eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
147 دنبال‌کننده
231 عکس
80 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
عکسی از روز های جوانی حضرت استاد ابراهیم دینانی @enegasht_ir
می پرسند چرا بعد از چهل و خورده ای سال از انقلاب، مردم هنوزم از اینکه چرا انقلاب کردن، چیزی نمیدونن؟ پاسخ: مردم تصور ایدیولوژیکی و آن چنان در منظر علوم انسانی دقیقی از نداشتند. مردم شعار حفظ ارزش های دینی، بهبود اقتصاد و آزادی و نفی دیکتاتوری و استعمار را می خواستند. مردم نمی خواستند که گروهی اندک آن ها را به بی دینی متهم کند، سردار ملی (شهید عزیز) را تصاحب کنند، مدام رهبری را توجیه و تفسیر و مصادره به مطلوب کنند و به قول خودشان خوراک فکری و عقل ایشان بشوند. این شعار ها نباید هزینه ای برای مردم داشته باشد بدون اینکه اصلأ عاقبت خیر داشته باشد. مردم دین را می خواهند و بر مدار آن دنیای خود را درست می کنند. اقتصاد و ارزشمندی نیز حق آن هاست که نباید تفسیر به رأی شود. ما ها فقط خوشحالی پدر و مادر و زندگی سالم و مرفه و آرام می خواهیم. ما به ارزش ها نه در شعار بلکه در عمل پایبندیم...... خدا داور میان ما و این تندروی ها باشد🤲 @enegasht_ir
درباره لایحه عفاف و حجاب ۱. ایرادات مجمع به سیاست های کلی قانون گذاری و شفاف و بدون ابهام بودن عبارات باز می‌گردد ۲. ایرادات شرعی درباره بدپوششی مردان است و اجاره دادن مدارس موقوفه و امثال آن است ۳. ایرادات قانون اساسی به بار مالی قسمت فرهنگی و اجتماعی مربوط است ۴. ابهامات عمدتا به قسمت فرهنگی اجتماعی مصوبه مربوط است و مانند قانون جوانی و جمعیت که نویسنده به حرف کارشناسان مرکز پژوهش‌ها گوش فرا نداد, دوباره آن همه ابهام گرفته شد. که خب مشخص می‌شود نوشتن قانون تخصص است و با دکتری غیرحقوق نمی‌شود قانون نویس شد ۵. جرم بودن و در دست پلیس نبودن بدون ایراد بوده ۶. مجازات سنگین نقدی بدون ایراد بوده ۷. ایرادات عموما برطرف شده و به شورا خواهد رفت ۸. برخی ایرادات را برطرف نکرده اند که احتمال زیاد دوباره باز خواهد گشت ۹. سیاسی بازی هنر نیست مقدمه جهنم است. ۱۰. به فریاد آی دزد توجه نکنید @jalilmoheby
👤جناب محبی از جمله حقوق دانان مطرح و جا افتاده کشور و سبب بسیاری از لایحه های مجلس اند. اما از این نوشتار ایشان به راحتی نمی شود گذشت: 🔸ایشان بهتر می دانند که در جزا و جرم شناسی با اصل برائت پایه بر عدم جرم انگاری است. هم چنین به قاعده فقهی اُسکُتْ ما أن سکتَ الله و اصل آزادی (نهم قانون اساسی) نمی توانیم بر تعداد قوانین و تحدید حقوق شهروندی بیفزاییم. 🔹موضوعیت اخلاق حسنه در ماده ۹۷۵ ضرورت پاسداری از عفت عمومی را ایجاب می کند. اما قانون گذاری در انحصار اندیشه حقوقی امنیت زده نیست. ما خلأ قانونی نداریم بلکه خلأ اجرای آن را داریم. به قول خودشان برخی قوانین مصوبه حوزه عمومی را مجرم می کند مانند فیلترشکن که البته ایشان خرید و فروش نمی کنند، فقط مصرف شخصی دارند! 🔸به نظرتان در این دوره فهم مدل ها، مطالعات و اکت فرهنگی بر الزام های قانونی ترجیح ندارد؟ اول حوزه عمومی را اقناع کنید بعد قانون مقبولیت می یابد. @enegasht_ir
🔶🔹 متن نظر شورای نگهبان در مورد لایحه‌ی عفاف و حجاب منتشر شد 🔴 تعداد ایرادها به غیر از موارد شکلی و ویرایشی، ۱۱۶ مورد است. ایرادها عبارتند از: 🔻 ابهام: ۷۸ مورد؛ 🔻 مغایرت با قانون اساسی: ۲۳ مورد؛ 🔻 مغایرت با : ۱۰ مورد؛ 🔻 مغایرت با سیاست‌های کلی نظام: ۵ مورد؛ 💠 پی‌نوشت طی ماه‌های گذشته که بارها اشکالات لایحه را مطرح کردیم، بارها با برچسب‌زنی مواجه شدیم. بارها عرض کردیم این سبک از نظارت، خودش خلاف شرع هست و پاسخ‌مان به‌جای حرف منطقی، تعدادی عبارات ثابت نامحترمانه بود! حال که شورای نگهبان ۱۰ مغایرت شرعی اعلام کرده، چه پاسخی دارید؟! ⬅️ بارها عرض کردیم اصلا اجرای فریضتین در بعد حجاب و عفاف نیاز به قانون جدید ندارد، فقط قوانین معطله را اجرا کنید. 💎 اساساً کافی است همان نظر امام جامعه مبنی بر احیای کمیته‌های مردمی محقق شود و صورت گیرد تا مسائل حل شود. اما ... اما ‌... ⭕️ این قانون هم فقط وقت تلف کرد و ثمری که در شأن جامعه‌ی اسلامی باشد و مانع و شود نخواهد داشت. ✍️ تمدن‌نگار | شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
در ضمن اختلاف سلیقه درباره مبانی، انقلاب اسلامی و برخی رویکرد های عملی با جناب شکوهیان راد، با این سنخ از بازبینی و نقد لایحه موافقم. به دلیل عقلانیت بکار رفته در متن از ایشان سپاسگزارم.
ماجرایی درباره شخصیت آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شکل گرفته اساس علمی ندارد. هر کسی چه موافق چه مخالف در این باره سخن بگوید اگر هم مقصودش نقد علمی و عملی این شخص باشد امتداد کار از دستش می رود. ندیده گرفتن بهتر از واکنش است. از این رو علیرغم نقد های نظری ام به این چهره از سخن گفتن با دارم. می دانم که خدا از فتنه گر روی بر می گرداند. @enegasht_ir
👤هنری کیسینجر درگذشت: 🔹هنری کیسینجر، دیپلمات و وزیر خارجه پیشین آمریکا، در سن ۱۰۰ سالگی در منزلش در کنتیکت درگذشت. 🔹او در دولت‌های ریچارد نیکسون و جرالد فورد بر سیاست خارجی آمریکا تاثیرگذار بود. @enegasht_ir
وقتی که با تمام وجودت تلاش کردی تا کار درست رو انجام بدی؛ بعد از اون دستاورد بزرگی که زندگیتو برای رسیدن بهش گذاشتی تو رو باز خواست می کنن. وقتی به قدر کافی تنبیه شدی همه کسایی که بهت صدمه زدن، با اتهام اعتمادتو خدشه دار کردن یه روزی برات مراسم می گیرن، ازت حرف می زنند و تقدیر می کنند و بهت جایزه می دن. اون روز اونها می گن که همه چیو فراموش کردن ولی یادت باشه این برای تو نیست. اونا این کار رو برای خودشون انجام می دن. 🎬اوپنهایمر ۲۰۲۳ (برداشت آزاد از سکانس دیالوگ انیشتن با اوپنهایمر) @enegasht_ir
‏آقای سهرابی پیشنهاد کرد مناظره ای در باب حجاب شرکت کنم. به ایشان عرض کردم خوب است جلسه سه جانبه باشد: یک نفر مثل آقای عبدالکریمی که مخالف هر کنش حکومتی اند، یک نفر مانند آقای جمشیدی که موافق اقدامات سلبی پلیسی اند ‌و بنده به عنوان مخالف هر دو. آقای جمشیدی مناظره سه جانبه را ‏قبول نکرد و بنده به عنوان نظر سوم غایب بودم. در هر صورت مناظره زیر را ببینید. نظر فرد غایب هم این است: ‏در حکمرانی نه میتوانید فرهنگ را رها کنید نه چماق به دست گیرید. افراط و تفریط کار عقل نیست. ‏پی نوشت: جامعه ایران در همه موضوعات در حال قیچی شدن بین این افراط ‌‌و تفریط است… aparat.com/v/iOnTJ https://twitter.com/msohrabi88/status/1730691813646758343?t=sMgSJt5BNeQP5cpzIPzDrQ&s=19
تمام مناظره را دیدم. جناب عبدالکریمی صحبت خیلی جدید نداشتند ولی در مقابل آقای جمشیدی هم راهکار اجرایی ارائه نکردند. هر دو متفکر هم را کوبیدند و این دو ساعت و چهل دقیقه تا فرجام ماند. تحلیل جناب محبی_ از آنجا مانند ایشان در بستر حقوقی زیست می کنم هر چند دست پری در شناخت عناصر فکری دانش های انسانی دارم_ نظرشان در عمل از آقای جمشیدی اجرایی تر است اگرچه مانند دکتر عبدالکریمی فرهنگ را رها نکرده اند. جناب سهرابی نیز البته ناسویی بیشتری از آقای جمشیدی داشت. ولی مشکل حاضران عدم تسلط به فقه و دانش های حوزوی بود. این خلأ با بودن جناب محبی_حقوق دان و فقیه_ می توانست پر شود که استنکاف بی جای دکتر جمشیدی جلسه را در خامی گذاشت. در خصوص توسعه و عناصر فهم غربی نیز هر کس روایت خود را داشت و جناب جمشیدی در پایان فضای علمی خود را در این مفاهمه رعایت نکرد. جناب عبدالکریمی نیز مانند همیشه به کلی گویی بسنده کرد و از راه خود پرده بر نداشت. در کل مناظره خوبی بود. چیز های زیادی را روشن کرد پس حتماً ببینید و دیدگاه نفر سوم غایب (محبی) را هم در ذهن داشته باشید.
⏺ فلسفه دین؛ مسئله شر از جمله مباحث مطرح در شرور را برخی ملحدان جدید پیش آورده اند. آنها عناصر مادی آفرینش را دلیل ضعف خدا یا آفرینش می بینند. مدعای آن ها تزاحم، محدودیت یا به عبارتی شر در عالم است. اگر خدا کمال مطلق است کمالش با شرور سازگاری ندارد. عالم محل شرور است؛ پس خدا کمال مطلق نیست. این استدلال در نهایت کنار ربوبیت اصل باور به خدا را زیر پا می نهد. @enegasht_ir
(بخش یکم) در جامعه فرهنگی استدلال وجه کامل اقناع عمومی نیست. بافت فرهنگی از چهار مولفه قدرت یعنی امر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی تغذیه می کند. اینها سخت افزار پر توان یک فرهنگ فراگیر اند. کمبود و نارسایی این مولفه ها عواطف را در جامعه تحریک و حتی آنها را تا مرز چند قطبی شدن می برد. از این رو جامعه ایران بخاطر ضعف های مختلف اقتصادی، نام همگونی سیاسی و گسست های اجتماعی تا حدودی از فرهنگ غنی اش فاصله گرفته. *ادامه دارد... @enegasht_ir
(بخش دوم) در چنین فضایی سلبریتیسم جایگزین مصلحان اجتماعی و روشنفکران به مثابه طبقه الیت جامعه می شود. ظهور افرادی چون تتلو با آن بدنه اجتماعی سیال، فراگیر، احساسی و جوان از پیامد های دوران بیماری یک فرهنگ است. پاسخ به اینکه چرا امیرحسین مقصود لو تبدیل به تتلو شد و همینطور چرا این اندازه اوج گرفت محل اختلاف است؛ اما از این مطمئن هستم که سلبریتی نه تنها نماینده بلکه آینه جامعه است. اگرچه در زمان گذشته اندیشمندانی چون شریعتی، باهنر، مطهری، بازرگان، سحابی و بهشتی این نقش را بدوش می کشیدند ولی زمانه ما پدیدار دیگری است و طبعاً بازنمود دیگری هم می خواهد. من به عنوان یک دهه هشتادی که هنوز از نوجوانی ام چنان فاصله ای نگرفته ام اعتراف می کنم که همچون دیگر نوجوان های پر شور طبقه متوسط فن او بودم. هنوز هم گاهی در خلوت بیت های او را زمزمه می کنم مانند:« تن تو قفلی داره قفل به رو هر کی وان نکن» و یا «من دلم تنگه واسه یه دلخوشی کوچیک». من ولی آنقدر خوش شانس بوده ام که فن تعصبی او نباشم و او را الگوی خود قرار ندهم! ولی خب چه می شود کرد دیگران شاید مانند من چنین گزینشی را رعایت نکردند. تتلو در اصل همان آینه جامعه بود. پسری از طبقه متوسط یا بهتر بگویم پایین که پلکان شهرت را طوفانی بالا رفت. لایف استایل او مملو سکس و روابط بی حد و مزر، الکل، گل، موزیک و رقص و خوشگذرانی، تتو و استایل گنگ و استقلال شخصی و رفتار های آولنگارد و نوعی بر خلاف جریان سنت شنا کردن بود. برای نوجوان هایی که درگیر درس و فشار کنکور، سخت گیری های پدر و مادر، بلوغ جنسی_عاطفی زود هنگام و روابط ناپایدار، بحران اقتصادی در سنین پایین و یأس از آینده، افسردگی و پوچی معنوی زندگی، سلایق جدید در سبک زندگی متفاوت از والدین و انزوا و فردگرایی تحمیل شده در زیست جمعی و تروما های کودکی اند تتلو، طغیانی علیه همه چیز است. *ادامه دارد... @enegasht_ir
💠 معاونت پژوهش مرکز تخصصی فقه، حقوق مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی حوزه برگزار می‌کند: ┅┅┅❀🔶💠🔶❀┅┅┅ 💠 سلسله نشست‌های علمی فقه و حقوق 💠 بررسی «مفهوم عقل و جنون و تاثیر آن در تکالیف و مجازات» از منظر فقه؛ روان‌پزشکی و آراء قضایی 💠 با حضور: 🔶 آیت الله محمد قائینی؛ استاد دروس خارج حوزه علمیه قم 🔷 دکتر مهدی هرمزپور، مدیر گروه روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی 🔶 حجت الاسلام و المسلمین احمدرضا عابدی،قاضی دیوان عالی کشور ،مدیر مدرسه عالی قضاوت ┅┅┅❀🔶🔷💠🔷🔶❀┅┅┅ 💠 تذکر: امکان شرکت دانشجویان حقوق دانشگاه ها، طلاب سایر مراکز حوزوی و سایر علاقه مندان فراهم است.(شرکت حضوری ویژه برادران) 🔶 زمان: روز پنج شنبه 23 آذر 1402 ساعت 10 الی 12 🔶 مکان: خیابان امام خمینی،کوچه 54، مرکز تخصصی فقه و حقوق 🔷 لینک پخش زنده از کانال مجتمع فقه و حقوق در ایتا: https://eitaa.com/imfeqh ┅┅┅❀🔷💠🔷❀┅┅┅ 💠 جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آیدی زیر در پیام رسان ایتا پیام دهید: @moavenatpazhohesh
اصحاب کلیسا باور داشتند کتاب کافر ساکت است و بهتر است ساکت باقی بماند، از این رو هر نشانی از خرد مکتوب را ممنوع کردند. @enegasht_ir
❗️در وحدت علم و عالم و معلوم به شبهه دوگانگی ذات و علم خدا پاسخ داده می شود. این یعنی حضور هر علمی وابسته به خداوند بوده و علم خدا متغیر و از ذات او قابل انفکاک نیست. از این رو این سه گانه مفهومی اعتباری _ و نه حقیقی_ است!
می بخشم ولی فراموش نمیکنم 👤نلسون ماندلا
(بخش سوم) یادم می آید که در رختکن باشگاه پسری که نهایتاً سه سال از من کوچک تر بود گفت من با کسی که تتلو را رد کنه حرفی ندارم. آن لحظه از درون خشکیدم. نه این که با تتلو مشکلی داشته باشم بلکه اصلأ او را در قد و قواره یک مراد نمی دیدم. تتلو برای من سرگرمی بود اما آن پسر زندگیش اش بر تعصب این سلبریتی می چرخید. ما کانی ها، طرفداران خلسه و هیچکس و بچه های زد بازی و گروه های دیگر نیز همین طور رادیکال بودند. پیش از این ها در دور همی هایی که کم و بیش دغدغه تفکر بود درباره آینده ایران در قرن جدید صحبت می کردیم. تصور ما از جامعه در مراحل اولیه کوید۱۹ بود. در آن دوره صحبت از جانشینی سلبریتیسم جای نخبگان در مرجعیت اجتماعی بود. ما زمزمه های را دیده بودیم ولی تصور کاملی از شدت و عمق فاجعه نداشتیم. امروز کسانی به جامعه معنی بخشی می کنند که خود اساساً فاقد معنا اند. طرفداری توده از این رده بی محتوا تنها جوکریسم را ظهور می بخشد. این وضعیت لجام گسیخته مدنی از ۹۸ تا ۱۴۰۱ علاوه بر هنجار شکنی در چهارچوب نافرمانی های مدنی تکیه اش بر فرهنگ در حالتی از بحران شد. در خصوص تتلو شهرت او زمینه ای دیگر هم دارد که نکته های قبلی ام را کامل می کند. تتلو شخصیتی بود که همه میخواستند مثل آن باشند. منتها تتلو پرده را کنار زد و باطن جامعه را نشان داد. چیزی که با شعار «این زندگی منه» فرد را از هر سنت، آداب و هنجار اجتماعی جدا می کرد. در این جا تتلو بودن، فرصت شکوفایی هر فرد در باور ها و سبک زندگی و روابطش با جامعه است. *ادامه دارد... @enegasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در این روز ها بخاطر شیعه راستین نبودنم از حضرت مادر خجالت می کشم
🔺آیت الله جوادی آملی: فضای مجازی، فضایی حقیقی است نه مجازی/ اینکه هم فضای مجازی بسته شود و هم فیلتر شکن فروخته شود با اخلاق سازگار نیست آیت الله جوادی آملی در دیدار محمدامین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی: 🔹در فضایی که اندیشه ردّ و بدل میشود، در فضایی که شما می توانید خواسته های خود را مطرح کنید و خواسته های دیگران را پاسخ دهید، این فضا، فضای حقیقی است. 🔹دین به ما می گوید هر کاری که انجام می دهید، اینگونه حساب کنید که این کار در معرض دید میلیارد ها انسان است، کاری انجام دهید و به گونه ای انجام دهید که اگر دیگری بفهمد، خجل نشوید! 🔹اگر کار و عملی، زیر میزی و رو میزی است که اگر مردم بفهمند، خجل می شوید، نباید آن کار را انجام دهید! اگر بیراهه نرویم و راه کسی را نبندیم، این بهترین درس اخلاق است. 🔹کار و فعالیت شما هم باید وزیرگونه باشد و باری از روی دوش مردم بردارد، اینکه هم فضای مجازی بسته شود و هم فیلتر شکن فروخته شود، این با اخلاق سازگار نیست. ایرانی ها بزرگ اند و بزرگ زاده، همه تلاش باید این باشد که سطح زندگی مردم، در شأن آنها باشد. 🔹باید هم ابتکار و نوآوری داشته باشیم وهم در بهره برداری از این صنایع و نوآوری ها، کاری کنیم که دیگران غبطه بخورند و آبروی کشور با همین پیشرفت ها، ثابت می شود. ،،،_____________________،،✔ 🆔️ @rasanewsagency 👈 ،،،_____________________،،، فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
📖 مطالعه کتاب الهیات سایبر از حجت‌الاسلام "دکتر علیرضا قائمی‌نیا" (همخوانی صحبت و اشتراک ایده های نویسنده اثر با مخاطبان) هر شب 🌃در قالب صوت های کوتاه📼 همراه ما باشید؛ ایده و پیشنهادات: 👤@mojshik 📎@enegasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا