eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
142 دنبال‌کننده
279 عکس
105 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
◇جدای از تحلیل های سیاسی و کنش های اجتماعی؛ وظیفه علوم انسانی ایده ورزی در بحران اخیر است. @enegasht_ir
مقاله📃 مقدمه شاید مبنایی ترین کار ذهنی در اندیشه سیاسی، چرخش از پرسش کیستی به چگونگی در حکومت است. اینجا دموکراسی، آریستوکراسی، تئوکراسی و دیگر طرح های فلسفه محوریت ندارند. پرسش به از فرد به ساختار تغییر مي کند. همان اندیشه جدید سیاسی است. پیشینه نهیلیسم ساختاری بحران سیاسی پی آمد نهیلیسم نهادینه از دوران رضا خانی در ایران است. آنچه که با انقلاب اسلامی در فضای بعد از جنگ قوت گرفت. اغتشاشات شهریور و مهر ۱۴۰۱ نیز سر ریزی فرهنگی_سیاسی از همین نهیلیسم است. نهیلیسم پوچی افراد نیست بلکه عدم توانگری ارزش های سابق در باز تعریف خود و ضمانت معنایی جامعه است. این مسئله راه خود را با باز تعریف نهادی در جهان اجتماعی اسلام ایرانی به پاسخ می یابد. چاره در سطح عمومی همان حکمرانی است. حکمرانی مجموعه مولفه هایی را در خود دارد که با همبستگی ملی، جامعه را در ساختاری سیاسی هدایت می کند. اینگونه جامعه در وضعیتی از ثبات نسبی، توانایی کنش فرهنگی در تولید معنا و تداوم شناخت نسلی از ارزش ها را پیدا می کند. عناوین اجتماعی حکمرانی در بحران مسائل حکمرانی را می توان به اقتضای جوامع اولویت بندی کرد. در بحران اخیر مطالبه گری و اقناع عمومی_فرهنگی دو مولفه بنیادین ناهمگونی دولت و ملت بودند. از یکسو کار دولت اجرای قوانین در جامعه است و از مردم توقع قانون مداری دارد. اما مردم نیز اساس دولت و قوانین را برای بهبود زندگی خود در عین حفظ آزادی و اطمینان قلبی_ذهنی شان می خواهند. در هر جهان اجتماعی وجه اشتراک دولت و ملت در ارزش هاست. حال اختلاف قرائت در پاسداشت ارزش ها موجب چالش میان حکومت و مردم می گردد. در ناملایمات اخیر نیز به دلیل تعدد تفسیر شبکه مفاهیم عفت با محوریت حجاب باعث بروز بحران شد. فهم خلأ تئوریک و پراتیک حکمرانی اقناع عمومی و مطالبه اجتماعی؛ در تأمل به ربط دیالکتیکی[به ترتیب] دولتی و مردمی آن نهفته است. تفسیر ارزش ها بنا به صیرورت وضعیت فرهنگی جوامع امری عرفی بوده که مدام نیازمند باز آفرینی است. این کار در قانون گذاری و نحوه تشخیص حدود مفاد حقوقی آن متجلی است. قانون گذاری هم در حکمرانی، روش های بروکراتیک تداول نرم افزار جهان اجتماعی خاص خود است. دولت سمبل همان نهاد اعمال امتداد ارزش های جامعه است. دولت از دل ملت بیرون می آید. خاستگاه عرفی دولت مخاطبه فعال قدرت سیاسی و حوزه عمومی را ایجاب می کند. نهاد دولت مبتنی بر قانون در نحوه مدیریت عمومی مردم را آگاه[/اقناع] می کند. اما مردم نیز بر همین اساس قانونی حق مطالبه اقدام معطوف به فرهنگ جامعه را پیدا می کنند. با این حساب وقوع بحران نافرمانی اجتماع از دولت با از خود بیگانگی حاکمیت از ریشه های عرفی و گسست دیالکتیک هندسه ارگانیک دولت_ملت نمایان می شود. (۱) @enegasht_ir
همیشه سکوت نشانۀ تائید حرف طرف مقابل نیست، گاهی نشانۀ قطع امید از سطح شعور اوست...! 👤 میشل‌فوکو 🍭 ══════════════ ❀•@Eema_MBTI
مقاله📃 ادامه..... تحلیل بحران در این دو مولفه در بحران اخیر دولت قرائتی واحد را بی نظر داشت به دقت عرفیه در احکام به حجاب تحمیل کرد. حکم دولت انحصار گروی ذاتی کاذبی را به حجاب نسبت داد. در این حکم جامعیت پوشش شرعی در تعریف لحاظ نشده بود. این امر سبب جرم انگاری عملی اقشار بالایی از جامعه را به دولت و گناه پنداری وجدانی برابر دین خدا شد. نتیجه نیز سرکوب اولیه ایدئولوژیکی را در جامعه دموکراتیک ایران بود. مردم ایران در قرون متمادی دین را مصلح از پایین به بالا در مقابل دولت می دیدند. عرفی بودن دین همواره سبب وحدت هم آن با تکثر های خرد و کلان فرهنگی_قومی بود. تنظیم روابط اجتماعی بر پایه امتزاج متن دین در باور و سلوک تاریخی، موجب غنای در میراث قابل رقابتی در تاریخ نچندان بلند اسلام با دیگر فرق و ادیان گشت. اما با روی کار آمدن اسلام سیاسی خمینی، قانون گذاران رهیافت به ساخت نظام سیاسی را در هضم خرده فرهنگ های دینی زیر خوانش واحد حکومت دیدند. هر نحوی از بومی سازی مقولات دینی تقابل با نظام/ اجتهاد مقابل نص قانون اساسی قلمداد می شد. این وضعیت توام با عدم ایجاد درک عمیقی در اقشار انقلابی و توده توسط متولیان اسلام سیاسی بود. معدود صراحت لهجه امام نیز هر چند شور اتحاد ملی را در دل ها می دمید اما به حل مسئله با اقناع عمومی نینجامید. رفتار های رادیکال مرسوم پسا انقلابی در ایران نیز موجب تنش های جبران نا پذیر در دهه های هفتاد، هشتاد و مخصوصا ۹۰ شد. مردم متدین نیز با تصرف حاکمیت در دین از پیوند عرفی بریدند. اینگونه به مدد شبهات روشنفکری پسا جنگ سرد، رواج سکولاریسم و جهش اقتصادی پسا جنگ اعتراض مدنی را به تقابل با کلیشه های حکومتی از اسلام کشاندند. عدم فهم فرهنگی قوه مجریه و بدتر اختلافات مبنایی مسئولین و نهاد های سياسي در مواجهه با این شرایط اوضاع را وخیم تر کرد. در اینجا برخی تحلیل ها به این سمت رفت که مردم از دین فاصله گرفتند. اما کنش های ایمانی در ماه رمضان، محرم، نیمه شعبان و غیره در بستر تحولات این سی سال بعد از جنگ چون اغتشاشات ۸۸، اربعین، شهادت شهیدان دفاع از حرم حججی و سلیمانی و پاندمی کویید ۱۹، گواه به ریشه های عمیق اسلام در لایه های فردی_اجتماعی عرف داد. پایه ای که حتی معیار نفی رفتار های حکومت را در المان های مفاهیم سیاست دینی چون عدل علوی، شهادت و غیره قرار می دهد. نتیجه راه حل تعارضات فرهنگی در مدرنیته ایرانی اسلامی، شناخت اضداد همین مشکلات در قالب مسئله سازی است. تفکر فلسفی_فقهی گرایش های علوم دینی و انسانی در باب حکمرانی باید چاره سازی در ارکان این امر مخصوصا اقناع عمومی و مطالبه گری است. نتیجه پی ریزی چهارچوب نهاد های حکمرانی به بنای محیط دیالوگ عرف و دولت با هم می شود. هر چند شرط این دیالوگ بلوغ فرهنگی حکومت است که اعتماد ملت به دولت را به ارمغان می آورد. (۲) @enegasht_ir
هدایت شده از پونز
🌀 موضع صریح رهبر انقلاب درباره‌ی حوادث اخیر: درگذشت دختر جوان دل ما را هم سوزاند 📝 واکنش بدون تحقیق، ایجاد اغتشاش و ناامنی برای مردم و حمله به قرآن و مسجد و حجاب و بانک و ماشین مردم عادی نبود و برنامه‌ریزی شده بود 🔸 در این حوادث چند روز اخیر بیش از همه به سازمان انتظامی کشور ظلم شد، به بسیج ظلم شد، به ملت ایران ظلم شد. ظلم کردند. البته ملت در این حادثه هم مثل حوادث دیگر قوی ظاهر شد، کاملاً قوی، مثل همیشه، مثل گذشته. در آینده هم همین جور خواهد بود. در آینده هم هر جا دشمنان بخواهند اختلالی ایجاد کنند، آنی که بیش از همه سینه سپر میکند و بیش از همه اثر میگذارد، ملت شجاع و مؤمن ایران‌اند. وارد میدان میشوند و وارد میدان شدند. 🔹 بله ملت ایران، مظلوم است، اما قوی است، مثل امیرالمؤمنین، مثل مولای متقیان سرور خودش علی علیه‌السلام، که هم قوی بود، قویترین بود و هم مظلومترین. 🔺 این حادثه‌ای که پیش آمد، دختر جوانی درگذشت. خب حادثه‌ی تلخی بود. دل ما هم سوخت. ولی واکنش به این حادثه بدون اینکه تحقیقی شده باشد، بدون اینکه هیچگونه امر مسلّمی وجود داشته باشد، این نبود که یک عده‌ای بیایند خیابان را ناامن کنند، ناامنی را برای مردم به وجود بیاورند، امنیت را به هم بزنند، قرآن را آتش بزنند، حجاب از روی سر زن محجبه بکشند، مسجد و حسینیه را به آتش بکشند، بانک را به آتش بکشند، ماشینهای مردم را‌ آتش بزنند. این واکنش به یک قضیه‌ای که حالا تأسف‌آور هم هست، این موجب نمیشود که یک چنین حرکاتی انجام بگیرد این حرکات عادی نبود، طبیعی نبود. این اغتشاش،‌ این اغتشاش برنامه‌ریزی شده بود. ۱۴۰۱/۰۷/۱۱ 📌 @ponezs
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 ترویج اذان گویی، روشی غیر مستقیم برای حل مسألۀ حجاب🔸 از اذان گفتن غافل نباشید. اول ظهر که شد بروید بایستید و اذان بگویید. نه اینکه همیشه اذان رادیو را باز کنید. اذان شما یک اثر دیگری دارد. شما می‌توانید مسألۀ بدحجابی را به طور غیر مستقیم حل کنید. بوی اسلام که آمد، بوی اذان که آمد، صدای اذان که بلند شد، یک عده بلند می‌شوند و می‌روند وضو می‌گیرند و نماز می‌خوانند. شما می‌خواهید مسئله حجاب را با گفتن حل کنید، توی روی خودش بگویید و حل کنید، اما این گاهی جواب نمی‌دهد. غنچۀ گل را با دست باز نمی‌کنند! اگر غنچۀ گل را با دست باز کنند، گل دیگر گل نمی‌شود، گل را باید گذاشت تا خودش باز شود. این امور را باید مثل گل آبش بدهی، هوایش را درست کنید؛ خودش به موقع باز می‌شود. @haerishirazi @darseenghelab
❗ترسیم میان رشته ای دو مولفه قدرت سیاسی: ▪️امنیت فرهنگ حوزه کاربست مفاهیم قدرت در چگونگی تداوم ارزش هاست نه اقدام پلیسی سخت در جامعه هدف!
156901122_-1863649338.mp3
18.81M
📢 بشنوید بیانات امام خامنه‌ای در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح. 🗓 مورخ ۱۱ مهر ۱۴۰۱ ه.ش ✍️ مهندس شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
❗مارکس ضد مذهب نبود؛ ضد مذهب ایدئولوژیک بود آنقدر که حتی او گفت: "من مارکسیست نیستم"!
اینکه چرا ایدئالیسم شاگرد بی واسطه هگل تبدیل به ایدئولوژی می شود پرسیدنی است⁉️
دکتر یامین پور زیارت قبول. @enegasht_ir
✒ ◇سوال رایجی در خصوص فلسفه ها بیان می شود که چرا فلان تفکر فلان فیلسوف یا فلان مکتب فلسفی منجر به علم و تکنولوژی نمی شود و چرا فلان فلسفه با ابزار های مفهومی مشابه خروجی دانشی دارد؟ _اشتباه اصلی در پرسش فرض این همانی بخاطر مشابهت موضوعات و مسائل فلسفه ها است: "اینکه فلاسفه از خدا، وجود، معرفت، علیت و غیره بحث می کنند پس هر فلسفه شرقی یا غربی پتانسیل خروجی علمی و صنعتی دارد". صرف مشابهت در موضوع و مسائل سبب مسیر یکسان نیست. اولا هر فیلسوف در دوره خود و به تناسب زمانه خود می اندیشد. نکته دیگر آنکه هر فلسفه باید در کارکرد خود فهم شود. مثلا ملاصدرا و اسپینوزا هر دو در باب وحدت و کثرت، تشکیک، وحدت وجود، خدا و جوهر بحث کردند اما آیا فلسفه این دو با مشابهت فراوان مقولاتشان یک راه یافت. اولی به سمت استدلال ورزی در عرفان و پشتیبانی نظری از فقه الاحکام رفت اما دومی در اندکی پس از مرگ اسپینوزا تا حدود دویست سال بعد خود را در مونادولوژی لایب نیتس و حساب دیفرانسیل اش تا فیزیک نسبیت و کوانتوم پیش برد. این بخاطر شرایط فرهنگی و انتظار هر کدام از فلسفه پردازی بود. فکر در جهان اسلام کارکرد الهیاتی داشت اما در در اروپای عصر جدید فیزیک در راهبرد بیکنی عقل عالمان را شوریده بود. صرف این مثال شاهد خوبی بر چرایی تفاوت مکاتب در خروجی هایشان است که البته این امر امکانات نو پدید هر مکتب در امتداد تاریخی اش را نفی نمی کند. @enegasht_ir
🖋این سخن حواشی نامطلوب زیادی از دیشب تا به امروز داشت. این پاسخی برای برخی خلط مفاهیم دانشی این باره است: 🔹️ایدئالیسم چپ هگلی کارل مارکس و انگلس و نقد روح اخلاق سرمایه داری وبری؛همگام با تداول اگزیستانسیالیسم نیچه در نقد رادیکال شاخه های ساختمان پروتستانتیسم بود. در این نگاه ایدئولوژی- که سرمایه داری مصداق آن بود- به معنای آگاهی کاذب به برساختی ضد انسانی برای تثبیت سرمایه داری بود. اینان موجب تشکیل و استحکام بورژوازی در اروپا و آمریکا را در الهیات توجیه گر آن می دانستند. الهیات حامی گرگ انسان در بازار پیوریتانیسم، کالونیسم و تمامی بدعت پروتستانتیسم می دانستند. اما کارکرد مذهب تنها به مشروعیت به ایدئولوژی کاپیتالیستی نمی انجامد. در فضای خفقان حکومت بورژوا ها، امید رهایی را در پناه نجات الهی (مفهومی در الهیات مسیحی) می جست. از این رو مارکس در جمله ای معروف دین را مخدر (داروی نگهداره در برابر رنج کاپیتالیسم) توده ها خواند. دین در نظر او بایستی ایدئولوژی را نفی کند. از آنجا که پروتستانتیسم و بورژوازی دو ستون نگهدارنده و ضامن بقای هستند باید دین ایدئولوژیک کنار رود و علیه سرمایه داری انقلاب کارگری راه بیفتد. در پس این امر سوسیالیسم نظام جایگزین جامعه و بازار می گردد. 🔸️مهم: اینکه این تفکر با بدعت لنین و طرد او از طرف وبر به دوره ای از اقدامات رادیکال علیه کلیسای ارتودکس و سپس عقب نشینی از آن اقدامات کشیده شد موضوع پژوهشی تاریخی است که بايد از تفکر اصیل سوسیالیسم تمایز یابد. 👤سردبیر @enegasht_ir
کسانی که بیشتر می فهمند بیش تر انتقاد می کنند؛ کسانی که کمتر می فهمند بیش تر مخالفت می کنند! @enegasht_ir
تنهایی می تواند خوب یا بد باشد اما احساس تنهایی کشنده است.....
دلمان برایتان خیلی تنگ شده. این روز ها خیلی به بودنت نیاز داریم. خیلی حرف های در دل مانده بغض فرو خفته در گلو شده. چه می شود گفت وقتی از دنیا گله داری و آغوش پدرانه شنوای راهنمایی نیست. راستی حالا پدر معنای تازه ای در ذهن مشوشمان یافته....‌.. "انّا لا نعلم منه الّا خیرا" @enegasht_ir
هدایت شده از پونز
📍 می‌دونستید از نظر جامعه‌شناسان یا جوجه جامعه‌شناسان اوپن مایند، ما در حال دوقطبی کردن جامعه دانش آموزان و افزایش گردونه نفرت و خشونت هستیم؟ یعنی اگر حکومت دست این طایفه بود با همین انگیزه ما رو دار می‌زدند😂😂 🔰 درسته ما با فلسفه انقلاب کردیم اما اجرا را سپردیم به این جامعه‌شناسا، تهش شد فتنه بنزینی و این همه شکاف اجتماعی. شاید اگر شریعتی زنده بود، نظرش درباره فلاسفه عوض می‌شد و می‌رفت روی جامعه‌شناسا 📌 @ponezs
✒ 🔹️ حداقل کاری که کرد شروع جریان گفتمان برای انقلاب بود. 🔸️ما حق نداریم کسی را بی جهت از ولایت معصوم خارج کنیم. همه دلسوزان این مملکت با هر سلیقه ای که ما را در اصول انقلاب و میهن قبول دارد باید در وحدت کلمه نگهداریم. همه نباید شبیه هم باشند. 🔹️قشر خاص که در بخش خاصی از مذهب برداشتی دارد نباید خود را محور قرار دهد و جامعه را دفع کند. 🔸️نسل جدید بازتابی جهانی در این کنش تأسف بار رقم زد که مسئول این خسارت تمام متولیان تربیتی و فرهنگی در جای جای این نظام است‌. 🔹️نظام اسلامی مان خسارت اصلی را از این بی تدبیری ها و جریان نفوذ و جنگ شناختی دشمن دید. 🔸️بجای تخریب با سلیقه های گوناگون، به وصیت شهید مطهری عمل کنیم و نه استاد مارکسیست بلکه مسلمان شیعه وطن دوست مخالف را با خود در حل بحران ها همدل کنیم. پ. ن: اگر قیامتی در کار است ما مقصریم؛ خیلی هم مقصریم. @enegasht_ir
💠وقتی اسلام با روح یک ملت اجین شود؛ عبادت پدیده ای انسانی است💠
به علت اختلال اینترنت برخی فعالیت ها با اندکی تعویض از سر گیری می شوند. با تشکر
این عکس حکایت جوهر قلم است. جوهر در حرکت است تا آنکه به قلب مخاطبش بنشیند. اینگونه آرام می گیرد. @enegasht_ir