eitaa logo
مکتب خانه
316 دنبال‌کننده
776 عکس
322 ویدیو
262 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
حیثیتهای مطرح در نحوه حمل محمول بر موضوع سه گونه اند: 1. حیثیت تعلیلی: موضوع در حقیقت، متصف به محمول است اما علت اتصاف محمول به موضوع، امری غیر از موضوع است؛ این واسطه را که غیر از موضوع است، حیثیت تعلیلی اتصاف محمول به موضوع گویند. 💢 مثال عرفی: آبی که در حال گرم شدن است، حقیقتاً گرم می شود اما علت گرم شدن، امری غیر از آب یعنی آتش است پس آتش حیثیت تعلیلی برای گرم شدن آب است. 2. حیثیت تقییدی: موضوع در حقیقت، متصف به محمول نیست بلکه امری مغایر با موضوع در حقیقت متصف به محمول شده است و همین امر به جهت ارتباطی که با موضوع دارد، واسطه شده است تا موضوع به صورت بالعرض متصف به وصف مورد نظر شود. 💢 مثال عرفی: در گزاره «ماشینم پنچر شد» در حقیقت ماشین پنچر نشده است بلکه اتصاف ماشین به پنچری بالعرض و دارای حیثیت تقییدی است و آن واسطه همان چرخ ماشین است یعنی در حقیقت چرخ ماشین متصف به پنچری است و به واسطه ارتباطی که ماشین با چرخ خود دارد، ماشین نیز بالعرض متصف به پنچری شده است. 3. حیثیت اطلاقی: اگر اتصاف موضوع به محمول، به هیچ کدام از حیثیتهای فوق نباشد، آنگاه می گویند محمول به حیثیت اطلاقی بر موضوع حمل می شود. 💢 مثال فنی: حق تعالی موجود بالذات است بدون حیثیت تعلیلی و بدون حیثیت تقییدی. منبع: مبانی و اصول عرفان نظری، ، ص 169 - 172 / ، شرح مبسوط منظومه
👓 اقدام الگوساز استاد یزدان پناه؛ ایشان که از اساتید مطرح حوزه قم محسوب می‌شوند در ماه رمضان به شهر خود رفتند و در مسجد درس می‌فرمایند؛ امری که اساتید برجسته حوزه خوب است در این امر پیشقدم شوند تا بعد طلاب هم یاد بگیرند. مکان: آمل، مسجد چهارده معصوم علیهم السلام. خیابان شیخ فضل‌الله نوری، قبل از میدان فرهنگ شهر. 🎥 پخش زنده از کانال سلوک و عرفان در عمل در پیام‌رسان ایتا به آدرس زیر: https://eitaa.com/solookvaerfandaramal https://eitaa.com/nasimehekmat @HozeTwit
📌گول ادعاهای سطحیِ مبتنی بر خطا در روش تحقیق را نخورید! شاید بقیه نتوانند این نکته را بگویند، ولی منِ عمامه‌به‌سر می‌گویم. بر این بنده خدا چندان حَرَجی نیست که چنین حرفی بزند، وقتی پس از پیروزی ، عده معدودی!! از فقها در مواجهه با مسئله همین را مرتکب شدند: در آیات و روایات گشتند و چون نهیی از بانک یا قراردادهای آن ندیدند، با اجرای و یکی دانستن هر یک از قراردادهای بانکی با یکی از ، حکم به حلیت آن‌ها دادند. و آن شد که نباید می‌شد. در نقد این رویکرد و با تأکید بر ضرورت فرمودند: "آشنایی به روش برخورد با‏‎ ‎‏حیله ها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و ، اطلاع از‏‎ ‎‏کیفیت برخورد با ، شناخت سیاستها و حتی سیاسیون و فرمولهای‏‎ ‎‏دیکته شدۀ آنان و درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم‏‎ ‎‏که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم می کنند، از است" (منشور روحانیت، ۳ اسفند ۱۳۶۷). خیلی‌ها خود را ارتقا دادند؛ هرچند در ماجرای هم برخی مواجهه‌های بسیط را شاهد بودیم که مثلاً با استناد به حکم به حلیت دادند و باز آن شد که نباید می‌شد. سرّ ماجرا در این است که با مظاهر یک تمدن یکپارچه و پیچیده نمی‌توان به سادگی و با استفاده از یک بسیط مواجه شد. خلاصه آنکه، ما همچنان معتقدیم: نفوذی در دولت انقلابی. 🆔 @rajaaei_ir
گفتمان معرفت 6 - استاد فیاضی - جلسه اول.mp3
39.18M
🎙نشست علمی 🔹موضوع: نگاهی به یاء نسبت در واژه فلسفه اسلامی، هستی و چیستی. 🔹ارائه کننده: استاد آیت الله فیاضی (دامت افاضاته) 📆زمان: ۶ فروردین ۱۴۰۲, ۴رمضان المبارک ۱۴۴۴ 🔹مکان: مشهد مقدس، مرکز تحقیقات اسلامی ---------------- ❇️حضرت استاد، در این جلسه، با تمرکز بر نقش عقل و اعتبار آن در دین، به اثبات ضرورت فلسفه اسلامی برای فهم عمیق دین و مرزبانی از دین در برابر شبهات، می‌پردازند. @monir_ol_din
گفتمان معرفت 6 - نگاهی به یاء نسبت در واژه فلسفه اسلامی، هستی و چیستی - غلامرضا فیاضی.mp3
49.1M
🎙نشست علمی 🔹موضوع: نگاهی به یاء نسبت در واژه فلسفه اسلامی، هستی و چیستی. 🔹ارائه کننده: استاد آیت الله فیاضی (دامت افاضاته) جلسه: دوم 📆زمان: ۷ فروردین ۱۴۰۲, ۵رمضان المبارک ۱۴۴۴ 🔹مکان: مشهد مقدس، مرکز تحقیقات اسلامی -------------------- ❇️حضرت استاد، در این جلسه، به وجه اسلامی بودن فلسفه پرداخته و در ادامه به برخی پرسشها ناظر بر بحث ایشان، پاسخ میدهند. @monir_ol_din
مناظره_علمی_با_موضوع_«علم_دینی».mp3
45.65M
علمی با موضوع «علم دینی» 🎤اساتید: حجج اسلام محمد تقی سبحانی، حمید پارسانیا، سید محمد مهدی میرباقری 1️⃣جلسه اول (مبانی علم‌شناختی علم دینی): ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۳ 💠 @parsania_net
مناظره_علمی_با_موضوع_«علم_دینی» (2).mp3
47.45M
مناظره علمی با موضوع «علم دینی» 🎤اساتید: حجج اسلام محمد تقی سبحانی، حمید پارسانیا، سید محمد مهدی میرباقری 2️⃣صوت جلسه دوم (ملاک دینی بودن علم): ۱۲ مهر ۱۳۸۳ 💠 @parsania_net
هدایت شده از مطول استاد احمدی
بولیموس علمی بیماری بولیموس از بیماری های شناخته شده دستگاه گوارش است در اثر این بیماری شخص شهوت و اشتهای غذا را از دست می دهد و احساس سیری می کند در حالی که بدن او بشدت نیازمند غذاست. او فکر می کند به غذا نیازی ندارد در حالی که ریز و درشت اعضای او به غذا محتاج است. فارابی در فصوص الحکم (فص ۲۴) به همین بیماری و شعب مختلف آن اشاره می کند و می گوید:أ ليس من به جوع بوليموس يعاف الطعام و يذوب بدنه جوعا؟! فارابی در صدد شمردن بیماری های جسمی نیست اما می خواهد تذکر دهد که همین بیماری می تواند در روح و نفس انسان نیز ایجاد شود مثلاً شخص به شدت محتاج معنویت یا عشق و محبت و یا توجه و... باشد ولی آن را احساس نکند و گمان کند به هیچ کدام نیاز ندارد، ممکن است روزی متوجه آثار و تبعات این بیماری شود که درمان آن ممکن نباشد. حال این بیماری در عصر ما به نوعی دیگر خود را نشان داده است که می توان اسم آن را بولیموس علمی گذاشت. یعنی شخص در پژوهش ، مطالعه و تحقیقات علمی خود واقعا نیازمند مقدمات و مبادی و قواعد و قوانینی است که تاثیر بسزایی در نتیجه گیری او دارند ولی هرگز چنین احساس نیازی در وجود خود پیدا نمی کند و گمان می کند که خوب فهمیده و درست نتیجه گرفته است: «و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا»! یقینا بدون تسلط جامع بر مقدمات و قوانین لازم برای فهم دین از جمله قوانین ادبی ، رجالی ، اصولی و عقلی و.... فهم صحیح ، محکم و مستحکم دین در احکام و معارف امکان ندارد هرچند امروزه خیلی از اصحاب و ارباب رشته های تخصصی گمان بر فهم دین دارند و خود را نیازمند هیچ رشته ی دیگری نمی دانند.