#معرفی_کتاب جدیدترین اثر #استاد_عبودیت حکمت صدرایی به روایت علامه طباطبایی: مبحث واحد و کثیر
شرح مرحله هفتم #نهایه_الحکمه
✅ ناشر : انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
✅ سال نشر : 1399
✅ تعداد صفحات : 394
هدایت شده از البیان
🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاءوالفاظ معاملات
♻️ یکی از ارکان و گذرگاه های مهم علوم اعتباری، همچون فقه و اصول عنایت به مکانیزم ادارکات اعتباری و تفکیک آن از ادارکات حقیقی است.
این چالش، اگرچه به عنوان فصل و بخشی مستقل، در کتب دارج فقهی و اصولی اعلام وجود ندارد ؛لکن از باب مبداء تصوری و تصدیقی این علوم ، مورد نظر هر فقیه و مجتهدی می باشد و تبیین و تحلیل این مهم، آثاری شگرف در خروجی استنباطی و اجتهادی هر مکتبی خواهد داشت.
💢محقق خویی(ره) به عنوان یکی از اعلام کم نظیر حوزه علمیه و مکتب نجف، مبنایی را در این باب مورد نظر داشته که اول بار ،در مبحث وضع علم اصول، تحت عنوان «مسلک تعهد» خود را نمایان می کند.
🌀 ایشان درصدد هستند که از این مبنا، در فقه معاملات خود بهره برده و بر اساس آن ، مختار خود را در مبحث بیع با تبیین حقیقت انشاء دنبال کرده و دو اشکال مبنایی و بنایی به مشهور فقها و شیخ اعظم(ره) وارد می کنند.
دقت در این نظریه دو ثمره مهم را در پی خواهد داشت:
🔺۱- تحقیق در منطق اعتباریات و مکانیزم و آشنایی با چالش هایی که در این مهم، اعلام این فن را گرفتار خود کرده است.
🔺۲- التفات به ارزش دستاوردهای امام خمینی و علامه طباطبایی در تصویر نظام ومنطق اعتباریات و تفکیک حقیقت از اعتبار در علومی همچون فقه و اصول.
🔅بر این اساس بر مبنای تقریر درس استاد آیت الله فرحانی ، ابتدا به بیان اصل نظر ایشان در حقیقت انشاء پرداخته و سپس اشکالات و نتایج مطروحه از نظر محقق خویی(ره) را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.
#فقه_الخمینی
#در_مدرسه_امام
#محقق_خویی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
#پرسش_از_استاد
#مشاوره
#رجال
🔺لطفا #سیر_مطالعاتی مناسب برای طلاب در موضوع #رجال را معرفی بفرمایید
➖➖➖➖➖➖➖پاسخ➖➖➖➖➖➖
✍در مورد سیر مطالعات رجالی عرض میکنم که سه مرحله باید طی شود:
♦️الف) رجال مقدماتی: کتبی مانند کلیات فی علم الرجال آقای سبحانی، پژوهشی در علم رجال استاد عزیزم آقای ترابی شهرضایی و ... مربوط به این مرحله اند.
یک دوره رجال مقدماتی نیز بنده درس داده ام که دوستان ضبط کرده و در کانال آدرس آن را گذاشته اند
می توانید دانلود کرده و گوش دهید👇
🔺دانلود جلسات به صورت تک تک
https://eitaa.com/hoseininasab/13
🔺دانلود جلسات به صورت یکجا
https://eitaa.com/hoseininasab/100
♦️ب) رجال متوسط: کتاب «اصول علم الرجال» آقای «سید محمد جواد شبیری زنجانی» کتاب خوبی برای این مرحله است. حل پیچیدگی هایی همانند تقطیعات اضمار و ... در اسنادروایات ، تمییز مشترکات رایج و ... از اموری هستند که باید در این مرحله حل شوند. تابستان امسال نیز بنده یک دوره رجال متوسط گفته ام.
خواستید از کانال دانلود کنید👇
https://eitaa.com/hoseininasab/157
♦️ج) رجال پیشرفته: یک دوره نوارهای حدودا 90 جلسه ای از آقای شبیری زنجانی موجود است که به خوبی این دوره رجال پیشرفته را تدریس کرده اند. ظاهرا مدرسه فقهی امام باقر(ع) این نوارها را دارند. می توانید از آنها بگیرید و گوش دهید.
⚠️بیش از این سه دوره که عرض کردم کلاس لازم نیست و باید #تتبع کرده و در اسناد #تمرین و #تکرار انجام دهید.
💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
هدایت شده از المرسلات
velayate-faghih-ebtekari-ast-v-emam-natavanest-tabeen-konad.mp3
2.13M
🔉#ولایت_فقیه| ولایت فقیه مسئله ای ابتکاری است و امام فرصت نکرد آن را به خوبی تبیین کند.
🔰استاد علی فرحانی
💠ولایت فقیه یک مسئله بی سابقه در فقه شیعه و از ابتکارات امام خمینی (ره) است. برای ایشان متاسفانه شرایط مهیا نشد که بتوانند این نظریه را برای شاگردان و معاصرین خویش تبیین کنند. لذا برخی شاگردان و اقران امام آن را نپذیرفتند.
⬇️دانلود کتاب ولایت فقیه👇
eitaa.com/palmorsalaat/49
#پای_درس_استاد
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
💠منطقه ممنوعه غربی ها
🔰رهبر معظم انقلاب:
♻️امروز غربیها یک منطقهی ممنوعهای در زمینهی علوم انسانی به وجود آوردهاند؛ در همهی بخشهای مختلف؛ از اقتصاد و سیاست و جامعهشناسی و روانشناسی بگیرید تا تاریخ و ادبیات و هنر و حتی فلسفه و حتی فلسفهی دین.
🔹یک عده آدم ضعیفالنفس هم دلباختهی اینها شدهاند و نگاه میکنند به دهن اینها که ببینند چه میگویند؛ هر چه آنها گفتهاند، برایشان میشود وحی مُنزل؛ این است که بد و غلط است.
🔺مثلاً چند تا فکر دارای اقتدار علمی، در یک نقطهی دنیا به یک نتیجهای رسیدهاند، این معنایش این نیست که هر آنچه که آنها فهمیدهاند، درست است!
🔅 شما به مبانی خودتان نگاه کنید؛ ما تاریخ، فلسفه، فلسفهی دین، هنر و ادبیات، و بسیاری از علوم انسانی دیگری که دیگران حتی آنها را ساختهاند و به صورت یک علم در آوردهاند - یعنی یک بنای علمی به آن دادهاند - مواد آن در فرهنگ و میراث علمی، فرهنگی و دینی خود ما وجود دارد.
🔸 باید یک بنای اینچنینی و مستقل بسازیم.
📝 بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیهالسّلام)
۱۳۸۴/۱۰/۲۹
#امام_خامنه_ای
#آیت_الله_فرحانی
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
#علوم_انسانی
#غرب
#امتداد_حکمت
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#علی_صابری_تولایی چه حرفهای نو و بی پروایی درباره آبان ۹۸ و به طور کلی حق اعتراض مردم در تلویزیون می زند. می گوید:
🔹چه کسانی پا روی گلوی مردم گذاشتند و سفره آنها را کوچکتر کردند؟ چه کسانی طرح بنزین را تصویب کردند؟ آیا غیر از این بود که سران سه قوه بودند؟ حالا مردم برای اعتراض به این طرح باید از خود این سران اجازه بگیرند؟ اصلا این چه معنا دارد.
🔸حالا که اعتراض کردند و کشتید آیا حق دارند دوباره معترض شوند که چرا به جای کشتار، آنها را به نحو دیگری مدیریت نکردید؟ چه کسانی دوباره به جز دادستانی و قوه قضاییه و وزارت کشور مسوول بودند؟ مردم دوباره برای این اعتراض باید از خود اینها اجازه بگیرند؟
🔹صابری بعد می گوید اگر می خواهید این نظام بماند باید حق اعتراض را به مردم بدهید و راه خیابان را نبندید..
🔸مجری هم که سراسیمه هی وسط حرف می پرد و می گوید وقت تمام شده است. بگذار حرفش را بزند که اگر نزند وقت از این هم تنگ تر می شود..!
🌚 شب به خیر..
عقیده شخصی ام این است که یکی از عوامل مهم افت علمی که بسیاری از افراد در حوزه به آن قائلند و شهادت می دهند این است که #نظام_تدریس_و_تدرّس از بین رفته است.
#استاد_شب_زنده_دار
💠 از دامن خدا دست برندار!
❖مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب ارزشمند "أربعینیات"، در بیان آداب دعا مینویسد: 🔻
📝... في الکافي بسندِهِ عَنِ الْوَلِيدِ بْنِ عُقْبَةَ الْهَجَرِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیهالسلام يَقُولُ: «وَ اللَّهِ لَا يُلِحُّ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي حَاجَتِهِ إِلَّا قَضَاهَا لَه»
از جمله آداب دعا، الحاح و اصرار است؛ چنان که در این حدیث شریف است که ولید بن عقبه گفت که از حضرت ابوجعفر [امام باقر علیهالسلام] شنیدم که میفرمود:
«بندهای که ایمان به خداوند دارد، اصرار نمیکند در حاجت خود، مگر اینکه خداوند آن را برآورده میکند»
در روایت دیگر، حضرت صادق علیهالسلام فرمود که «خداوند مکروه میدارد که مردم در سؤال و درخواست از یکدیگر اصرار کنند و لکن در درخواست از خود، دوست میدارد که اصرار ورزند».
حضرت رسول (صلیاللهعلیه وآله) هم دعا کرده که «خدا رحم کند بندهای را که از خدای عزّوجلّ، حاجتی طلب کند و در دعا اصرار کند، مستجاب بشود یا نشود»
مقصود اینست که زود از دامن خدا دست برندارد و از درِ خانۀ خدا، پایش را کوتاه نکند.
#دعا #آداب_دعا #اصرار
📚 کافی، ج2، ص475، ح3 و ح4
اربعینیات(اربعین سوم، حدیث 3)؛ ص182
هدایت شده از KHAMENEI.IR
50.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | فیلم کامل قسمت دوم مستند «غیررسمی»
💻 @Khamenei_ir
مکتب خانه
📹 ببینید | فیلم کامل قسمت دوم مستند «غیررسمی» 💻 @Khamenei_ir
درباره این دو مستند، مواضع و دیدگاه های مختلفی ابراز شده است که در اینجا برخی ازمواضع قابل تامل را پست می کنم!
مکتب خانه
درباره این دو مستند، مواضع و دیدگاه های مختلفی ابراز شده است که در اینجا برخی ازمواضع قابل تامل را پ
یک نظر و یک انتقاد و پاسخ به آن
مکتب خانه
یک نظر و یک انتقاد و پاسخ به آن
🔗 محمدجواد معتمدینژاد (https://twitter.com/edalattalaab/status/1342236756687650818?s=21)(دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی) :
🔹بالاخره گاهی از دستشون در میره. بعد همین سخنرانی یه تصفیه سنگین در تشکیلات جنبش عدالتخواه با هدایت امنیتیها صورت گرفت که به ادعای خودشون یکی از دلایلش صحبتهای همین دیدار بود. دو روز بعد سخنرانی یه بهانه واهی دستگیر و پروندهدار شدم. ضمناینکه به بهانه مشابهی از کار هم بیکار شدم.
تازه کلی هم از اینور و اونور غر شنیدیم که چرا دستبوسی نکردی!
مکتب خانه
درباره این دو مستند، مواضع و دیدگاه های مختلفی ابراز شده است که در اینجا برخی ازمواضع قابل تامل را پ
⭕️مستندسازی جدید در پاسخ به مسائل جدید
✍️ #علی_نانوایی
🔹امشب از شبکه سه مستندی با عنوان #غیررسمی از شبکه سه پخش شد که حاوی تصاویر چند جلسه خصوصی آقای خامنهای با اقشار و اصناف بود. با این تفاوت که این مستند، این بار عموما حضار را در حال نقد و اظهار نظر و آقای خامنهای را در حال شنیدن نظرات و انتقادات(سطحی) دیگران به تصویر کشیده است.
🔹در کنارش، از حضار نیز جداگانه مصاحبه گرفته شده و همه مدعی اند که آزادانه توانستیم نظراتمان را در محضر رهبر بیان کنیم و همچنین صحبتهایی از آقای خامنهای نیز در این جلسات، پخش شد که تاکید داشتند نظرات مختلف و حتی مخالف را به صورت مستمر میشنوند.
🔹کاری به صحت محتوا و پیام این مستند ندارم اما ساخت و پخش چنین مستندی در جواب به یک مسأله و سؤال جدی صورت گرفته که اخیرا حتی ذهن ولایتمداران را نیز درگیر کرده است:
آیا نظرات و نقدهای مختلف به گوش رهبر نمیرسد؟!
آیا رهبر توسط عده محدودی از اطرافیانشان کانالیزه شده اند؟!
مکتب خانه
درباره این دو مستند، مواضع و دیدگاه های مختلفی ابراز شده است که در اینجا برخی ازمواضع قابل تامل را پ
🔴 نقد مستند رهبری
اصل اینکه دفتر رهبری لازم دیده اند به برخی مسائل و شبهات در خصوص عملکرد رهبری پاسخ دهند ، مثبت ونشان دهنده اهمیت دادن به افکار عمومی است .
طبعا پاسخ به انتقادات مطرح در خصوص عملکرد رهبری نیاز مند رصد شبهات و پاسخی اقناع کننده ولو غیر مستقیم میباشد .
شاید پیش تر با توجه به یکه تازی رسانه ملی در عرصه اطلاع رسانی ، طی نشدن مدت طولانی از دوران رهبری که طبعا افزایش مدت زمامداری رابطه نزدیکی با افزایش اختلاف سلیقه ها دارد ، فشاراقتصادی کم سابقه که متاثر از تحریمها و سوء مدیریت هاست و طبعا در چنین فشارهایی همه بدنبال مقصر میگردند ، برخوردهای حذفی که موجب دلخوری و نکته بینی میشود به خصوص پس از ناآرامیهای 88 ، بسیاری شبهات اصلا به ذهن نمی آمد یا با گفتگوی کوتاهی حل میشد.
فیلم مستند ، تبلیغاتی (غیررسمی) که امشب از شبکه 3 پخش شد اگر 20 سال پیش تهیه وبه نمایش گذارده میشد با استقبال منتقدین روبرو میشد اما امروز دیگر شبهه مردم ونخبگان فقط این نیست که رهبری از انتقادها مطلع اند یا نه بلکه امروز بدنبال پاسخی قانع کننده به انتقادات اند .
تعداد وکیفیت سوالات حول سیاستگذاری ها و انتصابها و سخنرانی ها انچنان متنوع و عمق یافته اند که نیازمند بیان صریح و به دور از شائبه تبلیغات است نظیرگفتگوی صریح بین منتقدین ریشه دار،صریح ودلسوزبارهبری.
ما نیازمند اقناع صدها هزار استاد وفارع التحصل دانشگاه و ملیونها بیننده تحلیلهای بی بی سی و دنبال کننده گان نخبگان ومنتقدین در شبکه مجازی هستیم .
سیاست گذاریهای رهبری در امور داخلی و خارجی آنچنان توسط منتقدین دلسوز وبدخواهان کینه توز ، زیر ضربه نقد رفته است که فیلم پخش شده امشب به هیچ وجه کفایت آنرا نخواهد کرد .
شهاب الدین حائری شیرازی
@virayeshe_zehn
مکتب خانه
📹 ببینید | فیلم کامل قسمت دوم مستند «غیررسمی» 💻 @Khamenei_ir
آقای ایوب آقاخانی (نویسنده و کارگردان تئاتر) در بخشی از این مستند می گوید:
#جامعه_سالم جامعه ی جسوری است که #گفتگوی_فرهنگی را بلد است نه جامعه ی لبریز از گفتنی هایی که ادبیات گفتن را بلد نیست.
سوال
آیا جامعه کنونی از این عنصر برخوردار است؟!
مکتب خانه
📹 ببینید | فیلم کامل قسمت دوم مستند «غیررسمی» 💻 @Khamenei_ir
بخشی از مستند
رهبر انقلاب: معتقدم #لشکر_انقلاب الان لشکر خوبی است.
مکتب خانه
درباره این دو مستند، مواضع و دیدگاه های مختلفی ابراز شده است که در اینجا برخی ازمواضع قابل تامل را پ
📝 اجحاف "#غیر_رسمی" به نظام و رهبری| #مرتضی_کیا
🔹اساسا همانقدر که گره زدن همه مشکلات کشور به شخص رهبری خیلی سادهانگارانه است(همان رویهای که در عدالتخوهان به اصطلاحِ خودشان غیرسیستمی و روحانیون سادهدلی مثل آقای منتظری و امجد شاهد هستیم)؛ ترسیم تصویری قهرمانگونه و نجاتبخش از رهبری و سرنوشتساز جلوه دادن اخمها و لبخندهای رهبر در مسائل مملکتی نیز ناشی از عدم فهم پیچیدگیهای وضعیت«حکمرانی» در کشور است.
🔸اینجانب این تحلیل برخی از برادران بنده -که بعضا از عوامل تولید "غیر رسمی" هستند- مبنی بر اینکه فکر میکنند بعد از چند دهه و با در دست داشتن کلیه تریبونهای رسمی و "غیر رسمی" هنوز ابعادی از سیره زندگی رهبری نظام برای مردم مخفی مانده است و چنانچه پیام رهبری به مردم ایران و جهان منتقل شود مشکل گشای گرهها و بحرانهای مختلف خواهد بود را درک نمیکنم...
🔹نخیر دوستان! بنظرم اتفاقا این گزارشهای #غیررسمی نه محبوبیت رهبری را نزد افکار عمومی بیشتر میکند و نه کمتر.
🔸مساله امروز کشور مشی شخصی و ساده زیستی و عدالت فردی و نشستهای صمیمی رهبر با اقشار مختلف نیست، بلکه امروز تکلیف نظام با «عدالت اجتماعی» و مساله مالکیت ابزار تولید و حدگذاری بر مصرف ثروت و خیلی چیزهای اساسی دیگر هنوز که هنوز است مشخص نیست!
🔹بگذارید آب پاکی را روی دستتان بریزم! عزیزان مشکل نه از انتخاب است، و نه از انقلاب.
🔸ما با یک کلاف سردرگم: یک:نظری؛ دو:برنامهای؛ و سه: اجرایی در حکمرانی مواجه هستیم.
🔹ما در موقعیتی هستیم که در آن نه پروژه رهبر جلو میرود، نه پروژه دولت غربگرا، نه دولتسایه جلیلی، نه پروژه تحول علومانسانی حدادعادل، نه عدالتخوهی عدالتخوهان، نه خصوصیسازی تکنوکراتها، نه جامعه مدنی خاتمی.
🔸و... اگر همدلانه روایت هریک از طرفین را دنبال کرده باشید، همه روایتها یک دال مرکزی دارند و آن وجود نیروهای متعارض و خنثی کنندهای است که همه را کلافه و زمینگیر کردهاست.
🔹و شناخت و تحلیل آن اولا در بضاعت بنده نیست و ثانیا در این فرصت مختصر ممکن نیست. لکن شاید بتوان ذیل اصطلاح «خردحکمرانی» جستجو کرد.
https://t.me/maktubaat/22555
هدایت شده از تحلیل سیاسی و جنگ نرم
🔴هفت نکته در مورد اطالهی رسیدگی به پرونده #هفت_تپه:
1⃣ پروندههای بزرگ نیازمند زمان کافی برای بررسی همهی ابعاد مسأله هستند. درست، اما آیا زمان دوسه ساله برای بستن پروندهی هفتتپه کافی نیست؟!
2⃣ اطالهی دادرسی، مسائل را مشمول مرور زمان کرده و متغیرهای جدیدتری به معادله اضافه میکند تا حل آن دشوارتر شود. متغیرهای جدید لزوما در متن پرونده نیستند و ممکن است فرامتنهای تأثیرگذاری از جنس حاشیه باشند.
3⃣ زمان در حل پروندههای قضایی موضوعیت دارد. نوشدارو قبل از مرگ سهراب مفید است. وقتی بیتالمال بر باد میرود، زندگی کارگران ویران میشود، افکار عمومی هاج و واج میماند، رسانههای معاند ماهیگیری میکنند و... گذر زمان برای صدور رأی، سم است.
4⃣ در گذر زمان، مراجع تصمیمگیری برای پرونده و اثرگذاری بر آن متعدد میشوند؛ قوهی قضائیه، سازمان خصوصیسازی، دیوان محاسبات، مجلس شورای اسلامی، هیأت داوری و... آشپز که چند تا شود، غذا یا شور میشود یا بینمک!
5⃣ کشدار شدن پروندههای بزرگ، امکان سیاسیکاری و لابیگری را افزایش میدهد. متهمی که با قید وثیقه آزاد است، بیکار نمینشیند و برای تأثیرگذاری بر جریان دادرسی عادلانه، هر آنچه بتواند میکند.
6⃣ پروندههای بزرگی که به واسطهی طولانی شدن دادرسی، اخبار آن بر سر زبانها میافتد و در رسانهها دست به دست میشود، افکار عمومی را تشنهی احکام سنگین میکند و هرگونه حکم ضعیف یا متوسط - حتی اگر عین عدالت باشد - به منزلهی ماستمالی کردن موضوع و سر و ته پرونده را با سلام و صلوات به هم آوردن است.
7⃣ اطالهی دادرسی گاهی معلول بازیگری منصبداران پشتپردهای است که پایشان در پرونده گیر است. زمان میخرند تا از این دولت به آن دولت و از این قوه به آن قوه فرجی شود. اقتدار دستگاه قضا در رسیدگی سریع و صریح به پروندههای گلدرشت است که میتواند سرمایهی اجتماعی را افزایش دهد.
✍#زهرا_محسنی_فر
@tahlile_siasi
@tahlile_siasi
هدایت شده از اصالت اندیشه
مادر شهید کاوه: شبی از شبهای تحصیل، نشسته بود در اتاقش به انجام تکالیف. رفتم برای شام صدایش کنم. گفت: «گیر کردهام در حل ۲ تا مسئله ریاضی. معلم، توپ چهلتکه جایزه گذاشته برایش. اگر اجازه بدهی، تا این ۲ مسئله را حل نکنم شام بیشام!» بیخیالش شدم تا به درسش برسد.
یک ساعت بعد، دوباره رفتم اتاقش. دیدم هنوز مشغول است. صدایش کردم؛ متوجه نشد! گرم کاری میشد، چنان دل میداد که تا تکانش نمیدادی، ملتفت سر و صدای اطرافیان نمیشد. دوباره یک ساعت بعد صدایش کردم، افاقه نکرد. نیم ساعت بعد به حاج آقا گفتم: «شما برو صدایش کن بلکه آمد شامش را خورد!» حاجی نرفته برگشت و دیدم با یک پتو دارد میرود اتاق محمود!
صبح برای نماز از خواب بلندش کردم؛ «شام که نخوردی! لااقل بگو بدانم مسئلهها را حل کردی یا نه؟» خندید و گفت: «حل کردم، آن هم چه جور! برای هر ۲ مسئله، از ۳ طریق به جواب رسیدم!» محمود عاشق فوتبال بود. توپ چهلتکه هم خیلی دوست داشت! ظهر از مدرسه برگشت خانه. گفتم: «پس جایزهات کو؟» از جواب طفره رفت! تا اینجا را حالا شما داشته باشید.
۴۰ روز، فوق فوقش ۵۰ روز از شهادت محمود گذشته بود که زنگ خانه به صدا در آمد. حاجی رفت در را باز کرد. عاقله مردی پشت در بود؛ «من دبیر ریاضی محمود بودم. کلی هم گشتم تا خانه شما را پیدا کنم». حاجی دعوتش کرد بیاید تو، «نه» آورد؛ «قصد مزاحمت ندارم!» و بعد ادامه داد؛ «من سه سال دبیر ریاضی محمودتان بودم. این را سال آخر فهمیدم که محمود، مسائل ریاضی را خودش حل میکرد اما صبح، زودتر میآمد کلاس، حل مسئله را هر بار به یکی از دانشآموزان که عمدتا هم از قشر پایین بودند یاد میداد و جایزه هم اغلب به همان دانشآموز میرسید، چون محمود از چند راه به جواب میرسید. من به طریقی سال سومی که دبیر ریاضی محمود بودم متوجه ماجرا شدم. از قبل هم البته برایم بسیار عجیب بود؛ «چرا محمود که همیشه ریاضی را ۲۰ میگیرد، هیچ وقت برنده این جوایز نمیشود؟!» کشیدمش کنار؛ «امروز از فلانی شنیدم این مسئله را تو حل کردهای!» اول بنا کرد طفره رفتن، بعد قبول کرد!
«چرا؟»
جواب داد: «همین فلانی، اولا یک مسئله ریاضی را یاد گرفته از چند راه حل کند. این کار بدی است آقا معلم؟ ثانیا جایزه کتانی بود و من خودم کتانی دارم. آیا بهتر نبود این کتانی برسد دست این دوستمان که کتانیاش از چند جا پاره شده؟» من آنجا فهمیدم چه روح بلندی دارد این محمود شما. خواستم موضوع را با مدیر مدرسه درمیان بگذارم تا از کاوه، سر صف صبحگاه، تقدیر شود. قسمم داد؛ «اگر برای کس دیگری این موضوع را لو بدهید، دیگر این مدرسه نمیآیم»
#شهید_محمود_کاوه
#درس_اخلاق
@hadihoseiniasl
مکتب خانه
درباره این دو مستند، مواضع و دیدگاه های مختلفی ابراز شده است که در اینجا برخی ازمواضع قابل تامل را پ
@ebteda_ir
🔺دربارهی تحجر، به بهانهی غیررسمی
مواجههی متحجرانه با امام(ره) و رهبر انقلاب، از موانع اصلی پویایی در جبههی انقلاب است.
یکی از نشانههای این تحجر، بیاعتنایی به فهم منطقِ اندیشهی امام و رهبری و توقف در تجلیلهای ظاهری از ایشان است.
فهم منطقِ اندیشهی رهبری در حوزههای فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی، افراد را از گرفتار شدن در دام جمود و رکود و انفعال در امان نگه میدارد و نمیگذارد سیاهیلشگرِ قبایل سیاسی و عملهی واپسگرایان شوند.
این منطق چیست که اینقدر مهم است؟ شاید برخی عناصرِ این منطق، از این قرار باشد:
- فهمِ فرهنگی
- ارزشِ گفتگو
- وسعت نظر
- سعهی صدر
- قدرِ هنر و هنرمند
- ارزشِ دانش
و...
نتیجهی انتشارِ محصولاتی مانند #غیر_رسمی، باید اصلاحِ فهمِ متحجرانه از منظومهی نظری و عملی رهبری باشد. اما اغلب واکنشهای پس از انتشار مستند، همچنان مبتنی بر تمجید از فضائل رهبریست تا فهم منطقِ مواضع رهبری. و این وضعیت، مطلوبِ جریان قدرتمندِ تحجر است.
اقرار به فضیلتهای دیرین و مشهود رهبری و امتناع از همراهی با منطق اندیشهی ایشان، تداوم و تقویت رویکرد متحجرانه است.
مسئله این نیست که عدهای، با فضائل فردی و اجتماعی رهبر انقلاب آشنا نیستند؛ مسئله این است که منصوبان و منسوبان انقلاب، حلول این فضیلتها در خود را، تکلیف نمیدانند و ترجیح میدهند به تمجید از رهبری، بسنده کنند.
مکتب خانه
📝 اجحاف "#غیر_رسمی" به نظام و رهبری| #مرتضی_کیا 🔹اساسا همانقدر که گره زدن همه مشکلات کشور به شخص ر
⭕️چرا "غیر رسمی"؟ "نمک روی زخم" بهتر نبود؟
✍ #حسین_شهبازی_زاده
🔹این یکی مطلب کیا، از قبلی حتی هنوز هم شاهکارتر است.
این جمله درخشان مطلبش را با هم بخوانیم: "ما در موقعیتی هستیم که در آن نه پروژه رهبر جلو میرود، نه پروژه دولت غربگرا، نه دولتسایه جلیلی، نه پروژه تحول علومانسانی حدادعادل، نه عدالتخواهی عدالتخواهان، نه خصوصیسازی تکنوکراتها، نه جامعه مدنی خاتمی."
🔹زرنگ بازی را ملاحظه میفرمایید؟ آمده همه _از رهبری تا بقال سر کوچه ما_ را یک کاسه کرده و بدون اشاره به امکانات متفاوت و اختیارات گوناگون دسته جاتی که نام میبرد(که البته بسیاری را تعمدا حذف و انکار هم کرده) و تاثیرات مختلفشان بر انسداد و وضعیت موجود، فقط میگوید طرح هیچ کدام جلو نمیرود. همین. عاملش چیست؟ یک چیز انتزاعی بیرونیِ هپروتی که فقط جناب کیا خبر دارد و فعلا هم نمیخواهد آدرسش را به ما بدهد. فقط بدانید یک عاملی در بیرون از این دایره هست. کیا میگوید هست؛ شما هم بگویید هست.
🔹نخیر دوست زرنگ من! بر خلاف تقریر غمّازانه جنابعالی، از این خبرها نیست.
اگر ما هم میتوانستیم یک مستند در مورد کسانی که صرفا بابت نقد به رهبری یا مخالفت با رهبری سال ها رنج و حبس و مصیبت را متحمل شده اند بسازیم، آن وقت مشخص میشد دلیل این انسداد و گرفتگی و منقبض بودن شرایط کجاست؟ آن وقت جنابعالی این طور رندانه نمیتوانستی تقصیرها و مسئولیت های حاکم مطلق العنان را ضمن یکی کردن وضعیتش با فلان فعال دستخالی مقهور و محکوم، رقیق کنی.
بسیاری گشایش ها و طرح ها اگر پیش نمیروند دلیلش همان چیزی است که در مستند اشمئزاز برانگیز "غیر رسمی" زور زده بودند پنهان کنند.
🔹وقتی یک نفر فراتر از تمامی قوانین بایستد و دهه های متمادی کلیه امکانات کشور را بدون کوچکترین حسابکشی و نظارتی ذیل قدرتش دپو کند و به موازات نهادهای رسمی، ده ها نهاد غیر رسمی افتتاح کند و از قانون نویسی(شوراهای عالی و در آخرین مورد، شورای عالی سران قوا) و اجرا(ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان و...) و قضاوت، بدون کوچکترین معارضی ایده هایش را جلو ببرد و مخالفان و منتقدانش به طور مستمر منکوب و سرکوب و حذف و نابود بگردند، معلوم است که بقیه طرح ها به محاق خواهند رفت و او، خودش خواهد ماند و مشتی بادمجان دور قابچین کوتوله که روی زخم ها با رپورتاژهای سخیفی مثل "غیر رسمی" نمک میپاشند.
🔹بقیه طرح ها ناموجود و ناکارآمد نیستند؛ فقط امکان طرح و بسطشان در یک محیط تک قرائتی، قدسیت زده، بسته و امنیتی ناممکن است. اساسا بخشی از پروژه مسلط، حذف مابقی پروژه هاست.
@adalat_khaneh
مکتب خانه
⭕️چرا "غیر رسمی"؟ "نمک روی زخم" بهتر نبود؟ ✍ #حسین_شهبازی_زاده 🔹این یکی مطلب کیا، از قبلی حتی هنو
✅جانا سخن از زبان ما می گویی✅