Shab04Safar1399[08].mp3
3.51M
🎙نفسم تسبیحه، اگه من برای تو گریه کنم (شور)
🔺با نوای: حاج سید مجید بنی فاطمه
نفسم تسبیحه اگه من برای تو گریه کنم
نفسم تسبیحه اگه من برای تو گریه کنم
بده اشکی آقا برا کربلای تو گریه کنم
دم باب القبله شب جمعه های تو گریه کنم
دستم رو میگیری هر چی که بد باشم
زنده باشم یا که زیر لحد باشم
خدا نگامون کرده بازم صدامون کرده
زهرا دعامون کرده
ای گریه کن ای سینه زن
والله خیر حافظا
حسین آقا جان
رسم تو عشاقت عوض شهادتین بگن حسین
زیر تابوتم کاش یاد بین الحرمین بگن حسین
زیر خاکم میخوام رفیقام با شور و شین بگن حسین
بین همه مردم عشق تو رایج شد
شیرخوارتم حتی باب الحوائج شد
تو سید الاحراری تو افضل الاذکاری
هوای ما رو داری
ای گریه کن ای سینه زن
والله خیر حافظا
حسین آقا جان
🏴 شب چهارم #صفر۹۹
#پنجم_صفر #شب_سوم_محرم
https://eitaa.com/emame3vom/30934
.
اصلا رقیه جنس غمش فرق می کند
حتی کـتیبه و علـمـش فرق می کند
دردانه ای که روی ضریحش عروسک است
با اهل بیت هم حرمش فرق می کند
در بارگاه او که زند طعنه بر بهشت
دربان و خادم و خدمش فرق می کند
دریای اهل بیت پر از دُرّ و گوهر است
اما حسین دُرِّ یمش فرق می کند
باب الحوائجیست که اندر مقام او
فرموده اند او کـرمش فرق میکند
با فاطمه مقایسه شد بین روضه ها
اما سه ساله قد خمش فرق می کند
زهـراست کوه صبر ولیکن رقیـه اش
کم طاقت است، سن کمش فرق می کند
دقت بکن به گونه ی خود وقت روضه اش
حس میکنی که اشک نمش فرق می کند
شد پاره گوش او و عدو گفت حرمله
این گوشواره هر گرمش فرق می کند
روی سه ساله، دست عدو، آه بگذریم
اصلا رقیه جنس غمش فرق می کند
#نـوكــر_نـوشــت:
#رقـیـه_جـان💔
غیر زینب چه کسی درد تو را می داند
کـه چـه آورده خـرابه به دل ویرانت
صلي الله عليڪ يا سيدناالمظلوم يااباعبدالله الحسينخ
سلام عليكم و رحمة الله، صبحتون بخير، روزتون معطر بنام #اباعبدالله
#به_یاد_شهید_مدافع_حرم_علی_زاده_اکبر
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_فرجهم
#پنجم_صفر
..............................
#دوبیتی
مرا دشمن به قصد کُشت میزد
به جسم کوچک من مُشت میزد
هرآن گه پایم از ره خسته میشد
مرا با نیزهای از پُشت میزد
*
توئی ماه من و من چون ستاره
غمم گشته پدرجان بیشماره
اگر روی کبودم را تو دیدی
مکن دیگر نظر بر گوش پاره
*
بیا بشنو پدرجان صحبتم را
غم تو بُرده از کف طاقتم را
دو چشم خویش را یک لحظه وا کن
ببین سیلی چه کرده صورتم را
.
Moghadam-Shab11Moharram1399[04].mp3
5.84M
#جواد_مقدم
🎤 سبـک : شعرخوانی
🗓مراسم : شام غریبان محرم الحرام 1399
روز و شبش همیشه قشنگ است کربلا
مخصوصاً آن زمان که پُر است از برو بیا
با پای خسته ، حال خراب ، ازدحام صحن
در نیمه شب حرم چه قَدَر میدهد صفا
جدم شفا گرفته حرم از همان زمان
شش گوشه است قبله ی ما بی چه و چرا
آنجا نسیم بال ملائک که می وزد
جبریل میرسد که شود حاجتش روا
وارد شدی به رسم ادب با ملک بگو
جانم فدای سید و سالار اولیاء
یک شب پدر برای من از تربت تو گفت
گردی از آن به اذن خدا میدهد شفا
حتماً در این حرم بشوی عاقبت بخیر
این است ای عزیز دلم کل ماجرا
هر کس که رفته کعبه و برگشته گفته است
مکه کجا ، مدینه کجا ، کربلا کجا
#امام_حسین
#شام_غریبان #محرم_1399
#شعرخوانی
Moghadam-Shab11Moharram1399[05].mp3
6.67M
▪️غم شده توی سینه انباشته▪️
🎤 سبـک : شـور
🗓مراسم : شام غریبان محرم الحرام 1399
.
#شور
#جواد_مقدم
غم شده توی سینه انباشته
نگاه تو هوامونو داشته
خون شهیدا رو زمین ریخت تا
پرچم تو باشه برافراشته
تا لطف تو چاره سازه
این پرچم در اهتزازه
شاهی عالمو نمیخوایم
چون رعیت امام حسینیم
دنیا اینو باید بدونه
ما ملت امام حسینیم
... اربابم ابی عبدالله ...
سینه زنای مخلص روضت
شدن دوباره مونس روضت
باورمون اینه این مرض آقا
راه نداره به مجلس روضت
تا خاکت دوای درده
نوکر دور تو میگرده
آب و گِل ما قیمتیه
از تربت امام حسینیم
دنیا اینو باید بدونه
ما ملت امام حسینیم
... اربابم ابی عبدالله ...
با دلی که مست اباالفضله
ذکر ما پیوسته اباالفضله
هر کی مُخِل روضه هات باشه
حوالش به دست اباالفضله
تا عباس علم به دوشه
هیئت ها پُر از خروشه
با خون و جون و آبرومون
در خدمت امام حسینیم
دنیا اینو باید بدونه
ما ملت امام حسینیم
... اربابم ابی عبدالله ...
#امام_حسین
#شام_غریبان #محرم_1399
#شور
.👇
.
بسم الله الرحمن الرحيم
#امام_حسن_مجتبی_ع_مدح_و_مناجات
#سیدپوریا_هاشمی
▶️
تا شود راضی ز اعمالم خدا گفتم حسن
مادرش بر سینه زد! آرام تا گفتم حسن
خود گرسنه ماند و سگ را با غذایش سیر کرد
هرکسی گفت از کرم گفت از سخا گفتم حسن
یاکریم و یارب وقت کمیل من شده
من هم از سوز جگر وقت دعا گفتم حسن
ناامید کوچه ها کی ناامیدم کرده است؟!
زود حل شد مشکل من هرکجا گفتم حسن
نام اورا میبری زهرا تفضل میکند
تا بگیرد فاطمه دست مرا گفتم حسن
در شلوغی حرم ناله زدم ای بی حرم!
هرزمان رفتم به پابوس رضا گفتم حسن
کربلاییها همه ذکر حسین گفتند و من
با حسین بن علی در کربلا گفتم حسن
فکرکردم در بقیعم گوشه ای کز کردم و
بی صدا مرثیه خواندم بی صدا گفتم حسن
کوچه های تنگ یکروزه حسن را پیر کرد
رد شدم با گریه از این کوچه ها گفتم حسن
#شهادت_امام_حسن #امام_حسن
.
.
#آرزوی_زیارت_اربعین
🏷من ایرانمو تو عراقی
#جلسه_هفتگی_۲۷_۰۶_۹۹
#کربلایی_مصطفی_مروانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
من ایرانم تو عراقی
چه فراقی چه فراقی
بگیر از دلم یه سراغی
چه فراقی چه فراقی
جوینم فدا سر ساقی
چه فراقی چه فراقی
دوری دوستی سرم نمیشه و
هیچ کجا واسم حرم نمیشه و
از تو دورم باورم نمیشه و
دارم میمیرم
کربلا واسم ضروری حسین
اربعین اوضاع چجوری حسین
گار من امسال صبوری حسین
دارم میمیرم
——————-
من ایرانم تو عراقی
چه فراقی چه فراقی
جوینیم فدات سر ساقی
چه فراقی چه فراقی
——————
آرزومه راهی مشایه شم
کربلایی بشم باهات همسایه شم
پرچم سرخت بشه آسایشم
آروم جونم
این روزا عطر عقاقی میخوام
تلخی چای عراقی میخوام
گریه تو صحن ساقی میخوام
آروم جونم
——————
اومدم هرسال پیاده حسین
من ستون به ستون تو جاده حسین
نوکری مثل من زیاده حسین
خودم میدونم
گفتی کهامسال نیام حرم حسین
اربعین امسال کجا برم حسین
من چجور امسال حرم نرم حسین
بگو بدونم
اومدم هرسال پیاده حسین
من ستون به ستون تو جادهه حسین
نوکر مثل من زیاده حسین
خودم میدونم
من فقط آقا تو رو دارم
من به عشق حرم گرفتارم و
من به لطف شما بدهکارم
آره ببخش
خیلی خیلی آقا حرم لازمم
یعنی میشه بگم منم عازمم
توی صحن قمر بنی هاشمم
ایشالله آقا
——————
اشک چکیده روی ورق های لحوف
ریخت تا خوندم من از تمامی حروف
زخمی تنتو با تیغ سیوف
میگم نیزه امونت رو برید
زینب بی تو یه روز خوش ندید
صل الله علیک یا شهید
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻
haftegi-99-6-27 (5).mp3
15.13M
جلسههفتگیمورخ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
هیئتمکتبالزهراسلاماللهعلیها
جلسه مخصوص خادمین هیئت
#زمینه|من ایرانم و تو عراقی چه
بانوای|کربلایی مصطفیٰ مروانی
.
.
.
📝 #خوندم_از_روی_لهوف
🖊 #شور_لطمه_زنی
🖊 #شب_جمعه
#سیب_سرخی
خوندم از روی لهوف
افتادی بین صفوف
بر زیر تیغ و سیوق
بی یار و بی حبیب
بر زیر تیر وحوش
خنجر رفت روی گلو
کردن با پا زیر و رو
لب تشنه و غریب
ای زخمی شقاوت اعدا ابی عبدالله
خوردی عصا تو از پیرمردا ابی عبدالله
دشمن همش تو رو بی هوا زد ابی عبدالله
رو صورت تو با کف ما زد ابی عبدالله
سید مظلوم حسین جانم حسین جانم
یا صاحب الزمان اقاجان الان کجایی سرت سلامت نمیدونم طاقت میاری
روضه گودال برات بخونم آقا
ای پاره پاره بدن
در پیش نگاه من
موندی بی غسل و کفن
ای یار و یاورم
افتادی از روی زین
شد قلبم زار و حزین
پاهاتو نکش زمین
پیش چشم ترم
ای صید دست و پا زده در خون ابی عبدالله
نیزه میخوردی با تن بی جون ابی عبدالله
از تن لباستو درآوردن ابی عبدالله
خیلی منو تو اینجا آزردن ابی عبدالله
سید مظلوم حسین جانم حسین جانم
دشمن هلهله کنان
خولی و شمرو سنان
به سمت حرم میان
ای سایه ی سرم
رو زخمام نمک زدن
توی خیمه اومدن
اینا چه پست و بدن
آواره شد حرم
در بین شعله موی سرم سوخت ابی عبدالله
از بس زدن که بال و پرم سوخت ابی عبدالله
از غصه خون شده دیگه چشمام ابی عبدالله
جونی نمونده واسه پاهام ابی عبدالله
سید مظلوم حسین جانم حسین جانم
https://eitaa.com/emame3vom/30942
👇
هیئتجاننثارانامامزمانعج۸_6048662237491495953.mp3
2.61M
• ﷽ •
سبک:شور
متن:دیگه بسه این...
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
دیگه بسه این دوری انتظار
آقا جون یک بار حالمو ببین
ببرم حرم یک دفعه کنار
رفیقام ایام اربعین
حاله من بده...
حاله من بده
بیا واسه حال مریض من
تو دوا بده
دوای منه تربت حرم
بیا و به من کربلا بده
کربلا بده...
دوباره از روی چشمام
انگاری بارون میباره
دلی که باشه تو حسرت
آروم و قرار نداره
🌹مددی حضرت ارباب🌹
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
داره باز میاد
صدای محرم تو
به گوش دل سیاه
یعنی میشه که
تو محرمت شب عاشورا
پیش تو بیام
پیش تو بیام...
به همین خدا
دله من فقط به همین
محرم تو خوشه
سوزه روضه ها
روضه ی اسارت بچه هات
منو میکشه
منو میکشه...
الهی بشه نصیبم
که تو روضه ها بمیرم
نامه ی شفاعتم رو
از تو دست تو بگیرم
🌹مددی حضرت ارباب🌹
کربلایی وحید شکری
.
.
💢قیام بر علیه ظلم💢
مهمترین درس سیاسی؛قیام #عاشورا چیست؟
✅پاسخ:
عاشورامملوازدرسهای فردی،اجتماعی،سیاسی وتربیتی و...است.
ازمهمترین درس های مدرسه ومکتب عاشورا؛درس قیام برعلیه ظلم و ظالم،آن هم درسطح کلان آن است.
اگراهل سنت ووهابیت،قائل هستندکه حاکم کسی است که باغلبه بر امورسیاسی کشوری،مسلط شود.وبایدازچنین حاکمی تبعیت نمود.
📚احیاء العلوم ج ۲ ص ۱۴۱
📚 فضائح الباطنیه، باب ۹ و ۱۰ص ۹ - ۱۷۶
📚 شرح المقاصدج ۳ص ۴۷۰
🔴 ولی مکتب عاشوراچیزی غیرازاین رابه پیروان خودمی آموزد.در مکتب عاشورامی آموزیم،که بایدتابع حق باشیم.وبرعلیه ظلم وظالم به قیام کنیم.
چراکه اگردرقرآن ازظلم کردن برحذرداشته شده ایم.ازتن به ظلم دادن هم تحذیرشده ایم.
لا تَظْلِمُونَ وَلا تُظْلَمُونَ
📖بقره279
👈کسی که درمکتب عاشوراسینه زده؛نه تنهاخود،ظالم نیست.وبایدازظلم کردن بپرهیزد.بلکه ازهرظالمی نیزباید دوری وتبری کرده وباآن بستیزد.
⭕️مکتب عاشورامکتب بی تفاوتی نسبت به ظلم وظالم نیست.بلکه مکتب ستیزه جویی با ظلم است.
امام حسین(ع)باهمه دارایی خود،درمقابل مجسمه ظلم،درزمان خود،ایستاد.حضرت دنبال شاخ وبرگ واسباب بعیده ظلم نبودند.بلکه مستقیم با منبع،ریشه،سرمنشأواصل ظلم درسطح کلان آن،رفتند.
(الناس علی دین ملوکهم)
مردم به دین حاکمان خودشان هستند.لذابایداصلاح ازحکومت شروع شود.
📚دلائل الصدق ج2 ص 34
فرمایشات معروف سیدالشهدا(ع):
(علَى الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِيَتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ يَزِيدَ)
📚مثير الأحزان ص25
(ومَن رَأى سُلطانا جائِرا)
📚وقعه الطف ص172
شاهددیگری برتاییدروحیه ظلم ستیزی کلان دراین مکتب،است.
👌اینکه همیشه اصلاح ازسطوح کلان آن شروع شود.وبرخورداصلی با گردن کلفت های منحرف باشد.نه زیردستان کوله به دوش؛آموزه مدرسه ی عاشوراست.
.
💢بسیج توده ها ووحدت آحادجامعه💢
مهمترین برکت اجتماعی عاشورا چه بود؟
✅پاسخ:
اتحادمسلمین وآحادجامعه یکی ازمهمترین مسائل تقویت مذهب می باشد.دین ومذهبی که ازداخل دچاراختلاف باشد،نمی تواندبرمشکلات سیاسی اجتماعی خودغلبه کند.
توصیه قرآن بروحدت است.
وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَلا تَفَرَّقُوا
📖آل عمران103
👈دراسلام،به شدت ازتفرقه واختلاف نهی شده است.
همیشه درطول تاریخ،اختلاف بخصوص بین شیعیان،خانمان سوزبوده وباعث تضعیف وتقلیل قوای شیعیان شده است.
اختلاف،موجب هلاکت بوده،
📚کنز العمال، حدیث 894
وتفرقه موجب عذاب است.
📚نهج الفصاحه حدیث 1323
⭕️اهل بیت(ع)محوروحدت هستند.
فاطمه زهرا(س)فرمودند:
«پیروی ازما«اهل بیت»نظام امت،ورهبری ما،عامل وحدت،وجهادمایه عزت وسربلندی اسلام است.»
📚کشف الغمةج 2 ص 109
👌امام حسین(ع)به عنوان کشتی نجات امت وچراغ هدایت؛نیزپرچمدار اتحادهستند.وعامل بسیارقوی براتحادبین مسلمین می باشند.
عاشورا وایام عزاداری سیدالشهدا(ع)،یکی ازفرصت های ویژه،برای اتحادوهمدلی شیعیان وترک مخاصمه وکینه ودودلی است.
.
.
🌷 #شهادت_امام_حسن علیه السلام 🌷
#واحد #امام_حسن
#نور_می_گوید_حسن
بند🌹
نور می گوید حسن
منشور می گوید حسن
پیکر من در میان گور می گوید حسن
شب می گوید حسن
هر لب می گوید حسن
قبل خطبه های خود زینب می گوید حسن
دَر می گوید حسن
مادر می گوید حسن
محسنِ حججیِ بی سر می گوید حسن
📿 یا حسن یا حسن 📿
بند🌹🌹
یل می گوید حسن
مشعل می گوید حسن
مرتضی به رزم تو ایول می گوید حسن
مرد می گوید حسن
پر درد می گوید حسن
آن که امان نامه پاره کرد می گوید حسن
جام می گوید حسن
در دام می گوید حسن
فاطمه هر صبح و ظهر و شام می گوید حسن
📿 یا حسن یا حسن 📿
بند🌹🌹🌹
صبر می گوید حسن
بی صبر می گوید حسن
قطره قطره بارش هر ابر می گوید حسن
جان می گوید حسن
جانان می گوید حسن
عندلیب قلب با ایمان می گوید حسن
تاج می گوید حسن
معراج می گوید حسن
صد هزار قارون به تو محتاج می گوید حسن
📿 یا حسن یا حسن 📿
«التماس دعای خیر»
🖋شاعر: #علیرضا_پناهیان
https://eitaa.com/emame3vom/30947
.
.
#امام_حسن
|⇦•خواهر نبودی ببینی..
#روضه و توسل جانسوز به کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام به نفس حاج امیر کرمانشاهی•✾•
┅═┄⊰༻↭༺⊱┄═┅
تاکنون لاجرعه از غم خورده ای
تاکنون سیلی محکم خورده ای
گوشواره دانه دانه برده ای
مادرت را سمت خانه برده ای
درسته که کارم تمومه
یه بغضی میونِ گلومه
یه کوچه هنوز رو به رومه ..
خواهر نبودی ببینی به روزم چی آورد
خواهر نبودی ببینی تو کوچه حسن مرد
خواهر نبودی ببینی که مادر زمین خورد
منُ از همه دنیا سیر کرد
منُ زندگی وقتی پیر کرد
که مادر تویِ کوچه گیر کرد ، وای ..
*یه قدم جلو می اومد .. امام حسن و مادر یه قدم عقب می رفتن .. آخ تا رسیدن به دیوار .. *
به یک ضربت دو سیلی خورد زهرا
یکی را از عدو یک را زِ دیوار
*الهی اَحدی زیرِ این گنبد کبود نبینه یه روز مادرش بیاد تو خونه گوشۀ چادرش خاکی باشه .. الهی هیچ کس نبینه یه روزی یکی به مادرت چپ نگاه کنه ..*
خواهر نبودی ببینی تا از راه اومد زد
خواهر نبودی ببینی که نامرد چه بد زد
خواهر نبودی ببینی چه جور با لگد زد
ــــــــــــــــــ
#حاج_امیر_کرمانشاهی
#روضه_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#روضه_امام_حسن_علیه_السلام
#فاطمیه
#ویژه_ایام_صفر
○👇
babolharam -Kermanshahi Shab 6 Safar 98-02.mp3
4.28M
|⇦•خواهر نبودی ببینی..
#روضه و توسل جانسوز به کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام به نفس حاج امیر کرمانشاهی•✾•
.
#واحد
#شهادت_امام_حسن
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
غزال پیوسته - شهادت امام حسن علیه السلام
خواهر می آید
زینب دوباره با دلِ مضطر می آید
مضطر می آید
افتان و خیزان است چون مادر می آید
بردار این تشت
بیرون برو دلداده و دلبر می آید
بیرون برو که...
با شاهِ دین عبّاسِ نام آور می آید
همدم نبودی
مَحرم شدی امّا بدان مَحرم نبودی
جز لطف و خوبی...
چه دیدهای از من؟! جز اینها برمی آید!!!
زهرِ تو کاریست
خون لختهها از گوشهیِ لبهام جاریست
چشمم شده تار
انگار از کوچه خودِ مادر می آید
ای زهرِ کینه
پیش از تو افتاده به جانِ من مدینه
آتش بگیرد
آن که گرفته شعله سوی در می آید
در را شکستند
دیدم خودم پهلوی مادر را شکستند
اهلِ سقیفه
پشتِ امیرِ بدر و خیبر را شکستند
کوچه... چه ها کرد
سیلی حسن را داغدارِ روضهها کرد
با ضربِ دستی
آویزههای زیرِ معجر را شکستند
آری هلائل
دیدم گلِ یاسم لگد می کرد قاتل
شش ماهه پر زد
کشتند مادر را و حیدر را شکستند
امّا برادر
گریه نکن گریه فقط عصرِ عذاب است
رأسِ تو بر نی
بر دستوپای خواهرم زینب طناب است
تن زیرِ سُمهاست
آری دو دنیا بر سرِ طاها خراب است
باور ندارم
پای سرت در دستِ نامردی شراب است
برعکسِ جعده
آن کس که دارد معرفت بانو رباب است
تا آخرِ عمر
یادِ لبِ خشکِ تو زیرِ آفتاب است
در روضه هایت
طفلی که میخورده لگد انگار خواباست
ذکرِ رقیّه
ذکرِ حسن ذکرِ حسین و بوتراب است
آخر می آید
زینب بخوانش با دلِ مضطر می آید
مهدیِ زهرا
تیغِ تقاصِ خونِ گودال و خرابهَست
#صفر #شهادت
#امام_حسن #_علیه_السلام
#حسین_ایمانی
.👇
.
.
#زمزمه بسیار زیبا
#شهادت_امام_حسن (ع) ▪️
#سبک_یاحبیبی_یاحبیبی_یابن_زهراگل_طاها
گل پرپر، بیا مادر ،
سرم و بذار رو زانوت
بیا اما ، جون بابا ،
دستت و نگیر به پهلوت
من به آرزوم رسیدم
به سوی تو پر کشیدم
من همون جا جون دادم که
چادر خاکیت و دیدم
من غریبم من غریبم
من که تنها، بین غمها،
هی غم و غصه می خوردم
زهر کینه ، تو مدینه ،
اگرم نبود می مردم
این برام شد یه معما ،
که چرا تو اوج غمها
تو همش به من میگفتی
نگی از کوچه به بابا
کردم از غم، ناله هر دم،
دوست و دشمن شررم زد
خنده های قاتل تو ،
صد تا زخم بر جگرم زد
گوشه ی غریبی شد جام ،
کشیدن سجاده از پام
پیش چشمم روی منبر،
ناسزا گفتن به بابام
من غریبم من غریبم
اگه اون روز، روز پر سوز،
یکمی بودم بزرگتر
توی کوچه ، میشدم من ،
سپر تن تو مادر
میمیرم روزی هزار بار،
وقتی یادم میاد ای یار
بی هوا زد تو رو دشمن ،
با صورت خوردی به دیوار
مجتبی صمدی شهاب
#امام_حسن #هفتم_صفر
#بیست_و_هشتم_صفر
https://eitaa.com/emame3vom/30954
👇
.
#امام_حسن علیه السلام
آن امامی که دلش را داغِ بی پایان گرفت
آخرش زهر آمد و از نیمه جانش..جان گرفت
بی رمق شد ناتوان افتاد بر روی زمین..
خواهری آمد سرش را بر روی دامان گرفت
بر سر و بر سینه زد ..نالید دختِ فاطمه
یاحسن گفت و به روی گونه ها باران گرفت
حضرت امّ المصائب طشت را دید و شکست
بعد از آن امیّدِ خود از دلِ درمان گرفت
موپریشان شد بهم زد محفلِ هجرانِ عشق
از حسین و از ابالفضلش سرو سامان گرفت
گفت قربانِ لبانِ چاک پاکت یا حسن..
چه کسی از زینب کبرا..برادرجان گرفت؟
در دمِ رفتن بیا حرفی بزن از کوچه ها..
کوچه ای که از سراپای وجودت جان گرفت
از سکوتِ خویشتن حرفی بگو یارِ غریب
از گذرگاهی که راهِ مادرم شیطان گرفت
رازِ این گوشواره را با من بگو..باشد حسن؟
قلبِ تو از چه سبب یک راز را پنهان گرفت
🔸شاعر:
#محسن_راحت_حق
___________
🔹 #شهادت_امام_حسن
.
حجت الاسلام حامد کاشانی این مورد گفت: برگزاری مراسم عزاداری برای شهادت امام حسن علیه السلام، امام غریب ما شیعیان در روزهای ۷ و ۲۸ صفر بسیار عمل پسندیدهای است. همانطور که در فاطمیه با دو نقل عزاداری میشود، اجر همه با کریم اهل بیت علیهم السلام. اما اصرار بر ترجیح ۷ صفر بر ۲۸ صفر یک فاجعه پژوهشی تاریخی محسوب میشود.
وی ادامه داد: حقیر با نیت عدم تضعیف مراسم عزاداری امام حسن علیه السلام در ۷ صفر، در این باره اظهار نظری نکردم تا ایام ۷ صفر بگذرد و به مراسم با شکوه حضرت مجتبی آسیبی نرسد. اما اصرار عجیب برخی بر ترجیح ۷ صفر به ۲۸ صفر مرا واداشت، اسناد و نسخ خطی مورد نیاز برای نقد این فاجعه پژوهشی را منتشر کنم.
” عرض بنده به این معنا نیست که ما هفتم صفر عزاداری کنیم یا نکنیم، بلکه می توان هر دو را عزاداری کرد. اما بحث من این است که آیا هفتم صفر روز شهادت امام حسن(ع) است یا ۲۸ صفر؟ “
وی افزود: در سال های اخیر در مورد روز شهادت امام حسن(ع) اختلافاتی به وجود آمده است. بعضی ۷ صفر و برخی ۲۸ صفر را ملاک قرار می دهند. در مورد اینکه ما چه روزی به امام حسن(ع) توسل کنیم و برای ایشان مجلس بگیریم، می شود گفت هر دو روز، یا همه طول سال را می توان به امام حسن توسل کرد و مجلس گرفت. سیره برخی علما این بوده است که در طول عمرشان، هر روز به اهل بیت متوسل می شدند و در این امر به مردم هم کار نداشتند و این خیلی هم خوب است. لذا عرض بنده به این معنا نیست که ما هفتم صفر عزاداری کنیم یا نکنیم، بلکه می توان هر دو را عزاداری کرد. اما بحث من این است که آیا هفتم صفر روز شهادت امام حسن(ع) است یا ۲۸ صفر؟
این کارشناس تاریخ گفت: این بحث شاید به ظاهر اهمیتی نداشته باشد اما شاید چند نکته مهم پژوهشی هست و سالیان اخیر برخی با مغالطات سعی کرده اند تاریخ سازی کنند، به نظرم رسید این بحث را ارائه دهم.
وی ادامه داد: معلوم است که در بین شیعیان مرحوم شیخ کلینی می گوید آخر ماه صفر و شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه حلی، ابن شهر آشوب و همه بزرگان ما تا زمان شهید اول، ۲۸ صفر را روز شهادت امام حسن(ع) می دانستند.
وی افزود: شهید اول، اولین بار می گوید که شهادت امام حسن(ع) در هفتم صفر است. بین قول شهید اول و دیگران معلوم است که طبعا باید قول متقدمان را ترجیح داد. منتهی عزیزانی گفته اند که شهید اول به کتاب تثبیت الامامه قاسم ابن ابراهیم رسی(متوفای ۲۴۶) که از نوادگان امام حسن(ع) و امیرالمومنین است و ثقه و جلیل القدر است، دسترسی داشته است و در این کتاب به روایت امام کاظم(ع) روز شهادت امام حسن(ع)، هفتم صفر است. لذا به این دلیل قول شهید اول را ترجیح می دهند که می گویند شهید اول به نسخه ای دست پیدا کرده که علمای ما به آن دسترسی پیدا نکرده اند.
حجت الاسلام کاشانی گفت: ابتدا باید در این مورد نکاتی را مورد بررسی قرار داد که آیا اصلاً این مطلب روایت امام کاظم(ع) است؟ آیا از قاسم ابن ابراهیم رسی نقل شده است؟ اصلاً این فرد امامزاده و جلیل القدر است یا ضد شیعه است؟
وی ادامه داد: در کتاب موسوعه شهید اول که سال های اخیر به چاپ رسیده در جلد نهم (مجلد اول کتاب الدروس الشرعیه فی فقه الامامیه صفحه ۴۲۱) آمده که «الامام، الزکی، ابومحمد الحسن بن علی سید شباب اهل الجنه ولد بالمدینه یوم الثلاثاء منتصف شهر رمضان سنه اثنتین من الهجره وقال المفید: سنه ثلاث و قبض بها مسموما یوم الخمیس سابع صفر سنه تسع و اربعین من الهجره» همانطور که می بینیم شهید اول این مطلب را به امام کاظم(ع) آدرس نمی دهد و نمی گوید روایت است. همچنین به کتاب تثبیت الامه قاسم ابن ابراهیم رسی نیز آدرس نمی دهد، در حالی که در ولادت حضرت، یکی از اقوال را به شیخ مفید نسبت میدهد.
وی افزود: استنباط آقایان این است که شهید اول این مطلب را از کتاب ثبیت الامامه، برداشت کرده است که هیچ دلیلی بر اینکه این اتفاق افتاده، نیست.
وی اظهار داشت: نکته دوم این است که ببینیم قاسم ابن ابراهیم رسی چه شخصیتی است؟ مثلا مرحوم نجاشی در کتاب رجال خود -چاپ انتشارات اسلامی که تحت اشراف آیت الله شبیری زنجانی چاپ شده است- مدخل ۸۵۹ آورده است که «القاسم الرسی بن ابراهیم طباطبا بن اسماعیل بن ابراهیم بن حسن بن حسن بن علی بن ابی طالب علیه السلام. له کتاب یرویه عن ابیه و غیره، عن جعفر بن محمد و رواه هو عن موسی بن جعفر». مرحوم نجاشی وی را توثیق نمی کند. ما می دانیم کتاب نجاشی کتابی است که آثاری که در آن روایتی هم در مورد اهل بیت باشد، آن را جمع می کند لذا در این کتاب، اسم طبری، شافعی از ائمه اهل سنت هم آمده است. ذکر یک شخص در این کتاب لزوماً به این معنا که وی ثقه است، نخواهد بود. مرحوم نجاشی در مورد ایشان اسمی نبرده و نگفته در کدام کتابش از امام کاظم(ع) روایت نقل کرده است. آقایان فکر کرده اند که قاسم رسی که از امام کاظم(ع) روایت نقل کرده است، هر جا حرف زده، از امام کاظم نقل کر
ده. نخیر؛ اگر مثلا زراره که اینهمه از امام صادق(ع) روایت نقل می کرده، در جایی صحبتی کرده باشد، حتماً روایت است؟ نه؛ باید دلیل وجود داشته باشد و قال الصادق بگوید.
حجت الاسلام کاشانی گفت: قاسم رسی تنها یک کتاب و رساله ندارد، رسائل او منتشر شده و اینطور نیست که رسائل او به دست دیگران نرسیده باشد. مثلاً چون مأمن و مأوای زیدیه در یمن است، آنها مجموعه کتب و رسائل ایشان را منتشر کرده اند و آنجا اسامی رساله های او را آورده اند. مثلا الرد الکبیر، الدلیل الکبیر، الدلیل الصغیر، الرد علی النصاری، مناظره مع ملحد، الرد علی الرافضه، الرد علی الروافض من اهل الغلو از این دست است. یک کتاب هم به نام تثبیت الامامه دارد. یعنی چند رساله و کتاب دارد و اینجور نیست یک کتاب داشته باشد و اینجور نیست که نجاشی گفته باشد هر چه او گفته، روایت است.
وی ادامه داد: حال تثبیت الامامه ایی که به اسم مجموع کتب و رسائل عن امام قاسم ابن ابراهیم رسی(متوفای ۲۴۶) چاپ شده، را بررسی می کنیم.
این کارشناس تاریخ اسلام گفت: دار الحکمه الیمانیه این را در صنعا چاپ کرده و در آنجا به طور مفصل اسامی مقالات و رسالاتش را آورده اند و بعد هم تصحیح کرده اند. وقتی به رساله تثبیت الامامه می رسیم که اینها از روی نسخ متعدده، تصحیح کرده اند، این مطلبی که امام حسن در هفتم صفر به شهادت رسیده باشد در آن موجود نیست. ما هم دو نسخه خطی برای این رساله پیدا کردیم. در این دو نسخه که یکی از آنها بسیار قدیمی است و تاریخ کتابت آن برای ۵۴۴ قمری است و در کتابخانه برلین نگهداری می شود، این مطلب که شهادت امام حسن(ع) هفتم صفر باشد در آن ها نیست.
وی ادامه داد: پس این مطلب از کجا آمده است؟ شخصی به نام صالح الوردانی که ایشان از اهل سنت بود و بعداً مستبصر شد و شیعه شد، پس از مدتی از شیعه هم بیرون رفت و از کسانی شد که اصطلاحاً مذهب ندارند، الان نمیدانم ایشان شیعه هستند یا نه، او کتاب تثبیت الامامه را تصحیح و چاپ کرده است. او فقط به یک نسحه خطی مراجعه کرده است و می فرماید که از این مخطوطه فقط یک نسخه وجود دارد و آن در مکتبه متوکلیه یمن است. در حالی که اینطور نیست و فقط دو نسخه از آن را بنده پیدا کردم و تازه تحقیق تام نکردم و یمنی هایی که زیدی اند وقتی خودشان رسائل قاسم رسی را چاپ کردند، نسخ متعددی را دیدند که در هیچ کدام این مطلب نیست.
” آخر رساله عبارتی دارد به عنوان «موجز تواریخ الائمه اثنی عشر». معلوم نیست اصلاً این عنوان ملحق به رساله شده؟ این عنوان برای قاسم رسی است؟ این قسمت از جای دیگری آورده شده؟ اینها روشن نیست و از جهت نسخه ای اثبات اینکه این بخش «موجز تواریخ الائمه اثنی عشر» برای رساله تثبیت الامامه باشد، محل بحث است و در نسخ اصلی وجود ندارد “
وی افزود: صالح الوردانی وقتی رساله تثبیت الامامه را می آورد، در هر صفحه اش تحقیقات و پاورقی هایی دارد. آخر رساله عبارتی دارد به عنوان «موجز تواریخ الائمه اثنی عشر». معلوم نیست اصلاً این عنوان ملحق به رساله شده؟ این عنوان برای قاسم رسی است؟ این قسمت از جای دیگری آورده شده؟ اینها روشن نیست و از جهت نسخه ای اثبات اینکه این بخش «موجز تواریخ الائمه اثنی عشر» برای رساله تثبیت الامامه باشد، محل بحث است و در نسخ اصلی وجود ندارد. در واقع این بخش را صالح الوردانی پس از اتمام رساله که با علامت پایان مشخص شده، به انتهای مطبوعه اضافه نموده است.
وی اظهار داشت: نکته بعدی اشکالاتی است که در این بخش وجود دارد. مثلاً قاسم رسی ۲۴۶ از دنیا رفته و شخصیت او برخلاف اینکه گفته اند ثقه و جلیل القدر است، خیلی هم ضد شیعه است. در این جدول موجز تواریخ ائمه، اولا با کمترین دقتی معلوم است که یک متن معاصر است. ثانیا واضح است روایت نیست و ثالثا از شهادت امام هادی علیه السلام در سال ۲۵۴ قمری، شهادت امام عسکری علیه السلام در ۲۶۰ قمری و ولادت امام زمان ارواحنا فداه در سال ۲۵۵ یاد شده در حالی که خود قاسم رسی متوفای ۲۴۶!! است.
وی ادامه داد: معلوم است این رساله موجز ملحقه اصلاً برای خود قاسم رسی نیست. اما آقایان گفته اند نه؛ شهید اول رساله تثبیت الامامه را دیده! می گویند چون این روایت موسی ابن جعفر است. می گوییم اگر این روایت موسی ابن جعفر است که در آن شهادت امام حسن(ع) را هفتم صفر سال پنجاه دانسته است؛ شما این اشکالاتی که به این موجز هست را می پذیرید؟
کاشانی گفت: اگر قرار است که این روایت امام کاظم(ع) باشد –که ما قبول نداریم- امام کاظم(ع) از همه کس، اعرف به حال خودش است، اما وقتی در این رساله موجز ولادت امام کاظم را نگاه می کنیم می بینیم که ولادت امام کاظم(ع) «ولد علیه السلام بالأبواء – منزل بین مکّه و المدینه – فی السابع من شهر صفر» در هفتم صفر ذکر شده است. اگر شما می گویید که این بخش موجز از امام کاظم است، ولادت امام در آن اشتباه ذکر شده است. یعنی امام کاظم ولادت خود را اشتباه ذکر کر
ده است! آقایان فکر می کنند که این بخش الحاقی روایت امام کاظم است که این واضح است که صحیح نیست.
وی ادامه داد: شما اگر می گویید این مجموعه الحاقی روایت امام کاظم(ع) است، امام کاظم(ع) بهتر از بقیه می داند که چه زمانی به دنیا آمده است در حالی که در اینجا آمده امام کاظم ولادت خود را هفتم صفر می داند. چطور است که این مسئله را نمی پذیرید ولی شهادت امام حسن(ع) در این روز را می پذیرید؟
وی افزود: جالب است خود شهید اول در کتاب الدورس(صفحه ۴۲۷ جلد اول) نیز وقتی به امام کاظم(ع) می رسند، می فرمایند «ولد بالأبوا یوم الاحد سابع صفر» امام کاظم(ع) روز یکشنبه هفتم صفر به دنیا آمده است. یعنی هم شهید اول و هم قاسم رسی –که البته ما قبول نداریم این الحاقیه برای او باشد- ولادت امام کاظم(ع) را هفتم صفر را دانسته اند. چطور شما یکی را قبول می کنید و دیگری را قبول نمی کنید؟ مخصوصاً اینکه ادعا این است که قول قاسم رسی روایتی از موسی ابن جعفر(ع) است.
” باید ببینیم قاسم رسی چه شخصیتی است. ایشان دو رد مهم به ما شیعیان دارد، یکی «الرد علی الرافضه» و دیگری « الرد علی الروافض من اهل الغلو». او می گوید شیعیان ۱۳ گروه هستند که ۱۲ گروهشان در جهنم اند که رافضی ها هستند یکی از آنها هم ما زیدی ها هستیم که بهشتی هستیم “
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: نکته بعدی این است که باید ببینیم قاسم رسی چه شخصیتی است. ایشان دو رد مهم به ما شیعیان دارد، یکی «الرد علی الرافضه» و دیگری « الرد علی الروافض من اهل الغلو». او می گوید شیعیان ۱۳ گروه هستند که ۱۲ گروهشان در جهنم اند که رافضی ها هستند یکی از آنها هم ما زیدی ها هستیم که بهشتی هستیم. وقتی می خواهد از این ۱۲ گروه جهنمی نمونه هایی را بیان کند، به دو گروه اصلی می رسد. در مورد گروه ششم از این اهل جهنم را می گوید «یقال لهم فطحیه منهم زراره و حمران و بکیر و محمد ابن مسلم» در حالی که اینها از بزرگان شیعه هستند و او می گوید اینها جهنمی اند. او گروه هفتم را اینگونه معرفی می کند «صنف آخر من الروافض یقال لهم المفضلیه زعموا ان موسی وصی جعفر و هو الامام من بعده» ایشان کسانی که امام کاظم را وصی و امام بعد از امام صادق می دانند، هفتمین گروه اهل جهنم می داند.
وی در پایان گفت: آقایان، قاسم رسی را که از ائمه برجسته زیدیه است و ردیه های متعددی علیه ما دارد را چون روایتی را از امام کاظم(ع) گرفته، فکر کرده اند هر جا حرف زده از امام کاظم(ع) حرف زده و یک الحاقیه ای که به اصل رساله ربطی ندارد و توثیق نسخه آن معلوم نیست و سال ۲۵۵، یعنی ۱۰ سال پس از وفات مولف در آن مطلب آمده و قید زمانی خورده را مطرح کرده اند تا تلاش کنند هفتم صفر را احیا کنند. ما حرفی نداریم که شما هفتم صفر عزاداری کنید، ما هم عزاداری می کنیم، اما چرا با تاریخ بازی می کنید؟
گفتنی است کتاب بازپژوهشی تاریخ ولادت و شهادت معصومان نوشته یدالله مقدسی در مورد تاریخ شهادت امام حسن(ع) در ۲۸ صفر مطلبی دارد که خوب است در اینجا به آن اشاره داشته باشیم.
در این کتاب آمده است «در بررسی این نقل ها، گزارش گروه نخست را می توان به قانون اطلاق و تقیید بر یکی از سه دسته دیگر تطبیق کرد، لیکن در خصوص سه گروه دیگر با توجه به مطالب یاد شده درباره ماه شهادت امام حسن (ع) باید گفت دو گروه دوم و سوم این گزارش ها، به یک مطلب تکیه دارند و آن، شهادت آن گرامی در چهارشنبه یا پنجشنبه ۲۸ صفر است؛ چرا که رویکرد منابع یاد شده در این خصوص، روزهای آخر صفر است و نگارندگان برخی از آنها، روز دقیق آن را مشخص نکرده و به تعبیر کلی «آخر صفر» بسنده کرده اند که سعد بن عبدالله اشعری، نوبختی، کلینی، ابن خزاز، طبری امامی و فتال نیشابوری در این ردیف جای دارند، لیکن جمعی دیگر روز دقیق آن را مشخص کرده و بر ۲۸ صفر تأکید کرده اند که مفید، شیخ طوسی در مصباح، این شهر آشوب با منابع فراوانی که در اختیار داشته، اربلی علامه حلی، شیعی سبزواری، کفعمی در بلد الامین و حایری کرکی از این گروه هستند که در حقیقت مقصود گروه نخست را معین کرده اند. هرچند مرحوم مفید در ارشاد و مقنعه تنها از ماه صفر نام برده، لیکن در مسارالشیعه بر دو شب باقی مانده از ماه صفر تأکید کرده است.
شیخ طوسی هم در کتاب تهذیب که شرح روایی مقنعه است تنها به ذکر ماه صفر بسنده کرده ولی در کتاب مصباح ۲۸ صفر را تعیین کرده است. چنان که شیخ رضی الدین علی حلی نیز در العدد القویه ۲۸ صفر را به ثبت رسانده است. اریلی هم در روند گزارش خود در این خصوص نخست ۲۸ ماه صفر را از طبرسی، سپس ماه صفر را از ارشاد مفید نقل کرده و از روز دیگری نام نبرده است. این روند در گزارش او حکایت دارد که وی گزارش شهادت امام مجتبی (ع) در ۲۸ صفر را پذیرفته است، تأکید می شود در هیچ یک از این منابع نامی از شهادت آن گرامی در هفتم صفر حتی به صورت «قیل» هم برده نشده است.
یادآوری می شود شیخ مفید درباره تاریخ های ثبت