eitaa logo
نوشته‌های انقلابی
1.4هزار دنبال‌کننده
333 عکس
103 ویدیو
16 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔖 پایان جلوه‌فروشی غرب [۱]. آخرین نظریه، در مکاتب بشری که نظام سلطه توانسته است با کمک آن، مردم دنیا را به بردگی بکشد، نظریۀ لیبرال‌دموکراسی است؛ شعار فریبنده‌ای که در قرن‌های اخیر، با اغواگری ذهن‌ها و با شعار آزادی و دموکراسی، به غارت کشورها پرداخته است. اما دیری نخواهد پایید که رود خروشان مردم‌سالاری دینی، خس‌وخاشاک دموکراسی غربی را شسته و از صحنۀ روزگار محو خواهد نمود؛ زیرا مشروعیت این نظام، بر پایۀ محکمی بنا نشده و متکی بر رأی اکثریتی است که با آزادی افسارگسیخته، تا حد حیوانیت تنزل یافته‌اند. چگونه می‌توان رأی انسانی را که از او تعبیر به حیوانی پیشرفته یا ماشینی پیچیده می‌کنند، معتبر دانست و ادارۀ امور جهان را به اوسپرد؟! به خصوص که دموکراسی غربی، در چهارچوب منافع و خواست صاحبان قدرت و ثروت قرار دارد و رأی مردم، تنها در همان چهارچوب اعتبار پیدا می‌کند. اگر رأی مردم برخلاف خواستۀ آن‌ها باشد، کمترین ارزشی نخواهد داشت. از این رو، رهبر فرزانۀ انقلاب، مردم‌سالاری غربی را نوعی «جلوه فروشی» خواندند و فرمودند: «دموکراسی، حتی در کشورهای خودشان هم، یک مردم‌سالاری حقیقی نیست؛ جلوه‌فروشی به‌وسیلۀ تبلیغات رنگین و پول‌های بی‌حسابی است که در این راه خرج می‌کنند... بسیار غافلانه است اگر کسی در داخل جوامع ما و در میان امت اسلامی، خیال کند که غربی‌ها باید بیایند به ملت‌های ما دموکراسی و مردم‌سالاری یاد بدهند». (۱۴ خرداد ۱۳۸۵، بیانات در مراسم ارتحال امام خمینی). [۲]. از دیدگاه اسلام، خداوند در عالم تکوین، انسان‌ها را به گونه‌ای آفریده است که می‌توانند بار مسئولیت ادارۀ امور جامعه را به دوش کشند. در عالم تشریع نیز، همۀ لوازم یک حکمرانی خوب را در اختیارشان، قرار داده‌ است؛ یعنی با فرستادن آیین‌نامۀ حکومتی، در قالب کتب آسمانی و منصوب کردن مجریان الهی، با «اسم یا رسم» یاری‌شان نموده است. آنها را مکلف کرده تا برای ادارۀ امور جامعه و سالار بودن خود، قیام کنند. در آیه ۲۵ سوره حدید نیز، خداوند فلسفۀ ارسال رسل و انزال کتب را یاری رساندن به مردم، برای قیام به قسط، معرفی نموده است. انسان‌ها در جامعۀ عدالت‌محور می‌توانند به کمک مجریان الهی و قوانین دینی، بستر مناسب برای رسیدن به حیات طیبه؛ یعنی خوشبختی دنیا و آخرت را فراهم‌سازند. [۳]. حال، باید دید ملت ایران در این مسیری که در پیش گرفته، تا چه اندازه، موفق بوده و توانسته است مسیر پیشرفت را طی کند و به مهم‌ترین هدف خود که تمدن‌سازی است، دست‌یابد؟ رسیدن به تمدن نوین اسلامی، مهم‌ترین هدفی است که برای تحقق آن، می‌بایست چهار گام بزرگ، در مسیر پیشرفت همه‌جانبه، برداشته می‌شد. گام اول، ایجاد انقلاب اسلامی بود. سپس در گام‌های بعدی، نظام سازی، دولت سازی و جامعه‌سازی می‌بایست اتفاق می‌افتاد. ما معتقدیم ملت ایران، در مدت ۴۳ سال گذشته، دائماً در صحنه بوده و با همراهی رهبران خود، در حال برداشتن گام‌های پیشرفت، یکی پس از دیگری است. گام اول، در جهانی برداشته شد که اکثر کشورها، به وضع موجود‌شان، ولو تحت سلطۀ استعمار، قانع بودند و عرضۀ انقلاب‌کردن نداشتند، ملت ایران، به رهبری امام خمینی، قیام کرد و در سال ۵۷، با سرنگون کردن رژیم منحوس پهلوی، انقلاب شکو‌ه‌مند اسلامی را به پیروزی رساند. پس برداشتن گام اول؛ یعنی «اصل انقلاب»، خود، بزرگ‌ترین پیشرفت، در مسیر تمدن‌سازی و نشانۀ حرکت در صراط مستقیم است. [۴]. گام دوم در مسیر پیشرفت و تمدن‌سازی، تشکیل نظام مردم‌سالاری دینی بود. «مردم‌سالاری دینی، یک حرف جدید است، یک ترتیب تازه، برای زندگی است، یک سبْک جدید، برای زندگی ملّت‌ها است؛ خواستند این پیام که پیامِ مقاومت است، پیامِ ایستادگی است، پیامِ عدم تسلیم در مقابل زورگویی است، پیامِ مقابلۀ با ظلم است، پیامِ مقابلۀ با تبعیضِ بین‌المللی است [به گوش مردم دنیا] نرسد؛ خواستند این پیام را خفه کنند؛ هدف این بود... خب حالا پاسخ ملّت ایران چه بود؟ ملّت ایران همۀ این هدف‌ها را خنثی کرد و خودش را بالا کشید، و درست نقطۀ مقابل آن کاری که آنها می‌خواستند اتّفاق بیفتد، اتّفاق افتاد. این‌که گفتم این، یک فصل بسیار شورانگیز است و فصل هیجان‌آوری است، از این‌جهت است. ملّت، درست، عکس آنچه آنها دنبالش بودند و آرزویش را داشتند و برایش این‌همه خرج کردند، نقطه‌ی مقابل آن را به تحقّق رساند». (۳۰ شهریور ۱۴۰۱، بیانات در دیدار پیش‌کسوتان و فرماندهان دفاع مقدس).و عنصر اراده ملی را که جان‌مایۀ پیشرفت همه‌جانبۀ حقیقی است در کانون مدیریت کشور وارد کرد». (۲۲ بهمن ۱۳۹۷، بیانیه گام دوم انقلاب). ✍ پروانه حاجی‌حسنی @enqelabi_nevesht کانال نوشته‌های انقلابی
نوشته‌های انقلابی
#یادداشت #جنگِ‌نرمِ‌سخت بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔖 پایان جلوه‌فروشی غرب
📝 در ادامه مطلب... [۵]. در این نوع حکمرانی بی‌نظیر، «پایۀ مشروعیت حکومت، فقط رأی مردم نیست؛ بلکه پایۀ اصلی، تقوا و عدالت است؛ منتها تقوا و عدالت هم بدون رأی و مقبولیت مردم، کارایی ندارد، لذا رأی مردم هم لازم است، اسلام برای رأیی مردم، اهمیت قائل است». (۲۶ آذر ۱۳۸۲، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان قزوین). مردم از این جهت که دارای کرامت حقیقی و تحت هدایت الهی‌اند و بر اثر تعلیم و تربیت صحیح، خواست‌شان در جهت آرمان‌ها و ارزش‌های والا قرار گرفته‌است، رأ‌ی‌شان معتبر است و در چهارچوب دین، حق‌شان و تکلیف‌شان این است که برای رسیدن به حیات طیبه، حاکم عادل باتقوا انتخاب کنند. به همین خاطر، جرأت پیدا کردند وارد عرصۀ حکمرانی شوند و در ادارۀ امور جامعه، نقش‌آفرینی کنند. از طرفی، حکمرانان نیز جرأت پیدا کردند به مردم، میدان دهند و آنها را وارد عرصۀ حکمرانی کنند. علاوه بر این، مردم و حکمرانان توانستند این پیام عظیم را به جهان مخابره کنند و الگوی عملی به دنیا ارائه نمایند. بنابراین، ملت ایران، دومین گام بزرگ را در جهت تحقق آرمانهای انقلاب برداشت و با ایجاد نظام مردم‌سالاری دینی، دموکراسی غربی را به چالش کشید و جدول تنظیم‌شدۀ غرب را که مبتنی بر نظام سلطه‌گری و سلطه‌پذیری بود، به‌ هم‌ ریخت و نظم جدید جهانی را رقم زد. همان نظمی که اخیرا رهبر فرزانۀ انقلاب، خبر از حاکمیت قریب‌الوقوع آن داد. [۶]. هم‌اکنون در حال برداشتن سومین و دشوارترین گام هستیم؛ که ایجاد دولت اسلامی است. حال، در پاسخ به سوال کسانی که میگویند چرا برداشتن گام سوم، این‌قدر طولانی شده، باید به تحریفی که در اذهان مردم، دربارۀ مفهوم مردم‌سالاری رخ داده است، اشاره کرد که ناشی از تلاش مذبوحانۀ دشمنان در تحریف حقایق و کم‌کاری مسئولان فرهنگی، در تبیین حقایق است. متأسفانه با این تحریف، تکلیف مردم در مواردی، به شرکت در انتخابات و تعیین مسئولان کشور، تنزل یافته‌است در حالی که رهبر انقلاب، با استناد به آیات قرآن و معارف دینی، تکلیف را بسی سنگین‌تر از این، بیان نموده‌اند و انتخابات را تنها یکی از جلوه‌های مردم‌سالاری دینی دانسته و می‌فرمایند: «مردم بر اساس دین اسلام، سالار زندگی اجتماعی خود هستند؛ یعنی علاوه بر حق انتخاب حاکمان خود، در همۀ امور زندگی، صاحب رأی و تصمیم هستند». (۳ آذر ۱۳۹۵، بیانات در دیدار بسیجیان). نظارت بر مسئولین، یاری مسئولین، مطالبه گری از آنها و هدایت آنها بر عهدۀ مردم است و مردم، همه‌کارۀ نظام‌اند؛ زیرا همیشه حق و تکلیف، باید هم‌طراز با هم، مطرح شوند. اگر خداوند، مهم‌ترین حقوق را که رسیدن به حیات طیبه؛ یعنی خوشبختی دنیا و آخرت است، برای مردم قرار داده است، پس مهم‌ترین تکلیف‌ها را نیز باید بر عهدۀ آنها گذاشته باشد که عبارت است از بازسازی انقلابی ساختارها و انتخاب مجریان الهی و یاری‌دادن‌شان برای ایجاد تمدن نوین اسلامی. تنها در این صورت است که دولت اسلامی قدرت‌مند شکل می‌گیرد و راه برای ایجاد جامعۀ اسلامی و در نهایت تمدن اسلامی، هموار می‌شود. ✍ پروانه حاجی‌حسنی @enqelabi_nevesht کانال نوشته‌های انقلابی
🔘 کانال رسمی مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری @t_manzome_f_r 🔻 لینک برخی از کانال‌های زیر مجموعه‌ی طرح تبیین منظومه فکری رهبری 🎥 کانال ویدیوهای رهبر انقلاب @video_khamenei 🔊 کانال صوت‌های رهبر انقلاب @khamenei_voice 💫 کانال استیکر موضوعی بیانات رهبری @stiker_tabyin ┄┅══════┅┄ 📘 کانال کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن @ketabetarhekoli 📕 کانال کتاب همرزمان حسین (علیه‌السلام) @hamrazmane_hussain 🔉 کانال صوت کتاب همرزمان حسین (علیه‌السلام) @hamrazman_voice ┄┅══════┅┄ 🔹 کانال چهارده معصوم (علیهم‌السلام) @tabyin_Chahardah_Masoom 🔸 کانال امام خمینی (رحمةالله‌علیه) @tabyin_imamkhomeini 🔹 کانال اربعین در کلام رهبری @tabyin_arbaein 🔸 کانال اسرائیل در کلام رهبری @downwith_Israel 🔹 کانال انگلیس در کلام رهبری @downwith_England 🔸 کانال آمریکا در کلام رهبری @downwith_america 🔹 کانال مشروطه در کلام رهبری @tabyin_mashrote ┄┅══════┅┄ ▫️کانال حجةالاسلام‌والمسلمین اسماعیل فخریان @fakhrian_ir ▪️کانال رسانه گفتمان انقلاب اسلامی @rasaneh_enqelab ▫️کانال قرارگاه جهادی شهید حاج‌قاسم سلیمانی @sh_qasemsoleimani ▪️کانال بیانات رهبری @bayanat_rahbari ▫️کانال اخبار مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری @akhbar_tabyin ▪️کانال اجتماع خانوادگی اصحاب حق @ashab_haq ▫️کانال نوشته‌های انقلابی @enqelabi_nevesht ▪️کانال آموزش استیکرسازی @amozesh_stiker ▫️کانال سه‌شنبه‌های امید و پیشرفت https://eitaa.com/omid_pishraft
◇• حجةالاسلام والمسلمین فخریان: نقشِ تو در نقشۀ ولیّ جامعه چیست؟ ▪️توابین چه کسانی بودند؟! •⇜ عابدترین آدم‌های روی زمین، بسیار نماز می‌خواندند و روزه می‌گرفتند، اما در نقشه ولیّ نبودند! در تاریخ آمده است که سلیمان بن سِرد خزائی برای این‌که مردم کوفه را هم‌فکر و هم‌هدف و همراه نکرده است، هم خودش توفیق نصرت امام را پیدا نمی‌کند، و هم اجازه نمی‌دهد مردم به نصرت امام بروند و پس از این‌که حسین علیه‌السلام را می‌کشند این‌ها وجدان درد می‌گیرند، به میدان می‌روند برای کشته شدن! •|| شهید آن است که در نقشه امام نقش آفرینی کند، در نصرت امام خونش بریزد، توّابین، شما که در نصرت امام نبودید، از چه به میدان آمده‌اید؟! @t_manzome_f_r ▫️مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرگذشتِ استعمار اشاره مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به کتاب‌ «سرگذشت استعمار» با نگاهی به نحوه ثروت‌آفرینی کشورهای اروپایی از طریق نظام سلطه @enqelabi_nevesht کانال نوشته‌های انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ این‌جا ایران نیست؛ این‌جا جمهوری فدرالِ آلمان، مرکز و قلبِ اروپاست. 🔹موج دستگیری کاربران فضای مجازی منتقدِ دولت توسط پلیس آلمان🔻 ➖حمله پلیس آلمان به بیش از ۹۰ خانه در ۱۴ ایالت از ۱۶ ایالتِ این کشور برای دستگیری برخی از کاربران فضای مجازی ➖اتهام: توهین به سیاست‌مداران، شایعه‌پراکنی و تحریک به خشونت در پیام‌رسان‌ها و فضای مجازی #جهاد_تبیین #ملتِ_بیدار #برای_ایران @enqelabi_nevesht کانال نوشته‌های انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
28.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ملتِ پیروِ خطِ امام نماهنگِ «آخرِ خطِ آمریکا» به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو برای پخش در روزهای ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ آذر @enqelabi_nevesht کانال نوشته‌های انقلابی
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔖 کمی اروپایی باشیم 🔴 «همه‌ی کشورهای دنیا روی فضای مجازی خودشان دارند اِعمال مدیریّت می‌کنند، [در حالی که] ما افتخار می‌کنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کرده‌ایم! این افتخار ندارد. فضای مجازی را بایستی مدیریّت کرد». (رهبرانقلاب، ۱۴۰۰/۰۱/۰۱) ⭕️ می‌توانیم، نمونه‌ای از اعمال مدیریت در فضای مجازی را در تنش اخیر بین توییتر و مقامات اروپایی ببینیم. تیه ری برتون، کمیسر امور بازار داخلی اتحادیه اروپا از مالک توییتر خواست تا به مقررات اتحادیه اروپا پایبند بماند. ♦️ از جمله قوانینی که مقام اتحادیه اروپا خواستار اجرای آن شده‌اند، امتناع از اتخاذ رویکرد دلبخواه در فعال‌سازی مجدد حساب کاربری کاربران مسدودشده، مقابلهٔ شدید با دروغ‌رسانی (disinformation) و موافقت با ممیزی مستقل این پلتفرم تا سال آینده است. 🔴 این درگیری میان توییتر و مقامات اروپایی رویِ فضای مجازی، کار را به جایی رساند که اروپا توییتر را تهدید به مسدودسازی و سفارش تبلیغاتی ندادن به این شبکه اجتماعی کرد و از سوی دیگر، ایلان ماسک هم به فکر ساخت موبایل خود افتاد. 🔹اگر از رویکرد دوگانه اروپا نسبت به انتشار اخبار در غرب و ایران، بگذریم. این مواضع، میزانِ حساسیتِ حکمرانی بر فضای مجازی را نشان می‌دهد. امری که با وجود تاکیدهای زیاد رهبر انقلاب، در نگاه برخی از مدیران همچنان باید «رها» و «یله» باشد. ✍ نسا خلیلی @enqelabi_nevesht کانال نوشته‌های انقلابی
بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم 🔖 جریان گفتمان‌ساز 📌. در جو اختناق پس از کودتای ۲۸ مرداد، در جریان سفر نیکسون(معاون رئیس جمهور آمریکا) که از عاملان کودتا بود؛ دانشجویان دانشگاه تهران در محیط دانشگاه دست به اعتصاب و تظاهرات زده و انفجاری در فضا به‌وجود آوردند. این اعتراض با سرکوب گارد شاهنشاهی و شهادت سه تن از دانشجویان همراه شد؛ بدین سبب ۱۶ آذر باید با ماهیت ضدسلطه‌اش شناخته شود. از آن زمان، در ادوار و وقایع مختلف -از نهضت روحانیت ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۷ پیروزی انقلاب، از تشکیل سپاه پاسداران و جهاد سازندگی تا شروع دفاع مقدس، تحرکات دانشجویی وجود داشته است. حرکت پیروزمندانه برای تسخیر سفارت پرروی زیاده‌خواه آمریکا در واکنش به خباثت‌های آن‌ها از اقدامات مهم جنبش‌های دانشجویی است. 📌. «مسئله‌ی آرمان‌خواهی در دانشگاه‌ها -که در زبان متعارف به او گفته می‌شود جنبش دانشجویی- در کشور ما تاریخ بسیار جالبی دارد. این را از این جهت می‌گویم و رویش تکیه می‌کنم که این حرکت باید ادامه پیدا کند و این چیزی نیست که بتواند متوقف بشود؛ چون کشور در شرایطی است و نظام جمهوری اسلامی، ساخت و ویژگی‌ها و مختصاتی دارد که حتماً جنبش دانشجوئی در کنارش بایستی حضور داشته باشد. این جنبش دانشجوئی در کشور ما در تاریخِ ثبت شده و شناخته شده‌ی خود، همیشه ضد استکبار، ضد سلطه، ضد استبداد، ضداختناق و به‌شدت عدالت‌خواه بوده است. این ممیزات جنبش دانشجوئی ما از روز اول است تا امروز. اگر کسی مدعی جنبش دانشجوئی باشد، اما این ممیزات را نداشته باشد، صادق نیست. دست جنبش دانشجوئی نمی‌تواند در دست کسانی باشد که در فلسطین قتل عام می‌کنند، در عراق جنایت می‌کنند، در افغانستان مردم را از دم تیغ می‌گذرانند؛ این جنبش دانشجوئی نیست».(۲۴آذر ۱۳۸۷، بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت‌). 📌. آری، خصوصیات جنبش دانشجویی ضدیت با استکبار، فساد، اشرافی‌گری، حاکمیت تجمل‌گرایانه و زورگرایانه و گرایش‌های انحرافی است؛ این دانشجویان‌اند که با حضور فعال و موثر در صحنه‌ها، فضای فکری ساخته و گفتمان‌های سیاسی و انقلابی را در جامعه حاکم می‌کنند. در روزهای پیش رو انتظار می‌رود که دانشجویان -که موتور پیشران حرکت هستند- با این ماهیت و با بصیرت انقلابی جنبش‌های خود را پایه‌ریزی کرده و برای اعتلای کشور، راهکار و گفتمان ارائه دهند؛ تا اینکه عده‌ای نتوانند به نام دانشجو با هتاکی و فحاشی آب در آسیاب دشمن ریخته، از انقلاب برهنگی سخن به میان آوردند. ✍ فاطمه حاتمی @enqelabi_nevesht کانال نوشته‌های انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🔖 روزِ حقارتِ ماندگار آمریکا [۱]. روز ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ خورشیدی، دولت حاکم ایران توسط کودتایی نظامی با رهبری سرلشکر فضل‌الله زاهدی با درخواست مستقیم بریتانیا سرنگون شد. در این کودتا دخالت مستقیم افسران اطلاعاتی آمریکا و نفرات لجستیک سفارت آمریکا و حمایت دولت ایالات متحده آمریکا نیز دخیل بودند. کودتا ضددولت مصدق پس از آن امکان‌پذیر شد که ابتدا دولت آمریکا طی عملیاتی به نام «عملیات آژاکس» ایران را در آشوب و هرج‌ و مرجی فروبرد که راه را برای سقوط مصدق هموار کرد.  [۲]. تقریباً چهار ماه از کودتای ۲۸ مرداد و اختناق سرکوبِ عجیب همه نیروها گذشته بود که زمزمه‌هایی از ورود «نیکسون»، معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران شنیده شد. سال ۱۳۳۲ یعنی ۲۵ سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی؛ آن روزها دانشجویان معترض به کودتای ۲۸ مرداد و معترض به آمریکا، به عنوان اعلام اعتراض به ورودِ «نیکسون» که «عامل کودتای ۲۸ مرداد» بود، در روز ۱۶ آذر در محیط دانشگاه تهران اعتصاب و تظاهرات می‌کنند و سرکوب می‌شوند. در این ماجرا سه نفر هم کشته می‌شوند. «این دانشجوها، «دانشجوهای ضد نیکسون»، «ضد سلطه» و «ضد آمریکا» بودند.»(بیانات رهبر انقلاب، ۲۴ آذر ۸۷). اگرچه این اعتراضات در ظاهر به جایی نرسید، اما این تحرکات ضد سلطه و ضد آمریکا، تحقیر بزرگی برای آنها به همراه داشت، چرا که اولین فریاد «مرگ بر آمریکا» از همان زمان و قبل از ظهور انقلاب در ایران رخ داد. البته پس از آن هم تا سال ۱۳۴۲ که «نهضت روحانیت» در کشور شکل گرفت، جنبش دانشجویی کم و بیش تحرکاتی داشت، اما هربار به شدت سرکوب می‌شد. از سال ۴۲ تا قبل از پیروزی انقلاب در سال ۵۷، دانشجویان همراه و هم‌دوش علما، روحانیون و انقلابیون حرکت می‌کردند. «تسخیر لانه‌ی جاسوسی» در سال ۵۸ نیز به دست «دانشجویانِ مبارزِ خطِ امام» صورت گرفت. جنبشی که امام خمینی «رحمت الله علیه» آن را «انقلابی بزرگتر از انقلاب سال ۵۷ نامیدند. زیرا در انقلاب ۵۷، مردم شاه را از کشور بیرون کردند، اما در تسخیر لانه‌ی جاسوسی، مردم و دانشجویان آمریکا را از ایران بیرون کردند.» (بیانات رهبر انقلاب ۱۱ آبان۹۰). با شروع دفاع مقدس در سال۵۹ حضور دانشجویان در جبهه‌های دفاع مقدس نیز بسیار چشمگیر بود. حضور شهدای گرانقدر دانشجو؛ چون «شهید علم‌الهدی» و «شهید قدوسی» و نیروهای مخلص دانشجوی «عملیات فتح‌المبین»، «عملیات محمد رسول الله»(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)، همه مایه‌ی فخر و مباهات این نظام و گواه حضور همیشه در صحنه‌ی دانشجوی خط امام در تمام این سالها، برای حفظ تمامیت و استقلال ایران عزیز است و نشان از حقارت آمریکا در چشم فرهیختگان این مرز و بوم دارد. [۳]. آری! نگاه حقیقی به «جنبش دانشجویی»، یک «جنبش ضد فساد»، «ضداشرافی‌گری»، «ضد حاکمیت تجمل‌گرایانه و زورگویانه» و «ضد گرایش‌های انحرافی» است. دانشجویان این مرز و بوم، حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم با «ایجاد فضای فکری مدیریت شده»، «گفتمان ساز» و «حرکت‌آفرین» بودند. این چهره‌ی دانشجویان حقیقت‌جوی ایران عزیز و مقتدر است. دانشجوی استکبار ستیزی که «امیدوار به رسیدن به آرمانهای بزرگ» و «موتور حرکت جامعه» است، «بازوی مطالبه‌گری» ، «پیگیری‌کننده» و هشداردهنده برای کشور و نظام اسلامی است و امروز یکی از وظایف جدی جریان دانشجویی در کشور، دستیابی به حوزه‌ی فن‌آوری، علمی و تبدیل آن به حوزه ثروت است که باید با جدیت برای آن برنامه‌ریزی شود و دانشجو با یک نگاه جهادی به آن دست پیدا کند، چراکه «دانش، آشکارترین وسیله‌ی عزت و قدرت است» و یکی از مهمترین رسالت‌های دانشجو را تعیین می‌کند‌. ✍ آمنه عسکری‌منفرد @enqelabi_nevesht کانال نوشته‌های انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم‌الله‌‌الرحمن‌الرحیم 🔖 نقش امید در صحنه جنگ رسانه‌ای [۱]. «امروز یک جریانی در داخل کشور و خارج کشور وجود دارد برای دمیدن روح یاس به جای دمیدن روح امید، یک شرط اساسی برای پیشرفت عبارت است از امید».(بیانات در دیدار استادان و نخبگان دانشگاه‌ها ۸ خرداد ۹۸). مشکلات نباید ما را متوقف و ناامید کند، زیرا ناامیدی، مانند سَمّی است که به انسان تزریق می‌شود و او را زمین‌گیر می‌کند. امروز مسئله‌ی «امید» یکی از نقاط محوری در حرکت رو به جلوی ملت ایران است. در نگاه رهبر انقلاب، «امید، بزرگترین قوّه محرّکه انسان است». امید به موفقیت، هر انسانی را به حرکت وادار می‌کند، ولی امروز دشمنانِ ما سعی می‌کنند افق آینده را تیره و تار نشان دهند و جوانان را ناامید کنند. توطئه‌ای که میدان اصلی ظهورش «جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی» است. [۲]. دشمن امروز در قالب جنگ رسانه‌ای با لحنی دوستانه، امّا مزوّرانه، دست چُدنی خود را زیر دستکش مخملی به سوی ملت ایران دراز کرده‌ است. دشمنی که درخت تناور انقلاب را با چهل‌و‌اندی سال بالندگی در مقابل خود می‌بیند، تمام توان خود را به خدمت گرفته تا آینده انقلاب را در نظر ما، خصوصاً جوانان تیره‌وتار نشان دهد و بذر ناامیدی را در دل ما بپاشد.در این صورت، ما برای حضور در صحنه‌ جنگ،  نیازمند شناخت و هوشیاری نسبت به دشمن هستیم. «هوشیاری نسبت به اقدامات دشمن و آرایش جنگی او در عرصه‌ رسانه»،  شناخت صحیح و دقیق نسبت به جوانب این جنگ» و «هوشمندی برای مقابله و جلوگیری از تحقق اهداف دشمن در جنگ رسانه‌ای»، به صورت مکرر در هشدارها و توصیه‌های سالهای اخیر رهبر انقلاب مطرح شده است. [۳]. بسیار خطرناک است که فضای تبلیغاتی کشور، فضایی باشد که مردم را، دچار «اضطراب» یا «دچار یأس و ناامیدی» کند. دشمن القا می‌کند که نظام اسلامی ناتوان است و باعث ناامیدی می‌شود.از طرفی ارائه‌ تصویری مخدوش و منفور از نقاط قوّت ما می‌کند. دشمن درصدد آن است که ما از نقاط قوّت خودمان صرف‌نظر کنیم و از عناصر اقتدار ملّی خودمان دست برداریم تا راحت‌تر بتواند بر کشور ما و آینده‌ ما مسلّط بشود، به همین خاطر، نقاط قوّت نظام اسلامی و ملت ایران را به‌عنوان نقاط چالش‌آفرین معرفی می‌کند، برای اینکه ملّت ایران را نسبت به آنها "دلسرد" کند. تبلیغات گسترده و متراکم دشمن علیه توانمندی‌ها و دانش هسته‌ای، اقتدار موشکی و عدالت‌خواهی جمهوری اسلامی با همین هدف صورت می‌گیرد. در نگاه کلان‌تر، دشمن به دنبال آن است که «احساس بُن‌بست» را به مردم تزریق کند، در حالی خودش به بن‌بست رسیده است. [۴]. یکی از نقاط امید ما، «فرسودگی تمدن غرب» است. امروز تمدّن غربی در حال زوال است، حتّی خود اندیشمندان غربی هم این را احساس کرده‌اند و بر زبان می‌آورند. «تمدّن غربی و مادّی در مقابل ما قرار دارد و رو به فرسودگی است و این یکی از نقاط امیدبخش ما است.»( بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان، ۱ خرداد ۹۸). ایشان با اشاره به تجربیات موفق ملت ایران و دستاوردهای مهم نظام اسلامی در عرصه‌های گوناگون، همواره بر عوامل امیدبخشِ حقیقی تأکید کرده‌اند: «شهدای کشور، کسانی هستند که به ماها یاد دادند باید امیدوار بود»؛ یعنی رزمندگان ما در شرایطی وارد میدان رزم شدند که واقعاً به حسب محاسبات عادّی هیچ امیدی به پیروزی نبود، ولی در نهایت، دفاع مقدّس، به عزّت جمهوری اسلامی تمام شد، این امید را رزمندگان به ما دادند؛ یعنی در همه‌ی شرایط،  باید به نصرت الهی امیدوار باشیم و این امید را در دلها تقویت کنیم. [۵]. ما نباید دچار ناامیدی بشویم، چون خدا می‌فرماید «لا تَایئَسوا مِن رَوحِ اللهِ اِنَّه لا یَایئَسُ مِن رَوحِ اللهِ اِلَّا القَومُ الکافِرون»: از رحمت خدا مایوس نشوید که فقط کافران از رحمت خدا مایوس می‌شوند.( ۸۷/ یوسف) پس ما که کافر نیستیم، چرا باید مأیوس باشیم؟ «ما امیدواریم که بتوانیم بینی این قدرتهای مستکبر را به خاک بمالیم و می‌توانیم این کار را بکنیم، امیدواریم، تلاش کنیم، همّت کنیم، بخواهیم، به خدا توکّل کنیم، از خدا بخواهیم، می‌شود.»(بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری،۲۳اسفند ۹۷) گاهی انسان با توجّه به توانایی‌های دشمن مایوس می‌شود و درنتیجه دست به هیچ اقدامی نمی‌زند؛ در صورتی که انسان باید با توکّل بر خدا و امیدوارانه وارد میدان بشود. ✍ مرضیه عاصی @enqelabi_nevesht کانال نوشته‌های انقلابی
نوشته‌های انقلابی
#یادداشت #جنگِ‌نرمِ‌سخت بسم‌الله‌‌الرحمن‌الرحیم 🔖 نقش امید در صحنه جنگ رسانه‌ای [۱]. «امروز یک جر
📝 در ادامه مطلب... [۶]. «شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره‌ی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است.»(بیانیه گام دوم انقلاب، خطاب به ملت ایران۲۲ بهمن ۹۷) ما باید امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده داشته باشیم. بدون این نگاه، هیچ گامی نمی‌توان برداشت.  سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن ضعف‌ها و کوچک نشان دادن یا انکار پیشرفت‌های بزرگ، برنامه‌‌ی همیشگی هزاران رسانه‌ی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ماست؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌ هستند که با سوءاستفاده از آزادی‌ در خدمت دشمن حرکت می‌کنند. ✍ مرضیه عاصی @enqelabi_nevesht کانال نوشته‌های انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ نماهنگ | صبح سه‌شنبه 🎤 حاج مهدی رسولی (سلام‌الله‌علیها) ┅─═ 🇮🇷 ═─┅ کانال سه‌شنبه‌های امید و پیشرفت🔻 https://eitaa.com/omid_pishraft
بسم الله الرحمن الرحیم 🔖 آری! فاطمه، فاطمه است. 🕊 اگر روزی ابعاد شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) برای ذهن‌های ساده و چشم‌های کوته‌بین انسان‌ها آشکار می‌گشت، ضمیرِ روشن و فطرتِ الهی، قطعاً گواهی می‌داد که او سرور همه‌ی زنانِ عالم است؛ چراکه «فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) فجرِ درخشانی است که از گریبان او، خورشید امامت، ولایت و نبوت درخشیده است. آسمان بلند و رفیعی است که در آغوش آن، ستاره‌های فروزان ولایت قرارگرفته است.»(بیانات رهبر انقلاب، ۳۰ مهر ۷۶ ). 🕊 بانویی که در ۱۸ سالگی به درجه‌ی والایی از مقام طهارت، مقامات معنوی، عرفانی و حکمت می‌رسد. با قدرتِ تحلیلِ مسائلِ سیاسی و آینده‌نگری، قدرت برخورد با عظیم‌ترین مسائل زمان خود را دارد. فاطمه مادر حسنین (علیهما‌السلام) است، آنها که سید و بزرگ اهل بهشت هستند و در دامان پاکیزه‌ی مادری تربیت شدند که به عنوان «اسوه» مطرح می‌شود. «فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) با آن عظمت و جلالت، در محیط خانه و در طول دوران زندگی زناشویی، علی (علیه‌السلام) را به خشم نیاورده و حتی یک بار هم سرپیچی نکرده. در محیط خانه یک همسر و یک زن است، آنگونه که اسلام می‌گوید.» (بیانات رهبر انقلاب، ۲۵ آذر ۷۶). 🕊 نکته‌ی مهم در زندگی معمولی این بزرگوار، جمع بین زندگی یک زنِ مسلمان در رفتارش با شوهر و فرزندان و انجام وظایفش در خانه از یک طرف و وظایف یک انسانِ مجاهدِ غیورِ و خستگی‌ناپذیر در برخوردش با حوادث سیاسی مهم، بعد از رحلت رسول‌اکرم (صلی‌الله‌علیه) از طرف دیگر است. او به مسجد می‌آید، سخنرانی و موضع‌گیری و دفاع می‌کند، حرف می‌زند. یک جهادگر به تمام معنا و خستگی‌ناپذیر و محنت‌پذیر است. همچنین ایشان یک عابد شب‌زنده‌دار، قیام‌کننده‌ی لله، خاضع و خاشع برای پروردگار است. در محراب عبادت، این زن جوان مانند اولیای‌کهن الهی، با خدا راز و نیاز و عبادت می‌کند. جمع کردن این ابعاد در وجود یک انسان، نقطه‌ی درخشانِ زندگی فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها) است. «بعضی گمان می‌کنند انسان عابد، متضرّع و اهل دعا و ذکر، نمی‌تواند یک انسان سیاسی باشد؛ یا بعضی خیال می‌کنند کسی که اهل سیاست است - چه زن و چه مرد - و در میدان جهاد فی‌سبیل‌الله حضور فعال دارد؛ اگر زن است، نمی‌تواند یک زنِ خانه با وظایف مادری و همسری و کدبانویی باشد و اگر مرد است، نمی‌تواند یک مردِ خانه و دکان و زندگی باشد. خیال می‌کنند اینها باهم منافات دارد. در حالی که از نظر اسلام، این امور نه تنها منافات و ضدیت ندارد، بلکه شخصیتِ انسانِ کامل را می‌سازد.» (بیانات رهبر انقلاب، ۲۲ آذر ۶۷). 🕊 آری! فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) از جهت «خردمندی»، «فرزانگی»، «عقل و معرفت»  الگو و سرمشق است. از بُعد «عبادت و مجاهدت»، «حضور در صحنه‌ی تصمیم‌گیری‌های عظیم اجتماعی»، «خانه‌داری»، «همسرداری»، «تربیت فرزندان صالح»، سرمشق و الگو است. زیرا زندگی این بانوی بزرگ اسلام نشان می‌دهد که زنِ مسلمان، برای ورود در صحنه‌ی سیاست و میدان کار و تلاش و نیز ایفای نقش فعال در جامعه، همراه با تحصیل، عبادت، همسرداری و تربیت، می‌تواند پیرو فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) باشد. اکنون مضمون جملات معروف دکتر شریعتی در مورد این بانوی بزرگوار معنی پیدا می‌کند، آنجا که قلم چنین نگاشت؛ «فاطمه، فاطمه نیست؛ چون دختر خدیجه‌ی کبراست، چون همسر و هم‌سنگ علی (علیه‌السلام) است، چون دختر پیامبر عظیم‌الشأن اسلام است، مادر حسنین و مادر زینب کبرا است. «این‌ها همه هست و این‌ همه، فاطمه نیست.» آری! با وجود این همه فضیلت، کاملترین وصف برای نشان‌دادن ابعادِ وجودِ این بانوی بزرگوار اسلام این است؛ «فاطمه، فاطمه است.» ✍ آمنه عسکری‌ منفرد @enqelabi_nevesht کانال نوشته‌های انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🔖 زنِ حقیقی، دلباخته انقلاِبِ اسلامی 📌. در جلسهٔ یک روزِ پاییزی، جوِّ آرامی حاکم‌ بود، هر‌کس در مورد وقایع اخیر و اغتشاشات، نظر‌می‌داد؛ از مهسا امینی، گرانی و نداشتن شغلِ جوان‌ها تا آزادی. سخنران هم، با حوصله گوش‌می‌داد. ناگهان صدای بلند و مقتدرانه‌ای، توجّه همه را به خود جلب‌کرد. برگشتم نگاهش کردم خانمی بود حدوداً چهل ساله با موها‌یی بیرون آمده و مانتویی با آستین‌های کوتاه، چه با‌صلابت صحبت می‌کرد! گفت:« این وضعیت پوششِ من است حجاب درست و حسابی‌ام ندارم شالم همیشه وسطِ سَرم، همسرم هم، سپاهی و نظامی نیست که بگی به این دلیل این حرف‌ها رو می‌زنم. در همهٔ این سال‌ها کسی از طرفِ نظام به خاطرِ حجاب به من چیزی نگفت؛ ما زن‌ها در ایران بیشتر از هر‌جای دیگه آزادیم، بیشتر از اونی که فکرش رو بکنید آزادیم ولی ما نمی‌تونیم بی‌حیا باشیم؛ آزادیم امّا بی‌حیایی و هرزگی تو خونِ ما زنانِ ایرانی نیست؛ ما هیچ وقت نمی‌پسندیم که مملکتِ ما به این وضع دچار بشه». یادِ صحبت‌های آیت‌الله خامنه‌ای افتادم: « خانم‌هایی بودند که در عرف معمولی به آن‌ها می‌گویند« خانم بد‌حجاب» ؛ اشک هم از چشمش دارد می‌ریزد. حالا چه کار‌کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است جان، دلباختهٔ به این اهداف و آرمان‌هاست. او یک نقصی دارد. مگر من نقصی ندارم؟ نقصِ او ظاهر است، نقصِ این حقیر باطن است. نمی‌بینید « گفتا شیخا هر آنچه گویی هستم/ آیا تو چنان که می‌نمایی هستی؟» ما یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید». (آیة الله خامنه‌‌ای، ۱۹مهر۱۳۹۷). صدایش را کمی بلند‌تر کرد و گفت: «خانم‌ها ماهواره رو از خانه‌هاتون جمع کنید، بچه‌هاتون رو نَنِشونید پای ماهواره؛ مراقبِ بچه‌هاتون باشید. دشمن داره با این پیام‌‌رسان‌ها، ماهواره و بازی‌های کامپیوتری خانواده‌ها رو از هم می‌پاشونه». در این میان هر‌کس نظری می‌داد. یکی می‌گفت:«ماهواره نباشه دیگه چیزی نیست که نگاه کنیم تلویزیون ایران هم که فقط پیام بازرگانیه». گروه موافق و مخالف نظر می‌دادند. این بار از بیکاری گفت:«در کشور ما فرصت‌های شغلی زیاده ولی عدّه‌ای تمایل به این کارها ندارند». با گفتنِ این حرف همهمه شروع شد می‌گفتند:«نفست از جای گرم بلند میشه با این حقوق‌ها میشه زندگی کرد؟ کارمون شده فقط تأمینِ خُرد و خوراک‌مون، به مسافرت هم نمی‌رسیم. لابد، حقوق‌تون خیلی خوبه که، اینطوری حرف می‌زنی». او ادامه داد: «همسرم مکانیک است وضعیت من هم مثلِ شماست؛ مشکل اینجاست که ما خرج‌های اضافه داریم؛ چیز‌هایی رو می‌خریم که لازم نیست؛ تحت تأثیر تبلیغاتِ ماهواره و فضای مجازی، درست خرج نمی‌کنیم، پس‌انداز نمی‌کنیم برنامه‌ریزی نداریم، تحصیل‌کرده‌های ما فقط دنبالِ کار‌های دولتی‌اند؛ تن به هر کاری نمی‌دهند وگرنه کار زیاده». در این لحظه سخنران هم برای تأیید حرف این خانم خاطره‌ای را نقل کردند و از مضرّاتِ استفادهٔ رهای ماهواره و فضای مجازی برای فرزندان گفتند. زمان به اتمام می‌رسید. در میانِ حرف‌های موافقین و مخالفین، حرف‌های آن خانم بی‌حجاب، که در مقابلِ هجمه‌های قابل رؤیت و غیر‌قابلِ‌ رؤیت در دنیا از سوی دشمنان این‌گونه مقاوم بود، نور امیدی بود برای جهاد تبیین بیشتر؛ برای در میدان بودن. برای حرف‌های حسابی که زد تشویقش کردیم و به او دست مریزاد گفتیم. جملهٔ آخری که گفت، این بود: «نترسید حرف‌تون رو بزنید از انقلاب و کشورتون دفاع کنید». به راستی روحِ عزت ملّی در زنان کشور ما زنده است. و گفتمانِ اسلام دربارهٔ زنِ ایرانی، زنِ حقیقی‌ مؤمنی است که در زنان نجیبِ کشورِ ما متجلّی است. ✍ فاطمه مباشرامینی @enqelabi_nevesht کانال نوشته‌های انقلابی
14001105_42677_192k.mp3
4.04M
🔹هیئت، کانون جهاد است؛ جهاد فی‌سبیل‌الله، جهاد در راه احیای مکتب اهل‌بیت، مکتب امام حسین (علیه السّلام)، مکتب شهادت... هیئت، محلّ جهاد تبیین است. ▪️بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ‌••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※•• @khamenei_voice @t_manzome_f_r
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از اسماعیل فخریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام زمان چه کسانی را برای حکومتش گزینش می‌کند؟ 🗣 حجت‌الاسلام والمسلمین فخریان 📆 شب اول فاطمیه اول ۱۴۴۴ ه.ق 📍هیأت‌میثاق‌ با شهدا، یاسوج @fakhrian_ir
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔖 دختری‌ام ۱ 📌. در یک خلوت مادر دختری، سوار بر ارابه‌ی خاطرات شیرین مادر، به سال‌هایی دور سفر کردیم. سال‌هایی که دخترکی بوده و ساکن زمانه‌ای که نمی‌دانسته به این زودی اینقدر متحول خواهد‌شد. مادرم می‌گفت آن‌روزها در آبادی محل زندگی ما مدرسه‌ای نبود و من برای درس‌خواندن، پاییز و زمستان و بهار را به منزل مادربزرگم در شهر می‌رفتم. عاشق درس و مدرسه و یادگیری چیزهای جدید بودم. تمام کارهای منزل مادربزرگ را با عشق و سرعتِ تمام انجام می‌دادم تا زودتر به نوشتن و خواندن بپردازم. بماند که چون از لحاظ مالی ضعیف بودیم و قدرت خرید دفتر به تعداد دلخواه نداشتیم، برای نوشتن مشق جدید باید مشق‌های قبلی را پاک می‌کردم اما همین‌کار کسالت‌بار را با تمامِ ذوق انجام می‌دادم تا اینکه کلاس پنجم تمام شد و برای تابستان به آبادی و منزل پدری برگشتم. به امید این که دوباره ماه مهر فرا برسد و به شهر برگردم و به کلاس بالاتر بروم. اواخر شهریور شد، اما حرفی از رفتن نبود. هرچه که بیشتر به مهر نزدیک می‌شدیم، غوغای درونم بیشتر می‌شد تا اینکه بالاخره دل به دریا زده و خجالت را کنار گذاشتم و نزد مادرم رفتم و گفتم:«ننه! بابا من را کی به شهر می‌برد؟» مادرم گفت:«برای چه؟» گفتم:«نزدیک مدرسه است، مگر هر سال همین موقع به شهر نمی‌رفتم؟» مادرم گفت:«باشد! به پدرت می‌گویم.» اما سردی چهار ماهِ سردِ سال، از همین چهار کلمه‌ی مادر بر جانم لرزه انداخت. مثل همیشه نزدیک غروب، پدر خسته و کوفته از کار پرمشقت و کم‌سود رعیتی در زمین ارباب به خانه آمد. من هم به عنوان دختر بزرگ خانه و گل سرسبد بابا با چای و شام گرم از او پذیرایی کردم. وقتی داشت برای خواب آماده می‌شد به مادرم سوال صبح را یادآور شدم. مادرم با مکث و بی‌میلی تمام به پدرم خواسته‌ام را گفت. پدر اخمی غلیظ در‌هم‌کشید و قاطعانه گفت:«دختر بیشتر از این درس نمی‌خواند. همین که خط نوشتن و خواندن یاد گرفتی کافیست. دیگر حرفش را نشنوم.» با بغضی سنگین و دل‌شکسته و سری پرسوال به بستر خواب رفتم. بعد از نماز صبح و صبحانه، پدر را با ظرف ناهار راهی زمین ارباب کردم و سراغ مادرم رفتم. ننه! پاشو؛ توروخدا پاشو. چرا دیشب به بابا حرفی نزدی؟ چرا چیزی نگفتی؟ مادرم گفت:«دختر! جواب همین بود که شنیدی.» کلی گریه و زاری و التماس کردم. دلیل آوردم، شاهد آوردم، قسم دادم که ننه من عاشق درس و مدرسه‌ام اما افاقه نکرد. نطقم بسته شد و با بغضی دل‌گیر مشغول کارهای روزمره شدم. در سن ۱۱ سالگی کدبانویی بودم. مادرم از شهر و خانه و زندگی شهری به روستا آمده بود. با گذشت چند سال و به‌دنیاآوردن چند فرزند، هنوز هم خوی شهری داشت و علاقه‌ای به کار سخت در منزل روستایی نداشت. برای همین از چهارسالگی خانه‌داری را به طور رسمی شروع کرده بودم. نمی‌دانم من که برای مدرسه به شهر می‌رفتم مادرم با امور خانه چه می‌کرد؟ بعد از صبحانه مادر به بیرون از منزل رفت. قبل از نماز ظهر به خانه برگشت اما تنها نبود و آسید مرتضی بزرگ و ریش‌سفید آبادی هم همراه مادر وارد منزل شد. مادرم مرا صدا زد و گفت:«بیا آسید مرتضی با تو کار دارند.» سلامی لرزان و ترسان و خجل کردم. آسید مرتضی که همیشه عرق‌چین سبزی برسرداشت و عبای قهوه‌ای بر شانه و اخمی درهم کشیده، این بار با اخمی مضاعف رو به من کرد و با صلابت گفت:«دختر جان مادرت حرف‌هایی برایم زد، نشنوم دیگر از این خانه حرف مدرسه بیرون بیاید،درس و مدرسه‌ای که فرنگی‌ها به ما یاد بدهند و با عقاید و سلیقه‌ی آنها کار کند برای دخترهای دسته‌گل ما خوب نیست؛ والسلام. حالا بپر یک چای تمیز بیاور.» از هیبت و صولت آسید مرتضی چنان رعشه‌‌ای بر بدنم افتاده‌بود که تا چند لحظه میز سماور را پیدا نمی‌کردم، نه که پیدا نکنم، می‌دیدم و نمی‌دیدمش. ایشان مرد مومنی بودند و همیشه مردم آبادی را در بزنگاه‌های خطرناک بیم می‌دادند. خیلی با اقدامات ضددینی رژیم مخالفت می‌کردند و هیچ ترسی هم از ساواک و... نداشتند. ریزودرشت مردم آبادی هم دل‌باخته‌ی ایشان بودند. خلاصه هر طور بود خودم را جمع کرده و برایش چای بردم. لب پله‌ی حیاط کوچک خانه نشسته‌بود و نمی‌دانم چطور داغ‌داغ چای را نوشید و رفت. بعد از بسته‌شدن در خانه مادر گفت:«شنیدی! دیگر ادامه نمی‌دهی.» تسلیم شدم اما قانع نه. ✍ فاطمه مهدوی @enqelabi_nevesht کانال نوشته‌های انقلابی