🌸آداب پوشش
📣رسول خدا(ص) می فرمایند: کفش راحتی و سبک بپوشید و همانند اهل کتاب نباشید.
(📚الجامع الصغیر،ج۱،ص۴۱۷)
📣رسول خدا(ص)می فرمایند: هرگاه خواستی کفش و لباس بخری خوب و نو آن را برگزین.
(📚الجامع الصغیر،ج۱،ص۴۱۷)
📣رسول خدا(ص) می فرمایند:هرگاه مردان و زنان امت من، از پوشیدن کفش ها و نعلین های پاره پاره و وصله دار دریغ نکنند خدا بر آنان آسان گیرد.
(📚الجامع الصغیر،ج۱،ص۸۲)
📣رسول خدا می فرماید: هرگاه لباستان را درآوردید بر آن بسم الله بخوانید و هرگاه لباستان را درآوردید آن ها را تا بزنید.
(📚علل الشرایع،ص۵۸۳ والجامع الصغیر،ج۲،ص۸۹)
📣امیر المومنین(ع) می فرمایند:هر کس به ادامه ی زندگی علاقمند است، کفش خوب و لباس راحت و سبک بپوشد.
(📚عیون الاخبارالرضا،ج۲،ص۳۸)
📣اسحاق بن عمار گوید:از امام صادق (ع) پرسیدم:آیا رواست که مومن ده پیراهن داشته باشد؟ فرمود:آری.پرسیدم:بیست پیراهن چطور؟ فرمود:آری این اسراف نیست، بلکه اسراف این است که پیراهن آبروداری را پیراهن کار قرار دهی.
(📚مکارم الاخلاق ،ص۹۸)
📣امام صادق می فرماید:هر کس کفش زرد بپوشد پیوسته در شادمانی است تا مندرس شود.
(📚مکارم الاخلاق،ص۱۲۴)
👈مبین
@erisonteb
🌸اعمال مشترکه شبهای قدر
🔸شب نوزدهم اول شبهاى قدر است و شب قدر همان شبى است که در تمام سال شبى به خوبى و فضیلت آن نمیرسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدیر امور سال میشود و ملائکه و روح که اعظم ملائکه است در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل میشوند و به خدمت امام زمان «علیه السلام» مشرف میشوند و آنچه براى هر کس مقدر شده است بر امام «علیه السلام» عرض میکنند و اعمال شبهاى قدر بر دو نوع است یکى آنکه در هر سه شب باید کرد و دیگر آنکه مخصوص است به هر شبى. اما اول پس آن چند چیز است:
🔻اول غسل است .
علامه مجلسی«ره» فرمود که غسل این شبها را مقارن غروب آفتاب کردن بهتر است که نماز شام را با غسل بکند.
🔻دوم دو رکعت نماز است. در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه استغفرالله و أتوبالیه بگوید.
🔻سوم: قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید:
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِکِتَابِکَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِیهِ وَ فِیهِ اسْمُکَ الْأَکْبَرُ وَ أَسْمَاؤُکَ الْحُسْنَى وَ مَا یُخَافُ وَ یُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِکَ مِنَ النَّارِ. پس هر حاجت که دارد بخواهد.
🔻چهارم: آنکه مصحف شریف را بگیرد و بر سر بگذارد و بگوید:
اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ
وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ
وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ.
پس ده مرتبه بگوید: بِکَ یَا اللَّهُ و ده مرتبه بِمُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِعَلِیٍّ و ده مرتبه بِفَاطِمَةَ و ده مرتبه بِالْحَسَنِ و ده مرتبه بِالْحُسَیْنِ و ده مرتبه بِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ و ده مرتبه بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ و ده مرتبه بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ و ده مرتبه بِعَلِیِّ بْنِ مُوسَى و ده مرتبه بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ و ده مرتبه بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ و ده مرتبه بِالْحُجَّةِ. پس هر حاجت که دارى طلب کن.
🔻پنجم: زیارت کند امام حسین «علیه السلام» را (در خبر است که: چون شب قدر میشود منادى از آسمان هفتم ندا میکند از بطنان عرش که حق تعالى آمرزید هر که را که به زیارت قبر حسین «علیه السلام» آمده).
🔻ششم: اِحیا بدارد این شبها را (همانا روایت شده: هر که احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هر چند به عدد ستارگان آسمان و سنگینى کوهها و کیل دریاها باشد).
🔻هفتم: صد رکعت نماز کند که فضیلت بسیار دارد و افضل آن است که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه توحید بخواند.
🔻 هشتم: بخواند: اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْتُ لَکَ عَبْدا دَاخِراً لا أَمْلِکُ لِنَفْسِی نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءاً أَشْهَدُ بِذَلِکَ عَلَى نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَکَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِیلَتِی فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ جَمِیعَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا آتَیْتَنِی فَإِنِّی عَبْدُکَ الْمِسْکِینُ الْمُسْتَکِینُ الضَّعِیفُ الْفَقِیرُ الْمَهِینُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِی نَاسِیا لِذِکْرِکَ فِیمَا أَوْلَیْتَنِی وَ لا [غَافِلاً] لِإِحْسَانِکَ فِیمَا أَعْطَیْتَنِی وَ لا آیِساً مِنْ إِجَابَتِکَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی فِی سَرَّاءَ [کُنْتُ] أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِیَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ.
و این دعا را کفعمى از امام زینالعابدین «علیه السلام» روایت کرده که در این شبها میخوانده در حال قیام و قعود و رکوع و سجود و علامه مجلسى «رحمت الله علیه» فرموده که بهترین اعمال در این شبها طلب آمرزش و دعا از براى مطالب دنیا و آخرت خود و پدر و مادر و خویشان خود و برادران مؤمن زنده و مرده ایشان است و اذکار و صلوات بر محمد و آل محمد «علیهم السلام» آنچه مقدور شود.
🔻و در بعضى از روایات وارد شده است که دعاى جوشن کبیر را در این سه شب بخوانند فقیر گوید که دعاى جوشن در سابق گذشت (و روایت شده: که خدمت حضرت رسول «صلى الله علیه و آله» عرض شد که اگر من درک کردم شب قدر را چه از خداوند خود بخواهم فرمود عافیت را).
#ماه_رمضان
التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قاشق_چوبی
تبارک الله احسن الخالقین
@erisonteb
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️فقه المکاسب؛ ابزار ساماندهی مشاغل..
👌احتراماً به اطلاع علاقه مندان مباحثات فقهی می رساند؛ که اولین دوره مباحثات #فقه_المکاسب به زودی برگزار می گردد.
👌اولین بخش مباحثات #فقه_المکاسب به تبیین طبقه بندی و ارزشگذاری مشاغل می پردازد و ملاک های مطلوبیت شغل را استظهاری و فقهی تبیین می کند.
👌شایان ذکر است که استنباط در فقه المکاسب بر اساس قواعد فقه البیان صورت می پذیرد.
قم- دائره نشست ها - ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ مصادف با ۱۳ رمضان المبارک ۱۴۴۰ هجری قمری
#فقه_هدایت
#فقه_البیان
#فقه_المکاسب
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
@olgou4
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
بهداشت جسم؛ جلسه14.mp3
10.14M
🔻 #بهداشت_جسم؛ جلسه۱۴
📆۴شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
⏱مدت زمان: ۴۱دقیقه
🔸بیت آیتالله مهدوی
@abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
✅بهداشت جسم؛ جلسه۸
📆۱۰بهمن۱۳۹۷
🔻عوامل صحت بدن:
🔹۱. کمصحبتکردن
🔹۲. کمخوابیدن
🔹۳. بیش از اندازه پیادهروی نکردن
🔹۴. بیش از اندازه نخوردن
🔹۵. غذاخوردن در هنگام گرسنگی
🔹۶. خوردن آب در هنگام تشنگی
🔹۷. نگهنداشتن ادرار
🔹۸. همراهبودن با همسر هنگام نیاز روحیداشتن
🔹۹. خوابیدن در حد نیاز
🔹۱۰. روزهگرفتن
🔹۱۱. مسافرترفتن
🔹۱۲.رفتن به حج و عُمره
جهت مشاهده متن اینجا👇را کلیک کنید:
abolhasanmahdavi.ir/special/show/6782
@abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
بهداشت جسم؛ جلسه15.mp3
6.22M
🔻 #بهداشت_جسم؛ جلسه۱۵
📆۴شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
⏱مدت زمان: ۲۵دقیقه
🔸بیت آیتالله مهدوی
@abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
✅بهداشت جسم؛ جلسه۹
📆۱ اسفند ۱۳۹۷
🔻۱۱راهکار برای طولانیشدن عمر:
🔹گرممزاجی
🔹ازدواج با زنی که ازدواج اول اوست.
🔹غسلکردن با آب گرم
🔹خوابیدن بر دندهی چپ
🔹خوردن سیب در سحر یا صبح ناشتا
🔹صبح زود بلند شدن
🔹تهیه کفش مناسب
🔹سبکبودن رداء
🔹مجامعت کم با زنان
🔹میلکردن ناشتایی در صبح زود
🔹شستن دستها قبل و بعد از غذاخوردن
▫️جهت مشاهده متن اینجا👇را کلیک کنید:
http://abolhasanmahdavi.ir/special/show/6810
@abolhasanmahdavi
#اکل_طیب
🔻اگر غذا شرایط لازم را داشته باشد يك لقمه آن می تواند يک نفر را در 24 ساعت بس باشد و او را نگه دارد منتهى ببينید ما چه بلايى بر سر خودمان می آوریم.
🔸ده پانزده رقم از غذاها و مواد را با هم مخلوط مى كنيم در حالی که بخشى از آن را اصلاً نفس نمی پذیرد چون ابهام دارد و نمى داند این چى هست.
🔹مثلا يک سرى چيزها را تركيب می کنند مثل قارچ، فلفل، گوشت گاو و غيره و يك چيزى درست مى كنند و يك پنير پيتزا هم روى آن مى كشند و داخل تنور مى گذارند. ظاهرش را براى حس بويائى تحريك كننده قرار مى دهند.
🔸برای كافر، مشرک و منافق كه همّشان پركردن شكم است خوب است؛ لذت حيوانی اش را هم مى برند. اشکالی هم ندارد؛ اما مؤمنى كه غذا را براى انجام عمل صالح مى خواهد و بايد طيّب بخورد؛ اين طيب غذا نيست. از اين جهت كه نفس در اين خوراكى ها ابهام دارد. برای نفس بايد مواد غذایی، شفاف باشد که اين ها چیست؟!
🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
@Nasery_ir
464d0fbcd3-5ce872b77a1ed83ec08b60ee.mp3
20.82M
🔊 صوتِ سخنرانی حجت الاسلام علی کشوری در نشست تخصصی تبیین نظریه تَعَرُّف - قم ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
#توسعه_محرومیت_زاست
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#نظریه_تَعَرُّف
#نظام_سازی
#پیشخوان
@olgou4
🌸کلید ورود به طب قدیم 🌸🍃
این کتاب با روش جدیدی به سلامتی انسانها کمک می کند و با هماهنگی سه مزاج (مزاج شخصی، غذا و فصل) بهتربن روش پیشگیری از بیماری هاست و انسان میتواند با آرامش زندگی خود را ادامه دهد..
در این کتاب بجز بیان عوارض داروهای شیمیایی تا حدودی طب قدیم سرزمین عزیزمان ایران را نیز معرفی و با پزشکی جدید مقایسه شده است ....
آشنایی با طب قدیم و رعایت مسائل بیان شده در این کتاب میتواند سلامتی را به خوانندگان عزیز هدیه کند.
@erisonteb
آیا باید هر شش ما چکاپ کرد⁉️
⛔️ #پرهیز_درمانی؛ توصیه معصومین ع
🌸 امام کاظم علیه السّلام فرمودند: هیچ دارویی نیست، مگر آن که دردی را تحریک می کند. برای بدن هیچ چیز سودمندتر از #امساک و نخوردن نیست، مگر آنچه مورد نیاز بدن باشد.
📚 مسند الامام الکاظم(ع)، ج۳، ص۲۵۶
🌸 از پیامبر خدا(ص) نیز روایت است: تا جایی که بدنت تحمّل درد را دارد، از دارو پرهیز کن. وقتی که دیگر تحمّل درد را نداشت، آن گاه به درمان بپرداز.
📚 طبرسی، مکارم الاخلاق، ص۳۶۲٫
🌸 از حضرت علی(ع) نقل شده است: «اِمشِ بِدائِکَ ما مشی بِکَ». تا وقتی درد، با تو راه می آید، تو هم با آن مدارا کن.
📚 نهج البلاغه، حکمت ۲۷٫
🌸 از کلام حضرت رسول(ص) بهره بگیریم که فرمود: «الحِمیَهُ رأسُ الدّواء، و المِعدَهُ بیتُ الدّاءِ». پرهیز، اساس درمان است و معده، خانه #درد است.
📚مکارم الاخلاق، ص۳۶۲٫
🍃🌺🍃🌺🍃🍃🍃
@erisonteb
🌸✳️🌸✳️🌸✳️
💚يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ 💚
✳️ﺍﻯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ! ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻧﻰ ﻫﺎﻯ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ ﻭ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻴﺪ ؛ ﻣﺴﻠﻤﺎ ﻣﻦ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ، ﺩﺍﻧﺎﻳﻢ .(مومنون، آیه51)
#طیبات
غذای طیب رابطه مستقیمی با عمل صالح دارد.
@erisonteb
🔴اثرات خوردن مال حرام تا ۴۰ روز در بدن انسان میماند
آیتالله محمد ناصری، استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان:
🔻 خوردن مال حرام سبب عدم استجابت دعا از سوی خداوند شده و همچنین این اثر هر چند که کم باشد به مدت ۴۰ روز در بدن انسانها باقی میماند.
🔻همه ما حق شکم را به خوبی ادا میکنیم و کم نمیگذاریم، متأسفانه برخی از ما بنده شکم هستیم و همواره برای آن در تلاش هستیم، شکم انسان خلقت عجیبی دارد که هرچه میخواهیم درون آن میریزیم و پرش میکنیم.
🔻 انواع امراض با داروهایی خوب میشوند که آنها را میخوریم، در حقیقت فرایند جذب غذا و دارو درون شکم، به بدن کمک میکند که بیماریها برطرف شوند و این کار از طریق شکم انجام میشود، البته برخی از امراضی که در بدن انسان به وجود میآید حاصل تغذیه نامناسب است.
@erisonteb
🔴گذار از علوم پزشکی مدرن:
متأسفانه در دانشگاههای علوم پزشکی در ایران، ماهیت، روششناسی، مسایل و نتایج طب سنتی و اسلامی، حتی به عنوان یک احتمال مورد اهتمام قرار ندادهاند. به عبارت دیگر؛ نظام پزشکی، اساساً امکان و اجازه گفتوگو با گفتمانهای بدیل خود را نمیدهد و اگر جاهایی به این گفتوگو تن داده، به اضطرار و تحت فشار بوده است، دعوت از اطبای سنتی و اسلامی، برای دانشگاهی که مدعی علم و تحقیق است، چرا به یک پزشک سنتی یا اسلامی، اجازه طرح بحث در مراکز تخصصی پزشکی نمیدهد؟ این امر نشان میدهد که جامعه علمی پزشکی در ایران، بسته عمل میکند و واضح است که این روش، علمی نیست. بیشک، مردم به همان مکتب علمی مراجعه خواهند کرد که با اتقان بیشتر، هزینه کمتر، وقت کمتر و... بیماری آنها را درمان نماید.
علم پزشکی، علمی بیشتر ابجیکتیو و عینی است. از همین رو، سنجش و ارزیابی آن نه به صورت تأویلی و تفسیری، بلکه به صورت تجربی ممکن خواهد بود. اگر طب اسلامی یا سنتی ادعایی علیه پزشکی مدرن دارند، نباید این ادعا به صورت نظری، آن هم به بدترین شکل ممکن، از جانب دانشگاههای علوم پزشکی پاسخ داده شوند. مردم انتظار دارند که دانشگاههای علوم پزشکی، بیمارانی را در اختیار اساتید طب اسلامی و سنتی نیز قرار دهند. اگر آنها موفق به درمان این بیماران نشدند، آنگاه به خانهنشینی و طرد آنها اقدام نمایند. البته واضح است که نباید در این حکم، عجولانه عمل کرد؛ چرا که علم تجربی برای اثبات و نفی ادعاهای خود، نیازمند تکرار در وضعیتهای گوناگون میباشد، پس نباید به علت عدم موفقیت یکباره یا چندباره محدود پزشکان اسلامی و سنتی، حکم به بطلان کلیت مکتب فکری آنها نمود. از نظر عموم مردم، حساسیت نظام پزشکی ایران نسبت به پزشکان سنتی و اسلام به این نکته برمیگردد که آنها موفق شدهاند از طریق درمانهای سهلالوصول و هزینههای اندک، کاسبی پزشکی مدرن را تهدید نمایند.
اگر گفتمانهای طب سنتی و اسلامی در میان مردم مورد استقبال قرار گرفتهاند، دو علت دارد: یکی کارآمدی و دیگری در دسترس بودن و این البته چیزی نیست که به راحتی نظام پزشکی و پزشکان مدرن را با سرمایههای نجومی کسب کرده از طریق طبابت بدون واکنش بگذارد. انصاف و اهمیت موضوع ـ که به نظام سلامت در ایران و آینده آن مربوط است ـ اقتضاء دارد که نظام پزشکی مدرن با حلم، دقت و تقوای بیشتری به ارزیابی گفتمانهای رقیب و بدیل خود بپردازد و تنها عامل محرک آنها در این خصوص، تغییر درآمدهای پزشکان مدرن نباشد. ادعای ما این است که مجموعه باورها، گفتهها، قواعد، نصوص و حتی تجربه تاریخی که در اختیار داریم، برای ایران اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، ظرفیتی نسبتاً کارآمد در حوزه سلامت انسان مهیا کرده است و باید با انصاف علمی و مناعت طبع، اجازه طرح و نقد علمی به آن داده شود.
(احمد رهدار)
@erisonteb
سخنرانی حجةالاسلام احمد رهدار در دیدار اساتید دانشگاه علوم پزشکی زاهدان: 98/2/2
اسلام امروز در مواجهه تمدنی با غرب ، در دو ساحت دست برتر دارد:
🔴 یکی مسأله خانواده است، نه فقط به این علت که در چند قرن اخیر سیاست های مربوط به خانواده در دنیا غرب غلط بوده، بلکه علاوه بر این به این علت که محتوا و شکل مباحثی که اسلام در حوزه خانواده مطرح کرده ، بسیار غنی و کارآمده است.
🔴 و دوم مسأله پزشکی است. عرصه پزشکی به دو علت، می تواند بستر مناسب هم آوردی اسلام با دنیای غرب باشد.
🔵 یکی به دلیل بن بست های درونی پزشکی مدرن، که البته این بن بست ها ضرورتاً از جنس بن بست های علمی نیست،
بلکه 🔹 اولا" به دلیل روز افزونی هزینه های آن است، چه از منظر توده مردمی و چه از منظر دولت، توجیه پذیر نیست. 🔹 ثانیا به دلیل سبک درمان، که انسان را از چاله به چاه می اندازد، بطوریکه هر راه درمانی در این مکتب طبی، در نهایت منجر به آسیب به دیگر بخش های بدن می شود.
🔵 دوم به دلیل ظهور یک رقیب جدی و تا حدودی کارآمد به نام طب سنتی_ اسلامی که برخلاف گذشته، خود را حداقل در حوزه بیماری های خاص و حاد، با هزینه هایی بسیار کم تر از هزینه های پزشکی مدرن در درسترس مرم قرار داده است.
که البته ارزیابی پزشکی مدرن نیز محل گفتگوی و نقد است که بر اساس دیدگاه انسانی و تمدنی غرب است .. نگاه ماکیاولی ، (روباه پنداری انسان) , توماس هابز(گرگ پنداری انسان) , لامارک و داروین(میمون پنداری انسان) و نیچه(هر سه مورد) لاجرم روش درمان انسان به جسم تقلیل می یابد و مشابهت با جسم حیوان انگاری..... به مانند آزمایش روی سگ و گربه و دیگر حیوانات ....
واقعیت این است که در تعریف شان از انسان قائل به چیزی به نام روح نیستند.
@erisonteb