eitaa logo
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
1.1هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
2.5هزار ویدیو
145 فایل
#تابع قوانین جمهوری اسلامی دانستنیهای قرآن ✨آموزش روخوانی و روانخوانی ✨اموزش ترتیل و ترتیل خوانی ✨آموزش تجوید1...و 2تخصصی ✨تلاوت تحقیق آموزشی ✨تلاوت های مجلسی ✨آموزش صوت و لحن و مقامات ✨️اجرای اذان مٶذنین برترجهان اسلام ✨️تواشی و ابتهال ✨️نگارش نستعلیق✨️
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با احترام و تحیّاتُکم . .و تبریک ولادت یازدهمین خورشید ولایت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام ... همراه باقرانیان و مهمانان .. .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پژوهشی ' را همراه باصوت 🔊 استاد صدیق منشاوی. .. ✅ @eshragholqoran 🔰⭐️🔰⭐️🔰⭐️🔰⭐️🔰⭐️ 👇👇مفام بیات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AF: AF: 📝 : 🔹 کوچکترین جزء نغمات و الحان موسیقی عربی "درجه" نام دارد. صداهایی موسیقایی هستند که دارای بسامدهای معینی می باشند. به تعداد ارتعاشات ذرات یک جسم در واحد زمان گفته می شود. به عنوان نمونه اگر به فلزی ضربه ای وارد کنیم و ذرات آن جسم در هر ثانیه ۲۲۰ مرتبه از وضعیت اولیه خود جابجا شوند، می گوییم بسامد این ذرات ۲۲۰ هرتز است. اگر تارهای صوتی انسان در یک ثانیه ۲۶۱ مرتبه باز و بسته گردند صدای تولید شده دارای بسامد ۲۶۱ هرتز خواهد بود. درجات موسیقیایی دارای بسامدهای مشخصی هستند. مثلا درجه "حسینی" دارای بسامد ۲۲۰ هرتز است. بسامد درجه راست ۲۶۱ هرتز است. از کنار هم قرارگرفتن و ترکیب حساب شده آنها تشکیل می گردند. 🔸 تعداد ۷ صدا می باشد: Do: راست Re : دوکاه Mi: سیکاه Fa :جهارکاه Sol: نوا La : حسینی Si : اوج تعداد درجات موسیقی ۷ عدد بیشتر نیستند، در حالیکه گستره اصوات موسیقی بیشتر از ۷ می باشند. به همین علت پس از هفتمین درجه، درجه اول مجددا تکرار می گردد. یعنی اگر با درجه Do شروع نماییم هفتمین نت Si بوده و نت بعدی تکرار نت Do هست. به فاصله اولین Do تا Do بعدی که تکرار اولین Do هست، گفته می شود. اگر باز به سمت بالاتر حرکت کنیم نت ها مجددا تکرار می شود و فاصله دومین Do تا سومین Do باز یک اکتاو است. اما فاصله اولین Do تا سومین Do برابر با دو اکتاو است. مقامات موسیقی عربی دارای ۸ درجه پی در پی هستند که فاصله اولین تا هشتمین درجه یک است. 📍 مجموع ۳ یا ۴ یا ۵ درجه را یک " " گویند. اگر تعداد درجات یک نغمه ۳ باشد، به آن جنس و اگر ۴ باشد و اگر ۵ باشد گفته می شود. اما جنس بیشتر به ۴ درجه اطلاق می شود. در موسیقی عربی اکثر اجناس دارای ۴ درجه بوده؛ به جز " " که ۳ درجه و " " و " " که ۵ درجه می باشد. ☝️ از ترکیب دو جنس در یک اکتاو پدیدار می گردند. مثلا اگر از درجه اول تا چهارم در یک اکتاو جنس بیات و از درجه چهارم تا هفتم جنس نهاوند باشد، به این مجموعه گفته می شود. با توجه به اینکه هر مقام دارای ۸ درجه هست و هرکدام از این درجات دارای نام مشخصی هستند، هرگاه در اجرای یک مقام از یک درجه صوتی بیشتر استفاده گردد و آن درجه محور باشد، تشکیل می شود که نام اول آن شامل مقام اصلی و نام دوم آن بر اساس درجه ای که بیشتر استفاده شده تعیین میگردد؛ به عنوان نمونه درجات مقام بیات بدین صورت است: ، ، ، ، ، ، ، (تلفظ: مُحَیر). اگر در اجرای مقام بیات از درجه چهارم یا نوا بیشتر استفاده گردد، به این نغمه مقام فرعی "بیات نوا" گفته می شود. ♦️قسمت اول ♦️ https://eitaa.com/eshragholqoran ❇️با_دقت_چندین_بار_مطالعه_بفرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AF: 🎬 به سه دسته تقسیم می شوند: ۱- مقامات اصلی ۲- مقامات فرعی ۳- مقامات مرکب ۱- : شامل و و و و و و بوده و مقام و نیز در اکثر منابع از مقامات اصلی محسوب می گردد، اما عده ای نیز این دو مقام را از مقامات اصلی نمی دانند و دلیل آن عدم استعمال زیاد این دو مقام است. ۲- : به عنوان نمونه مقام اصلی بیات شامل مقام های فرعی ، ، ، و می باشد. ۳- : از تغییر جنس دوم مقام اصلی حاصل می گردد. مثلا در مقام بیات که جنس دوم آن نهاوند است، هرگاه به جنس حجاز تغییر یابد مقام مرکبی تشکیل می گردد که نام دارد. 👈 هر مقام اصلی دارای چند مقام فرعی و مرکب است. استاد مرحوم منشاوی اکثر مقامات اصلی و فرعی و برخی از مقامات مرکب را در تلاوت خویش مورد استفاده قرار داده است. 👌 در این مجموعه آموزشی به بررسی نغمات مورد استفاده در تلاوت استاد مرحوم محمد صدیق منشاوی خواهیم پرداخت. ✅ اولین نغمه ای که در تلاوت این استاد اجرا می گردد می باشد. در مقام فرعی بیات دوکاه، بر روی درجه اول تاکید بیشتری نسبت به بقیه نت ها وجود دارد. اکنون به✅ ۵ نمونه از مقام بیات دوکاه با صدای حزین استاد مرحوم منشاوی گوش دهید: ❇️قسمت دوم https://eitaa.com/eshragholqoran پایان توضیح مقام بیات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
{ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُم { اَللّٰهُمَّ عَجِّلْ لولیک الفَرَجَ}
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ترتیل مبارک سوره حشر 🎼 قاری استاد صدیق منشاوی 🔰 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پژوهشی ' را همراه باصوت 🔊 استاد صدیق منشاوی. .. ✅ @eshragholqoran 🔰⭐️🔰⭐️🔰⭐️🔰⭐️🔰⭐️
صبح تابنده ایمان آمد ..عسکری حجت یزدان آمد. و سلام علیکم : تحیَّتُکُم سالروز ولادت سراسر سعادت حصرت باب المهدی ارواحنا فدا یازدهمین مهر امامت و ولایت حضرت امام امام حسن عسکری به پیشگاه بقیة الله اعظم عجل الله و شیعیان جهان اسلام تهنیت باد🌿🌹🌿 https://eitaa.com/eshragholqoranح 🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠فرازی زیبا از سوره حج 🔸شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد 🔹مقام بیات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مقطعی جاودانه از استاد مصطفی اسماعیل ♦️در مقام بیات - سوره قمر 🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼 👇👇فاتحه ے شب جمعه.صلواة الله_
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AF: {آیه ۳ سوره } إِنَّ = حرفی غنّوی و إِنَّ نشانه تأکید در آیه می باشد🌷 ❇️ هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ /در این عبارت = کمیّت در میزان کشش حرکات کوتاه و کشیده را می بینیم 🍃 ♦️ إِمَّا = چه بخواهید یا نخواهید / ( ما راه را نشانتان دادیم ) 🌷🍃 🔺 اِ / مَّا = یک حرف غنّوی " ۲ "حرکت سیر می دهیم از فضای خیشوم(بینی) ♦️( دو کلمه #_ اِمّا = #ن _ #م = دو حرفی که در تمامی حالاتِ حرکات : 👌حرکات و = غنّه دارند ) (غنّه صوتی را گویندکه از فضای بینی (خیشوم ) به میزان "۲" حرکت سیر داده می شود تا حقش شود. ) ♦️ 🔷 شَاكِرًا = شَا / از مماس شدن دو طرف سر زبان با جلوی کام بالا تولید میشود و یک حرف است . فشار ردی این حرف تجویدی ایجاد می کند. ❌ 🔺 كِ = یک حرف لهوی = از تماس سر زبان کوچک با ریشه بزرگ تولید می شود / نباید باشدت و تیز تلفظ شود و گفتیم بهترین کاف : کافی است که بین کاف و گاف تلفظ شود🍃 🔻حرف راء : رً = رً تفخیم است .( عبارت تفخیم حالت پر حجمی را گویند) در اینجا فرقی بین یا نیست / راً 🔺تنوین به حرف واو رسیده = ادغام مع الغنّه است .( غنّه ے همراه با سیر را مع الغنّه گویند) ا / ♦️وَإِمَّا كَفُورًا = فُ = حرف #ف محل تولید از متمایل و مماس شدن لب پایین با لبه دندانهای بالا تولید می شود. 🍃 (حرفی است = صدایش آهسته بگوش می رسد باید دقت شود که در هنگام تلفظ فشار وارد نشود تجویدی و متمایل به حرف پ می شود❌ كَ/ در فُو : کمیت در میزان حرکات مشاهده می شود (یعنی !ضمّه و عربی هم تلفظ می شوند و تفاوتشان تنها در میزان می باشد) [ تفاوت ] 🔻 وًا : حرف #و= محل تولید و خروج واو از جمع شدن لبها و از بین دو لب صوت خارج می شود 👌بهترین حاات در تولید این حرف این است که قبل از اینکه این حرف تولید شود : لبها حالت جمع شدن بخود بگیرد🍃 ضمناً واو حرفی است( جهر صدای اشکار و یا بلند و واضح را گویند) /رًا كَفُورًا =در وقف تبدیل به :(مدّ طبیعی "2"حرکت ) 👌نوع وقف : ابدال https://eitaa.com/eshragholqoran 🔰آیه "۳" سوره ❇️اینگونه تجوید را فرا گیرید تا ماندگار بماند.