eitaa logo
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
704 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
667 ویدیو
13 فایل
🌼 به نام او که خردمندان به وجودش یقین دارند 👤 نوع فعالیت کانال👇🏻 eitaa.com/esbatekhodavand/8393 📚 کتب، 📽 فیلم و تولیدات کانال👇🏻 eitaa.com/esbatekhodavand/5212 🗣 ارتباط📘 و دریافت کتاب اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه👇🏻 esbatekhodavand.blog.ir/post/2 🌺
مشاهده در ایتا
دانلود
برای شروع، پیام سنجاق شدۀ فوق (بخش ۱ از مناظرۀ بحث آزاد)، قبلاً عکس بود که من فیلم را جایگزینش کردم که بتوانید مستقیماً بدون نیاز رفتن به آپارات در ایتا تماشایش کنید. ‌
🌼 سلام
سؤال زیر مربوط به مناظرۀ سنجاق شدۀ این پست است:
👤 اول مناظره اون آقا میگه تعصب نداشته باشین!! تعریف ایشون یا شما از تعصب چیه؟ 🗣 تعصب یعنی کسی بااینکه می‌داند چیزی حق است و حقیقت دارد اما به خاطر میل شخصی‌اش آن حق و حقیقت را قبول نکند! منبع ۱-
تعصب یعنی نپذیرفتن گفتار حق در مقابل دلیل بر اثر تمایل به جانبی
. 🌐
 لغت‌نامه دهخدا: https://abadis.ir/fatofa/تعصب/

منبع ۲-
التَّعَصُّب: تعصب ورزيدن به چيزى و نپذيرفتن حق و دليل، بنا بر تمايلات شخصى
. 📘
 فرهنگ ابجدى، متن، ص: ۲۳۹

پ.ن: اشارۀ پرسش‌گر فوق به جملۀ زیر از آیت‌الله مصباح یزدی در مناظرۀ بخش ۲ بحث آزاد است: «خودمان را از هرگونه تعصب شخصی و گروهی دور کنیم و سعی کنیم که همّ خودمان را در روشن کردن حق و حقیقت قرار بدهیم تا اینکه شنوندگان محترمی که در سراسر کشور به این برنامه توجه دارند بتوانند حقیقت را بهتر درک کنند و اگر شبهه‌هایی در اذهانشان هست برطرف بشود.» ایشان با جملات فوق، از دو طرف مناظره همان ابتدا دعوت کرد وقتی با حقیقت روبرو شدند، پا بر میل شخصی خود گذاشته و به‌جای گل‌آلود کردن و انکار حقیقت، آن را صادقانه بپذیرند تا شنوندگان نیز به‌ دنبال ایشان به‌آسانی حقیقت را پیدا نموده و اگر شبهه‌ای دارند برطرف شود. (پدیدۀ مبارکی که معمولاً در مناظرات شاهد آن نیستیم!) خوشبختانه مرحوم احسان طبری (از سران الحاد ایران و دنیا و از ۵ تئوریسین اول آکادمی علوم شوروی) علیرغم اینکه تلاش فراوانی کرد بتواند در این مناظره خصوصاً مقابل آیت‌الله مصباح (که علاوه بر علوم رایج حوزوی، دانش‌آموختۀ فیزیک، شیمی و زبان‌های فرانسوی و انگلیسی نیز بود) از اصول مارکسیسم دفاع کند اما درنهایت وقتی با حقیقت مواجه شد تعصب را کنار گذاشت و راه هدایت را در پیش گرفت. اگر خدا بخواهد بعد از اتمام بارگذاری ۴۰ بخش مناظرۀ بحث آزاد، در مستند پوستین وارونه و سپس مستند کژ راهه (تولیدی این کانال) مانند نگارنده (که در ابتدا با علامت سؤال به این موضوع نگاه می‌کردم) با شواهد مستند کافی خواهید دید که انصافاً مرحوم احسان طبری مانند جناب حرّ در کربلا، آزادگی خودش را ثابت کرد و علیرغم داشتن کتب گمراه‌کنندۀ فراوان، عناوین علمی و القاب دهان‌پرکن، با دیدن حقیقت، تعصبش را کنار گذاشت و علیه گذشتۀ متوهمانۀ خویش قیام نمود و حجتی شد برای تمام خداناباوران، کفار، شکاکان و ملحدین ایران و جهان که مطمئن باشند هیچ کس حق ندارد در هیچ شرایطی از رحمت خدا ناامید شود زیرا به تصریح آیات و روایات فراوان، همیشه راه برگشت برای گنه‌کارترین انسان در طول تاریخ نیز کاملاً باز است و حتی خداوند برای اینکه عذر و بهانه‌ای باقی نماند، به جهت کمک به ناامیدترین افراد تصریح نموده برای جبران دوران غفلت، بدی‌ها را به خوبی‌ها (حسنات) تبدیل خواهد کرد تا جز دشمنان حقیقت که خودشان آگاهانه عطا و فضل الهی را پس می‌زنند أحدی از چنین بخشش فوق‌العاده سخاوتمندانه محروم نشود: 🌸 إلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً جز كسانى كه توبه كنند و ايمان آورند و عمل صالح انجام دهند، كه خداوند گناهان (و بدی‌های) آنان را به حسنات (و خوبی‌ها) مبدّل می‌کند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است! 📗 قرآن، سورۀ مبارکۀ فرقان، آیۀ شریفۀ ۷۰ ❓ارسال پرسش در مورد این مناظره و دیدن پرسش و پاسخ‌‌های دیگر مخاطبان ‌┈••✾•🌿 🌺🌿•✾••┈
🌼 سلام
سؤال زیر مربوط به فیلم سنجاق شدۀ این پست است:
👤 به زبان ساده ایدئولوژی یعنی چه؟ 🗣 ایدئولوژی (Ideology) شامل دو بخش است: ۱- ایده (‏idea) ۲- لوژی. ۱- ‏idea همان «ایده» در زبان فارسی خودمان است که در لغت انگلیسی معانی گسترده‌ای دارد از جمله: ایده، نیت، نظر، اندیشه، فکر، آگاهی، عقیده، باور، اعتقاد، پندار، تصور، حدس، انگاره، خاطر، خاطره، خیال، مراد، گمان، اندیشۀ مبهم، منظور، خواسته، مقصود، خبر، معنی، طرز تفکر، نقشه کار، تدبیر طرح. 🌐 https://abadis.ir/entofa/idea/ ۲- «لوژی» بخش دوم کلمۀ «ایدئولوژی» را تشکیل می‌دهد که یکی از معانی آن «مجموعه» است. 🌐 https://answerbook.ir/ایدئولوژی-چیست/ ✔️ بنابراین معنای ایدئولوژی به فارسی می‌شود: «مجموعه‌ای از ایده‌ها، نیت‌ها، نظر‌ها، اندیشه‌ها، آگاهی‌ها، عقیده‌ها، باور‌ها، پندار‌ها، تصورها، حدس‌ها، خیال‌ها، گمان‌ها، اندیشه‌های مبهم، منظور‌ها، خواسته‌ها و یا یکی دیگر از موارد فوق الذکر. روشن است با این تعریف، هر انسانی با هر باوری حتی اگر اسم خود را ناباور بگذارد نمی‌تواند بدون هیچ ایدئولوژی باشد! تا جایی که شک‌گرایان رادیکال و افراطی که به نیهیلیسم و پوچ‌گرایی مبتلا شده‌اند (به طوری‌که انسان را مجموعه‌ای از «اندیشه‌های مبهم» و جهان را سراسر «بی‌معنا» می‌دانند) نیز دارای ایدئولوژی مخصوص به خود هستند و مانند دیگر مردم (ازجمله آتئیست‌ها و اگنوستیک‌ها) هنگام گفتگو با مخالفان بر بایدها، نباید‌ها و قواعد حاکم بر چهارچوب فکری خویش پافشاری و حتی جدل می‌کنند! (پدیده‌ای که خصوصاً در فضای مجازی همه شاهد آن هستیم.) 🌐 https://fa.wikipedia.org/wiki/هیچ‌انگاری همچنان که در مناظرۀ بحث آزاد نیز مرحوم احسان طبری به نمایندگی از کمونیست‌های حزب توده تمام تلاش خود را کرد که از ایدئولوژی مارکسیسم-لنینیسم که شامل مجموعه‌ای از بایدها و نبایدهای مارکس و لنین است دفاع کند اما هنگامی‌که در مواجهه با دلایل علمی و منطقی مطمئن می‌شود تمام اصول ماتریالیسم، جز اصل هم‌بستگی و حرکت، جهان‌شمول نبوده و در نتیجه نزد دانشمندان و مراکز علمی جهان قانون علمی محسوب نمی‌شوند، تعصب را کنار گذاشت و در همین مناظره (بخش ۳۷) به حقیقت مذکور اعتراف می‌کند و سپس با تکیه بر شواهد و دلایل مستند دیگر، کتاب کژراهه و مقالات متعددی را می‌نویسد و ضمن اذعان به گمراهی خویش، از تمام خداناباوران ازجمله همفکران سابقش در حزب توده دعوت می‌کند مانند او راه علم، خرد، حقیقت، هدایت و سعادت دنیا و آخرت را در پیش بگیرند.
پ.ن:
اشارۀ پرسش‌ فوق به جملۀ زیر از آیت‌الله مصباح یزدی در مناظرۀ بخش ۲ بحث آزاد است: «اکنون‌که به توفیق الهی و به برکت پیروزی انقلاب اسلامی ایران موفق شدیم که در یک محیط آزاد، مسائل ایدئولوژی را مطرح کنیم و درباره‌اش به گفتگو بنشینیم، شایسته است به‌پاس این نعمت عظیمی که خدا به ما مرحمت فرموده خودمان را از هرگونه تعصب شخصی و گروهی دور کنیم.» ❓ارسال پرسش در مورد این مناظره و دیدن پرسش و پاسخ‌‌های دیگر مخاطبان ‌┈••✾•🌿 🌺🌿•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🌸 به نام او که خردمندان به وجودش یقین دارند.
خلاصه‌ای جامع از ۷ جلسه  آقایان مصباح، طبری، نگهدار و سروش
(زمان: ۳ ساعت، در ۴۰ بخش)
📽 بخش ۳ از ۴۰:
(
توضیح بیشتر
)
از نظر لنین توصیف ماده به عهدۀ دانشمند است یا فیلسوف؟
در این بخش شاهد مناظره‌ای چالشی بین آقایان مصباح و طبری خواهیم بود که در نهایت به پذیرش اشتباه توسط آقای طبری منجر شد
. 📽 تماشای فیلم کامل این مناظره
(در یک قسمت) 
🔊
صوت کامل این مناظره
(بیش از ۳ ساعت  با حجم ۳۰ مگابایت)
📥 کیفیت‌های دیگر این بخش 🖥 تماشای فیلم این مناظره در ۴۰ بخش جدا-جدا و موضوع‌بندی شده 📖 متن کامل PDF این مناظره 🗣 ارسال نکته یا پرسش در مورد این مناظره و دیدن پرسش و پاسخ‌های دیگران 🌸
🌼 سلام
سؤال زیر مربوط به 
این فیلم
و همچنین 
توضیحات قبلی
است:
👤 قبول دارم راه برگشت و توبه حتی برای گنه کارترین انسانها هم باز است و جز گمراهان و کافران کسی از رحمت خدا ناامید نمی شود اما با توجه به اینکه ما از باطن و نیت افراد خبر نداریم از کجا مطمئن شویم کسی مثل احسان طبری که روزی بزرگ خداناباوران ایران و حتی جهان بوده واقعاً هدایت شده است؟ 🗣 برای شناخت شخصیت هر کسی از جمله مرحوم احسان طبری کافی است به شواهد و آثار قابل درک با حواس ۵ گانه وی (ازجمله کتب، مقالات، سخنان و استدلال‌های صریحی که در حقانیت اسلام و ابطال مارکسیسم بیان کرده) مراجعه کرد که از برجسته‌ترین آن‌ها می‌توان به «کتاب کژراهه» اشاره نمود. (اگر خدا بخواهد دو مستند تولید شده در همین موضوع برای اولین بار از این کانال پخش خواهد شد.) ضمن اینکه اگر موفق شوید مناظرات بحث آزاد (ازجمله بخش ۳/۴۰) را پیگیری کنید، شواهدی خواهید دید که نشان می‌دهد مرحوم طبری سعی دارد رفتار و گفتارش به‌دوراز تعصب و جدل غیر احسن باشد. به‌عنوان نمونه در مناظرۀ مذکور، آقای طبری مطلبی را به اشتباه از لنین نقل می‌کند و طبق آن مدعی می‌شود لنین معتقد است تعریف «ماده» صرفاً به عهدۀ علوم خاص است و فلسفه نباید ماده را توصیف کند! سپس (ضمن بی‌احتیاطی در به کار بردن برخی الفاظ) نتیجه می‌گیرد پس: «اگر فلسفه بخواهد در این مسائل (ازجمله تعریف ماده) مداخله و بوالفضولی کند طبیعتاً نظر غلط خواهد داد!» اما آیت‌الله مصباح در پاسخ به آقای طبری یادآوری می‌کند که لنین برخلاف ادعای وی گفته است: «ماده مقوله‌ای است فلسفی»، بنابراین طبق نظر لنین این فیلسوف است که باید ماده را تعریف کند و ادعای آقای طبری که فلسفه نباید در تعریف ماده ورود کند بی‌اساس است! در اینجا وقتی آقای طبری با نقل‌قول صریح لنین که خلاف ادعای اوست مواجه شد ابتدا تلاش کرد اشتباه خود را توجیه کند اما وقتی دید چاره‌ای جز پذیرش واقعیت ندارد در پاسخ مرحوم مصباح (که به وی گفت: پس به‌هرحال فیلسوف حق دارد درباره ماده تعریف بدهد) تصریح کرد: «کاملاً. بله. شکی نیست.» این پذیرش اشتباه در حالی است که مرحوم طبری در آن زمان ۱۸ سال از آیت‌الله مصباح بزرگ‌تر و به‌نوعی جای پدر وی محسوب می‌شد! (این مناظره در سال ۱۳۶۰ برگزار شد که مرحوم مصباح (۱۳۱۳-۱۳۹۹) در آن زمان ۴۷ سال و مرحوم طبری (۱۲۹۵-۱۳۶۸) ۶۵ سال داشتند.) حال کافی است انعطاف این شخصیت مشهور خداناباور را با رفتار متعصبانۀ برخی افراد گم‌نام از خداناباوران –که اعضای این گروه با ایشان در فضای مجازی سروکار دارند- مقایسه کنید که چطور بعد از بی‌خدایی، به شکل افراطی تبدیل به افرادی به شدت ناامید، بدبین، هتاک، بداخلاق و نفرت‌پراکن شده‌اند و در عین حال شعار دین من انسانیت است سر می‌دهند اما در واقعیت حتی نزدیکانشان نیز انتظار رعایت ابتدائی‌ترین اصول انسانی را از ایشان ندارند چه رسد به اینکه مانند احسان طبری آنقدر منعطف باشند که بتوانند اشتباه خود را بپذیرند! ( آنهم نه در یک گفتگوی بی‌نام و نشان مجازی بلکه در یک مناظرۀ تلوزیونی با میلیون‌ها بیننده!) البته شاید بتوان ریشۀ گرایش مرحوم طبری به حقیقت را در اعترافی که در درآمد کتاب کژراهه‌اش به نقل از وی آمده دید: «من از سال‌هال ۱۳۴۸ در مارکسیسم به بن‌بست رسیدم؛ نوعی گرایش به مذهب، اما با ملاحظات شغل و زندگی، نه در شوروی امکان داشت برائت از چپ کنم! نه در غرب می‌دانستم چه باید کرد! و نه راهی به ایران و حکومت پهلوی در ایران داشتم؛ لذا با نبود امکانات و زبان، به کار نگارش پرداختم ازجمله کتاب چشم قهرمان باز است به‌عنوان یک داستان‌که زبان گویای خودم بود را نوشتم اما حزب کیانوری با انتشار آن مخالفت کرد📸 مشاهدۀ متن فوق از نسخۀ مجازی کتاب کژراهه ❓ارسال پرسش در مورد این مناظره و دیدن پرسش و پاسخ‌‌های دیگر مخاطبان ‌┈••✾•🌿 🌺🌿•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🌸 به نام او که خردمندان به وجودش یقین دارند.
خلاصه‌ای جامع از ۷ جلسه  آقایان مصباح، طبری، نگهدار و سروش
(زمان: ۳ ساعت، در ۴۰ بخش، 
توضیح بیشتر.
)
📽 بخش ۴ از ۴۰: تفاوت توحید خداباوران با توحید ماده گرایان!
در این بخش آیت الله مصباح برای اینکه روشن شود هیچ شباهتی بین توحید خداباوران با منکران خدا وجود ندارد معنای هر دو توحید را توضیح می‌دهد
. 📽 تماشای فیلم کامل این مناظره
(در یک قسمت) 
🔊
صوت کامل این مناظره
(بیش از ۳ ساعت  با حجم ۳۰ مگابایت)
📥 کیفیت‌های دیگر این بخش 🖥 تماشای فیلم این مناظره در ۴۰ بخش جدا-جدا و موضوع‌بندی شده 📖 متن کامل PDF این مناظره 🗣 ارسال نکته یا پرسش در مورد این مناظره و دیدن پرسش و پاسخ‌های دیگران 🌸
🌼 سلام
سؤال زیر مربوط به 
این فیلم
و همچنین 
پرسش و پاسخ قبلی
است:
👤 ۱- دوست عزیز. حدس می زنم چندان آگاهی و شناخت تاریخی از این مردک طبری ندارید! ۲- اولا ایشان نه شجاع بود و نه بدنبال سعادت ملت حتی بدنبال سعادت همفکران خودش هم نبود. از بزدلی او همین بس که کتاب کژراهه را نوشت تا که اجازه دهند چندسالی بیشتر به زندگی ننگینش ادامه دهد آنهم در زمانی که هزاران جوان ایرانی که فریب یاوه گویی ها و ایدئولوگهای امثال طبری و کیانوری و رادمنش و... را خورده بودن! ۳- این خودفروختگان کمترین دغدغه ای نه به کشور خود داشتن و نه به همنوعان خود. در نهایت نیز دیدیم که چگونه با ائتلاف با روحانیون و ملایان به این آب و خاک خیانت کردن. نتیجه آن را نیز دیدن چند سال بعد همه آن جوانانی که فریب حزب توده را خوردن در چنگال ملایان بردار کشیده شدن! ۴- اگر واقعا طبری به آرمانهای استالینی خودش کوچکترین اعتقاد و باوری داشت مثل هزاران تن دیگر که فریب این انگل های خائن را خوردن با شهامت پای اعتقادات و باورهای خودش می ایستاد. ۵- یکی از فریب کاری های حزب کثیف توده همین بود که از اشتراک لفظی برای فریب جوانان سوء استفاده می کردن که در همین کلیپی که پخش کردین (📽) مصباح سعی می کنه جلوی این ترفندشونو بگیره. فقط کافیست کتابهایی که از طرف حزب توده در اوایل انقلاب چاپ و منتشر گردیده را مطالعه کنید آن زمان که امثال کیانوری و طبری با تحریف نظرات مارکس و دکترین مارکسیسم همه را مصادره به مطلوب و به نام ارزشهای اسلامی به خورد جوانانی میدادن که پا درهوا مانده بودن که باید به کدام سمت و سو بروند باید بیخدا و لائیک باشند یا باید از عقاید روحانیون دفاع نمایند. 🗣 ۱- ضمن دعوت به رعایت احترام و ادب به اطلاع می‌رسانم حدستان در مورد این‌جانب صحیح نیست! خوشبختانه فرصت پیدا کردم که ده‌ها ساعت در قالب فیلم و متن ازجمله مناظرات و اعترافات حزب توده را مشاهده کنم و تعدادی از مقالات و کتب مرحوم احسان طبری مانند «کتاب کژراهه» این بزرگوار را سطر به سطر و با دقت مطالعه نمایم که اگر خدا بخواهد نتیجۀ این تحقیقات در دو مستند پوستین وارونه و کژراهه منتشر خواهد شد تا امثال شما مخاطب محترم نیز مطمئن شوید مرحوم طبری فردی به‌راستی صادق، شجاع و به دنبال سعادت دنیا و آخرت بود. ۲ و ۳- از شجاعت او همین بس که با اطلاع از وجود منفی‌بافان خودی و غیرخودی (که بر اساس حدس و گمان اقدام به نیت خوانی کرده و تهمت می‌زنند)، «کتاب کژراهه» را نوشت و صادقانه از گذشته الحادی خویش دوری جست و از هم‌فکرانش خواست به دعوت لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّه لبیک بگویند و با پذیرش اسلام و حمایت از جمهوری اسلامی ایران (که یک‌تنه مقابل استعمارگران جهان ایستاده) سعادت دنیا و آخرتشان را تضمین نمایند. مسلماً کسی که کم‌ترین اطلاع از مبانی قرآنی دارد می‌داند این مبانی در تضاد آشکار با مبانی الحادی است بنابراین تهمت ائتلاف جمهوری اسلامی با گروه‌های الحادی به قدری غیرمنطقی و غیرعلمی است که هیچ عقل سلیمی آن را نمی‌پذیرد! همچنان که خودتان نیز به وجود این تضاد اذعان نمودید که باعث شد درنهایت جمهوری اسلامی بعد از برگزاری دادگاه‌های متعدد (که از تلویزیون نیز پخش شد) ضمن عفو فریب‌خوردگان، حکم اعدام کسانی را صادر کند که خودشان صریحاً به اقدام مسلحانه و جاسوسی علیه منافع ملی مردم و نظام اعتراف کرده بودند تا جایی که برخی از این از خدا بی‌خبران اقدام به جنایات بسیار وحشتناکی همچون آتش زدن هم‌وطنان خویش نموده بودند. ۴- ضمن اینکه باز شما در تناقضی دیگر از طرفی به روان شاد طبری تهمت زدید که برای حفظ جانش کتاب کژراهه را نوشته اما در ادامه به صداقتش در برائت از باورهایش اذعان نمودید و تصریح کردید: «وی کوچک‌ترین اعتقادی به باورهای الحادی خویش نداشت!» همچنان که در پرسش و پاسخ قبلی نگارنده با ذکر سند آوردم که مرحوم طبری خودش گفته بود که از سال ۱۳۴۸ در مارکسیسم به بن‌بست رسیده و نوعی گرایش به مذهب پیدا کرده بود! ۵- البته با بخش پایانی حرف شما که حزب توده (مانند هر جماعت باطل دیگر) از اشتراک لفظی سوءاستفاده می‌کرد و با مصادره به مطلوب ارزش‌های اسلامی سعی در فریب جوانان ایرانی و کشاندن ایشان به الحاد و نوکری بیگانگان داشت موافقم که در همین بخش از مناظره هم دیدیم مرحوم مصباح تلاش کرد اجازه ندهد چنین اشتباهی رخ دهد. به امید تکیه بر تحقیق و پرهیز از تهمت بدون علم به دیگران (درحالی که شواهد کافی برای رسیدن به آگاهی و اطمینان وجود دارد!) و اگر مانند من فرصت تحقیق کافی و مستقل ندارید حداقل سعی کنید دو مستند مذکور را (از همین کانال) پیگیری نمایید. همیشه در مسیر درست موفق باشید 💐 ❓ارسال پرسش در مورد این مناظره و دیدن پرسش و پاسخ‌‌های دیگر مخاطبان ‌┈••✾•🌿 🌺🌿•✾••┈
پ.ن: پیرو دو پرسش و پاسخ قبلی «اینجا» و «اینجا» در مورد برگشت مرحوم احسان طبری! گاهی خداوند کسی را چنان جانانه و صریح هدایت می‌کند که برخی از خوب و بد غافل‌گیر می‌شوند؛ ازجمله جناب حرّ (ره) در کربلا که رسماً جزو فرماندهان اصلی لشگر یزید بود و چنان راه را جسورانه بر امام حسین (ع) بست و با حضرت بگومگو کرد و رعب بر دل کودکان از خاندان پیامبر اسلام (ص) انداخت که اگر توبۀ جانانه‌اش نبود، مسلماً امروز او هم جزو کسانی بود که همه لعنش می‌کردند اما او صداقت و آزادگی به خرج داد و خداوند نیز چنان توبۀ او را پذیرفت که یکی از بزرگان مقابل مزارش ایستاد و گفت: «ای حرّ! خداوند با تو با آن سابقه چه کرد که من سید و عالم دین امروز مقابل مزارت می‌ایستم و می‌گویم: بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي‏ پدر و مادرم به فدایت!» (نقل به مضمون) مرحوم احسان طبری هم از کسانی بود که با آن سابقۀ تاریک ازجمله نوشتن کتب الحادی که خدا می‌داند چند نفر را گمراه و بی‌خدا کرده بود اما جانانه تصمیم گرفت مانند جناب حرّ راه صداقت و آزادگی را در پیش بگیرد و یک‌لحظه در وعدۀ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ، شک به خودش راه ندهد و سپس مصمم شد درحالی‌که از بزرگان کفار دنیا بود، از صف ایشان جدا شده و به صف بندگان مخلَص خدا وارد شود و حجت را بر تمام هم‌فکران و ناامیدترین افراد نیز تمام کند! خود وی در مهر ۱۳۶۳ در مقالۀ کیهان به نام چرا به اسلام پیوستم؟ در مورد حیرت عده‌ای از برگشتش می‌نویسد: «اعلام پیوستن من به اسلام و گسستن از مارکسیسم -پس از پنجاه سال که در ایران و خارج از ایران بینش مارکسیسم را ترویج کرده‌ام- مایۀ حیرت عده‌ای شده است ... بااین‌حال حیرت کسانی که تحول سریع یک مارکسیست را از مواضع مأنوس خود و روی آوردنش به ایدئولوژی الهی اسلامی را امری ناشدنی می‌شمرند و یا آن را موردتردید قرار می‌دهند حیرتی است مفهوم (و قابل درک).» دکتر هادیِ دوست محمدی، از روحانیون و شاگردان شهید مطهری از لفظ «رضوان‌الله‌علیه» برای احسان طبری استفاده می‌کند و می‌گوید: «به ایشان گفتم که در بیرون شایع است شما واقعاً مسلمان شده‌اید، عده‌ای هم می‌گویند این حرف‌ها دروغ است، چطور ممکن است یک دانشمند که چندین سال ایدئولوگ گروه کثیری از افراد بوده ناگهان از عقیده‌اش برگردد؟ مرحوم طبری لحظاتی سکوت کرد، بعد به من گفت: آقای دوست محمدی خوش‌آمدید. من خدا را شاکرم که برای من شرایطی ایجاد کرد که من به فکر فرو بروم ... من آثار علامه طباطبایی و شهید مطهری را تهیه‌کرده‌ام و مشغول مطالعه هستم و به این نتیجه رسیده‌ام که تا الآن کور و کر بودم. این جمله‌ای که شما می‌گویید حُبّ الشَّیء يُعْمِي وَ يُصِم (یعنی دل‌بستگی به چیزی، نابینا و ناشنوا می‌کند)، این را من دارم می‌بینم که این‌طور بودم و الآن از نو متولد شدم و از نو زندگی را آغاز کردم.» 🌐 https://rahyafte.com/5339/
‌ احسان طبری روز ۹ اردیبهشت ۱۳۶۸ دار فانی را وداع گفت و حسین شریعتمداری خاطرۀ آخرین دیدارش با این مرد آزاده و صدیق را این‌گونه روایت می‌کند: «فردای آن روزی که خبر بیماری او را شنیدم، برای عیادتش به بیمارستان رفتم. سلام کردم‌، چشم‌هایش را که به پنجره دوخته بود برگرداند و از دیدنم با شادی کودکانه‌ای ابراز خرسندی کرد‌، کنارش نشستم و گونه‌اش را بوسیدم از قطره‌های ‌اشک نمناک بود‌، پیش‌ازاین هم ‌گریستن آرام و بی‌صدایش را دیده بودم‌، اما این دفعه با دفعات قبل تفاوتی محسوس داشت. انگار دل‌شوره‌ای به دل داشت؛ با دستمال ‌اشک‌هایی را که کنار چشمانش به گونه دویده بود پاک کردم و درحالی‌که خجالت می‌کشیدم موهای سپیدش را نوازش کردم. بازهم ‌گریست ولی دیگر اصراری نداشت که‌گریه‌اش بی‌صدا باشد‌، گفت؛ مدت‌هاست که منتظر بوده است. با ‌اشاره به بی‌اطلاعی از بیمار بودنش عذرخواهی کردم؛ با دست‌های نحیف و لاغرش به نشانه اینکه عذرم را پذیرفته است‌، دستم را فشرد ... سرم را به‌سوی برادر دیگری که در اتاق بود برگرداندم تا ‌اشکم را نبیند، آن برادر نیز سرش را به‌طرف پنجره برگردانده بود و مخفیانه قطرات ‌اشکی را که به چشمانش دویده بود پاک می‌کرد. گفت: «من درختی بودم که در ظلمت روییدم و در تاریکی ریشه دوانیدم‌، تازه شاخه‌ای به‌سوی نور کشیده بودم‌، ولی... الحمدلله» و بعد چنان‌که گویی سؤالی به خاطرش رسیده باشد‌، پرسید: «راستی؛ فکر می‌کنی خداوند توبه مرا پذیرفته است؟» گفتم: «او خود فرموده است که توبه پذیر است» چیزی زیر لب زمزمه کرد، فکر می‌کنم کلمات بریده‌بریده و منقطعی از این آیه بود: 🌸 قلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ بگو: «اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده‌‏ايد! از رحمت خداوند نوميد نشويد كه به‌یقین خدا همۀ گناهان را مى‌‏آمرزد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است.» و آرام گریست ...‌ اشک‌هایش را پاک کردم‌، بر پیشانی‌اش بوسه زدم‌. مرحوم طبری گفت: «بعضی وقت‌ها از خداوند چیزی می‌خواهم ولی با یادآوری گذشته تاریک و ظلمت‌زده‌ام، خجالت می‌کشم» ... و نگفت که چه چیزی از خدا خواسته است ... گفت: «گذشته حر تاریک نبود» گفتم «به‌هرحال به جنگ با حسین‌ابن‌علی (ع) آمده و راه را بر حضرت بسته بود» چشمانش را به سقف دوخت و سپس تعمداً آن‌ها را فروبست‌ ... گفت: «راستی‌، نوشته‌ام درباره چهار نظریه‌پرداز خودفروخته و خودخواه ناتمام مانده است»‌، ساکت ماندم. ادامه داد: «کسروی دین ساز‌، هدایت نیست‌گرا‌، آدمیت توجیه‌گر و تقی زاده غرب پرست. درباره سه نفر اول مطالبی نوشته‌ام ولی بیماری اخیر فرصت پرداختن به تقی زاده غرب پرست را نداد.» گفتم: «ان‌شاءالله شفا پیدا می‌کنید و این ناتمام را تمام خواهید کرد.» گفت: «ان‌شاءالله» ... از چاپ آثاری که طی چند سال اخیر و به قول خود او «پس از خروج از ظلمت و ورود به نور» نوشته است سؤال کرد و از اینکه به‌زودی منتشر خواهد شد با رضایت لبخند زد. برای اینکه فضای بحث تغییر کرد‌ه و با یادآوری «گذشته نزدیکش» ‌اندوهش کاهش پیدا کند گفتم: راستی‌، آقای طبری یادتان هست وقتی علیه مارکسیسم گفتی و نوشتی هم روس‌ها و هم غربی‌ها که چنین انتظاری نداشتند با دستپاچگی اعلام کردند: «این سخنان به دلیل آمپول‌هایی است که به طبری تزریق کرده‌اند؟»... لبخندی زد و گفت: «بیچاره‌ها خیلی احمق هستند» ... بالاخره برفرض که سخنان من ناشی از تزریق این آمپول‌ها باشد‌، درباره استدلال‌ها چه می‌گویند؟ آیا بهتر نبود به‌جای این لاطائلات خنده‌دار به استدلال‌ها پاسخ می‌دادند؟» احسان طبری بارها تأکید می‌کرد که «درراه دشمنی با اسلام و خصوصاً اسلام نابی که امام خمینی منادی آن است کالکتیویست‌های شرقی با ‌اندیویژوآلیست‌های غربی اختلافی ندارند‌، آن‌ها در این راستا جنگ زرگری فی‌مابین را کنار گذارده‌اند» ... احسان طبری آب خواست و درحالی‌که ‌‌پرستار برای آوردن آب از اتاق بیرون می‌رفت به یادم آمد که ملاقات بیمار نبایستی طولانی باشد لذا على‌رغم میل باطنی‌ام خداحافظی کردم و او به امید دیدار زودبه‌زود‌، به رفتنم رضایت داد ... و دیدار بعدی هرگز اتفاق نیفتاد ... رحمت و مغفرت خداوند تبارک‌وتعالی بر او باد.» 🌐 https://kayhan.ir/fa/news/263992/