eitaa logo
اسلام سیاسی | مومنی
2.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
512 فایل
https://eitaa.com/eslamesyasi 🔸 در خدمتم 👇 @momeni1366
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم باسلام جهت آشنایی بیشتر با ، ویژگی‌ها و عوامل افول انقلاب مشروطه از منظر رهبر انقلاب اسلامی، کانال راه‌اندازی شد. در این کانال کلیپ‌های و و بارگذاری می‌شود. لینک کانال مشروطه در کلام رهبری🔻 @tabyin_mashrote ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r این کانال در ۱۱مرداد، مقارن با سالروز آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری راه‌اندازی شد. ... .:. این کانال توسط حجه الاسلام خاکرنگین مدیریت می‌شود .:.
⭕️ مطالب زیر توسط دوست عزیز و بزرگوارم «حجه الاسلام احسان زاده» تهیه شده که به معرفی کتابهای ارزشمند مرحوم می پردازد. .:. 👇👇👇 .:.
بهترین اثر در معرفی ، مجموعه‌ی هفت‌جلدی مرحوم حجةالاسلام و المسلمین () است: در مقدمه‌ی ناشر این کتب (مؤسسه‌ی مطالعات تاریخ معاصر ایران) آمده است: از حیث تأثیر عمیق و ماندگار آن در سیاست و فرهنگ این سرزمین، نقطه‌ی عطفی در تاریخ کشورمان به شمار می‌رود و کاوش پیرامون ریشه‌ها و پیامدهای آن، در جهت شناخت و بهبود وضعیت کنونی، ضروری به نظر می‌رسد. بررسی مشروطیت بدون پرداختن به مواضع فکری و سیاسی حاج ممکن نیست. شیخ، در مراحل گوناگون تاریخ مشروطیت، دخیل و موثر بوده و اگر مشروطیت را در تاریخ کشورمان بستر بروز نخستین نزاع جدی و بنیادین میان دین و مدرنیزم به شمار آوریم، شیخ در آن هنگامه، پرچم‌دار دفاع از دین محسوب می‌شده و هزینه‌ی سنگینی چون اعدام در ملأ عام را در این راستا به جان می‌خرد. در بررسی حوادث مشروطه باید حتی‌الامکان به اسناد دست اول تاریخی و مستنداتِ قابل اعتناء رجوع کرد، اما متأسفانه باید گفت که تاریخ مشروطیت غالباً نه از منظری بی‌طرفانه و واقع‌بینانه، بلکه جهت‌دار و یک‌سویه نوشته شده و تحریفات فراوان در آن‌ها به روندی معمول تبدیل شده است. آن‌چه در باب کتمان و تحریف حقایق گفتیم، بیش از همه درباره‌ی شیخ فضل‌الله نوری صادق است، چندان‌که با بررسی نقادانه‌ی اظهارات غالب مورخین مشروطه درباره‌ی وی، می‌توان دامنه‌ی وسیع حقیقت را در تواریخ مشروطیت دریافت و از آشنایی با این فاجعه، چراغی برای بازنگری و بازنگاری مشروطیت بر افروخت و به واقعیات این دوران سرنوشت‌ساز نزدیک‌تر شد. معطوف به دغدغه‌ی مطرح‌شده و خلأ موجود، مؤلف گرامی این مجموعه، همت گمارده و سلسله مباحث تحلیلی-تاریخیِ زیر را پیرامون مشروطیت و حاج شیخ فضل‌الله نوری به رشته‌ی نگارش درآورده است: 1- آخرین آواز قو (بازکاوی شخصیت و عملکرد شیخ فضل‌الله نوری بر اساس آخرین برگ زندگی او و فرجام مشروطه‌خواهی) 2- شیخ فضل‌الله نوری و مکتب تاریخ‌نگاری مشروطه 3- اندیشه‌ی سبز، زندگی سرخ (زمان و زندگی شیخ فضل‌الله نوری) 4- خانه بر دامنه‌ی آتشفشان! (شهادتنامه‌ی شیخ فضل‌الله نوری) 5- دیده‌بان، بیدار! (دیدگاه و مواضع سیاسی-اجتماعی شیخ فضل‌الله نوری) 6- کارنامه‌ی شیخ فضل‌الله نوری (پرسش‌ها و پاسخ‌ها) 7- کالبدشکافی چند شایعه درباره‌ی شیخ فضل‌الله نوری @risheh
زمانی که پنج جلد از این هفت جلد چاپ شده بود، استاد «ذبیح‌الله نعیمیان» که خود از شاگردان مرحوم ابوالحسنی هستند، مقاله‌ی مفصلی در بررسی و نقد این مجموعه نوشتند که در بیان نکات مثبت و برخی نقصیه‌های آن بسیار مفید است. خواندن این مقاله، مکملی است برای این مجموعه: https://hawzah.net/fa/Article/View/85606/بررسی-پنج-اثر-از-علی-ابوالحسنی-(منذر)-درباره-شیخ-فضل-الله-نوری @risheh
✍ توضیحات تکمیلی حجه الاسلام والمسلمین دکتر «میثم عبداللهی» تاریخ نگار و پژوهشگر تاریخ معاصر پیرامون کتابهای مرحوم که برای بنده ارسال کردند: 🔺 این هفت جلد، قرار بود ۹ جلد باشد. ولی اجل مهلت نداد که آن دو جلد هم تمام شود و ایشان در حال تحقیق بود که از دنیا رفت. 🔺 مرحوم ابوالحسنی ابتدا کتاب «پایداری تا پای دار» را در سال ۶۹ در یک جلد مفصل حدود ۷۰۰ صفحه، درباره شیخ نوشت. 🔺 بعدها روی همان کار کرد و بر هر کدام از بخشهای همان کتاب، تحقیقات مهمی افزود و قصد داشت آنها را در قالب مجموعه ۹ جلدی منتشر کند. @eslamesyasi
13910823_5298_128k.mp3
731.1K
🔉 🎵 *⃣ مشروطیت موج فکری درباره آزادی را ایجاد کرد @eslamesyasi
🔖 دوران مشروطه را که همه آقایان شنیده اند یک عده ای که نمی خواستند که در این کشور اسلام قوه داشته باشد و آنها دنبال این بودند که اینجا را یا به نحوی طرف خودشان بکشانند، آنها جوسازی کردند به طوری که مثل مرحوم آقا شیخ فضل الله که آن وقت یک آدم شاخصی در ایران بود و مورد قبول بود همچون جوسازی کردند که در میدان علنی ایشان را به دار زدند و پای آن هم کف زدند و این نقشه ای بود برای اینکه اسلام را منعزل کنند و کردند و از آن به بعد دیگر نتوانست مشروطه یک مشروطه ای باشد که علمای نجف می خواستند 🔖 حتی قضیه مرحوم آقا شیخ فضل الله را در نجف هم یک جور بدی منعکس کردند، که آنجا هم صدایی از آن در نیامد. این جوی که ساختند در ایران و در سایر جاها، این جو اسباب این شد که آقا شیخ فضل الله را با دست بعضی از روحانیون! خود ایران محکوم کردند و بعد او را آوردند و در وسط میدان و به دار کشیدند و پای آن هم ایستادند کف زدند و شکست دادند اسلام را در آن وقت و مردم غفلت داشتند از این عمل، حتی علما هم غفلت داشتند! 📎 صحیفه امام، ج۱۸، ص ۱۸۱ 📎 بیانات در جمع اعضای کمیسیون های امور بازرگانی و رسیدگی به سؤالات مجلس شورای اسلامی و اعضای سازمان های وابسته به نخست وزیری، ۲۶\۹\۶۲ @eslamesyasi
📗 باید دشمنیها را شناخت. مشکل ما این است. اینکه بنده مسئله‌ی را برای خواص تکرار میکنم، به خاطر این است. گاهی اوقات غفلت میشود از دشمنیهائی که با اساس دارد میشود؛ اینها را حمل میکنند به مسائل جزئی. 📗 ما در صدر هم متأسفانه همین معنا را داشتیم. در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند - که من اسم نمیآورم؛ همه میشناسید، معروفند - که اینها ندیدند توطئه‌ای را که آن روز غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی میکردند؛ توجه نکردند که حرفهائی که اینها دارند در مجلس شورای ملىِ آن زمان میزنند، یا در مطبوعاتشان مینویسند، مبارزه‌ی با اسلام است؛ این را توجه نکردند، مماشات کردند. 📗 نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید - مثل مرحوم شیخ فضل‌اللَّه نوری - جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضل‌اللَّه مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند. این اشتباهی است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم. 📎 بیانات امام خامنه ای در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۶\۱۲\۸۸ @eslamesyasi
📖 اگر میخواهید با جزییات و نحوه شهادت با قلمی نرم و روان آشنا شوید کتاب « سِرّ دار » را 📌 این کتاب گزارشی تحلیلی است از بر دار رفتن آیت الله شهید شیخ فضل‌الله نوری که به قلم «تندر کیا» نوه نگاشته شده است. 🖇 با توجه به حجم کم کتاب (۱۰۴ صفحه) و قلم شیوا و روان نویسنده، اوقات خاطره انگیزی را با این کتاب سپری خواهید کرد. @eslamesyasi
New Doc ۲۰۱۹-۰۸-۰۳ ۰۷.۴۱.۵۹.pdf
319K
📚 بخشی از کتاب «سِرّ دار» نوشته تندر کیا نوه ⏱ مدت مطالعه: ۲ دقیقه @eslamesyasi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ برنامه از رادیو معارف 🔺 تاریخ پخش: ۲۰\۴\۹۸ بخش اول 🔺 مجری کارشناس: محسن مومنی 🔺 مهمان برنامه: استاد مهدی ابوطالبی @eslamesyasi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ برنامه از رادیو معارف 🔺 تاریخ پخش: ۲۰\۴\۹۸ بخش دوم 🔺 مجری کارشناس: محسن مومنی 🔺 مهمان برنامه: استاد مهدی ابوطالبی @eslamesyasi
جریان شناسی مشروطه.pdf
1.04M
✏️ جریان شناسی روحانیت در مشروطه 📎 تاریخ تحولات سیاسی ایران نوشته موسی نجفی و موسی حقانی، صفحه۲۸۰ تا ۲۸۲ 🕰 مدت مطالعه: ۳ دقیقه @eslamesyasi
📖 برای تحلیل وقایع مشروطه و درک هر چه بیشتر تأثیر بر روند حوادث و جریانات بعدی و تحلیل چرایی اختلاف بین علما 📚 پیشنهاد میکنم: فصول ۱۱ و ۱۲ کتاب «تاریخ تحولات سیاسی ایران» نوشته دکتر و دکتر را با دقت بخوانید. @eslamesyasi
♨️ سیر مطالعاتی تمدن ساز ♨️ ⭕️ با شروع این سیر مطالعاتی، با منظومه فکری آشنا شوید ⭕️ @eslamesyasi
🔴 عین‌السلطنه: «همشيره‌زاده‌ی نايب‌الصدر قزوين از اشخاص خيلى مشروطه‌خواه بود، روزى آمد خدمت على‌اكبر جلوخانى مجتهد در صورتى كه جمعى از طلاب هم بودند، گفت: آقا! بعد از قتل آقا شيخ فضل‌الله من روزى يك دور تسبيح به او لعن مى‌فرستادم. چند شب قبل خواب ديدم منبرى گذاشته و حضرت امير عليه‌السلام بالاى منبر است. جمعى از طلاب و علماء نشسته‌اند و بعضى را هم حضرت به اسم صدا مى‌كند، مِن‌جمله آقا شيخ فضل‌الله را صدا زدند، جلوى منبر ايستاد و به حضرت عرض كرد: تقصير من چه بود كه به اين شكل مرا كشتند؟ حضرت فرمودند: مصائب ما را به خاطر بياور. عرض كرد: قبول كردم، اما يك نفر از اولاد شما چرا روزى صد مرتبه مرا لعن مى‌كند؟ حضرت فرمودند: «او از اولاد ما نيست.» حالا بفرمایيد تعبير اين خواب چيست؟ آقا و سايرين خنده كردند و بعد آقا فرمودند: پسر جان! عين حقيقت است، تعبير ديگرى ندارد. برخاسته و رفت.» 📖 منبع: روزنامه خاطرات ، ج۵، ص ۳۷۸۲ @risheh ... @eslamesyasi
🔴 امین‌الشرع خویی (برادر بزرگ امام جمعه‌ی خویی): «از جمله‌ی امور عجیبه، خوابی بود که حقیر بعد از قتل مرحوم شیخ بدیدم که این بنده گویا در تهرانم و در محلی فراخ و واسع ایستاده‌ام و بیرقی خیلی بزرگ، بلند کرده‌اند که پیراهن آن گاهی که حرکت می‌کند بالای تمام شهر تهران را پُرز فرا می‌گیرد. بر یک رویش نوشته‌اند «ذلکَ فَضلُ اللهِ یُؤتِیهِ مَن یَشاء» و بر روی دیگر «یا علی» نوشته شده. آن‌گاه دیدم جمع کثیری زیر این علم ایستاده‌اند. پس بادی وزیده و پرچم علم را حرکتی بداد و خون آن پرچم مانند آبشار بر سر مردم بریخت و دو مرتبه پرچم را حرکت داده و قطرات خون‌ها بر همه‌ی آن اشخاص بپاشید و صدایی شنیدم گفت: «این خون است که گرفته شد»! و اُشهِدُ بِالله از آن وقت تا به حال که قریب ده سال یا بیش‌تر است، هنوز خون‌ریزی از مملکت ایران مرتفع نشده است.» 📖 منبع: خانه بر دامنه‌ی آتشفشان، ص ۷۱ به نقل از «میراث اسلامی ایران» به کوشش رسول جعفریان،۹/۱۳۷ @risheh ... @eslamesyasi
مشروطه...آقا.pdf
318.8K
🔺 بیانات به مناسبت صدمین سالگرد 🕑 مدت مطالعه: ۱۰ دقیقه ♦️ لطفا این متن را با دقت بخوانید. @eslamesyasi