eitaa logo
موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
1.1هزار دنبال‌کننده
288 عکس
145 ویدیو
169 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم موسسه علمی پژوهشی فرهنگی انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دسترسی به سایر کانال های مجموعه👇 مراسمات: @ansarolmahdi_aj اجتماعی ‌سیاسی: @Tanbiholomah طلبه مدیا: @Talabeh_media خادم کانال: @Mansar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅 آموزش کاربردی علم رجال ♨️ ویژه فضلای سطوح عالی و خارج 🖌 حجت الإسلام استاد حسینی نسب(زید عزّه) 👈 در مورد سیر مطالعات رجالی عرض میکنم که سه مرحله باید طی شود: 1⃣ رجال مقدماتی: کتبی مانند کلیات فی علم الرجال آقای سبحانی، پژوهشی در علم رجال استاد عزیزم آقای ترابی شهرضایی و ... مربوط به این مرحله اند. یک دوره رجال مقدماتی نیز بنده درس داده ام که دوستان ضبط کرده و در کانال آدرس آن را گذاشته اند. می توانید دانلود کرده و گوش دهید👇 🔺دانلود جلسات به صورت تک تک https://eitaa.com/hoseininasab/13 🔺دانلود جلسات به صورت یکجا https://eitaa.com/hoseininasab/100 2⃣ رجال متوسط: کتاب «اصول علم الرجال» آقای «سید محمد جواد شبیری زنجانی» کتاب خوبی برای این مرحله است. حل پیچیدگی هایی همانند تقطیعات اضمار و ... در اسناد روایات، تمییز مشترکات رایج و ... از اموری هستند که باید در این مرحله حل شوند. تابستان امسال نیز بنده یک دوره رجال متوسط گفته ام. خواستید از کانال دانلود کنید👇 https://eitaa.com/hoseininasab/157 3⃣ رجال پیشرفته: یک دوره نوارهای حدودا 90 جلسه ای از آقای شبیری زنجانی موجود است که به خوبی این دوره رجال پیشرفته را تدریس کرده اند. ظاهرا مدرسه فقهی امام باقر(ع) این نوارها را دارند. می توانید از آنها بگیرید و گوش دهید. ⚠️بیش از این سه دوره که عرض کردم کلاس لازم نیست و باید کرده و در اسناد و انجام دهید. تخصصی رجال @hoseininasab @Qabasat
1⃣ مدارک الف) اجماع مرحوم علامه در تذکره فرموده: «لا خلاف عندنا فی الضمان علی البائع قبل القبض مطلقا» و در مصباح الکرامة گفته شده: «اذا تلف المبیع قبل قبضه فهو من مال بائعه اجماعا» بنابراین اعتبار قاعده مذکور، اجماعی است و نقل این اجماع چنان شایع است که صاحب ریاض فرموده: «فإن تلف المبیع بعد ثبوته بإنقضاء الثلاثه، کان من مال البائع اجماعا تواتَر نقلُه جدّا» البته عده ای از عامه در این مساله مخالف اند که در حجیت اجماع تاثیری ندارد، آنچه به نظر ما در حجیت استقلالی اجماع ادعا شده خدشه می کند، مدرکی بودن مساله است. ب) بنای عقلاء گفته شده این قاعده مقبول نزد عقلاء است و بنای آن ها بر انفساخ عقد در صورتی است که مبیع قبل از قبض تلف شود. دلیلشان بر این کار چیست؟ قوام معاملات به قبض و اقباض. اما به نظر ما اگر چنین بنایی هم میان عقلاء وجود داشته باشد، کلی نیست. مثلا اگر مشتری ثمن را بپردازد و بیع هم بر عین شخصی واقع شود، ولی بایع بنا به موانعی از جانب خودش نتواند مبیع را در اختیار او بگذارد تا زمانی که قیمت آن کالا در بازار بالا برود، بعد هم مبیع تلف شود؛ این اول الکلام است که عقلاء فقط بایع را ضامن ثمن بدانند و نه رشد قیمت. 📚 القواعد الفقهیة للمکارم: ۲/۳۵۳ @Qabasat
روش شناسی. جلسه ۱۰.mp3
13.52M
- روش‌شناسی کاربردی اجتهاد فقهی 🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه) 💠 جلسه دهم 1⃣ راه های تحصیل مذاق شارع: - اولویت عقلی - بررسی مجموعه ای از احکام در گستره علم فقه 2⃣ آفات احتمالی استناد به مذاق شریعت: - یقین زودرس به مذاق شارع بدون إعمالِ دقت بایسته در ادله - اشتباه در تشخیص مصداق @yaddashhayetalabegi @Qabasat
💠 پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت ره 🔆قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص اعْمَلْ بِفَرَائِضِ اللَّهِ تَكُنْ أَتْقَى النَّاسِ ❓چه کنیم با زندگی بعضی مثل مرحوم بشویم؟ ✅ آدم با گفته‌های و و آشنا بشود بهتر از آشنا شدن با اینهاست. ⬅️در نزد اینها هرچه است، آن آنجاست. اینها در اثر عمل به آنجا اینگونه شدند. شما آن را باید یاد بگیری و کنی. شما می‌خواهی آن را رها کنی و سراغ این یک نفر آدم بیایی! ❓مهمترین علت علامه طباطبائی چه بود؟ ✅ مطیع خدا شد؛ نکرد، خدا او را کرد و به او داد. 🔰کانال رسمی حضرت آیت الله خوشوقت تهرانی (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir
هوش مصنوعی و اجتهاد.pdf
305.1K
🔅 پژوهش تأمل برانگیز منتشر شده توسط پژوهشگاه وابسته به مرکز ملی فضای مجازی 1⃣ این امکان به وضوح وجود دارد که یک ماشین مجهز به فناوری هوش مصنوعی، کارکردی شبیه مجتهد در استنباط احکام داشته باشد 2⃣ «باید» زمینه های همکاری تنگاتنگ حوزه علمیه با نخبگان علوم رایانه ای، فراهم و نهادینه شود 3⃣ هوش مصنوعی می تواند در سه مرحله کلی فرآیند استنباط(تهیه عناصر مشترکه، تحلیل عناصر مشترکه و تطبیق حکم شرعی با شرایط زمان و مکان) عملکردی شبیه عملکرد مجتهد داشته باشد 4⃣ امکان انجام تمام مراحل اجتهاد به وسیله هوش مصنوعی در حالی است که فرآیند اجتهاد و استنباط از سوی فقیه ممکن است با اختلال های همراه باشد که در هوش مصنوعی متصوّر نیست! 5⃣ استنباط هوش مصنوعی واجد مزیت هایی بر اجتهاد مجتهدان است: - دقت بالا - سرعت بالاتر - دامنه وسیع تر منابع - در نظر گرفتن همه جانبه زوایای اجتماعی و سیاسی و حقوق مسائل - عدم وقوع اختلاف فتوا - قدرت پیشبینی مسائل آینده 6⃣ مزایای مجتهد انسانی: - عدم امکان نفوذ و مدیریت توسط عوامل خارجی - احتمال وقوع خطا ناشی از اختلالات در هوش مصنوعی - هوش مصنوعی «هنوز» امکان تولید فکر جدید ندارد - بسیار سخت بودن حصول اطمینان به اصالت، صحت و تمامیت داده ها و منابع در هوش مصنوعی ❗️مطالب بالا با حداکثر دقت از اصل مقاله «نقل به معنا» شده اند. @Qabasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صلوات خاصه حضرت زهرا.mp3
336.9K
🔅صلوات خاصه حضرت زهرا(سلام الله علیها) 🔊 استاد شب زنده دار(دام ظلّه) @Qabasat
1⃣ مدارک ج) روایات حداقلّ دو روایت وجود دارد که اعتبار قاعده را ثابت می کنند: - نبوی مشهور: «کلُّ مبیعٍ تَلف قبلَ قبضِه فهو مِن مالِ بائعه» - روایت عقبة بن خالد از امام صادق(علیه السلام) «فی رجل اشتری متاعاً من آخر و أوجبه غیر أنّه ترک المتاع عنده و لم یقبضه و قال: آتیک غداً إن شاءالله، فسرق المتاع من مال من یکون؟ قال علیه السلام: من مال صاحب المتاع الذی هو فی بیته حتی یقبض و یخرجه من بیته، فإذا أخرجه من بیته فالمبتاع ضامن لحقه [البائع] حتی یردّ ماله إلیه.» 👈 این دو روایت شریف بالوضوح دالّ بر مطلوب هستند، از جهت سند هم اصحاب آن ها را تلقّی به قبول کرده و بر مضمونشان اتفاق دارند، بنابراین صدورشان مورد وثوق است. 📚 القواعد الفقهیة للبجنوردی: ۲/۷۹ @Qabasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«استیلاء بر برخی صناعات فقهی معاصر» استاد سید احمد مددی(دام ظلّه): مشکل ما با این است که برداشت های او از اسلام ذوقی است. ❗️الان در چیزی که دارد خیلی متعارف می‌شود، از آن ذوقیِ ابوحنیفه هم است. چون ابوحنیفه سعی می‌کرد یک سر و سامانی به ذوقیاتش بدهد، الان چیزهایی که مطرح می‌شود گاهی سر و سامانی هم ندارد. 📚 درس خارج به تاریخ: ۲۶ اسفند ۹۶ @Nardebane_feghahat @Qabasat
عدم ملازمه امتنانی بودن حکم با اباء از تخصیص.mp3
1.92M
🔅 عدم ملازمه امتنانی بودن حکم با اباء از تخصیص 📝 استاد شبیری زنجانی(دام ظلّه) @Qabasat
روش شناسی. جلسه ۱۱.mp3
15.92M
- روش‌شناسی کاربردی اجتهاد فقهی 🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه) 💠 جلسه یازدهم 1⃣ معنای مقاصد شریعت: اهداف مورد نظر شارع در تشریع بخشی از شریعت یا کل آن 2⃣ مجتهد در بحث مقاصد شریعت، به مناط حکم دست پیدا می کند اما در بحث مذاق شریعت، به نفس حکم 3⃣ راه تحصیل مقاصد شریعت: استقراء و تتّبع جامع در نظرات شارع در ابواب مختلف یا ابواب خاص فقهی 4⃣ آفات احتمالی تمسّک به مقاصد شریعت: - قطع زودرس به مقصد شرع بدون دقّت بایسته - عدم توجّه به تزاحم با مصلحت یا مفسده أقوی - اشتباه در تطبیق مقصد شرع 5⃣ سیره عقلاء: روش و سبک رفتاری عقلاء در انجام فعل خاصّ یا ترک خاصّی 6⃣ راه کشف سیره عقلاء: الف) طرق احراز سیره های معاصر: - استقراء - تحلیل وجدانی - ضرورت و حاجت - نقل و شهادت ب) طرق احراز سیره زمان معصوم(علیه السلام): - تمسّک به سیره معاصر در صورت انتفاء احتمال حادث بودنش - نبود سیره جایگزین در صورتی که اگر وجود داشت، برایمان احراز می شد - عدم بازنمایی سوالات پیرامون آن در میراث روایی در فروضی که سیره مخالف طبع اجتماعی باشد 7⃣ سیره علاوه بر احراز صغری محتاج به انضمام امضاء یا عدم ردع است 8⃣ عوامل موثّر در کشف امضاء یا ردع: - تتبّع در سایر ادله شرعی - توجّه به روش عملی شارع - عنایت به روش عملی متشرّعه، اصحاب أئمه(علیهم السلام) و علمای متقدّم - بررسی لوازم و مصادیق امضاء یا ردع 9⃣ در بررسی سیره باید این مراحل طیّ شود: - مشخص کردن نوع سیره و تطبیق شرایط حجیّت هر کدام - احراز محدوده و سعه یا ضیق سیره - توجّه به منشأ سیره @yaddashhayetalabegi @Qabasat
«عمل به تکلیف» امام خمینی(قدّس سرّه): کسی که برای رضای خدا ان شاءالله مشغول انجام وظیفه است، توقع این را نداشته باشد که مورد قبول همه است، هیچ امری مورد قبول همه نیست! کار انبیاء هم مورد قبول همه نبوده است، لکن انبیا به وظایفشان عمل کردند و قصور در آن کاری که به آنها محول شده بود نکردند، گر چه مردم اکثرا گوش ندادند به حرف انبیا. ما هم آن چیزی که وظیفه مان هست عمل می کنیم و باید بکنیم گر چه بسیاری از این عمل ناراضی باشند یا بسیاری هم کارشکنی بکنند. 📚 صحیفه نور جلد ۱۹ صفحه ۱۵۴ @Qabasat
«أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لَوْمَةَ لَائِمٍ» @Qabasat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 ببینید و بشنوید! شهیدان حاج قاسم سلیمانی، حسن باقری، احمدکشوری، علی صیادشیرازی، محمدابراهیم همت، احمد کاظمی و ... با ملت ایران سخن می‌گویند: 🌷نترسید و امیدوار باشید🌷 ▫️ بازخوانی بمناسبت اولین هفته‌ی عروج سردار عالیقدر اسلام سپهبد سلیمانی؛ در همین ساعت در بغداد 📥 دریافت نسخه کیفیت اصلی👇 http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=42641
2⃣ مفاد «تلف المبیع قبل قبضه من مال بائعه» معنای «مبیع» و «تلف» روشن است، اما دو ابهام مطرح شده: - لفظ مبیع به حسب لغت، ظهور در مثمن دارد ولی آیا مناط قاعده حاضر، تلف ثمن را هم شامل می شود؟ - آیا تلف، شامل مواردی که اتلاف شرعی رخ بدهد هم می شود؟ مثلا اگر مبیع، عبدی باشد که قبل از قبض جنایتی انجام دهد و شرعا محکوم به قصاص شود، آیا تالف محسوب می شود؟ اینجا هم مجدّدا بحث از شمول مناط است و نه صدق حقیقی. اما «قبض» یعنی چه؟ ظاهرا مراد همان معنایی است که فقها(رحمهم الله) در باب بیع فرمودند، یعنی: «استیلاء و وقوع تحت یَد». می ماند فقره: «مِن مال بائعه»؛ اینجا دو احتمال وجود دارد: الف) تلف واقع در مال بائع شده، بنابراین باید ملتزم شد معامله ولو به نحو آنا ما قبل از تلف، فسخ شده تا اینکه بتوانیم نتیجه بگیریم تلف در مال خود بایع واقع شده.(یا اینکه بگوییم صرف معامله قبل از قبض اصلا موجب انتقال ملکیت نمی شود) ب) خسارت تلف بر عهده بایع است نه اینکه اصل تلف هنگامی واقع شده باشد که مبیع، در ملک بایع بوده. این احتمال خوب است الا اینکه با ظاهر «من مال بائع» سازگاری ندارد و باید گفته میشد :«علی بائعه». 📚 القواعد الفقهیة للبجنوردی: ۲/۸۳ @Qabasat
چند سال درس خارج اصول.mp3
5.21M
🔅 چند سال درس خارج اصول شرکت کنیم؟ - استاد شب زنده‌دار(دام ظلّه) @Qabasat
3⃣ حکم نماء بعد از عقد و قبل از تلف صاحب جواهر فرموده: « - نمائاتی از مبیع که بعد عقد و قبل از تلف به وجود آمده اند، ملک مشتری اند، زیرا مقتضای قاعده و استصحاب این است که فسخ معامله از حین تلف واقع شده و نه از حین عقد؛ بنابراین آن ها نماء برای شیء ای هستند که مملوک مشتری است(و ملکیت نمائات، تابع ملکیت اصل است). البته از عبارات ریاض و مفتاح الکرامه استفاده می شود که چنین حکمی، منافی با ظاهر برخی نصوص و فتاوا است.» از این عبارت روشن می شود تعیین تکلیف نمائات حاصل شده در این قسمت از زمان، مبتنی است بر اینکه معامله را از حین فسخ باطل بدانیم یا حین عقد؟ و برای جواب به این سوال باید سراغ ادله قاعده برویم، البته اگر به دلیلی اجتهادی دست نیافتیم، مقتضای استصحاب، تعلّق نمائات به مشتری است. خب مقتضای ادله اجتهادی چیست؟ تنها مدرک متقن این قاعده، دو حدیث شریف است: - نبوی مشهور: «کلُّ مبیعٍ تَلف قبلَ قبضِه فهو مِن مالِ بائعه» - روایت عقبة بن خالد از امام صادق(علیه السلام) «فی رجل اشتری متاعاً من آخر و أوجبه غیر أنّه ترک المتاع عنده و لم یقبضه و قال: آتیک غداً إن شاءالله، فسرق المتاع من مال من یکون؟ قال علیه السلام: من مال صاحب المتاع الذی هو فی بیته حتی یقبض» به حسب ظاهر هم هیچ یک دلالت ندارند که فسخ عقد ازچه زمانی واقع می شود. پس شکّ، مستقر می شود و مرجع، اصل استصحاب است. 📚 القواعد الفقهیة للمکارم: ۲/۳۶۰ @Qabasat
7.mp3
15.61M
- آسیب شناسی روش اجتهاد در گذر از «فقه موضوعات» به «فقه نظامات» 🔊 استاد میرباقری(دام ظلّه) 1⃣ مهم ترین مساله معاصر: مدیریت و سرپرستی اجتماعی 2⃣ «فقه مدیریت»، امری فراتر از «فقه موضوعات» و حتی «فقه نظامات» 3⃣ نظریه مرحوم نائینی انفعال در برابر دموکراسی است اما نظریه مرحوم امام، عبور از دموکراسی 4⃣ فقه سرپرستی یعنی در دست گرفتن روند تکامل نظامات، نه اکتفاء به بررسی احکام آن ها 5⃣ احکام فقه حکومتی متوجه به «آحاد» هستند؛ لذا طاعت و معصیت مشاع دارند 6⃣ دو آسیب اجتهاد معاصر: انفعال و تحجّر 7⃣ نتیجه انفعال: سکولار شدن اجتهاد از سه راه: - توسعه ناصحیح تمسّک به بنای عقلاء - تمسّک گسترده به ارتکازات - حاکم ساختن(نامحدود) عقل و نگرش های «سیستمی» به اجتهاد @Qabasat
روش شناسی. جلسه ۱۲.mp3
10.84M
- روش‌شناسی کاربردی اجتهاد فقهی 🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه) 💠 جلسه دوازدهم 1⃣ سیره متشرّعه: سبک رفتاری متشرّعین در انجام فعل یا ترکی خاصّ به دلیل تشرّعشان 2⃣ طریق احراز سیره متشرّعه: - نقل و شهادات تاریخی - استقراء سیره های حاضر به شرط انتفاء احتمال حدوث آن 3⃣ روش ارزیابی و بررسی سیره متشرّعه همان روش ارزیابی سیره عقلاء است 4⃣ آفات احتمالی تمسّک به سیره متشرّعه: - خلط سیره های زمان معصومین(علیهم السلام) با سیره های مستحدثه - عدم تمییز صحیح میان سیره متشرّعه و سیره عقلاء - اشتباه در فهم محدوده سیره - اشتباه در تطبیق سیره 5⃣ ارتکاز: نکات و مطالب راسخ در اذهان 6⃣ تقسیم ارتکاز به ارتکازات عقلایی و متشرّعی 7⃣ کارکرد ارتکازات: - کشف حکم شرعی - مداخله در استظهار به عنوان یک قرینه لبّی متصل 8⃣ راه های احراز ارتکازات: - تحلیل وجدانی و کشف ارتکازات شخصی به شرط نفی احتمال خصوصیت داشتن خود شخص - نقل و شهادت - استقراء میدانی 9⃣ روش ارزیابی ارتکاز: - مشخص کردن نوع ارتکاز و تطبیق شرایط - تحدید ارتکاز - توجّه به منشأ ارتکاز 0⃣1⃣ آسیب های احتمالی استناد به ارتکاز: - خلط ارتکاز معاصر معصومین(علیهم السلام) با ارتکازهای مستحدث - عدم تمییز صحیح میان ارتکاز متشرّعه و ارتکاز عقلاء - اشتباه در تحدید ارتکاز - اشتباه در تطبیق ارتکاز @yaddashhayetalabegi @Qabasat
هدایت شده از روزنه
4_5886571013554046615.mp3
17.76M
🔹فایل سخنرانی در خلال حوادث 💥اختصاصی 🔶حاشیه در چهاردهه پیشین تلاش کردند چهره ای دیگر از مرجع معظم قم ارائه دهند تا بتوانند پشت او سنگر بگیرند! اکنون نوبت بازخوانی واقعیت ها و ناگفته هایی است که بافته های سکولارهای حوزوی را بر باد خواهد داد. @rozaneebefarda
4⃣‌ شمول قاعده نسبت به موارد فقدان وصف اگر بعد از عقد و قبل از قبض وصفی از اوصاف مبیع از بین برود، حال چه وصف کمال باشد(یعنی نبودش عرفا عیب نباشد) و چه وصفی باشد که نبودش باعث ایجاد عیب در مبیع می شود، آیا قاعده جاری است؟ به نظر خیر؛ زیرا: - اگر مدرک قاعده اجماع یا روایات باشد، باید گفت آن ها در مقام بیان حکم «تلف مبیع» هستند و این عنوان بر زوال اوصاف صادق نمی باشد. - و اگر مستند قاعده را سیره دانستیم، باید در نظر داشته باشیم که مناط آن، «عدم امکان تقابض خارجی عوضین بما هما عوضان» است و فوات وصف، موصوف را از عوض بودن نمی اندازد. 📚 القواعد الفقهیة للبجنوردی: ۲/۹۲ @Qabasat
«حرکت از وجدان به برهان» آیت‌الله‌ شبیری زنجانی(دامت برکاته): دربارۀ شیوۀ استدلال مرحوم حاج شیخ(حائری) از مرحوم آقای داماد شنیدم كه می‌فرمود: « - مرحوم‌ آقای حاج شیخ از وجدان به برهان می‌رسید؛ یعنی فطریات اولیه خودش را در نظر می‌گرفت، بعد آن را مستدل می‌كرد، و این‌گونه نبود كه به سبب انس با مباحث علمی رایج، از فطریات اولیه‌اش دست بردارد و در آنها تصرّف كند.» در مباحث علمی باید خالی‌الذهن و بدون پیش‌ فرض، ادراكات اولیه را در نظر گرفت و بر اساس آن استدلال كرد. 📚 جرعه ای از دریا، جلد ۴، صفحه ۵۰۴ @Qabasat
5⃣ ابراء بایع از ضمان توسط مشتری آیا مشتری می‌تواند بایع را تبرئه کند و مثلا بگوید: «من این مبیع را می‌خرم، اگر در بین عقد یا قبل از قبض تلف شد، تو بریء هستی»؟ پاسخ مبنی است بر اینکه آیا این ضمان حق من الحقوق أو حکم شرعی؟ اگر بگوییم هذا حکم شرعی، دیگر قابل اسقاط نیست؛ چون حکم شرعی است و مکلف نسبت به حکم شرعی هیچکاره هست و نمی تواند آن را ساقط کند. اما لو کان حقّاً من الحقوق،‌ می‌تواند مشتری حق خودش را ساقط کند و طرف را تبرئه نماید. البته اگر از آن حقوقی باشد که قابل اسقاط است، چون بعضی از حقوق داریم که قابل اسقاط نیست، مانند حق حضانت. عده ای هم اتفاقا گفته اند ضمان بایع از حقوق غیر قابل اسقاط است زیرا اسقاط امر قهری است، یعنی چه متبایعین بخواهند و چه نخواهند هر وقت موضوع از بین رفت، محقق می شود. چیزی هم که قهری است، چطور می خواهد اسقاط ‌بشود؟ ولی جواب این اشکال روشن است. درست است که انحلال امر قهری است، ولی چرا قهری است؟ چون بایع ضامن است،‌ خب مشتری اگر ضمان بایع را اسقاط کرد، دیگر نوبت به انحلال نمی‌رسد! 📚 درس خارج فقه آیت الله سبحانی: ۹۲/۱۱/۱۶ @Qabasat
فقه و محدوده مصلحت.mp3
10.86M
- فقه و محدوده مصلحت 🔊 حجت الإسلام و المسلمین صرامی(زید عزّه) 1⃣ مهم ترین سوالات پیرامون رابطه فقه و مصلحت: - اصل تبعیت احکام از مصالح و مفاسد - قابل درک بودن ملاکات - انحصار وجود مصلحت در جعل احکام یا تعمیم آن به حوزه اجرا - بررسی امکان تفاوت احکام و آثار مصالح جعل و مصالح اجرا - امکان تفکیک حوزه‌‌های احکام‌ نسبت به قابلیت کشف ملاکات - ضوابط استفاده از ملاکات در استنباط احکام 2⃣ حوزه‌ اول اساسی مصلحت: حوزه کلامی که در رابطه با جعل احکام است 3⃣ دو نکته مهم در حوزه کلامی مصلحت: - عدم تلازم میان وجود مصلحت و امکان علم مکلفان به آن - وجود تفاسیر متفاوت در مورد تبعیت شریعت از مصالح؛ مثلا مرحوم نائینی فرموده: «گاهی مصلحت و مفسده مربوط به حکم است و گاهی به متعلق حکم و در هر یک یا به تحققشان مصلحت مترتب می‌شود و یا به نفس خودشان» 4⃣ حوزه‌ دوم اساسی مصلحت: حوزه استنباط احکام که برخی علمای شیعه ادعاء وجود سیره و امضا آن کرده اند اما صحیح نیست 5⃣ حوزه‌ سوم اساسی مصلحت: حوزه حکومت و اداره جامعه که چهار بحث مهم دارد: - مبانی - منابع - ضوابط(محل بحث این جلسه) - مرجع تشخیص(شخص حاکم شرع یا قابل تفویض به زیر مجموعه ها؟) 6⃣ چهار ضابطه مهم شناخت مصالح مطلوب اسلام در حوزه اجرا: - تعیین سیاست‌های کلان نظام با اتخاذ از منابع شرع - عدم مخالفت مصالح با احکام کلی شرعی(با توجه به تزاحمات و مرجع تشخیص أهمّیت) - رعایت ضرورت و کارشناسی در مصلحت تشخیص داده شده - وجود مصلحت در حوزه اجتماعی نه فردی 7⃣ کفایت أقوی الظنون نسبت به وجود مصلحت و عدم لزوم وصول به یقین @Qabasat