eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
146 دنبال‌کننده
234 عکس
81 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
👤هنری کیسینجر درگذشت: 🔹هنری کیسینجر، دیپلمات و وزیر خارجه پیشین آمریکا، در سن ۱۰۰ سالگی در منزلش در کنتیکت درگذشت. 🔹او در دولت‌های ریچارد نیکسون و جرالد فورد بر سیاست خارجی آمریکا تاثیرگذار بود. @enegasht_ir
وقتی که با تمام وجودت تلاش کردی تا کار درست رو انجام بدی؛ بعد از اون دستاورد بزرگی که زندگیتو برای رسیدن بهش گذاشتی تو رو باز خواست می کنن. وقتی به قدر کافی تنبیه شدی همه کسایی که بهت صدمه زدن، با اتهام اعتمادتو خدشه دار کردن یه روزی برات مراسم می گیرن، ازت حرف می زنند و تقدیر می کنند و بهت جایزه می دن. اون روز اونها می گن که همه چیو فراموش کردن ولی یادت باشه این برای تو نیست. اونا این کار رو برای خودشون انجام می دن. 🎬اوپنهایمر ۲۰۲۳ (برداشت آزاد از سکانس دیالوگ انیشتن با اوپنهایمر) @enegasht_ir
‏آقای سهرابی پیشنهاد کرد مناظره ای در باب حجاب شرکت کنم. به ایشان عرض کردم خوب است جلسه سه جانبه باشد: یک نفر مثل آقای عبدالکریمی که مخالف هر کنش حکومتی اند، یک نفر مانند آقای جمشیدی که موافق اقدامات سلبی پلیسی اند ‌و بنده به عنوان مخالف هر دو. آقای جمشیدی مناظره سه جانبه را ‏قبول نکرد و بنده به عنوان نظر سوم غایب بودم. در هر صورت مناظره زیر را ببینید. نظر فرد غایب هم این است: ‏در حکمرانی نه میتوانید فرهنگ را رها کنید نه چماق به دست گیرید. افراط و تفریط کار عقل نیست. ‏پی نوشت: جامعه ایران در همه موضوعات در حال قیچی شدن بین این افراط ‌‌و تفریط است… aparat.com/v/iOnTJ https://twitter.com/msohrabi88/status/1730691813646758343?t=sMgSJt5BNeQP5cpzIPzDrQ&s=19
تمام مناظره را دیدم. جناب عبدالکریمی صحبت خیلی جدید نداشتند ولی در مقابل آقای جمشیدی هم راهکار اجرایی ارائه نکردند. هر دو متفکر هم را کوبیدند و این دو ساعت و چهل دقیقه تا فرجام ماند. تحلیل جناب محبی_ از آنجا مانند ایشان در بستر حقوقی زیست می کنم هر چند دست پری در شناخت عناصر فکری دانش های انسانی دارم_ نظرشان در عمل از آقای جمشیدی اجرایی تر است اگرچه مانند دکتر عبدالکریمی فرهنگ را رها نکرده اند. جناب سهرابی نیز البته ناسویی بیشتری از آقای جمشیدی داشت. ولی مشکل حاضران عدم تسلط به فقه و دانش های حوزوی بود. این خلأ با بودن جناب محبی_حقوق دان و فقیه_ می توانست پر شود که استنکاف بی جای دکتر جمشیدی جلسه را در خامی گذاشت. در خصوص توسعه و عناصر فهم غربی نیز هر کس روایت خود را داشت و جناب جمشیدی در پایان فضای علمی خود را در این مفاهمه رعایت نکرد. جناب عبدالکریمی نیز مانند همیشه به کلی گویی بسنده کرد و از راه خود پرده بر نداشت. در کل مناظره خوبی بود. چیز های زیادی را روشن کرد پس حتماً ببینید و دیدگاه نفر سوم غایب (محبی) را هم در ذهن داشته باشید.
⏺ فلسفه دین؛ مسئله شر از جمله مباحث مطرح در شرور را برخی ملحدان جدید پیش آورده اند. آنها عناصر مادی آفرینش را دلیل ضعف خدا یا آفرینش می بینند. مدعای آن ها تزاحم، محدودیت یا به عبارتی شر در عالم است. اگر خدا کمال مطلق است کمالش با شرور سازگاری ندارد. عالم محل شرور است؛ پس خدا کمال مطلق نیست. این استدلال در نهایت کنار ربوبیت اصل باور به خدا را زیر پا می نهد. @enegasht_ir
(بخش یکم) در جامعه فرهنگی استدلال وجه کامل اقناع عمومی نیست. بافت فرهنگی از چهار مولفه قدرت یعنی امر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی تغذیه می کند. اینها سخت افزار پر توان یک فرهنگ فراگیر اند. کمبود و نارسایی این مولفه ها عواطف را در جامعه تحریک و حتی آنها را تا مرز چند قطبی شدن می برد. از این رو جامعه ایران بخاطر ضعف های مختلف اقتصادی، نام همگونی سیاسی و گسست های اجتماعی تا حدودی از فرهنگ غنی اش فاصله گرفته. *ادامه دارد... @enegasht_ir
(بخش دوم) در چنین فضایی سلبریتیسم جایگزین مصلحان اجتماعی و روشنفکران به مثابه طبقه الیت جامعه می شود. ظهور افرادی چون تتلو با آن بدنه اجتماعی سیال، فراگیر، احساسی و جوان از پیامد های دوران بیماری یک فرهنگ است. پاسخ به اینکه چرا امیرحسین مقصود لو تبدیل به تتلو شد و همینطور چرا این اندازه اوج گرفت محل اختلاف است؛ اما از این مطمئن هستم که سلبریتی نه تنها نماینده بلکه آینه جامعه است. اگرچه در زمان گذشته اندیشمندانی چون شریعتی، باهنر، مطهری، بازرگان، سحابی و بهشتی این نقش را بدوش می کشیدند ولی زمانه ما پدیدار دیگری است و طبعاً بازنمود دیگری هم می خواهد. من به عنوان یک دهه هشتادی که هنوز از نوجوانی ام چنان فاصله ای نگرفته ام اعتراف می کنم که همچون دیگر نوجوان های پر شور طبقه متوسط فن او بودم. هنوز هم گاهی در خلوت بیت های او را زمزمه می کنم مانند:« تن تو قفلی داره قفل به رو هر کی وان نکن» و یا «من دلم تنگه واسه یه دلخوشی کوچیک». من ولی آنقدر خوش شانس بوده ام که فن تعصبی او نباشم و او را الگوی خود قرار ندهم! ولی خب چه می شود کرد دیگران شاید مانند من چنین گزینشی را رعایت نکردند. تتلو در اصل همان آینه جامعه بود. پسری از طبقه متوسط یا بهتر بگویم پایین که پلکان شهرت را طوفانی بالا رفت. لایف استایل او مملو سکس و روابط بی حد و مزر، الکل، گل، موزیک و رقص و خوشگذرانی، تتو و استایل گنگ و استقلال شخصی و رفتار های آولنگارد و نوعی بر خلاف جریان سنت شنا کردن بود. برای نوجوان هایی که درگیر درس و فشار کنکور، سخت گیری های پدر و مادر، بلوغ جنسی_عاطفی زود هنگام و روابط ناپایدار، بحران اقتصادی در سنین پایین و یأس از آینده، افسردگی و پوچی معنوی زندگی، سلایق جدید در سبک زندگی متفاوت از والدین و انزوا و فردگرایی تحمیل شده در زیست جمعی و تروما های کودکی اند تتلو، طغیانی علیه همه چیز است. *ادامه دارد... @enegasht_ir
💠 معاونت پژوهش مرکز تخصصی فقه، حقوق مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی حوزه برگزار می‌کند: ┅┅┅❀🔶💠🔶❀┅┅┅ 💠 سلسله نشست‌های علمی فقه و حقوق 💠 بررسی «مفهوم عقل و جنون و تاثیر آن در تکالیف و مجازات» از منظر فقه؛ روان‌پزشکی و آراء قضایی 💠 با حضور: 🔶 آیت الله محمد قائینی؛ استاد دروس خارج حوزه علمیه قم 🔷 دکتر مهدی هرمزپور، مدیر گروه روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی 🔶 حجت الاسلام و المسلمین احمدرضا عابدی،قاضی دیوان عالی کشور ،مدیر مدرسه عالی قضاوت ┅┅┅❀🔶🔷💠🔷🔶❀┅┅┅ 💠 تذکر: امکان شرکت دانشجویان حقوق دانشگاه ها، طلاب سایر مراکز حوزوی و سایر علاقه مندان فراهم است.(شرکت حضوری ویژه برادران) 🔶 زمان: روز پنج شنبه 23 آذر 1402 ساعت 10 الی 12 🔶 مکان: خیابان امام خمینی،کوچه 54، مرکز تخصصی فقه و حقوق 🔷 لینک پخش زنده از کانال مجتمع فقه و حقوق در ایتا: https://eitaa.com/imfeqh ┅┅┅❀🔷💠🔷❀┅┅┅ 💠 جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آیدی زیر در پیام رسان ایتا پیام دهید: @moavenatpazhohesh
اصحاب کلیسا باور داشتند کتاب کافر ساکت است و بهتر است ساکت باقی بماند، از این رو هر نشانی از خرد مکتوب را ممنوع کردند. @enegasht_ir
❗️در وحدت علم و عالم و معلوم به شبهه دوگانگی ذات و علم خدا پاسخ داده می شود. این یعنی حضور هر علمی وابسته به خداوند بوده و علم خدا متغیر و از ذات او قابل انفکاک نیست. از این رو این سه گانه مفهومی اعتباری _ و نه حقیقی_ است!
می بخشم ولی فراموش نمیکنم 👤نلسون ماندلا
(بخش سوم) یادم می آید که در رختکن باشگاه پسری که نهایتاً سه سال از من کوچک تر بود گفت من با کسی که تتلو را رد کنه حرفی ندارم. آن لحظه از درون خشکیدم. نه این که با تتلو مشکلی داشته باشم بلکه اصلأ او را در قد و قواره یک مراد نمی دیدم. تتلو برای من سرگرمی بود اما آن پسر زندگیش اش بر تعصب این سلبریتی می چرخید. ما کانی ها، طرفداران خلسه و هیچکس و بچه های زد بازی و گروه های دیگر نیز همین طور رادیکال بودند. پیش از این ها در دور همی هایی که کم و بیش دغدغه تفکر بود درباره آینده ایران در قرن جدید صحبت می کردیم. تصور ما از جامعه در مراحل اولیه کوید۱۹ بود. در آن دوره صحبت از جانشینی سلبریتیسم جای نخبگان در مرجعیت اجتماعی بود. ما زمزمه های را دیده بودیم ولی تصور کاملی از شدت و عمق فاجعه نداشتیم. امروز کسانی به جامعه معنی بخشی می کنند که خود اساساً فاقد معنا اند. طرفداری توده از این رده بی محتوا تنها جوکریسم را ظهور می بخشد. این وضعیت لجام گسیخته مدنی از ۹۸ تا ۱۴۰۱ علاوه بر هنجار شکنی در چهارچوب نافرمانی های مدنی تکیه اش بر فرهنگ در حالتی از بحران شد. در خصوص تتلو شهرت او زمینه ای دیگر هم دارد که نکته های قبلی ام را کامل می کند. تتلو شخصیتی بود که همه میخواستند مثل آن باشند. منتها تتلو پرده را کنار زد و باطن جامعه را نشان داد. چیزی که با شعار «این زندگی منه» فرد را از هر سنت، آداب و هنجار اجتماعی جدا می کرد. در این جا تتلو بودن، فرصت شکوفایی هر فرد در باور ها و سبک زندگی و روابطش با جامعه است. *ادامه دارد... @enegasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در این روز ها بخاطر شیعه راستین نبودنم از حضرت مادر خجالت می کشم
🔺آیت الله جوادی آملی: فضای مجازی، فضایی حقیقی است نه مجازی/ اینکه هم فضای مجازی بسته شود و هم فیلتر شکن فروخته شود با اخلاق سازگار نیست آیت الله جوادی آملی در دیدار محمدامین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی: 🔹در فضایی که اندیشه ردّ و بدل میشود، در فضایی که شما می توانید خواسته های خود را مطرح کنید و خواسته های دیگران را پاسخ دهید، این فضا، فضای حقیقی است. 🔹دین به ما می گوید هر کاری که انجام می دهید، اینگونه حساب کنید که این کار در معرض دید میلیارد ها انسان است، کاری انجام دهید و به گونه ای انجام دهید که اگر دیگری بفهمد، خجل نشوید! 🔹اگر کار و عملی، زیر میزی و رو میزی است که اگر مردم بفهمند، خجل می شوید، نباید آن کار را انجام دهید! اگر بیراهه نرویم و راه کسی را نبندیم، این بهترین درس اخلاق است. 🔹کار و فعالیت شما هم باید وزیرگونه باشد و باری از روی دوش مردم بردارد، اینکه هم فضای مجازی بسته شود و هم فیلتر شکن فروخته شود، این با اخلاق سازگار نیست. ایرانی ها بزرگ اند و بزرگ زاده، همه تلاش باید این باشد که سطح زندگی مردم، در شأن آنها باشد. 🔹باید هم ابتکار و نوآوری داشته باشیم وهم در بهره برداری از این صنایع و نوآوری ها، کاری کنیم که دیگران غبطه بخورند و آبروی کشور با همین پیشرفت ها، ثابت می شود. ،،،_____________________،،✔ 🆔️ @rasanewsagency 👈 ،،،_____________________،،، فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
📖 مطالعه کتاب الهیات سایبر از حجت‌الاسلام "دکتر علیرضا قائمی‌نیا" (همخوانی صحبت و اشتراک ایده های نویسنده اثر با مخاطبان) هر شب 🌃در قالب صوت های کوتاه📼 همراه ما باشید؛ ایده و پیشنهادات: 👤@mojshik 📎@enegasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چند جلد کتاب در نیم صفحه❗️ متن فوق گزیده ای از بخش های مختلف کتاب خاطرات اسدالله علم است که در آن عَلم به فساد حکومت پهلوی، لاشخوری، پلید، پدرسوخته، مسخره و ریاکار می نامد 🖋 فقط اونجاش که میگه: تمام کارها مسخره اندر مسخره اندر مسخره است😂 ❌ این پست را بدون ای دی منتشر کردم تا راحت بزارید تو کانالها تون. این پست در کانالها باید یک میلیون سین بخوره ها. پس یاعلی✌️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پادکست درس‌گفتار کتاب الهیات سایبر جلسه اول: پیشگفتار و فصل اول @enegasht_ir
بابت تاخیر پوزش می طلبم، بیماری ناگهانی کار رو به تعویق انداخت. ان شاءالله بتونم منظم پادکست ها رو برای شما عزیزان آماده کنم🌹
صریح استاد رحیم پور درباره پاپ @enegasht_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پادکست درس‌گفتار کتاب الهیات سایبر جلسه دوم: فصل دوم @enegasht_ir
خدا را پرسش کافران نمی کشد بلکه جهل مومنان می کشد 👤 قاضی @engasht_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙واکنش آیت الله علیدوست نسبت به سخنان دکتر مهدی جمشیدی در مناظره با بیژن عبدالکریمی: «کلیپی از یک نفر اخیراً پخش شده است که البته این شخص در این‌گونه حرف‌زدن‌ها سابقه دارد و من واقعاً نمی‌دانم چرا این افراد راه پیدا می‌کنند حرف بزنند. خود این شخص می‌گوید من اصلاً حوزه ندیدم و یکسری مطالب را می‌گوید؛ مثل کسانی‌که از طریق حل جدول، باسواد می‌شوند. ایشان می‌خواهد از عظمت حجاب بگوید که البته از عظمت حجاب هرچه مطلب بگوییم جا دارد ولی اینکه ادعا کنیم ولایت علی(ع)، ضروری دین نیست ولی حجاب، ضروری دین است، مشکل‌ساز است. وقتی تو این حرف را می‌زنی، حجاب بالا نمی‌آید و اگر هم بالا بیاید، ولایت امیرالمومنین(ع) پایین می‌آید. کسانی که بخواهند سوءاستفاده کنند همین را می‌گیرند و می‌گویند ولایت علی(ع) که شیعه بر آن استوار شده است در حد حجاب نیست؛ می‌گویند بنیان شیعه بر پایه‌ای است که به اندازه حجاب نیست. متأسفانه حساب‌وکتابی وجود ندارد و این افراد را می‌آورند حرف بزنند. همین کلیپ را فردا وهابیت می‌گیرد و چقدر از آن استفاده می‌کند. این ثمره حرف‌زدن کسانی است که درس نخواندند، ثمره ندانم‌کاری کسانی است که نمی‌دانند رسانه را در اختیار چه کسانی قرار دهند و فقط جهات خاصی برای‌شان اهمیت دارد که اگر آن جهات درست باشد هرچه بادا باد». @engasht_ir