✳️ نظام ارزی شناور در خدمت تضعیف پول ملی است
🔰دکتر #محمدجواد_ایروانی، در سیامین همایش سیاستهای پولی و ارزی
🔹واقعبینی در انتخاب رژیم ارزی ضرورت دارد؛ باتوجهبه اینکه ارز بهعنوان موتور اصلی تورم در اقتصاد ایران است، باید برای کنترل و ثبات آن اقداماتی انجام شود. بهخلاف نظریات اقتصادی که افزایش نقدینگی را عامل تورم میدانند، در ایران نرخ ارز بر تورم اثرگذار است.
🔹تأثیر نرخ ارز بر تورم عمدتاً ناشی از عواملی مثل فشار هزینه در طرف عرضه اقتصاد، تحریک انتظارات تورمی، رهاسازی و جهانیشدن قیمتهای داخلی، کاهش ارزش پول ملی و تقاضای جدید برای حفظ ارزش و افزایش تقاضا برای سفتهبازی است که بر اثر افزایش نرخ ارز شکل میگیرند. هر 1 درصد افزایش نرخ ارز موجب کاهش 4.8درصدی ارزش پول ملی میشود.
🔹نظام ارزی شناور در خدمت تضعیف پول ملی است و رهاسازی نرخ ارز توجیهی ندارد، زیرا در شرایطی که تراز حساب تجاری در تابستان 1401، 15 میلیارد دلار مثبت بود شاهد افزایش نرخ ارز بودیم که دلیل عمده آن قیمتسازی کانالهای تلگرامی در بازار سیاه بوده است. نرخ ارز شناورشده باید از مؤلفههای اصلی اقتصاد تبعیت کند و نباید دستمایه سوداگران و بازار سیاه باشد.
🔹تعامل و همافزایی سیاست تجاری با سیاست ارزی بسیار مهم است. سیاستهای تجاری در کشورهای پیشرفته در خدمت تولید ملی و افزایش تراز پرداختها است؛ بنابراین هدف تراز پرداختها و تولید ملی در سیاستهای پولی و ارزی باید جایگاه ویژه داشته باشد. / تسنیم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
پژوهشکده امور اقتصادی با همکاری مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری برگزار میکنند:
✳️ همایش اقتصاد ایران؛ اصلاحات ساختاری در گام دوم
دومین پیشنشست اصلاح ساختار نظام سیاستگذاری اقتصادی
🔰 موضوع نشست:
حکمرانی اقتصادی مالکیت و مدیریت معادن
🎙 سخنران:
امینرضا عابدی نژاد
قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری
✅ اعضاء نشست:
مصطفی اراکی
دانشپژوه فقه نظام اقتصادی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر (عج)
مصطفی عبداللهی
پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام
سیدمصطفی محمدی
پژوهشگر فقه نظام و استاد حوزه علمیه
🕰 چهارشنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ الی ۱۲:۳۰
🌍 قم. میدان رسالت. ابتدای بسیج. ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری طبقه سوم.
لینک حضور در نشست:
https://b2n.ir/earcc
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔰بخش یک | دکتر حسن سبحانی
✳️ از امام نباید همانند یک اقتصاددان یا سیاستگذار اقتصادی انتظار داشت اما به عنوان پیشوا و رهبر یک انقلاب بزرگ در مناسبتهایی که مطرح بود، جهتگیریهایی را مطرح میکردند که اسلامی است و به طور طبیعی وقتی که نظامی هم شکل بگیرد، آن جهتگیریها نمونه اصلی است.
1️⃣ یکی از جهتگیریهای اصلی امام در راستای حفظ منافع محرومان بود. در وصیتنامه امام، آمده است، از افتخارات و برکات کشور، انقلاب و روحانیت ماست که به حمایت از پابرهنگان پرداخته و شعار دفاع از حقوق مستضعفان را زنده کرده است. خدا نیاورد روزی که سیاست ما و سیاست مسئولان ما پشت کردن به دفاع از مستضعفین و روی آوردن به سرمایهداران باشد.
2️⃣دوم اینکه، امام (ره) جهتگیری محرومیت زدایی را در راستای امنیت ملی کشور میدیدند. به عنوان مثال چون محرومیتزدایی عقیده و راه و مسیر زندگی ماست، جهانخواران ما را راحت نگذاشتند.
♻️ بدون شک طلبکاران به همان میزان که از شهادتطلبی و سایر ارزشهای ایثارگران واهمه دارند، از گرایش و روح اقتصاد اسلام به طرف حمایت از پابرهنگان نیز در هراس هستند. امام بر این باور بود که هر چقدر کشور به سمت فقرزدایی و دفاع از محرومان حرکت کند، امید جهانخواران از ما قطع میشود.
♻️واقع بینانه باید گفت نه امام و نه دیگران در سالهای پیش از پیروزی و آن دهه انقلاب و جنگ، فرصت کافی برای تبیین آن چیزی که مطرح میشد، نداشتند، اما مردم اعتماد کرده و حمایت کردند.
♻️در این میان قانون اساسی طراحی شد، ۷۹ درصد افرادی که این قانون اساسی را تدوین کردند یا مجتهد یا برخاسته از آن بودند. امام فرمودند من دیدم و در این مطلب غیراسلامی ندیدم؛ میتوان گفت تا حدودی حداقلهایی از آرمانهای اقتصاد انقلاب در قانون اساسی نشست.
🔰بخش دو| دکتر حسن سبحانی
🔹بعد از جنگ و ارتحال امام، افرادی آمدند و گفتند این قانون اساسی از این روشی که ما در نظر داریم به سامان میرسد؛ یعنی راه تحقق اصول قانون اساسی، سیاستهایی است که ما مطرح میکنیم.
🔸با نگاه خیلی خوشبینانه کسانی در سازمان اقتصادی کشور روش اجماع واشنگتنی را برای کشور خوب تلقی کردند و مقامها نیز به دلیل آنکه اقتصاد نمیدانستند، برای اینکه مخالف جامعه اقتصاددانها معرفی نشوند، عمدتاً قبول کردند. نظام آموزشی هم با آنها همراهی کرد.
🔹نتیجه سیاست اقتصادی چیزی شد که اکنون همه از شرایط موجود اقتصادی راضی نیستند و آن محرومانی که قرار بود به فرموده امام، تار موی آنها را به کاخ نشینان ندهند، در ضعف مفرط هستند و مرفهان دارند جولان میدهند و این چیزی است که کسی نمیتواند منکر آن شود.
🔸 از نظر کارشناسی هرچه نگاه میکنیم در مناسبات اقتصادی مالی ما ربا حاکم است. تنها بهرهای که در اقتصاد میتواند با ربا متفاوت باشد بهره طبیعی است که به آن مابه التفاوت درآمد و هزینه در کار واقعی اقتصاد میگویند. امروز مالک زمین و یا ساختمان کیمیاگر است؛ یعنی از مس به راحتی میتواند طلا درست کند.
🔹منویات امام از یک ساز و کاری به مدت ۳۰ سال عبور داده شده است؛ بدون شک جمهوری اسلامی اگر بخواهد ظرف اقتصادی مناسبی برای انقلاب اسلامی باشد باید سیاست اقتصادی خود را تغییر دهد، حداقل این سیاست اقتصادی جواب نداده است.
🔸جامعه به جایی رسیده که نمیشود در آن تولید کرد. بنابراین با جریان اقتصادی همراه شده و متناسب با این اقتصادی که جواب نداد با آن جلو آمده است. در مجموع اگر منابع، کارخانه و نیروی انسانی هم داشته باشیم یک ذهنیتهای سرمایهپرور داریم؛ یعنی آن آفتی که بر ما وارد شده فقط فقر ظاهری نیست، اندیشههایی است که دیگر باور نمیکند. باید خیلی سال بگذرد که باور کند.
✳️ وظیفه ما این است که برگردیم از راهی که در آن اشتباه کردیم اما این راه سخت است؛ زیرا کسانی باید از این راه برگردند که خودشان این تصمیم را گرفتهاند؛ این احتیاج به یک نوع خودزنی دارد و کار سادهای نیست. / ایرنا
💠 تمدن اسلامی از ضرب عنصر ولایت و عدالت به دست می آید
🔰دکتر #سیدمهدی_زریباف، رئیس مؤسسه پژوهشی مبانی و مدلهای اقتصادی بومی در نشست «اقتصاد دهه ۶۰ و عدالت اقتصادی _ اجتماعی»
💢کلیات بحث آقای سبحانی و آقای نبوی را قبول دارم ولی من اعتقاد ندارم راهی که آمدهایم را باید برگردیم. اگر بفهمیم چرا این راه را آمدهایم، خیلی مهمتر از این است که این راه را برگردیم.
❇️ من شخصا معتقدم تمدن اسلام از ضرب عنصر ولایت و عدالت به دست میآید؛ اگر یکی از اینها هم نیاید این تمدن شکل نمیگیرد.
🌿دو برش از ارائه استاد زریباف را در ادامه مطالعه بفرمایید:
🔰بخش یک| دکتر #سیدمهدی_زریباف
💢 کلیات بحث آقای سبحانی و آقای نبوی را قبول دارم ولی من اعتقاد ندارم راهی که آمدهایم را باید برگردیم. اگر بفهمیم چرا این راه را آمدهایم، خیلی مهمتر از این است که این راه را برگردیم.
♻️ اصلا دهه 60 بحث اسلام و غیر اسلام بوده، نه لیبرالیسم و کمونیسم، اصلا این دوگانه غلط است که عدهای مطرح میکنند. یعنی ما میخواستیم در حوزههای اجتماعی، حاکمیتی و مدیریتی اسلام را پیاده کنیم و دنبال عدالت بودیم.
♻️ من شخصا معتقدم تمدن اسلام از ضرب عنصر ولایت و عدالت به دست میآید؛ اگر یکی از اینها هم نیاید این تمدن شکل نمیگیرد. ولایت به معنای حاکم کردن اراده خدا بر زمین است؛ نه اراده من، تو، حزب و گروه. از همین جا تمایز سیاسی ما با غرب آشکار میشود. حتی حاکمیت پیامبر اسلام(ص) هم مسیر اراده خدا است.
♻️ 40 سال در جریان تمدنی و تاریخی هیچ چیزی نیست؛ همین که برای ما دارد تبیین میشود که راه ما جدا است، بزرگترین موفقیت است. ولی به شرط اینکه اعتراف کنیم ما با دست فرمان اجماع واشنگتنی به عدالت نخواهیم رسید. نظام سرمایهداری یک نظام زورمندانه و رقابت است. رقابت به معنای حذف رقیب برای انحصار بیشتر است. بعد شعار آزادی میدهد. این معضل را حل کنید. اگر به سراغ عدالت بروید اصلا تعارض منافع وجود ندارد و اقتصاد اسلامی میشود.
♻️ما باید ببینیم اساس اقتصاد اسلامی و تفکر دینی در حوزه معاش مردم چیست. من شخصا معتقدم «کیفیت توزیع» است. اقتصاد اسلامی اقتصاد تجربی نیست. یعنی منشأ معرفت آن آزمون و خطای بازار نیست. ضمنا اقتصاد اسلامی اقتصاد فقهی نیست. یعنی شما نمیتوانید صرفا بر اساس احکام فردی فقهی عدم تعارض یا عدم مغایرت تولید علم کنید. اقتصاد اسلامی مبتنی بر روابط حقوقی شکل میگیرد که مبتنی بر عدالت تکوینی، طبیعی و تشریعی الهی است.
🔰بخش دو | دکتر #سیدمهدی_زریباف
❇️ راهکار بازگشت به عقب نیست و امکانپذیر هم نیست، اول باید گرایش به عدالت در مردم نهادینه شود. اما در تشخیص مصداق عدالت به اشتباه میافتند که اینجا ولایت الهی مهم است.
🗂ما که در موقع تبیین قانون اساسی بودهایم این دروغهایی که امروز منتشر میشود را ندیدهایم ولی به راحتی دارد به نسل سوم و چهارم انقلاب منتقل میشود.
🗂حرف از این مسخرهتر پیدا میشود که آقای شریعتمداری به قانون اساسی الهام داده است؟! متفکران بزرگ اسلام مثل شهید بهشتی و شهید مطهری جمع شدند تا یک قانونی بنویسند که از این معبر عبور کنیم و همه مارکسیست شدند، چون من میگویم؟! تو آن موقع کجا بودی؟!
🗂اصلا به خاطر خلأ فکر دینی کشور ما به اینجا رسید. چون ما نتوانستیم مدل سازی و تولید فکر دینی کنیم، لیبرالیسم جای آن را پر کرد.
🗂 همان انسجام حداقلی قانون اساسی به شما خواهد گفت وقتی در وزارت اقتصاد نشستهاید و دارید سیاستگذاری اقتصادی میکنید، چه چیزی بر چه چیزی اولویت دارد و منطق تخصیص پیدا میکنید و آن وقت میفهمید که یک دانشگاه در تهران نباید 65 برابر کل دانشگاههای سیستان و بلوچستان بودجه بگیرد؛ این آغاز بی عدالتی آموزشی است. یعنی منطق عدالت خیلی روشن است و دور نیست اما باید اراده شکل بگیرد.
🗂 بعد از اراده، بحث رویکرد و بینش است. رویکرد و بینش هم باید به روش و بعد از آن به منش تبدیل شود. یعنی رفتار اجتماعی شود و هم نسبت به بحث عدالت حساس شوند و حتی مردم مطالبه کنند. چرا نظام پرداخت ما اینقدر فاصله دارد؟ حرکت به سمت عدالتخواهی مبنایی و ساختاری یا فرآیندی یک نوع توبه است؛ در قرآن هم داریم که وقتی توبه میکنید همه سیئات گذشته تبدیل به حسنات میشود. یعنی همان اشتباهات شما موتوری برای حرکت آینده میشود.
🗂تفاوتهای «حق برداشت ویژه» و «استقراض» از صندوق بینالمللی پول
✳️به گزارش ایبنا، در سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی به واشنگتن و دیدار با رئیس صندوق بینالمللی پول (IMF)، خبری درباره امکان استفاده از معادل ۶.۷ میلیارد دلار حق برداشت ویژه (SDR) کشورمان نزد صندوق منتشر گردید.
🔹بازار ارز خیلی زود پیام این خبر را دریافت کرد به طوری که آثار آن در تعدیل نرخ طی روزهای بعدی مشهود بود.
🔸«اس دی آر » یک نوع ذخیره ارزش دارایی است که میتوان آن را به هر نوع ارز دیگری تبدیل کرد. در واقع ارزش SDR از میانگین وزنی پنج ارز دلار، یورو، یوآن، ین و پوند انگلیس به دست میآید و بر این اساس نرخی برای آن تعیین میشود. اگر فرض کنیم هر SDR معال ۱.۲ دلار باشد، وقتی شما یک SDR بدهید، ۱.۲ دلار دریافت میکنید. البته این نرخ متناسب با تغییرات نرخ پنج ارز مبنای SDR، به طور روزانه تغییر میکند.
گزارش کامل:
www.ibena.ir/000dQZ
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
چرا در اوج جنگ تورم هفت درصدی و پس از جنگ تورم 50 درصدی را تجربه کردیم؟
✳️ دلیل عمده استفاده از سیاستهای تعدیل ساختاری پس از جنگ بود. در دوران جنگ نرخ ارز تثبیت شد ولی بعد از جنگ یک شوک ارزی به اقتصاد کشور وارد شد.
✳️ با تدبیر حضرت امام (ره) در دوره جنگ جلوه های برجسته ای از اقتصاد مردمی با ایجاد نهادهایی مانند جهاد سازندگی ظهور کرد و جنگ با مشارکت گسترده مردم اداره شد، بعد از جنگ خصوصی سازی بی ضابطه در دستور کار قرار گرفت.
✳️ وقتی در سال ۱۳۷۴ از سیاستهای تعدیل ساختاری عدول شد و نرخ ارز تثبیت شد، تورم از حدود ۵۰ درصد به ۲۳ درصد کاهش یافت.
♦️مشروح بحث در گزارش نشست اقتصاد دهه شصت و عدالت اجتماعی و اقتصادی 👇
https://b2n.ir/n78046
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔻فرمول تعیین قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها چیست؟
✳️آیا از جزییات و نحوه محاسبه آن اطلاعی دارید؟ همانطور که ملاحظه می کنید در تعیین این قیمت، چهار بازار بین المللی از جمله هنری هاب آمریکا، تی تی اف هلند و اِن بی پی انگلستان و آلبرتای کانادا و همچنین قیمت صادرات و واردات گاز کشور نقش مبنایی دارند.
🔹 آیا چنین فرمولی را در کشورهای دیگر شاهد هستیم؟ آیا چنین فرمولی به معنای گره زدن اقتصاد داخل کشور به پول کشور تحریم کننده و نوسانات پرتلاطم بین المللی نیست؟ آیا با این قاعده، گاز ملی که مزیت خدادادی است به ضدمزیت برای کشور تبدیل نشده است؟
🔹 بنظر شما این فرمول یکی از سرچشمه های مهم تورم های نامتعارف نیست؟ لازمست بدانید این فرمول در سال ۱۴۰۱ به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت جهانی گاز نقش مهمی را در بروز تورم ایفا کرده است. / همت قلی زاده
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
گزارش عملکرد جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی در سال 1401.pdf
7.35M
🔵 گزارش عملکرد جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی در سال 1401
#شورای_مرکزی
#نهاد_پشتیبان
#علمی
#فرهنگی
#عملیاتی
@emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
⭕️ لیستی از وامهای مدیران بانکها
☑️ بررسی دادههای مالی بانکها نشان میدهد از میان 30 بانک و موسسه اعتباری، 16 بانک بهصورت خوانا و نسبتا شفاف اطلاعات تسهیلات اعطایی به اشخاص مرتبط (شامل مدیران و اعضای هیاتمدیره بانک) را منتشر کرده، یک بانک فقط رقم را منتشر کرده و مابقی نیز یا منتشر نکردهاند یا منتشر کرده و اطلاعات آنها ناخواناست.
🔹 بررسی دادهها نشان میدهد مانده تسهیلات اعطایی اعضای هیاتمدیره و مدیران عالیرتبه بانکها تا 6ماهه نخست سال گذشته به حدود 680 میلیارد تومان میرسد.
🔹در بین بانکها و موسسات اعتباری مورد بررسی، بالاترین ارقام تسهیلات پرداختی (آخرین مانده تسهیلات) به هر عضو هیاتمدیره یا مدیران بانکها به موسسه اعتباری ملل مربوط میشود.
🔹در این موسسه بالاترین رقم دریافتی یک عضو هیاتمدیره 6 میلیارد و 106 میلیون تومان بوده است.
http://fdn.ir/page/238402/
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔷 ترسیم جایگاه فقه نظام اقتصادی در نظام اقتصادی اسلام
آیتالله #محسن_اراکی
☑️ نظام اقتصادی اسلام از مجموع سه عنصر تشکیل شده است:
1️⃣ جهان بینی اقتصادی اسلامی که زیرساخت مکتب و نیز علم اقتصاد اسلامی را تشکیل می دهد.
2️⃣ مکتب اقتصادی اسلام که عبارت است از تبیین دستوری روابط میان عناصر اقتصادی جامعه یا طرح جامع اسلام برای تنظیم فعالیتهای اقتصادی جامعه (یعنی توزیع منابع اولیه ثروت، تولید، توزیع پس از تولید، مبادله، خدمات و مصرف در جهت تحقق اهداف مورد نظر اسلام).
3️⃣ علم اقتصاد اسلامی که به دو معناست:
الف- تبیین توصیفی قوانین حاکم بر روابط اقتصادی جامعه برخوردار از نظام اقتصادی اسلامی.
ب- مجموع قضایای توصیفی تبیین شده در منابع اسلامی که مربوط به قوانین حاکم بر رفتارها و روابط اقتصادی جامعه بشری اند.
☑️ از این سه عنصر اصلی نظام اقتصادی اسلام، آنچه مستقیما مربوط به دانش فقه است عنصر دوم است، بنابراین مقصود از فقه الاقتصاد یا #فقه_نظام_اقتصادی تبیین استدلالی مکتب اقتصادی اسلام است؛ لکن:
🔹اولا- از آنجا که تبیین فقهی مکتب اقتصادی اسلام بی نیاز از تبیین اصول جهان بینی اقتصاد اسلامی نیست، می توان اصول جهان بینی اسلام را بخشی از منابع استنباط نظام اقتصادی به شمار آورد.
🔹ثانیا- قضایای مربوط به علم اقتصاد اسلامی اگر چه نقش مستقیمی در استنباط مکتب اقتصادی اسلام ندارند، لکن نظر به اینکه این قضایا، تبیین قوانین واقعی حاکم بر روابط اقتصادی جامعه است، چنانچه نتایج استنباط فقهی مکتب اقتصادی با این قوانین ناسازگار باشد، نشانه خطای استنباط فقهی ارائه شده از مکتب اقتصادی اسلام است. بنابراین سازگاری یا ناسازگاری طرح استنباطی مکتب اقتصادی با قوانین علمی اقتصادی تبیین شده در منابع اسلامی می تواند محک آزمایشی جهت تشخیص صحت و سقم نظریه فقهی مربوط به مکتب اقتصادی اسلامی باشد.
#آیتالله_اراکی
#نظام_اقتصادی
#فقه_نظام_اقتصادی
📚فقه نظام اقتصادی اسلام، ج1، ص 28-26 (با اندکی تلخیص و تصرف).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #نماهنگ | جواد الأوصیاء
◾️ رهبر انقلاب: زندگی امام جواد علیهالسّلام هم الگوست. امام جواد علیهالسّلام - امامی با آن همه مقامات، با آن همه عظمت در بیستوپنج سالگی از دنیا رفت...
☑️ @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شهید بهشتی با چه طـرحی میخواهد ایـــران را از ایدههای اقتصـادی چپ و سرمـــایهداری خلاص کند؟
☑️ اقتصاد مردمی، اقتصادی است که مشارکت عمومی در بخش تولید داشته باشد و عدالت، وقتی صورت نوعیه پیشرفت می شود که مردم پایه باشد. برای این مساله، شهید بهشتی، تعاونی را مطرح کرد.
🔹تعاونی روش سومی است در مقابل دو روش دیگر؛ که مردم در آنها اجیرند. اجاره نفس، وقتی به فرد باشد کراهت دارد، وقتی نظام بر اساس آن باشد، حرام است. تکلیف نظام با تکلیف فرد، فرق می کند.
🔹بنیان ساخت جامعه مبتنی بر استخدام و رقابت افراد با هم است یا مبتنی بر انس و همکاری و همیاری؟! نظریه مبنایی سرمایه داری به لحاظ فلسفی، اصل استخدام و رقابت است. شهید بهشتی به جای این اصل، اصل همیاری و تعاون را جایگزین می کند. اولین واحد اجتماع و خانواده هم که تشکیل می شود با تعاون و زوجیت اتفاق می افتد نه رقابت.
💠 برشی از کارگاه یک روزه آشنایی با اصل ۴۳ و ۴۴ و سیاستهای کلّی اصل ۴۴ قانون اساسی
#حجت_الاسلام_قنبریان
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
📣 پژوهشکده امور اقتصادی با مشارکت مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی برگزار میکند:
✅ همایش اقتصاد ایران؛ اصلاحات ساختاری در گام دوم
سومین پیشنشست اصلاح ساختار نظام سیاستگذاری اقتصادی
✳️ موضوع نشست:
حکمرانی اقتصادی و کنترل تورم
🎙 سخنران:
آیت الله محسن اراکی
رئیس مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی و عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری
🔰 اعضاء نشست:
محمد جواد توکلی
رئیس پژوهشکده امور اقتصادی
مهدی خطیبی
عضو هیئتعلمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
امینرضا عابدینژاد
قائممقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی و عضو هیئتعلمی جامعة المصطفی العالمیة
🕰 سهشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۱ الی ۱۲
🌍 قم، میدان رسالت، ابتدای بسیج، ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، طبقه سوم.
🔗 لینک حضور در نشست:
https://b2n.ir/earcc
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💢بانکهای خصوصی را تعیین تکلیف کنید
🔰بخش هایی از نامه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور به رئیس کل بانک مرکزی
🗂متاسفانه بانک های خصوصی در کشورمان به بانک های اختصاصی تبدیل شده اند. نگاهی به عملکرد چند بانک خصوصی کشور بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی و به گواه خود اظهاری این بانک ها نشان میدهد که؛ بانک های خصوصی با سرمایه های مردم و با خلق پول ناشی از اضافه برداشت از بانک مرکزی، یعنی به بهای تحمیل تورم به جیب همه مردم ایران، شرکت هایی تاسیس میکنند و عمده منابع بانک را به صورت تسهیلات کلان به این شرکت های مرتبط با خود پرداخت میکنند!
🗂 دلیل بعدی امتیازات افراطی قانونی است که به بانکهای خصوصی داده شده است! یعنی آنها نه تنها کنترل نمیشوند بلکه برای دامن زدن به التهابها و بحرانها، با یکدیگر رقابت میکنند؛ برخی بانکهای خصوصی نقطه کانونی سوداگری و عامل افزایش نرخ مسکن در کشور نیز هستند!
🗂 با وجود این عملکرد فاجعه بار نظام بانکی و به خصوص بانک های خصوصی در ایجاد تورم و شکاف طبقاتی؛ اما هنوز برخی از دوستان ظاهرالصلاح که در اتاق های فکر پولی و بانکی کشور رفت و آمد می کنند، با چشم پوشی از واقعیت های حاکم بر نظام بانکی کشور بر اساس متون کتاب های غربی و به تاسی از اندیشه های لیبرالیسم امریکایی، نسخه خصوصی سازی بیشتر در بانک ها را تجویز می کنند و اعمال اراده دولت بر بزرگترین رانت موجود در نظام اقتصادی یعنی خلق پول را نهی و نفی می کنند!
📎متن کامل نامه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
✅ پیش نشست های «همایش اقتصاد ایران؛ اصلاحات ساختاری در گام دوم»
✳️ اندیشکده: پژوهشکده امور اقتصادی
📌 موضوع ششمین نشست:
آسیبشناسی نظام بانکی و ارائه راهکار عملیاتی
🔰 سخنرانان:
🔹حسین صمصامی
(رئیس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی)
🔹پرویز داوودی
(عضو هیئتعلمی دانشگاه شهید بهشتی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام)
⏰ زمان: چهارشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴ الی ۱۶
📌 موضوع هفتمین نشست:
آسیبشناسی مهندسی مالی اسلامی رایج در راستای طراحی نظام مالی اسلامی
🔰 سخنران:
🔹احمدرضا صفا
(دبیر گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی)
⏰ زمان: چهارشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ الی ۱۸
🏣 مکان: سالن کنفرانس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی
📎 اطلاعات بیشتر و پیوند شرکت در نشست:
http://www.earc.ac.ir/
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔵 متفکرپروری بجای تکنوکرات پروری| روایتی از تاثیر مخرب اجرای سیاستهای صندوق بین المللی پول بر اقتصاد ایران
🔰دکتر #پرویز_داودی در همایش بین المللی «علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره)»
♻️انتصاب علل مشکلات و بحرانهای اقتصادی نظام سرمایهداری به روابط ظاهری پدیدههای اقتصادی به جای توجه به مبانی غلط و انحرافی این نظام، آدرس غلطی است که به وضوح در ادبیات اقتصادی به چشم میخورد.
♻️حتی پس از دهه 1980 میلادی، کم رنگ شدن پاسخگویی به "چـراها" و پررنگشدن پاسخگویی به "چگونگیها" و ارائه مداوم ابزارهای جدید تجربی برای پاسخگویی به چگونگیها و زدن مهر ضعف علمی در استفاده از ابزارهای استدلالی و توصیفی برای پاسخگویی به چراها، به خوبی در ادبیات اقتصادی و رویههای ارزیابی اقتصادی قابل مشاهده است.
♻️صندوق بین المللی پول در اردیبهشت 1378 تفاهمنامهای برای امضا می فرستد که نهایتاً امضاء نشده ولی در برنامه سوم، نسخه آن به گستردگی گنجانده و اجرایی می شود. چه چیزی میتواند و چگونه میشود با آن مقابله شود؟ راهش این است که مسئولین باید معتقد باشند تا سیاستهای اقتصاد مقاومتی اجرا شود وگرنه نمیشود. و لازمه این کار هم همان اصلاح نظام آموزشی است؛ نظام آموزشی برای مقابله با جنگ نرم دشمن، باید مبتنی بر آموزه های اسلامی راهبرد متفکرپروری را به جای تکنوکراتپروری در پیش بگیرد.
🌿گزارش کامل
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
♈️ نزدیک به ۱۹ درصد از سهام ایرانخودرو در دست قطعهسازان
✳️ بررسی وضعیت سهامداری در گروه خودروسازی ایرانخودرو نشان میدهد درمجموع ۱۸/۷ درصد از سهام ایرانخودرو در دست دو شرکت بزرگ قطعهسازی کروز و هلدینگ رایزکو (شرکت سرمایه گذاری و توسعه راهبردی راز) است.
🔹طبق این آمارها، ۱۵ درصد از سهام ایرانخودرو در اختیار شرکت تدبیر سرمایه آراد بوده که در سال ۱۳۹۰ توسط اعضای هیاتمدیره قطعهسازی کروز تاسیس شده و اقدام به خرید سهام ایرانخودرو کرده است. ۲/۲۸ درصد از سهام ایرانخودرو در اختیار هلدینگ رایزکو و ۱.۴۲ درصد از سهام ایرانخودرو نیز در اختیار شرکت مانانوین بوده که از واحدهای تجاری زیرمجموعه گروه بهمن است.
🔹قابل ذکر است کارشناسان معتقدند حتی اگر قطعهسازان بخش خصوصی حق تقدم خرید مابقی سهام ایرانخودرو را داشته باشند، نباید خودروسازی در فرایند خصوصسازی به قطعهسازان واگذار شود، چراکه این اقدام زمینه انحصار حداکثری را در بازار خودرو و قطعه بهوجود خواهد آورد که بلای جان صنعت قطعهسازی و خودروسازی است. / نود اقتصادی
#صنعت_خودرو
#قطعه_سازی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ برگزاری دومین جلسه حلقه علمی تخصصی مردمی سازی اقتصاد
🍀دومین جلسه حلقه علمی تخصصی مردمی سازی اقتصاد، با حضور دکتر سید مهدی زریباف، سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲، برگزار شد.
💠 قم، مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه
#نهاد_پشتیبان
#حوزه_علمیه
#مرکز_راهبری_اقتصاد_مقاومتی
#حلقه_علمی
#مردمی_سازی
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi