eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.7هزار دنبال‌کننده
837 عکس
199 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ به نظر من اشعار مولانا اصول اصول دین ما هستند. نباید از اشعار دیوان شمس دور باشیم. 📝 ◾ شعر مولوی را شما ببینید. اگر فرض کنید کسی به به خاطر زبان مخصوص دسترسی نداشته باشد، که خیلی از ما نداریم و آن را کسی یک قدری دور دست بداند؛ مثنوی مولوی که خودش میگوید و هو اصول اصول دین، واقعا اعتقاد من هم همین است. ____ _ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
حافظ برای حال الان ما گفته : چرا حافظ چو میترسیدی از هِجر ، نکردی شُکر ایام وصالش ...؟ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
✅ اسطوره‌ی بازدارندگی قانون! تمام توان جبهه انقلاب در ایده‌ی «بازدارندگی» خلاصه شده است و بیش از یکسال است که از ارکان نظام تا کف بدنه‌ی مذهبی مطالبه و پیگیر مکانیسم‌ها و فناوری‌های کنترل‌گری شده‌اند. حالا با لایحه‌ی جدید این وضعیت به اوج خود رسیده و سایه‌ی «اسطوره‌ی بازدارندگی» در قانون حجاب حسابی بر طرفداران حجاب سنگینی می‌کند. بازدارندگی گویی دارد نوعی تقدس و بداهت پیدا می‌کند و همه‌ی گفتارها از بازدارندگی قانون آغاز شده و به آن هم تمام می‌شود. این شده کلیت نظام حکمرانی ما. ما نیز به حکم همین سایه‌ی سنگین گویی مجبوریم تمام توان‌مان را اینجا متمرکز کنیم و مجبوریم به عنوان اولین و آخرین رسالت‌مان نوعی قانون واقعا بازدارنده و کنترل‌کننده را تخیل کنیم. آن قانون چیست؟ چگونه می‌تواند رضای دل ما را بدست بیاورد؟! فضا به شدت احساسات‌زده است و در این فضای احساساتی مردها اتفاقاً سهم بسیاری داشته‌اند. آنها گاه با خاطرات دهه‌‌ی شصت خودشان را تسکین می‌دهند و گاه برایشان مکانیزم‌‌های کنترلی غربی قبله‌ی آمال می‌شود. این فانتزی‌گرایی خود هم محصول رمانتیک‌شدن نگرش‌ها و گفتارهاست و هم ناشی از تجربه‌ی شکست و انفعال پس از اتفافات این سالها! درحالیکه نه مقدور و مطلوب است که حوائج امروز خود را با قواعد دهه‌‌های پیشین رفع و رجوع کنیم و نه ممکن و مراد است که خود را یکسره به سازوکارهای انضباطی دولت مدرن بسپاریم. اصلاً الهیات ما اجازه‌ی سازوکارهایی استیلایی یا مدرن را نمی‌دهد! نمی‌دانم چرا برخی مذهبی‌ها حتی در مسئولان گاهی این‌قدر باستان‌گرا و سلطنتی می‌شود و نمی‌دانم چرا برخی دیگر حتی در مسئولان اینقدر مدرن و مدهوش غرب! همه مطالبه‌ی قانون بازدارنده را دارند اما نمی‌گویند قانون چگونه می‌تواند بازدارنده باشد؟! باور کنید حجاب موضوعی منحصربفرد است، خیلی روی تمثیل‌ها حساب نکنید! پرسشی که معمولاً مغفول و مسکوت است این است که واقعا در این شرایط چگونه از قانون توقع بازدارندگی می‌رود؟ چگونه اراده‌های شکل‌گرفته بر کشف حجاب که گفتمان پشتیبان نیرومندی هم دارد قرار است شکسته بشود؟ تا کجا؟ تا کدام مصادیق؟ چگونه؟ آیا روشن نیست به هر میزانی که بدون استمداد از قدرت مردم، بر شدت قانون پافشاری می‌کنیم داریم سطح حماسه و قهرمانی را در مخالفین حجاب بالا می‌بریم؟ آیا مشخص نیست در پس این دراماتیک و سلحشوری شدن کشف حجاب دارد همبستگی‌ها و حلقه‌های متنوع مردمی علیه حجاب و قانون شکل می‌گیرد؟ مردم کجای این ماجرا هستند؟ معلوم است که باید قانون باشد و دقیق‌ترین و اصولی‌ترین لوایح در دستور کار قرار بگیرد؛ اما بگویند از تمام کارهای لازم، چقدر روی ظرفیت این کار حساب کرده‌اند؟ آیا پنداشته‌اند که کارایی و کارآمدی قانون در تمام اعصار و قرون ثابت است و قرار نیست جوهر قانون بدون پشتوانه‌ی گفتمانی و مردمی روز به روز کمرنگ‌تر بنویسد؟ پرسش دیگری که به آن جواب نمی‌دهند این است که در فرض زاییده شدن چنین بازدارندگی‌ای، چشم‌انداز تمام این تلاش‌ها چیست؟ در فرض برآوردن شدن آمال و اجرای چنین قانون واقعاً بازدارنده‌ای، یکسال، پنج‌سال یا ده سال بعد در چه وضعیتی به سر خواهیم برد؟ چه سناریوهایی محتملی پس از بازدارنده‌ترین قوانین به جریان خواهد افتاد؟ آیا در آرام کردن خشم و غیرت خود هستیم؟ واقعاً می‌خواهم بدانم بازدارندگی قانون دقیقاً چیست و چه سهمی در حل معضل ما دارد؟ اصلاً این قانون خودش پیوست قهری چه چیزی است؟ برداشت بنده این است که ما بیشتر بلیط‌های قانونی‌مان را تا امروز خرج کرده‌ایم. فی‌الواقع تنها کاری هم که کرده‌ایم همین بوده است و امکان‌های قانون هم متاسفانه به ذخائر لایزال زیرزمینی یا آسمانی متصل نیست. هیچ گفتمان حاکمی از قانون حمایت نمی‌کند و عموم مردم علیرغم این که موافق اصل حجاب‌اند (توضیح دارد) پشتیبان این دست ورودها نیستند! قدرت سخت قانون خود نیز به قدرت نرم مردم و اراده‌های عمومی احتیاج دارد و مدخل درگیر کردن اراده‌های مردمی گفتمان است! ضمناً گمان نشود ما در تمام این سالها صرفاً با قانون توانسته‌ایم حجاب را حفظ کنیم و تنها یک اقلیت چموش از دست ما در رفته‌اند! در تمام این سالها هم داشتیم از مخزن تاریخ و فرهنگ زن ایرانی مصرف می‌کردیم؛ زنهایی که امروز گفتمان یاری‌دهنده‌ای ندارند و در ممارست شخصی و فطری حجاب و حیا را درونی کرده‌اند! برای جمع‌بندی تمام سوال من این است که اگر واقعی نگاه می‌شود و سهم قانون در «طرح کلی حجاب» چندان هم نیست چرا تمام توان ما دارد خرج ظرفیت‌ها فرصت ما می‌شود؟! از بالاترین ارکان و مدیران فرهنگی کشور تا بدنه‌ی تشکل‌های دانشجویی و بدنه عمومی؟!! @Mahdi_Takallou
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ تلاقی فلسفه مدنی فارابی با اندیشه های هایدگر و دکتر فردید دو بعد مهم اندیشه دکتر #داوری #موسی_نج
📝 اینکه ریشه شکل گیری فلسفه در یونان بود و آنچه در غرب و آنچه در شرق متولد شد از یونان آغاز شد به معنی یونانی بودن سنت فلسفه صدرا نیست و البته اثر پذیری غرب از فلسفه فارابی هم به معنی تلقی درست از سنت فلسفه فارابی نیست. - ادعای یونانی بودن فلسفه اسلامی به مثابه این است که بگوییم چون مسئله وحدانیت خدا قبل از دین اسلام در یونان هم وجود داشت نعوذ بالله پس رسول خاتم هم توحید را از یونان فراگرفته است که صد البته این قیاس باطلی است گرچه کسی موحد بودن امثال ارسطو را هم نفی نمیکند . • مسئله ای که باید در مواجهه با اندیشه جریان آقای داوری به آن توجه داشت نوع خوانش آنان از مسئله فلسفه صدرا و پیوند این خوانش با سنت هایدگر است. • من قصد دارم به خواننده محترم بگویم این دقت نظر منجر به سیاسی کردن مواجه ما با داوری نشود یعنی نگوییم چون او از هایدگر میگوید پس فلان است. میخواهیم بگویم بدانید که او از هایدگر میگوید و میخواهم با این دانستن بپرسید که به راستی سنت صدرا چه سنخیتی با هایدگر دارد ؟ - و صد البته اگر مواجهه ما با نظام صدرا با خود داوری باشد توان قضاوت درباره چنین پرسشی نخواهیم داشت و صرفا مکتبی که از سنت صدرا زائیده شده توان حکم به میزان اصالت سنت صدرایی در داوری را خواهد داشت. - خوانش ناب سنت فلسفی صدرایی صرفا از مدرسه او _ علامه طباطبایی _ فهم پذیر است. - پیش تر همین کانال راهبرد بر اساس قائده بسیط الحقیقه ملاصدرا در کلام مقام معظم رهبری را یادآور شده است و حال باید دید خروجی کدامین خوانش از سنت صدرا ظرفیت تعین بخشی به این راهبرد را دارد؟ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
📝 اینکه ریشه شکل گیری فلسفه در یونان بود و آنچه در غرب و آنچه در شرق متولد شد از یونان آغاز شد به مع
• من فکر میکنم که اندیشه انقلاب ظرفیت در برگرفتن تمام اندیشه هارا در خودش دارد اما این به شرطی هست که حاکمیت نظام صدرایی را برای دربرگرفتن اندیشه های دیگر حفظ کنیم مگرنه در این صورت اصل زیر بنای انقلاب اسلامی را خراب کردیم یعنی حساسیت به خوانش ها در جایی هست که اندیشه صدرایی را حاکم بر بقیه ندانیم.
مرا از انجمن در گوشه‌ی خلوت نشانیدی ولی با مدعی خوش خلوتی در انجمن داری... لینک عضویت در گروه و هنر 🍃 : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
• انتظار تحول علوم انسانی و حل مسئله جامعه با برگه ای که صرفا گواهی میدهد شما فلان تعداد جلسه در دانشگاه برای گرفتن فلان مدرک حاضر بوده‌ اید یک کمدی علمی است. . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
📝 مدرک Ph.D ولد نامشروع برای سنت علمی ایرانی اسلامی. ❖ فکر میکنم اکثر ما ماجرای عدم پذیرش مدرک دکتری افتخاری از سمت دانشگاه تهران که قرار بود به مقام معظم رهبری داده شود را شنیده ایم که ایشان در جواب این پیشنهاد گفته بودند: -این مسئله و ابراز محبت دانشگاهیان برای بنده افتخار است اما از پذیرش آن معذورم و اگر خدای کریم کمک کند به همان مثاق طلبگی متعهدو پایبند خواهم بود. به نظر من این عدم پذیرش دکتری از جانب مقام معظم رهبری یک ریشه تاریخی و فلسفی عمیقی داردکه باید در مفهوم علم و سنت شکل گیری علم در فلسفه اسلامی جستجو کنیم . برای اینکه توجه شما را به نحوه شکل گیری دکتری در جهان مدرن جلب کرده باشم بخشی از توضیح دکتر را در ذیل یادآوری میکنم: - تا قبل از کنت فلسفه و علم تقریبا مفاهیمی مترادف داشتند و تفاوت آن ها نهایتا در حد تفاوت .intellect و reason بود یعنی science نیز ناظر به مراتب جزءی تر علوم و فلسفه ناظر به مراتب عالی تر علوم بود. بقایای معنای پیشین فلسفه ( به معنی غربی آن) همان است که امروز نیز در مفهوم Ph.Dحضور دارد.Ph.D مخفف کلمه لاتین فیلوسوفیای دکتر Pilosophiae Doctor است و برای اعلی درجه از هر علم به کار برده می شود. پارسانیا فلسفه و روش علوم اجتماعی صفحه 95 در مقابل این دیدگاه میتوان مفهوم علم در سنت ایرانی اسلامی خودمان را بازنگری کرد یعنی آنچه غرب برای شکل گیری معنی دکتری در حال حاضر طی کرده است را اساسا ما نمیتوانیم در شکل گیری مفهوم علم و تاریخ علم در سنت خودمان بیابیم. اینکه مفهوم علم در سنت فلسفه ما چیست از ظرفیت این اوراق خارج است اما خواننده محترم را به بحث اتحاد عالم و معلوم در بیان فلاسفه خودمان ارجاع میدهم . •صد افسوس به جای ساخت چهارچوب های هویت بخش متناسب با فرهنگ و مدل سنت علمی خودمان که تمام مسائل جزئی از مقاله نویسی بومی تا اجازه اجتهاد و شاگرد پروری و ... را میتواند در بر بگیرد به بهانه اصلاح وضعیت علمی حوزه و نظم دهی به آن سعی در و انفعال از ساختار های غربی موجود کرده است به طوری که ما برای آنکه بتواند حرف خود را در این بازار عرضه نماید چاره ای جز گرفتن مدرک غیر حوزوی نمیبیند تا شاید بتواند از این راه سنت خود را احیا نماید. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• برای آنکه بدانید بین اسلام واقعی و آنچه بین اسلام معرفی کرده اند‌ چقدر فرق است به تفاوت گستره بحث رساله های عملیه با قرآن رجوع کنید. ___ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
4_5843876534665872981.mp3
5.81M
• ز کرشمه ی زلالت ، ره منزلی نشان ده به کسی که بی تو راهی ، سوی هیچ سو ندارد 📻 عضویت در گروه و هنر ما 🍃 : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
❖ امام خمینی شخصیتی از جنس انبیا و معصومین بود، نباید او را با هیچ یک از شخصیت های دیگر مقایسه کرد. 📝 . . . . • پ.ن؛ او شاید پیامبر نبود اما بی شک از یادآوران بود، یادآور دورانی که ما برای آن آمده بودیم. روحش در کنار انبیاء و معصومین غریق رحمت الهی باد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• قسمت سخت سخنرانی این شعارهای بی وقتی هست که یه عده جوگیر هی دارن میدن...
• سی ثانیه بعد سخنرانی رهبری میاید سخنرایشو توی پخش زنده تحلیل میکنید؟ کی فرصت کردین فکر کنید؟ محتوای سخنرانی امروز اصلا توی تحلیلتون موضوعیتی داشت یا صرفا چندتا جمله ازش میارید که بگین آقام حرف منو میخواست بزنه؟
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ امام خمینی شخصیتی از جنس انبیا و معصومین بود، نباید او را با هیچ یک از شخصیت های دیگر مقایسه کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آن‌ها از آدم می‌ترسند! • فکر کردند کار آخوند پوسیده این است که برود یک گوشه ای احکام حیض و نفاس بخواند. - جلسات درس ولایت فقیه- ۱۳۸۹ ه.ق • سیمافکر ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
📝 بزرگداشت رحلت انسان دینی صرفا سوگواری نیست، احیا است. • انسانی که تازه متولد میشود تنها واجد یک حیات مادی است. او به زحمت میتواند از قوای مادی خود در نهایت مطلوبیت استفاده کند و حتی راه برود او قوه بسیاری از کمالات را دارد اما در ابتدا چیزی جز حیوان نیست. برای آغاز حیوانیت نفوس نوع انسان نمیتوان بزرگداشتی گرفت. • این انسان زمانی که واجد حیات میشود یعنی قوه رشد در او پدیدار میگردد این قوه رشد یعنی اینکه توان رسیدن به نهایت کمال را به اندازه ظرفیت وجودی اش دارا میشود. • موت در بیان عرف گرچه از بین رفتن است که همراه با اندوه و غصه یادآوری می‌شود اما در حقیقت موت انسان آغاز حیات است یعنی موت آخرین مرتبه نفسانی ماست که در این دنیا میتوانستیم آن را به فعلیت برسانیم. • انسان در واقع موقع مرگ نهایت رشد و کمالی که میتوانست در حیات مادی خود کسب کند را واجد گشته است. یعنی مرگ است که به ما نشان میدهد آخرین اثر ما از حرکتی که در طول عمر داشتیم چیست؟ و آنچه از ما مانده است کدام است؟ • با این بیان بزرگداشت در نگاه دینی نه به معنی بزرگداشت غم وماتم آدمی بلکه بازخوانی آخرین مرتبه وجودی اثر فرد راحل است. • این گرامی داشت سوگواری نیست احیا است. اما صرفا برای انسانی که در مسیر حرکت زندگی خود اثری باقی گذاشته باشد میتوان بزرگداشت گرفت مگر نه که صرف زیست مادی که یک امر غیر باقی است را نمیتوان احیا کرد. • از این روست که آن اثری که انسان از خود در طول تاریخ باقی میگذارد نمیتواند دستخوش تحریف شود و بزرگداشت برای انسانی که در زیسته خود به غیر از کمال مادی چیزی را دارا نبود بی فایده و لغو است، چرا که از او چیزی جز اثر فعلی غیر مادی برجای نمانده که بتوان آن را پاس داشت. • پس پاسداشت رحلت ها همان پاسداشت اثر انسان‌است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• یعنی فکر میکنم هیچ رسانه ای نمیتونه مثل این روایتگری اخبار تلویزیون بعد سخنرانی حضرت آقا کسالت بار و خسته کننده و تکراری از بیانات رهبری گزارش بده ...
• گزارش صدا و سیما یه طوریه که فک میکنی سی ساله حضرت آقا چندتا جمله تکراری رو توی سخنرانی هی تکرار میکنه! همینقدر خسته کننده و غیر خلاق و اداری طور و حال بد کن.
• شعری که تنها ده ساعت قبل از پیوستن روح مقدس حضرت امام به ملکوت اعلی از جانب ایشان سروده شد : غم مخور، ایّام هجران رو به‏ پایان می ‏رود این خمارى از سر ما مى‏ گساران مى رود پرده از روى ماه خویش، بالا مى ‏زند غمزه را سر مى‏ دهد، غم از دل و جان مى ‏رود بلبل اندر شاخسار گل هویدا مى‏ شود زاغ با صد شرمسارى از گلستان مى ‏رود محفل از نور رخ او نورافشان مى‏ شود هر چه غیر از ذکر یار، از یاد رندان مى ‏رود ابرها از نور خورشید رخش پنهان شوند پرده از رخسار آن سرو خرامان مى‏ رود وعده دیدار نزدیک است، یاران مژده باد روز وصلش مى رسد، ایّام هجران مى ‏رود 🖤 عضویت در گروه و هنر ما 🍃 : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
🔥 بگشای تربتم را بعد از وفات و بنگر کز آتش درونم دود از کفن برآید.. پ.ن؛ تصویری از پاره کردن کفن رحمه الله علیه توسط مردم در روز رحلت ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
4_5933972720764060009.mp3
1.84M
• روزِ وداعِ من کسی تنگ دلی نمی کند... بس که به دوستیِ او با همه شهر دشمنم 📻 عضویت در گروه و هنر ما 🍃 : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 به جای تکفیر سعی کنید بفهمید آنها چه میخواهند بگویند و دردشان چیست. • من نمیگویم همه عرفا و فلاسفه را تایید بکنید، من میگویم همه را رد نکنید. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef