eitaa logo
عرفان و معنویت
232 دنبال‌کننده
319 عکس
147 ویدیو
1 فایل
کانال پیشرو در زمینه افزایش : #معنویت و #عرفان عزیزان ارتباط با ادمین: @hussainrashedi
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃 شیخ عباس قوچانی در مورد رمز موفقیت آیت الله بهجت رحمه الله علیه میفرمود: ✍🏼 سر اینکه آقای بهجت، ترقیات فوق العاده داشت و مقامات عالی را به سرعت طی کرد و از دیگران پیشی گرفت این بود که ایشان عصمت کودکی خود را حفظ کرده بود و قبل از بلوغ هم چشم بصیرتش باز بود و معصیت نکرده بود و پس از بلوغ هم معصوم ماند. عضویت در سرویس های روزانه👇 pay.eitaa.com/v/p/ برای لغو عضویت از لینک بالا اقدام نمایید👆🏼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❄️ صدرالمتألهین ولیّ حکمت صدرالمتالهین ولیّ حکمت است، نه حکیم. او امام حکمت است، نه حکیم. در این چهار قرن بزرگان زیادی آمدند و شدند امت این امام. 💠اول خرداد سالروز بزرگداشت ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
💠 فطرت و وجدان، میزانِ صحّت طریق! 🔸تمام همّت بزرگان و اولیای خدا و مربّیان طریق برای این است که ما را در همان مرام و ممشایی قرار دهند که هیچ‌وقت، احساس ضیق و خجالت و شرمندگی نداشته باشیم و کاری که همیشه انجام می‌دهیم صاف و شفاف باشد. 🔸بتوانیم نسبت‌به‌آن در وجدانِ خود ـ نه در مقابل مردم و با هزار دوز و کلک ـ خیلی صاف بوده و پاسخگو باشیم. 🔸هر وقت توانستیم وجدانِ خود را آرام کنیم و اعتماد او را به‌دست آوریم، می‌شود گفت که در کارهای خود دارای مراقبه هستیم و نسبت به آن توجّه داریم. 🔸ولی اگر: ـ نتوانستیم وجدان خود را آرام و متقاعد کنیم ـ و نتوانستیم فطرتی که خدا در ما قرار داده است را قانع نمائیم ـ بر فرض نسبت به آن روشی که در پیش گرفته‌ایم، جلوی مردم هزار و یک دلیل هم بیاوریم و مردم هم، مطالب ما را بپذیرند و گول بخورند و نسبت به آنچه می‌گوییم قانع شوند، 🔺[اما با‌ این حال] ما در ظلمت و قساوت و جهنّم هستیم. 🎙حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔈 جلسه 170. @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸.🌸
✅ ۲۵ رمز موفّقیت در بیانات امام صادق علیه السلام 🔸 از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمودند : 1️⃣ «طلبتُ الجنّة، فوجدتها فی السّخاء؛ بهشت را جست وجو نمودم. پس آن را در بخشندگی و جوانمردی یافتم.» 2️⃣ «و طلبتُ العافیة، فوجدتها فی العزلة؛ و تندرستی و رستگاری را جست وجو نمودم. پس آن را در گوشه گیری (مثبت و سازنده) یافتم.» 3️⃣ «وطلبت ثقلاً للمیزان، فوجدتها فی شهادة ان لا اله الّا الله و محمّد رسول الله؛ و سنگینی ترازوی اعمال را جست وجو نمودم. پس آن را در گواهی به یگانگی خدای تعالی و رسالت حضرت محمّد(ص) یافتم.» 4️⃣ «وطلبت السرعة فی الدخول الی الجنّة، فوجدتها فی العمل لله تعالی؛ سرعت در ورود به بهشت را جست وجو نمودم. پس آن را در کار خالصانه برای خدای تعالی یافتم.» 5️⃣ «وطلبتُ حبّ الموت، فوجدته فی تقدیم المال لوجه الله؛ و دوست داشتن مرگ را جست وجو نمودم. پس آن را در پیش فرستادن ثروت (انفاق) برای خشنودی خدا یافتم.» 6️⃣ «و طلبت حلاوة العبادة، فوجدتها فی ترک المعصیة؛ و شیرینی عبادت را جست وجو نمودم.پس آن را در ترک گناه یافتم.» 7️⃣ «و طلبت رقّة القلب، فوجدتها فی الجوع و العطش؛ و رقّت (نرمی) قلب را جست وجو نمودم.پس آن را در گرسنگی و تشنگی (روزه) یافتم.» 8️⃣ «وطلبت نورالقلب، فوجدته فی التفکر و البکاء؛ و روشنی قلب را جست وجو نمودم. پس آن را در اندیشیدن و گریستن یافتم.» 9️⃣ «وطلبت الجواز علی الصراط، فوجدته فی الصدقة؛ و (آسانی) عبور بر صراط را جست وجو نمودم. پس آن را در صدقه یافتم.» 0️⃣1️⃣ «و طلبت نور الوجه، فوجدته فی صلاةاللیل؛ و روشنی رخسار را جست وجو نمودم. پس آن را در نماز شب یافتم.» 1️⃣1️⃣ «و طلبت فضل الجهاد، فوجدته فی الکسب للعیال؛ و فضیلت جهاد را جست وجو نمودم. پس آن را در به دست آوردن هزینة زندگی زن و فرزند یافتم.» 2️⃣1️⃣ «و طلبت حب الله عزّوجل، فوجدته فی بغض اهل المعاصی؛ و دوستی خدای تعالی را جست وجو کردم. پس آن را در دشمنی با گنهکاران یافتم» 3️⃣1️⃣ «و طلبت الرئاسة، فوجدتها فی النصیحة لعبادالله؛ و سروری و بزرگی را جست وجو نمودم. پس آن را در خیرخواهی برای بندگان خدا یافتم.» 4️⃣1️⃣ «و طلبت فراغ القلب، فوجدته فی قلة المال؛ و آسایش قلب را جست وجو نمودم. پس آن را در کمی ثروت یافتم.» 5️⃣1️⃣ «و طلبت عزائم الامور، فوجدتها فی الصبر؛ و کارهای پر ارزش را جست وجو نمودم. پس آن را در شکیبایی یافتم.» 6️⃣1️⃣ «و طلبت الشرف، فوجدته فی العلم؛ و بلندی قدر و حسب را جست وجو نمودم. پس آن را در دانش یافتم.» 7️⃣1️⃣ «و طلبت العبادة فوجدتها فی الورع؛ و عبادت را جست وجو نمودم. پس آن را در پرهیزکاری یافتم.» 8️⃣1️⃣«و طلبت الراحة، فوجوتها فی الزهد؛ و آسایش را جست وجو نمودم. پس آن را در پارسایی یافتم.» 9️⃣1️⃣ «و طلبت الرفعة، فوجدتها فی التواضع؛ برتری و بزرگواری را جست وجو نمودم. پس آن را در فروتنی یافتم.» 0️⃣2️⃣ «و طلبت العزّ، فوجدته فی الصدّق؛ و عزّت (ارجمندی) را جست وجو نمودم. پس آن را در راستی و درستی یافتم.» 1️⃣2️⃣ «و طلبت الذلة، فوجدتها فی الصوم؛ و نرمی و فروتنی را جست وجو نمودم. پس آن را در روزه یافتم.» 2️⃣2️⃣ «و طلبت الغنی، فوجدته فی القناعة؛ وتوانگری را جست وجو نمودم. پس آن را در قناعت یافتم.» 3️⃣2️⃣ «و طلبت الانس، فوجدته فی قرائة القرآن: و آرامش و همدمی را جست وجو نمودم. پس آن را در خواندن قرآن یافتم.» 4️⃣2️⃣ «و طلبت صحبة النّاس، فوجدتها فی حسن الخلق؛ و همراهی و گفت وگوی با مردم را جست وجو نمودم. پس آن را در خوش خویی یافتم.» 5️⃣2️⃣ «و طلبت رضی الله، فوجدته فی برّ الوالدین؛ و خشنودی خدای تعالی را جست وجو نمودم. پس آن را در نیکی به پدر و مادر یافتم.»✳️ 📚 منبع : مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص ۱۷۳-۱۷۴، ح ۱۳۸۱۰
موضوع ؛ سلوک یعنی چه...؟ سلوک به سمت صداقت می رود، ما به سمت کذب و دروغ می رویم سلوک به سمت وحدت دارد می رود، ما دقیقاً به سمت اختلاف داریم می رویم، سلوک به حفظ آبرو و امانت داری می رود، ما دقیقاً بر خلاف و بر إفشای سِرّ داریم می رویم، همهٔ این مطالبی را که عرض می کنم، بنا بر مبانی سلوک است. سلوک عبارت است از تحقیق مبانی اصیل فطرت در وجود انسان؛ یعنی انسان این مبانی را در وجود خودش محقق کند. واقعاً نقطه ضعف رفیق را برای خودش نقطه ضعف ببیند، نه اینکه منتظر باشد تا نقطه ضعفی بگیرد و این را در پرونده نگه دارد و یک سال دیگر صبر کند تا این را رو کند! از شما و از خودم سؤال می کنم که: مگر انسان و بشر، بی نقطهٔ ضعف هم می شود؟! شما یک نفر را به من نشان بدهید که هیچ نقطهٔ ضعفی نداشته باشد! من همین الان  ادعا می کنم که الآن شما غیر از وجود حضرت بقیه الله یک نفر را بیاورید و او را همین جلو می گذاریم، آیا نقطه ضعفی دارد یا ندارد؟ دارد! همهٔ ما در این قضیه یکسانیم حالا یک نفر زیادتر دارد، یک نفر کمتر دارد. این را می گویند سلوک. نشستن و « یاهو» کشیدن و دعای جوشن خواندن و یونسیه و « لا اله إلا الله » گفتن و سر و قلب و ظاهر و لسان و... داشتن، همه مقدمهٔ برای رسیدن به این مبانی است. اگر من صد سال یونسیه بگویم و در عمل، به دنبال اختلاف باشم، آن یونسیهٔ من پَشیزی ارزش نداره؛ و اگر هزار سال به نماز شب برخیزم و این نماز شب، تأثیری در ایجاد یکرنگی و همگونی و هماهنگی بین من و دیگران نکند، آن نماز شب با عدمش یکسان خواهد بود. این معنا، معنای سلوک است. ـــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ 📘آموزه های معرفت، ج،۲ برگرفته از ص۸۴ تا ۸۶ 📗حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه @anwaremalakoot
💎‌ راهکار آیت‌الله قاضی رضوان‌الله‌علیه برای قطع تعلّقات 🎙حضرت آیت‌الله سید‌محمد‌محسن‌ حسینی‌ ‌طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚مهر تابناک، ص ۲۵۰ 📌 @Maktabe_Vahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
مائده کرامت

🔸 در هر زمان و زمینی، فرصت برای هست! این چهار ماه یعنی ذی قعده، ذی حجه و محرم که سه ماه متصل ‌اند و ماه رجب كه ماه منفصل است، انسان این فرصت را دارد كه از اوّل ذی قعده تا دهم ذی حجه، را انجام دهد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏡محلِ آرامش ✍️حضرت آیة الله حاج سَیّد محمّد صادق حسینی طهرانی حفظه الله تعالی ⚪️ @jazbeh_eshgh
بی تفاوت نسبت به ناموس کیست؟ 🔴پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: هر مردی که همسرش آرایش کند و از منزل با حالت آرایش کرده خارج شود دیوث است، و هر کس او را دیوث بنامد گناه نکرده است. و چنانچه زنی با چهره‌ی آرایش کرده و عطر زنان از منزلش خارج شود، و شوهرش نیز به این کار او راضی و خشنود باشد، با هر گامی که زن با این حالت بر می‌دارد، برای شوهرش خانه‌ای در آتش جهنم بنا می‌شود. (بحار الانوار، جلد 100، ص 249) 🔴حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمودند: اگر مردی در اهل خانه خود امری ببیند که منافی غیرت باشد و به غیرت نیاید خدا مرغی را می‌فرستد که آن را قفندر گویند و چهل روز بر در خانه اومی نشیند و فریاد می‌کند که: خدا غیور است و هر صاحب غیرت را دوست دارد. و اگرآن مرد به غیرت آمد و آنچه منافی غیرت است از خود دور کرد فبها، و الا پرواز می‌کند و بر سر او می‌نشیند و فریاد می‌کند و پرهای خود را بر چشمهای او می‌زند و می‌پرد، و بعد از آن، روح ایمان از آن مرد مفارقت می‌کند و ملائکه او را دیوث می‌نامند./ معراج السعاده، ص ٣٦٨ ﴿به نقل از وسائل الشیعه، ج 14، ص 108، ح 4﴾ 🔴رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: سه گروه هرگز داخل بهشت نمی‌شوند: الف﴾ دیوث، کسی که نسبت به عفت ناموس خود بی تفاوت است ب﴾ زنی که خود را در لباس و حرکات و امور دیگر شبیه مرد سازد پ﴾ شرابخوار /میزان الحکمه، ج 2، ص 102 🔴پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: سه کساند که هرگز بهشت نمی‌روند: مرد بی‌غیرت، زن مردنما و دائم الخمر. کنز العمّال: ح 43808 🔴رسول خدا صلی الله علیه و آله در وصیت‌های خود به حضرت علی (علیه السلام) فرموده اند: یا علی...خداوند با عزت و جلال فرموده است: به عزت و جلال خودم قسم که سه گروه از مردم را داخل بهشت نمی‌کنم: یکی شرابخوار، دیگری سخن چین، و سومی مرد دیوث و بی غیرت / وسائل الشیعه، ج 14، ابواب مقدمات النکاح، باب 16، ح 3. 🔴رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به ذات پاک خدا سوگند یاد کرد که چند نفر وارد بهشت نمی گردند؛ از جمله فرمود: و لا دیوّثٌ و هُوَ الّذی لا یغارُ و دیوث وارد بهشت نمی شود، و او کسی است که غیرت نمی ورزد. بحارالانوار، ج 79، ص 116. 🔴نیز فرمود: انَّ الجنَّة لَیوجدُ ریحُهَا مِن مَسیرَةِ خَمْس مأةَ عامٍ، ولایجدُها عاقٌّ و لا دیوث همانا بوی خوش بهشت از فاصله پانصد سال به مشام می رسد؛ ولی به مشام عاق والدین و دیوث (بی غیرت) نمی رسد. (کسی که دارای یکی از این دو خصلت باشد؛ تا این حد از بهشت دور است.) من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 281. 🔴نیز فرمود: شوهری که از همسرش اطاعت کند، خداوند او را با صورت وارد دوزخ می گرداند. شخصی پرسید: این اطاعتی که موجب چنین مجازاتی است کدام اطاعت است؟ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در پاسخ فرمود: زن از او می خواهد که با لباس نازک به مراکز پرجمعیت مانند حمّام ها و عروسی ها و مجالس ترحیم برود و شوهرش تقاضای او را اجابت کند. محجة البيضاء، ج 3، ص 104 @ahsan_hadis
موضوع: سلوک به چه معناست...؟ ما خیال می کنیم سلوک، معنای عجیب و غریب و تافتهٔ جدابافته و یک مسائل پیچیده و... است و وقتی کسی سالک می‌شود، حساب و کتابش از مردم جدا می‌شود و یک سر و گردن از بقیه بلندتر می شود، و اینکه: ما سالک شدیم و دیگر نباید به شریک، غریبه، بقال، قصاب محل، نانوا و... نگاه کنیم! نه جانم، این حرف‌ها نیست؛ سالک عبارت است از دل پاک و دل بی غل و غش؛ سلوک عبارت است از حفظ اسرار مردم؛ سلوک عبارت است از نگه داشتن آبرو و حیثیت مردم؛ سلوک عبارت است از وحدت و عدم اختلاف؛ سلوک عبارت است از انسجام؛ سلوک عبارت است از گرمی و مودت؛ سلوک عبارت است از عمل کردن به آنچه بزرگان به ما توصیه می کردند. به اینها سلوک می‌گویند؛ اما حالا ما چه کار می کنیم...؟! ـــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ 📘آموزه های معرفت جلد ۲ صفحه ۸۴ 📗حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه @anwaremalakoot
📌 تضرع و ندبه اهل بیت صرفا برای تعلیم و تصنعی نبوده است! 🔰علامه طهرانی (ره) 💢سالك راه خدا در عين اشتغال به امور طبيعى يك رشته ارتباطات و اتّصالى با خداى خود دارد، دريائى از شوق در دل او موج مى‌زند، آتشى از عشق و محبّت درون او را مى‌سوزاند، غم و اندوه هجران دل او را آب مى‌كند، از اين انقلاب درونى او جز خدا كسى خبر ندارد، ولى هر كس به صورت او نظر كند اجمالا مى‌يابد كه عشق خدا و حقّ‌پرستى و توجّه به حضرت مقدّس او، او را چنين نموده است. 💢از همين بيان معلوم مى‌شود كه تضرّع و ندبه و مناجات و ابتهال ائمّه اطهار چنانكه در ادعيه مأثوره وارد است تصنّعى و براى ارشاد و تعليم عباد نبوده است. 💢اين توهّم ناشى از جهل و عدم ادراك حقائق است، و شأن ايشان اجلّ‌ و مقام آنها اشرف از اينست كه بياناتى ظاهرى بدون حقيقت و معنى فرموده باشند و بخواهند به وسيله يك سلسله دعا و نيازهاى دروغى مردم را به سوى خدا دعوت كنند. 💢آيا صحيح است كه بگوئيم اين همه ناله‌هاى جان‌خراش و جگرسوز مولى الموالى حضرت امير المؤمنين و حضرت سجّاد عليهما السّلام از روى واقع نبوده و صرفاً ساختگى و تعليمى بوده است‌؟ 💢حاشا و كلاّ. 💢اين گروه از پيشوايان دينى - سلام الله عليهم اجمعين - چون از مراتب سلوك إلى الله گذشته و در حرم خدا وارد شده و سپس به مقام بقاء بعد الفناء كه همان بقاء به معبود است رسيده‌اند لذا حال آنها جامع بين دو عالم وحدت و كثرت است، و نور احديّت را پيوسته در مظاهر عوالم امكان و كثرات مُلكيّه و مَلكوتيّه رعايت خواهند نمود، 💢بنابراين درجه ساميه از كمالاتى كه دارند هميشه لوازم عالم ملك و ملكوت را مرعى مى‌دارند و بلكه از كوچك‌ترين حكمى از احكام يا ادبى از آداب يا حالى از حالات متناسبه با اين عوالم دريغ و مضايقه و دورى نخواهند نمود و در عين حال نيز توجّه به عوالم عاليه را حفظ‍‌ فرموده، و بدين جهت آنان را موجودات نوريّه مى‌نامند. 📚رساله لب اللباب صص 98-99
موضوع: سلوک به چه معنا است... @anwaremalakoot
موضوع: سلوک به چه معنا است... @anwaremalakoot
حقا وانصافا درک نکردیم مقام ومنزلت این عارف ربانی ☝️☝️را والان کماکان درک نمی کنبم
🌻 علامه طباطبائی(ره) می فرمود: «گوشه نشینی، ملازم با معرفت و یا موجب آن نیست؛ ولی کسی که می خواهد اهل معرفت شود باید معاشرتش را مخصوصاً با اهل غفلت و اهل دنیا کم کند و فرش هر مجلسی نباشد و کار شبانه‏ روزی او در مجالس بیهوده صرف نشود و از معاشرت‏ های بی فایده و بی‏ مغز تا می تواند اجتناب نماید و طوری نشود که با همه و در هر مجلسی حاضر شود.» ✳️ https://eitaa.com/erfanvamanaviyat