eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
148 دنبال‌کننده
246 عکس
83 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
مقاله 📃 اصطلاح اصلاح در جهان مسیحی پیوند مفهوم اصلاح و الهیات ناظر بر تحولات مذهبی قرون ۱۴ تا هفده و نقطه عطف این تحولات یعنی نهضت اصلاح دین بود. آنچه مارتین لوتر، کالون و دیگر منادیان اصلاحات کلیسایی طرفدار آن بودند کنشی فرقه ای بود که دست آخر وحدت کلیسا را بواسطه شروع پروتستانتیسم و جنگ های مذهبی از میان برد. ولی در اینجا واژه اصلاح نه کنشی سیاسی_ فرهنگی که چهارچوب نظری برای عمل می باشد. با این حساب الهیات اصلاح با ایجاد این چهارچوب نقطه ایدئال رفتار سیاسی و فرهنگی را مشخص می کند. اصلاح در کلام اجتماعی امری درون زا است. دیالکتیک باور، عناصر فرهنگی و نظام سیاسی حاکم؛ با تعیین روابط دانش و قدرت هویت ایران به عنوان وضع موجود را با تولید انضمامی پارادایم الهیات، به بهینه سازی اجتماعی و ساخت نرم آن یعنی فرهنگ می انجامد. فرا تر از این امر محصول این نظر ورزی با قابلیت صدور به جهان اسلام، مدعای جهان شمولی نیز دارد. (۳) @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه.... پایه اخذ مفهوم اصلاح، حدیث معروف امام حسین علیه السلام است که وی در آن به علت قیام خود، روش و مبنای حاکم بر روش قیامشان می پردازد: انما خرجت لطلب الاصلاح في امة جدي (ص) اريد ان امر بالمعروف و انهي عن المنكر و اسير بسيرة جدي و ابي علي ابن ابي طالب (ع) همانا من قیام کردم به جهت اصلاح امت جدم، اراده کرده ام به امر به معروف و نهی از منکر و سیره ام سیره جدم رسول خدا و علی ابن ابی طالب هست (بحارالانوار، ج۴۴، ص۳۲۹). اصلاح در این پارادایم، نجات خود و حوزه عمومی در بازگشت به ارزش های اسلامی بواسطه بازدارندگی هر گونه فرد و ساختار منکر است. بازدارندگی که حوزه رفتاری مشخصی را پی می گیرد که معروف (ارزش، هنجار، سنت و... ) نامیده می شود. با این توضیح معروف، فرهنگ یا همان اصول زندگی اجتماع بوده که از باور ها و مبانی بنیادین آن جامعه قوام می گیرد. در برابر آن هر رفتار یا پدیده اجتماعی بی سابقه که آن را تهدید کند منکر (ضد فرهنگ، ها هنجاری) گفته می شود. منکر در واقع بحران اجتماعی است که سطوح مختلف نهاد های مدنی چون سیاست و دولت، بازار، خانواده را در بر می گیرد. وقتی بحران اجتماعی پاسخ در خور خود را نیابد با ایجاد گسست در لایه های فرهنگی، جهان اجتماعی سابق را سرنگون و جهان اجتماعی جدیدی را بنیان می نهد. جامعه توحیدی که دستخوش دگرگونی از بحران اجتماعی گردد، با حاکمیت فرد و ساختار منکر در اصطلاح دچار فساد می شود. سوی دیگر حدیث درونگرایی در ماهیت اصلاح است. موقعیت تاریخی روایت اصلاح گری امام را درون جامعه اسلامی و با سیره مشخصی از امتداد علوی پیامبر اکرم می داند. اینجا اجتهاد هر صحابی با اجتهاد علی علیه السلام تراز می شود. جریان اجتهادی که به گفته شهید صدر اجتهاد موافق نص در رویارویی با اجتهاد مقابل نص شناخته می گردد. (۴) @enegasht_ir
⁉️یکی از تأثیرات بازی های شناختی رادیکالیزه کردن گروه ها و بدنه خاکستری آن ها نسبت به جریان رقیب است. قطب ها در نا همگن ترین صورت با هم مواجه می شوند و با پس زدن همدیگر وضعیت بحرانی جامعه را تشدید می کنند. دوگانه ها آن چنان سخت می شوند که هر گونه دیالوگ ناواقع گری خطاب می شود. برخی خود را در آستانه نفی استبداد و مقابل هم با مشخص شدن مرز حق و باطل خود را در طرف عاشورایی داستان می بیند. این باتلاق رمانتیسم هوگویی در کشاکش کمون پاریس میان دو متخاصم است. تا جایی که سوال می‌شود آیا می توان هم انقلابی بود و هم رهبری، مراجع دینی و مبانی را نقد کرد؛ و یا می توان هم بندگی خداوند را کرد هم نیاز های درونی خود چون زیبایی، آزادی و فردیت را سرکوب نکرد؟! @enegasht_ir
همایش فلسفه ذهن با موضوع مسئله آگاهی @enegasht_ir
مقاله 📃 ادامه.... هسته برخورد کلام و جامعه نخستین سویه های کلام اجتماعی به هیچ وجه از ابلاغ نبوی جدا نیست. نظام اجتماعی مکه متأثر از تلاقی شریعت ابراهیمی با چند خدایی های بابلی، لیدی و تمدن های سابق بود. خدای مکه الله قادر متعال ابراهیم و اسماعیل بود. شرافت مکه نیز از محل خانه خدا و حج ابراهیمی می آمد. اما مکه به تاثیر از همان شرک های سابق فرشتگان خداوند را تا مقام ربّ النوع و دخیل در تکوین بالا می برد. با ها نماد خدا در قبیله و فرشتگان او در اداره امور عالم بودند. از این نظر آن ها خود را موحد می دانستند ولی شراکت در ربوبیت، موجب تحریف آیین حنیف خلیل الله علیه السلام می شد. وضعیت قانونی قریش پیشینه‌ای ابراهیمی و ساختاری عرفی داشت. مدیریت حج، بازرگانی، مدیریت و حل اختلافات قبایل مکه، امنیت عمومی و روابط خارجی عموما یا از رسوم بجا مانده از دوران حضرت ابراهیم بود و یا به صورت توافقی میان مردم قرار داد می شد. شورایی از بزرگان قبایل بر اساس این اصول اعراب درباره مسائل مهم چاره اندیشی می کردند و یا قانون تصویب می کردند. در زمان پیامبر دار الندوه تمرکز گرا شده ترین شکل حکومت شورایی دولت_ شهر مکه بود. در این سال‌ها تلاش هایی برای ارتقای سطح مدنی مکه توسط اشخاص مختلف شده بود. از زمان قصی بن کلاب ریاست شورای مکه بدست مستعربه افتاد. قصی جد اعلای پیامبر بود. این نفوذ تا زمان عبدالمطلب ادامه داشت. عبدالمطلب آخرین تلاش اصلاح مدنی در مکه پیش از پیامبر را انجام داد. او اصول ابراهیمی چون حد زنا، سرقت، سقایت حج و غیره را به شکل قوانینی درآورد که تا زمان پیامبر مقبول اهل مکه و شخص نبی بود. بعد از عبدالمطلب مکه دچار خلأ جانشینی شخص کاریزماتیک شد. رهبر بعدی یعنی ابوطالب اگر چه عضو محترم و قدرتمندی در میان روسای قبایل بود اما توان پدر را در فرونشاندن قبایل نداشت. مسئله بنی هاشم که از زمان عبدالمطلب شروع شد نفوذ آرام بنی عبد الشمس و امویان بود. بنی امیه در زمان عبدالمطلب کار زیادی از پیش نبرد اما در بازرگانی بسیار پیش رفت. اما بعد از عبدالمطلب عملاً روز به روز قدرت به این خانواده انتقال می یافت. دیگر عمو های پیامبر چون عباس، اباالحکم و ابولهب نیز اگر چه از بنی هاشم بودند ولی با تمرد از ابوطالب، با چند پاره کردن بنی هاشم به صف بنی امیه گرویدند. ابوسفیان نیز توانسته بود در بنی امیه و اهالی مکه چهره خوبی از خود بسازد. چهره ای که بعد از جنگ بدر با حذف رقبای هاشمی و اموی به ریاست مطلق مکه شناخته شد. نهضت پیامبر در چهل عام الفیل وجهه ای اعتقادی_ سیاسی در چند محور کلان داشت. نخست پیامبر با اصلاح آموزه توحید به شکل سلف ابراهیمی اش نظام اعتقادی مکه را به چالش کشید. با سست شدن آموزه های مکه یعنی الهیاتی که قدرت سیاسی مکه را پشتیبانی می کرد؛ مشروعیت شورای بزرگان شهر نیز متزلزل می شد. پیامبر نذورات به بت ها، برده داری و نژاد پرستی غلیظ قریش را باطل و حاکمیت الله را جایگزین آن می دانست. پیامبر عقاید پدران و قبیله گروی را نیز بی اساس می پنداشت و در عوض عاملیت فرد در ساز و کار ایمان را فارق از هر وابستگی ژنتیکی مهم می شمرد. دیگر آنکه وضعیت جنسی مکه که بعد از دوره اقتدار عبدالمطلب بی ضابطه تر از ادوار گذشته شده بود را نیز مغبوض خدا شمرد. پیامبر سازگار زنانه در جامعه را مستقل از مرد تعریف می کرد. ایشان قائل به مدیریت روابط در امر جنسی بود. امر جنسی باید در چند مرحله شخص فرد را آرام و ارضای روحی می کرد، روابط میان فردی زن و مرد را به انس و نزدیکی می رساند و در جامعه نیز نیروی انسانی را تولید می کرد. از این نظر خانواده در اسلام مبتنی بر قراردادی حقوقی شکل گرفته و به عنوان نهاد تعریف می شد. در تمامی این موارد توحید، اصل و آموزه اساسی دین جدید و فرم نوین عربستان بود. (۵) @enegasht_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روضه حضرت علی اکبر علیه السلام توسط حضرت امام خامنه ای در محرم سال ۷۷. رد روضه مکشوف و تاکید بر اصل واقعه و هویت تاریخی به دید آقا را در این سیره عملی می شود فهمید. ما چه دلسنگ شدیم که این روضه عالمانه اشکمان را جاری نمی کند! @enegasht_ir
نگاه تجربی ابن خلدون به تاریخ، آن را از رشته ای نقلی به دانشی محاسباتی بدل کرد. تحلیل های برآمده از تاریخ نگاری او نیز خود را در علم عمران نشان داد. دانشی که به زعم او روند جوامع از حال تا آینده را بررسی می کند. ریشه های تفکر تجربی او علاوه بر تاریخ توان محاسباتی کردن علوم اجتماعی حتی حقوق را نیز دارد. از آنجا که حقوق در ایران با شریعت اسلام گره خورده، نگاه تجربی می تواند فرایند استنباط را نه متکی به نقل یا ظنون عقلی (کلامی) بلکه سازوکاری از مشاهده تا فرضیه و نظریه کند. در این جا حکم شرعی قانونی تجربی بر اساس عقل عرفی است و با تغییر مواد آزمایش یعنی موضوع؛ حکم نیز دگرگون می شود. اکنون استفاده از درگیری صدر با علم مدرن همراه با پیشینه ابن خلدونی می تواند شکل محاسباتی علوم انسانی را در دو نهاد علم حوزه و دانشگاه بومی کند. @enegasht_ir
از اختلال پیش آمده ایتا در دو روز اخیر متأسفیم. با تأخیر شهادت مولی حسین بن علی علیه السلام را تسلیت عرض نموده، قبول عزاداری هایتان را از درگاه حق مسئلت داریم.
مقاله 📃 ادامه.... بحث دیگر در اصول اعتقادی_ حقوقی شبه جزیره نحوه تعیین حاکم بود. از توضیحات پیشین برمی آید که مکه حکومتی شبه دموکراتیک_ الیگارشیک داشت. پیامبر از همین رو نظریه حکومت خود را مطرح کرد. وی جانشینی پس از خود را در قریش و خانواده اش قرار داد از مردم خواست که بدان پای بند باشند. تقوای فردی، علم، شجاعت و عدالت از شروطی بود که می بایست برای بیعت با حاکم لحاظ می شد و در آن دو ره یک مصداق بیشتر نداشت. اما پس از پیامبر با برتری سقیفه در این اصل اسلام اختلاف پیش آمد و موجبات تفرقه در مسلمین شد. از دل این جریان تا دوره معاویه چند گروه پدید آمدند. نخست گروهی که شیخین و عثمان را قبول داشتند و پس از صلح حسن بن علی و معاویه حکومت تا صد سال با آن ها بود که به عثمانی معروف شدند. گروه بعدی شیخین و علی را قبول داشتند که به علوی معروف شدند. گروه بعدی شیخین و عثمان را رد می کردند و تنها علی را مستحق ولایت می دانستند. این گروه که در دهه های بعد جمعیت بسیاری از گروه قبلی را به خود ملحق کرد شیعه نام داشت. در این بین گروهی هم بودند که همه را قبول داشتند و بی طرف ماندند. گروهی نیز تحت نام خوارج از علوی ها منشعب شده و هم توسط امام علیه‌السلام و هم معاویه سرکوب شدند. مباحث کلامی در آن دوره عمدتاً توحید و ولایت بود. اینکه چه کسی بر حق است و کدام خلیفه از عدالت خارج شده. این مناقشات در اواخر معاویه و تمام دوره یزید تا عبدالملک موجب قیام ها و حرکت های خونینی در جهان اسلام شد اما این همه ماجرا نبود. در سال ۶۱ هجری قمری با شهادت حسین بن علی علیه السلام، مناقشات حول مفهوم ولایت روزگار خونینی را برای مسلمین ساخت که کمترین آنها واقعه حره بود. (۶) @enegasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظه درخور توجه از دستگیری دسته چندم سینمای ایران: دارم لاکای خوشگلتو نشون میدم عزیزم ((((: کاری ندارم ولی کلا دستگیری طنزی بود مخصوصا این مامور باهوش! هرچی نگاه میکنم بیشتر به وقاحت و بدبختی این جماعت پی میبرم. چهار ماه اینا لیدر اغتشاشات ۱۴۰۱ بودن....... این بیچاره ها رو بیشتر به مردم بشناسونید که بفمن دارن از چه دوزاری هایی پیروی می کنند. @enegasht_ir
[رهبری نه یک معصوم واجب الطاعه بلکه محور انسجام ملی در تکثر مذهبی و نژادی ایران با پشتوانه دانش، هوش، عدالت روانی و عملگرایی فردی و گروهی هستند] @enegasht_ir
واکنش قابل توجه به فخرآور در خصوص ! @enegasht_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔸 صوت کامل نشست علمی آگاهی: فیزیک کوانتوم و فلسفه ذهن 🎙 با حضور: 📅 چهارشنبه ۱۸ مردادماه۱۴۰۲ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صدا و سیما و سیاست های دوگانه اش به اسم جذب مخاطب خون شهید آرمان علی وردی عزیز را و شهدای فتنه ۱۴۰۱ را پایمال می کند. قبح براندازی و بی ناموسی شکسته می شود. خداحافظی جناب آقای شهبازی از آنتن پاورقی نشانه ای از بی تفاوت نبودن به ژوئیسانس است. دولت کنونی در سنگر فرهنگ نسبت به نظام بی غیرت شده. @enegasht_ir
⭕️ فراخوان جذب پسادکتری 🔸 به گزارش روابط عمومی ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه، این ستاد با همکاری دانشگاه علم و صنعت ایران در راستای توسعه اهداف پژوهشی خود در نظر دارد از میان دانش‌آموختگانِ غیرشاغلِ مقطع دکتری داخل یا خارج کشور، پژوهشگر پسادکتری در حوزه مطالعات بنیادین و راهبردی هوش مصنوعی اقدام نماید. فارغ‌التحصیلان دکتری در رشته‌های مرتبط می‌توانند در خصوص این موقعیت شغلی، درخواست ارسال نمایند. از علاقمندان تقاضا می‌شود که جهت ثبت نام، نسبت به ارسال اطلاعات خود به وبگاه itsetad.ir اقدام نمایند. مدارک مورد نیاز: 🔹 رزومه کامل (سوابق آموزشی و فعالیت‌های پژوهشی) نامۀ درخواست که در آن متقاضی دلایل خود را به‌عنوان نامزد مناسب برای این موقعیت شغلی اعلام نماید. فایل کامل کلیه مقالات علمی-پژوهشی نمایه‌شده در پایگاه‌های معتبر ملی و بین‌المللی (چاپ شده یا دارای پذیرش قطعی به همراه تصویر نامه پذیرش) تصویر صفحات اول و دوم شناسنامه و تصویر کارت ملی تصویر برگ پایان خدمت/ معافیت برای آقایان تصویر مدرک دکتری (یا مدرک موقت) ❗️توجه: - تصویر مدارک می‌بایست خوانا و واضح باشد. - زمان سپری شده از تاریخ دانش‌آموختگی دکتری حداکثر 5 سال باشد. - دوره پسا دکتری به مدت یکسال از زمان شروع و به صورت تمام وقت است. ارائه گواهی و تسویه حساب پایان دوره منوط به انجام کامل تعهدات توسط پژوهشگر و مطابق با ضوابط ستاد می‌باشد. ————————— 💠 ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه 🌐 @itsetad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ چرا به جای اندیشیدن، از اندیشه‌های غیربومی تقلید می‌کنیم؟ 🔹 به مناسبت درگذشت استاد زبان‌شناسی، دکتر کوروش صفوی ———— 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
دکتر کوروش صفوی، استاد زبان شناسی دانشگاه در سن ۶۷ سالگی درگذشت.
رسانه های خبری.pdf
12.58M
♨️📖پی‌دی‌اف کامل کتاب ✍به قلم 📌چاپ ۱۳۹۸، دانشگاه امام حسین(ع) ✌️هدیه و پیشکشی به تمام علاقه‌مندان عرصه‌ی رسانه و جبهه‌ی جهادتبیین توجه: این کتاب در زمان انتشار، بهمراه یک لوح‌فشرده ارائه می‌شد که دیگر تکثیر نمی‌شود؛ اما صرفا برخی از محتویات در لینک زیر قابل دسترس است Mjavani.ir/media 🧠⚔علوم و جنگ شناختی|جوانی @Cwarfare
بدنمندی Embodiment یکی از اصول اساسی دانش های شناختی از جمله معناشناسی شناختی است 👇 ♦️اندازه مردمک چشم شما می‌تواند راز مهمی را درباره توانایی‌های مغزتان برملا کند 🔹دانشمندان دانشگاه سوکوبای ژاپن اندازه مردمک چشم ۲۴ داوطلب را در حین یک ورزش سبک ۱۰ دقیقه‌ای تحت نظر گرفتند و بعد با استفاده از تصویربرداری عصبی، واکنش مغز آن‌ها به امور شناختی را بررسی کردند. نتیجه این بود که هرچه اندازه مردمک چشم افراد در حین ورزش بزرگ‌تر می‌شد، عملکرد مغزی آن‌ها ارتقا می‌یافت. 🔹محققان می‌گویند: «این یافته‌ها این فرضیه را تأیید می‌کند که مکانیزم‌های مرتبط با مردمک چشم...مکانیزم‌های بالقوه‌ای هستند که ورزشِ بسیار سبک می‌تواند از طریق آن‌ها فعال‌سازی قشر پیش‌پیشانی و عملکردهای اجرایی را تقویت کند.» خبـــرهای فـــوࢪی‌ مهم⇩⇩ ☑️ @Akhbar_Fori ———— 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
اگزیستانس غالب اساتید حوزه و دانشگاه که بدون خلاقیت و مهارتی فقط از کتاب های درسی روخوانی می کنند و بس: [من تدریس می کنم پس هستم] 👤نقل از استاد رستمی کیا @enegasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یک میلیون تومان برای یاددادن سرچ کردن در اینترنت!👎 جدا از محتوای درجه دو و کم کاربرد پوستر، این دوره با این هزینه گزاف توسط نهادی حوزوی و پژوهشی برگزار می شود. ⚠️جناب رشاد بهتر است تدبیر عمیق تری برای درآوردن خرج مجموعه عقیم و بی خروجی خود کنند. مثلاً بالا بردن کیفیت کتاب ها به جای انبوه نویسی یا تولید محتوای دیجیتال و یا مقرون به‌صرفه کردن محصولات پژوهشگاه. همینطور همکاری با نشر و اندیشکده های قوی و مختلف کشور و.... پ.ن؛ اوسینت:« مهارت سرچ در اینترنت به صورت حرفه ای تر». احتمالاً یوتیوب کیفیت بالاتری از این دوره به متقاضیان اوسینت خواهد داد. @enegasht_ir