eitaa logo
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه
634 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
574 ویدیو
93 فایل
باسمه تعالی.این کانال با هدف انعکاس فعالیت های مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه فعالیت خواهد نمود انشاالله. ارتباط با ادمین کانال: @markaz_rahbari
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دکترین صهیونیستها برای فرار از فروپاشی 🔻رژیم‌صهیونیستی از همان سال‌های تشکیل منفور همسایگانش بود. برای همین به‌دنبال یک ایده برای بقای خود رفت. «دکترین پیرامون» ایده‌ای است که اسرائیل برای بقاء خود، باید به دنبال برقراری ارتباط با همسایگان همسایگانش می رفت. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
❇️ نشست وضعیت حاکم بر اقتصاد ایران ✅حجه الاسلام والمسلمین استاد ؛ مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه 🔹پنجشنبه ۲۵ آبان ساعت ۱۲:۱۵ 🔹قم؛ مدرسه معصومیه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🆔 @emh_ismc_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تاریخچه کلیدواژه «اقتصاد مقاومتی» در ادبیات اقتصادی ایران| جایگاه مشاغل خانگی و مسئولیتی که بسیج سازندگی پذیرفته است •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
📣 میز اقتصاد سیاسی بین‌الملل پژوهشکده امور اقتصادی با همکاری اندیشکده اقتصاد مقاومتی و اندیشکده جریان برگزار می‌کند: 🔰 موضوع نشست: اثرات اقتصادی و سیاسی طوفان الاقصی 🎙 مباحثه‌کنندگان: عباسعلی رهبر عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی علی فریدزاد عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی محمدمهدی مجاهدی مؤخر رئیس پژوهشکده امور اقتصادی 🕰 چهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۵:۰۰ 🌍 پژوهشکده امور اقتصادی - خیابان شهید بهشتی- خیابان شهید خالد اسلامبولی- کوچه سوم- پلاک ۹ - سالن پژوهش 🔗لینک حضور در نشست: https://b2n.ir/earcc •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
📚کتاب فقهی اقتصادی«ربا و تورم» 📝این کتاب به قلم دکتراحمدعلی یوسفی گیلانی؛ استاد حوزه و دانشگاه و رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه کشور است که به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و منتشر گردیده است. ✅توضیح کتاب: 🖊تحقیق و بررسی درباره «ربا و تورم» در کتاب، مبتنی بر این پرسش اساسی است: آیا جبران کاهش ارزش پول از مصادیق ربا هست یا خیر؟ 👈نگارنده با استناد به نظریه‌های اقتصادی و رجوع به احادیثی مربوط به اهل سنت و شیعه، سه فرضیه را مطرح می‌سازد که عبارت‌اند از: 1.جبران کاهش ارزش پول جایز، بلکه لازم و از مصادیق ربا به شمار نمی‌رود. 2.جبران کاهش ارزش پول غیر مجاز و از مصادیق رباست. 3.جبران کاهش ارزش پول مجاز نبوده، ولی مصالحه راه احتیاط است . 👈وی نتیجه می‌گیرد: 1.در اثبات نظریه عدم جواز جبران کاهش ارزش پول، ادله ارائه شده ضعیف و ناتوان بود ;بنابراین در بررسی آنها ضعفشان آشکار و رد شد. 2 . در اثبات نظریه جواز جبران کاهش ارزش پول و عدم صدق آن با ربای محرم، بسیاری از ادله ارائه شده ضعیف ارزیابی شد. 3 . برخی هنگامی که ارزش پول‌های اعتباری به شدت کاهش یابد، در دیون و سایر روابط مالی به مصالحه حکم می‌کنند. 4. تمام راه کارهای ارائه شده که یا با ربا مواجه می‌شود یا با پذیرش مبنای لزوم جبران کاهش ارزش پول، لغو و بیهوده می‌گردد./ کانال مفاخر گیلان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥درباره ارتباط شرکت‌های کوکاکولا و نستله فعال در ایران با شرکت‌های اصلی باید تحقیق شود|در صورت ارتباط باید تحریم شوند ✳️سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شوای اسلامی:کمیسیون‌ های اقتصادی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی یا کارگروه اقتصادی دولت باید به صورت دقیق ارزیابی اطلاعاتی کنند که آیا شرکت‌های کوکاکولا و نستله ارتباطی در هر سطح حتی اسانس یا حق برند (نشان تجاری) به شرکت‌های اصلی خود دارند یا خیر؟ در صورتی که این ارتباط محرز شود با توجه به این که در این محصولات به خودکفایی رسیده‌ایم باید آن‌ها را تحریم کنیم. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🗂منطق فعالیت اقتصادی از دیدگاه علامه طباطبایی (رض) در مقایسه با اقتصاد کلاسیک ✍️حجت الاسلام استاد ✳️ انسان اقتصادی در اقتصاد کلاسیک، انسانی خودخواه، مادی گرا و لذت طلب بوده و در پی بیشینه سازی نفع مادی شخصی است. وی در تولید به دنبال بیشینه سازی سود مادی شخصی و در مصرف جویای بیشینه سازی مطلوبیت -یعنی لذت مادی محض- می باشد. نفع مادی شخصی ملاک رجحان و انتخاب انسان اقتصادی است. فرضیه تحقیق این است که علامه طباطبایی پی گیری نفع شخصی، لذت و الم فطری را منطق تصمیم گیری انسان اقتصادی می داند. ♻️پيگيري نفع شخصي و استخدام ديگران موجب پيدايش اختلاف در جامعه شد. برای رفع اختلاف و اختلال در زندگی جمعی وضع قوانین به صورت دین ضرورت پیدا کرد. همچنین برای اصلاح و تکمیل دین لازم شد عباداتی در دین تشریع شود تا مردم از آن راه تهذیب گردند. ♻️ما با سه نوع لذت مادی، فکری مطابق با فطرت، و فکری مخالف با فطرت و موافق هواهای نفسانی مواجه ایم. نوع اول و دوم هماهنگ با فطرت، مقدِمی و سازگار با هدایت تشریعی است؛ اما نوع سوم منشأ اختلاف و استخدام انسان ها توسط یکدیگر است. انبیا و اولیاء الهی به همراه کتب آسمانی آمده اند تا انسان را به سمت لذت با دوام سوق دهند؛ لذتی که مطابق با فطرت است. هدایت تکوینی همراه با هدایت تشریعی در جهت دهی انسان به کمال حقیقی و سعادت یا لذت بادوام هماهنگ است. https://ensani.ir/fa/article/download/371574 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
سلام علیکم بیست و هفتمین جلسه شورای مرکزی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی؛ پنجشنبه(۱۴۰۲/۸/۲۵) قم، مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی دستور جلسه: ۱.گفتمان سازی اقتصاد اسلامی اقتصاد مقاومتی در انتخابات ۲.تعیین شاخص و افراد شرکت حقوقی ۳.ششمین مجمع عمومی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
❇️ ضرورت قطع همه روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی با رژیم صهیونیستی و تحریم همه کالاهای اسرائیلی در سراسر جهان 🔰 با صدور بیانیه ای تأکید کرد: ◻️ حوزه‌های علمیه وعلمای اعلام و اساتید بزرگوار و طلاب انقلابی و جوان از قم تا نجف و همه ایران و جهان با الهام گیری از رهبری معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم بار دیگر بر حقانیت و درستی راه محور مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و غزه قهرمان تأکید و ضرورت قطع همه روابط تجاری‌ و اقتصادی و سیاسی با رژیم صهیونیستی و تحریم همه کالاهای اسرائیلی در سراسر جهان و لزوم حمایت همه جانبه و در همه ساحت ها از مقاومت‌ و فلسطین اعلام می نمایند. متن کامل بیانیه👇 https://hawzahnews.com/xcxf3 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
💠گزارشی از نشست تبیینی "وضعیت حاکم بر اقتصاد ایران" 🔰 سلسله نشست های بررسی وضعیت اقتصاد ایران و راهکارها| حجت الاسلام استاد ؛ مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه ✳️ سوره انفال، آیه60: («وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ») ما در هشت سال جنگ جهانی تحمیلی، بخاطر بکارگیری الگوی مردم سالاری دفاعی در عرض مدل ابزارسالاری دفاعی نظام بین المللی، به موفقیت دست یافتیم. | جنگ اقتصادی که علیه ملت ایران از دهه هفتاد، آغاز شد در واقع جنگ اراده ها - برای شکستن اراده ملت ایران - بود که رهبری از آن به جنگ تمام عیار اقتصادی تعبیر کردند. اما آیا نهادهایی که ریل گذاری لازم را برای آرایش جنگی لازم در مقابل این جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن باید اتخاذ می کردند، به وظیفه خود عمل کرده اند؟! 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
💠گزارشی از نشست تبیینی وضعیت حاکم بر اقتصاد ایران 🔰 سلسه نشست های بررسی وضعیت اقتصاد ایران و راهکارها| حجت الاسلام استاد ؛ مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه ✳️ («وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ») ما در هشت سال جنگ جهانی تحمیلی، بخاطر بکارگیری الگوی مردم سالاری دفاعی در عرض مدل ابزارسالاری دفاعی نظام بین المللی موفق شدیم. | جنگ اقتصادی که علیه ملت ایران از دهه هفتاد، آغاز شد در واقع جنگ اراده ها - برای شکستن اراده ملت ایران - بود که رهبری از آن به جنگ تمام عیار اقتصادی تعبیر کردند. اما آیا نهادهایی که ریل گذاری لازم را برای آرایش جنگی لازم در مقابل این جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن باید اتخاذ می کردند، به وظیفه خود عمل کرده اند؟! ♻️ ابزاری که رهبری برای دفاع از مرزهای اقتصادی ایران و مقابله با این جنگ تمام عیار اقتصادی، ارائه نمودند الگوی اقتصاد مقاومتی است. در بیانیه گام دوم انقلاب وقتی مقام معظم رهبری مشکلات اقتصادی و معیشتی را بر می شمرند، تنها یک راه حل برای خروج ارائه می کنند و آن عمل به الگوی اقتصاد مقاومتی است. ♻️مهمترین نهاد مشکل ساز در نظام جمهوری اسلامی ایران، بانک است. ما بر اساس الگوی عملیاتی برخاسته از الگوی اقتصاد مقاومتی، تلاش کردیم به نهادهای حاکمیتی کمک کنیم قانون بخش مربوط به بانکداری را اصلاح کنند. متاسفانه تلاش ما کم ثمر واقع شد. | آنچه از قانون بانک مرکزی در مجمع تشخیص مصلحت، مصوب شد 80 درصد نظریات ما را پذیرفته است و 20 درصد را نپذیرفته؛ اما اثر مثبت آن 80 درصد پذیرفته شده برای اقتصاد ایران 20 درصد بود و اثر مثبت 20درصدی که نپذیرفتند برای اقتصاد ایران 80 درصد. آن 20 درصد شامل سه ماده بود: ممنوعیت حیله های ربوی، ممنوعیت بنگاهداری توسط بانکها و ممنوعیت خلق پول توسط بانکهای خصوصی. در هر سه مورد، امام، رهبری و مراجع عظام نظر و فتوای صریح دارند. |در هیات عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام، شما یک حوزوی سراغ ندارید که اقتصاد اسلامی بداند، دکترای اقتصادی دانشگاهی داشته باشد یا بر فقه اقتصادی مسلط باشد؛ هیچ کدام آنجا حضور ندارند. در این هیات عالی، "شورای فقهی بانک مرکزی" را حذف کردند. "شورای فقهی" به گونه ای تنظیم شده بود که ساختار بانکداری را در ریل اسلامیت نظام قرار می داد. ✅چرا ما در اقامه دین در عرصه اقتصادی، بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی، نظام اقتصادی اسلام، معارف اسلامی و فقه اسلامی موفق نبوده ایم؟ چون در گفتمان سازی ملی موفق نبودیم در حالی که ظرفیت آن وجود دارد.| در حوزه علمیه، قرارگاه کنشگری اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به دستور آیت الله اعرافی، تشکیل شد و به تمام سطوح ابلاغ فرمودند که باید محوری ترین گفتمان انتخابات آینده، گفتمان اقتصاد اسلامی - اقتصاد مقاومتی باشد و تمام ارکان حوزه پای کار بیایند. 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت نشست وضعیت حاکم بر اقتصاد ایران 🔰 حجت الاسلام استاد 🔹مسجد مدرسه معصومیه سلام الله علیها @basij_masoumieh •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خانه‌های ممنوع‌المعامله|بانکها مالک بیشترین خانه های خالی ✳️ مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی: با عدم پرداخت مالیات قطعی توسط مالکان، خانه‌های خالی ممنوع‌المعامله می‌شوند. بر این اساس اگر فردی خانه خود را اجاره دهد و مشمول مالیات باشد، مالیاتِ اجاره محاسبه می‌شود ولی اگر این خانه خالی بماند، شش برابر میزان مالیات خانه اجاره‌ای، محاسبه خواهد شد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🗂 تاریخچه بانکداری اسلامی| منظور از بانکداری اسلامی در کشورهای اسلامی، اجرای عقود است 🔰برشی از نشست الگوی عملیاتی بانکداری، حجت الاسلام استاد ✳️ تقریبا در همه کشورهای اسلامی، با نوعی بانکداری دو گانه مواجه هستیم. در عربستان و حتی مالزی که مدعی پرچم داری بانکداری اسلامی است دو نوع بانکداری ربوی و غیر ربوی، در عرض هم به شکل مستقل فعالیت می کنند. تنها در چند کشور اسلامی از جمله سودان و پاکستان - به شکل محدود و دوره ای - و در ایران پس از انقلاب از سال 1362 با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا، بانکداری اسلامی به شکل یکپارچه عملیاتی شد و جلوی بانکداری ربوی به شکل قانونی گرفته شد. منظور از بانکداری اسلامی در کشورهای اسلامی، اجرای عقود اسلامی در همان نظام بانکی (متعارف) است. 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🗂 تاریخچه بانکداری اسلامی| منظور از بانکداری اسلامی در کشورهای اسلامی، اجرای عقود است ✳️ تقریبا در همه کشورهای اسلامی، با نوعی بانکداری دو گانه مواجه هستیم. در عربستان و حتی مالزی که مدعی پرچم داری بانکداری اسلامی است دو نوع بانکداری ربوی و غیر ربوی، در عرض هم به شکل مستقل فعالیت می کنند. تنها در چند کشور اسلامی از جمله سودان و پاکستان - به شکل محدود و دوره ای - و در ایران پس از انقلاب از سال 1362 با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا، بانکداری اسلامی به شکل یکپارچه عملیاتی شد و جلوی بانکداری ربوی به شکل قانونی گرفته شد. منظور از بانکداری اسلامی در کشورهای اسلامی، اجرای عقود اسلامی در همان نظام بانکی (متعارف) است. 🔹 ماجرای بانکداری دو گانه در کشورهای غیر اسلامی هم رواج یافته است. بانکداری اسلامی در کشورهای عیر اسلامی از ابزارها شروع شد و تدریجا به تاسیس شعبه و بانک منجر شد و هم اکنون نیز به شدت در حال گسترش است. این از جمله نکات تامل برانگیز این نوع بانکداری اسلامی است که آمریکا و انگلیس هم خود را مدعی آن می دانند. 🔹 آنچه به عنوان ادبیات بانکداری اسلامی مرسوم است عمدتا بانکداری مبتنی بر عقود اسلامی است؛ یعنی ساختار، اهداف، عملکردها و اصل سیستم بانکی متعارف همچنان پابرجاست. فقط در تعامل با مشتری، عقود اسلامی جایگزین ابزارهای متداول بانکداری می شود. بنابراین این نوع بانکداری، نهایتا مبتنی بر عقود اسلامی است؛ تازه اگر درست عمل کنید و همه چیز آن (محقق) شود؛ نه چیزی بیشتر. —- پ.ن: سهم بانکداری اسلامی از کل نظام بانکی در عربستان سعودی ۵۱ درصد، کویت ۳۹ درصد، قطر ۲۷ درصد، مالزی ۲۴ درصد، امارات متحده عربی ۲۰ درصد و بنگلادش ۱۹ درصد است. (*) 📚برشی از نشست الگوی عملیاتی بانکداری، حجت الاسلام استاد 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🌺 سالروز ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها و روز پرستار تبریک و تهنیت باد. 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
📍رونمایی از جلد شماره سوم مجله خردورزی 👈👈با همکاری اعضای محترم گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔻 انحطاط قانون مروری بر آثار بی‌توجهی به قانون اساسی و نگاهی به اندیشه‌های اقتصادی آیت‌الله سید محمد بهشتی ✔️ برخی از مطالب این شماره: 🔺سد مردم‌سالاری نقدی بر سرمایه‌خواری رفاقتی 🔺انکار واقعیت اصلاحات جزیره‌ای منجر به نظام جامع اقتصادی نمی‌شود 🔺اقتصاد شناختی آیا اقتصاد شناختی، نظام اقتصادی ما را متحول می‌کند؟ ⬅️ خشم هفتاد ساله چرا عملیات طوفان الاقصی تاریخ‌ساز شد؟ 🔺خصومت سیاسی ارادت اقتصادی دکتر حسن سبحانی: اقتصاد سرمایه‌داری و نظام اسلامی دوگانه‌ای متناقض هستند 🔺توسعه منهای اسلام محور برنامه‌های توسعه، تفکر لیبرالی است 🔺طعمه کاغذی نقد سیطره دلار و قدرت فساد 🔍 پرونده‌ای درباره اقتصاد جهان: آشوب در اردوگاه لیبرالیسم - جنگ در آستانه جابه‌جایی قدرت - نقش ایران در خاورمیانۀ جدید - نابرابری در مهد دموکراسی - معمار روسیه نوین ➕ نقاشی جلد: آرش فروغی 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🎙صوت درس نظام اقتصادی اسلام با تاکید بر اندیشه شهید صدر 1️⃣جلسه اول 🔰جانمایی تاریخی اندیشه نظام اقتصادی اسلام شهید صدر https://ble.ir/mjtvyadeq/6354490827268351659/1700385307888 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
📊نخستین کارنامه کیفیت کالاها به روایت استاندارد ✳️سازمان ملی استاندارد، نخستین گزارش پایش کیفی کالاهای پرمصرف و مشمول استاندارد اجباری برای سال پایه‌ی ۱۴۰۱ را با بررسی 56 گروه قلم کالایی، نظرسنجی از 20 هزار مصرف کننده نهایی و ذیل 24 شاخص منتشر کرد. 🔰این شاخص ها به طور کلی ذیل 4 سرفصل دسته بندی شده اند: 1️⃣ شاخص های پایه: رضایت، کیفیت درک شده، سطح انتظارات، ارزش درک شده، نرخ شکایت، پاسخگویی به شکایات 2️⃣شاخص های مرتبط با نشان تجاری: وفاداری، تصویر و اعتماد و تسری پذیری. 3️⃣شاخص های مرتبط با رفتار مصرف کننده: کیفیت محوری، دقت به اطلاعات، برندمحوری، توجه به بسته بندی، ترجیح تولید داخل، توجه به پایداری، ترجیح کیفیت به قیمت، حسن مصرف، مصرف گرایی و خدمات پس از فروش. 4️⃣شاخص های مرتبط با نگرش کلی مصرف کننده: رضایت کل نگر، کیفیت تولد داخلی، اعتماد به تولید کنندگان داخلی، امید به بهبود کیفیت و احساس بهبود کیفیت. 🔹ذیل شاخص ترجیح تولید داخل (نسبت به کالای خارجی با فرض یکسان بودن قیمت ها) در نگاه کلی، گروه های کالایی مبلمان و کفپوش ها در صدر قرار دارد. ذیل شاخص اعتماد به تولیدکنندگان داخلی در بین استان های کشور نیز پس از استان قم، استانهای خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و همدان قرار گرفته است. 📎دریافت گزارش •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
✅ انواع رویکردها در اصلاح نظام بانکی|شهید صدر ناخواسته آغاز کننده مسیر طراحی بانکداری اسلامی مبتنی بر عقود بوده 🔰نشست الگوی عملیاتی بانکداری| حجت الاسلام استاد |برش دوم ✳️ عنوانی که در اینجا اتخاذ نموده ایم انواع رویکردها در است نه در . یعنی تقریبا همه معتقدند آنچه به عنوان بانکداری اسلامی در حال اجراست، به خوبی در حال تحقق نیست و هیچ کسی از وضع فعلی راضی نیست. اما رویکردها در اصلاح متفاوت است. قابل ذکر است که این رویکردها کاملا عملیاتی است؛یعنی می توانیم اشخاص، پژوهشگران، ارگانها و طیف هایی را نام ببریم که مثلا با این رویکرد خاص در حال اصلاح هستند. بدین ترتیب هر چهار رویکرد معتقدند اشکالاتی وجود دارد که قصد حل آن را دارند. 1️⃣ اصلاح مبتنی بر اجرای صحیح عقود اسلامی و آموزش و نظارت بر اجرا 2️⃣ تقویت اقتدار و نظارت بانک مرکزی جهت جلوگیری از سوء استفاده از خلق پول 3️⃣ اصلاح ساختار بانک در جهت دستیابی به اصول و اهداف 4️⃣ تکیه بر ماهیت پول و انکار مشروعیت پول اعتباری و بانکی و تاکید بر پول کالایی ♻️ این را بر اساس مطالعه دقیق عرض می کنم که حداقل 90 درصد آثار متعارف در زمینه بانکداری اسلامی مبتنی بر نگاشته شده و هیچ نگاه ساختاری و اصلاح بنیادین در آنها دیده نمی شود. ♻️موضع ما نسبت به رویکرد چهارم، نه به شکل نفی است و نه به شکل شرط. 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d 🌐 @eghtesad_mardomi
1️⃣ اصلاح مبتنی بر اجرای صحیح عقود اسلامی و آموزش و نظارت بر اجرا ✳️ این را بر اساس مطالعه دقیق عرض می کنم که حداقل 90 درصد آثار متعارف در زمینه بانکداری اسلامی مبتنی بر پژوهش و نگاشته شده و هیچ نگاه ساختاری و اصلاح بنیادین در آنها دیده نمی شود. این طیف معتقدند بانکداری اسلامی روی کاغذ خوب است؛ یعنی اگر آنچه تدوین و قانون شده، محقق شود مشکلات بخش اسلامی بانکها حل می شود. اما مساله این است که اولا آنچه قانون شده، درست اجرا نمی شود؛ یعنی عقود در مقام اجرا، به علت فقدان آموزش صحیح کارمندان بانک و مشتریان، به شکل صحیح منعقد نمی شود و ثانیا نظارت دقیقی هم بر روی آنچه اجرا شده صورت نمی گیرد. 🔹پیشنهاد واضح این طیف در راستای اصلاح نظام بانکداری، افزایش ناظران شرعی، نظارت جدی بر قراردادها و تطبیق دقیق آنها بر عقود شرعی، آموزش کارمندان و مشتریان بانک، نظارت دقیق بر فرایند اجرا و اموری از این قبیل است. ♻️ رویکرد فعلی شورای فقهی بانک مرکزی، همچنین غالب پژوهشگران اقتصاد اسلامی که در عرصه بانکداری اندیشه ورزی می کنند با نسبت 90 درصد در ذیل این رویکرد قرار می گیرند. آثار مرحوم موسویان، دکتر ایروانی و ... عمدتا با همین رویکرد عقود اسلامی تالیف شده است. 🔸 اما آغاز کننده و تقریبا موثرترین شخصیت این تفکر که بانکداری اسلامی به سمت عقود اسلامی حرکت کند، دیدگاه شهید صدر در کتاب "البنک اللاربوی" است. در حالیکه خود اساسا و به هیچ وجه، با این روش همراه نیست. ایشان در کتاب "اقتصادنا" به وضوح، روش اسلامی سازی را بر اساس مکتب (مذهب) اقتصادی اسلام ارائه نموده و همچنین در مقدمه کتاب "البنک اللاربوی" به روشنی این موضوع را تذکر می دهد که اگر به دنبال این هستید که به همه اهداف اسلامی دست یابید مسیر آن از "البنک اللاربوی" نمی گذرد بلکه باید را بر اساس تاسیس و محقق کنید و از بطن آن، یک نهاد مالی متناسب با نظام اقتصادی اسلام، استنباط و طراحی کنید. [1] 🔸 اما اینکه چرا "البنک اللاربوی" را با این رویکرد می نویسم؟! در زمانه تالیف "البنک اللاربوی" با فضایی مواجه بودم که نظام سرمایه داری بر جوامع اسلامی حاکم بود و هیچ کدام مبتنی بر نظام اقتصادی اسلام نبود؛ در بطن این نظام سرمایه داری، اگر می خواهید بانک را از ربا پاک کنید، در چنین شرائطی من این پیشنهاد را می دهم که بر اساس عقد محوری مضاربه، اگر این چنین عمل کنید، ربا از سیستم بانکی حذف می شود. 🔸ظاهر امر، بدون التفات به این موضع گیری مهم در مقدمه و صرفا بر اساس محتوای اصلی "البنک اللاربوی" صدها مطالعه بانکداری مبتنی بر عقود، توسط پژوهشگران بعدی انجام گرفت؛ غافل از اینکه در زمانه استقرار یک نظام اسلامی (جمهوری اسلامی) به سر می برند و می بایست بانکداری اسلامی را متناسب با نظام اقتصادی اسلام طراحی می کردند. بنابراین ناخواسته آغاز کننده این مسیر (طراحی بانکداری اسلامی بر اساس عقود) - و به نا حق در استمرار آن- شهید صدر بوده. — پ.ن: [1] اسلام بانک سرمایه داری را تایید نمی کند زیر با دو تناقض مواجه می شویم: اولا- با احکام شریعت اسلامی و قانون مدنی فقه اسلامی که ربا را حرام کرده تناقض دارد. ثانیا- با مبانی اقتصاد اسلامی و روح عمومی آن در توزیع و به کارگیری ثروت در تناقض است. در مورد بانک اسلامی باید بین دو رویکرد مختلف به صورت بنیادین تفاوت قائل شویم: الف- رویکرد کسی که می خواهد بانکداری بدون ربا را در ضمن یک برنامه ریزی جامع برای جامعه اسلامی طراحی کند. ب- رویکرد کسی که قصد دارد بانک اسلامی را در چارچوب اجتماعی غیر اسلامی جامعه و در کنار نهادهای ربوی از قبیل بانک و غیر بانک و رواج مضمون نظام سرمایه داری در زندگی اقتصادی، فکری و اخلاقی مردم ترسیم کند. وأمّا على مستوى الموقف الأول إذ يراد إنشاء بنك إسلاميّ في مجتمعٍ إسلاميّ- لا إنشاء بنكٍ إسلاميّ في مجتمع غير إسلاميّ- فلا يكفي فقط التخلّص من التناقض الأول، بل لابدّ من حلّ كلا التناقضين بين البنك الرأسمالي والإسلام؛ لكي نحصل على بنكٍ إسلاميّ حقيقيّ يشكّل جزءاً أصيلًا في الصورة الكاملة لاقتصاد المجتمع الإسلامي، وليس مجرّد عملية ترقيعٍ للبنك الرأسمالي. البنك اللاربوي في الإسلام (موسوعة الشهيد الصدر ج‏4)، ص 17 تا 21. الإسلام يقود الحياة (موسوعة الشهيد الصدر ج‏5)، ص: 201 تا 203. 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
2️⃣ تقویت اقتدار و نظارت بانک مرکزی جهت جلوگیری از سوء استفاده از خلق پول: ✳️ رویکرد دوم طیف دیگری است که نگاه عمیق تری به مساله بانکداری دارند اما جنبه اسلامیت آنها در حد طیف رویکرد اول نیست؛ بلکه جنبه مبارزه با فساد آنها جدی تر است. اینها معتقدند مساله ما در بانکداری، مفاسدی است که در ذیل خلق پول توسط سیستم بانکی در جریان است (نه لزوما عقود). مثل اینکه برخی بانکها صرفا به وابستگان خود وام می دهند، به بنگاهداری می پردازند، عدم شفافیت در پرداخت تسهیلات کلان و از این قبیل امور. 🔹پیشنهاد پیروان این رویکرد برای اصلاح، افزایش نظارت بر بانکها، ضابطه مندی اعطای تسهیلات و در حقیقت افزایش اقتدار بانک مرکزی است. ♻️ دوستان مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در این رویکرد قرار می گیرند. قانون اصلاح عملیات بانکی ( ) حاصل همکاری رویکرد 1 و 2 بود. 🔸اینکه باید واقعا جلوی مفاسد بانک را گرفت، سخن حقی است که دوستان رویکرد دوم مدعی آن هستند. اما اینکه آیا با صرف افزایش قدرت نظارت بانک مرکزی، می توان به تنظیم و کنترل بانکها پرداخت؟! اینجا اختلاف نظر وجود دارد؛ عده ای از همین دوستان مرکز پژوهش ها موافق و عده ای مخالف هستند. و ثانیا اینکه آیا این رویکرد کافی است یا نه؟ پاسخ خیر است، با صرف افزایش نظارت بانک مرکزی، ما به همه اهداف دست نمی یابیم. 3️⃣ اصلاح ساختار بانک در جهت دستیابی به اصول و اهداف ✳️ این همان رویکردی است که شهید صدر در مقدمه البنک اللاربوی بدان اشاره کرده؛ اینکه باید یک نهاد پولی متناسب با نظام اقتصادی اسلام و بر اساس مبانی اسلامی طراحی شود و از سوی دیگر این طراحی باید برخاسته از توقعات شما از بخش واقعی اقتصاد باشد. (بخش پولی باید تنظیم کننده و تسهیل کننده بخش واقعی اقتصاد و تابع آن باشد). این رویکرد به عنوان نظریه مختار در مقاطع بعدی تفصیل خواهد یافت. ♻️ شورای بانکداری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی و گروه بانکداری در پژوهشگاه فقه نظام، ذیل رویکرد سوم می گنجند. ما در پژوهشگاه فقه نظام، بر اساس مبانی اسلامی به الگوی تفکیک سه بخشی رسیده ایم که بخشی از آن ذیل بانک و بخشی غیر بانکی است. 4️⃣تکیه بر ماهیت پول و انکار مشروعیت پول اعتباری و بانکی و تاکید بر پول کالایی ✳️ رویکرد چهارم معتقد است اگر شما ساختار را هم اسلامی کنید به نتیجه کاملی نمی رسید؛ مادامی که در وارد نشوید. اینکه آیا در تاریخ تطور پول، ما مسیر درستی را طی کرده ایم و هم اکنون آیا پول، واقعا به بالاترین حد ارتقاء خود رسیده یا از وقتی به سمت پول کاغذی و اعتبار سنجی دولتی و اعتبار قدرت به عنوان پشتیبان پول حرکت کردیم، مسیر انحرافی آغاز شد و در مرحله پول الکترونیک همه چیز زوال یافت و بسیاری از مفاسد از این مسیر انحرافی شکل گرفت؟! 🔹طرفداران این رویکرد معتقدند باید به دوره باز گردیم؛ البته به شکل های مدرن و نوین آن. ♻️اولین کسی که این ایده را مطرح کرد و خیلی هم متهم شد مرحوم آیت الله حایری شیرازی بود. در زمان کنونی نیز آیت الله اراکی مطرح کننده این دیدگاه است. پولطلایی ها نیز در ذیل این رویکرد قرار دارند. 🔸موضع ما نسبت به رویکرد چهارم، نه به شکل نفی است و نه به شکل شرط. یعنی در طراحی الگو به این توجه داشته ایم که اگر زمانی خواستیم به مدلهای پول کالایی برگردیم الگو پاسخگو باشد در عین حال با نظام پولی فعلی هم بتواند کار کند. (به عبارتی با تغییر پول، سیستم به هم نریزد). اما شرط نگذاشتیم که حتما می خواهیم به سمت پول کالایی برویم. شاید در آینده با تقویت مباحث و بنیانهای علمی، به الگوی جدیدی از ماهیت پول برسیم. 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🌐 مجمع عالی اقتصاد اسلامی با همکاری کارگروه حجرات اندیشه بسیج مدرسه علمیه معصومیه برگزار میکند: 🛎سلسله جلسات «وضعیت حاکم بر اقتصاد ایران» 💠موضوع: بررسی وضعیت گفتمان اقتصاد اسلامی 🔰 با حضور حجت الاسلام جواد عبادی موسس و رییس موسسه فقه اقتصادی طیبات مسئول کارگروه اقتصاد مرکز تحقیقات مجلس 📍 دو شنبه،۲۹ آبان ماه، بعد از نماز ظهر و عصر 🔹مسجد مدرسه معصومیه سلام الله علیها @basij_masoumieh 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
💠مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی با همکاری مرکز نوآوری آلاء برگزار می‌کند ❇️پنجمین پیش نشست تخصصی از سلسله نشست‌های ششمین مجمع عمومی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی 🔷موضوع: الگوی عملیاتی توزیع درآمد در شرکت های دانش بنیان 🎤توسط استاد کمیل قنبرزاده ⏰چهارشنبه یکم آذرماه ساعت 14:30 الی 16:30 شرکت به صورت حضوری و مجازی: شهر مقدس قم،بلوار امین ک 8 پ133 ساختمان المرتضی مرکز نوآوری آلا 📎 ثبت نام در نشست: ❗️👉 https://aalaa.ir/content5 👈 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi