eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
147 دنبال‌کننده
232 عکس
80 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 معاونت پژوهش مرکز تخصصی فقه، حقوق مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی حوزه برگزار می‌کند: ┅┅┅❀🔶💠🔶❀┅┅┅ 💠 سلسله نشست‌های علمی فقه و حقوق 💠 بررسی «مفهوم عقل و جنون و تاثیر آن در تکالیف و مجازات» از منظر فقه؛ روان‌پزشکی و آراء قضایی 💠 با حضور: 🔶 آیت الله محمد قائینی؛ استاد دروس خارج حوزه علمیه قم 🔷 دکتر مهدی هرمزپور، مدیر گروه روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی 🔶 حجت الاسلام و المسلمین احمدرضا عابدی،قاضی دیوان عالی کشور ،مدیر مدرسه عالی قضاوت ┅┅┅❀🔶🔷💠🔷🔶❀┅┅┅ 💠 تذکر: امکان شرکت دانشجویان حقوق دانشگاه ها، طلاب سایر مراکز حوزوی و سایر علاقه مندان فراهم است.(شرکت حضوری ویژه برادران) 🔶 زمان: روز پنج شنبه 23 آذر 1402 ساعت 10 الی 12 🔶 مکان: خیابان امام خمینی،کوچه 54، مرکز تخصصی فقه و حقوق 🔷 لینک پخش زنده از کانال مجتمع فقه و حقوق در ایتا: https://eitaa.com/imfeqh ┅┅┅❀🔷💠🔷❀┅┅┅ 💠 جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آیدی زیر در پیام رسان ایتا پیام دهید: @moavenatpazhohesh
اصحاب کلیسا باور داشتند کتاب کافر ساکت است و بهتر است ساکت باقی بماند، از این رو هر نشانی از خرد مکتوب را ممنوع کردند. @enegasht_ir
❗️در وحدت علم و عالم و معلوم به شبهه دوگانگی ذات و علم خدا پاسخ داده می شود. این یعنی حضور هر علمی وابسته به خداوند بوده و علم خدا متغیر و از ذات او قابل انفکاک نیست. از این رو این سه گانه مفهومی اعتباری _ و نه حقیقی_ است!
می بخشم ولی فراموش نمیکنم 👤نلسون ماندلا
(بخش سوم) یادم می آید که در رختکن باشگاه پسری که نهایتاً سه سال از من کوچک تر بود گفت من با کسی که تتلو را رد کنه حرفی ندارم. آن لحظه از درون خشکیدم. نه این که با تتلو مشکلی داشته باشم بلکه اصلأ او را در قد و قواره یک مراد نمی دیدم. تتلو برای من سرگرمی بود اما آن پسر زندگیش اش بر تعصب این سلبریتی می چرخید. ما کانی ها، طرفداران خلسه و هیچکس و بچه های زد بازی و گروه های دیگر نیز همین طور رادیکال بودند. پیش از این ها در دور همی هایی که کم و بیش دغدغه تفکر بود درباره آینده ایران در قرن جدید صحبت می کردیم. تصور ما از جامعه در مراحل اولیه کوید۱۹ بود. در آن دوره صحبت از جانشینی سلبریتیسم جای نخبگان در مرجعیت اجتماعی بود. ما زمزمه های را دیده بودیم ولی تصور کاملی از شدت و عمق فاجعه نداشتیم. امروز کسانی به جامعه معنی بخشی می کنند که خود اساساً فاقد معنا اند. طرفداری توده از این رده بی محتوا تنها جوکریسم را ظهور می بخشد. این وضعیت لجام گسیخته مدنی از ۹۸ تا ۱۴۰۱ علاوه بر هنجار شکنی در چهارچوب نافرمانی های مدنی تکیه اش بر فرهنگ در حالتی از بحران شد. در خصوص تتلو شهرت او زمینه ای دیگر هم دارد که نکته های قبلی ام را کامل می کند. تتلو شخصیتی بود که همه میخواستند مثل آن باشند. منتها تتلو پرده را کنار زد و باطن جامعه را نشان داد. چیزی که با شعار «این زندگی منه» فرد را از هر سنت، آداب و هنجار اجتماعی جدا می کرد. در این جا تتلو بودن، فرصت شکوفایی هر فرد در باور ها و سبک زندگی و روابطش با جامعه است. *ادامه دارد... @enegasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در این روز ها بخاطر شیعه راستین نبودنم از حضرت مادر خجالت می کشم
🔺آیت الله جوادی آملی: فضای مجازی، فضایی حقیقی است نه مجازی/ اینکه هم فضای مجازی بسته شود و هم فیلتر شکن فروخته شود با اخلاق سازگار نیست آیت الله جوادی آملی در دیدار محمدامین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی: 🔹در فضایی که اندیشه ردّ و بدل میشود، در فضایی که شما می توانید خواسته های خود را مطرح کنید و خواسته های دیگران را پاسخ دهید، این فضا، فضای حقیقی است. 🔹دین به ما می گوید هر کاری که انجام می دهید، اینگونه حساب کنید که این کار در معرض دید میلیارد ها انسان است، کاری انجام دهید و به گونه ای انجام دهید که اگر دیگری بفهمد، خجل نشوید! 🔹اگر کار و عملی، زیر میزی و رو میزی است که اگر مردم بفهمند، خجل می شوید، نباید آن کار را انجام دهید! اگر بیراهه نرویم و راه کسی را نبندیم، این بهترین درس اخلاق است. 🔹کار و فعالیت شما هم باید وزیرگونه باشد و باری از روی دوش مردم بردارد، اینکه هم فضای مجازی بسته شود و هم فیلتر شکن فروخته شود، این با اخلاق سازگار نیست. ایرانی ها بزرگ اند و بزرگ زاده، همه تلاش باید این باشد که سطح زندگی مردم، در شأن آنها باشد. 🔹باید هم ابتکار و نوآوری داشته باشیم وهم در بهره برداری از این صنایع و نوآوری ها، کاری کنیم که دیگران غبطه بخورند و آبروی کشور با همین پیشرفت ها، ثابت می شود. ،،،_____________________،،✔ 🆔️ @rasanewsagency 👈 ،،،_____________________،،، فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
📖 مطالعه کتاب الهیات سایبر از حجت‌الاسلام "دکتر علیرضا قائمی‌نیا" (همخوانی صحبت و اشتراک ایده های نویسنده اثر با مخاطبان) هر شب 🌃در قالب صوت های کوتاه📼 همراه ما باشید؛ ایده و پیشنهادات: 👤@mojshik 📎@enegasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چند جلد کتاب در نیم صفحه❗️ متن فوق گزیده ای از بخش های مختلف کتاب خاطرات اسدالله علم است که در آن عَلم به فساد حکومت پهلوی، لاشخوری، پلید، پدرسوخته، مسخره و ریاکار می نامد 🖋 فقط اونجاش که میگه: تمام کارها مسخره اندر مسخره اندر مسخره است😂 ❌ این پست را بدون ای دی منتشر کردم تا راحت بزارید تو کانالها تون. این پست در کانالها باید یک میلیون سین بخوره ها. پس یاعلی✌️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پادکست درس‌گفتار کتاب الهیات سایبر جلسه اول: پیشگفتار و فصل اول @enegasht_ir
بابت تاخیر پوزش می طلبم، بیماری ناگهانی کار رو به تعویق انداخت. ان شاءالله بتونم منظم پادکست ها رو برای شما عزیزان آماده کنم🌹
صریح استاد رحیم پور درباره پاپ @enegasht_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پادکست درس‌گفتار کتاب الهیات سایبر جلسه دوم: فصل دوم @enegasht_ir
خدا را پرسش کافران نمی کشد بلکه جهل مومنان می کشد 👤 قاضی @engasht_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙واکنش آیت الله علیدوست نسبت به سخنان دکتر مهدی جمشیدی در مناظره با بیژن عبدالکریمی: «کلیپی از یک نفر اخیراً پخش شده است که البته این شخص در این‌گونه حرف‌زدن‌ها سابقه دارد و من واقعاً نمی‌دانم چرا این افراد راه پیدا می‌کنند حرف بزنند. خود این شخص می‌گوید من اصلاً حوزه ندیدم و یکسری مطالب را می‌گوید؛ مثل کسانی‌که از طریق حل جدول، باسواد می‌شوند. ایشان می‌خواهد از عظمت حجاب بگوید که البته از عظمت حجاب هرچه مطلب بگوییم جا دارد ولی اینکه ادعا کنیم ولایت علی(ع)، ضروری دین نیست ولی حجاب، ضروری دین است، مشکل‌ساز است. وقتی تو این حرف را می‌زنی، حجاب بالا نمی‌آید و اگر هم بالا بیاید، ولایت امیرالمومنین(ع) پایین می‌آید. کسانی که بخواهند سوءاستفاده کنند همین را می‌گیرند و می‌گویند ولایت علی(ع) که شیعه بر آن استوار شده است در حد حجاب نیست؛ می‌گویند بنیان شیعه بر پایه‌ای است که به اندازه حجاب نیست. متأسفانه حساب‌وکتابی وجود ندارد و این افراد را می‌آورند حرف بزنند. همین کلیپ را فردا وهابیت می‌گیرد و چقدر از آن استفاده می‌کند. این ثمره حرف‌زدن کسانی است که درس نخواندند، ثمره ندانم‌کاری کسانی است که نمی‌دانند رسانه را در اختیار چه کسانی قرار دهند و فقط جهات خاصی برای‌شان اهمیت دارد که اگر آن جهات درست باشد هرچه بادا باد». @engasht_ir
🖋 پاسخ تند دکتر مهدی جمشیدی به سخنان آیت الله علیدوست: ۱. سبک و سیاق تحقیرآمیز آقای علیدوست در آنچه که به‌واقع، نقادی نیست، نشان از نوعی «اَشرافی‌گری علمی» دارد که زاویۀ نگاهش، از بالا به پایین است و منتقد و مخالف خویش را هیچ و پوچ می‌انگارد. مواجهۀ ایشان «تخریبی» است و نه «اصلاحی»، و بدین جهت، ادبیات تحقیرآمیز و ملامت‌کننده استخدام کرده‌اند. می‌خواهند دین‌دانیِ فقه‌بسنده و فقهِ مصلحت‌زده‌اشان را به بهای گزاف، به مخاطبِ آزاداندیش بفروشند و اطاعت مقلّدانه و تمکین مرعوبانه بخرند. من خریدار چنین متاعی نیستم و جز در برابر استدلال و برهان، سر تعظیم و تسلیم فرونمی‌آورم. به‌جای «تحکّم»، «تلطّف» بورزید و به‌جای «اقتدار»، بر «استدلال»‌ تکیه بزنید و به‌جای «ملامت»، «مباحثه» کنید. من «سابقه‌دارِ» کدام سخن مبتذل بوده‌ام و کجا از «حل جدول»، معرفت اندوخته‌ام؟! در بیست‌وپنج سال گذشته، پنج هزار جلد کتاب خوانده‌ام و در مطالعه و فکر و نوشتن و مباحثه، ممحض و متمرکز بوده‌ام. ۲. ما را متهم به اختناق‌طلبی و انسداد‌خواهی و خودمرکزبینی می‌کنند اما آشکار می‌گویند نباید رسانه در اختیار کسی چون من قرار بگیرد. آری، به «مناظره» و «مواجهه» فرانمی‌خوانند و «کرسی آزاداندیشی» برپا نمی‌کنند و وارد «گفتگوی عاری از اقتدارهای نامعرفتی» نمی‌شوند، بلکه طریق «حذف» و «سرکوب» در پیش می‌گیرند و پاسخِ دیگری‌های معرفتی‌شان را با توصیه به «نفی» و «طرد» می‌دهند. وقتی از «قدرتِ ابطالِ علمی» بی‌بهره باشند، به‌ناچار باید «قدرتِ اختناقِ عملی» را به میدان بیاورند و در سایۀ مُهرِ خاموشی بر دهان دیگری‌ها دوختن، اقتدارشان را حفظ کنند. در منبرهای‌شان، نالۀ آزادی بیان برای دگراندیشان سرمی‌دهند و فریاد بایکوت برای انقلابی‌ها. هیچ‌گاه در پی رسانه نبوده‌ام، بلکه همواره دعوت شده‌ام و اغلب نیز با اصرار پذیرفته‌ام. ۳. عجبا که حتی در اینجا نیز ایشان، جانب «مصلحت» را گرفته و «حقیقت» را وانهاده است؛ ایشان نمی‌گویند این گزاره که «ولایت حضرت امیر -علیه‌السلام- ضروری مذهب است و نه ضروری دین»، غلط است، بلکه می‌گویند بیانش «برخلاف مصلحت» است. پس نظر ایشان معطوف به مقام «صلاح» و «فساد» است و نه «صدق» و «کذب». تا اینجا روشن شد که دست‌کم، سخن من «غلط» نبوده است. اما ایشان ادامه می‌دهند که این سخن برخلاف مصلحت است به این دلیل که موجب تنزّل مرتبۀ ولایت نسبت به حجاب می‌شود. این سخن نیز راه به حقیقت نمی‌برد چون «ضروری دین» بودن یک حکم، به معنای تحقّقِ «توافقِ بینامذهبی» دربارۀ آن حکم است و نه «مهم‌تر» و «بنیانی» ‌بودن آن حکم. مگر هر آنچه که در میان مذاهب اسلامی، جزو «بیّنات» و «قطعیّات» است، در حکم «باطن شریعت» و «گوهر دین» است؟! اصطلاح ضروری دین، حاکی از «اجماع مسلمانان» است و نه (به‌طور حتمی) «ارکان اسلام». غرض من از بیان این نکتۀ تناقض‌یاب در برابر طرف مناظره‌ که شیعه بود، این بود که اثبات کنم ولایت حضرت امیر که تو آن را پذیرفته‌ای، امر اجماعی نیست، اما حجاب که تو آن را «حکم تاریخی» می‌دانی و نه «حکم دینی»، امر قطعی و بیّن در میان فرقه‌ها و مذاهب اسلامی است. حاصل این بیان، «تحکیم حکم حجاب» است و نه «تقلیل حکم امامت». به‌راستی، این بدیهیّات را کسی چون من باید به استاد سطوح عالی حوزه بگوید؟! @engasht_ir
خدایا؛ در این سیاهی شب تو دست و پا و نگاه من در راهم باش🤲🏻
پدیدار فرهنگ: فرهنگ پذیرفته های بین الاذهانی ارزش ها، قوانین، هنجار ها، باور ها، سیره های مستمر رفتاری، زبان و داشته های تاریخی است که در بافت تکنیک (کنش) به سبک زندگی می انجامد. اراده و آگاهی دو ضروری هر مکتب در پدیدار کنش است. از این رو به اقتضای دگرگونی در هر جزء فرهنگ پدیدار آن، تکنیک نیز دگرگون می شود. @enegasht_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پادکست درس‌گفتار کتاب الهیات سایبر جلسه سوم: فصل سوم (بخش یک) @enegasht_ir
(بخش چهارم/ پایانی) همین روز ها بود که در کست باکس اپیزود ریلیشن شیپ از از زی کست را گوش می دادم. این اپیزود مملو از شعار زدگی تحمیلی برای توجیه لانگ دیستنس، رل و دیگر دوستی های رایج در سوشال مدیا و گونه های زیست اجتماعی بود. با اینکه تابوی خاصی جز سکس و عدم تعهد را در روابط قائل نیستم ولی چیز های مثل ال جی بیتی کیو پلاس و نسل قبلی آن ازدواج بنفش، خارج از مرز های رواداری ام است. در این خصوص هنوز اکثریت جامعه حتی نسل زد را با این حدود موافق می دانم. اینجا چیزی مثل روابط بدون تعهد باز تولید بحران فرهنگی است. مسلما یک پادکست یا چند پست در اینستا مقدمه یک انقلاب جنسی یا گسستی فرهنگی نیست. آنچه که تهدید را علنی می کند همجواری هزاران تکه هنجاری و باور ساز است که جهان ایرانی را در یک وضعیت قرار می دهد. بودگی سوژه ایرانی در وضعیت با ادغام ذهن او به همه این گزینه ها تحقق می یابد. این وضعیت با همه داده هایش یک انقلاب از جنس ذهن و قلب است. تمامی آنچه که در اینجا گفته ام جمع پراکنده ای از عناصر مولد یک بحران فرهنگی است. بحرانی که از ناکارآمدی های سیاسی و اقتصادی و امنیت زدگی موجودیت می گیرد. بحرانی که سلبریتی رهبر او، موسیقی و هنر سلاح اش و نسل نوجوان و جوان سوژه فعّال ما یشاء اش است. تمام فعلیت این انقلاب نیز در چند پارگی جامعه است. درست آنجایی که دمل بیرون میزند ولی خطر از مدتها پیش در حال شیوع بوده. تام آنچه می تواند از هرج و مرج آینده جلوگیری کند فهم فرهنگ و تزریق آن در طبقات نخبه تا توده نیست. فرهنگ در حالت محض تزریق هدر می رود. اقتصاد قوی و دیگر مولفه های قدرت فرهنگ را پویا می کنند. اگر فرهنگ پشتوانه داشته باشد این بحران قابل درمان است و گرنه آینده از هر تصوری خارج خواهد بود. @enegasht_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پادکست درس‌گفتار کتاب الهیات سایبر جلسه چهارم: فصل سوم (بخش دوم) @enegasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا