🔺 بخشی از بیانات ارزشمند آیت الله وحید خراسانی دام عزه درباره اهمیت معالم و قوانین در علم اصول و هشدار نسبت به ضعیف شدن بار علمی حوزه ها
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
الف) ضروریات؛ اصول خمس در فقه
مقصود شرع نسبت به خلق حفظ اصول خمسه است که عبارتند از
1. دین
2. نفس
3. نسل
4. مال
5. عقل
آنچه متضمن و متکفل حفظ این اصول باشد مصلحت و آنچه سبب تقویت اینها باشد مفسده است.
حفظ این اصول در حد ضرورات (درجه اول اهمیت) و از لحاظ مرتبه، قویترین و بالاترین مصالح است
مثلا شارع برای حفظ دین دستور قتل برخی کفار را داده است
برای حفظ نفوس مردم، قصاص را واجب کرده است.
برای حفظ عقول مردم، شرب خمر را حرام کرده و برایش حد تعیین کرده است.
برای حفظ نسل و انساب مردم، کیفری برای زنا و همجنس بازی مشخص کرده است.
برای حفظ اموال مردم به زجر و شکنجه سارقین فرمان داده است.
ب) مصالح حاجیه
هر چیزی که به منظور رفع حرج و دفع مشقت از مردم مورد توجه شارع قرار گرفته مثل تشریع بیع و اجاره و رخصت در قصر نماز و روزه
ج) مصالح تحسینیه یا تزیینیه
پیروی از محاسن و عادات و شیوه های جوانمردی که جامع آنها مکارم اخلاق نامیده می شود.
#مصلحت
#فقه
مکتب خانه
الف) ضروریات؛ اصول خمس در فقه مقصود شرع نسبت به خلق حفظ اصول خمسه است که عبارتند از 1. دین 2. نفس
اقسام مقاصد شریعت
مقاصد شریعت از جهت قوت و تاثیر در جامعه بشری و افراد بر سه قسم است:
1. ضروریات
اموری که در دست یابی به مصالح دینی و دنیوی به اینها نیازمندیم به گونه ای که مصالح مذکور بدون این امور از دست رفته و فوت می شوند و فقدان اینها منجر به اختلال نظام در دنیا و خسران در عقبی می شود
اینها عبارتند از حفظ دین، نفس، نسل، مال، عقل.
2. حاجیات
اموری که برای رفع تنگنا و مشقت نوعی به آنها نیاز داریم به گونه ای که بدون این امور نوع افراد در عسر و حرج واقع می شوند هرچند فقدان اینها منجر به اختلال نظام یا خسروان اخروی نمی شود همانند توسعه راهها برای تسهیل عبور و مرور.
3. تحسینیات یا کمالیات
عبارتند از عادات نیکو و مکارم اخلاق که از فقدان اینها اختلال نظام یا خسران اخروی یا وقوع در عسر و حرج لازم نمی آید.
الفائق فی الاصول، ص 240
#فقه
#مصلحت
#دین_شناسی
برخی از فایلهای صوتی که اخیرا در کانال تلگرامی بارگذاری شده اند:
42. #فایل_صوتی درس #نهایه_الحکمه (مراحل 7 و 8 و 9 و 10) #استاد_امینی_نژاد ؛ سال تحصیلی: 1400- 1399؛ مدرسه علمیه امام کاظم (علیه السلام) قم
43. #فایل_صوتی درس #فلسفتنا ( #شهید_صدر ) تدریس شده توسط استاد #مصباح_یزدی
44. #فایل_صوتی درس #الفائق تدریس شده توسط استاد کوه نورد جهرمی ؛ سال تحصیلی: 1400- 1399
45. #فایل_صوتی درس #اصول_نحو #ادبیات_عرب #نحو توسط استاد #وکیلی در سه بخش ( مجموعا 36 جلسه)
46. #فایل_صوتی درس #اصول_فقه (مرحوم مظفر) توسط استاد #حیدری_فسایی در سه بخش
47. #فایل_صوتی درس #عرفان_نظری توسط استاد #امینی_نژاد
48. #فایل_صوتی درس #مکاسب #مکاسب_محرمه استاد حسام الدین #ربانی (4 بخش)
49. #فایل_صوتی درس #مکاسب #مکاسب_محرمه استاد #حیدری_فسائی (2 بخش)
50. #فایل_صوتی درس #فلسفه_علم استاد #مهدی_منصوری (5 بخش)
51. #فایل_صوتی درس #فلسفه (شرح مختصر منظومه #استاد_مطهری ) تدریس شده توسط استاد امین #اسدپور (6 بخش)
52. #فایل_صوتی درس #فلسفه (آموزش فلسفه #استاد_مصباح ) تدرس شده توسط #استاد-سربخشی (5 بخش)
╭┅──────────────┅╮
🌐 https://t.me/esra_rasane
╰┅───────────────┅
سلام علیکم
یک سایت روایی ؛
Alvahy.com
روی هر سوره اي از قران که کلیک کنید،
ذیل هر آیه روایات را همراه با ترجمه میاورد.
اين سایت در واقع همان
"کتاب ۱۸ جلدی تفسیر اهلبیت علیهم السلام"
تالیف ؛ آقای علی رضا برازش
چاپ انتشارات امیرکبیر است که بعلت کمبود کاغذ دیگر تجدید چاپ نشد و به منظور استفاده عموم به شکل رایگان در فضای مجازی قرار گرفته است.
لازم به ذکر است این کتاب در زمان انتشار خود یعنی در سال ۱۳۹۴ به مبلغ ششصد هزار تومان قیمت خورده است و شما می توانید با مراجعه به آدرس فوق به شکل رایگان و بسیار ساده تر وکاملتر از نسخه چاپی از آن استفاده کنید و فیش برداری فرمایید و فیش های تحقیقاتی خود را در کامپیوتر خود ذخیره کنید.
دوست پژوهشگرمان جناب آقای برازش تلاش کرده اند در ذیل هر آیه تمام روایات مربوط به آن آیه را گردآوری کنند و نکته جالب توجه در این تلاش این است که فقط به روایاتی که به طور صریح در آن آیه مورد بحث ذکر شده اکتفا نکرده اند و روایاتی که مفهوما آن آیه را مورد بحث قرار داده را نیز در ذیل آیه آورده اند.
ان شاءالله این کتاب مورد استفاده دوستان قرار بگیرد.
📱شطرنج مصونیت در شرایط دو قطبی!
❓۱)آیا جامعه کنونی ایران دچار دوقطبی نیست؟!
❓۲)آیا یکی از موارد دو قطبی، مواجهه با فضای مجازی نیست؟!
❓۳)آیا خود فضای مجازی عامل تشدید دو قطبی است؟!
❓۴)در این شرایط طرح ها و سیاستها بخصوص آنان که طرفی از این دو قطبی است چه روالی باید طی کند؟!
..........................................
1⃣ فضا دو قطبی است!
دو قطبی شدن(antagonism) به معنای تعارض و تشتت در افکار عمومی و حالتی است که به موجب آن گروهی سیاسی یا اجتماعی درباره مساله ای به زیر گروه های مخالف تقسیم می شوند.
بنظر میرسد دو قطبی شدن را نتوان در فضای عمومی مان تکذیب کرد. لازم نیست زور اجتماعی دو قطب متخالف همیشه تکافو داشته باشد یا حتی میدان اثر یک قطب همیشه بیشتر باشد! نه، ممکن است برخی از اعضای قطبی در سوژه ای دیگر در قطب دیگر قرار گیرند.
ماجرای آبان ۹۸/ ترور سردار _ سقوط هواپیمای اکراینی/ انتخابات ۱۴۰۰/ و...
سوژه هایی برای دو قطبی شدن گشت. اما در همه تکافو نبود و همیشه قطب پرمیدان تر، در یک طرف ثابت نبوده است.
2⃣ فضای مجازی خود سوژه دو قطبی!
یکی از موارد دو قطبی در این سالها نحوه مواجهه با فضای مجازی توسط مردم و حاکمیت است که به تقابل و تخالف انجامیده و خود را بطور جدی در فیلتر تلگرام و #طرح_صیانت نشان داد.
خصوصیت دو قطبی شدن فضا این است که کمتر استدلالها شنیده و بررسی صورت می گیرد. فضای صفر و یکی و سیاه و سفید غالب میشود و کار به لجبازی و هرنوع حمله و دفاع می کشد.
در دو قطبی مردم-مردم ، "بلاک" و "آنفالو" کردن افزایش می یابد و در دو قطبی حاکمیت-مردم ، الزام و تصلّب از یک طرف و لجبازی و نافرمانی از طرف دیگر بیشتر میشود.
3⃣ فضای مجازی خود مشدّد دو قطبی!
فضای مجازی، هم سوژه دو قطبی است و هم خود تشدید کننده آن است.
به حسب پژوهشی که در بازه ۲۰۱۰تا۲۰۱۴ در فیس بوک انجام شد، مشخص شد مردمی که در این فضا حضور دارند، تنگ نظرتر و متعصب تر شده اند! بجای تعامل و تمایز به دنبال عقاید مشابه خود می گردند و جای تعامل و تضارب، باعث تقویت و استحکام تعصب، تفرقه و قطبی شدن می شود.
مطالعه ای در برخی سوژه های دو قطبی در ایران هم همین را تایید می کند(۱)
4⃣ حکمرانی در فضای دو قطبی!
در چنین فضایی، حکمرانی (بخصوص وقتی با طرح هایی در جانب یک قطب صورت گیرد)، خود تشدید کننده دو قطبی است. بطور معمول وزن مردم در مقابل قطبی که حکمرانی مایل به آنسو ست، افزایش می یابد و همه خصائص دو قطبی پیدا میشود. اقناع سخت و ناممکن میشود و نافرمانی افزایش می یابد، پرخاش های مجازی گسترش می یابد که خود، موج های فزاینده دو قطبی میشوند.
🔅راه حل امیر المومنین(ع) در چنین شرایطی در خطبه۱۶۸ بیان شده است؛ وقتی جامعه دچار دو قطبیِ فعال مخالف-موافقی شده(و عده ای هم بیطرف) توصیه ایشان یک چند ضلعی است:
• فَاصبِروُا حتّی یَهدَاَ الناس: شکیبایی کنید تا مردم آرام شوند.
• وَ تَقَعَ القُلوبُ مَوَاقِعَها: دلها از تب و تاب بیافتد.
• وَ تُوخَذَ الحُقُوقُ مُسمَحَه: گرفتن حقوق[یا وضع قانون] آسان شود.
⬅️از اینرو بنظر میرسد در این شرایط، پرداختن به طرح ها و سیاستهایی که ائتلاف قلوب جامعه(مردم-مردم و مردم-حاکم) را بیشتر می کند، اولویت داشته باشد؛ نه پرداختن به طرح هایی که دو قطبی موجود را بیفزاید.
هنوز دو قطبی انتخابات و چالش جمهوریت فرو ننشسته؛ اصلا وقت خوبی نیست چالش آزادی هم بر آن افزوده شود!
* درباره محتوا و نحوه صیانت در نوبتی دیگر سخن خواهم گفت.
......................................
۱)https://www.google.com/amp/s/www.irna.ir/amp/83649213/
#نهج_الامیر
#حکمرانی
📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۵/۹
☑️ @m_ghanbarian
4_5778226430538156902.pdf
3.05M
🔉 #تقریر_درس بخش 1 (جلسات 1 تا 28)
📩 #اصول_فقه #درس_خارج #خارج_اصول
📚 تذکر: سایر جلسات به صورت پراکنده تکمیل شده و هنوز تدوین نهایی شده اند.
🔷 مدرِّس: #استاد_حیدری_فسایی
⏰: سال تحصیلی 1400 - 1399
تذکر: 1. این جزوه صرفاً جهت مطالعه و مباحثه شخصی فراهم گردیده است و هرگونه تکثیر و بهرهبرداری بهمنظور دیگر، جایز نبوده و اشکال دارد.
2. مطالب این جزوه به سمع و نظر استاد محترم نرسیده و لذا معلوم نیست مورد تائید ایشان باشد.
3. در مواردی که عین مطالب استاد از جزوات ایشان، نقلشده، حتماً در پاورقی مورداشاره قرارگرفته است.
4. در سال تحصیلی (1400- 1399) 123 جلسه برگزارشده است.
╭┅──────────────┅╮
🌐 https://t.me/esra_rasane
╰┅─────────────
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 اگر کسی نه رد صلاحیت بشود
نه استیضاح بشود
نه بعد از پایان خدمت محاکمه بشود
چگونه می توان گفت این فرد جدا از نظام است و مشکلات کشور گردن نظام نیست و تقصیر ناکارآمدی روحانی است ؟
❗️ نظام برای رفع این اتهام سه راه دارد:
۱ - پیشگیری ( رد صلاحیت )
۲ - برخورد ( استیضاح )
۳ - بازخواست ( محاکمه )
با توجه به عدم وقوع موارد ۱ و ۲ ،
در صورت عدم وقوع مورد ۳ ، مردم نمیتوانند بین روحانی و نظام تفکیکی قائل شود!
🔻 پینوشت: استیضاح روحانی در سال آخر حضورش و درحالی که دولت چند ماه دست جهانگیری میافتاد، به صلاح نبود اما واقعا #مصلحت محاکمه نکردن حسن روحانی چیست؟!
@HozeTwit
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 عصبانیت شدید ضد انقلاب از انتخاب زاکانی انقلاب به شهرداری تهران
⭕️ هرجا دیدید دشمنان اینقدر عصبانی هستند خوشحال باشید و همان نقطه را تقویت کنید.
@HozeTwit