eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
838 عکس
200 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ تلاقی فلسفه مدنی فارابی با اندیشه های هایدگر و دکتر فردید دو بعد مهم اندیشه دکتر #داوری #موسی_نج
📝 اینکه ریشه شکل گیری فلسفه در یونان بود و آنچه در غرب و آنچه در شرق متولد شد از یونان آغاز شد به معنی یونانی بودن سنت فلسفه صدرا نیست و البته اثر پذیری غرب از فلسفه فارابی هم به معنی تلقی درست از سنت فلسفه فارابی نیست. - ادعای یونانی بودن فلسفه اسلامی به مثابه این است که بگوییم چون مسئله وحدانیت خدا قبل از دین اسلام در یونان هم وجود داشت نعوذ بالله پس رسول خاتم هم توحید را از یونان فراگرفته است که صد البته این قیاس باطلی است گرچه کسی موحد بودن امثال ارسطو را هم نفی نمیکند . • مسئله ای که باید در مواجهه با اندیشه جریان آقای داوری به آن توجه داشت نوع خوانش آنان از مسئله فلسفه صدرا و پیوند این خوانش با سنت هایدگر است. • من قصد دارم به خواننده محترم بگویم این دقت نظر منجر به سیاسی کردن مواجه ما با داوری نشود یعنی نگوییم چون او از هایدگر میگوید پس فلان است. میخواهیم بگویم بدانید که او از هایدگر میگوید و میخواهم با این دانستن بپرسید که به راستی سنت صدرا چه سنخیتی با هایدگر دارد ؟ - و صد البته اگر مواجهه ما با نظام صدرا با خود داوری باشد توان قضاوت درباره چنین پرسشی نخواهیم داشت و صرفا مکتبی که از سنت صدرا زائیده شده توان حکم به میزان اصالت سنت صدرایی در داوری را خواهد داشت. - خوانش ناب سنت فلسفی صدرایی صرفا از مدرسه او _ علامه طباطبایی _ فهم پذیر است. - پیش تر همین کانال راهبرد بر اساس قائده بسیط الحقیقه ملاصدرا در کلام مقام معظم رهبری را یادآور شده است و حال باید دید خروجی کدامین خوانش از سنت صدرا ظرفیت تعین بخشی به این راهبرد را دارد؟ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
📝 اینکه ریشه شکل گیری فلسفه در یونان بود و آنچه در غرب و آنچه در شرق متولد شد از یونان آغاز شد به مع
• من فکر میکنم که اندیشه انقلاب ظرفیت در برگرفتن تمام اندیشه هارا در خودش دارد اما این به شرطی هست که حاکمیت نظام صدرایی را برای دربرگرفتن اندیشه های دیگر حفظ کنیم مگرنه در این صورت اصل زیر بنای انقلاب اسلامی را خراب کردیم یعنی حساسیت به خوانش ها در جایی هست که اندیشه صدرایی را حاکم بر بقیه ندانیم.
مرا از انجمن در گوشه‌ی خلوت نشانیدی ولی با مدعی خوش خلوتی در انجمن داری... لینک عضویت در گروه و هنر 🍃 : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
• انتظار تحول علوم انسانی و حل مسئله جامعه با برگه ای که صرفا گواهی میدهد شما فلان تعداد جلسه در دانشگاه برای گرفتن فلان مدرک حاضر بوده‌ اید یک کمدی علمی است. . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
📝 مدرک Ph.D ولد نامشروع برای سنت علمی ایرانی اسلامی. ❖ فکر میکنم اکثر ما ماجرای عدم پذیرش مدرک دکتری افتخاری از سمت دانشگاه تهران که قرار بود به مقام معظم رهبری داده شود را شنیده ایم که ایشان در جواب این پیشنهاد گفته بودند: -این مسئله و ابراز محبت دانشگاهیان برای بنده افتخار است اما از پذیرش آن معذورم و اگر خدای کریم کمک کند به همان مثاق طلبگی متعهدو پایبند خواهم بود. به نظر من این عدم پذیرش دکتری از جانب مقام معظم رهبری یک ریشه تاریخی و فلسفی عمیقی داردکه باید در مفهوم علم و سنت شکل گیری علم در فلسفه اسلامی جستجو کنیم . برای اینکه توجه شما را به نحوه شکل گیری دکتری در جهان مدرن جلب کرده باشم بخشی از توضیح دکتر را در ذیل یادآوری میکنم: - تا قبل از کنت فلسفه و علم تقریبا مفاهیمی مترادف داشتند و تفاوت آن ها نهایتا در حد تفاوت .intellect و reason بود یعنی science نیز ناظر به مراتب جزءی تر علوم و فلسفه ناظر به مراتب عالی تر علوم بود. بقایای معنای پیشین فلسفه ( به معنی غربی آن) همان است که امروز نیز در مفهوم Ph.Dحضور دارد.Ph.D مخفف کلمه لاتین فیلوسوفیای دکتر Pilosophiae Doctor است و برای اعلی درجه از هر علم به کار برده می شود. پارسانیا فلسفه و روش علوم اجتماعی صفحه 95 در مقابل این دیدگاه میتوان مفهوم علم در سنت ایرانی اسلامی خودمان را بازنگری کرد یعنی آنچه غرب برای شکل گیری معنی دکتری در حال حاضر طی کرده است را اساسا ما نمیتوانیم در شکل گیری مفهوم علم و تاریخ علم در سنت خودمان بیابیم. اینکه مفهوم علم در سنت فلسفه ما چیست از ظرفیت این اوراق خارج است اما خواننده محترم را به بحث اتحاد عالم و معلوم در بیان فلاسفه خودمان ارجاع میدهم . •صد افسوس به جای ساخت چهارچوب های هویت بخش متناسب با فرهنگ و مدل سنت علمی خودمان که تمام مسائل جزئی از مقاله نویسی بومی تا اجازه اجتهاد و شاگرد پروری و ... را میتواند در بر بگیرد به بهانه اصلاح وضعیت علمی حوزه و نظم دهی به آن سعی در و انفعال از ساختار های غربی موجود کرده است به طوری که ما برای آنکه بتواند حرف خود را در این بازار عرضه نماید چاره ای جز گرفتن مدرک غیر حوزوی نمیبیند تا شاید بتواند از این راه سنت خود را احیا نماید. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• برای آنکه بدانید بین اسلام واقعی و آنچه بین اسلام معرفی کرده اند‌ چقدر فرق است به تفاوت گستره بحث رساله های عملیه با قرآن رجوع کنید. ___ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
4_5843876534665872981.mp3
5.81M
• ز کرشمه ی زلالت ، ره منزلی نشان ده به کسی که بی تو راهی ، سوی هیچ سو ندارد 📻 عضویت در گروه و هنر ما 🍃 : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
❖ امام خمینی شخصیتی از جنس انبیا و معصومین بود، نباید او را با هیچ یک از شخصیت های دیگر مقایسه کرد. 📝 . . . . • پ.ن؛ او شاید پیامبر نبود اما بی شک از یادآوران بود، یادآور دورانی که ما برای آن آمده بودیم. روحش در کنار انبیاء و معصومین غریق رحمت الهی باد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• قسمت سخت سخنرانی این شعارهای بی وقتی هست که یه عده جوگیر هی دارن میدن...
• سی ثانیه بعد سخنرانی رهبری میاید سخنرایشو توی پخش زنده تحلیل میکنید؟ کی فرصت کردین فکر کنید؟ محتوای سخنرانی امروز اصلا توی تحلیلتون موضوعیتی داشت یا صرفا چندتا جمله ازش میارید که بگین آقام حرف منو میخواست بزنه؟
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ امام خمینی شخصیتی از جنس انبیا و معصومین بود، نباید او را با هیچ یک از شخصیت های دیگر مقایسه کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آن‌ها از آدم می‌ترسند! • فکر کردند کار آخوند پوسیده این است که برود یک گوشه ای احکام حیض و نفاس بخواند. - جلسات درس ولایت فقیه- ۱۳۸۹ ه.ق • سیمافکر ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
📝 بزرگداشت رحلت انسان دینی صرفا سوگواری نیست، احیا است. • انسانی که تازه متولد میشود تنها واجد یک حیات مادی است. او به زحمت میتواند از قوای مادی خود در نهایت مطلوبیت استفاده کند و حتی راه برود او قوه بسیاری از کمالات را دارد اما در ابتدا چیزی جز حیوان نیست. برای آغاز حیوانیت نفوس نوع انسان نمیتوان بزرگداشتی گرفت. • این انسان زمانی که واجد حیات میشود یعنی قوه رشد در او پدیدار میگردد این قوه رشد یعنی اینکه توان رسیدن به نهایت کمال را به اندازه ظرفیت وجودی اش دارا میشود. • موت در بیان عرف گرچه از بین رفتن است که همراه با اندوه و غصه یادآوری می‌شود اما در حقیقت موت انسان آغاز حیات است یعنی موت آخرین مرتبه نفسانی ماست که در این دنیا میتوانستیم آن را به فعلیت برسانیم. • انسان در واقع موقع مرگ نهایت رشد و کمالی که میتوانست در حیات مادی خود کسب کند را واجد گشته است. یعنی مرگ است که به ما نشان میدهد آخرین اثر ما از حرکتی که در طول عمر داشتیم چیست؟ و آنچه از ما مانده است کدام است؟ • با این بیان بزرگداشت در نگاه دینی نه به معنی بزرگداشت غم وماتم آدمی بلکه بازخوانی آخرین مرتبه وجودی اثر فرد راحل است. • این گرامی داشت سوگواری نیست احیا است. اما صرفا برای انسانی که در مسیر حرکت زندگی خود اثری باقی گذاشته باشد میتوان بزرگداشت گرفت مگر نه که صرف زیست مادی که یک امر غیر باقی است را نمیتوان احیا کرد. • از این روست که آن اثری که انسان از خود در طول تاریخ باقی میگذارد نمیتواند دستخوش تحریف شود و بزرگداشت برای انسانی که در زیسته خود به غیر از کمال مادی چیزی را دارا نبود بی فایده و لغو است، چرا که از او چیزی جز اثر فعلی غیر مادی برجای نمانده که بتوان آن را پاس داشت. • پس پاسداشت رحلت ها همان پاسداشت اثر انسان‌است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• یعنی فکر میکنم هیچ رسانه ای نمیتونه مثل این روایتگری اخبار تلویزیون بعد سخنرانی حضرت آقا کسالت بار و خسته کننده و تکراری از بیانات رهبری گزارش بده ...
• گزارش صدا و سیما یه طوریه که فک میکنی سی ساله حضرت آقا چندتا جمله تکراری رو توی سخنرانی هی تکرار میکنه! همینقدر خسته کننده و غیر خلاق و اداری طور و حال بد کن.
• شعری که تنها ده ساعت قبل از پیوستن روح مقدس حضرت امام به ملکوت اعلی از جانب ایشان سروده شد : غم مخور، ایّام هجران رو به‏ پایان می ‏رود این خمارى از سر ما مى‏ گساران مى رود پرده از روى ماه خویش، بالا مى ‏زند غمزه را سر مى‏ دهد، غم از دل و جان مى ‏رود بلبل اندر شاخسار گل هویدا مى‏ شود زاغ با صد شرمسارى از گلستان مى ‏رود محفل از نور رخ او نورافشان مى‏ شود هر چه غیر از ذکر یار، از یاد رندان مى ‏رود ابرها از نور خورشید رخش پنهان شوند پرده از رخسار آن سرو خرامان مى‏ رود وعده دیدار نزدیک است، یاران مژده باد روز وصلش مى رسد، ایّام هجران مى ‏رود 🖤 عضویت در گروه و هنر ما 🍃 : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
🔥 بگشای تربتم را بعد از وفات و بنگر کز آتش درونم دود از کفن برآید.. پ.ن؛ تصویری از پاره کردن کفن رحمه الله علیه توسط مردم در روز رحلت ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
4_5933972720764060009.mp3
1.84M
• روزِ وداعِ من کسی تنگ دلی نمی کند... بس که به دوستیِ او با همه شهر دشمنم 📻 عضویت در گروه و هنر ما 🍃 : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 به جای تکفیر سعی کنید بفهمید آنها چه میخواهند بگویند و دردشان چیست. • من نمیگویم همه عرفا و فلاسفه را تایید بکنید، من میگویم همه را رد نکنید. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🎥 به جای تکفیر #فلاسفه سعی کنید بفهمید آنها چه میخواهند بگویند و دردشان چیست. #امام_خمینی • من نم
• اگه آقایون میگذاشتند این جلسات تفسیر امام خمینی ادامه پیدا کنه و باعث تعطیلی اش نمیشدن، قطعا سطح معرفتی الان جامعه ما با وضعیت موجود خیلی متفاوت تر بود...
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• اگه آقایون میگذاشتند این جلسات تفسیر امام خمینی ادامه پیدا کنه و باعث تعطیلی اش نمیشدن، قطعا سطح م
•در جامعه ای که هنوز جریان فلسفی گفتمان نشده باشه امکان جریان سازی و تحول علوم انسانی هم وجود نداره. • تلاش برای گفتمان سازی نظام فلسفی صدرا از سمت امام اگر محقق میشد راه رسیدن به را به مراتب سریع تر میکرد.
"فلسفه ما بر خلاف فلسفه غرب هنوز امتداد عملی پیدا نکرده است" ◾ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفه‌ی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفه‌های غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیف‌تر از فلسفه‌ی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفه‌ی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفه‌ی ملّاصدرا یا فلسفه‌ی فرض بفرمایید که ابن‌سینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد،‌ قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ ___ _ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• زیبایی که کوچه به کوچه وزید؟ تو تاوان که داده؟ من؛ که اسیر تقاص؟ من هرکس دلیل سوز غزل هایم از تو خواست گردن بکش بخند بگو باسپاس من عضویت در گروه و هنر ما 🍃 : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
4_6007989150601449102.mp3
5.09M
• آرام نیست در همه عالم به‌اتفاق ور هست در مجاورت یار محرم است 📻 عضویت در گروه و هنر ما 🍃 : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb