بسم الله
🔵کهنسالی امام و حجت الاهی
إِنَّهُ يَمُوتُ مَنْ مَاتَ مِنَّا وَ لَيْسَ بِمَيِّتٍ وَ يَبْلَى مَنْ بَلِيَ مِنَّا وَ لَيْسَ بِبَالٍ #خطبه_86
ما میمیریم اما میّت نمیشویم و سنّ و سالمان بالا میرود اما پیر و فرتوت نمیشویم.
◀️جملهی دومِ امیرالمؤمنین علیه السلام (يَبْلَى مَنْ بَلِيَ مِنَّا وَ لَيْسَ بِبَالٍ) دلالت میکند که بر امام و حجت الاهی، عوارض پیری و کهنسالی عارض نمیشود. از این جمله میتوان در اثبات «طول عمر امام زمان علیه السلام در عین تندرستی و سلامت از عوارض کهنسالی» استفاده کرد.
🔸اغلب شارحان این جمله امام را مجازا به معنای کهنه نشدن معالم و دین امامان حمل کردهاند!
#مهدویت
#با_معارف_نهج البلاغه 193
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
و علیکم السلام.
✳️ نسخه دوم نرمافزار مشكات
✅ مشتمل بر آثار نوشتاری، صوتی و تصویری حضرت علامه مصباح یزدی(ره)
💠 همراه با امكانات پژوهشی
📚 بیش از 100 جلد از آثار ایشان در موضوعات:
🔷 تفسیر و علوم قرآن
🔷 شرح روایات و سیره معصومان
🔷 فلسفه و منطق
🔷 كلام و فلسفه دین
🔷 اخلاق و عرفان
🔷 مدیریت
🔷 علوم سیاسی
🔷 حقوق
🔷 مسائل اجتماعی و فرهنگی
🔶 دریافت رایگان نرمافزار⬇️
🌐 https://mesbahyazdi.ir/node/8083
اقتصاد.pdf
888.9K
📕 فایل متنی(pdf)
👤مولف: حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالحمید واسطی
🔷 درسنامه مسائل اساسی علم اقتصاد
#شبکه_مسائل_علوم_انسانی_اسلامی
#استاد_واسطی
#علم_اقتصاد
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
واحد پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان
www.magk.ir
🆔@Abbasgholikhanpajohesh
💠 فرهیخته گرامی
#باز_نشر_پیام=#توسعه_علمی_جامعه
✅با معرفی این کانال به دیگران آنها را به دسترسی #محتوای_آزاد_علمی شریک نمایید.🌸🙏
🔔 دوره آشنایی با مسائل دانش «فقه اللغة»
💠 مجموعه علمی ابن سکیت (ره) در #ایام_ماه_مبارک_رمضان تقدیم می کند
🔰روزهای زوج
🔰ساعت 12 تا 13 (یک ساعت قبل از نماز ظهر)
📅 از #چهارشنبه 17 فروردین
📚 جای خالی دانش «فقه اللغة» در بسته تحصیلی و سبد مطالعاتی پژوهشگران حوزوی همواره دغدغه صاحب نظران عرصه فهم قرآن و حدیث بوده است. در این راستا مجموعه علمی «ابن سکیت (ره)» با هدف ارتقای دانشهای ادبی به همراه کاربردی سازی آنها برای فهم قرآن و حدیث در سطح مخاطبان تخصّصی، اقدام به برگزاری دوره آشنایی با مسائل دانش فقه اللغة مینماید.
🔕 آخرین مهلت ثبت نام: 16 فروردین 1401
👈 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به آیدی @mkarin در پیام رسان ایتا مراجعه کنید.
🆔مطالب کارگاه فقه اللغة
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️آدرس غلط پناهیان!
حجتالاسلام پناهیان در برنامه وقتسحر :
🔹یکی از دلالتهای جهاد تبیین این است که ما تا امروز در تبیین دین ضعیف بودیم.
🔸ما آخوندها در همه شبکهها که داریم صحبت میکنیم، در مدرسهها و دانشگاهها که دروس معارف داریم، خب حتما همه اینها ضعیف بوده که به جهاد تبیین رسیدیم.
🔹ما چهل سال است که داریم صحبت میکنیم تازه باید برسیم به جهاد تبیین؟ پس تا حالا چه کار میکردیم؟
✍نقد کوتاه ما : آقای پناهیان بزرگوار آدرس غلط ندهید! کجا ما همش اثبات کردیم عقایدمونو؟ منبرها و برنامه ها که مملو از حرفهای تکراری اخلاقی و داستان و خواب است! بسیاری از اساتید درس عقاید حوزه اثبات کردن عقاید بلد نیستن چه برسه به اکثریت روحانیت! کسی مخالف تبیین زیبا از دین نیست و این مساله رو شهید مطهری و... بیان کردن اما مشکلات اصلی ما در اینجا نیست! آنچه مردم را بی دین میکند تصویر جناب اژه ای کنار حسن روحانی(با اون همه ظلم و جنایت) هست! تبعیض و بی عدالتی و فاصله طبقاتی و اشرافیت مذهبی است! ایرانمال سازی و حوزه های علمیه اشرافی است! افتتاح کردن پروژه سیبلند توسط شما و دوستانتان است! مدرسه خصوصی سازی برای قشر مذهبی سرمایه دار توسط طیف شماست! سبک زندگی و معماری و هنر و سینما و علوم انسانی غربیست! آری مشکلات جای دیگر است! آدرس غلط ندهید
هدایت شده از فلسفه و عرفان
💠 لطیفه ادبی بسیار خواندنی از قرآن کریم.
🔅علّامه حاج ميرزا ابو الحسن شعرانى رضوان الله تعالى عليه در تعليقه اى بر ترجمه نفس المهموم فرموده است:
🔹و من بنده مترجم اين كتاب را با ملحدى اتفاق بحثى افتاد كه ذكر آن فائدت بسيار دارد.
🔸(ملحد) گفت: در قرآن است كه عَلَيْها تِسْعَةَ عَشَرَ (المدثر- 31)، (نوزده نگاهبان بر جهنّم گماشته اند)، اين عدد براى چيست؟
🔸گفتم: عدد را گاه براى مبالغت آورند و غرض بخصوص آن عدد نيست.
چنانكه فرمود: إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ (التوبة- 80)، اگر هفتاد بار استغفار كنى براى ايشان خدا آنان را نيامرزد.
و در محاورات گوييم: ده بار ترا دعوت كردم به خانه من نيامدى. صد بار ترا نصيحت كردم نشنيدى.
🔸گفت: نوزده عدد اندك است و مبالغه را نشايد.
🔸گفتم: مبالغت در هر جا به تناسب محل است، بر در زندان دو پاسبان بس است هرچند هزار كس به درون باشند، پس نوزده در اينجا مبالغه را كافى است.
🔸گفت: گيرم كه چنين است نوزده چرا اختيار افتاد، ده چرا نگفت؟
🔸گفتم بزرگتر عددى كه ممكن بود در سياق آيتها آورده شود آورد، زيادتى مبالغت را كه فواصل همه "راء" است "إِنَّهُ فَكَّرَ وَ قَدَّرَ، فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ، ثُمَّ قُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ، ثُمَّ نَظَرَ، ثُمَّ عَبَسَ وَ بَسَرَ" و همچنين تا "لوّاحة للبشر، عليها تسعة عشر" (که در آخر همه آیات حرف "راء" است).
و در اينجا از عشر تا تسعة عشر هريك را مى فرمود مناسب بود، و "تسعة عشر" (نوزده) بزرگ تر عدد مناسب بود، آن اختيار افتاد.
🔸چون اين بشنيد سخت شگفت آمدش و گفت: بسيار در آيات قرآن تفكّر مى كنيد.
🔸گفتم: قرآن براى همين آمد كه تفكر كنند در آن، قوله تعالى: أَفَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها.
منبع: هزار و یک کلمه، کلمه 231.
#لطائف_ادبی_قرآن
@AGLOESHG
مکتب خانه
💠 لطیفه ادبی بسیار خواندنی از قرآن کریم. 🔅علّامه حاج ميرزا ابو الحسن شعرانى رضوان الله تعالى عليه د
دو نکته
اولا آیه 30 سوره مدثر درست است نه 31
ثانیا در آیه 31 این توضیح را درباره تعداد نگهبانان جهنم ارائه میدهد
وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَائِكَةً وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَانًا وَلَا يَرْتَابَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ وَلِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْكَافِرُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا كَذَٰلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ وَمَا هِيَ إِلَّا ذِكْرَىٰ لِلْبَشَرِ
ﻣﺄﻣﻮﺭﺍﻥِ ﺍﻳﻦ ﺁﺗﺶ ﺭﺍ ﻓﻘﻂ ﺍﺯ ﻓﺮﺷﺘﻪﻫﺎ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﺮﺩﻩﺍﻳﻢ. ﺍﺯ ﺗﻌﺪﺍﺩﺷﺎﻥ ﻫﻢ ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩﻩﺍﻳﻢ، ﻓﻘﻂ ﺑﺮﺍی ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﺑﻲﺩﻳﻦﻫﺎ* ﺗﺎ ﺍﻫﻞﻛﺘﺎﺏ ﺑﺎ ﺩﻳﺪﻥ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺩﺭ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﻭ ﺍﻧﺠﻴﻞ، ﺑﻪ ﺣﻘﺎﻧﻴﺖ ﻗﺮﺁﻥ ﭘﻲ ﺑﺒﺮﻧﺪ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥﻫﺎ ﺍﻳﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﻠﻪ، ﺗﺎ ﺍﻫﻞﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥﻫﺎ ﺷﮏ ﺑﻪ ﺩﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺍﻩ ﻧﺪﻫﻨﺪ ﻭ ﺩﺳﺖﺁﺧﺮ، ﺑﻴﻤﺎﺭﺩﻝﻫﺎ ﻭ ﺑﻲﺩﻳﻦﻫﺎ ﺑﻪﻣﺴﺨﺮﻩ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ: «ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﻦ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻣﺄﻣﻮﺭﺍﻥ ﭼﻪ ﺑﻮﺩ؟!» ﺧﺪﺍ ﻫﺮﻛﻪ ﺭﺍ ﻧﺎﻟﺎﻳﻖ ﺑﺪﺍﻧﺪ، ﺍﻳﻦﻃﻮﺭ ﺑﻪﺣﺎﻝ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﻫﺎ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻭ ﻫﺮﻛﻪ ﺭﺍ ﻟﺎﻳﻖ ﺑﺪﺍﻧﺪ، ﺩﺳﺘﺶ ﺭﺍ ﻣﻲﮔﻴﺮﺩ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺳﭙﺎﻫﻴﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺧﻮﺩﺵ ﻣﻲﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺲ. ﺑﻠﻪ، ﺫﻛﺮ ﺁﻥ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻓﻘﻂ ﺑﺮﺍی ﺑﻪﺧﻮﺩﺁﻭﺭﺩﻥ ﺑﺸﺮ ﺍﺳﺖ. (٣١)
.
✨﷽✨
⚜ نشست علمی «فلسفه اسلامی در غرب» با حضور محمدصالح زارعپور استاد دانشگاه منچستر
⚜ مدیر نشست: گروه فلسفه اسلامی شعبه قم
⚜ زمان: روز دوشنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶. بصورت مجازی.
⚜ علاقهمندان میتوانند با مراجعه به این آدرس (https://www.skyroom.online/ch/irip/mt)، به صورت مجازی در این نشست شرکت کنند.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
🆔 http://eitaa.com/irip_ir
https://eitaa.com/AGLOESHG