eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
560 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📝| بداهت علم حصولی به وجود خدا از دیدگاه علامه طباطبایی (ره) ✍️حجت الاسلام محمدمهدی ستوده 📚جستارهایی در فلسفه و کلام، سال۵۱، شماره۲، پاییز و زمستان۹۸، دانشگاه فردوسی مشهد 📌: با توجه به اهمیت خدا شناسی در عقلانیتِ باورهای دینی، علامه طباطبایی در بحث اثبات وجود خدا، با تکیه بر تقریری از برهان صدیقین، مدعی بداهت علم حصولی به وجود خداوند است. لذا ضرورت دارد با تبیین این مسأله علاوه بر فطری بودن شناخت خداوند، بر بداهت وجود خدا نیز تأکید شود. بر این اساس کوشیده‌ایم نخست با تکیه بر اصلِ واقعیتِ مطلقِ ضروریِ ازلی، ثابت کنیم اصل مذکور فقط بر واجب تعالی منطبق است. و بعد با ذکر مبادی تصوری و تصدیقیِ بداهت وجود خدا و بیان پذیرش بداهت علم حضوری به خداوند از سوی برخی، تلاش کرده‌ایم بداهت علم حصولی به خداوند را از نگاه مرحوم علامه طباطبایی به اثبات برسانیم. که در صورت اثبات بداهت مذکور، واجب تعالی به عنوان بدیهی اولی و اولین مسئله فلسفی ثابت می‌شود. بنابرین هدف از تحقیق، اثبات بداهت علم حصولی به خدا از رهگذر تقریر علامه طباطبایی در برهان صدیقین است. ⬇️لینک مطالعه و دانلود مقاله👇 http://jphilosophy.um.ac.ir/article_31233.html @almorsalaat
🤲| در این شب، هدیه کنیم. 📿برخی از اساتید به نقل از بزرگان فرمودند: برای جلب عنایات حضرت حجت (عج)، جهت رفع حوائج، به حضرت نرجس خاتون (مادر حضرت حجت علیه السلام) هدیه کنید. 📌در این شب که طولانی ترین شب سال است، برای رفع حوائج خصوصا فرج امام زمان (ع)، سلامتی و طول عمر رهبر انقلاب، سلامتی آیت الله مصباح و رفع بیماری منحوس کرونا، هدیه کنیم. @almorsalaat
🌐| طلاب باید علوم روز را بشناسند. 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۰/۱۲/۱ ♻️طلاب بايد با معارف روزگار خودشان آشنا بشوند و علوم روز را بشناسند؛ البته اين به معناى آن نباشد كه درسهاى خودشان را رها كنند. برنامه‌‏هاى حوزه بايد فراگير باشد و به قدر لازم و كافى طلاب را آشنا كند. @almorsalaat
📝| اصلاح زاویه دید حوزه و دانشگاه نسبت به یکدیگر، راهکار تحقق وحدت ✍️حجت الاسلام محمد روضه‌سرا 💭به نظر می آید ریشه و علت اصلی عدم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه بصورت ایده آل اش برمی گردد به نگاه غلط و اصلاح نشده ای که در لایه های تفکراتی هر دو نهاد علمی نسبت به همدیگر وجود دارد که البته این زاویه دید غلط مسبوق به سابقه هم هست چرا که اگر این گونه نبود اصولا مطرح کردن بحث وحدت این دو نهاد علمی معنا و مفهومی نداشت. 💭دید اکثریت دانشگاهی ها به حوزه علمیه، دید متحجرانه ای است، و متقابلا دید اکثریت حوزویان به دانشگاه دید نهادی مدرن و گسسته از دین در عرصه مبانی و آموزه های عملی است. 💭با توجه به بیانات و انتظارات رهبر معظم انقلاب خطاب به دانشگاهیان و حوزویان، متوجه اشتباه بودن هر دو دید غلط خواهیم شد. 💭راهکار وحدت بین این دو نهاد تاثیرگذار و تمدن ساز، فقط و فقط در اصلاح زاویه دیدشان نسبت به واقعیت و حقیقت یکدیگر است. 💭دانشگاه باید بپذیرد که در علوم انسانی رایج در دانشگاه ها، محتاج به اجتهاد پویای تولید شده و در حال تولید فضلای حوزه علمیه در موضوعات علوم انسانی است. 💭و حوزه علمیه هم باید متقابلا پذیرای این باشد که مخاطب او در دانشگاه، انسان مدرنی با تمام اقتضائات مدرن و البته نیازها و سوالات مدرن است که مهم ترین ویژگی او این است که هیچ چیزی را بدون پرسش نمی پذیرد و توقع اقناع منطقی نسبت به آموزه های توصیه شده دارد و مرتبا از چرایی و چگونگی آنچه می شنود می پرسد و صرفا با بیان و توصیف چیستی آموزه ها کنار نمی آید. و طبیعتا اگر پاسخ این مطالبه را بصورت اقناعی از فضلای حوزوی نیابد به سراغ آن دیگرانی می رود که محتوای متناسب با نیاز او و البته مخالف با مبانی اسلام ناب را ترویج و تبیین می کنند. 💭خلاصه کلام اینکه وحدت واقعی بین این دو نهاد زمانی حاصل خواهد شد که اعتماد هر دو طرف به یکدیگر در حیطه تخصصی شان جلب شود و یکدیگر را به عنوان نهادهای تاثیرگذار در ایجاد تمدن نوین اسلامی پذیرا باشند. @almorsalaat
♨️علت و در حوزه های علمیه چیست؟ نتایج این چه بود؟ 📝@almorsalaat👇👇
المرسلات
♨️علت #جدایی #علم و #دین در حوزه های علمیه چیست؟ نتایج این #جدایی چه بود؟ 📝@almorsalaat👇👇
📝| علت و در حوزه های علمیه چیست؟ نتایج این چه بود؟ 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۸/۹/۲۹ 💫در كشور ما، هزار سال علم و دين در كنار يكديگر بودند. علما و پزشكان و منجمان و رياضى‏‌دان‏هاى بزرگ تاريخ ما- آن كسانى كه امروز نامشان و اكتشافاتشان هنوز در دنيا مطرح است- جزو علماى باللّه و صاحبان دين و متفكران دينى بودند. 💫تا وقتى‌‏كه دين حاكم بود و صحنه‌‏ى زندگى مردم، از دين و نفوذ معنوى آن بكلى خالى نشده بود، وضع اين‏گونه بود. از وقتى‏ كه اروپايي‌ها و غربى‌‏ها و سياستمداران صهيونيست و متفكرانى كه براى نابودى دنياى اسلام نقشه مى‌‏كشيدند، دانش را همراه با سياست وارد كشور ما كردند، علم را از دين جدا نمودند و نتيجتاً رشته‏‌ى دين، يك رشته‌‏ى خالى از علم شد و رشته‏‌ى علم، يك رشته‏‌ى خالى از دين گشت. 💫در حوزه‏‌هاى علمى، دروس علم با پيشرفتهاى جديد راه داده نشد. دنبال اين بايد گشت كه چرا در دهه‏‌هاى اين قرن و قرن گذشته، فراگرفتن دانشهاى غير دينى- همين علوم رايج كه قبل از آن در حوزه‌‏ها تعليم و تعلم مى‌‏شد- در حوزه‏‌ها نيامد و چرا علما كه خود متفكران و ورّاث و صاحبان همين علوم در دوره‌‏هاى گذشته بودند، آن‏ها را طرد كردند؟ ✅دو مؤثر و عامل وجود داشت و هر دو مربوط مى‌‏شد به اينكه غربى‌‏ها متصدى و صاحب علم و دانش طبيعى در محيط عالَم شده بودند. اين دو مؤثر: 1⃣ يكى اين بود كه علماى دين، علمى را كه به وسيله‏‌ى دشمنان دين و كفار مى‌‏خواست ترويج بشود، با چشم بدبينى نگاه و طرد مى‌‏كردند. 2⃣عامل دوم اين بود كه همان دشمنان و همان كفار، حاضر نبودند علم را كه در اختيار آن‏ها بود، به داخل حوزه‌‏هاى علميه- كه مركز دين بود- راه و نفوذ بدهند. 💫هر دو از يكديگر گريزان و با يكديگر دشمن بودند و هم اين بود كه در همه جاى عالم و از جمله در كشورهاى اسلامى، علم در دست سياستهاى ضد دين يك ابزار بود. 💫قرن نوزدهم كه اوج تحقيقات علمى در عالم غرب مى‌‏باشد، عبارت از قرن جدايى از دين و طرد دين از صحنه‌‏ى زندگى است. ... در حوزه‌‏هاى علميه سوء اثر گذاشت؛ زيرا علماى دين را صرفاً به مسائل دينى- و لا غير- محدود و محصور كرد و آن‏ها را از دنياى خارج بى‌‏خبر نگهداشت. پيشرفتهاى علم از نظر آن‏ها پوشيده ماند و روح تحول‏گرايى و ضرورت در فقه اسلام و استنباط احكام دينى- كه همواره در تحولات عظيم جهانى، چنين تحولى در استنباط دين و فقه اسلام وجود داشته است و فقه براى رفع نياز جامعه، مستند به قرآن و سنت است- در حوزه‏‌ها از بين رفت. حوزه‏‌ها از واقعيت زندگى و حوادث دنياى خارج و تحولات عظيمى كه به وقوع مى‌‏پيوست، بى‌‏خبر ماندند و به يك سلسله مسائل فقهى و غالباً فرعى محدود شدند. 💫مسائل اصلى فقه- مثل جهاد و تشكيل حكومت و اقتصاد جوامع اسلامى و خلاصه فقه حكومتى- منزوى و متروك و «نسياً منسيّا» شد و به مسائل فرعى و فرع الفرع و غالبا دور از حوادث و مسائل مهم زندگى، توجه بيشترى گرديد. اين، ضربه‌‏يى بود كه‏ به حوزه‏‌هاى علميه وارد آمد و دست سياستها هم از اين استفاده كرد و با تبليغات و روشهاى شيطنت‌‏آميز، هرچه توانستند حوزه‌‏ها را از دورتر كردند. @almorsalaat
المرسلات
📝#یادداشت| اصلاح زاویه دید حوزه و دانشگاه نسبت به یکدیگر، راهکار تحقق وحدت ✍️حجت الاسلام محمد روضه
📌مطلب زیر را یکی از اعضای کانال در مورد یادداشت آقای روضه سرا برای ما ارسال کرده است👇 🔸باسلام. بنده و دیگردوستان درگروهی که توسط شمابناشده، دررابطه باوحدت بین حوزه ودانشگاه نظراتی رامطرح کردیم که حاصل دیدگاه خودمان بود. 🔸وحدت یعنی اختلافات نادیده گرفته بشه ومشترکات محوراصلی قرارداده بشه ودرباره مشترکات افرادبا یکدیگر گفتگو کنند و برای رسیدن به یک هدف مشترک باهم و در کنار هم تلاش کنند. 🔸ازنظربنده اینکه مابگوییم بایددیدگاه حوزویان به دانشگاه تغییرکند، این نظرصحیح و منطقی نیست. چون درحال حاضر دانشگاه باید هویت غربی خود را عوض کند و باید درنظر داشت که دانشگاه یک محیط علمی است و برای کسب علم بناشده، امادر حال ما شاهد این هستیم که فضای دانشگاه حکم مکانهای دیگری راهم برای دانشجویان دارد،پس محیط دانشگاه بایدتغییرکند. 🔸درضمن حوزه ودانشگاه درواقعیت وحدت دارند،چون هدف هردوی آنهاپیشرفت است،اماافراداین دو مرکز باهم وحدت ندارند، پس افراداین دومحیط بایدباهم صحبت کنند وبه نتیجه برسند و وحدت این دو محیط یعنی دانشگاه وحوزه را قبول کنند وآن رابه وحدتی دوستانه تبدیل کنند. 🔸ماناوپیروزباشید،خدانگهدار. @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 | فوبیای کاغذی/ نکاتی مهم در آداب کتابخوانی 📌کاری از خانه طراحان انقلاب اسلامی @ketabjan_com @almorsalaat
⭕️ ولایت فقیه از ابتکارات امام خمینی است و ایشان فرصت نکرد آن را به خوبی تبیین کند. 🔊@almorsalaat👇👇
velayate-faghih-ebtekari-ast-v-emam-natavanest-tabeen-konad.mp3
2.13M
🔉| ولایت فقیه مسئله ای ابتکاری است و امام فرصت نکرد آن را به خوبی تبیین کند. 🔰استاد علی فرحانی 💠ولایت فقیه یک مسئله بی سابقه در فقه شیعه و از ابتکارات امام خمینی (ره) است. برای ایشان متاسفانه شرایط مهیا نشد که بتوانند این نظریه را برای شاگردان و معاصرین خویش تبیین کنند. لذا برخی شاگردان و اقران امام آن را نپذیرفتند. ⬇️دانلود کتاب ولایت فقیه👇 eitaa.com/palmorsalaat/49 @almorsalaat
| فرصت ما فقط سحر است؛ اگر چنانچه سحر را از دست بدهیم، دیگر واقعاً فرصتی باقی نمیماند. 🔰رهبر معظم انقلاب 98/2/10 🔸سحر فرصت خیلی خوبی است. مکرّر عرض کرده‌ایم که اگر ماها از سحر استفاده نکنیم، در این دنیای شلوغ، وقت دیگری نداریم برای خلوت با خودمان، با دلمان، با خدای خودمان؛ واقعاً وقتی باقی نمیماند. ما گرفتاریم؛ در این ۲۴ ساعت، چند ساعتش که خوابیم، آن ساعتهایی هم که بیدار هستیم، گرفتاریم؛ هر کسی یک مشغولیّتی دارد یا مشغولیّتهای مختلفی دارد. 🔸آن فراغتهایی که وجود داشت، امروز وجود ندارد -[البتّه] نقص زمانه نیست، طبیعت زمانه است- بالاخره امروز وسایلی هست و زندگی، یک زندگی ماشینی است. امروز پدیده‌هایی وجود دارد که این پدیده‌ها در گذشته وجود نداشته؛ [لذا] گرفتاری زیاد است. نمیشود در ایّام روز -چرا، [البتّه] اوحدیّ از مردم، در حال حرکت، در حال معامله، در حال کار فنّی، در حال کار با رایانه، در همه‌ی اوقات با خدای متعال مأنوسند و مشغول ذکرند و ذکر دائم دارند: اَّلَّذینَ هُم عَلی صَلاتِهِم دائِمون؛ بعضی‌ها این ‌جور هستند که دائم در نمازند؛ 🔸حالا ما که دستمان به دامن آنها نمیرسد و از آنها دوریم، ولی کسانی آن‌جور هستند- فرصت ما فقط سحر است؛ اگر چنانچه سحر را از دست بدهیم، دیگر واقعاً فرصتی باقی نمیماند. @almorsalaat
♨️تاریخ فلسفه شیعه در جمع بین شهود، عقل و نقل 📝@almorsalaat👇👇
المرسلات
♨️تاریخ فلسفه شیعه در جمع بین شهود، عقل و نقل 📝@almorsalaat👇👇
♨️تاریخ فلسفه شیعه در جمع بین شهود، عقل و نقل 🔰علامه طباطبایی 🔘در فلسفه، نظر به اين‏كه بحث شيعه در حقايق معارف، با روش تحليل و انتقاد و كنجكاوى عقلى آزاد بود، و بحث‏هاى عميق فلسفى در كلام پيشوايان اين طايفه به حد وفور وجود داشت، اين طايفه نسبت به بقيه طوايف اسلامى، استعداد بيشترى به فراگرفتن فلسفه داشتند، و از اين روى هنگامى كه كتب فلسفى يونان و غير آن به عربى ترجمه شد و كم و بيش در ميان مسلمين رواج يافت- با اين خاصيت كه مطالب فلسفى درخور افهام همگانى نيست- در نفوس شيعه نسبت به ديگران تأثيرى عميق‏تر داشته و نقشى روشن‏تر مى ‏بست. 🔘در ابتداى حال، مكتب اشراقيين در اسلام رواجى نيافت و حكما و فلاسفه اسلامى به مكتب مشائين (اتباع ارسطو) اقبال نمودند. ولى ديرى نگذشت كه به نزديكى رابطه فلسفه و دين پى ‏برده و در صدد توفيق ميان فلسفه و دين برآمده، و بحث‏هايى تا اندازه ‏اى ساده و ابتدايى انجام دادند. اين حقيقت را در تأليفات معلم ثانى «ابى ‏نصر محمدبن طرخان فارابى» و پس از آن در تأليفات تفسيرى «شيخ‏الرئيس ابن سينا» مى‏ توان يافت. 🔘با تأمل كافى در كلمات اين دو فيلسوف بزرگ اسلامى، بسيار روشن است كه اينان پى برده بودند كه به حقايق كليه آفرينش، با هر يك از سه راه: يعنى از راه دين و ظواهر بيانات انبيا عليهم السلام و راه فلسفه و برهان، و راه ذوق و كشف، مى ‏توان نايل گرديد. 🔘البته، چون راه ظواهر دينى منتهى به وحى آسمانى است، كه به منظور تكميل و هدايت عموم مردم به انبيا رسيده، و آنان مأموريت تبليغش را به عموم مردم: عالم و جاهل و حضرى و بدوى يافتند، در نتيجه حقايق آفرينش و دقايق اسرار هستى، با ساده ‏ترين بيانى در همان ظواهر دينى ذكر شده، كه هر كس به اندازه سطح فهم خود چيزى دريافت داشته باشد. 🔘ولى مطالب فلسفى درخور فهم عامه نبوده و در انحصار جمعى است كه با «رياضيات عقلى» ورزيده شده، و مى‏ توانند ميان برهان منطقى، و ميان افكار اجتماعى و قياسات جدلى و خطابى تميز دهند. 🔘هم‏چنين مطالب كشفى و ذوقى، مخصوص كسانى است كه با تعليمات دينى، و رياضيات شرعى، بدون ضم ضمايم، آيينه نفوس خود را صيقل زده، و طبق عنايت‏هاى باطنى خدايى، حقايق را مشاهده نمايند. 🔘بارى، در اثر همين انتقال فكرى، اين دو فيلسوف، قدم‏هاى نخستين را در اين راه برداشتند، و پس از آنها در قرن ششم هجرى، شهاب‏‌الدين سهروردى «شيخ اشراق» ميان ذوق و برهان را جمع كرد، و فلسفه اشراق را تجديد نمود، و پس از آن در قرن هفتم هجرى، فيلسوف و متكلم و رياضيدان معروف خواجه‏ نصيرالدين طوسى به توفيق ميان شرع و عقل پرداخت. و پس از آن در قرن هشتم هجرى شمس‌‏الدين محمد تركه همين مسلك را با طرزى عميق‏تر پى ريزى كرده و آثارى از خود به يادگار گذاشت. 🔘و پس از اينها در قرن يازده هجرى مير محمدباقر داماد، مسلكى قريب به مسلك اشراقيين پيمود، و پس از آن صدرالمتألهين شيرازى به فلسفه اسلامى پرداخته و حقايق آفرينش را از هر سه راه (ظواهر دينى و برهان و كشف) مورد بحث قرار داد و كتبى در توفيق ميان ظواهر دينى و برهان و كشف، و هم‏چنين ميان ظواهر دينى و كشف تأليف نمود. 🔘مكتب صدرالمتألهين هنوز زنده است، و سه قرن و كمى بيشتر كه از عهد اين فيلسوف مى ‏گذرد، فلسفه او مورد بحث و فحص بوده و جمع كثيرى را پرورش داده‏ است كه دسته ‏اى از آنها، مباحث فلسفى را از راه توفيق ميان ظواهر شرع و برهان تعقيب مى ‏كنند، و از مشاهير اين دسته قاضى سعيد قمی و آخوند ملاعلى نورى و آقاعلى زنوزى را بايد شمرد. و دسته‏‌اى از آنها از راه توفيق ميان عقل و ذوق وارد شده‌‏اند، مانند آقا محمد بيدآبادى و آقا محمدرضا قمشه ‏اى. و دسته ‏اى از آنها از راه توفيق ميان ظواهر دينى و ذوق بحث مى ‏كنند، مانند فيض كاشانى. و بعضى مانند حاجى سبزوارى به هر سه قسمت پرداخته‏ اند. 📚شیعه ص۶۸ @almorsalaat
seire-amoozashi-v-mohtavayi.mp3
8.99M
🔉| تعادل در سیرآموزشی و سیر محتوایی 🔰استاد علی فرحانی 🔅استاد در این صوت تبیین می کنند که یکی از مصادیق رعایت اعتدال در بینش و عمل، رعایت تعادل در سیر اموزشی و سیر محتوایی است. 🔅تفکیک بین سیرآموزشی و محتوایی از نکات اساسی و اصلی در برنامه ریزی های حوزوی و تصمیمات مختلف است. اینکه ارتقایی بخوانیم یا نه؟ اینکه کدام موسسه برویم؟ و خیلی از سوالات دیگر با التفات به تفکیک بین این دو سیر حل می شود. ✅حتما این صوت را @almorsalaat
📔| یادنامه آیت الله حائری شیرازی/ میراث دار مکتب شیراز 📎نشریه شاهد یاران، بهمن1397، 140صفحه ⬇️لینک دانلود👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/50 @almorsalaat
💠| کتاب البهجه المرضیه (سیوطی) 🔰استاد حجت الاسلام مقدسی 🔊تدریس این کتاب به صورت در مدرسه شهید صدوقی فاز۲ برگزار می شود. 📌صوت جلسات را با جستجوی هشتگ در کانال زیر 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
📚| رجال کشّی ⬇️لینک دانلود کتاب👇 eitaa.com/palmorsalaat/52 🔉@almorsalaat👇👇
darbare-rejale-kashshi.mp3
1.16M
🔉| چند نکته مهم رجالی در مورد رجال کشّی 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
📝| نگاه عملیاتی به وحدت حوزه و دانشگاه 📌یکی از مطالبی که روز جمعه در گروه توسط بزرگوار (هر چیز که در جستن آنی آنی) بیان شد را در ادامه میخوانید 👇 ▪️ما در طول انقلاب پروژه های عملیاتی موفقی به عنوان مصداق وحدت حوزه و دانشگاه داشته ایم. ▪️البته ذکر این نکته لازمه که نه در مرحله مسؤولان و نه برنامه ریزان کار بخصوصی غیر از همایش های بی ثمر و دورهمی شام و ناهار اتفاق خاصی نیافتاده یا لا اقل ما اطلاع نداریم و هرچه بوده عملیات مشترک طلاب و دانشجویان بوده نه مسئولان حوزه و دانشگاه. ▪️تعریف مفهومی وحدت حوزه و دانشگاه که بزرگانی نظیر آیت الله مصباح هم فرموده اند همون وحدت در هدفه یعنی احیاء و اقامه شعارهای انقلاب و تسدید پایه های انقلاب اسلامی. حضرت امام ره هم برای اتصال بین وحدت نظر و عمل این فرمان رو مطرح کرده اند. ▪️اما تعریف عملیاتی وحدت رو می توان با تعریف پروژه های مشترک به حمل شایع محقق کرد. مثال های عینی و دم دستی آن همین اردوهای جهادی مشترک طلاب و دانشجویانه که یک عقیده و ارزش مشترک اونها رو دور هم جمع کرده و یک مسیر رو با کمک هم پیش میرن. ▪️در عرصه کارهای فکری هم کم نیستند که طلاب و دانشجویان برای برنامه ریزی های فرهنگی و تحلیل مسائل جاری کشور و روشنگری با هم همکاری دارند. ▪️تا اینجا خیلی تصور وحدت مشکل نیست به خاطر همین عرض کردم دم دستی. در پروژه های کلان فکری و فرهنگی مثلا حوزه تحول علوم انسانی و تولید تک گزاره و نظام واره ها یا توصیه ها، تعریف پروژه مشترک و تعیین حدود تخصص و نظرات از جمله موضوعاتی هست که تعیین حدود عملیاتی وحدت با مشکل مواجه میشه. ▪️به نظر حقیر به جای بحث های کلی روی مراتب و عرصه ها و حصه های وحدت باید تمرکز بشه تا بحث خروجی عملیاتی داشته باشه. ▪️تا تعامل رو در رو انجام نگیره نه حوزه به خلا های خودش پی می بره نه دانشگاه. پذیرش عرصه های تصرف در قالب مواجهه های مشترک قابل تصویره. دوستان طلبه اگه با دانشجویان پروژه مشترک داشته باشن و اصول مواجهه رعایت شده باشه این پذیرش و تعامل دو طرفه رو تصدیق می کنن. ▪️توی همین هیئت ها ببینید هدف مشترک و اصول مشترک و دغدغه مشترک سبب میشه هرکس تخصص دیگری رو به رسمیت بشناسه و با تضارب نظرات و پیشنهاد و امر ونهی ها حوزه ی کاری هر شخص کاملا مشخص میشه و تاثیر و تاثیرها خودش رو نشون میده. ▪️این مثال ها چیزهایی هستن که بنده برای تصور عملیاتی وحدت حوزه و دانشگاه ازشون کمک گرفتم و تصوری رو برای خودم گرد آوردم. ▪️دور بودن حوزه از دانشگاه و تعیین نشدن حدود تصرفات و به رسمیت نشناختن هر حوزه دانشی ، بعد یه مدت سبب میشه خرده فرهنگ های متعارض در دل فرهنگ علمی و سپس در حوزه اجتماعی پیش بیاد و به جای اینکه به کمک هم بیان، مثل چوپ لای چرخ، حرکت کلی نظام رو با چالش مواجه کنن. ▪️مثلا الان ببینید موضوعی مثل خانواده با حیطه های متعدد روانشناسی عمومی، روانشناسی اجتماعی، حقوق، مدیریت آموزش، مدیریت فرهنگ و حوزه های متنوع نظری و تخصصی درگیریها و از طرف دیگه حوزه با تکیه به فقه و اخلاق در این حوزه‌ها هم ورود داره. الان اگه حدود این تخصص ها مشخص نشه و به رسمیت شناخته نشه و در جامعه نخبگانی مورد پذیرش واقع نشه نتیجه اش میشه تعارض روانشناسی و فقه و اخلاق و به جای راه حل هرکس در موضع خودش نشسته و به نقد یا بدگویی از طرف مقابل می پردازه. در حالی که همگرایی بین این دو جریان و اتصال مبانی به توصیه ها و توجه به اقتضاء فرهنگی می تونه تبدیل به دارویی شفا بخش بشه. ▪️داروی وحدت حوزه و دانشگاه برای درمان اینطور درد هاست. ولی این درد در این عرصه در پرتو عنایات مسؤولین داره به گره کور تبدیل میشه. ان شاءالله خداوند خودش عنایت کنه. ⭕️لینک عضویت در گروه 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥 | «فقیه شجاع» گزیده‌ای از بیانات آیت الله مصباح یزدی پیرامون شخصیت مرحوم آیت الله محمد یزدی @almorsalaat
26.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تلاوت دائمی قرآن، تضمین کننده حرکت اسلامیِ جامعه 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۲/۱/۱۹ ▫️با قرآن باید مأنوس شد. اگر در جامعه‌ی اسلامی یک جمع قابل توجّهی از مردم با قرآن انس پیدا بکنند به طوری که مفاهیم قرآنی در ذهن اینها وجود داشته باشد، زنده باشد، به نظر بنده حرکتِ اسلامیِ جامعه تضمین‌شده است. ▫️این هم [محقّق] نمیشود مگر به تلاوت دائمی قرآن. به طور دائم انسان [باید] با قرآن مأنوس باشد. راهش این است که بر خودمان فرض کنیم، وظیفه قرار بدهیم که هر روز یک مقداری از قرآن را بخوانیم. ▫️به گمان من این جوری خوب است که انسان به طور دائم از اوّلِ قرآن شروع کند همین طور بخواند تا آخر. علاوه‌ی بر این، بخشی از آیات قرآن را یا سُوَر قرآنی را به طور مرتّب تکرار بکند؛ این موجب میشود که انسان با بخشهایی از قرآن [مأنوس شود]. حالا مثلاً فرض کنید کسی با قرآن انس دارد، مثلاً آیاتی از سوره‌ی یونس را خوشش می‌آید -انسان این جوری است دیگر- خب سوره‌ی یونس را مرتّباً بخواند تا حفظ بشود؛ یکی سوره‌ی احزاب را خوشش می‌آید، یکی سوره‌ی بقره را دوست میدارد، یکی سُوَر مسبّحات را که خب خیلی مضامین عالی و مهمّی دارد، اهل معنا و اهل سلوک هم توصیه میکنند به تلاوت مسبّحات -«سبّح لله» و «یسبّح لله» که در قرآن هست- اینها را مرتّباً بخواند؛ یا سُوَر حوامیم که حامیم‌ها [در آنها هست]، آنها هم خیلی مطالب [مهمّی دارد. البتّه] همه جای قرآن مهم است؛ @almorsalaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 انسان شناسی قرآن 🔶کتاب انسان شناسی قرآن اثر فاخر و ارزشمند دیگری از استاد شهید مرتضی مطهری است. این کتاب ارزشمند که مجموع بخشی از سخنرانی های ایشان در سال ها 1350 شمسی است اخیرا به چاپ رسیده است. 🔷در این اثر ارزشمند (مثل بسیاری از آثار دیگر استاد شهید مطهری) دو موضوع همیشه مهم و مورد دغدغه شهید مطهری یعنی و مورد بررسی قرار گرفته است. 🔶در این کتاب به خلاف مجموعه کتاب مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی ابتدا شهید مطهری به مجموعه نگاه های یک انسان مسلمان به جهان و نوع نگاه یک انسان مسلمان به جهان پرداخته اند و سپس در ادامه به مباحث انسان شناسی اسلامی از نگاه قرآن می پردازند. 🔷 این کتاب از جهات متعدد بسیار با ارزش است و به مباحث نو و کاربردی و مهمی در باب شناخت انسان و کیفیت سلوک معنوی صحیح او اشاره می کند. 🔶 مباحث بخش اول این کتاب رو در ضمن یک جلسه در خدمت برخی طلاب بودیم که در ختیار شما عزیزان قرار می دهم. ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ @shmotahari الگوی همیشه جاوید
انسان شناسی قرآن _ جلسه اول_ بینش توحیدی.mp3
13.88M
🔷انسان شناسی قرآن ✅موضوع: بینش توحیدی به عالم 🎙ناصر قیلاوی زاده ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ @shmotahari الگوی همیشه جاوید
📝| لزوم تغییر حوزه و دانشگاه در راستای تحقق وحدت 📌یکی از مطالبی که روز جمعه در گروه توسط بزرگوار (amirhosein shabani) بیان شد را در ادامه میخوانید👇 🌀سلام علیکم. بنده خیلی اتفاقی وارد گروه هم اندیشی شدم و واقعیتش حتی شما بزرگواران رو هم نمیشناسم اما موضوعی که الان در حال بحث است در گروه برای بنده جالب بنظر رسید. 🌀اساسا وحدت بین حوزه و دانشگاه یک امر بسیار گسترده و پیچیده است که اولا دانشگاه و حوزه باید به تنهایی مورد بحث قرار بگیرند بعد به وحدتشان پرداخته بشه. 🌀این تعریفی هم که یکی از عزیزان در گروه فرمودند که چون حوزوی ها دانشگاه میروند و دانشگاهی ها حوزه میروند پس وحدت حاصل شده؛ این خیلی نگاه سطحی و اساسا نادرستی به وحدت هست. 🌀وحدت معنایش این است که حوزه و دانشگاه با هم و در واقع از نظر روحی با یکی شدن به سمت یک هدف مشخص حرکت کنند و جامعه رو پیش ببرند. 🌀اینکه بعضا مصداق های موفق یا حتی ناموفق حوزوی و دانشگاهی تغییر میدان دادند و به حوزه یا دانشگاه رفتند که اصلا معیار وحدت نیست. 🌀اجمالا بنده عرض میکنم این حوزه کنونی و دانشگاهی اساسا قابلیت وحدت پذیری ندارند. به دلایل مختلف که توضیح دادنش طولانی خواهد بود اما اجمالا میتوان گفت مبنای علمی دانشگاه ماتریالیستی و پوزیتویستی است و در قرن۲۱ هم که تبدیل شده به آلت دست لیبرالیسم. مبنای هستی شناسی و انسان شناسی دانشگاه یک مبنای کاملا خیلی خدا و آخرت گرایانه نیست. لذا تا این مبنا تغییر نکند عملا وحدت صورت نمیگیرد. 🌀مساله بعدی که به حوزه بر میگردد، مساله سکولار بودن و ضعف نگاه حوزه بر تمدنی سازی است. حوزه های ما برای آیت الله سازی و علامه سازی عالی است ولی برای تمدن سازی خیر. 🌀لذا اگر هدف از وحدت حوزه و دانشگاه، ساخت تمدن نوین اسلامی است، هر دوی این فضاها باید تغییر مبنایی کنند. دانشگاه باید هستی شناسی و انسان شناسی خود را تغییر دهد و حوزه باید فرد گرایی سکولار بودن خود را اصلاح کند. ⭕️لینک عضویت در گروه 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737 @almorsalaat
🌀الحمدلله به لطف دعای دوستان و شاگردان، خدای متعال عنایت کردند و حال استاد مساعدتر شده و از هفته گذشته برخی دروس ایشان برقرار شده است. امیدواریم که به لطف خدا حالشان بهتر شود و انشالله دروس و هم دوباره تشکیل شود. این دو درس، در واقع تنها دروس حوزه است که متن کتاب‌های حضرت امام (ره) در آن تدریس می شود و متاسفانه به دلیل کسالت استاد مدتی است که تعطیل شده. @almorsalaat