eitaa logo
ادیان و فرق
100 دنبال‌کننده
94 عکس
76 ویدیو
16 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
زندگی صبحی و تاریخ بابیگری.pdf
1.84M
📚 خاطرات زندگی صبحی و تاریخ بابیگری و بهائیگری 👈 مجموع دو کتاب: «کتاب صبحی» و «پیام پدر» ✍️ مؤلف: فضل‌الله مهتدی 🔸 به كوشش و مقدمه: هادی خسروشاهی و مهناز رئوفی
📜 اعتراف فاضل مازندرانی (مبلغ و نویسنده ی مشهور بهائی) به امی نبودن علی محمد باب (مدعی دروغین) 📜 و چون تلمذ سيد باب به صغر سن در مکتب شيراز نزد معلمي کامل به وضع و مقدار درخور آن ايام مسلم در تاريخ و حضور چندي در محضر درس حاجي سيد کاظم رشتي به کربلا در ايام شباب نيز مصرح در کلمات خودشان است و آثار خطي به غايت زيبايشان در دسترس عموم مي باشد، مرادشان از اميت اين است که تحصيلات علميه به ترتيب و تدرج از مقدمات به درجه ي عاليه به نوعي که معمول و متداول ايام بود مانند شيخ احسائي و سيد رشتي و علما "اصحابشان و غيرهم از علماء" ننمودند و اين را به تشبيه و تقريب به حال جد امجد اعلاي خود اميت گفتند ... منبع: اسرار الآثار خصوصي (حرف الف)، ج1، ص191و192. ✍️ يکي از ادعاهاي طرفداران آيين هاي جعلي بابيت و بهائيت، امي بودن علي محمد باب (مدعي دروغين) مي باشد.
📜 کتاب مقدس (سفر پیدایش): درد زایمان و حکمرانی مردان بر زنان عذاب الهی برای زنان است! ✍️ و به‌ زن‌ گفت‌: «اَلَم‌ و حمل‌ تو را بسيار افزون‌ گردانم‌؛ با الم‌ فرزندان‌ خواهي‌ زاييد و اشتياق‌ تو به‌ شوهرت‌ خواهد بود و او بر تو حکمراني‌ خواهد کرد». منبع: عهد قديم، سفر پيدايش، باب سوم، فقره ي 16.
✡️ از تبعید بابلی تا تخریب معبد (١) 1️⃣ در دورانی ١٣۴ساله (از ٧٢٠ تا ۵٨۶ پیش از میلاد)، بر دولت یهود حکومت می‌کرد. در این دوران، دولتی است کوچک در کنار شهر-دولت‌های فنیقی (کنعانی) و فلسطینی که سرزمین آنان در حوزهٔ اقتدار دو امپراتوری بزرگ «آشور» و «مصر» قرار دارد. 2️⃣ با مرگ آشوربانیپال، پادشاه قدرتمند آشور، این امپراتوری رو به افول نهاد. از سال ۶٢۶ق.م، که دورانی طولانی از سلطهٔ خشن را از سر گذرانیده بودند در اتحاد با قبایل سامی کلدانی به‌رهبری نبوپولاسر، تهاجم به آشور را آغاز کردند. 3️⃣ در سال ۶٢٣ق.م شهرهای اصلی آشور به تصرف نبوپولاسر کلدانی و متحدین ایرانی‌اش درآمد. بقایای دولت آشور در سرزمین‌های شمال‌غربی بین‌النهرین استقرار یافتند؛ و به تکاپوی خود علیه کلدانی‌ها و ایرانی‌ها ادامه داده و با حمایت نظامی ، فرعون مصر، تهاجم به سرزمین‌های از دست رفته را آغاز نمودند. 4️⃣ در این زمان، با ازدواج ، پسر نبوپولاسر، با امتیس، دختر هووخشتر، پادشاه ماد، جبههٔ متحد کلدانی‌ها و ایرانی‌ها تقویت شد. 5️⃣ سرانجام، در سال ۶٠۵ق.م ارتش متحد مصر و آشور در جنگی سخت با ارتش کلدانی و متحدین ایرانی‌اش، به‌فرماندهی بخت‌النصر، شکست خورد و به حیات امپراتوری مهیب آشور پایان داده شد. کمی پس از این جنگ بخت‌النصر به جای پدر پادشاه بابل شد.
✡️ در تاریخ‌نگاری یهود، دومین مظلومیت بزرگ یهودیان است. اما این ماجرا نیز مانند سایر مظلوم‌نمایی‌های یهودی، دروغی بزرگ بیش نیست.
✡️ از تبعید بابلی تا تخریب معبد (٢) 1️⃣ در کوران این حوادث، «شاه و اشرافیت یهود» نه در جبههٔ و کلدانی‌ها، بلکه متحد فرعون مصر و دولت آشور هستند! 2️⃣ در زمان جنگِ با ارتش فرعون مصر و متحدین آشوری‌اش (۶٠۵ق.م) شاه یهود بود. او شاه دست‌نشانده‌ای بود که وی را به قدرت رساند و متحد و خراج‌گزار فرعون بود. 3️⃣ بخت‌النصر، به‌رغم پیروزی بر ارتش مصر، به قلمرو «دولت کوچک یهود» تعرض نکرد؛ و تنها از این پس یهویاقیم خراج سالیانهٔ خود را به «دولت بابل» تقدیم می‌کرد. 4️⃣ تمکین یهویاقیم به بخت‌النصر ٣سال بیشتر دوام نیاورد و از این زمان عاصی شد! عصیان شاه یهود به‌خاطر پیوند با اتحادیهٔ جدیدی بود که در شرق مدیترانه با مشارکت ٣ دولت کوچک فلسطینیِ غزه، اشقلون و اشدود و دولت‌های صور و اورشلیم در زیر رهبری فرعون مصر شکل گرفت. 5️⃣ در نتیجه، در سال ۵٩٨ق.م بخت‌النصر به غرب لشکر کشید، حکمرانان و رجال هوادار مصر در ۵ دولت فوق را به‌عنوان به بابل منتقل کرد و حکمرانان محلی موردنظر خود را منصوب نمود. یکی از این تبعیدیان شاه ١٨ساله یهود است که سه ماه پیش با مرگ پدر به قدرت رسیده بود. 6️⃣ این سرآغاز ماجرایی است که در با عنوان «تبعید یهودیان به بابل» نقطهٔ عطفی در تاریخ به‌شمار می‌رود. در این تاریخ‌نگاری، دومین مظلومیت بزرگ یهودیان، پس از انهدام قبایل ده‌گانهٔ شمالی به‌وسیلهٔ امپراتوری آشور است. 👈 این ماجرا نیز دروغی بزرگ بیش نیست.
✡️ اولین ورود به اورشلیم به آرامی و بدون خونریزی انجام شد و سخنی از قتل و غارت و کشتار در میان نیست. وی حتی خاندان سلطنتی یهود را عزل نکرد.
✡️ از تبعید بابلی تا تخریب معبد (٣) 1️⃣ یهویاقیم و پسرش شاهانی ستمگر بودند و در از آنان به نیکی یاد نشده است. در این زمان ، همسر یهویاقیم و مادر یهویاکین، چهرهٔ اصلی و مقتدر دربار یهود است. بنابراین، به‌سان سایر حکومت‌های این‌چنینی، دربار یهود را باید «دربار زنانه» و دولت یهود را «دولت حرمسرا» دانست. 2️⃣ ورود به به آرامی و بدون خونریزی انجام شد و سخنی از قتل و غارت و کشتار در میان نیست. شاه نوجوان یهود، به‌همراه مادر و درباریان و بزرگان شهر، به استقبال پادشاه بابل رفت و بخت‌النصر به شهر وارد شد. 3️⃣ مورخینِ عهد عتیق از بردن خزانهٔ دربار سلطنتی و معبد سلیمان به‌وسیلهٔ بخت‌النصر خبر می‌دهند؛ ولی این قطعاً تنها بخشی از ذخایر است که طبق روال آن زمان، و امروز، به‌عنوان «غرامت جنگی» ضبط شد؛ زیرا در زمان تهاجم دوم بخت‌النصر هنوز ثروت انبوهی را در اورشلیم می‌یابیم. 4️⃣ بخت‌النصر، یهویاکین و مادر قدرتمندش را با گروهی از بزرگان و کاهنان قبایل یهودا و بنیامین و لاویان، به‌همراه هزاران تن از غلامان و کنیزان و خوانندگان و نوازندگان ایشان، به‌همراه خود به بابل برد و عموی ٢١ساله یهویاکین به‌نام را در سِمَت نایب‌السلطنهٔ شاه یهود در اورشلیم منصوب کرد. 5️⃣ بخت‌النصر خاندان سلطنتی یهود را عزل نکرد و حکمرانی بیگانه بر یهودیان نگمارد. انتقال شاهان و رجال هوادار مصر به بابل و نصب حکمرانان جدید محلی که هوادار بابل یا بی‌طرف شمرده می‌شدند، سیاستی بود که بخت‌النصر در دولت‌های فلسطینی نیز اجرا کرد.
✡️ وقتی بخت‌النصر برای بار دوم را تصرف کرد، این شهر به‌تعبیر «کتاب عزرا» در منطقه بود! بخت‌النصر این‌بار را تخریب کرد.
✡️ از تبعید بابلی تا تخریب معبد (۴) 1️⃣ دو سال پس از انتقال یهویاکین و مادرش به بابل، نخو درگذشت و فرعونی جدید به‌نام به قدرت رسید و سیاستی تهاجمی را علیه اتحاد و کلدانی آغاز کرد. 2️⃣ چهار سال پس از صعود فرعون جنگ‌طلب جدید، شاهان کوچک شرق مدیترانه (دولت فنیقی صور، فلسطینی‌ها و نایب‌السلطنه یهود) بار دیگر به دست‌نشاندگان و متحدین مصر بدل شدند. 3️⃣ در ۵٨٩ق.م پسمتیخوس نیز درگذشت و فرعونی جدید به‌نام به قدرت رسید. آپریس سیاست تهاجمی علیه اتحاد ایران و بابل را ادامه داد. 4️⃣ سرانجام، در ۵٨٧ق.م بار دیگر به‌سوی سرزمین‌های غربی به حرکت درآمد و در کوران جنگ با ارتش مصر در تابستان ۵٨۶ق.م را به تصرف درآورد؛ شهری که در آن زمان، به‌تعبیر «کتاب عزرا»، در منطقه به‌شمار می‌رفت. 5️⃣ بخت‌النصر را تخریب کرد، گروهی از اشراف شورشی یهود را به قتل رسانید، صدقیا را کور کرد و به بابل برد و حکمرانی از را در رأس اتباع گمارد. 6️⃣ تنها یک تهاجم خارجی نبود؛ پیامدِ محتومِ یک دوران طولانی بحران اجتماعی در درون سرزمین یهود نیز بود که در موج جدیدی از «جنبش پیامبری» نمود یافت. از این‌رو در «عهد عتیق» گاه «سقوط اورشلیم» به خداوند نسبت داده می‌شود و بخت‌النصر ابزار اجرای کیفر الهی است. ✍️ استاد عبدالله شهبازی