eitaa logo
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
1.2هزار دنبال‌کننده
15.3هزار عکس
9.9هزار ویدیو
584 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان 🔹سایت : 🔹www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین 🔹@hamidam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت اظهارنظر یک اقتصاددان مخالف مشی سیاسی شهید رئیسی و دوتا درباره عملکرد اقتصادی دولت رئیسی 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔻شاید برای خیلی‌ها باورپذیر نباشد که در تایلند، ده‌ها و بلکه صدها از این صحنه‌ها را می‌توان دید. گاهی یک غذا فروشی کوچک و ساده شیعیان در پس کوچه‌های بانکوک، برای بچه شیعه‌های شهر، نقش یک قرارگاه فرهنگی را دارد. تصاویر روی دیوار دیدنی است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌از پاسدار تا پرستار ایرانی دستمزد ریالی می‌گیرند. چرا منابع و ثروت‌های خدادادی این کشور به این ملت به قیمت جهانی و نرخ دلار فروخته می‌شود؟ چرا هزینه‌های ملتی که به ریال درآمد دارد، دلاری شده است؟ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴استناد صهیونیست ها به توئیت : 🔸رئیس جمهور ایران دیروز در توییتی غافلگیرکننده نوشت که جمهوری اسلامی باید از قدرت نظامی خود صرفاً برای خدمت به مردم ایران استفاده کند، احتمالاً به انتقام از ترور اسماعیل هنیه از اسقاطیل اشاره می کند 🔸سخنان او با فراخوان جریان اصلاح طلب در ایران به سرمایه گذاری کمتر روی نیروهای نیابتی مانند حزب الله و بیشتر در خود ایران و نه در جنگ های دیگران مرتبط است. 🔸رئیس‌جمهور ترجیح می‌دهد که هیچ حمله مستقیمی به اسقاطیل صورت نگیرد تا بتواند اقتصاد ایران را احیا و تقویت کند.او در وضعیت پیچیده ای قرار دارد 🔸علیرغم وعده‌ها مبنی بر قریب‌الوقوع بودن حمله ایران، در عمل پیش‌بینی‌ها نادرست بود و ایران تا این لحظه مستقیماً انتقام ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس را در قلب یک محوطه امن سپاه پاسداران در تهران نگرفته است. یکی از دلایل احتمالاً فشار قوی آمریکا علیه اقدامی است که می تواند به یک جنگ منطقه ای منجر شود 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴رفیق دوست، وزیر سپاه دوران جنگ: قرار شد وسیله‌ای بسازیم که ناو آمریکایی رو بزنیم... کار طراحی شده بود و میخواستیم شروع به ساخت بکنیم که هاشمی گفت: نساز! 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😍 به زیبایی خود قرآن 🎙️ استاد 📜 سوره مبارکه ✍️ ترجمه آیات: ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍ ﻛﻪ ﺭﺣﻤﺘﺶ ﺑﻲ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﺍﺵ ﻫﻤﻴﺸﮕﻲ. ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﻴﺮ ﻭ ﺯﻳﺘﻮﻥ(١) ﻭ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺳﻴﻨﺎ(٢) ﻭ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ [ ﻣﻜﻪ ] ﺷﻬﺮ ﺍﻣﻦ(٣) 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
خدای مهربانم توراسپاس بخاطر روزی دیگرو آغازی نو همراه با آیات کلامت ..سلام دوستان 🌹 آیه ۳۸ سوره ( صفحه ۱۱۴) وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالًا مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ و دست مرد و زن دزد را به کیفر کار زشتی که مرتکب شده اند به عنوان مجازاتی از سوی خدا قطع کنید؛ و خدا توانای شکست ناپذیر است.﴿۳۸مائده﴾ 🔶كلمه‏ ى «نكال» به معناى امر بازدارنده است. قوانین جزایى اسلام براى بازدارندگى است، نه انتقام‏جویى. «نكال» به عقوبتى گفته مى‏ شود كه مایه ‏ى عبرت دیگران باشد. 🔸در این آيه ، يعنى در مساله بريدن دست دزد و شرایط آن ، مطالب بسياری هست كه مربوط به فقه است و بايد آنها را در كتب فقهى ديد.. 🔸اما آيا اين مجازات اسلامى خشونت آميز است؟! 🌟اولاً هر سارقى مشمول آیه نخواهد شد بلكه تنها يك دسته از سارقان خطرناك هستند كه رسما مشمول آن مى شوند. 🌟ثانيا - با توجه به اينكه راه اثبات جرم در اسلام شرائط خاصى دارد اين موضوع باز هم تقليل پيدا مى كند. 🌟ثالثا - توجه داشته باشيم كه اسلام تنها اين يك حكم نيست بلكه مجموعه احكامى است كه پياده شدن آن در يك اجتماع سبب اجراى عدالت اجتماعى ، و مبارزه با فقر، و تعليم و تربيت صحيح ، و آموزش و پرورش كافى ، آگاهى و بيدارى و تقوا مى گردد، روشن مى شود كه مشمولان اين حكم چه اندازه كم خواهند بود.. 🌟رابعاً حكومت اسلامى موظف است كه براى تمام افراد ملت خود نيازمنديهاى اولیه زندگى را فراهم سازد، و به آنها آموزش لازم دهد، و از نظر اخلاقى نيز تربيت كند. اگر میبینیم که امروز دزدى فراوان است به خاطر آن است كه چنين حكمى اجراء نمى شود! 🔶در ضمن هر آيه ظاهری دارد و باطنی و براي باطن قرآن پشت پرده های فراوانی وجود دارد..اگر در اين آيه سرقت را صرفا ظاهری و در عالم ماده معنا كنيم همان است كه گفتيم اما اگر سرقت در عالم باطن صورت گرفته باشد جزای آن قطع توان وقطع قدرت سارق است. 🔸🔸نکات: ⭐️باید امنیّت جامعه را با قاطعیّت حفظ كرد. «فاقطعوا» ⭐️جریمه و كیفر سنگین، بازدارنده از دزدى است. 👈🏻«نكالا» ⭐️در قوانین كیفرى اسلام، علاوه بر تنبیه مجرم، عبرت دیگران هم مطرح است. 👈🏻«نكالاً» ⭐️مالكیّت شخصى و امنیّت اجتماعى به قدرى مهم است كه به خاطر آن، باید دست دزد قطع شود.👈🏻 «فاقطعوا ایدیهما» ⭐️فرمان قطع دست دزد، جلوه‏اى از عزّت و حکمت خداوند است. 👈🏻«فاقطعوا... عزیز حكیم» 🔶🔸بعضی از مفسرین جدید نیز معتقدند کلمه ی «ید» در قرآن اشاره به 👈🏻قدرت است. و می گویند : درست است که به دست در زبان عربی "ید" می گویند، اما از آنجائیکه معمولا اِعمال قدرت انسان با دست انجام می شود، این کلمه معنای "قدرت" نیز یافته است. به همین دلیل کلمه "ید" به‌طور استعاره به خداوند هم، با این که دستی ندارد، نسبت داده شده است. مثل: 🔅یدالله فوق ایدیهم (دست خدا بالای دست‌هاست) 🔅بیدک الخیر(خیر به دست توست) 🔅بیده الملک (پادشاهی به دست اوست). و همچنین ، قرآن ، حضرت ابراهیم و فرزندانش را "دارندگان دست ها و بصیرت ها👈🏻(اولی الایدی والابصار) معرفی کرده که نیروی اراده و بینش آنان را نشان می دهد. 🔸علاوه بر معنای قدرت، مفهوم "اختیار" و تصمیم نیز در کلمه "ید" نهفته است، یعنی تصمیم‌گیری واختیاری برای اعمال قدرت. نگاه کنید به دو مثال زیر: بقره ۲۳۷ - ... الذی بیده عقده النکاح (کسی که عقد ازدواج به اختیار اوست). بقره ۱۹۵- ... ولاتلقوابایدیکم الی التهلکه (خودتان را به دست«اختیار»خود به هلاکت نیندازید) ..و الله اعلم .. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۴۲ ( ص۱۱۵) سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ فَإِنْ جَاءُوكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَإِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ يَضُرُّوكَ شَيْئًا وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ آنان فوق العاده شِنوای دروغ اند (با آنکه می دانند دروغ است ) و بسیار خورنده مال حرام؛ پس اگر نزد تو آمدند میان آنان (در آنچه تو را داور قرار دادند) داوری کن، یا (اگر نخواستی داوری کنی) از آنان روی برتاب. و اگر روی برتابی هرگز هیچ زیانی به تو نمی رسانند. و اگر میانشان داوری کردی به عدالت داوری کن؛ زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد.﴿۴۲ ﴾ ♻️ «سُحت» طبق روایات، رشوه و هدایایى است كه براى انجام كارى داده شود. سُحت، در لغت، كار حرامى است كه مایه‏ ى ننگ صاحبش شود. هر مالى كه از راه حرام كسب شود «سُحت» است و سياق آيه دلالت دارد بر اينكه مراد از (سحت ) در آيه شريفه همان 👈🏻 است ✳️ علماى یهود، رشوه‏ خوار بودند، 👈🏻«أكّالون للسُّحت» و عوامشان مشتاق شنیدن دروغ. 👈🏻«سمّاعون للكذب» ♻️«سَمّاعون للكذِب» یا به معناى آن است كه سخنان را با دقّت مى‏ شنوند ونیّت دروغ بستن و تحریفِ آن را دارند و یا به معناى آن است كه عوام یهود با علم به دروغگویى و تحریف‏ گرى علماى خود، باز هم سخن آنان را گوش مى ‏دهند و مى‏ پذیرند. ♻️ همزیستى مسلمانان با اهل كتاب، تا حدّى بود كه آنان براى قضاوت، نزد پیامبر اسلام مى‏ آمدند.👈🏻 «جاءوك» ✳️ پیامبرصلى الله علیه وآله غیر از مسئولیّت نبوّت، مسئولیّت حكومت نیز داشت. 👈🏻«فاحكم بینهم أو أعرض عنهم» البته منظور اين نيست كه پيغمبر (ص ) تمايلات شخصى را در انتخاب يكى از اين دو راه دخالت دهد بلكه منظور اين است شرائط و اوضاع را در نظر بگيرد اگر مصلحت بود، دخالت و حكم كند و اگر مصلحت نبود، صرفنظر نمايد. ✅ آیه خطاب به پیامبر مى‏ فرماید: گرچه علماى یهود در اندیشه آسیب ‏رسانى به تو هستند و تو براى مكتب و جامعه اسلامى دغدغه دارى ولى خداوند نوید مى‏ دهد كه اگر مصلحت را در اعراض دانستى دغدغه ‏اى نداشته باش. 👈🏻«وان تعرض عنهم فلن‏ یضرّوك شیئاً» (تحقيق و توضيح بيشتر درباره اين حكم را در بحث قضاء در كتب فقهى بخوانيد). ♻️نکات : 🔅با توجه به آيه چنين استنباط ميشود كه رابطه ‌ی محكمی است ميان 👈🏻آنچه انسان میشنود و 👈🏻آنچه میخورد. 🔅اگر فرد ميلش به شنيدن امور دروغ زياد شده باشد به يقين بايد در لقمه ‌ای كه می‌ خورد دقت كند لقمه ‌ی حرام در نوع ميل انسان نسبت به شنيده‌ های مختلف تاثير دارد. 🔅اگر حاكم اسلامى براى داورى بین كشورهاى غیر اسلامى انتخاب شد، باید عدالت، جرأت و صراحت را كاملاً مراعات كند. 👈🏻«فاحكم بینهم بالقسط» 🔅مسائل نژادى، منطقه‏ اى، تعصب‏ هاى گروهى، تمایلات شخصى و تهدیدها نباید در قضاوت‏ها تأثیر بگذارد. 🔅عدالت همیشه و با هر گروه، یك ارزش خداپسندانه است.👈🏻 «انّ اللّه یحبّ المقسطین» تفسیر روزانه یک آیه 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ مِنَ الْحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿۴۸﴾ و اين كتاب را به حق بر تو نازل كرديم، در حالي كه كتب پيشين را تصديق مي‏كند و حافظ و نگاهبان آنها است، بنابراين بر طبق احكامي كه خدا نازل كرده در ميان آنها حكم كن، و از هوا و هوسهاي آنها پيروي مكن، و از احكام الهي روي مگردان، ما براي هر كدام از شما آئين و طريقه روشني قرار داديم و اگر خدا مي‏خواست، همه شما را امت واحدي قرار مي‏داد ولي خدا مي‏خواهد شما را در آنچه به شما بخشيده بيازمايد (و استعدادهاي شما را پرورش دهد) بنابراين بكوشيد و در نيكيها به يكديگر سبقت جوئيد، بازگشت همه شما به سوي خدا است و از آنچه در آن اختلاف كرده‏ ايد به شما خبر خواهد داد!﴿۴۸مائده﴾ 🔺ذكر مهيمنا عليه بعد از مصدقا لما بين يديه،يعنى اصول كتب پيشين را تصديق و در عين حال برنامه جامعترى پيشنهاد مى كند. 🔺شرع و شريعه راهى را مى گويند كه بسوى آب مى رود و به آن منتهى ميشود، و اينكه دين را شريعت مى گويند از آن نظر است كه به حقايق و تعليماتى منتهى ميگردد كه مايه پاكيزگى و طهارت و حيات انسانى است . 🔺كلمه نهج و منهاج به راه روشن مى گويند. ♦️جمله «ليبلوكم فيما آتاكم » «تا شما را بيازمايد در آنچه به شما بخشيده» اشاره به اینکه خداوند استعدادها و شايستگيهائى در وجود بشر آفريده و در سايه (آزمايشها) در پرتو تعليمات پيامبران آنها را پرورش مى دهد، و به همين دليل پس از پيمودن يك مرحله ، آنها را در مرحله بالاترى قرار ميدهد، و بعد از پايان يك دوران تربيتى ، دوران عاليترى را وسيله پيامبر ديگر به وجود مى آورد، درست همانند مراحل تحصيلى يك نوجوان در مدرسه . 🔺سرانجام ، همه اقوام و ملل را مخاطب ساخته و آنها را دعوت مى كند كه بجاى صرف نيروهاى خود در اختلاف و مشاجره ، در نيكيها بر يكديگر پيشى بگيرند.👈🏻(فاستبقوا الخيرات ). ♦️اگر خداوند سبحان اراده مي‌كرد همه‌ي شما را امّت واحده‌اي مي‌ساخت يعني تنها يك كتاب و يك پيامبر را براي همه‌ ي زمانها مبعوث مي‌كرد اما خداوند سبحان چنين نكرده است. و در پي آن مي‌گويد: تا شما با اين پيامبران آزمايش شويد. 🔺قرآن در ادامه‌ي آيه متذكر مي‌شود اگر كسي دين را قلباً باور كرده‌ باشد، 👈🏻در خيرات بايد مسابقه بدهد. یعنی محور و هدف مسابقات، 👈🏻باید امور خیر و معنوى باشد. ♦️انسان عاقل مي‌داند فرصت‌ها به سرعت از او ربوده مي‌شوند چنانچه در فكر صيد فرصتها نباشد خيرات از او دور مي‌شوند.پس پیش از آنكه فرصت را از دست بدهیم در كارهاى خیر سبقت بجوییم 🔺‌ قرآن براي هر يك از ما راه روشني قرار داده است كه در آن راه، توقفي در كار نيست راه به معناي مسيري است كه انسان بايد در آن حركت كند اگر كسي در اين راه توقف كند بايد بداند از وادي شريعت عقب مانده و گاه اصلاً منحرف شده است. ♦️خداوند براي هر كس راه وصول به حق را قرارداده است در اين راه مسابقه بدهيد هيچ كس نبايد مانع حركت ديگران شود. پايان راه هم معلوم است ماندن و توقفي لازم نيست. آخر آیه مي‌گويد: « إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَميعاً فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ فيهِ تَخْتَلِفُونَ» « بازگشت همه شما، به سوى خداست، سپس از آنچه در آن اختلاف مى‏كرديد، به شما خبر خواهد داد.» نتیجه می گیریم 👈🏻ایمان به معاد، عامل رفع اختلافات و سبقت در نیكى ‏هاست. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۵۰ سوره ( صفحه ۱۱۶) 🍃🌸 پس آیا حکم دوران جاهلیت را می جویند که احکام الهی را نمی پذیرند ؟ برای مردمی که به آیات خدا یقین دارند حکم چه کسی از حکم خدا نیکوتر است ؟ بهترین قانون، آن است كه قانون‏گذار شرایط زیر را داشته باشد: ⭐️از تمام اسرار هستى و انسان، در حال و آینده آگاه باشد. ⭐️هیچ هدف انتفاعى نداشته باشد. ⭐️هیچ لغزش عمدى و سهوى نداشته باشد. ⭐️از هیچ قدرتى نترسد. ⭐️خیر خواه همه باشد. 👈🏻این شرایط، تنها در خداوند متعال وجود دارد، لذا قرآن در این آیه مى‏فرماید: «مَن أحسن من اللّه حكماً»حکم چه کسی از حکم خدا نیکوتر است ؟ هر قانون بشرى كه خلاف حكم خدا باشد، جاهلانه است وغالباً بر اساس هوا و هوس، ترس، طمع، جهل، خطا وخیال و محدودیّت علمى وضع شده است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۵۱ سوره (صفحه ۱۱۷) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ هان اى كسانى كه ايمان آورديد، يهود و نصارا را دوستان خود مگيريد كه آنان دوست يكديگرند و كسى كه (از شما) آنان را دوست بدارد خود او نيز از ايشان است ، چون خدا مردم ستمكار را به سوى حق هدايت نمى كند. 🔵 در مجمع البيان مى گويد: (اتخاذ) به معناى اعتماد كردن بر چيزى است ، به اين صورت كه شخص به آن دلگرم باشد كه در فلان كار به دردم مى خورد و آن را براى آن كار ذخيره بسازد 🔷آيات فوق مسلمانانرا از همكارى با يهود و نصارى به شدت بر حذر مى دارد، نخست ميگويد: اى كسانى كه ايمان آورده ايد، يهود و نصارى را تكيه گاه و هم پيمان خود قرار ندهيد. 🔅ای مومنين 👈🏻در انتخاب‌های خويش دقت كنيد شايد يك انتخاب غلط مسير زندگی شما را تغيير دهد. 🔹اولياء جمع ولى از ماده ولايت بمعنى نزديكى فوق العاده ميان دو چيز است كه به معنى دوستى و نيز به معنى هم پيمانى و سرپرستى آمده است ولى با توجه به شان نزول آيه و ساير قرائنى كه در دست است ، منظور از آن در اينجا اين نيست كه مسلمانان هيچگونه رابطه تجارى و اجتماعى با يهود و مسيحيان نداشته باشند بلكه منظور اين است كه با آنها هم پيمان نگردند و در برابر دشمنان روى دوستى آنها تكيه نكنند. 🔹مساله هم پيمانى در ميان عرب در آن زمان رواج كامل داشت و از آن به 👈🏻ولاء تعبير مى شد. و معنا چنین میشود که : اگر گفتيم يهود و نصارا را اولياى خود مگيريد علتش اين است كه اين دو طائفه در عين اينكه دو طائفه جداى از هم و دشمن هم هستند، در عين حال عليه شما مسلمانان يك دست و متحدند، پس در نزديك شدن به آنها و در دوستى و محبت با آنها هيچ سودى براى شما نيست . 🔹جالب اينكه در اينجا روى عنوان اهل كتاب تكيه نشده بلكه به عنوان يهود و نصارى از آنها نام برده شده است ، شايد اشاره به اين است كه آنها اگر به كتب آسمانى خود عمل مى كردند هم پيمانان خوبى براى شما بودند، ولى اتحاد آنها به يكديگر روى دستور كتابهاى آسمانى نيست بلكه روى اغراض سياسى و دسته بندى هاى نژادى و مانند آن است . 🔷سپس با يك جمله كوتاه ، دليل اين نهى را بيان كرده ميگويد: هر يك از آن دو طايفه دوست و هم پيمان هم مسلكان خود هستند.👈🏻(بعضهم اولياء بعض ). 🔅يعنى تا زمانى كه منافع خودشان و دوستانشان مطرح است ، هرگز به شما نمى پردازند. و بخاطر همین ، هر كس از شما طرح دوستى و پيمان با آنها بريزد، از نظر تقسيم بندى اجتماعى و مذهبى جزء آنها محسوب خواهد شد.👈🏻(و من يتولهم منكم فانه منهم ). 🔅هركس رنگ كسی را ميگيرد كه با او ارتباط صميمانه دارد، 👈🏻ای مومنين دوری كنيد از اينكه هم رنگ كسانی كه قرآن ، شما را از آنها برحذر میدارد، باشید . و شك نيست كه خداوند چنين افراد ستمگرى را كه به خود و برادران و خواهران مسلمان خود خيانت كرده و بر دشمنانشان تكيه مى كنند، هدايت نخواهد كرد.👈🏻 إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ 🔅و در اینجا به این نکته پی میبریم که : انتخاب مصاحب ناپسند در شمار بزرگترين ظلم‌هايی است كه انسان بر خود روا میدارد. و يك انتخاب ناصحيح ما را از هدايت الهی دور میسازد و آنكس كه از هدايت مهجور باشد نزد حق مهجور است. 🔹ابتداي اين آيه و انتهای آن جايگاه انسان را با يك انتخاب ناصحيح معلوم می سازد! در ابتدا او دلداده‌ی حق است و چون ديگری را بر حق ترجيح داد ظالم ميشود!👈🏻از اين ظلم بپرهيزيم. 🔅دقت در این آیات ، امروزه شرایط سیاسی منطقه را برای ما بسیار ملموس تر می کند ... 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیات ۶۲ و ۶۳ سوره ( صفحه ۱۱۸) وَتَرَى كَثِيرًا مِنْهُمْ يُسَارِعُونَ فِي الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ(۶۲) و بسیاری از آنان را می بینی که در گناه و تجاوز [از حدود خدا] و حرام خوری خود می شتابند؛ همانا بد است اعمالی که همواره انجام می دادند. لَوْلَا يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَصْنَعُونَ ﴿۶۳﴾ چرا الهيون و دانشمندان، آنان را از گفتار گناه[آلود] و حرامخوارگي‏شان باز نمى دارند راستى چه بد است آنچه انجام مى‏ دادند ✅ در آيه ‌ی ۶۲ بسياری از يهود مسارعه در گناه و تعدی به غير و حرام خواری دارند و عملكرد هميشگی آنها نازيباست. آنها آنچنان در راه گناه و ستم گام بر مى دارند كه گويا به سوى اهداف افتخارآميزى پيش مى روند، و بدون هيچگونه شرم و حيا، سعى مى كنند از يكديگر پيشى گيرند. آيه‌ ی ۶۳ علت اين امورات را معرفی ميكند، و علت اساسی گناهان جامعه‌ای را به علمای آن جامعه باز ميگرداند. يعنى ربانيين و احبار را توبيخ مى كند، و به اين جرمشان مواخذه مى نمايد كه آنان حضور داشتند و آلودگيها و گناهان ملت خود را مى ديدند، و مى توانستند ايشان را راهنمائى نموده و از منكر نهى شان نمايند، و ليكن نكردند و آنان را از اين گونه گناهان موبقه و بس بزرگ جلوگيرى ننمودند، با اينكه عالِم به احكام دين خود بودند و مى دانستند كه اين گونه كارها گناه و نافرمانى خداست ♻️عبارت در معناي ظاهری كسی است كه منصوب به رب باشد و ربانی كسی است كه به خدای سبحان نسبت داده ميشود👈🏻 ( علمای دینی و فکری ) و به كسی گفته ميشود كه اهل نوشتن است. احبار يعنی 👈🏻نويسندگان جامعه. (برخی گفته اند منظور از «ربّانیون» علماى مسیحى و منظور از «احبار» علماى یهود است.) ✅ مذمتی كه علمای آن جامعه را در بر ميگيرد( ایه ۶۳) بيش از مذمتی است كه عوام را شامل مي‌شود( ایه ۶۲) زيرا سكوت علماء مهر تاييدی بر خطای عوام است و خطاكاری آنان را موجه جلوه می‌دهد، در روزگار ما نیز حكايت همین است كه اگر در مقابل چشم عالمی خلافی صورت بگيرد و عالِم نسبت به آن سكوت كند، سكوت عالم نشان از تأييدی بر حركت ناپسند است و عوام ، سكوت عالم را دليلی بر رضايت شريعت بر كار خود ميگيرند. ✅ مسئولیّت امر به معروف و نهى از منكر، در درجه اوّل متوجّه علماست.سكوت و بى‏تفاوتى علما، زمینه‏ ى ترویج فساد است. و همچنین علما باید قدرت داشته باشند تا بتوانند علاوه بر موعظه و دعوت، جلوى مفاسد را بگیرند. ✅ حرام خواری گناهی است كه نه تنها عامه كه علمای جامعه گرفتار آن شده‌اند از هر دو گروه (عامه و عالم) وظايف خود را فراموش كرده‌اند البته این ایات به ما میفهماند که در انتقاد از منحرفان، باید انصاف داشت.. میفرماید «كثیراً منهم» (بسیاری از آنان نه تمام آنها) ♻️همچنین از آيه ۶۳ استنباط ميشود گفتار صحيح و اصلاح امور مالی ، افراد را از انواع خطاها در امان نگه ميدارد. اگر 👈🏻گفتن و خوردن 👉🏻 افراد اصلاح شود، 👈🏻اعمال آنها اصلاح ميشود. به عبارتی ديگر گفتار و خوردن تاثير به سزايی در ساختار شخصيتی فرد دارد. ♻️از ما كانُوا يَصْنَعُونَ «چه بد كاری انجام دادند.» می فهمیم علماء نسبت به عملكرد خويش كاملاً واقفند! آنها از ثمره ‌ی سكوت خود آگاهند. ✅ آیه ‏ى ۶۲ درباره گناهكاران، جمله‏ ى «ما كانوا یعملون» را آورد، ولى ایه ۶۳ درباره‏ ى سكوت علما جمله ‏ى «ما كانوایصنعون» را بكار مى‏ برد. مرحوم فیض كاشانى مى‏ گوید: فرق میان «یعملون» و «یصنعون» این است كه صانع، كسى است كه با تجربه و زبر دستى كارآزموده شده و كار براى او به صورت خصلت و ملكه در آمده باشد. ♻️ ما كانُوا يَصْنَعُونَ: آنچه ساخته ميشود اثرش تا دير زمان باقی ميماند. 👈🏻مراقب باشيم پايه گذار زشتی‌ها نباشيم. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
👆 یک جایزه دیگر برای یکی دیگر از فعالان و حامیان فتنه ها ♦️نسرین وزیری فعال و بازداشتی فتنه ۸۸ با حکم وزیر راه مسئول روابط عمومی وزارت راه شد.... ⁉️ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
▪️سالگرد درگذشت نویسنده متعهد و مردمی"مرحوم سید جلال آل احمد" (خار چشم غربزدگان)/فرزند آیت الله سید احمد طالقانی/متولدتهران/الفاتحه مع الصلوات 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir