💢جایگاه بازار پول در بخش تعاونی (عضو محور)
✳️ در #نظام_اقتصادی که بخش های تجاری و واسطه گری آن فعالیت های گسترده دارند، نقش بانک، قوی بوده و میتوان گفت بانک محور هستند و #بازار_پول خیلی فعال است. در ساختار #بخش_سرمایه_محور، بازار پول وجود دارد و ارزش پول بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می شود.
✳️ اما در بخش های اقتصادی که واسطه گری نقش چندانی ندارد، سرمایه های نقدی و غیرنقدی به سمت تولید هدایت می شوند.
♻️در ساختار اقتصادی که هدف فعالان اقتصادی، تأمین منافع خود و سایرین، براساس #مالکیت_مشاع و اصل رفتاری #تعاون است شرایط واسطه گری به کمترین حد میرسد. اصل تأسیس این نوع ساختار برای قطع واسطه گری است.
♻️به ویژه در ساختار اقتصادی با #مالکیت_مشاع_فراگیر، بخش عمده نیاز به وجوه نقدی با آوردههای اعضای اینگونه بنگاه های اقتصادی تأمین می شود. حتی پس اندازهای اعضا برای گسترش فعالیت های اقتصادی بنگاه های خودشان به کار گرفته میشوند. بنابراین، چنین ساختار اقتصادی بانک محور نیست.
🔰البته، نهاد پولی در این ساختار اقتصادی وجود دارد و فعالیتهای پولی انجام می دهد، اما تفاوت های مهمی با بخش قبل دارد:
1️⃣ اولا میزان نیاز به نهادهای پولی در این ساختار اقتصادی به مراتب کمتر از میزان نیاز به نهادهای پولی ساختار بخش سرمایه محور است.
2️⃣ ثانیا وظایف نهادهای پولی در این ساختار متفاوت است. این امر به آن جهت است که جریان واسطه گری یا وجود ندارد یا خیلی کمتر از بخش سرمایه محور است.
📚نظام اقتصاد مقاومتی، ص250 (با اندکی دخل و تصرف).
✳️ لزوم نهادینه سازی فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه | دریافت مالیات نباید سبب نارضایتی مردم شود
🔰#آیتالله_حسینی_بوشهری در دیدار رئیس سازمان امور مالیاتی کشور
🔹 قانون نباید آرمانی باشد؛ بلکه باید متناسب با واقعیتهای جامعه تنظیم گردد. اگر میخواهیم اتکای بودجه به نفت را کم کنیم، نباید به گونهای مالیات بر درآمدها ببندیم که نارضایتی در بین مؤدیان مالیاتی پیش بیاید.
🔹 رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تأکید بر لزوم فرهنگ سازی نسبت به پرداخت مالیات گفت: مهمترین سرمایه نظام، رضایت و اعتماد مردم است و باید میان دریافت مالیات و حفظ رضایت عمومی مردم، تناسب برقرار باشد.
🔹افزایش مالیات در شرایط کنونی، با توجه به گرانی و تورم بالا، آسیبزا خواهد بود؛ بنابراین مسئولین باید آسیبپذیری مردم را در نظر بگیرند و با توجه به واقعیتها، برنامهها و اهداف خود را تنظیم کنند و در رابطه با رشد تولید، شرکتهای دانش بنیان، مجموعههای کم درآمد و مؤسساتی که در پیشرفت فرهنگ جامعه تأثیرگذارند، ملاحظه بیشتری صورت گیرد.
📎گزارش کامل
#نهاد_پشتیبان
#حوزه_علمیه
#جامعه_مدرسین
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
گزارش عملکرد مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه سال 1401.pdf
4.36M
❇️گزارش عملکرد مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه در سال ۱۴۰۱
#شورای_سیاست_گذاری
#شورای_هماهنگی
#معاونت_علمی
#معاونت_آموزش
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🆔 @emh_ismc_ir
♨️ حواشی یک بانک خصوصی؛ از مدیریت ۱۸ساله تا وامهای کلان به کارکنان
✳️هفته ابتدایی خردادماه، خبری مبنی بر صدور کیفرخواست دادستانی تهران برای ۵ نفر از مدیران بانک پاسارگاد به اتهام «اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع به میزان ۱۲هزار میلیارد ریال» منتشر شد. بررسی بیشتر این خبر حکایت از این دارد که فرد مورد نظر، کسی نیست جز آقای مجید قاسمی، مدیرعامل بانک و رئیس هیأت مدیره شرکت پارس آریان.
🌀مجید قاسمی در سالهای ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۸ رئیس کل بانک مرکزی بود. وی در سال ۱۳۸۴ پس از تأسیس بانک پاسارگاد مدیریت این بانک را تاکنون بر عهده داشته و بنظر میرسد هیچ مدیریتی در تاریخ بانکداری دنیا، به اندازه سابقه ۱۸ ساله مدیریت قاسمی بر بانک پاسارگاد یافت نشود. مدیریتی که ریشه بقای آن را باید در ترکیب سهامداری بانک و چینش خاص آن پیدا کرد. مجید قاسمی همزمان با حفظ سمت مدیرعاملی بانک، ریاست هیأت مدیره شرکت پارس آریان را نیز برعهده دارد. شرکتی که عمده سهام بانک پاسارگاد در ید آن است.
🌀بر اساس یادداشت تسهیلات کلان مندرج در آخرین گزارش حسابرسی شده بانک پاسارگاد که مربوط به دوره مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ میشود، این شرکت قریب به ۴ هزار میلیارد تومان از تسهیلات این بانک را به خود اختصاص داده است.
گزارش تفصیلی:
https://irna.ir/xjMFPv
#بانک_خصوصی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✅ مدرسه تابستانه سیاستگذاری اقتصادی
🔰وزارت اقتصاد و امور دارایی برگزار میکند
❇️مخاطبین این مدرسه دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد، دکتری و پژوهشگران رشته های مرتبط بخصوص اقتصاد، مدیریت و حقوق میباشند.
📌 پس از کسب آموزشهای لازم در حوزه دانشی با کارگاههایی که در مرحله 1️⃣ برگزار شده است، دانشجویان آمادگی لازم جهت حضور در فضای
تخصصی مرتبط در نهاد یا سازمان مربوطه را کسب خواهند کرد تا به مدت سه هفته از نزدیک با مسائل و چالشهای ذکرشده آشنا شوند.
2️⃣ انتظار میرود پایان این مرحله، دانشجو بتواند به صورت دقیق پروپوزال علمی خود را ناظر به حل مساله تدوین نماید.
در مرحله 3️⃣، طرح اولیه دانشجویان با تایید یک استاد مشاور طی سه هفته بعد از دوره کارورزی به کمیته ارزیابی داده میشود.
📎ثبتنام تنها از طریق لینک زیر صورت میپذیرد epschool.ir
🗓مهلت ثبت نام تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۲.
📎داوطلبین میتوانند از طریق بسترهای زیر اطلاعیهها و اخبار مربوط به مدرسه را دنبال کنند.
🔗 آدرس در بله
https://ble.ir/epschool2
🔗آدرس در ایتا
https://eitaa.com/epschool2
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔷 طرح مالیات بر سوداگری و سفتهبازی به مجلس برگشت| ابهام در عبارت "رمز پول و رمز دارایی"
🔰سخنگوی شورای نگهبان در گزارشی تشریح کرد
🗂 این طرح در ۲۷ ماده و در قالب اصلاح موادی از قانون «پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان» و قانون «مالیاتهای مستقیم» تدوین شده و متناظر با اصلاحات صورتگرفته در خصوص هر یک از این دو قانون، مصوبه به دو بخش «بستر اجرایی» و «محاسبه و اخذ مالیات» تقسیم شده است.
🗂 بخش «بستر اجرایی» که مواد ۳ تا ۱۰ طرح را در بر میگیرد، موادی از قانون «پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان» را اصلاح کرده است و با گسترش دایره شمول قانون مذکور و بهروزرسانی آن، تلاش دارد زیرساختهای لازم برای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه را فراهم کند. بخش دوم، یعنی بخش «محاسبه و اخذ مالیات» نیز که شامل مواد ۱۱ تا ۲۷ طرح است، پایه مالیاتی جدیدی تحت عنوان «مالیات بر عایدی سرمایه» را وضع و مشمولان، معافیتها و نرخ آن را تبیین و تشریح میکند.
✳️ غالب ایرادات شورای نگهبان به «طرح مالیات بر سوداگری و سفتهبازی»، ناظر به ابهاماتی بود که شورا مرتفع شدن آنها توسط مجلس را برای اظهارنظر خود ضروری دانسته است. از جمله مهمترین این ابهامات، میتوان به ابهام عبارت «رمزپول و رمزدارایی» در بند ۵ ماده ۱۲ طرح اشاره کرد. بند مذکور انواع رمزپول و رمزدارایی را در کنار چهار نوع دارایی دیگر مذکور در ماده ۱۲، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه دانسته بود؛ با اینحال به جهت فقدان تعریف مشخص از رمزپول و رمزدارایی، این بند توسط شورای نگهبان دارای ابهام شناخته شد.
🌿متن کامل گزارش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 اعتراف میکنم ما در مجلس از پس مافیای بانکداری ربوی برنیامدیم، تا خواستیم قانونی علیه شان تصویب کنیم نمایندگان مجلس رأی ندادند
🔰 روحالله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مجلس: باید تأسف بخوریم، بعد از هفت بار ادغام و تفکیک، الان در ابتدای سال تولید دوباره دولت و مجلس میخواهند وزارت صمت را تفکیک کنند. /نود اقتصادی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
هدایت شده از جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
♦️ نشست «اقتصاد دهه ۶۰ و عدالت اقتصادی –اجتماعی»
زمان سهشنبه ۲۳-۴-۱۴۰۲ . ساعت ۱۵_۱۷
♦️ نشانی حضور مجازی https://www.skyroom.online/ch/ricac/research نیز پخش خواهد شد.
🍀در حال برگزاری میباشد
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ نظام ارزی شناور در خدمت تضعیف پول ملی است
🔰دکتر #محمدجواد_ایروانی، در سیامین همایش سیاستهای پولی و ارزی
🔹واقعبینی در انتخاب رژیم ارزی ضرورت دارد؛ باتوجهبه اینکه ارز بهعنوان موتور اصلی تورم در اقتصاد ایران است، باید برای کنترل و ثبات آن اقداماتی انجام شود. بهخلاف نظریات اقتصادی که افزایش نقدینگی را عامل تورم میدانند، در ایران نرخ ارز بر تورم اثرگذار است.
🔹تأثیر نرخ ارز بر تورم عمدتاً ناشی از عواملی مثل فشار هزینه در طرف عرضه اقتصاد، تحریک انتظارات تورمی، رهاسازی و جهانیشدن قیمتهای داخلی، کاهش ارزش پول ملی و تقاضای جدید برای حفظ ارزش و افزایش تقاضا برای سفتهبازی است که بر اثر افزایش نرخ ارز شکل میگیرند. هر 1 درصد افزایش نرخ ارز موجب کاهش 4.8درصدی ارزش پول ملی میشود.
🔹نظام ارزی شناور در خدمت تضعیف پول ملی است و رهاسازی نرخ ارز توجیهی ندارد، زیرا در شرایطی که تراز حساب تجاری در تابستان 1401، 15 میلیارد دلار مثبت بود شاهد افزایش نرخ ارز بودیم که دلیل عمده آن قیمتسازی کانالهای تلگرامی در بازار سیاه بوده است. نرخ ارز شناورشده باید از مؤلفههای اصلی اقتصاد تبعیت کند و نباید دستمایه سوداگران و بازار سیاه باشد.
🔹تعامل و همافزایی سیاست تجاری با سیاست ارزی بسیار مهم است. سیاستهای تجاری در کشورهای پیشرفته در خدمت تولید ملی و افزایش تراز پرداختها است؛ بنابراین هدف تراز پرداختها و تولید ملی در سیاستهای پولی و ارزی باید جایگاه ویژه داشته باشد. / تسنیم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
پژوهشکده امور اقتصادی با همکاری مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری برگزار میکنند:
✳️ همایش اقتصاد ایران؛ اصلاحات ساختاری در گام دوم
دومین پیشنشست اصلاح ساختار نظام سیاستگذاری اقتصادی
🔰 موضوع نشست:
حکمرانی اقتصادی مالکیت و مدیریت معادن
🎙 سخنران:
امینرضا عابدی نژاد
قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری
✅ اعضاء نشست:
مصطفی اراکی
دانشپژوه فقه نظام اقتصادی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر (عج)
مصطفی عبداللهی
پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام
سیدمصطفی محمدی
پژوهشگر فقه نظام و استاد حوزه علمیه
🕰 چهارشنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ الی ۱۲:۳۰
🌍 قم. میدان رسالت. ابتدای بسیج. ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری طبقه سوم.
لینک حضور در نشست:
https://b2n.ir/earcc
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
💠 باید سیاستهای اقتصادی به سمت دفاع از محرومان بازگردد 🔰دکتر حسن سبحانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهرا
🔰بخش یک | دکتر حسن سبحانی
✳️ از امام نباید همانند یک اقتصاددان یا سیاستگذار اقتصادی انتظار داشت اما به عنوان پیشوا و رهبر یک انقلاب بزرگ در مناسبتهایی که مطرح بود، جهتگیریهایی را مطرح میکردند که اسلامی است و به طور طبیعی وقتی که نظامی هم شکل بگیرد، آن جهتگیریها نمونه اصلی است.
1️⃣ یکی از جهتگیریهای اصلی امام در راستای حفظ منافع محرومان بود. در وصیتنامه امام، آمده است، از افتخارات و برکات کشور، انقلاب و روحانیت ماست که به حمایت از پابرهنگان پرداخته و شعار دفاع از حقوق مستضعفان را زنده کرده است. خدا نیاورد روزی که سیاست ما و سیاست مسئولان ما پشت کردن به دفاع از مستضعفین و روی آوردن به سرمایهداران باشد.
2️⃣دوم اینکه، امام (ره) جهتگیری محرومیت زدایی را در راستای امنیت ملی کشور میدیدند. به عنوان مثال چون محرومیتزدایی عقیده و راه و مسیر زندگی ماست، جهانخواران ما را راحت نگذاشتند.
♻️ بدون شک طلبکاران به همان میزان که از شهادتطلبی و سایر ارزشهای ایثارگران واهمه دارند، از گرایش و روح اقتصاد اسلام به طرف حمایت از پابرهنگان نیز در هراس هستند. امام بر این باور بود که هر چقدر کشور به سمت فقرزدایی و دفاع از محرومان حرکت کند، امید جهانخواران از ما قطع میشود.
♻️واقع بینانه باید گفت نه امام و نه دیگران در سالهای پیش از پیروزی و آن دهه انقلاب و جنگ، فرصت کافی برای تبیین آن چیزی که مطرح میشد، نداشتند، اما مردم اعتماد کرده و حمایت کردند.
♻️در این میان قانون اساسی طراحی شد، ۷۹ درصد افرادی که این قانون اساسی را تدوین کردند یا مجتهد یا برخاسته از آن بودند. امام فرمودند من دیدم و در این مطلب غیراسلامی ندیدم؛ میتوان گفت تا حدودی حداقلهایی از آرمانهای اقتصاد انقلاب در قانون اساسی نشست.
🔰بخش دو| دکتر حسن سبحانی
🔹بعد از جنگ و ارتحال امام، افرادی آمدند و گفتند این قانون اساسی از این روشی که ما در نظر داریم به سامان میرسد؛ یعنی راه تحقق اصول قانون اساسی، سیاستهایی است که ما مطرح میکنیم.
🔸با نگاه خیلی خوشبینانه کسانی در سازمان اقتصادی کشور روش اجماع واشنگتنی را برای کشور خوب تلقی کردند و مقامها نیز به دلیل آنکه اقتصاد نمیدانستند، برای اینکه مخالف جامعه اقتصاددانها معرفی نشوند، عمدتاً قبول کردند. نظام آموزشی هم با آنها همراهی کرد.
🔹نتیجه سیاست اقتصادی چیزی شد که اکنون همه از شرایط موجود اقتصادی راضی نیستند و آن محرومانی که قرار بود به فرموده امام، تار موی آنها را به کاخ نشینان ندهند، در ضعف مفرط هستند و مرفهان دارند جولان میدهند و این چیزی است که کسی نمیتواند منکر آن شود.
🔸 از نظر کارشناسی هرچه نگاه میکنیم در مناسبات اقتصادی مالی ما ربا حاکم است. تنها بهرهای که در اقتصاد میتواند با ربا متفاوت باشد بهره طبیعی است که به آن مابه التفاوت درآمد و هزینه در کار واقعی اقتصاد میگویند. امروز مالک زمین و یا ساختمان کیمیاگر است؛ یعنی از مس به راحتی میتواند طلا درست کند.
🔹منویات امام از یک ساز و کاری به مدت ۳۰ سال عبور داده شده است؛ بدون شک جمهوری اسلامی اگر بخواهد ظرف اقتصادی مناسبی برای انقلاب اسلامی باشد باید سیاست اقتصادی خود را تغییر دهد، حداقل این سیاست اقتصادی جواب نداده است.
🔸جامعه به جایی رسیده که نمیشود در آن تولید کرد. بنابراین با جریان اقتصادی همراه شده و متناسب با این اقتصادی که جواب نداد با آن جلو آمده است. در مجموع اگر منابع، کارخانه و نیروی انسانی هم داشته باشیم یک ذهنیتهای سرمایهپرور داریم؛ یعنی آن آفتی که بر ما وارد شده فقط فقر ظاهری نیست، اندیشههایی است که دیگر باور نمیکند. باید خیلی سال بگذرد که باور کند.
✳️ وظیفه ما این است که برگردیم از راهی که در آن اشتباه کردیم اما این راه سخت است؛ زیرا کسانی باید از این راه برگردند که خودشان این تصمیم را گرفتهاند؛ این احتیاج به یک نوع خودزنی دارد و کار سادهای نیست. / ایرنا
💠 تمدن اسلامی از ضرب عنصر ولایت و عدالت به دست می آید
🔰دکتر #سیدمهدی_زریباف، رئیس مؤسسه پژوهشی مبانی و مدلهای اقتصادی بومی در نشست «اقتصاد دهه ۶۰ و عدالت اقتصادی _ اجتماعی»
💢کلیات بحث آقای سبحانی و آقای نبوی را قبول دارم ولی من اعتقاد ندارم راهی که آمدهایم را باید برگردیم. اگر بفهمیم چرا این راه را آمدهایم، خیلی مهمتر از این است که این راه را برگردیم.
❇️ من شخصا معتقدم تمدن اسلام از ضرب عنصر ولایت و عدالت به دست میآید؛ اگر یکی از اینها هم نیاید این تمدن شکل نمیگیرد.
🌿دو برش از ارائه استاد زریباف را در ادامه مطالعه بفرمایید:
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
💠 تمدن اسلامی از ضرب عنصر ولایت و عدالت به دست می آید 🔰دکتر #سیدمهدی_زریباف، رئیس مؤسسه پژوهشی مبان
🔰بخش یک| دکتر #سیدمهدی_زریباف
💢 کلیات بحث آقای سبحانی و آقای نبوی را قبول دارم ولی من اعتقاد ندارم راهی که آمدهایم را باید برگردیم. اگر بفهمیم چرا این راه را آمدهایم، خیلی مهمتر از این است که این راه را برگردیم.
♻️ اصلا دهه 60 بحث اسلام و غیر اسلام بوده، نه لیبرالیسم و کمونیسم، اصلا این دوگانه غلط است که عدهای مطرح میکنند. یعنی ما میخواستیم در حوزههای اجتماعی، حاکمیتی و مدیریتی اسلام را پیاده کنیم و دنبال عدالت بودیم.
♻️ من شخصا معتقدم تمدن اسلام از ضرب عنصر ولایت و عدالت به دست میآید؛ اگر یکی از اینها هم نیاید این تمدن شکل نمیگیرد. ولایت به معنای حاکم کردن اراده خدا بر زمین است؛ نه اراده من، تو، حزب و گروه. از همین جا تمایز سیاسی ما با غرب آشکار میشود. حتی حاکمیت پیامبر اسلام(ص) هم مسیر اراده خدا است.
♻️ 40 سال در جریان تمدنی و تاریخی هیچ چیزی نیست؛ همین که برای ما دارد تبیین میشود که راه ما جدا است، بزرگترین موفقیت است. ولی به شرط اینکه اعتراف کنیم ما با دست فرمان اجماع واشنگتنی به عدالت نخواهیم رسید. نظام سرمایهداری یک نظام زورمندانه و رقابت است. رقابت به معنای حذف رقیب برای انحصار بیشتر است. بعد شعار آزادی میدهد. این معضل را حل کنید. اگر به سراغ عدالت بروید اصلا تعارض منافع وجود ندارد و اقتصاد اسلامی میشود.
♻️ما باید ببینیم اساس اقتصاد اسلامی و تفکر دینی در حوزه معاش مردم چیست. من شخصا معتقدم «کیفیت توزیع» است. اقتصاد اسلامی اقتصاد تجربی نیست. یعنی منشأ معرفت آن آزمون و خطای بازار نیست. ضمنا اقتصاد اسلامی اقتصاد فقهی نیست. یعنی شما نمیتوانید صرفا بر اساس احکام فردی فقهی عدم تعارض یا عدم مغایرت تولید علم کنید. اقتصاد اسلامی مبتنی بر روابط حقوقی شکل میگیرد که مبتنی بر عدالت تکوینی، طبیعی و تشریعی الهی است.
🔰بخش دو | دکتر #سیدمهدی_زریباف
❇️ راهکار بازگشت به عقب نیست و امکانپذیر هم نیست، اول باید گرایش به عدالت در مردم نهادینه شود. اما در تشخیص مصداق عدالت به اشتباه میافتند که اینجا ولایت الهی مهم است.
🗂ما که در موقع تبیین قانون اساسی بودهایم این دروغهایی که امروز منتشر میشود را ندیدهایم ولی به راحتی دارد به نسل سوم و چهارم انقلاب منتقل میشود.
🗂حرف از این مسخرهتر پیدا میشود که آقای شریعتمداری به قانون اساسی الهام داده است؟! متفکران بزرگ اسلام مثل شهید بهشتی و شهید مطهری جمع شدند تا یک قانونی بنویسند که از این معبر عبور کنیم و همه مارکسیست شدند، چون من میگویم؟! تو آن موقع کجا بودی؟!
🗂اصلا به خاطر خلأ فکر دینی کشور ما به اینجا رسید. چون ما نتوانستیم مدل سازی و تولید فکر دینی کنیم، لیبرالیسم جای آن را پر کرد.
🗂 همان انسجام حداقلی قانون اساسی به شما خواهد گفت وقتی در وزارت اقتصاد نشستهاید و دارید سیاستگذاری اقتصادی میکنید، چه چیزی بر چه چیزی اولویت دارد و منطق تخصیص پیدا میکنید و آن وقت میفهمید که یک دانشگاه در تهران نباید 65 برابر کل دانشگاههای سیستان و بلوچستان بودجه بگیرد؛ این آغاز بی عدالتی آموزشی است. یعنی منطق عدالت خیلی روشن است و دور نیست اما باید اراده شکل بگیرد.
🗂 بعد از اراده، بحث رویکرد و بینش است. رویکرد و بینش هم باید به روش و بعد از آن به منش تبدیل شود. یعنی رفتار اجتماعی شود و هم نسبت به بحث عدالت حساس شوند و حتی مردم مطالبه کنند. چرا نظام پرداخت ما اینقدر فاصله دارد؟ حرکت به سمت عدالتخواهی مبنایی و ساختاری یا فرآیندی یک نوع توبه است؛ در قرآن هم داریم که وقتی توبه میکنید همه سیئات گذشته تبدیل به حسنات میشود. یعنی همان اشتباهات شما موتوری برای حرکت آینده میشود.
🗂تفاوتهای «حق برداشت ویژه» و «استقراض» از صندوق بینالمللی پول
✳️به گزارش ایبنا، در سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی به واشنگتن و دیدار با رئیس صندوق بینالمللی پول (IMF)، خبری درباره امکان استفاده از معادل ۶.۷ میلیارد دلار حق برداشت ویژه (SDR) کشورمان نزد صندوق منتشر گردید.
🔹بازار ارز خیلی زود پیام این خبر را دریافت کرد به طوری که آثار آن در تعدیل نرخ طی روزهای بعدی مشهود بود.
🔸«اس دی آر » یک نوع ذخیره ارزش دارایی است که میتوان آن را به هر نوع ارز دیگری تبدیل کرد. در واقع ارزش SDR از میانگین وزنی پنج ارز دلار، یورو، یوآن، ین و پوند انگلیس به دست میآید و بر این اساس نرخی برای آن تعیین میشود. اگر فرض کنیم هر SDR معال ۱.۲ دلار باشد، وقتی شما یک SDR بدهید، ۱.۲ دلار دریافت میکنید. البته این نرخ متناسب با تغییرات نرخ پنج ارز مبنای SDR، به طور روزانه تغییر میکند.
گزارش کامل:
www.ibena.ir/000dQZ
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
چرا در اوج جنگ تورم هفت درصدی و پس از جنگ تورم 50 درصدی را تجربه کردیم؟
✳️ دلیل عمده استفاده از سیاستهای تعدیل ساختاری پس از جنگ بود. در دوران جنگ نرخ ارز تثبیت شد ولی بعد از جنگ یک شوک ارزی به اقتصاد کشور وارد شد.
✳️ با تدبیر حضرت امام (ره) در دوره جنگ جلوه های برجسته ای از اقتصاد مردمی با ایجاد نهادهایی مانند جهاد سازندگی ظهور کرد و جنگ با مشارکت گسترده مردم اداره شد، بعد از جنگ خصوصی سازی بی ضابطه در دستور کار قرار گرفت.
✳️ وقتی در سال ۱۳۷۴ از سیاستهای تعدیل ساختاری عدول شد و نرخ ارز تثبیت شد، تورم از حدود ۵۰ درصد به ۲۳ درصد کاهش یافت.
♦️مشروح بحث در گزارش نشست اقتصاد دهه شصت و عدالت اجتماعی و اقتصادی 👇
https://b2n.ir/n78046
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔻فرمول تعیین قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها چیست؟
✳️آیا از جزییات و نحوه محاسبه آن اطلاعی دارید؟ همانطور که ملاحظه می کنید در تعیین این قیمت، چهار بازار بین المللی از جمله هنری هاب آمریکا، تی تی اف هلند و اِن بی پی انگلستان و آلبرتای کانادا و همچنین قیمت صادرات و واردات گاز کشور نقش مبنایی دارند.
🔹 آیا چنین فرمولی را در کشورهای دیگر شاهد هستیم؟ آیا چنین فرمولی به معنای گره زدن اقتصاد داخل کشور به پول کشور تحریم کننده و نوسانات پرتلاطم بین المللی نیست؟ آیا با این قاعده، گاز ملی که مزیت خدادادی است به ضدمزیت برای کشور تبدیل نشده است؟
🔹 بنظر شما این فرمول یکی از سرچشمه های مهم تورم های نامتعارف نیست؟ لازمست بدانید این فرمول در سال ۱۴۰۱ به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت جهانی گاز نقش مهمی را در بروز تورم ایفا کرده است. / همت قلی زاده
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
گزارش عملکرد جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی در سال 1401.pdf
7.35M
🔵 گزارش عملکرد جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی در سال 1401
#شورای_مرکزی
#نهاد_پشتیبان
#علمی
#فرهنگی
#عملیاتی
@emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
⭕️ لیستی از وامهای مدیران بانکها
☑️ بررسی دادههای مالی بانکها نشان میدهد از میان 30 بانک و موسسه اعتباری، 16 بانک بهصورت خوانا و نسبتا شفاف اطلاعات تسهیلات اعطایی به اشخاص مرتبط (شامل مدیران و اعضای هیاتمدیره بانک) را منتشر کرده، یک بانک فقط رقم را منتشر کرده و مابقی نیز یا منتشر نکردهاند یا منتشر کرده و اطلاعات آنها ناخواناست.
🔹 بررسی دادهها نشان میدهد مانده تسهیلات اعطایی اعضای هیاتمدیره و مدیران عالیرتبه بانکها تا 6ماهه نخست سال گذشته به حدود 680 میلیارد تومان میرسد.
🔹در بین بانکها و موسسات اعتباری مورد بررسی، بالاترین ارقام تسهیلات پرداختی (آخرین مانده تسهیلات) به هر عضو هیاتمدیره یا مدیران بانکها به موسسه اعتباری ملل مربوط میشود.
🔹در این موسسه بالاترین رقم دریافتی یک عضو هیاتمدیره 6 میلیارد و 106 میلیون تومان بوده است.
http://fdn.ir/page/238402/
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔷 ترسیم جایگاه فقه نظام اقتصادی در نظام اقتصادی اسلام
آیتالله #محسن_اراکی
☑️ نظام اقتصادی اسلام از مجموع سه عنصر تشکیل شده است:
1️⃣ جهان بینی اقتصادی اسلامی که زیرساخت مکتب و نیز علم اقتصاد اسلامی را تشکیل می دهد.
2️⃣ مکتب اقتصادی اسلام که عبارت است از تبیین دستوری روابط میان عناصر اقتصادی جامعه یا طرح جامع اسلام برای تنظیم فعالیتهای اقتصادی جامعه (یعنی توزیع منابع اولیه ثروت، تولید، توزیع پس از تولید، مبادله، خدمات و مصرف در جهت تحقق اهداف مورد نظر اسلام).
3️⃣ علم اقتصاد اسلامی که به دو معناست:
الف- تبیین توصیفی قوانین حاکم بر روابط اقتصادی جامعه برخوردار از نظام اقتصادی اسلامی.
ب- مجموع قضایای توصیفی تبیین شده در منابع اسلامی که مربوط به قوانین حاکم بر رفتارها و روابط اقتصادی جامعه بشری اند.
☑️ از این سه عنصر اصلی نظام اقتصادی اسلام، آنچه مستقیما مربوط به دانش فقه است عنصر دوم است، بنابراین مقصود از فقه الاقتصاد یا #فقه_نظام_اقتصادی تبیین استدلالی مکتب اقتصادی اسلام است؛ لکن:
🔹اولا- از آنجا که تبیین فقهی مکتب اقتصادی اسلام بی نیاز از تبیین اصول جهان بینی اقتصاد اسلامی نیست، می توان اصول جهان بینی اسلام را بخشی از منابع استنباط نظام اقتصادی به شمار آورد.
🔹ثانیا- قضایای مربوط به علم اقتصاد اسلامی اگر چه نقش مستقیمی در استنباط مکتب اقتصادی اسلام ندارند، لکن نظر به اینکه این قضایا، تبیین قوانین واقعی حاکم بر روابط اقتصادی جامعه است، چنانچه نتایج استنباط فقهی مکتب اقتصادی با این قوانین ناسازگار باشد، نشانه خطای استنباط فقهی ارائه شده از مکتب اقتصادی اسلام است. بنابراین سازگاری یا ناسازگاری طرح استنباطی مکتب اقتصادی با قوانین علمی اقتصادی تبیین شده در منابع اسلامی می تواند محک آزمایشی جهت تشخیص صحت و سقم نظریه فقهی مربوط به مکتب اقتصادی اسلامی باشد.
#آیتالله_اراکی
#نظام_اقتصادی
#فقه_نظام_اقتصادی
📚فقه نظام اقتصادی اسلام، ج1، ص 28-26 (با اندکی تلخیص و تصرف).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #نماهنگ | جواد الأوصیاء
◾️ رهبر انقلاب: زندگی امام جواد علیهالسّلام هم الگوست. امام جواد علیهالسّلام - امامی با آن همه مقامات، با آن همه عظمت در بیستوپنج سالگی از دنیا رفت...
☑️ @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شهید بهشتی با چه طـرحی میخواهد ایـــران را از ایدههای اقتصـادی چپ و سرمـــایهداری خلاص کند؟
☑️ اقتصاد مردمی، اقتصادی است که مشارکت عمومی در بخش تولید داشته باشد و عدالت، وقتی صورت نوعیه پیشرفت می شود که مردم پایه باشد. برای این مساله، شهید بهشتی، تعاونی را مطرح کرد.
🔹تعاونی روش سومی است در مقابل دو روش دیگر؛ که مردم در آنها اجیرند. اجاره نفس، وقتی به فرد باشد کراهت دارد، وقتی نظام بر اساس آن باشد، حرام است. تکلیف نظام با تکلیف فرد، فرق می کند.
🔹بنیان ساخت جامعه مبتنی بر استخدام و رقابت افراد با هم است یا مبتنی بر انس و همکاری و همیاری؟! نظریه مبنایی سرمایه داری به لحاظ فلسفی، اصل استخدام و رقابت است. شهید بهشتی به جای این اصل، اصل همیاری و تعاون را جایگزین می کند. اولین واحد اجتماع و خانواده هم که تشکیل می شود با تعاون و زوجیت اتفاق می افتد نه رقابت.
💠 برشی از کارگاه یک روزه آشنایی با اصل ۴۳ و ۴۴ و سیاستهای کلّی اصل ۴۴ قانون اساسی
#حجت_الاسلام_قنبریان
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
📣 پژوهشکده امور اقتصادی با مشارکت مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی برگزار میکند:
✅ همایش اقتصاد ایران؛ اصلاحات ساختاری در گام دوم
سومین پیشنشست اصلاح ساختار نظام سیاستگذاری اقتصادی
✳️ موضوع نشست:
حکمرانی اقتصادی و کنترل تورم
🎙 سخنران:
آیت الله محسن اراکی
رئیس مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی و عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری
🔰 اعضاء نشست:
محمد جواد توکلی
رئیس پژوهشکده امور اقتصادی
مهدی خطیبی
عضو هیئتعلمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
امینرضا عابدینژاد
قائممقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی و عضو هیئتعلمی جامعة المصطفی العالمیة
🕰 سهشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۱ الی ۱۲
🌍 قم، میدان رسالت، ابتدای بسیج، ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، طبقه سوم.
🔗 لینک حضور در نشست:
https://b2n.ir/earcc
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi