eitaa logo
مکتب خانه
316 دنبال‌کننده
776 عکس
322 ویدیو
261 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
یاسر عرب, [۰۷.۰۲.۲۱ ۱۰:۳۱] [Forwarded from حقیقت] "تحولات امیدبخش توسعه در سالهای پس از انقلاب" 🎙سخنرانی دكتر محسن رنانی در دانشگاه تربیت مدرس اسفند ۱۳۹٧ @Haghighatznu نکته‌های گزیده سخنرانى: آیا انقلاب اسلامی یک باخت تاریخی را برای ما رقم زد، و یا یک فرصتی را هم ایجاد کرد؟ پاسخ من این است که بعد از انقلاب به طور ناخواسته و پنهان یک راه میانبر تاریخی به سوی توسعه گشوده شده است. نه جامعه آگاهانه این راه را خواسته بود و نه حکومت! اما تعامل بین حکومت و جامعه راه را باز کرد. اصلی‌ترین عامل شکست توسعه، سنت‌های غیرعقلانی هستند. سنت‌ها حافظان بسیار قدرتمندی دارند. جمهوری اسلامی کمک کرد تا حافظان تاریخی سنت در جامعه ما یا تضعیف شوند و یا حذف شوند و سنت بی دفاع مانده است تا لاجرم جامعه ما به سمت دنیای مدرن حرکت کند و با سنت های ضدتوسعه خداحافظی کند. این تحول در اروپا ۴۰۰ سال طول کشید ولی ما در طول ۴۰ سال گذشته زمینه‌های این تحول را در ایران ایجاد کردیم. @Haghighatznu در دوران جمهوری اسلامی، جهشی عظیم در فراهم‌آوری زمینه‌های لازم برای مدرنیته رخ داده است که هیچ نظام دیگری به غیر نظام دینی با رهبری فقها نمی‌توانست چنین تحولی را با این سرعت ایجاد کند. این تحول را رضاشاه آغاز کرد و محمدرضا شاه ادامه داد اما هر دو شکست خوردند، چون به گونه‌ای عمل کردند که باعث انسجام و اتحاد تمام نیرو‌های محافظ سنت شدند و یک جبهه مستحکم در برابر تحولات دنیای مدرن شکل گرفت. انقلاب اسلامی هم به نوعی حاصل همین اتحاد بود. مهم‌ترین خدمت جمهوری اسلامی به فرایند توسعه این بود که نیروهای حافظ سنت را نخست از هم جدا کرد و سپس یک به یک آنها را نابود کرد. در دوران جمهوری اسلامی چهار تحول مهم رخ داده که زمینه‌های تحقق نوگرایی و مدرنیته را فراهم کرده است. تحولاتی که حتی در ترکیه، پاکستان، مصر و کشورهایی با ساختار سیاسی مدرن‌تر از ایران هم رخ نداده است. سه مورد اول آن تضعیف، تخریب و حذف حافظان سنت است و تحول چهارم تحول در کیفیت دینداری ایرانیان است. اصلیترین حافظان سنت، زنان، روستائیان و روحانیان هستند. که زنان از بقیه قدرتمند‌تر عمل می‌کنند. @Haghighatznu جمهوری اسلامی نخست زنان را به نیروهای خط شکن تحولات مدرنیته تبدیل کرد. پهلوی اول قدرت عشایر را نابود کرد، پهلوی دوم زمین داران را نابود کرد و جمهوری اسلامی عامه روستائیان را شهر نشین کرد. پیش بینی من این است که با این روند تا ۲۰ سال آینده کمتر از پنج درصد جمعیت، روستانشین خواهند بود. سومین حافظ سنت روحانیان بودند که در دو سطح مراجع و روحانیان محلی فعالیت می‌کردند. تقریبا جایگاه مراجع به عنوان سرمایه‌های نمادین که تحول آفرین بودند، از دست رفته است. بخشی از مراجع که با حکومت زاویه داشتند را حکومت تخریب کرد و بخشی از مراجع که مردم فکر می‌کردند حکومتی هستند، را هم مردم تخریب کردند. روحانیان محلی هم که محل رجوع عامه بودند به علت عملکرد نامناسب روحانیان حکومتی، نزد مردم بی اعتبار شده اند. تحول بسیار بنیادی‌تری که رخ داده است که تنها و تنها در یک حاکمیت دینی و فقهی امکان‌پذیر بود و هیچ حکومت دیگری نمی‌توانست این تحول را ایجاد کند، «جدایی ایمان از شریعت» است. @Haghighatznu در طول تاریخ ایران، ایمان و شریعت به هم چسبیده بوده است، اما جمهوری اسلامی کمک کرد، تا جدایی ایمان از شریعت رخ بدهد که تحولی بسیار عظیم بوده است. این تحول بسیار عمیق‌تر از تحقق سکولاریسم در اروپاست. در سکولاریسم اروپایی، جدایی دین از سیاست رخ داد ولی در ایران جدایی ایمان از شریعت رخ داده است. امروز با نسل روبه افزایشی از جوانانی رو به رو هستیم که ایمان دارند، ولی مناسک دینی را انجام نمی‌دهند. خانواده‌های آنها نیز پذیرفته‌اند که جوانان آنها تنها ایمان اخلاقی داشته باشند. در واقع ما امروز با نسلی از جوانان روبه‌رو هستیم که هرکدام شکل دینداری خاص خود را دارند. یعنی اشکال متنوعی از دینداری خصوصی شکل گرفته و دین به سرعت در حال عقب نشینی به حوزه خصوصی است. ایمان با توسعه سازگار است. شریعت، بسته به نوعش، ممکن است با توسعه سازگار باشد و ممکن است نباشد. شریعت در صورتی که زنده و پویا باشد و متناسب با نیاز جامعه تکامل یابد با توسعه سازگار است. اما ایدئولوژی دینی حتما ضد توسعه است. @Haghighatznu @AnsuyePardehePendar https://t.me/Renani_iran/10
اندیشه فلسفی حکیم صدرالمتألهین شیرازی نمونه ای از نظامهای معرفتی است که از میراث فلسفه پیشینیان متاثر و برجریان فلسفی پسینیان موثر افتاده است. اما وامداری وی از اندیشه های فلسفی سلف را چگونه می توان توضیح داد؟ آیا وی باالتقاط آراء فلسفی پیشینیان، آمیزه ای نامنسجم ارایه کرده یا با خلاقیت و نوآوری به تفکر اصیل فلسفی دست یافته است؟ اساساً روش پژوهش فلسفی ملاصدرا چه بوده که موجب خلق چنین نظامی گردیده است؟ پیرامون روش پژوهشی فلسفه ملاصدرا تاکنون کار شایسته ای انجام نیافته، اما به تازگی کتابی به قلم دکتر احد فرامرز قراملکی از سوی بنیاد حکمت اسلامی صدرا انتشار یافته که به گونه ای نظام مند به تحلیل نظام فلسفی حکمت متعالیه پرداخته و توانسته جامعیت دستگاه فلسفی صدرالمتألهین را نشان دهد. این کتاب شامل یک مقدمه، دو بخش و دوازده فصل است. مولف در بخش اول در هشت فصل به شبهات مختلف درباره نظام فلسفی صدرا پرداخته که مهم ترین آن التقاط انگاری فلسفه صدراست که نویسنده تحت عناوین ابن سینای اشراقی، فلسفه عرفانی به سبک ابن عربی تفکر کلامی ـ فلسفی بصورت مفصل پرداخته است. در بخش دوم مولف به رویکرد اثباتی می پردازد و معتقد است حکمت متعالیه برخوردار از رهیافت میان رشته ای است. این امر بدان معناست که ملاصدرا به آنچه امروزه مطالعات میان رشته ای (interdisciplinary studies) گفته می شود دست یافته بود و به بیان دیگر ملاصدرا چهار قرن پیش به اهمیت چنین مطالعاتی در تحلیل مسائل الهیات آگاه بود و با خلاقیت و ابتکار توانست الگوهای اثربخشی را در هدایت این دسته از مطالعات پیدا کند.
مکتب خانه
#معرفی_کتاب اندیشه فلسفی حکیم صدرالمتألهین شیرازی نمونه ای از نظامهای معرفتی است که از میراث فلسفه پ
ناشر : بنیاد حکمت اسلامی صدرا نویسنده : احد فرامرز قراملکی سال نشر : 1388 تعداد صفحات : 304
مکتب خانه
#دروس_عرفانی_فلسفی_استاد_امینی_نژاد
✳️ در انتهای فصل دوم، دو تعریف برای حرکت ارائه نمود: «فيَنطَبِقُ عليه حدُّ الحركةِ و هو أنها كمالٌ أولٌ لما بالقُوَّةِ من حيثُ إنَّه بالقُوةِ؛ فهذا الوجودُ الواحدُ المستمرُ وجودٌ تدريجيٌّ سيّالٌ يَجري علی المادةِ الحاملةِ للقُوةِ و المختلفات هي حدودُ الحركةِ و صور المادة» ایشان در این فصل، حرکت را ابتدا با بیانی تسامحی و سپس با بیانی دقیق مطرح کرده اند؛ ایشان در تعریف حرکت با بیانی تسامحی می گوید: «الفصلُ الثالثُ في زيادةِ توضيحٍ لحدِّ الحركةِ و ما تَتَوقَّفُ عليه؛ قد تَقَدَّمَ أنَّ الحركةَ نحوُ وجودٍ يَخرُجُ به الشيءُ من القُوّةِ إلى الفعلِ تدريجاً أي بحيث لا تَجتَمِعُ الأجزاءُ المفروضةُ لوجودِه و بعبارةٍ أخری يكونُ كلُّ حدٍّ من حدودِ وجودِه فعليّةً للجزءِ السابقِ المفروضِ و قوّةً للجزءِ اللاحقِ المفروضِ» ❇️ هرچند حرکت معقول ثانی بوده و بنا بر فرمایش علامه، نحوه وجود محسوب می شود ولیکن باید توجه نمود که لفظ «چیستی وجود» و یا «نحوه وجود» عام بوده و شامل ماهیت و معقولات فلسفی می شود لذا فلاسفه اسلامی در تفاوت این دو از جهت فاعل شناسا می گویند ماهیات، معقول اول و مفاهیم فلسفی، محسوب می شوند؛ با این توضیحات روشن می شود که کاربرد «نحوه وجود» در تعریف حرکت به خودی خود دال بر غیرماهوی بودن مفهوم حرکت نیست. بحثی که در اینجا حائز اهمیت است این است که ماهیت چه نسبتی با وجود و کمالات وجود دارد؟ به عبارت دیگر وقتی گفته می شود ماهیت مظاهر وجود است، ماهیت دقیقاً از چه چیز وجود حکایت می کند؟ روشن است که به لحاظ علم حصولی فقط مفهوم وجود از اصل ذات وجود حکایت می کند و هرگز از مطالعه ماهیت به اصل تحقق نمی تون راه یافت پس ماهیت حاکی و بروز کمالات مندمج در وجود است و به عبارت دیگر چیزی که به نحو مندمج در وجود حضور دارد، خودش را به نحو ماهیت نشان می دهد. البته در اینجا باید دقت نمود که چنین نیست که هر چیزی که در وجود حضور داشته باشد در ساحت ماهیت بروز پیدا کند؛ مثلاً در تفاوت بین جوهر و عرض گفته می شود که جوهر، ماهیت و جنس انواع جوهری است ولی عرض چنین نیست در حالیکه هر دو خصیصه وجودی اند و «لنفسه بودن» و یا «لغیره بودن» هر دو مربوط به وجودند ولیکن خصیصه «لنفسه بودن» بازتاب ماهوی دارد ولی خصیصه «لغیره بودن»، بازتاب ماهوی ندارد. ❇️ بعد از روشن شدن این نکات، به بحث حرکت برمی گردیم؛ وقتی درباره حرکت گفته می شود که حرکت، و نحوه وجود است این سوال پیش می آید که آیا حرکت بازتاب ماهوی دارد؟ هرچند براساس چنین اصطلاحات و صورت بندی از مسئله پیش نرفته است ولیکن چه بسا در مواجهه با این سوال و براساس چنین صورت بندی ای از مسئله، پاسخ مثبت داده و بگوید حرکت از جمله خصوصیات وجودی است که بازتاب ماهوی دارد لذا حرکت از جمله مقولات محسوب می شود در حالیکه در طرف مقابل اعتقادی بر خلاف اعتقاد دارد. ✳️ نکته پایانی در اینجا، توجه به دو مقوله مقوله «أن یفعل» و «أن ینفعل» است؛ در مباحث پیش رو خواهد آمد که حکمای مشاء معتقدند که حرکت در این دو مقوله راه ندارد به خاطر اینکه حرکت در ذات این دو مقوله نهفته است! آیا با پذیرش این مطلب باید بپذیریم که هویت وجودی حرکت، حداقل به عنوان جزئی از دو مقوله مذکور، بازتاب ماهوی پیدا کرده است؟ چه بسا براساس همین نکات، معتقد است که «أن یفعل» و «أن ینفعل» از انواع حرکت محسوب می شوند. ❇️ در دروس اسفار استاد مطهری از ایشان درباره وضعیت این دو مقوله چنین استفسار شده است: سؤال: اگر حركت را از سنخ وجود بدانيم پس دو مقولۀ «ان يفعل» و «ان ينفعل» را نيز بايد از مقولات خارج كنيم. استاد: نه، ميان آن دو مقوله با حركت فرق گذاشته‌اند كه بعد به آن مى‌رسيم. ❇️ درباره ماهوی یا غیرماهوی بودن حرکت می گوید:
مکتب خانه
#دروس_عرفانی_فلسفی_استاد_امینی_نژاد
«ديديم حركت امرى است بيّن الوجود ولى در عين حال متشابه الماهيه و متشابه المعنى. امرى كه وجودش اين‌قدر واضح است تعريف كردن و شكافتن معنا و ماهيتش اين‌قدر مشكل است. اولين نكته اين است كه آيا اساساً حركت امرى جدا از همۀ مقولات است‌؟ اين خودش مسئله‌اى است. گفتيم فلاسفه، اشياء عالم را در يك تقسيم‌بندى داخل در ده مقوله مى‌كنند. جز ذات واجب الوجود كه فوق مقولات است و جز امور اعتبارى و قراردادى كه چون وجود ندارند داراى ماهيت نبوده و دونِ مقولات هستند، موجوداتِ داراى ماهيت از ده مقوله خارج نيستند: جوهر و نُه مقولۀ معروف عرض. آيا حركت اصلاً داخل در مقوله‌اى هست يا داخل در مقوله‌اى نيست و اگر هست داخل در كدام مقوله است‌؟ از جمله حرفهاى خوب مرحوم آخوند يكى اين است كه مى‌گويد حركت داخل در هيچ مقوله‌اى نيست، بلكه نحوه‌اى از انحاء وجود است. حركت از سنخ وجودات است نه از سنخ ماهيات، چون به عقيدۀ مرحوم آخوند كه قائل به اصالة الوجود است نه تنها ذات واجب الوجود داخل در مقولات نيست بلكه وجودات به‌طور كلى از مقولات خارج هستند و بعداً خواهيم رسيد كه حركت نحوۀ وجود است. شيخ اشراق حركت را يك مقولۀ مستقل دانسته است و از كلمات امثال بو على درست مطلب روشن نيست. بعيد نيست كه بو على حركت را از همان مقولۀ «ان يفعل» و يا «أن ينفعل» يعنى تحريك را از مقولۀ فعل و تحرك را از مقولۀ انفعال مى‌دانسته است. بنابراين وقتى حركت را تعريف مى‌كنيم، بر مبناى مرحوم آخوند يك امر ذات الماهيه را تعريف نمى‌كنيم كه جنسى و فصلى داشته باشد. پس تعريفش «رسم» خواهد بود نه «حدّ»، زيرا شيئى حد دارد كه جنس و فصل داشته باشد و شيئى جنس و فصل دارد كه خودش از ماهيات باشد. چيزى كه از ماهيات نيست، جنس و فصل ندارد. بنابراين اگر تعاريف حركت، گوناگون هم باشد مانعى ندارد، چون يك شىء بيش از يك «تعريف حدى» نمى‌تواند داشته باشد، اما مى‌تواند چندين تعريف غير حدى داشته باشد. اگر بخواهيم انسان را تعريف حدى كنيم يك تعريف حدى بيشتر ندارد، ولى اگر آن را به لوازم و آثارش تعريف كنيم به چندين طريق مى‌توان آن را تعريف كرد كه همه هم درست باشد؛ منتها بايد ببينيم در ميان تعريفات رسمى كدام يك جوانب را بهتر بيان كرده است.» @esra_rasane
مکتب خانه
💠💠 مطلب ششم: اصطلاح «اصول اربعمائة» را فعلاً [بر اساس اطلاع کنونی مان] اولین بار در قرن شش هجری و تو
✴️تفاوت "رُوِیَ" با "قال" در کلام مرحوم صدوق 👤آیة‌الله مددی دام‌ظله 🔰فرق کلام مرحوم صدوق در این که بگوید عن رسول الله یا رسول الله صلی الله علیه و آله مرحوم شیخ عبدالکریم حائری و بعضی از شاگردان ایشان بین این دو کلام مرحوم صدوق فرق گذاشته اند و فرموده‌اند اگر صدوق بگوید رُوِیَ علامت ضعف است و اگر بگویند قال علامت اعتماد است. ⚠️این مطلب صحیح نیست و صدوق بر هردو اعتماد کرده است و ممکن است نکته دیگری در این تعابیر باشد مثلاً شاید بتوان گفت جایی که می‌گوید قال یعنی مشایخ مرحوم صدوق این روایت را پذیرفته‌اند و جایی که می گوید )رُوِیَ( یعنی من اعتماد می‌کنم ولو اینکه مشایخ نپذیرفته باشند. @rejal_shobeiri
📝حکایت شخص‌پرستی و ولایتمدارهایی که بنفش شدند 🔹شماری از عجیب‌ترین عناصر سیاسی در ایران از طیف ولایتمدار هستند. بحث برکناری روحانی را مثال می‌زنم تا ببینید با چه افکاری طرفیم. چکیده بحث این است که وقتی گرایش سیاسی و روحیه انتقادی کنار زده می‌شود و به جایش انضباط قبیله‌ای و اطاعت بی‌چون و چرا می‌گذارند چه تناقض‌های حیرت‌آوری به بار می‌آید. 🔸همزمان که بیشتر ولایتمدارها منع رهبری از استیضاح و استعفای روحانی را توجیه می‌کنند عده‌ای منع را انکار می‌کنند و می‌گویند اصلا منعی در کار نیست! تجاهل این عده که البته زیاد نیستند در حدی است که شاهد آوردن و جواب دادن به‌شان فایده‌ای جز اتلاف وقت ندارد. همین که در برابر توجیه کنندگان قرارشان بدهیم کافی است. 🔹روحانی آنقدر افتضاح به بار آورده که مجلس قبل هم آماده بود استیضاحش کند اما فقط اجازه پیدا کردند سوال بپرسند و از پنج سوال از چهار تایش قانع نشدند. بسیاری از ولایتمدارها می‌گفتند: این‌ها عرضه ندارند مجلس انقلابی باید سر کار بیاید تا روحانی استیضاح شود. مجلس انقلابی‌شان هم آمد و باز رهنمودها جلوی استیضاح را گرفت. حالا به روی خودشان هم نمی‌آورند که مسئولیت اصلی با کیست. 🔸اکثریت مردم از روحانی متنفر شده‌اند و خود دولتی‌ها هم این را می‌دانند اما ولایتمدارها برای اینکه نگه داشتن او را توجیه کنند بیشتر از بنفش‌ها به روحانی باور دارند، می‌گویند اکثریت با او است! پاسخی هم ندارند که اگر مردم اینقدر نفهم‌ (و به قول بعضی‌هایشان گوسفند) هستند اصلا تلاش برای روی کار آمدن دولت جوان حزب‌اللهی چه معنایی دارد؟ اگر در هشت سال نفهمیده‌اند در انتخابات قرار است چه چیزی را بفهمند؟ 🔹بعضی از همین‌ها می‌گویند رهبر دیکتاتور نیست که جلوی رأی مردم بایستد و حالی‌شان نمی‌شود که اولا سُرنا را از طرف گشادش می‌زنند و اجرای قانون اساسی را دیکتاتوری جا می‌زنند ثانیا سابقه خود رهبری را (که از اصرار کنندگان به استیضاح بنی‌صدر بوده) زیر سوال می‌برند. آقایان بهشتی و خامنه‌ای و هاشمی موفق شدند نظر امام را از بنی‌صدر برگردانند و قبل از اینکه به یک سال و نیم برسد برکنارش کنند. 🔸اما عجیب‌تر از همه آنهایی هستند که قبول دارند روحانی بی‌کفایت است و می‌پذیرند که در بین مردم منفور شده و قبول هم دارند که باید برکنار شود اما توجیه می‌آورند که به مصلحت نیست، چرا؟ چون ممکن است روحانی به نظام ضربه بزند، فتنه راه بیاندازد یا مثلا اسرار نظام را افشا کند. در نگاه اینها نظام و رهبری گروگان روحانی و تیم امنیتی‌اش هستند. 🔹دسته اخیر با اینکه مدافع آتشین نظام‌اند و مثل رهبری فساد سیستمی را انکار می‌کنند اما تصویر واقعی‌شان از نظام یک ساختار قبیله‌ای و ضعیف و فاسد است که یک گروه غرب‌گرا و بی‌اعتقاد به ارزش‌های انقلاب تا بالاترین سطوحش نفوذ کرده. به همین دلیل رهبری ناچار است جلوی استیضاح سرکرده‌شان را که جانشین آن مغروق شده بگیرد. 🔸سیاه‌ترین توجیه از ولایتمدارانی صادر شد که گفتند روحانی باید بماند تا برای مردم درس عبرت شود و دیگر به غرب‌گراها اعتماد نکنند. اینها که بعضا از طرفداران جلیلی هستند امید دارند با بحرانی‌تر شدن اقتصاد و سوختن زندگی مردم بخت‌شان برای رسیدن به قدرت پررنگ‌تر شود، از این رو ماندن روحانی را غنیمت می‌بینند. سقوط عقلی و اخلاقی اینها هم قابل توصیف نیست. 🔹سیاست در ایران از بسیاری جهات مایه ناامیدی است و شخص‌پرستی فقط یکی از فسادهای فلج‌کننده‌ای است که نمونه بارزش را در ولایتمدارها می‌بینیم. مشابهش در اصلاحطلب‌ها نسبت به خاتمی و در بهاری‌ها نسبت به احمدی‌نژاد هم دیده می‌شود. بعضی‌ها شاید آدم‌های خوبی باشند اما سیاست را به مناسکِ ماله‌کشی تبدیل می‌کنند و نتیجه هم چیزی بیشتر از فلاکت و ویرانی نیست. @maktubat
🔶 پاسخ عباس عبدی به یک پرسش: چرا انقلاب شد؟ ✍ عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: 🔹 درباره انقلاب می‌توان پرسش‌مهمی را طرح کرد؛ چرا انقلاب شد؟ 🔹 رژیم گذشته فاقد پشتیبانی عمیق در جامعه بود. 🔹 از یک‌سو با سنت و وجه غالب آن دین به مقابله برخاسته بود و از سوی دیگر با طبقات مدرن و رو به رشد که حاملان مدرنیته هستند نیز سر سازگاری نداشت و همه را تحقیر می‌کرد. 🔹 بقای او ناشی از حمایت خارجی، ارتش و نیروی پلیس و امنیتی و از همه مهم‌تر درآمدهای نفتی بود. 🔹 رژیم شاه واجد ساختار سیاسی قابل قبولی نبود. نه مجلس و نه دولت آن هیچ‌کدام از اقتدار و استقلال نسبی برخوردار نبودند. 🔹 در عرصه عمومی هیچ روشنفکر و صاحب‌نظری نمی‌توانست از آن دفاع کند و غالبا مخالف رژیم بودند. 🔹 آن رژیم مثل هر رژیمی که در نهایت نتواند همراهی ملی یا حمایت حداقلی طبقه‌ای مهم را با خود داشته باشد، سرنوشتی جز سقوط یا اصلاح نمی‌توانست داشته باشد. ❇️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇮🇷🇮🇷فرا رسیدن 22 بهمن مبارک باد 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبت‌های عجیب وزیر اطلاعات در دفاع از شخص خودش و پاسخ کوچه‌بازاری به منتقدان، آیا او نحوه انتخاب خودش توسط روحانی را فراموش کرده است؟ همراهان : شأن صدارت وزارت اطلاعات اینه؟! - حتی خاطرات کودکیشو هم باید از رو بخونه! - البته یه وزیر اطلاعات هم داشتیم که رئیس جمهور وقت، طبق اختیارات قانونی اش میخواست بر کنارش کنه که رهبر ... دخالت کردن و ایشون را ابقا کردند.
مکتب خانه
صحبت‌های عجیب وزیر اطلاعات در دفاع از شخص خودش و پاسخ کوچه‌بازاری به منتقدان، آیا او نحوه انتخاب خود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 حمید رسایی نوشت: ‏جناب علوی! گربه فتوا سرش نمیشه پس بر آن حرجی نیست ولی جمهوری اسلامی هر چند در نقشه شبیه گربه است ولی به فتوای رهبرش پایبند است و حرف غیرمنطقی شما فقط بهانه به دست دشمنان می‌دهد. 🔹 مضافا وقتی دولت شما هفت سال است که کمترین فعالیت هسته‌ای را متوقف کرده، ساخت ‎ پیشکش، لطفا ما را نخندانید.
مکتب خانه
🔹 حمید رسایی نوشت: ‏جناب علوی! گربه فتوا سرش نمیشه پس بر آن حرجی نیست ولی جمهوری اسلامی هر چند در نق
⭕️ پاسِ گلِ علوی به غرب؟ ◀️ ، وزیر اطلاعات، که با توجه به جایگاهش انتظار می‌رود درک و فهم بالایی نسبت به شرایط کشور داشته باشد، دیشب در برنامۀ تلویزیونی در اظهاراتی نسنجیده گفته است: 💬 مقام معظم رهبری فتوا داده‌اند که سلاح هسته‌ای حرام است اما اگر گربه را در گوشه‌ای گیر بیندازند، ممکن است رفتارش با وقتی که گربه آزاد است فرق کند. اگر ایران را به آن سمت هل بدهند دیگر تقصیر ایران نیست. 🔺 در آستانۀ خروج از پروتکل الحاقی و در میانۀ درگیری با کشورهای غربی بر سر مسائل هسته‌ای، این صحبت‌ها در خوشبینانه‌ترین حالت ناآگاهی است، البته اگر خیانت نباشد. کسی در این کشور نمی‌خواهد جلوی پاس گل‌های مسئولان داخلی به دولت‌های غربی را بگیرد؟ 🎬 @Mostazafin_TV
مکتب خانه
⭕️ پاسِ گلِ علوی به غرب؟ ◀️ #محمود_علوی، وزیر اطلاعات، که با توجه به جایگاهش انتظار می‌رود درک و ف
⭕️ منتظر تحریم‌های بیشتر باشیم؟ ◀️ ۱۷ سال پیش ، نمایندۀ مجلس ششم، در نطق پیش از دستور خود، کشور را متهم کرد به ۱۹ سال دروغگویی دربارۀ صنعت هسته‌ای و تولید بمب هسته‌ای و زمینه‌ها برای فشار بیشتر بر کشور را فراهم کرد. بعدها رهبر انقلاب سخنان شیرزاد را مصداقی برای نفوذ در دستگاه‌های کشور معرفی کردند. 🔺 صحبت‌های دیشب علوی، اگرچه صراحتاً اشاره به ساخت بمب اتم نداشت، اماً تلویحاً غربی‌ها را تهدید کرد که اگر به کشور فشار بیاورند، ایران به سمت تولید بمب اتم خواهد رفت. این سخنان دانسته یا نادانسته، نتیجه‌اش یک چیز است، دادنِ بهانه به دشمن برای تحریم‌های بیشتر... (https://t.me/mostazafin_tv)🎬 @Mostazafin_TV
چیستی و هستی حرکت توسطیه و قطعیه در نگاه ابن سینا و ملاصدرا.pdf
302.6K
چیستی و هستی حرکت توسطیه و قطعیه از منظر ملاصدرا و ابن سینا
🔰 دانلود تمامی دروس استاد یزدان‌پناه و استاد امینی‌نژاد ▫️همزمان با خجسته سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در خدمتی نوین، صوت تمامی دروس حضرت استاد یزدان‌پناه و استاد امینی‌نژاد را به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان در فروشگاه اینترنتی نفحات قرار داده است. ▫️شما سروران گرامی می‌توانید با مراجعه به سایت مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات به آدرس Nafahat-eri.ir و کلیک بروی گزینه "آثار و محصولات" و یا با مراجعه مستقیم به فروشگاه اینترنتی نفحات به آدرس ذیل، درس مد نظر خود را یافته و آن را به صورت رایگان دانلود نمایید. Store.Nafahat-eri.ir 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri @nasimehekmat
خاطرات راهپیمایی،
مکتب خانه
http://dastkhatha.blog.ir/1399/11/22/%D8%A8%D8%B1%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D8%AE
برشی از درس خارج اصول استاد سید احمد مددی؛ حقیقت خیار و ویژگی اساسی خیار عیب
بانوان دوچرخه سوار در میدان ‎آزادی تهران... امروز دوچرخه‌سواری زنان استثنائا حرام نبود! #ماله_ممنوع #یک_بام_و_دو_هوا #ماکیاول_روحت_شاد
👈 شما همین شهر قم را نگاه کنید، چهل سال است دست این آقایان است، نه ترافیکش اصلاح شده نه مدارسش مدرسه است، نه پلیسش پلیس است نه قوه قضائیه اش قوه قضائیه است! سلیمان خاکبان، تحصیل کرده خارج فقه و استاد دانشگاه قم: 🔻شهر قم که دست آمریکایی ها و صهیونیست ها نبوده، دست همین آقایان بوده است، نشان میدهد که این تفکر جواب نمی دهد! ⬅️ تیپی که من به آنها نیروهای انقلابی سنتی زده می گویم، پیشرو و تحول خواه نیستند و می خواهند مسائل نوظهور را با برداشت های هزارسال قبل حل کنند. ◽️الان فضای حوزه در شورای عالی در چهار چوب اندیشه های امام، شهید مطهری، شهید بهشتی و غیره نیست. 🔹 عده ای ذوب در ولایت هستند اما در قد و قواره ی ایده ها و اندیشه های رهبری نیستند، حتی در ارتباط با فرزندان خودشان مشکل دارند چ طور با نسل جوان و دانشگاهی ارتباط می گیرند؟ 🌐فارس 🆔@tahavol_howze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شعار در مراسم 22 بهمن 🔹با وجود تذکرهای مکرر رهبرانقلاب جمعی از افراد در مراسم ۲۲ بهمن اصفهان شعارهایی علیه رئیس جمهور دادند.
شرح مشاعر؛ آنچه تاکنون به دستم رسیده و یا نوشته ام.pdf
1.77M
شرح مشاعر؛ ناقص و پراکنده و نامرتب؛ محصول کار گروهی که إن شاء الله به مرور زمان تکمیل خواهد شد، برخی از قسمتها هنوز به دست بنده نرسیده @esra_rasane
هدایت شده از اصالت اندیشه
🖊محمدرضا زائرى وقتي مادربزرگ زنگ مي زد و با خبر آمدنش ما را ذوق زده مي كرد حتما سؤال مي كرد: چه مي خواهيد؟ بس كه دوستمان داشت، بس كه براي لبخندها و بالا پريدن ها و خوشحالي مان دلتنگ بود. مادر ابرو بالا مي انداخت و اشاره مي كرد كه بگوييد: خودتان را مي خواهيم! اما دل توي دلمان نبود كه مادر بزرگ وقتي قربان صدقه مان مي رود دوباره بپرسد: چي مي خواهيد؟ و ما همه فكر و ذكرمان سوغاتي هاي رنگارنگ بود. وقتي هم كه يكي دو روز بعد بابا مي رفت ترمينال يا فرودگاه دنبالشان باز فقط چشممان دنبال سوغاتي ها بود و حتى وقتي مادربزرگ ما را بغل كرده بود و به سينه مي چسباند باز هم از گوشه چشممان به چمدان و ساكش نگاه مي كرديم كه بابا كجا مي گذاردشان و باز هم وقتي دور هم مي نشستيم و مادر چاي مي آورد بيتاب بوديم كه مادر بزرگ احوالپرسي هايش را بكند و چايش را بنوشد و حرفهايش با بزرگترها تمام شود و زودتر برود سراغ سوغاتي ها و مادربزرگ هم كه خوب اين را مي فهميد نشسته و ننشسته استكان چاي را نصفه رها مي كرد و مي رفت مي نشست كنار چمدانش و هر چي مامان حرص مي خورد با محبت نگاهمان مي كرد و مي گفت من خسته نيستم، چاي من ديدن اين بچه هاست! و وقتي از سروكولش بالا مي رفتيم و مامان ناراحت مي شد و دعوايمان مي كرد مادربزرگ اخم مي كرد و مي گفت: چه كارشان داري ؟ "نوه هاي خودم هستند"! آه كه چه قدر توي اين يك جمله آرامش بود و چه قدر اين عتاب و خطاب مادربزرگ براي ما امنيت داشت كه مي گفت: "به كسي ربطي ندارد ! نوه هاي خودم هستند"! آن وقت با مهرباني و لبخند سوغاتي ها را تقسيم مي كرد، و آن چند روز كه مادربزرگ پيش ما بود سخت گيري هاي مادر و پدر هم قدري كم مي شد چون يك بزرگتر قوي و مهربان بود كه مي گفت: نوه هاي خودم هستند! و ما مي دانستيم هر وقت بخواهيم خودمان را لوس كنيم مي توانيم به آغوشش پناه ببريم. مي گفت: اين چند روز كه من اينجا هستم با اين بچه ها كاري نداشته باشيد! مادربزرگ را دوست داشتيم به خاطر مهرباني هايش ، به خاطر قصه هايش، به خاطر تحمل و مدارايش، به خاطر سوغاتي هايش و او خوب مي فهميد كه گرچه خودش را دوست داريم ولي قد وقواره ما عمق مفهوم خودتان را مي خواهيم نيست! اين حرف گرچه از عمق جان مامان و بابا در مي آمد اما براي ما تعارف بود، چون بچه بوديم! ...حالا حكايت ماست و پدري كه مي گويد "ما عبدتك خوفا من نارك/ خدايا به خاطر ترس از آتش عبادت نمي كنم" و ما بچه هايي كه گرچه به تعارف مي گوييم:"و لا طمعا في جنتك/ به طمع بهشت عبادت نمي كنيم" اما چشممان دنبال چمدان سوغاتي هايي است كه قرار بوده با رسيدن ماه رجب گشوده شود و خدايي كه آغوش مهر و محبتش را باز كرده و براي همه ابرو بالا مي اندازد و اخم مي كند كه فضولي موقوف! چه كار داريد ؟ "الشهر شهري والعبد عبدي و الرحمة رحمتي/ ماه ماه من است و بنده هم بنده من و رحمت هم رحمت من است"! هر كه را بخواهم - هر چه گنهكار و بدكار- مي بخشم ! ما قد وقواره مان قد و قواره پدر امت امير المؤمنين نيست كه بگوييم: خدا را براي خودش مي خواهيم ! ما كودكان معرفت و ايمان، يكسال چشم به راه بوده ايم تا ماه رجب برسد و خودمان را براي خدا لوس كنيم و خستگي ها و دلتنگي هايمان را در آغوش محبت و لطفش بياندازيم. يكسال منتظر ماه رجب بوده ايم تا خرابكاري ها و بدرفتاري هايمان را درست كند و ببخشايد. يكسال منتظر ماه رجب بوده ايم تا خدا با چمدان سوغاتي هايش برسد و مغفرت و رحمت و رضوان و غفرانش را بر سر و رويمان بريزد و بگويد: " بنده هاي خودم هستند، به كسي هم ربطي ندارد"! در آستانه ماه رجب از همه دوستان ملتمسانه طلب و تمناي دعا دارم. https://telegram.me/morzaeri @hadihoseiniasl
مکتب خانه
🎥 شعار #مرگ_بر_روحانی در مراسم 22 بهمن 🔹با وجود تذکرهای مکرر رهبرانقلاب جمعی از افراد در مراسم ۲۲ ب
رهبر معظم انقلاب در پاسخ به یک استفتاء تصریح کردند : انتقاد از مسئولان نباید به گونه‌ای باشد که موجب تحقیر یا اهانت به اشخاص شود. به گزارش ایسنا متن پاسخ حضرت آیت الله خامنه ای به استفتائی مبنی بر اینکه آیا انتقاد از مسوولان در جمعی که آنها حضور ندارند غیبت محسوب می شود، به این شرح است: انتقاد از عملکرد نادرست که به صورت علنی انجام شده است، غیبت محسوب نمی شود و اشکال ندارد ،ولی نباید به گونه ای باشد که موجب تحقیر یا اهانت به اشخاص یا تضعیف نهادهای نظام جمهوری اسلامی شود.
4-5.jpg
182.9K
🤔 چند دقیقه تفکر ✔️آیت الله العظمی شبیری زنجانی 🔹آقای حاج میرزا احمد کفایی از پدرش (آخوند خراسانی) نقل می‌کرد ... سیدعلی شوشتری از آخوند می‌پرسد: شیخ محمدکاظم! تو چگونه درس مرا می‌نویسی؟ 🔸پاسخ می‌دهد: می‌روم منزل و یادداشت می‌کنم. 🔹می‌گوید: نه این راهش نیست. اول مطالعه کن و فکر کن و بنویس، بعد بیا به درس ما. بعد اگر درس ما با مطلب تو موافق بود، خب تاکید می‌شود و اگر زیادتی داشت، آن را می‌افزایی و اگر اختلافی بود، با هم بحث می‌کنیم یا تو مرا قانع می‌کنی، یا من تو را. 🔸آخوند می‌گفت راه ترقی من این‌گونه بوده؛ چنین می‌کردم و خیلی هم موجب موفقیت من شد. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج۲ ص ۴۳۶ و ۴۳۷. 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 @hoseininasab 🆔 @hoseininasab 🆔 @hoseininasab