eitaa logo
عرفان امین
268 دنبال‌کننده
35 عکس
15 ویدیو
0 فایل
🌹هوالعلیم آشنایی با عرفان شیعی فقاهتی؛ بررسی عرفان ناب اسلامی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب 🔸بر اساس کتاب عرفان امین
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷هوالباقی 🔻 ️⃣ سفر چهارم: عبارت است از دستگیری انسان و الهی از سایر مخلوقات؛ کسی که در سفر چهارم سلوکی خود قرار دارد، از آن‌جا که به و طهارت ذاتی رسیده است، این توانایی را پیدا می‌کند تا از سایر انسان‌ها نیز دستگیری کرده و آن‌ها را در جهت حرکت به سمت خداوند متعال رهبری نماید. در زبان متخصصین ، گاه به شخصی که به فی الله رسیده است (سفر دوم) و گاه به شخصی که در حال سفر چهارم خود است، انسان کامل گفته می‌شود. 📚منبع:عرفان امین، ص ۲۹۵ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔻علامه آیت الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی : ✅ اگر ولی فقیه مخالف مسئله ای است، به کمک او بشتابید.... ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷هوالعلیم 🔻هدف عرفان ▪️عرفان هدف خود را رسیدن انسان به اوج قلۀ و به عبارت دیگر، مرتبۀ فی الله قرار داده و جز با رسیدن به این نقطه، به چیز دیگری رضایت نمی‌دهد. انسان عارف، انسانی نیست که قوای خود را تحت ارادۀ عقل خویش قرار داده باشد، بلکه انسان عارف انسانی است که با سوزاندن تمام خودیّت‌ها، مدیریت نفس خویش را به خداوند متعال سپرده و تمام امور وجود او، نه توسط عقل وی، که توسط خداوند متعال اداره می‌شود. 📚منبع:"عرفان امین"ص ۳۹ ☑@erfan_amin |پایگاه عرفان فقاهتی شیعی
38.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔸مروری بر زندگی علامه طباطبایی سرآمد اخلاق و فلسفه ▪️رهبر معظم انقلاب : سخنان و شناخت زندگی اینها یکی از شفا بخش ترین چیزهایی است که به انسان آرامش و روشنایی می‌دهد. ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷 هو الغفور 🔻 اثر ویژۀ مراقبه و تقوا برای جوانان مقام معظم رهبری: «بزرگی می‏گفت کسی به من مراجعه کرده و پرسیده چه کار کنم که خدمت حضرت برسم؟ ایشان گفت من به او گفتم شما اگر به عمل و از اجتناب کنید و کمی خودتان باشید، حضرت پیش شما می‏ آیند؛ شما لازم نیست زحمت بکشید و پیش حضرت بروید. راهی که برای انتفاع از آن بزرگوار پیش پای ما گذاشته اند، راه ‏ است، راه مخصوصی نیست؛ همان راهی است که برای نفس‏، برای آدمِ خوب شدن، برای نورانی شدن دل انسان و انعکاس جلوۀ جمال الهی در آن جلوِ پای انسان گذاشته اند. 🔸 خصوصاً شما که جوانید و دل‌هایتان پاک است، آمادگی دارید و برایتان خیلی آسان تر است.وضع شما از این لحاظ از من بهتر است؛ چون شما دل‌های پاک و صافی دارید؛ پایبندی‌ها و دل‏بستگی‏ های‌تان کمتر است و خیلی راحت تر می‏توانید ارتباط برقرار کنید. این ارتباط برقرارکردن‌ها هم با صفای نفس‏ کاملاً میسّر و آسان خواهد شد. صفای نفس‏ هم با همین عمل به واجبات، اجتناب از گناهان، آلوده‌نکردن خود، آلوده‌نشدن و مراقبت‏ به دست می‏ آید.  🔹البته کسی معصوم نخواهد شد که هیچ خطایی از او سر نزند؛ اما اگر مراقب باشیم، لغزش‌هایمان کم خواهد شد و اگر یک‏ وقت هم لغزشی پیدا کنیم، با مغز به زمین نمی‏ خوریم؛ این خاصیت مراقبت‏ است. اسم این مراقبت‏ در فرهنگ اسلامی چیست؟ . وقتی می‌گویند باتقوا باشید، یعنی مراقب باشید؛ مراقب کار خودتان باشید؛ مواظب باشید چه می‌گویید و چه تصمیمی می‏گیرید و چه عملی می‏کنید. این مراقبت‏ موجب می‌شود که انسان نلغزد و اگر لغزید، خیلی صدمه نخورد». 📚 منبع : عرفان امین، ص ۳۳۹ و ص۳۴۰ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
VID_20200501_145304_a01.mp3
1.28M
🔻 مناجات عرفانی رهبر فقید انقلاب+ چند توصیه ▪️خدایا؛ ما هیچ نداریم و هرچه هست تویی..... ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
⭕ همانا ما برای انقلاب به پا خواستیم بخاطر اینکه 'فصوص 'را قبل از 'جامع المقدمات' بخوانیم و تدریس کنیم! ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹 هو القادر 🔻 شاخصه های مطمئن از نظر بزرگان ✅اولاً: ذره‌ای از مسیر شریعت تخطی نکرده و زندگی خود را کاملاً با دستورات دینی تنظیم نماید. ✅ثانیاً: دستورات شخص نیز برگرفته از دین و به عبارت دیگر مأثور باشد و البته در حدّ اعتدال به شاگرد القاء شود. ✅ثالثاً: شخص در مسائل سلوکی راه رفته باشد و و در وجود وی هوای نفس نباشد، به این معنا که تنها به خداوند متعال و وصال او دعوت نماید نه به خود. ✅رابعا: انسان واقعا استاد حقیقی را از خداوند متعال بخواهد و تمام امور خود را به خداوند واگذار کند و از ذات مقدسش طلب خیر و کمال نماید. البته باید همواره جانب احتیاط را نیز رعایت نمود 📚 منبع :عرفان امین، ص ۳۵۶(با اندکی تغییر) ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹هو الشاهد 🏴جراحت‌ها به تن‌ها جامه دیدار می‌دوزد بکش ما را ز ما چراغ لاله می‌سوزد  🏴بکش ما را که با خون زنده است این باغ بارآور  خوشا در خون طپیدن، الأمان از مرگ در بستر  🏴خضابی خوشتر از خون نیست مردان را  ببین در قتلگه سیمای عقل کربلایی را 🏴کفن خون باد مردان را و تقدیر معین باد  چراغ عقل ابراهیم‌ها در شعله روشن باد  🏴ز جان تن می‌زند تا خون دهد بستان ایمان را  که تا روشن نگه دارد چراغ عقل انسان را 🏴اگر کشتی ست عاشورا، در این خون غرقه باید زیست   ببین چشم را، به جز خون هیچ راهی نیست 🏴حسین ای نوح! ای کشتی! مرا هم غرقه در خون کن  به خون قربانیان را از غل و زنجیر بیرون کن  🏴هلا زین دم به جز خون، هیچ حرفی با منافق نیست  گلوی زخم ما را دیگر آن گفتار سابق نیست @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌻 هوالهادی ▪️هرچند جریان به دستان مرحوم آغاز به کار نمود اما بالندگی و شکوفایی این جریان، در دوران فعالیت شاگرد عرفانی ممتاز مرحوم شوشتری، یعنی آیة‌ الله حاج ملاحسینقلی همدانی رخ داد. تأثیر کلام و نَفَس مرحوم آیة‌ الله حسینقلی همدانی آن‌چنان قوی و شدید بوده است که مرحوم می‌فرمایند: «من که به نجف تشرف حاصل کردم روزی در معبری آخوندی را دیدم شبیه آدمی که اختلال حواس دارد و مشاعر او درست کار نمی‏ کند راه می‏رود. از یکی پرسیدم که این آقا اختلال فکر و حواس دارد؟ گفت: نه، الآن از جلسه درس اخلاق آخوند ملا حسینقلی همدانی به‏ در آمده و هر وقت آخوند صحبت می‌فرماید در حضار اثری می‏گذارد که بدین صورت از کثرت تأثیر کلام و روحی آن جناب، از محضر او بیرون می‏ آیند». 📍مرحوم آخوند حاج ملاحسینقلی همدانی، با لطف و عنایت خداوند متعال توانست نهضتی بزرگ در خداطلبی و الی‌الله ایجاد کند و به این واسطه شاگردان فراوانی را تربیت نماید. منبع:عرفان امین، ص ۱۶۱ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔵 پایه همه بدبختی ملت ها چیست؟؟ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 هوالعزیز 🔷 توجه حوزه ها به علوم عقلی و فلسفه خیلی مهم است! 🔸بعضی از آقایانِ بزرگوار و محترمی که خیلی مورد تکریم و احترام ما هستند، اشکال داشتند به اینکه درس‌های و و این حرف‌ها در قم زیاد شده. 🔸بنده به آن آقایان گفتم که اگر چنانچه فلسفه را شما از قم بردارید، کسانی در جاهای دیگر، متصدّیِ تبیین فلسفه و تدریس فلسفه میشوند که اهلیّت و صلاحیّت این کار را ندارند 🔸امروز اگر چنانچه تدریس فلسفه و تدریس علوم عقلی در آن رواج پیدا بکند، این به ‌نظر ما یک چیز بسیار خوب و مفیدی خواهد بود ان‌شاءالله. ☑️@erfan_amin پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷 هوالمحبوب 🔻 بزرگ نزد مقام معظم رهبری ۱ ❇️ مقام معظم رهبری از مرحوم آیة‌ الله بهاری مانند تمامی بزرگان تجلیل کرده و عرفان ایشان را عرفانی حقیقی و برگرفته از معارف اهل‌بیت می‌دانند. ایشان در دیدار با اعضای بزرگداشت مرحوم بهاری می‌فرمایند: «اگر با استفاده از آثار و برکات وجودی ایشان (شیخ محمد بهاری) در جامعه ما به‌خصوص در این اوان که ما میل به و مسائل عرفانی و معنوی زیاد دارند، جریان‌های صحیح و صراط مستقیمی که مرحوم بهاری آن را به ما نشان دادند، جلوی پای افراد قرار بگیرد، گرایش به این عرفان‌های دروغین و سلسله‌های عجیب و غریب و مخلوط و مغشوش پیش نمی‌آید. ❇️ مرحوم آقای حاج شیخ محمد بهاری رضوان‌الله‌علیه شخصیت خیلی برجسته‌ای است. ایشان هم بزرگی هستند هم عارفند. عرفان ایشان از نوع این عرفان‌های و این چیزها مطلقاً نیست و با اینها مخالفند. لکن ذوق، وجد حال و بهجت معنوی در پرتو استفاده از و و از روش معصومین علیهم‌السّلام این شاخصۀ عمده راهی است که این بزرگواران طی کرده‌اند که البته ایشان شاگرد مرحوم آخوند ملاحسینقلی همدانی هستند که آن بزرگوار شاخص این سلسله است». 📚 منبع :عرفان امین، ص ۱۷۶ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔹 ... مسأله وحدت وجود از اصول مسلّمه و اولیّه ما اهل بیت است.... ☑️@erfan_amin |پايگاه عرفان شیعی فقاهتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 جلوه خدا... غیر خدا حرفی نیست، هر چه بگویید از اوست... 🔸.. کمال در عالم وجود ندارد الا یک کمال و آن کمال الله است.. 📽️ از رهبر فقید انقلاب قدّس سرّه ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷 هوالعلیم 🔻 نقص فلسفه ما چیست؟ ‍ مقام معظم رهبری دامت برکاته ⚫️ نقص فلسفه‌ی ما این نیست که است - فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد - نقص فلسفه‌ی ما این است که این ذهنیّت امتداد و ندارد. فلسفه‌های برای همه‌ی مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن میکند: سیستم اجتماعی را معیّن میکند، سیستم سیاسی را معیّن میکند، وضع حکومت را معیّن میکند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن میکند؛ اما فلسفه‌ی ما به‌طور کلّی در زمینه‌ی ذهنیّاتِ مجرّد باقی میماند و امتداد پیدا نمیکند. راهش هم تقویت است. این طور لااله‌الا الله فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی ماند، و وارد جامعه می شود. 📚 منبع:عرفان امین، ص ۱٠۶ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌 بیانات و حافظ خوانی زیبای رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۶۷ 🌿 درخشان ترین ستاره فرهنگ فارسی است 🌿 جهان بینی حافظ، جهان بینی است، بدون شک... 🌿 ☑️@erfan_amin |پايگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌻 هوالحق 🔻تمثیلی برای فهم بهتر یا همان 1️⃣ 🔸گاهی برای تبیین نسبت خالق و مخلوق از مثال دریا و موج استفاده می‌نمایند تا توضیح دهند که ما از خداوند نیستیم و خداوند هم در خلق کردن خود چیزی بیرون از خود ایجاد نمی‌کند و دائماً در مقام احاطه خود به همه موجودات باقی است. به عنوان نمونه شمس مغربی میفرماید: «ماچو دریائیم و دریا عین ما بوده ولی.   مائی ما در میان ما و دریا حائل است» و در ابیاتی دیگر ملت جلال الدین بلخی صاحب مثنوی که مقام معظم رهبری از اندیشه های توحیدی او به' ' یاد کرده بودند، می فرماید: جان من و جان تو بود یکی ز اتحاد این دو که هر دو یکیست جز که همان یک مباد گشت جدا موج ها گر چه بد اول یکی از سبب باد بود آنک جدایی بزاد... 🔹... افراد ناآشنا گاهی از این مثال‌ها چنان برداشت میکنند که مراد آن‌ست که خداوند هم در هنگام خلقت – نعوذ بالله – تکان خورده و تغییر مینماید و ما هم چون امواج دریا که شکلی عارض بر دریا هستند عارضی بر خداوند میباشیم. ولی این برداشت غلط است و اگر کسی هم از این مثال چنین قصد کند یقیناً گفته است. ✅ ادامه دارد.... 📚 منبع:عرفان امین، ص ۴١۳ ☑️@erfan_amin پايگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔸به نظر من با طرح بعضی از داستانها از جاهای خوب، و بیان کلماتی از بعضی از بزرگان - همانهایی که واقعاً و اهل معنا بودند - واقعی را در برنامه‌ی خودتان مطرح کنید. دیدار با اعضای گروه معارف اسلامی صدای جمهوری اسلامی ۱۳۷۰/۱۲/۱۳ ☑️@erfan_amin پايگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷 فصل الخطاب ما رسیده است 🌷 ای قطره های تب زده دریا رسیده است 🌷 زیبا ترین حماسه دنیا رسیده است 🌷 به دست حضرت رسیده است 🌷حتی فلک به چشم خواب خیالش ندیده است 🌷امشب خدا دوباره آفریده است ولادت با سعادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها بر تمامی شیعیان مبارک ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹 هوالحق 🔻 تفاوت بین مخلِصین ومخلَصین 🔹 مرحوم سید بحرالعلوم رضوان‌اللَّه‌تعالی علیه، در رساله‌ای که در به ایشان منسوب است، بین و  فرق میگذارد. میگوید مُخلِص کسی است که عملی را فقط برای انجام میدهد و کاری به کار دیگران ندارد. اما مُخْلَص آن است که همه‌ی وجود خود را خالصاً و مخلصاً برای خدا قرار میدهد. همه‌ی هستی او فقط برای خداست. 📚 منبع:عرفان امین، ص ۲۹۸ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
هدایت شده از استاد وکیلی
🌹هوالعلیم 🔸در مدح تو لال می شود هر "غالی" تو مثل خدا مُحَوِلَ‌الاحوالی؛ در روز ولادتِ تو ای ماهِ دمشق، جایِ همه‌یِ مدافعانت خالی... ◽️همزمان با میلاد حضرت زینب سلام الله علیها، مدرسهٔ صبح توحید دوره جدید خود را آغاز می کند: یک چلّه معرفتی؛ از ۱۳ دی(سالگرد شهادت حاج قاسم❣) تا ۲۲ بهمن ✅ از انقلاب اسلامی تا تمدن اسلامی (رهیافتی به بیانیه گام دوم انقلاب) ✅ حدیثِ پیمانه (تأملاتی در زیرساخت های انقلاب) ✅ مکتب سلیمانی (سبک زندگی اجتماعی و سیاسی در عصر انقلاب اسلامی) اطلاعات بیشتر و ثبت نام در: 🌐 https://b2n.ir/367412 کانال مدرسه: https://eitaa.com/joinchat/2199257142C13020e714e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔸یک پیر بخواهد اصلاح ‌شود بسیار مشکل است 🔹حالا که هستید خودتان را شروع کنید ⬅️ رهبر فقید انقلاب قدس سره ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
عرفان امین
🌻 هوالحق 🔻تمثیلی برای فهم بهتر #توحید_قرآنی یا همان #وحدت_وجود 1️⃣ 🔸گاهی #عارفان برای تبیین نسبت
🌻 هوالحق 🔻تمثیلی برای فهم بهتر یا همان 2️⃣ 🔸انسان خردمند و عاقل وقتی این مثال را در کلام بزرگی میبیند، باید ده ها و یا صدها صفحه توضیحات وی و دیگر بزرگان را هم در کنار آن ببیند و بخواند که گفته‌ا‌ند خداوند از هر تغییری مبراست و هیچ صفت نقصی بر آن نمی‌شود. 🔹پس برای کشف حقیقت این تمثیل باید در رابطه میان موج و دریا اندکی تامل نماییم؛ در این رابطه از یک‌سو به‌طور قطع موج غیر از دریاست؛ زیرا می‌توان دریایی را تصور کرد که هیچ موجی نداشته باشد و پس از آن موّاج شود. باید پذیرفت که این موج‌هایی که پدید آمدند غیر از دریا و آب دریا هستند. از سوی دیگر موج دریا چیزی به دریا نیفزوده است. 🔸پس از آنکه دریا موّاج شد، ما باز چیزی جز دریا و آب نخواهیم داشت. هرچه هست همان آب دریاست. بنابراین از این منظر موج دریا همان دریا و عین آن است؛ زیرا در همان حالی که دریا موج برداشته، صد در صد متن دریا را آب گرفته است و هیچ بخشی از آن را موج دریا تشکیل نمی‌دهد، اما با این حال کسی نمی‌تواند موج را انکار کند و آن را فقط امری و ذهنی بپندارد. دلیل چنین حالتی برای موج ـ که هم در خارج واقعیت دارد و هم هیچ بخشی از دریا و متن آن را تشکیل نمی‌دهدـ آن است که نوعی خاص از تحقق را داراست؛ زیرا هرچند وجود مستقل و جدایی ندارد، اما چون موج دریاست، و متحقق در خارج است. باز تکرار می‌کنیم: چون «موج دریا» است، تحقق دارد و هیچ و پوچ نیست. 🔹عرفا می‌گویند نسبت حق و خلق نیز شبیه نسبت موج و دریاست؛ زیرا همهٔ موجودات و جلوه‌ها، امواج دریای بی‌کران وجود حق‌تعالی هستند و حقیقت خلق همان حقیقت موجی است که از جهتی غیرحق و از جهتی عین حق است و در عین آنکه وجودی در کنار وجود حق نیست، اما چون شأن حق و موج آن دریاست، موجود و متحقق است. 📚 منبع:عرفان امین، ص ۴۱۵ و ۴۱۶ ☑️@erfan_amin |پايگاه عرفان شیعی فقاهتی
... بگذار این کفریات به گوششان بخورد!! ❇️ از مجموعه آثار امام خمینی رحمه الله علیه ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی