با قرآن(قسمت۱).mp3
14.61M
📻 سلسله : استاد محمدرضا عابدینی 🔸 وإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَسْتُورًا ﴿۴۵﴾ وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا (۴۶) 🔸 هنگامی که قرائت کنید میان شما و کسانی که به آخرت ایمان ندارند حجاب مستور قرار می‌دهیم. باعث می‌شود دشمن قدرت فهم شما را نخواهند داشت. 🔸 وقتی داشته باشد، کار و فعالیتشان اثری فراتر از گذشته خواهد داشت. لذا در با انس با ، دربرابر دشمنان خواهیم یافت و این تضمین از جانب خداوند تبارک است. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
هدایت شده از ۱۹ مهر 🇮🇷
﷽ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ✊| المجاهد الشهید حجة‌الاسلام و المسلمین MohsenAghaee_ir foriran1401 🔺ستادمردمی جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب‌اسلامی خراسان‌شمالی ┏━━━〰️〰️━━━┓      @sahebolamrkh ┗━━━〰️〰️━━━┛
📜 هر روز یک تذکر: توصیه عملی علما و اساتید اخلاق "رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی)" ✔️ شما می‌گیرید، تطهیر می‌کنید، خودتان را آماده می‌کنید با جسم، با طهارت لباس،با معنوی ناشی از و می‌روید خدمت پروردگار عالم. ✔️ ما در باید چنین احساسی داشته باشیم؛ رفتیم خدمت پروردگار، عرض کردیم؛ با این حال باید وارد نماز شد، خود را مقابل خدا باید احساس کرد؛ مخاطب باید داشت در نماز. ✔️ والا صرف اینکه امواجی را که ناشی از کلمات و حروف هست، در فضا منتشر کنیم، این آن چیزی نیست که از ما خواسته شده است. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
14.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 استاد عابدینی توصیه 🔸 نگاه ما باید به بگونه‌ای باشد که وحی الهی تا رسیدن به ما و گوش مخاطبین آیات ادامه دارد و این ادامه وحی الهی است و با دانستن این نکته بر داشته باشیم. 🔸 آیت الله بهجت (رضوان‌الله علیه) می‌فرمودند: "قرآن کتاب پیغمبر ساز است. اگر کسی با قرآن کریم مانوس باشد، قرآن او را به آن جایگاه رهنمون خواهد شد." 🔸 در را مورد توجه قرار دهیم. تدبر با خواندن قرآن فرق دارد. باید قرآن را بخواهیم و بفهمیم و طبق آن فهم عمل کنیم. این سطح اقل تدبر قرآن است. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
توصیه‌های کاربردی عهد انس با قرآن 🏷 در نظر به به عنوان عهد الهی 🔸 اولین نکته در در ، انس با قرآن بعنوان است. انسان باید دائما «عهد الهی» بودن را به خود تذکر داده و تلقین کند و بر آن مراقبه کند. 🔸 امیرالمومنین (ع) در همین روایت شریف توصیه به محمد بن حنفیه تصریح می‌کنند که "عَلَيْكَ بِقِرَاءَةِ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعَمَلِ بِمَا فِيهِ وَ لُزُومِ فَرَائِضِهِ وَ شَرَائِعِهِ وَ حَلاَلِهِ وَ حَرَامِهِ وَ أَمْرِهِ وَ نَهْيِهِ وَ اَلتَّهَجُّدِ بِهِ وَ تِلاَوَتِهِ فِي لَيْلِكَ وَ نَهَارِكَ فَإِنَّهُ عَهْدٌ مِنَ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَى خَلْقِهِ" علت امر به لزوم قرائت قرآن و عمل به آن را این می‌دانند که قرآن عهد الهی بین بنده و خداوند است. 🔸 سپس بیان می کنند که "فَهُوَ وَاجِبٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ أَنْ يَنْظُرَ كُلَّ يَوْمٍ فِي عَهْدِهِ وَ لَوْ خَمْسِينَ آيَةً" یعنی واجب است هر مسلمانی روزانه حداقل در این عهد به اندازه ۵۰ آیه از قران نظر کند. (من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۶۲۶) پس اولین لازمه توجه به قرآن به عنوان عهد الهی است. 🔸 قرآن عهد و میثاق خداوند و بنده است. انسان باید این عهد را عهد با محبوب خویش بداند که در عالم الست با آن عهد بسته است. هر روز باید به حال خود بنگرد و خود را با قران تطبیق دهد که آیا وفای به عهد کرده است یا عهد محبوب را فروگذاشته است. مراقبه دائمی داشته باشد که آیا با قرآن تطابق دارد یا با آن مخالفت کرده و زاویه گرفته است. هر کجای قرآن را که باز می‌کند به دنبال نسبت‌یابی خود با آن باشد. 🔸 به همین جهت امام صادق (ع) هرگاه مصحف قرآن را به دست می‌گرفت دعا می‌کرد و در دعای خود به عهد بودن قرآن متذکر می شد و بر آن مراقبه می کرد و می فرمود؛ "أَللهمَّ إِنّی نَشَرْتُ عَهْدَکَ وَ کِتابَکَ، اللهمَّ فَاجْعَلْ نَظَری فیهِ عِبادَةً، وَ قِرائَتی فِیهِ فِکْراً، وَ فِکْری فیهِ اعْتِباراً" یعنی چون من این کتاب تو را عهد می‌دانم و آن‌را نشر می‌دهم پس نظر مرا در آن عبادت و قرائت آن را فکر و عبرت برای من قرار بده. 🔸 پس اولین مراقبه، توجه به این است که قرآن عهد و قراری است بین عاشق و معشوق و وقتی انسان در خطاب "الست بربکم"، "قالو بلی" گفته است، مفاد تفصیلی «بلی» گفتن او قرآن کریم است. پس به تک تک آیات قرآن با این نگاه بنگرد که این آیه به او عرضه شده و او پذیرفته و اقرار داشته و به مفاد هدایتی آن تعهد داده است. 🔸 پس هیچ آیه‌ای از قرآن نیست که در نسبت به من انسان نباشد و ناظر به من پیامی نداشته باشد! هرچند من، موطن میثاق و عهد خویش را فراموش کرده و نتوانم نسبت‌یابی کنم. 🔸 پس اولین توصیه عملی در عهد جمعی قرآن، مراقبه و تذکر دائمی بر عهد بودن قرآن بین ما و خداوند متعال است. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
📜 هر روز یک تذکر: "شهید مسلم نصر" ✔️ هیچ موقع ندیدم شبش ترک شود، همیشه با بود، به من هم می‌گفت: "داری دستت را می‌شوری وضو بگیر و همیشه با وضو باش"، آب وضویش را هم خشک نمی‌کرد. ✔️ در کمک کردن به دیگران هم نمونه بود، حتی اگر دستش خیلی خالی بود و به او رو می‌زدند، "نه" نمی‌گفت. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
عهد انس با قرآن(قسمت۲).mp3
17.37M
📻 سلسله : آیت الله ضیاء آبادی 🔸 ما نقص بزرگی که در زندگی دینی داریم این است که ما زیاد می‌خوانیم و زیاد ارتباط داریم ولی با مقاصد و محتویات قرآن آشنایی نداریم. 🔸 اگر در قرآن نمی‌کنیم خداوند توبیخ می‌کند. در قرآن می‌فرماید: "افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوبهم اغفالها" تنها به تلفظ و صدای خوب اکتفا نکنید بلکه در معانی قرآن تدبر و تفکر کنید. 🔸 بعضی تدبر دارند اما دلشان قفل است. چیزی وارد دل نمی‌شود. در اثر اعمال بد قفل به دل می‌نشیند. وقتی دل قفل بخورد دیگر هیچ نغمه‌ای به گوش نمی‌رسد و نور خورشید در آن منعکس نمی‌شود. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
✍️ توصیه‌های کاربردی عهد انس با قرآن 🏷 بر بودن 🔸 قرآن کریم علاوه بر اینکه عهدی الهی در انسان با خداوند متعال است، عهدی است جمعی و جمعی بودن آن نیز دلیل متقن دارد. اولاً: به اینکه در مقام همه انسان ها به صورت جمعی بر عهد الهی "قَالُواْ بَلَىٰ" گفتند تصریح (اعراف: ۱۷۶) و بر بنی آدم تاکید کرده است "أَلَمۡ أَعۡهَدۡ إِلَيۡكُمۡ يَٰبَنِيٓ ءَادَمَ أَن لَّا تَعۡبُدُواْ ٱلشَّيۡطَٰنَۖ إِنَّهُۥ لَكُمۡ عَدُوّٞ مُّبِينٞ وَأَنِ ٱعۡبُدُونِيۚ هَٰذَا صِرَٰطٞ مُّسۡتَقِيمٞ" (یس؛ ۶۰ و ۶۱) ثانیاً: خطاب های جمعی مکرری خطاب به مردم، امت ها و.. دارد که از جمله مهمترین آنها خطاب جمعی مومنین با "يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ" است که بیش از هشتاد بار در قرآن تکرار شده است. و را خطاب قرار می‌دهد. تا حدی که مرحوم علامه طباطبایی (رض) می فرماید: "هیچ دین و کتاب آسمانی به اندازه اسلام دعوت به حیات جمعی نکرده است." ثالثاً: از طرفی پیامبر اکرم (ص) قرآن کریم را مصداق حبل الله یا ریسمان آویخته ای که تمسک به آن انسان را به خداوند متعال مقرّب می سازد می دانند و می فرمایند: "إِنَّ هَذَا اَلْقُرْآنَ هُوَ حَبْلُ اَلله" و از طرف دیگر خود قرآن امر کرده است که تمسک به حبل الله جمعی صورت پذیرد: "وَٱعۡتَصِمُواْ بِحَبۡلِ ٱللَّهِ جَمِيعٗا وَلَا تَفَرَّقُواْۚ" یعنی امر می کند به اینکه به صورت جمعی و با و ایمانی به قرآن به عنوان حب الهی چنگ بزنید و از تفرقه بپرهیزید. (آل عمران: ۱۰۳) رابعاً: نزول قرآن و سایر کتب آسمانی را برای انبیا و ایجاد توحیدی دانسته است (بقره؛ ۲۱۳). 🔸 پس است و امر تمسک به قرآن به صراحت قرآن امر جمعی و جامعه ساز است و باید بر دعوت به بر محور قرآن و توجه ویژه داشت. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
📜 هر روز یک تذکر: توصیه عملی علما و اساتید اخلاق "آیت الله جوادی آملی (حفظه‌الله)" ✔️ دائما با وضو باشید این خیلی اثر دارد. اینکه اهل بیت (علیهم‌السلام) گفتند: دائما با باشید روزی شما زیاد می‌شود، روزی تنها به معنای نان و آب نیست؛ علم نیز روزی است، عقل روزی است، فضیلت روزی است. این خیلی اثر دارد، از همین راه‌ها شروع می‌شود. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
21.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : 🏷 ، استاد محمدرضا عابدینی 🔸 قرآن کریم عهد خدای سبحان است. امیرالمومنین علیه السلام به محمدبن حنفیه وصیت نمودند: "بر تو وصیت می‌کنم تا به عمل کنی و شب و روز با آن انس بگیری؛ زیرا قرآن عهد خدای سبحان است به بندگانش. لذا واجب است تا هر مسلمانی هر روز به عهد خود مراجعه کند. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
✍️ توصیه‌های کاربردی عهد انس با قرآن 🏷 دریافت پیام های اختصاصی از از طریق و در آیات 🔸 یکی از لوازم بهره بردن از این است که انسان باور کند که قرآن کتاب همه انسان ها است و تک تک آیات آن برای هدایت تک تک افراد انسان جایگاه ویژه دارد. 🔸 قرآن کریم تصریح دارد به اینکه"تِبۡيَانٗا لِّكُلِّ شَيۡءٖ وَهُدٗى وَرَحۡمَةٗ وَبُشۡرَىٰ لِلۡمُسۡلِمِينَ" است (نحل؛ ۸۹). یعنی هر آنچه برای هدایت و بشارت مومنین لازم است در این کتاب هست. لذا امیرالمومنین(ع) فرمود: "تَدَبَّرْ آيَاتِ اَلْقُرْآنِ وَ اِعْتَبِرْ بِهِ فَإِنَّهُ أَبْلَغُ اَلْعِبَرِ" یعنی درقرآن تدبر کنید و از آن عبرت بگیرید چرا که رسا ترین و بلیغ ترین عبرت ها است.(عیون الحکم و المواعظ، ج۱، ص ۲۰۰). 🔸 با تامل در معنای عبرت می توان به این نکته دست یافت که عبرت به معنای عبور کردن از چیزی و رسیدن به چیز دیگر است مثلا عبرت از یک واقعه و حادثه تاریخی عبور از مصداق تاریخی و درس گرفتن از آن برای امروز خود است. 🔸 عبرت از نیز به معنای عبور به نیاز و درس مربوط به امروز خود و دریافت پیام ویژه و اختصاصی قرآن است. 🔸 از راه و در قرآن ممکن است و انسان با تدبر در قرآن می تواند برای هر نیاز و موقعیت خویش، پیام اختصاصی خود را از قرآن دریافت کند‌. 🔸 یکی از راه‌های و ورود به تدبّر در آیات الهی این است که انسان آیاتی را که قرائت می‌کند، اول خود را مخاطب آن آیات بداند به گونه‌ای که گویا حقیقتاً این آیه برای او نازل شده است و مخاطب این آیه او است. 🔸 «إِنَّمَا يَعْرِفُ‏ الْقُرْآنَ‏ مَنْ خُوطِبَ بِه‏» (بحار الانوار، ج۶، ص ۳۴۹) این روایت شریف از یک جهت به این معناست که شناخت حقیقی قرآن منحصر در معصومین (ع) است که مخاطب اصلی قرآن هستند، و از جهت دیگر نشان می دهد که معرفت به قرآن برای کسی است که خود را مخاطب قرآن قرار بدهد و به میزانی که این تخاطب وجود داشته باشد، شناخت حاصل می شود. 🔸 اگر باور کردیم که خداوند در قرآن کریم به طور اختصاصی با ما صحبت می‌کند، توجه ما به شنیدن کلام الهی بیشتر می‌شود. این باور در وجود ما هر چقدر بیشتر تقویت گردد و محبت ما هرچه بیشتر شود، ارتباط میان ما و قرآن محکم‌تر و ناگسستنی‌تر خواهد شد. 🔸 اگر مخاطبه شخصی قرآن کریم، باورِ انسان شد، دائماً از محضر قرآن کریم، دستور بعد از دستور دریافت می‌کند و برای او جذب بعد از جذب اتفاق می‌افتد. در این صورت، اگر در ظاهر به طور کاملاً اتفاقی از جایی می گذرد و تلاوت آیه‌ای را می‌شنود و یا قرآن را باز می‌کند و آیه‌ای را قرائت می‌کند، باید بداند که مواجهه با این آیات خاصّ اتفاقی نیست؛ بلکه این آیه شریفه هم اکنون با او یک کار ویژه دارد و پیام خاصی را به ارمغان آورده است. 🔸 قرآن تجلّی «حیّ قیّوم» است، و در هدایت گری انسان جلوه این حیات و معیّت قیّومیه حق تعالی است، لذا هر ارتباطی و پیامی متناسب با نیاز و قابلیت انسان در هر مرتبه و هر لحظه است. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید عبدالمهدی مغفوری" ✔️ کمتر از او می‌توان عکسی پیدا کرد. این یک تصویر او هم بعد از اوست. می‌گفت: "نمی‌توانم بی‌ وضو باشم." حتی پیش از خوردن غذا، وضو می‌گرفت. آسایش را، با خـدا بودن می‌دانست.. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇