فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فطرت ، انسان را به تنفر از ظلم می کشاند...
🔅 شاید بتوانند ظاهر جامعه ایرانی را تغییر دهند اما هنوز در باطن ایرانیها تغییری حاصل نشده است.
#کلیپ
#فیلم
#فلسطین
🔅 کانال مکتب خانه
🆔 @esra_rasane
هدایت شده از فلسفه و عرفان
تقرير نهايه، دوازده مرحله کامل.doc
3.09M
تقرير کامل نهايه، هر دوازده مرحله همراه با نقد و بررسی
@sarbakhshi
https://eitaa.com/AGLOESHG
از رنجی که می بریم...
اندر مصائب قوانین بدون پشتوانه در حوزه علمیه
استعدادهای برتر حوزه علمیه هر ساله پایش می شوند و برای تداوم حمایتهای مالی باید موظفی های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی فرهنگی و اخلاقی تربیتی را در طول یک سال اخیر انجام داده و گزارش دهند.
اثبات هر کدام از این فعالیتها به این راحتی نیست؛ باید برای هرکدام مدرک محکمه پسند! داشته باشیم.
مورد عجیبی که بنده با آن مواجه شدم مسأله تقریرات درس خارج طلبه هست که خود مرکز نخبگان حوزه تمایلی به ارزیابی و ارزش گذاری آنها نداشته و معتقد است چاپ آنها در قالب کتاب باعث ارزشمندی آنها می شود.
یعنی بنده که تقریرات فنی و علمی از درس خارج فلان استاد مبرز حوزه آماده کرده ام اما هزینه چاپ ندارم، فعالیت پژوهشی نکرده ام اما اگر پولی داشته باشم و آنها را به چاپ برسانم، فعالیت پژوهشی کرده ام.
نتیجه گیری با شما!
#انتقاد
#نخبه_پروری
#سرمایه_حوزه
🌺 کانال مکتب خانه
🆔 @esra_rasane
تحليل و نقد نگرش تقلیل¬گرایانه به فلسفة اسلامی.pdf
358.1K
📕 #مقاله "تحليل و نقد نگرش تقلیل گرایانه به فلسفة اسلامی"
💧چکیده
یکی از مناقشههاي معاصر دربارة فلسفه اسلامی، مناقشه در اصالت آن، يعني پرسش از «امكان فلسفه اسلامی» است. این مسئله هویتی، در تاریخ و آیندة فلسفه اسلامی تأثیري بسزا دارد. آراء منکران اصالت فلسفة اسلامی ـ اعم از مستشرقان، مورخان غربی، برخی از عرب زبانان و مخالفان هرگونه فلسفة دینی ـ را میتوان تقلیلگرایانه دانست. در این نظريات، فلسفه اسلامی به چند موضوع فروکاسته شده است: فلسفهيی تقليدگر از فلسفه یونان، کلام و الهیات اسلامی و فلسفة عربی. مستشرقان و مورخان مخالف، فلسفه یونانی را اصل و فلسفه اسلامی را فرع بر آن دانسته اند. برخی مخالفان با پافشاری بر عدم سازگاری دین و فلسفه، تلاش براي ایجاد فلسفه اسلامی را بیهوده دانسته و با اعتقاد به عدم امکان فلسفه دینی، ازجمله فلسفه اسلامی، قید اسلامی برای فلسفه ـبعنوان علم تعقلی ـ را جایز ندانسته و فلسفه اسلامی را همان کلام و الهیات پنداشته اند. مخالفان دیگر، ازجمله عرب زبانان، از بكارگيری تعبير فلسفه اسلامی امتناع ورزیده و با توجه به زبان متون فلسفی در سنت اسلامی، آن را فلسفة عربی نامیدهاند. آنها فلسفه عربی را مختص به نژاد عرب تلقي كرده و همان را محقق در تاریخ فلسفه دانستهاند. مقاله پيشرو به تحلیل و نقد مدعیات تقلیلگرایانه در باب فلسفه اسلامي پرداخته و تلاش ميكند اصالت آن را بعنوان واقعیتی تاریخی، اثبات و از ضرورت آن دفاع نمايد.
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
#قرآن
#سوال : چرا در آیه «غُلِبَت الرومُ» فعل به صورت مجهول به کار رفته است؟
#جواب #استاد_جوادی_آملی : در آن روز دو قطب در خاورميانه به سر ميبردند يكي امپراطوري ايران بود يكي هم امپراطوري روم اين روم, گفتند همان رُم است كه در اثر قدرت فراواني كه پيدا كرده آسياي صغير را گرفته شرق و غرب را توسعه داده اين رُم شرقي شده روم با واو كه نزديك كشورهاي اسلامي بود و مركزش هم استامبول بود؛ آن روز دو قطب در خاورميانه بيشتر نبود يكي قطب امپراطوري ايران بود يكي هم قطب امپراطوري روم نظير اينكه در سابق قطب سوسياليستي شوروي بود يكي هم آمريكا يكي متلاشي شد ديگري هم ـ انشاءالله ـ به بركت صاحب امروز متلاشي خواهد شد و اگر سابقاً گفته ميشد شوروي شكست خورد يعني آمريكا پيروز شد ديگر لازم نيست آن فاعل پيروز ذكر بشود براي اينكه بيش از دو قطب رسمي آن روز نبود و اتحاد جماهير سوسياليستي شوروي از هيچ كس شكست نميخورد مگر از آمريكا, آمريكا هم از هيچ كس شكست نميخورد مگر از شوروي اگر سابقاً ميگفتند شوروي شكست خورد يعني آمريكا پيروز شد اگر ميگفتند آمريكا شكست خورد يعني شوروي پيروز شد اگر آن مفعول را بيان كنند فاعل مشخص است ديگر لازم نيست كه بگويند چه كسي پيروز شد؛ آن روز در اين بخش از خاورميانه و بخشي از غرب غير از اين دو امپراطوري بزرگ كسي نبود امپراطوري روم بود و امپراطوري ايران اگر گفته شد روم شكست خورد يعني امپراطوري ايران پيروز شد ﴿غُلِبَتِ الرُّومُ﴾ يعني امپراطوري ايران پيروز شد.
2/بهمن/1391
🔅 کانال مکتب خانه
🆔 @esra_rasane
#نمودار ساختار علم اصول از نگاه محقق اصفهانی
🔻 برگرفته از جلسه 25 درس خارج اصول #استاد_حیدری_فسایی
🔅 مورخه 9 آبان 1402
🔰 کانال مکتب خانه
🆔 @esra_rasane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 انتشار برای نخستینبار؛ لحظاتی از دیدار شیخ احمد یاسین بنیانگذار حماس با رهبر معظم انقلاب
#رهبر_انقلاب
#فیلم
#غزه
🔰 کانال مکتب خانه
🆔 @esra_rasane
هدایت شده از مکشوفات🇮🇷🇵🇸
متاسفانه کاربرد کلمات را بلد نیستیم
🔸سخنگوی وزارت خارجه: پایان جنگ غزه یک خواستهٔ جهانی است.
🔹آخر یک نفر در جمع رسانهای دولت نیست که تذکر بدهد و بگوید در غزه جنگی نیست، هر چه هست تجاوز و تهاجم است.
🔸اروپاییها که واژه جنگ را برای این جنایت استفاده می کنند، خودشان متوجه هستند که چه میگویند. ما نمیفهمیم.
🔹اوایل جنگ روسیه و اوکراین در هنگام پخش لیگ اسپانیا جمله « Stop war » (جنگ را متوقف کنید) قرار داده بودند که پس از مدت کوتاهی متوجه شدند وبه « Stop Invasion » (تهاجم را متوقف کنید) تغییرش دادند.
🔸وقتی جنگ باشد یعنی دو طرف مقصرند اما در فلسطین بیش از ۷۰ سال است که موضوع تجاوز و دفاع است.
از سخنگوی رسمی کشور بیش از این انتظار میرفت.
@makshufateita
هدایت شده از نسیم حکمت
چگونه خوانی حکمت متعالیه.mp3
5.71M
🔰 چگونه حکمت متعالیه بخوانیم
🔹 حضرت استاد یزدان پناه در تاریخ 1402.8.21 در مدرسه عالی عروج، مطالبی ارزشمند در خصوص چگونگی خواندن فلسفه و حکمت متعالیه بیان کردند.
به علاقه مندان به تحصیل عمیق حکمت، خصوصا حکمت متعالیه توصیه می شود حتما این صوت را گوش دهند.
از مسئولین محترم مدرسه عالی عروج نیز بابت در اختیار قرار دادن این صوت، کمال تشکر و قدردانی را داریم.
#استاد_یزدان_پناه
#حکمت_متعالیه
#روش_فلسفه_خوانی
https://eitaa.com/nasimehekmat
مکتب خانه
#قرآن #سوال : چرا در آیه «غُلِبَت الرومُ» فعل به صورت مجهول به کار رفته است؟ #جواب #استاد_جوادی_
#قرآن #نفاق #منافق
رفتارشناسی #منافقان در سوره احزاب
1. از طریق زیر سوال بردن وعده های الهی، علیه رهبر جامعه و ارزشهای اسلامی جنگ روانی به راه می اندازند.
(آیه 12: وَإِذۡ يَقُولُ ٱلۡمُنَٰفِقُونَ وَٱلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٞ مَّا وَعَدَنَا ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥٓ إِلَّا غُرُورٗا)
2. به مردم تحلیلها و دستورالعملهای غلط ارائه می دهند و بدین ترتیب در پیشبرد اهداف نظام اسلامی، کارشکنی می کنند
(آیه 13: وَإِذۡ يَقُولُ ٱلۡمُنَٰفِقُونَ وَٱلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٞ مَّا وَعَدَنَا ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥٓ إِلَّا غُرُورٗا)
3. به دنبال بهانه جویی و ترک مسئولیت هستند اما متوجه عواقب دنیوی و اخروی اعمال خود در این باره نیستند. (آیه13: وَيَسۡتَـٔۡذِنُ فَرِيقٞ مِّنۡهُمُ ٱلنَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنَا عَوۡرَةٞ وَمَا هِيَ بِعَوۡرَةٍۖ إِن يُرِيدُونَ إِلَّا فِرَارٗا)
(آیه 16 و 17: قُل لَّن يَنفَعَكُمُ ٱلۡفِرَارُ إِن فَرَرۡتُم مِّنَ ٱلۡمَوۡتِ أَوِ ٱلۡقَتۡلِ وَإِذٗا لَّا تُمَتَّعُونَ إِلَّا قَلِيلٗا قُلۡ مَن ذَا ٱلَّذِي يَعۡصِمُكُم مِّنَ ٱللَّهِ إِنۡ أَرَادَ بِكُمۡ سُوٓءًا أَوۡ أَرَادَ بِكُمۡ رَحۡمَةٗۚ وَلَا يَجِدُونَ لَهُم مِّن دُونِ ٱللَّهِ وَلِيّٗا وَلَا نَصِيرٗا)
🔰 کانال مکتب خانه
🆔 @esra_rasane
مکتب خانه
#قرآن #نفاق #منافق رفتارشناسی #منافقان در سوره احزاب 1. از طریق زیر سوال بردن وعده های الهی، علیه
4. سست عنصر بوده و با کوچکترین سختی، آماده رها کردن دین و ارزشها و باورهای خود هستند
(آیه 14: وَلَوۡ دُخِلَتۡ عَلَيۡهِم مِّنۡ أَقۡطَارِهَا ثُمَّ سُئِلُواْ ٱلۡفِتۡنَةَ لَأٓتَوۡهَا وَمَا تَلَبَّثُواْ بِهَآ إِلَّا يَسِيرٗا)
5. عهدشکن بوده و از همین رو نمی توان به آنها اعتماد کرد.
(آیه 15: وَلَقَد كَانُواْ عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ مِن قَبۡلُ لَا يُوَلُّونَ ٱلأَدۡبَٰرَۚ وَكَانَ عَهدُ ٱللَّهِ مَسـُٔولاً)
6. در بحبوحه جهاد و پیشبرد فعالیتها، نه تنها خودشان ترک مسئولیت می کنند بلکه دیگران را نیز از حضور در عرصه ها منصرف می کنند. (آیه 18)
7. در راه پیشبرد اهداف اسلامی حاضر به هزینه کردن از جان و مال نیستند
(آیه 18: قَدۡ يَعۡلَمُ ٱللَّهُ ٱلۡمُعَوِّقِينَ مِنكُمۡ وَٱلۡقَآئِلِينَ لِإِخۡوَٰنِهِمۡ هَلُمَّ إِلَيۡنَاۖ وَلَا يَأۡتُونَ ٱلۡبَأۡسَ إِلَّا قَلِيلًا) (آیه 19: أَشِحَّةً عَلَيكُم )
#قرآن
#نفاق #منافق #منافقان
🔰 کانال مکتب خانه
🆔 @esra_rasane
مکتب خانه
4. سست عنصر بوده و با کوچکترین سختی، آماده رها کردن دین و ارزشها و باورهای خود هستند (آیه 14: وَلَو
#استاد_جوادی_آملی
🔻 كلمه «تعال» در سورهٴ مباركهٴ «آلعمران» و اينها معنا شد كه اين كلمه و اين واژه اوّلين بار در استعمال عربي براي كساني بود كه در اين روستاها كه زندگي ميكردند معمولاً در سينه كوه آن خانهها را ميساختند در دشت جا براي كشاورزي بود اين فرزندانشان روز كه ميشد از منزلها ميآمدند سرازير ميشدند در دشت براي كار كشاورزي عصر كه ميشد اولياي اينها به اين فرزندان ميگفتند: «تعالوا» يعني بياييد بالا.
🔻 اگر كسي در يك منطقه بالايي باشد از پايينيها دعوت كند ميگويند تعال اما اگر همسطح باشد ميگويند إليّ إليّ گرچه بعداً اين كلمه تعال توسعه پيدا كرد و به جاي إليّ إليّ هم كاربرد دارد ولي اصل وضعش براي كسي بود كه در جاي بالاست از افرادي كه در جاي پاييناند دعوت ميكند بيايند بالا
🔻 انبيا چون در قلّه انسانيتاند ديگران را دعوت ميكنند ميگويند: ﴿تَعَالَوْا أَتْلُ﴾ [5] كذا و كذا اين «تعالوا» براي اينكه اينها از جايگاه رفيعي سخن ميگويند.
🔅 7/2/1392 (تفسیر سوره احزاب)
#مفردات #مفردات_قرآن #تفسیر #قرآن
🔰 کانال مکتب خانه
🆔 @esra_rasane
#تلنگر
#داستانک
#داستان
✍روزی اسب پیرمردی فرار کرد، مردم گفتند: چقدر بدشانسی! پیر مرد گفت : ازکجا معلوم فردا اسب پیر مرد با چند اسب وحشی برگشت
مردم گفتند: چقدر خوش شانسی! پیرمرد گفت: از کجا معلوم. پسر پیرمرد از روی یکی از اسبها افتاد و پایش شکست. مردم گفتند: چقدر بدشانسی! پیرمرد گفت از کجا معلوم! فردایش از شهر آمدند و تمام مردهای جوان را به جنگ بردند به جز پسر پیرمرد که پایش شکسته بود. مردم گفتند : چقدر خوش شانسی! پیرمرد گفت : از کجا معلوم!
🔸معرفی برخی کتب مهم در زمینه ولایت مطلقه فقیه
#ولایت_فقیه
#معرفی_کتاب
🌷کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab