🌼 سلام
#پرسش_پاسخ
#مناظرۀ_بحث_آزاد
سؤال زیر مربوط بهاین فیلم
و همچنینتوضیحات قبلی
است:👤 قبول دارم راه برگشت و توبه حتی برای گنه کارترین انسانها هم باز است و جز گمراهان و کافران کسی از رحمت خدا ناامید نمی شود اما با توجه به اینکه ما از باطن و نیت افراد خبر نداریم از کجا مطمئن شویم کسی مثل احسان طبری که روزی بزرگ خداناباوران ایران و حتی جهان بوده واقعاً هدایت شده است؟ 🗣 برای شناخت شخصیت هر کسی از جمله مرحوم احسان طبری کافی است به شواهد و آثار قابل درک با حواس ۵ گانه وی (ازجمله کتب، مقالات، سخنان و استدلالهای صریحی که در حقانیت اسلام و ابطال مارکسیسم بیان کرده) مراجعه کرد که از برجستهترین آنها میتوان به «کتاب کژراهه» اشاره نمود. (اگر خدا بخواهد دو مستند تولید شده در همین موضوع برای اولین بار از این کانال پخش خواهد شد.) ضمن اینکه اگر موفق شوید مناظرات بحث آزاد (ازجمله بخش ۳/۴۰) را پیگیری کنید، شواهدی خواهید دید که نشان میدهد مرحوم طبری سعی دارد رفتار و گفتارش بهدوراز تعصب و جدل غیر احسن باشد. بهعنوان نمونه در مناظرۀ مذکور، آقای طبری مطلبی را به اشتباه از لنین نقل میکند و طبق آن مدعی میشود لنین معتقد است تعریف «ماده» صرفاً به عهدۀ علوم خاص است و فلسفه نباید ماده را توصیف کند! سپس (ضمن بیاحتیاطی در به کار بردن برخی الفاظ) نتیجه میگیرد پس: «اگر فلسفه بخواهد در این مسائل (ازجمله تعریف ماده) مداخله و بوالفضولی کند طبیعتاً نظر غلط خواهد داد!» اما آیتالله مصباح در پاسخ به آقای طبری یادآوری میکند که لنین برخلاف ادعای وی گفته است: «ماده مقولهای است فلسفی»، بنابراین طبق نظر لنین این فیلسوف است که باید ماده را تعریف کند و ادعای آقای طبری که فلسفه نباید در تعریف ماده ورود کند بیاساس است! در اینجا وقتی آقای طبری با نقلقول صریح لنین که خلاف ادعای اوست مواجه شد ابتدا تلاش کرد اشتباه خود را توجیه کند اما وقتی دید چارهای جز پذیرش واقعیت ندارد در پاسخ مرحوم مصباح (که به وی گفت: پس بههرحال فیلسوف حق دارد درباره ماده تعریف بدهد) تصریح کرد: «کاملاً. بله. شکی نیست.» این پذیرش اشتباه در حالی است که مرحوم طبری در آن زمان ۱۸ سال از آیتالله مصباح بزرگتر و بهنوعی جای پدر وی محسوب میشد! (این مناظره در سال ۱۳۶۰ برگزار شد که مرحوم مصباح (۱۳۱۳-۱۳۹۹) در آن زمان ۴۷ سال و مرحوم طبری (۱۲۹۵-۱۳۶۸) ۶۵ سال داشتند.) حال کافی است انعطاف این شخصیت مشهور خداناباور را با رفتار متعصبانۀ برخی افراد گمنام از خداناباوران –که اعضای این گروه با ایشان در فضای مجازی سروکار دارند- مقایسه کنید که چطور بعد از بیخدایی، به شکل افراطی تبدیل به افرادی به شدت ناامید، بدبین، هتاک، بداخلاق و نفرتپراکن شدهاند و در عین حال شعار دین من انسانیت است سر میدهند اما در واقعیت حتی نزدیکانشان نیز انتظار رعایت ابتدائیترین اصول انسانی را از ایشان ندارند چه رسد به اینکه مانند احسان طبری آنقدر منعطف باشند که بتوانند اشتباه خود را بپذیرند! ( آنهم نه در یک گفتگوی بینام و نشان مجازی بلکه در یک مناظرۀ تلوزیونی با میلیونها بیننده!) البته شاید بتوان ریشۀ گرایش مرحوم طبری به حقیقت را در اعترافی که در درآمد کتاب کژراههاش به نقل از وی آمده دید: «من از سالهال ۱۳۴۸ در مارکسیسم به بنبست رسیدم؛ نوعی گرایش به مذهب، اما با ملاحظات شغل و زندگی، نه در شوروی امکان داشت برائت از چپ کنم! نه در غرب میدانستم چه باید کرد! و نه راهی به ایران و حکومت پهلوی در ایران داشتم؛ لذا با نبود امکانات و زبان، به کار نگارش پرداختم ازجمله کتاب چشم قهرمان باز است بهعنوان یک داستانکه زبان گویای خودم بود را نوشتم اما حزب کیانوری با انتشار آن مخالفت کرد!» 📸 مشاهدۀ متن فوق از نسخۀ مجازی کتاب کژراهه ❓ارسال پرسش در مورد این مناظره و دیدن پرسش و پاسخهای دیگر مخاطبان ┈••✾•🌿 🌺🌿•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 به نام او که خردمندان به وجودش یقین دارند.
خلاصهای جامع از ۷ جلسه #مناظرۀ_بحث_آزاد آقایان مصباح، طبری، نگهدار و سروش
(زمان: ۳ ساعت، در ۴۰ بخش،توضیح بیشتر.
)📽 بخش ۴ از ۴۰: تفاوت توحید خداباوران با توحید ماده گرایان!
در این بخش آیت الله مصباح برای اینکه روشن شود هیچ شباهتی بین توحید خداباوران با منکران خدا وجود ندارد معنای هر دو توحید را توضیح میدهد. 📽 تماشای فیلم کامل این مناظره
(در یک قسمت) 🔊صوت کامل این مناظره
(بیش از ۳ ساعت با حجم ۳۰ مگابایت)📥 کیفیتهای دیگر این بخش 🖥 تماشای فیلم این مناظره در ۴۰ بخش جدا-جدا و موضوعبندی شده 📖 متن کامل PDF این مناظره 🗣 ارسال نکته یا پرسش در مورد این مناظره و دیدن پرسش و پاسخهای دیگران 🌸
🌼 سلام
#پرسش_پاسخ
#مناظرۀ_بحث_آزاد
سؤال زیر مربوط بهاین فیلم
و همچنینپرسش و پاسخ قبلی
است:👤 ۱- دوست عزیز. حدس می زنم چندان آگاهی و شناخت تاریخی از این مردک طبری ندارید! ۲- اولا ایشان نه شجاع بود و نه بدنبال سعادت ملت حتی بدنبال سعادت همفکران خودش هم نبود. از بزدلی او همین بس که کتاب کژراهه را نوشت تا که اجازه دهند چندسالی بیشتر به زندگی ننگینش ادامه دهد آنهم در زمانی که هزاران جوان ایرانی که فریب یاوه گویی ها و ایدئولوگهای امثال طبری و کیانوری و رادمنش و... را خورده بودن! ۳- این خودفروختگان کمترین دغدغه ای نه به کشور خود داشتن و نه به همنوعان خود. در نهایت نیز دیدیم که چگونه با ائتلاف با روحانیون و ملایان به این آب و خاک خیانت کردن. نتیجه آن را نیز دیدن چند سال بعد همه آن جوانانی که فریب حزب توده را خوردن در چنگال ملایان بردار کشیده شدن! ۴- اگر واقعا طبری به آرمانهای استالینی خودش کوچکترین اعتقاد و باوری داشت مثل هزاران تن دیگر که فریب این انگل های خائن را خوردن با شهامت پای اعتقادات و باورهای خودش می ایستاد. ۵- یکی از فریب کاری های حزب کثیف توده همین بود که از اشتراک لفظی برای فریب جوانان سوء استفاده می کردن که در همین کلیپی که پخش کردین (📽) مصباح سعی می کنه جلوی این ترفندشونو بگیره. فقط کافیست کتابهایی که از طرف حزب توده در اوایل انقلاب چاپ و منتشر گردیده را مطالعه کنید آن زمان که امثال کیانوری و طبری با تحریف نظرات مارکس و دکترین مارکسیسم همه را مصادره به مطلوب و به نام ارزشهای اسلامی به خورد جوانانی میدادن که پا درهوا مانده بودن که باید به کدام سمت و سو بروند باید بیخدا و لائیک باشند یا باید از عقاید روحانیون دفاع نمایند. 🗣 ۱- ضمن دعوت به رعایت احترام و ادب به اطلاع میرسانم حدستان در مورد اینجانب صحیح نیست! خوشبختانه فرصت پیدا کردم که دهها ساعت در قالب فیلم و متن ازجمله مناظرات و اعترافات حزب توده را مشاهده کنم و تعدادی از مقالات و کتب مرحوم احسان طبری مانند «کتاب کژراهه» این بزرگوار را سطر به سطر و با دقت مطالعه نمایم که اگر خدا بخواهد نتیجۀ این تحقیقات در دو مستند پوستین وارونه و کژراهه منتشر خواهد شد تا امثال شما مخاطب محترم نیز مطمئن شوید مرحوم طبری فردی بهراستی صادق، شجاع و به دنبال سعادت دنیا و آخرت بود. ۲ و ۳- از شجاعت او همین بس که با اطلاع از وجود منفیبافان خودی و غیرخودی (که بر اساس حدس و گمان اقدام به نیت خوانی کرده و تهمت میزنند)، «کتاب کژراهه» را نوشت و صادقانه از گذشته الحادی خویش دوری جست و از همفکرانش خواست به دعوت لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّه لبیک بگویند و با پذیرش اسلام و حمایت از جمهوری اسلامی ایران (که یکتنه مقابل استعمارگران جهان ایستاده) سعادت دنیا و آخرتشان را تضمین نمایند. مسلماً کسی که کمترین اطلاع از مبانی قرآنی دارد میداند این مبانی در تضاد آشکار با مبانی الحادی است بنابراین تهمت ائتلاف جمهوری اسلامی با گروههای الحادی به قدری غیرمنطقی و غیرعلمی است که هیچ عقل سلیمی آن را نمیپذیرد! همچنان که خودتان نیز به وجود این تضاد اذعان نمودید که باعث شد درنهایت جمهوری اسلامی بعد از برگزاری دادگاههای متعدد (که از تلویزیون نیز پخش شد) ضمن عفو فریبخوردگان، حکم اعدام کسانی را صادر کند که خودشان صریحاً به اقدام مسلحانه و جاسوسی علیه منافع ملی مردم و نظام اعتراف کرده بودند تا جایی که برخی از این از خدا بیخبران اقدام به جنایات بسیار وحشتناکی همچون آتش زدن هموطنان خویش نموده بودند. ۴- ضمن اینکه باز شما در تناقضی دیگر از طرفی به روان شاد طبری تهمت زدید که برای حفظ جانش کتاب کژراهه را نوشته اما در ادامه به صداقتش در برائت از باورهایش اذعان نمودید و تصریح کردید: «وی کوچکترین اعتقادی به باورهای الحادی خویش نداشت!» همچنان که در پرسش و پاسخ قبلی نگارنده با ذکر سند آوردم که مرحوم طبری خودش گفته بود که از سال ۱۳۴۸ در مارکسیسم به بنبست رسیده و نوعی گرایش به مذهب پیدا کرده بود! ۵- البته با بخش پایانی حرف شما که حزب توده (مانند هر جماعت باطل دیگر) از اشتراک لفظی سوءاستفاده میکرد و با مصادره به مطلوب ارزشهای اسلامی سعی در فریب جوانان ایرانی و کشاندن ایشان به الحاد و نوکری بیگانگان داشت موافقم که در همین بخش از مناظره هم دیدیم مرحوم مصباح تلاش کرد اجازه ندهد چنین اشتباهی رخ دهد. به امید تکیه بر تحقیق و پرهیز از تهمت بدون علم به دیگران (درحالی که شواهد کافی برای رسیدن به آگاهی و اطمینان وجود دارد!) و اگر مانند من فرصت تحقیق کافی و مستقل ندارید حداقل سعی کنید دو مستند مذکور را (از همین کانال) پیگیری نمایید. همیشه در مسیر درست موفق باشید 💐 ❓ارسال پرسش در مورد این مناظره و دیدن پرسش و پاسخهای دیگر مخاطبان ┈••✾•🌿 🌺🌿•✾••┈
پ.ن:
پیرو دو پرسش و پاسخ قبلی «اینجا» و «اینجا» در مورد برگشت مرحوم احسان طبری!
گاهی خداوند کسی را چنان جانانه و صریح هدایت میکند که برخی از خوب و بد غافلگیر میشوند؛ ازجمله جناب حرّ (ره) در کربلا که رسماً جزو فرماندهان اصلی لشگر یزید بود و چنان راه را جسورانه بر امام حسین (ع) بست و با حضرت بگومگو کرد و رعب بر دل کودکان از خاندان پیامبر اسلام (ص) انداخت که اگر توبۀ جانانهاش نبود، مسلماً امروز او هم جزو کسانی بود که همه لعنش میکردند اما او صداقت و آزادگی به خرج داد و خداوند نیز چنان توبۀ او را پذیرفت که یکی از بزرگان مقابل مزارش ایستاد و گفت: «ای حرّ! خداوند با تو با آن سابقه چه کرد که من سید و عالم دین امروز مقابل مزارت میایستم و میگویم: بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي پدر و مادرم به فدایت!» (نقل به مضمون)
مرحوم احسان طبری هم از کسانی بود که با آن سابقۀ تاریک ازجمله نوشتن کتب الحادی که خدا میداند چند نفر را گمراه و بیخدا کرده بود اما جانانه تصمیم گرفت مانند جناب حرّ راه صداقت و آزادگی را در پیش بگیرد و یکلحظه در وعدۀ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ، شک به خودش راه ندهد و سپس مصمم شد درحالیکه از بزرگان کفار دنیا بود، از صف ایشان جدا شده و به صف بندگان مخلَص خدا وارد شود و حجت را بر تمام همفکران و ناامیدترین افراد نیز تمام کند!
خود وی در مهر ۱۳۶۳ در مقالۀ کیهان به نام چرا به اسلام پیوستم؟ در مورد حیرت عدهای از برگشتش مینویسد:
«اعلام پیوستن من به اسلام و گسستن از مارکسیسم -پس از پنجاه سال که در ایران و خارج از ایران بینش مارکسیسم را ترویج کردهام- مایۀ حیرت عدهای شده است ... بااینحال حیرت کسانی که تحول سریع یک مارکسیست را از مواضع مأنوس خود و روی آوردنش به ایدئولوژی الهی اسلامی را امری ناشدنی میشمرند و یا آن را موردتردید قرار میدهند حیرتی است مفهوم (و قابل درک).»
دکتر هادیِ دوست محمدی، از روحانیون و شاگردان شهید مطهری از لفظ «رضواناللهعلیه» برای احسان طبری استفاده میکند و میگوید:
«به ایشان گفتم که در بیرون شایع است شما واقعاً مسلمان شدهاید، عدهای هم میگویند این حرفها دروغ است، چطور ممکن است یک دانشمند که چندین سال ایدئولوگ گروه کثیری از افراد بوده ناگهان از عقیدهاش برگردد؟
مرحوم طبری لحظاتی سکوت کرد، بعد به من گفت: آقای دوست محمدی خوشآمدید. من خدا را شاکرم که برای من شرایطی ایجاد کرد که من به فکر فرو بروم ... من آثار علامه طباطبایی و شهید مطهری را تهیهکردهام و مشغول مطالعه هستم و به این نتیجه رسیدهام که تا الآن کور و کر بودم. این جملهای که شما میگویید حُبّ الشَّیء يُعْمِي وَ يُصِم (یعنی دلبستگی به چیزی، نابینا و ناشنوا میکند)، این را من دارم میبینم که اینطور بودم و الآن از نو متولد شدم و از نو زندگی را آغاز کردم.»
🌐 https://rahyafte.com/5339/
احسان طبری روز ۹ اردیبهشت ۱۳۶۸ دار فانی را وداع گفت و حسین شریعتمداری خاطرۀ آخرین دیدارش با این مرد آزاده و صدیق را اینگونه روایت میکند:
«فردای آن روزی که خبر بیماری او را شنیدم، برای عیادتش به بیمارستان رفتم.
سلام کردم، چشمهایش را که به پنجره دوخته بود برگرداند و از دیدنم با شادی کودکانهای ابراز خرسندی کرد، کنارش نشستم و گونهاش را بوسیدم از قطرههای اشک نمناک بود، پیشازاین هم گریستن آرام و بیصدایش را دیده بودم، اما این دفعه با دفعات قبل تفاوتی محسوس داشت.
انگار دلشورهای به دل داشت؛ با دستمال اشکهایی را که کنار چشمانش به گونه دویده بود پاک کردم و درحالیکه خجالت میکشیدم موهای سپیدش را نوازش کردم. بازهم گریست ولی دیگر اصراری نداشت کهگریهاش بیصدا باشد، گفت؛ مدتهاست که منتظر بوده است.
با اشاره به بیاطلاعی از بیمار بودنش عذرخواهی کردم؛ با دستهای نحیف و لاغرش به نشانه اینکه عذرم را پذیرفته است، دستم را فشرد ...
سرم را بهسوی برادر دیگری که در اتاق بود برگرداندم تا اشکم را نبیند، آن برادر نیز سرش را بهطرف پنجره برگردانده بود و مخفیانه قطرات اشکی را که به چشمانش دویده بود پاک میکرد.
گفت: «من درختی بودم که در ظلمت روییدم و در تاریکی ریشه دوانیدم، تازه شاخهای بهسوی نور کشیده بودم، ولی... الحمدلله» و بعد چنانکه گویی سؤالی به خاطرش رسیده باشد، پرسید: «راستی؛ فکر میکنی خداوند توبه مرا پذیرفته است؟»
گفتم: «او خود فرموده است که توبه پذیر است» چیزی زیر لب زمزمه کرد، فکر میکنم کلمات بریدهبریده و منقطعی از این آیه بود:
🌸 قلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ
بگو: «اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كردهايد! از رحمت خداوند نوميد نشويد كه بهیقین خدا همۀ گناهان را مىآمرزد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است.» و آرام گریست ... اشکهایش را پاک کردم، بر پیشانیاش بوسه زدم.
مرحوم طبری گفت: «بعضی وقتها از خداوند چیزی میخواهم ولی با یادآوری گذشته تاریک و ظلمتزدهام، خجالت میکشم» ... و نگفت که چه چیزی از خدا خواسته است ...
گفت: «گذشته حر تاریک نبود» گفتم «بههرحال به جنگ با حسینابنعلی (ع) آمده و راه را بر حضرت بسته بود» چشمانش را به سقف دوخت و سپس تعمداً آنها را فروبست ...
گفت: «راستی، نوشتهام درباره چهار نظریهپرداز خودفروخته و خودخواه ناتمام مانده است»، ساکت ماندم. ادامه داد: «کسروی دین ساز، هدایت نیستگرا، آدمیت توجیهگر و تقی زاده غرب پرست.
درباره سه نفر اول مطالبی نوشتهام ولی بیماری اخیر فرصت پرداختن به تقی زاده غرب پرست را نداد.» گفتم: «انشاءالله شفا پیدا میکنید و این ناتمام را تمام خواهید کرد.» گفت: «انشاءالله» ...
از چاپ آثاری که طی چند سال اخیر و به قول خود او «پس از خروج از ظلمت و ورود به نور» نوشته است سؤال کرد و از اینکه بهزودی منتشر خواهد شد با رضایت لبخند زد.
برای اینکه فضای بحث تغییر کرده و با یادآوری «گذشته نزدیکش» اندوهش کاهش پیدا کند گفتم: راستی، آقای طبری یادتان هست وقتی علیه مارکسیسم گفتی و نوشتی هم روسها و هم غربیها که چنین انتظاری نداشتند با دستپاچگی اعلام کردند: «این سخنان به دلیل آمپولهایی است که به طبری تزریق کردهاند؟»...
لبخندی زد و گفت: «بیچارهها خیلی احمق هستند» ... بالاخره برفرض که سخنان من ناشی از تزریق این آمپولها باشد، درباره استدلالها چه میگویند؟ آیا بهتر نبود بهجای این لاطائلات خندهدار به استدلالها پاسخ میدادند؟»
احسان طبری بارها تأکید میکرد که «درراه دشمنی با اسلام و خصوصاً اسلام نابی که امام خمینی منادی آن است کالکتیویستهای شرقی با اندیویژوآلیستهای غربی اختلافی ندارند، آنها در این راستا جنگ زرگری فیمابین را کنار گذاردهاند» ...
احسان طبری آب خواست و درحالیکه پرستار برای آوردن آب از اتاق بیرون میرفت به یادم آمد که ملاقات بیمار نبایستی طولانی باشد لذا علىرغم میل باطنیام خداحافظی کردم و او به امید دیدار زودبهزود، به رفتنم رضایت داد ... و دیدار بعدی هرگز اتفاق نیفتاد ... رحمت و مغفرت خداوند تبارکوتعالی بر او باد.»
🌐 https://kayhan.ir/fa/news/263992/
✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 به نام او که خردمندان به وجودش یقین دارند.
خلاصهای جامع از ۷ جلسه #مناظرۀ_بحث_آزاد آقایان مصباح، طبری، نگهدار و سروش
(زمان: ۳ ساعت، در ۴۰ بخش،توضیح بیشتر.
)📽 بخش ۵ از ۴۰: نقص تعریف مادهگرایان از ماده! 📽 تماشای فیلم کامل این مناظره
(در یک قسمت) 🔊صوت کامل این مناظره
(بیش از ۳ ساعت با حجم ۳۰ مگابایت)📥 کیفیتهای دیگر این بخش 🖥 تماشای فیلم این مناظره در ۴۰ بخش جدا-جدا و موضوعبندی شده 📖 متن کامل PDF این مناظره 🗣 ارسال نکته یا پرسش در مورد این مناظره و دیدن پرسش و پاسخهای دیگران 🌸
🌼 سلام
#پرسش_پاسخ
#مناظرۀ_بحث_آزاد
محتوای سؤال زیر مرتبط با «پرسش و پاسخ قبلی
» است:👤 من اسمم به احترام ایشان (احسان طبری) احسان هست و ضد مارکسیسم و کمونیست و … هستم. ولی بپذیریم دوران لولو خور خوره سازی گذشته است. جمهوری اسلامی برای مقابله با کمونیست ساخته شد. 🗣 مخاطب محترم. بینیاز از توضیح است احترام واقعی به هرکسی زمانی حاصل میشود که انسان به باورهای خردمندانۀ آن شخص نیز احترام بگذارد. پیشنهاد میکنم بهجای طرح اتهاماتی که ارزش علمی ندارند و تکرار ادعاهای غیرواقعی که صرفاً در گفتگوهای عوامانه بدون ذکر هیچ دلیلی بازتولید میشوند، تلاش کنیم جمهوری اسلامی ایران را از دریچۀ تجربه و واقعیات مقابل چشم خویش نگاه کنیم! علیرغم کوتاهی برخی مسئولین -که ما مردم باید هنگام رأی بیشتر دقت کنیم- سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران -بر اساس تعالیم قرآنی- منحصر به مقابله با کمونیسم و الحاد نیست بلکه با سرمایهداری استعمارگر غربی نیز در تضاد آشکار است و اصولاً هیچ ظلمی در جهان را بر نمیتابد همچنان که مرحوم احسان طبری در «کتاب کژراهه» به این واقعیت اشاره نموده و مینویسد: «به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد وَ الضُّحى وَ اللَّيْلِ إِذا سَجى قسم به روز در آن هنگام كه آفتاب برآيد (و همهجا را فراگيرد) و سوگند به شب در آن هنگام كه قرار گيرد. پیک صبح در هیئت متبرک جمهوری اسلامی و پیروزی خط امام امت بر خط استکباری و طاغوتی سرانجام در رسید.» 📘
ص ۱۳، کتاب کژراهه، انتشارات امیرکبیر، چاپ دوم، ۱۳۶۶مرحوم طبری در ادامه مینویسد: «گناه جمهوری اسلامی آن است که سیاست استکباری شوروی را در دوران رژیم پنجاهسالۀ پهلوی رد میکند و اتخاذ مشی استراتژیکِ نه شرقی، نه غربی، نهتنها دست رد علیه این سیاست میزند بلکه با ایجاد فرهنگی نو فرهنگ اسلامی، پایۀ تمدن شرقی و غربی را در این کشور ویران میسازد و روح استقلالطلبی را در فرد فرد ایرانی بیدار میکند.» 📘
همان صفحۀ ۱۴۳احسان طبری که بعد از انقلاب ایران، خود بارها شاهد تأثیر حیرتانگیز اسلام راستین بر زندگی فردی و اجتماعی مردم ایران در عرصههای داخلی و خارجی بوده در مهر ۱۳۶۳ طی مقالهای پرشور در روزنامۀ کیهان به نام «چرا به اسلام پیوستم»؟ به بررسی علت اصلی پیدایش این حماسهها و تفاوت اسلام راستینِ جمهوری اسلامی با اسلام دولتهای مرتجع منطقه میپردازد و مینویسد: «اسلام (در جمهوری اسلامی ایران) را بهحق، اسلام راستین انقلابی، در مقابل اسلامی که دولتهای مرتجع منطقه، خود را نمایندۀ آن جلوهگر میسازند نام دادهاند و مختصات رستاخیزی انقلاب محمدی با بیش از ۱۴۰۰ سال فراموشی در این امواج قدرتمند احیا میشود. این اسلامی است که با استثمار و استعمار، با استضعاف و استکبار مبارزه میکند (و درعینحال) با علیت و قانونیت در طبیعت و تاریخ موافق است و تکامل و پیشرفت را قبول دارد و علم و فن و هنر را تشویق میکند و برای فضائل انسانی و مبارزه با نفس امّاره، میدانی عظیم میگشاید. توسل به سلاح معجزۀ ایمان به اسلام، ایران را به ناگاه به قدرت نظامی عظیم مبدل کرد و در نیروی کار و آفرینش آدمی، جلوههای درخشان خود را ظاهر ساخت؛ تراکم این کارمایه میتواند ایران را به سطوح عالیتری ارتقاء دهد. ... مارکسیسم برای اجرای وظایف حاد انقلابی در ایران و نهتنها در ایران بلکه در دنیای اسلام کاملاً ضعیف بود. همهچیز حکایت میکند که انقلاب ایران و ایدئولوژی اسلامی آن که بر پایۀ اصل نه شرقی، نه غربی بلکه جمهوری اسلامی مبتنی است، سرآغاز یک تحول بیداری آمیز تمام کشورهای مسلمان و همۀ مردم سابق مستعمرات است که هنوز به نحوی از انحاء در چنگ ابلیس امپریالیسم اسیرند. اسلام در این دوران دوم، بهمراتب شکوفاتر از همیشه در تاریخش دوباره خواهد زیست و به دنبال انقلابات بزرگ سدۀ بیستم، فصل بزرگ تازهای در نبرد علیه امپریالیسم خواهد بود؛ همراه (با) رشد انقلاب اسلامی، دنیای آینده بیشازپیش تحت تأثیر پیروزی آن قرار خواهد گرفت.» 📸 روزنامۀ کیهان، مقالۀ «چرا به اسلام پیوستم؟» ❓ارسال پرسش در مورد این مناظره و دیدن پرسش و پاسخهای دیگر مخاطبان ┈••✾•🌿 🌺🌿•✾••┈
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 به نام او که خردمندان به وجودش یقین دارند.
خلاصهای جامع از ۷ جلسه #مناظرۀ_بحث_آزاد آقایان مصباح، طبری، نگهدار و سروش
(زمان: ۳ ساعت، در ۴۰ بخش،توضیح بیشتر.
)📽 بخش ۶ از ۴۰: اقرار صریح مادهگرایان در مناظره به وجود موجودِ غیرمادی!
در این بخش، طی یک مناظرۀ چالشی، درنهایت آقایان نگهدار و طبری صریحاً به وجود موجود غیرمادی اعتراف نموده و این اصل مسلم در ماتریالیسم که میگوید: «هیچچیز غیرمادی در جهان وجود ندارد» را نقض میکنند! بعد از این اعتراف مرحوم مصباح به ایشان یادآوری میکند که آقاى «لنین» هم تصریح دارد هرگز چیزى غیر از ماده وجود ندارد و محال است چیزى غیر از ماده وجود پیدا کند!📽 تماشای فیلم کامل این مناظره
(در یک قسمت) 🔊صوت کامل این مناظره
(بیش از ۳ ساعت با حجم ۳۰ مگابایت)📥 کیفیتهای دیگر این بخش 🖥 تماشای فیلم این مناظره در ۴۰ بخش جدا-جدا و موضوعبندی شده 📖 متن کامل PDF این مناظره 🗣 ارسال نکته یا پرسش در مورد این مناظره و دیدن پرسش و پاسخهای دیگران 🌸
🌼 سلام
#مناظرۀ_بحث_آزاد
در این بخش از مناظره آقایان نگهدار و طبری صریحاً به وجود موجود غیرمادی اقرار کردند و این اقرار از آن دست تناقضات و مصیبتهایی است که وجدان هیچ ماتریالیستی در مواجهه با تجربه و واقعیات زندگی از آن رهایی ندارد درحالیکه طبق مبنای اصلی ماتریالیسم که با تکیه بر آن سعی در انکار وجود خدا دارند در جهان هیچ چیزی جز ماده وجود ندارد! (منبع)
به همین مناسبت به گفتگوی نگارنده با فردی که تأکید داشت ماتریالیست است توجه کنید.
وی توضیح داد: «فقط وجود چیزی را میپذیرم که قابل درک با حواس ۵ گانهام باشد و اگر طبق یک واقعیت قابل تجربه و تکرار بتوانی به من ثابت کنی موجودی غیرمادی وجود دارد و درعینحال قابل درک با حواس ۵ گانهام نباشد من فوراً به وجود خدا ایمان میآورم.»
به وی گفتم: «لطفاً همینالان در ذهن خود یک طوطی سبزرنگ را تصور کن و سپس ببین میتوانی دستت را به سمت این طوطی دراز نموده و لمسش کنی؟ یا با چشمانت تماشایش کنی؟ و یا با دیگر حواس ۵ گانهات درکش کنی؟»
پاسخ داد: «خیر! چون این طوطی واقعی نیست و ذهنی است!»
گفتم: «آفرین! امّا آیا همین طوطی سبزرنگ، در محدودۀ ذهن تو وجود دارد یا وجود ندارد؟ بهطوریکه میتوانی هر وقت اراده کنی او را در فضای ذهنت به پرواز هم در بیاوری!
پاسخ داد: «بله به این شکل وجود دارد!»
گفتم: «پس خودت پذیرفتی همینالان در صفحه و محدودۀ ذهنت موجودی وجود دارد که قابل درک با هیچکدام از حواس ۵ گانهات نیست.»
سپس اصل مدعایش را به یادش آوردم و خواستم بدون شتابزدگی روی این واقعیتی که طبق درخواست خودش قابل تجربه و تکرار نیز هست خوب تأمل و اندیشه کند!
✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 به نام او که خردمندان به وجودش یقین دارند.
خلاصهای جامع از ۷ جلسه #مناظرۀ_بحث_آزاد آقایان مصباح، طبری، نگهدار و سروش
(زمان: ۳ ساعت، در ۴۰ بخش،توضیح بیشتر.
)📽 بخش ۷ از ۴۰: معرفی اصول اساسی دیالکتیک: ۱- «اصل گذاِر از تغییرات کمّى به کیفى»
(جهت تبیین سازوکار حرکت.)۲- «اصل تضاد»
(جهت تبیین سازوکار حرکت.)۳- «اصل «نفىِ نفى»
(جهت تبیین کیفیت تکامل.)📽 تماشای فیلم کامل این مناظره
(در یک قسمت) 🔊صوت کامل این مناظره
(بیش از ۳ ساعت با حجم ۳۰ مگابایت)📥 کیفیتهای دیگر این بخش 🖥 تماشای فیلم این مناظره در ۴۰ بخش جدا-جدا و موضوعبندی شده 📖 متن کامل PDF این مناظره 🗣 ارسال نکته یا پرسش در مورد این مناظره و دیدن پرسش و پاسخهای دیگران 🌸
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 به نام او که خردمندان به وجودش یقین دارند.
خلاصهای جامع از ۷ جلسه #مناظرۀ_بحث_آزاد آقایان مصباح، طبری، نگهدار و سروش
(زمان: ۳ ساعت، در ۴۰ بخش،توضیح بیشتر.
)📽 بخش ۸ از ۴۰: بررسی تکامل از منظر علم، قرآن و شواهد أ-
دلیل اصلی نزاع بین خداباوران و خداناباوران در موضوع تکامل چیست؟ب-
آیا نزاع خداباوران بر سرِ بودن یا نبودن تکامل در کلّ طبیعت یا بخشی از آن است؟ج-
آیا خداباوران با دلایل علمی نشان میدهند خداناباوران نمیتوانند ادعای خود در تکامل کلّ طبیعت را تبیین علمی و منطقی کنند؟د-
نگاه قرآن در پیدایش جهان هستی و تکامل مخلوقات چیست؟ه-
و سؤالات جالب دیگر که میتوانید پاسخ هرکدام را با دیدن این بخش کوتاه از مناظره (که درواقع شروع مناظره در موضوع تکامل نیز هست)، بیابید. 📽 تماشای فیلم کامل این مناظره
(در یک قسمت) 🔊صوت کامل این مناظره
(بیش از ۳ ساعت با حجم ۳۰ مگابایت)📥 کیفیتهای دیگر این بخش 🖥 تماشای فیلم این مناظره در ۴۰ بخش جدا-جدا و موضوعبندی شده 📖 متن کامل PDF این مناظره 🗣 ارسال نکته یا پرسش در مورد این مناظره و دیدن پرسش و پاسخهای دیگران 🌸