eitaa logo
مکتب خانه
316 دنبال‌کننده
781 عکس
326 ویدیو
263 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ مطلب سوم؛ تالیفی انتزاعی و انضمامی در اینجا می توانیم از دو اصطلاح «تالیفی انتزاعی» و «تالیفی انضمامی» استفاده کنیم و عجالتاً بگوییم: 🔸تالیفی انضمامی [محمول بالضمیمه]: آن است که محمول امری منضم به مضوع باشد و واقعیتی جدای از آن داشته باشد مثل سفیدی نسبت به جسم. 🔸تالیفی انتزاعی [خارج محمول، محمول من صمیمه]: آن است که محمول امری منضم به موضوع نبوده، واقعیتی جدای از آن نداشته باشد مثل موجودیت برای انسان . ☑️ مطلب چهارم؛ بررسی تقسیم قضایا براساس اصالت وجود ممکن است بگوییم هلیات بسیطه تحت هیچ یک از سه قسم فوق قرار نمی گیرند و خود قسم چهارمی از قضایا به شمار می روند. توضیح اینکه وقتی مثلاً می گوییم «الانسان ممکن» در اینجا می توان گفت که صفت امکان نه از ذاتیات انسان است و نه خارجاً عینیتی جدای از انسان دارد بلکه محمولی است که از صمیم انسان، انتزاع و بر آن حمل می شود یعنی چون ذات و ماهیت انسان متساوی النسبه به وجود و عدم است و امکان نیز چیزی جز همین استواء نسبت و به عبارتی سلب ضرورت وجود و عدم نیست، پس خود منشا انتزاع محمول است بنابراین محمول (ممکن) محمول انتزاعی و قضیه مذکور تالیفی انتزاعی است. اما وقتی می گوییم «الانسان موجود» در اینجا نمی توان گفت محمول از موضوع انتزاع شده است چرا که برمبنای اصالت وجود بعکس باید گفت موضوع، امری اعتباری و انتزاعی و محمول، اصیل و منشا انتزاع است. پس باید گفت در آنجا که ماهیت، موضوع و وجود، محمول است، به نوع چهارمی از قضیه می رسیم که نه قضیه تحلیلی کانتی است و نه تالیفی انضمامی و نه تالیفی انتزاعی. 💡منبع: شرح برهان شفا، ج 1 @esra_rasane
🔰دیدگاه درباره معنای اسمی و حرفی وجود؛ توضیحات با اینکه در میان حکیمان اسلامی در باب معنای اسمی وجود یعنی وجود محمولی هرگز نزاعی نیست و اگر اختلافی هست بر سر معنای حرفی وجود یعنی وجود رابط است ام برخی از فیلسوفان مغرب زمین بعکس، منکر معنای اسمی وجود شده، مفهوم وجود را منحصر در معنای حرفی و رابط بین موضوع و محمول پنداشته اند و بر این مبنا، هلیات بسیطه را «شبه قضیه» شمرده اند و نه قضیه حقیقی زیرا به گمان ایشان، اینگونه قضایا در واقع محمولی ندارند! کانت آلمانی از این دسته است! چند نکته در نقد دیدگاه کانت 1️⃣ نکته اول؛ ضعف قدرت ذهن: حقیقت این است که اینگونه آرا ناشی از ضعف قدرت ذهن بر تحلیلات فلسفی است وگرنه مفهوم اسمی و استقلالی وجود، چیزی نیست که قابل انکار باشد بلکه معنای حرفی آن است که باید با زحمت اثبات شود. 2️⃣ نکته دوم؛ تکیه بر مسئله لفظی: شاید منشا انکار معنای اسمی وجود این بوده که در زبان انکارکنندگان معادل معنای اسمی و حرفی وجود یکی است و همین مسئله لفظی باعث این اشتباه شده است. 3⃣ نکته سوم؛ خلط مفهوم و مصداق این خطا از پنداری ناروا یعنی خلط مفهوم و مصداق نشات گرفته است یعنی احکام منطقی که در قلمرو مفاهیم جاری اند به حوزه حقایق سریان داده شده اند. اگر مراد کانت و ... این باشد که محمول در قضایای بسیطه متحد با وجود خارجی موضوع است، این سخنی مقبول و بجا هست اما اگر مراد این باشد که هلیات بسیطه اصلاً قضیه نیستند و وجود به هیچ وجه نمی تواند معنای اسمی داشته، موضوع و محمول قرار گیرد، البته سخنی است نا معقول و ناروا! 4️⃣نکته چهارم؛ گستره قاعده فرعیه: ریشه این پندار باطل این است که گویا هر قضیه ای بایستی مصداق «ثبوت شیء لشیء» (قاعده فرعیه) باشد و چون هلیات بسیطه حکایت از «ثبوت الشیء» دارند بنابراین قضیه نیستند. این اشکالی است که بر قدامی نیز مطرح بوده و هریک به نحوی برای آن راه فراری ساخته اند تا اینکه سرانجام ملاصدرا قائل به تفصیل شده و مدعی شد که اصلاً ضرورتی ندارد که قضیه همواره حاکی از «ثبوت شیء لشیء» باشد بلکه باید گفت قضیه دو گونه است: هلیات بسیطه و هلیات مرکبه؛ قسم اول حکایت از ثبوت الشیء دارند و تحت قاعده فرعیه قرار نمی گیرند و قسم دوم حکایت از «ثبوت شیء لشیء» می کنند و مجرای قاعده فرعیه اند. 💡منبع: شرح برهان شفا، ج 1 @esra_rasane
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
⭕️مرکز تخصصی فلسفه اسلامی تحت اشراف آیه الله در مقطع سطح ۲و۳ طلبه می پذیرد. ✔️در سطح ۲ ❗️ تمام کتاب الحکمه ❗️ تمام کتاب الحکمه و توحید صدوق و منطق وتفسیر المیزان...خوانده می شود. ✔️در سطح ۳ ❗️تمام کتاب شرح (۱۰نمط) ❗️تمام کتاب (۵مشهد) و فلسفه غرب، معرفت شناسی، فلسفه علم،منطق ریاضی،علم النفس و..خوانده می شود. ✅ فراهم بودن محیط مطالعه و تحقیق و پژوهش و مباحثه از ۷صبح تا ۷شب ✅یک وعده غذا در روز() ✅پرداخت به میزان مطالعه و تحقیق ✅ادامه تحصیل در ۴ در ضمن تمام پایان نامه ها و رساله های فلسفی از چند ماه پیش در این مرکز انجام میشود. برای ثبت نام می توانید با آقای عسکری تماس بگیرید 09193497462 🔴کانال فلسفه و عرفان⬇️ https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
هدایت شده از اسلام و فلسفه
استاد فیاضی-نظریه اصالت وجود.mp3
30.02M
تقریر نظریه اصالت الوجود آیت الله استاد فیاضی ۲۰خرداد۹۹
🔸🔹🔸🔹🔸🔹﷽ 🔰آمـــــار کـــــانال:🔰 ♨️ ۴۱ اســـتاد ♨️ ۱۸۰ تدریس ♨️ بیش از ۱۹۴۵۰ جلسه 👈🏻نظرسنجی: مطالب کانال چقدر مفید است؟ EitaaBot.ir/poll/8mnvk?eitaafly 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🔰فهرست جزوات:🔰 ─━⊱دروس سطح حوزه⊰━─ ─━⊱دروس خارج حوزه⊰━─ ─⊱دروس‌متفرقه‌ی‌حوزوی⊰─ 🔰جـــــــــــستجو:🔰 ─━⊱براسـاس‌ نام‌ استاد⊰━─ ─⊱براساس‌ عنوان‌ تدریس⊰─ 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🔰راهـــــــــــنما:🔰 💻 تایپ شده ✍🏻 دست‌نویس ♻️درحال‌تکمیل 🖇نیازمندتکمیل 👈🏻مشاهده‌ی آخرین به‌روزرسانی‌ها 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 @Jadah18
🔵 فراخوان نخستین همایش ملی با عنوان : «عالم ذرّ و عوالم پیش از دنیا» از دیدگاه آموزه‌های وحیانی و اندیشمندان مسلمان به گزارش روابط عمومی، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بر آن است تا نخستین همایش ملی با عنوان «عالم ذرّ و عوالم پیش از دنیا» از دیدگاه آموزه‌های وحیانی و اندیشمندان مسلمان را برگزار نماید. بدین وسیله از اساتید، صاحب‌نظران و پژوهشگران حوزه و دانشگاه دعوت می‌شود با ارائه مقاله دربارۀ موضوعات پیشنهادی ذیل یا دیگر موضوعات مرتبط با این حوزه، در همایش شرکت نمایند. لطفاً مقالات خود را به نشانی Aalamezar@irip.ac.ir ارسال فرمائید. ادامه مطلب 👇 http://aalamezar.irip.ac.ir
💥توصیه‌هایی برای تدریس موفق ✔️ استاد معظم آقای فتوحی 🔹کسی که می‌خواهد کتابی را  تدریس کند و در تدریس آن موفق باشد، باید اموری را قبل از شروع به تدریس و اموری را در جلسه تدریس رعایت کند. 1⃣ اموری که استاد باید قبل از شروع به تدریس رعایت کند: 🔸۱) کتاب را از اول تا آخر، خوب و با دقت بالا مطالعه کند. 🔸۲) نسخه‌بدل‌ها را ببیند و در حاشیه‌ی کتاب یادداشت کند. 🔸۳) اَغلاط آن را اصلاح کند. 🔸۴) مواردی را که نمی‌فهمد با مراجعه به شروح یا با پرسیدن از دیگران حل کند. 🔸۵) نکته‌هایی را که لازم است در تدریس مطرح کند، اگر کوتاه است در حاشیه کتاب یادداشت کند و اگر طولانی است در دفتر یادداشت کند تا شب مطالعه و هنگام تدریس به آنها رجوع کند. 🔸۶) آدرس‌های «کما تقدم» و «کما سیأتی» را که در کتاب آمده، مشخص کند و وجه «فتأمل»ها را یادداشت کند. اگر مطالب یا حواشی مهمی را در کتب دیگر دیده است، آنها را به همراه ذکر آدرس در حاشیه کتاب یادداشت کند. 🔸۷) آیات، روایات و اشعاری که به آنها استشهاد یا تمثیل شده است را خوب بررسی و وجه استشهاد و تمثیل را مشخص کند. 🔹اگر استادی این موارد را رعایت کند، می‌تواند با اطمینان خاطر شروع به تدریس کند. 2⃣ اموری که استاد باید در جلسه تدریس رعایت کند: 🔸۱) اگر تفهیم مطلبی که در کتاب آمده نیاز به مقدمه‌ای دارد باید در ابتدا آن مقدمه را ذکر کند و سپس مطلب کتاب را؛ چرا که بدون بیان آن مقدمه، فهم مطلب کتاب میسر نخواهد شد. 🔸۲) «مرجع ضمیر»ها و «مشارالیه»ها را دقیقا مشخص کند. 🔸۳) مشخص کند تعلیل‌هایی که در کتاب آمده به کدام قسمت کتاب ارتباط دارد. 🔸۴) مطالب را منظم و هر مطلبی را در جای خودش مطرح کند؛ چرا که درهم گفتن مطالب موجب بد فهمی بسیاری از شاگردان می‌شود. 🔹هر استادی با رعایت این نکات، استادی موفق خواهد بود که هم خودش از درس گفتن لذت می‌برد و هم شاگردان با لذت و شوق فراوان در درس حاضر می‌شوند و این موجب ترقّی آنها می‌شود. 👉 @ostadfotouhi 👉 @raveshsonnati
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
اگر آن حساسیتی که علمای ما روی کفر داشتند روی ظلم می داشتند کفر بوجود نمی آمد چرا که ظلم موجب کفر میشود. 💢کانال فلسفه و عرفان 👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از استاد حسینی نسب
طلبه یعنی.... 📕 پایان تقریرات دروس الصلوة مرحوم میرزای شیرازی 🌀 احوال مُقرّر درس میرزا، جای تأمل داره! 🔹حالم به شدت مضطرب است. ذهنم درگیر است گرفتاری های زیادی دارم و غمها بر سرم آوار شده و به شدت تنگدستم و طلبکاران هر روز به‌من‌مراجعه می‌کنند. 🔺درد شدید مفاصل دارم و زانوهایم ورم‌کرده و شش ماه است خانه‌نشین و زمین‌گیر شدم و نمیتوانم به دکتر مراجعه کنم.... 🔺غرض از بیان این احوالات این است که اگر در تقریر دروسم نقصی هست به خاطر این احوالات است لطفا شما خودتان به دیده انصاف اصلاح کنید... ما کجاییم در این بحر تفکر تو کجا... 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
مکتب خانه
این کتاب مجموعه منسجمی است از آرای صدرالمتألهین در زمینه منطق و فلسفه آن، که از تمام آثار این فیلسوف گرانقدر گردآوری شده و تلفیقی است سازوار از گزیده آرای منطقی مشائی و اشراقی به ضمیمه آرایی که در آن دو به انجام نرسیده بود. از این رو به حق میتوان آن را "منطق متعالی در نظام صدرایی" نامید. آرای منطقی این کتاب در نظام پذیرفته شده منطق دو بخشی نُه بخشی در جای مناسبش قرار گرفته است. ازاینرو دسترسی به مطالب آن، برای فرزانگان این علم حتی بدون مراجعه به فهرست آسان است.