eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
529 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ ولایت فقیه از ابتکارات امام خمینی است و ایشان فرصت نکرد آن را به خوبی تبیین کند. 🔊@almorsalaat👇👇
velayate-faghih-ebtekari-ast-v-emam-natavanest-tabeen-konad.mp3
2.13M
🔉| ولایت فقیه مسئله ای ابتکاری است و امام فرصت نکرد آن را به خوبی تبیین کند. 🔰استاد علی فرحانی 💠ولایت فقیه یک مسئله بی سابقه در فقه شیعه و از ابتکارات امام خمینی (ره) است. برای ایشان متاسفانه شرایط مهیا نشد که بتوانند این نظریه را برای شاگردان و معاصرین خویش تبیین کنند. لذا برخی شاگردان و اقران امام آن را نپذیرفتند. ⬇️دانلود کتاب ولایت فقیه👇 eitaa.com/palmorsalaat/49 @almorsalaat
| فرصت ما فقط سحر است؛ اگر چنانچه سحر را از دست بدهیم، دیگر واقعاً فرصتی باقی نمیماند. 🔰رهبر معظم انقلاب 98/2/10 🔸سحر فرصت خیلی خوبی است. مکرّر عرض کرده‌ایم که اگر ماها از سحر استفاده نکنیم، در این دنیای شلوغ، وقت دیگری نداریم برای خلوت با خودمان، با دلمان، با خدای خودمان؛ واقعاً وقتی باقی نمیماند. ما گرفتاریم؛ در این ۲۴ ساعت، چند ساعتش که خوابیم، آن ساعتهایی هم که بیدار هستیم، گرفتاریم؛ هر کسی یک مشغولیّتی دارد یا مشغولیّتهای مختلفی دارد. 🔸آن فراغتهایی که وجود داشت، امروز وجود ندارد -[البتّه] نقص زمانه نیست، طبیعت زمانه است- بالاخره امروز وسایلی هست و زندگی، یک زندگی ماشینی است. امروز پدیده‌هایی وجود دارد که این پدیده‌ها در گذشته وجود نداشته؛ [لذا] گرفتاری زیاد است. نمیشود در ایّام روز -چرا، [البتّه] اوحدیّ از مردم، در حال حرکت، در حال معامله، در حال کار فنّی، در حال کار با رایانه، در همه‌ی اوقات با خدای متعال مأنوسند و مشغول ذکرند و ذکر دائم دارند: اَّلَّذینَ هُم عَلی صَلاتِهِم دائِمون؛ بعضی‌ها این ‌جور هستند که دائم در نمازند؛ 🔸حالا ما که دستمان به دامن آنها نمیرسد و از آنها دوریم، ولی کسانی آن‌جور هستند- فرصت ما فقط سحر است؛ اگر چنانچه سحر را از دست بدهیم، دیگر واقعاً فرصتی باقی نمیماند. @almorsalaat
♨️تاریخ فلسفه شیعه در جمع بین شهود، عقل و نقل 📝@almorsalaat👇👇
♨️تاریخ فلسفه شیعه در جمع بین شهود، عقل و نقل 🔰علامه طباطبایی 🔘در فلسفه، نظر به اين‏كه بحث شيعه در حقايق معارف، با روش تحليل و انتقاد و كنجكاوى عقلى آزاد بود، و بحث‏هاى عميق فلسفى در كلام پيشوايان اين طايفه به حد وفور وجود داشت، اين طايفه نسبت به بقيه طوايف اسلامى، استعداد بيشترى به فراگرفتن فلسفه داشتند، و از اين روى هنگامى كه كتب فلسفى يونان و غير آن به عربى ترجمه شد و كم و بيش در ميان مسلمين رواج يافت- با اين خاصيت كه مطالب فلسفى درخور افهام همگانى نيست- در نفوس شيعه نسبت به ديگران تأثيرى عميق‏تر داشته و نقشى روشن‏تر مى ‏بست. 🔘در ابتداى حال، مكتب اشراقيين در اسلام رواجى نيافت و حكما و فلاسفه اسلامى به مكتب مشائين (اتباع ارسطو) اقبال نمودند. ولى ديرى نگذشت كه به نزديكى رابطه فلسفه و دين پى ‏برده و در صدد توفيق ميان فلسفه و دين برآمده، و بحث‏هايى تا اندازه ‏اى ساده و ابتدايى انجام دادند. اين حقيقت را در تأليفات معلم ثانى «ابى ‏نصر محمدبن طرخان فارابى» و پس از آن در تأليفات تفسيرى «شيخ‏الرئيس ابن سينا» مى‏ توان يافت. 🔘با تأمل كافى در كلمات اين دو فيلسوف بزرگ اسلامى، بسيار روشن است كه اينان پى برده بودند كه به حقايق كليه آفرينش، با هر يك از سه راه: يعنى از راه دين و ظواهر بيانات انبيا عليهم السلام و راه فلسفه و برهان، و راه ذوق و كشف، مى ‏توان نايل گرديد. 🔘البته، چون راه ظواهر دينى منتهى به وحى آسمانى است، كه به منظور تكميل و هدايت عموم مردم به انبيا رسيده، و آنان مأموريت تبليغش را به عموم مردم: عالم و جاهل و حضرى و بدوى يافتند، در نتيجه حقايق آفرينش و دقايق اسرار هستى، با ساده ‏ترين بيانى در همان ظواهر دينى ذكر شده، كه هر كس به اندازه سطح فهم خود چيزى دريافت داشته باشد. 🔘ولى مطالب فلسفى درخور فهم عامه نبوده و در انحصار جمعى است كه با «رياضيات عقلى» ورزيده شده، و مى‏ توانند ميان برهان منطقى، و ميان افكار اجتماعى و قياسات جدلى و خطابى تميز دهند. 🔘هم‏چنين مطالب كشفى و ذوقى، مخصوص كسانى است كه با تعليمات دينى، و رياضيات شرعى، بدون ضم ضمايم، آيينه نفوس خود را صيقل زده، و طبق عنايت‏هاى باطنى خدايى، حقايق را مشاهده نمايند. 🔘بارى، در اثر همين انتقال فكرى، اين دو فيلسوف، قدم‏هاى نخستين را در اين راه برداشتند، و پس از آنها در قرن ششم هجرى، شهاب‏‌الدين سهروردى «شيخ اشراق» ميان ذوق و برهان را جمع كرد، و فلسفه اشراق را تجديد نمود، و پس از آن در قرن هفتم هجرى، فيلسوف و متكلم و رياضيدان معروف خواجه‏ نصيرالدين طوسى به توفيق ميان شرع و عقل پرداخت. و پس از آن در قرن هشتم هجرى شمس‌‏الدين محمد تركه همين مسلك را با طرزى عميق‏تر پى ريزى كرده و آثارى از خود به يادگار گذاشت. 🔘و پس از اينها در قرن يازده هجرى مير محمدباقر داماد، مسلكى قريب به مسلك اشراقيين پيمود، و پس از آن صدرالمتألهين شيرازى به فلسفه اسلامى پرداخته و حقايق آفرينش را از هر سه راه (ظواهر دينى و برهان و كشف) مورد بحث قرار داد و كتبى در توفيق ميان ظواهر دينى و برهان و كشف، و هم‏چنين ميان ظواهر دينى و كشف تأليف نمود. 🔘مكتب صدرالمتألهين هنوز زنده است، و سه قرن و كمى بيشتر كه از عهد اين فيلسوف مى ‏گذرد، فلسفه او مورد بحث و فحص بوده و جمع كثيرى را پرورش داده‏ است كه دسته ‏اى از آنها، مباحث فلسفى را از راه توفيق ميان ظواهر شرع و برهان تعقيب مى ‏كنند، و از مشاهير اين دسته قاضى سعيد قمی و آخوند ملاعلى نورى و آقاعلى زنوزى را بايد شمرد. و دسته‏‌اى از آنها از راه توفيق ميان عقل و ذوق وارد شده‌‏اند، مانند آقا محمد بيدآبادى و آقا محمدرضا قمشه ‏اى. و دسته ‏اى از آنها از راه توفيق ميان ظواهر دينى و ذوق بحث مى ‏كنند، مانند فيض كاشانى. و بعضى مانند حاجى سبزوارى به هر سه قسمت پرداخته‏ اند. 📚شیعه ص۶۸ @almorsalaat
seire-amoozashi-v-mohtavayi.mp3
8.99M
🔉| تعادل در سیرآموزشی و سیر محتوایی 🔰استاد علی فرحانی 🔅استاد در این صوت تبیین می کنند که یکی از مصادیق رعایت اعتدال در بینش و عمل، رعایت تعادل در سیر اموزشی و سیر محتوایی است. 🔅تفکیک بین سیرآموزشی و محتوایی از نکات اساسی و اصلی در برنامه ریزی های حوزوی و تصمیمات مختلف است. اینکه ارتقایی بخوانیم یا نه؟ اینکه کدام موسسه برویم؟ و خیلی از سوالات دیگر با التفات به تفکیک بین این دو سیر حل می شود. ✅حتما این صوت را @almorsalaat
📔| یادنامه آیت الله حائری شیرازی/ میراث دار مکتب شیراز 📎نشریه شاهد یاران، بهمن1397، 140صفحه ⬇️لینک دانلود👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/50 @almorsalaat
💠| کتاب البهجه المرضیه (سیوطی) 🔰استاد حجت الاسلام مقدسی 🔊تدریس این کتاب به صورت در مدرسه شهید صدوقی فاز۲ برگزار می شود. 📌صوت جلسات را با جستجوی هشتگ در کانال زیر 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
📚| رجال کشّی ⬇️لینک دانلود کتاب👇 eitaa.com/palmorsalaat/52 🔉@almorsalaat👇👇
darbare-rejale-kashshi.mp3
1.16M
🔉| چند نکته مهم رجالی در مورد رجال کشّی 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
📝| نگاه عملیاتی به وحدت حوزه و دانشگاه 📌یکی از مطالبی که روز جمعه در گروه توسط بزرگوار (هر چیز که در جستن آنی آنی) بیان شد را در ادامه میخوانید 👇 ▪️ما در طول انقلاب پروژه های عملیاتی موفقی به عنوان مصداق وحدت حوزه و دانشگاه داشته ایم. ▪️البته ذکر این نکته لازمه که نه در مرحله مسؤولان و نه برنامه ریزان کار بخصوصی غیر از همایش های بی ثمر و دورهمی شام و ناهار اتفاق خاصی نیافتاده یا لا اقل ما اطلاع نداریم و هرچه بوده عملیات مشترک طلاب و دانشجویان بوده نه مسئولان حوزه و دانشگاه. ▪️تعریف مفهومی وحدت حوزه و دانشگاه که بزرگانی نظیر آیت الله مصباح هم فرموده اند همون وحدت در هدفه یعنی احیاء و اقامه شعارهای انقلاب و تسدید پایه های انقلاب اسلامی. حضرت امام ره هم برای اتصال بین وحدت نظر و عمل این فرمان رو مطرح کرده اند. ▪️اما تعریف عملیاتی وحدت رو می توان با تعریف پروژه های مشترک به حمل شایع محقق کرد. مثال های عینی و دم دستی آن همین اردوهای جهادی مشترک طلاب و دانشجویانه که یک عقیده و ارزش مشترک اونها رو دور هم جمع کرده و یک مسیر رو با کمک هم پیش میرن. ▪️در عرصه کارهای فکری هم کم نیستند که طلاب و دانشجویان برای برنامه ریزی های فرهنگی و تحلیل مسائل جاری کشور و روشنگری با هم همکاری دارند. ▪️تا اینجا خیلی تصور وحدت مشکل نیست به خاطر همین عرض کردم دم دستی. در پروژه های کلان فکری و فرهنگی مثلا حوزه تحول علوم انسانی و تولید تک گزاره و نظام واره ها یا توصیه ها، تعریف پروژه مشترک و تعیین حدود تخصص و نظرات از جمله موضوعاتی هست که تعیین حدود عملیاتی وحدت با مشکل مواجه میشه. ▪️به نظر حقیر به جای بحث های کلی روی مراتب و عرصه ها و حصه های وحدت باید تمرکز بشه تا بحث خروجی عملیاتی داشته باشه. ▪️تا تعامل رو در رو انجام نگیره نه حوزه به خلا های خودش پی می بره نه دانشگاه. پذیرش عرصه های تصرف در قالب مواجهه های مشترک قابل تصویره. دوستان طلبه اگه با دانشجویان پروژه مشترک داشته باشن و اصول مواجهه رعایت شده باشه این پذیرش و تعامل دو طرفه رو تصدیق می کنن. ▪️توی همین هیئت ها ببینید هدف مشترک و اصول مشترک و دغدغه مشترک سبب میشه هرکس تخصص دیگری رو به رسمیت بشناسه و با تضارب نظرات و پیشنهاد و امر ونهی ها حوزه ی کاری هر شخص کاملا مشخص میشه و تاثیر و تاثیرها خودش رو نشون میده. ▪️این مثال ها چیزهایی هستن که بنده برای تصور عملیاتی وحدت حوزه و دانشگاه ازشون کمک گرفتم و تصوری رو برای خودم گرد آوردم. ▪️دور بودن حوزه از دانشگاه و تعیین نشدن حدود تصرفات و به رسمیت نشناختن هر حوزه دانشی ، بعد یه مدت سبب میشه خرده فرهنگ های متعارض در دل فرهنگ علمی و سپس در حوزه اجتماعی پیش بیاد و به جای اینکه به کمک هم بیان، مثل چوپ لای چرخ، حرکت کلی نظام رو با چالش مواجه کنن. ▪️مثلا الان ببینید موضوعی مثل خانواده با حیطه های متعدد روانشناسی عمومی، روانشناسی اجتماعی، حقوق، مدیریت آموزش، مدیریت فرهنگ و حوزه های متنوع نظری و تخصصی درگیریها و از طرف دیگه حوزه با تکیه به فقه و اخلاق در این حوزه‌ها هم ورود داره. الان اگه حدود این تخصص ها مشخص نشه و به رسمیت شناخته نشه و در جامعه نخبگانی مورد پذیرش واقع نشه نتیجه اش میشه تعارض روانشناسی و فقه و اخلاق و به جای راه حل هرکس در موضع خودش نشسته و به نقد یا بدگویی از طرف مقابل می پردازه. در حالی که همگرایی بین این دو جریان و اتصال مبانی به توصیه ها و توجه به اقتضاء فرهنگی می تونه تبدیل به دارویی شفا بخش بشه. ▪️داروی وحدت حوزه و دانشگاه برای درمان اینطور درد هاست. ولی این درد در این عرصه در پرتو عنایات مسؤولین داره به گره کور تبدیل میشه. ان شاءالله خداوند خودش عنایت کنه. ⭕️لینک عضویت در گروه 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥 | «فقیه شجاع» گزیده‌ای از بیانات آیت الله مصباح یزدی پیرامون شخصیت مرحوم آیت الله محمد یزدی @almorsalaat
26.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تلاوت دائمی قرآن، تضمین کننده حرکت اسلامیِ جامعه 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۲/۱/۱۹ ▫️با قرآن باید مأنوس شد. اگر در جامعه‌ی اسلامی یک جمع قابل توجّهی از مردم با قرآن انس پیدا بکنند به طوری که مفاهیم قرآنی در ذهن اینها وجود داشته باشد، زنده باشد، به نظر بنده حرکتِ اسلامیِ جامعه تضمین‌شده است. ▫️این هم [محقّق] نمیشود مگر به تلاوت دائمی قرآن. به طور دائم انسان [باید] با قرآن مأنوس باشد. راهش این است که بر خودمان فرض کنیم، وظیفه قرار بدهیم که هر روز یک مقداری از قرآن را بخوانیم. ▫️به گمان من این جوری خوب است که انسان به طور دائم از اوّلِ قرآن شروع کند همین طور بخواند تا آخر. علاوه‌ی بر این، بخشی از آیات قرآن را یا سُوَر قرآنی را به طور مرتّب تکرار بکند؛ این موجب میشود که انسان با بخشهایی از قرآن [مأنوس شود]. حالا مثلاً فرض کنید کسی با قرآن انس دارد، مثلاً آیاتی از سوره‌ی یونس را خوشش می‌آید -انسان این جوری است دیگر- خب سوره‌ی یونس را مرتّباً بخواند تا حفظ بشود؛ یکی سوره‌ی احزاب را خوشش می‌آید، یکی سوره‌ی بقره را دوست میدارد، یکی سُوَر مسبّحات را که خب خیلی مضامین عالی و مهمّی دارد، اهل معنا و اهل سلوک هم توصیه میکنند به تلاوت مسبّحات -«سبّح لله» و «یسبّح لله» که در قرآن هست- اینها را مرتّباً بخواند؛ یا سُوَر حوامیم که حامیم‌ها [در آنها هست]، آنها هم خیلی مطالب [مهمّی دارد. البتّه] همه جای قرآن مهم است؛ @almorsalaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 انسان شناسی قرآن 🔶کتاب انسان شناسی قرآن اثر فاخر و ارزشمند دیگری از استاد شهید مرتضی مطهری است. این کتاب ارزشمند که مجموع بخشی از سخنرانی های ایشان در سال ها 1350 شمسی است اخیرا به چاپ رسیده است. 🔷در این اثر ارزشمند (مثل بسیاری از آثار دیگر استاد شهید مطهری) دو موضوع همیشه مهم و مورد دغدغه شهید مطهری یعنی و مورد بررسی قرار گرفته است. 🔶در این کتاب به خلاف مجموعه کتاب مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی ابتدا شهید مطهری به مجموعه نگاه های یک انسان مسلمان به جهان و نوع نگاه یک انسان مسلمان به جهان پرداخته اند و سپس در ادامه به مباحث انسان شناسی اسلامی از نگاه قرآن می پردازند. 🔷 این کتاب از جهات متعدد بسیار با ارزش است و به مباحث نو و کاربردی و مهمی در باب شناخت انسان و کیفیت سلوک معنوی صحیح او اشاره می کند. 🔶 مباحث بخش اول این کتاب رو در ضمن یک جلسه در خدمت برخی طلاب بودیم که در ختیار شما عزیزان قرار می دهم. ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ @shmotahari الگوی همیشه جاوید
انسان شناسی قرآن _ جلسه اول_ بینش توحیدی.mp3
13.88M
🔷انسان شناسی قرآن ✅موضوع: بینش توحیدی به عالم 🎙ناصر قیلاوی زاده ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ @shmotahari الگوی همیشه جاوید
📝| لزوم تغییر حوزه و دانشگاه در راستای تحقق وحدت 📌یکی از مطالبی که روز جمعه در گروه توسط بزرگوار (amirhosein shabani) بیان شد را در ادامه میخوانید👇 🌀سلام علیکم. بنده خیلی اتفاقی وارد گروه هم اندیشی شدم و واقعیتش حتی شما بزرگواران رو هم نمیشناسم اما موضوعی که الان در حال بحث است در گروه برای بنده جالب بنظر رسید. 🌀اساسا وحدت بین حوزه و دانشگاه یک امر بسیار گسترده و پیچیده است که اولا دانشگاه و حوزه باید به تنهایی مورد بحث قرار بگیرند بعد به وحدتشان پرداخته بشه. 🌀این تعریفی هم که یکی از عزیزان در گروه فرمودند که چون حوزوی ها دانشگاه میروند و دانشگاهی ها حوزه میروند پس وحدت حاصل شده؛ این خیلی نگاه سطحی و اساسا نادرستی به وحدت هست. 🌀وحدت معنایش این است که حوزه و دانشگاه با هم و در واقع از نظر روحی با یکی شدن به سمت یک هدف مشخص حرکت کنند و جامعه رو پیش ببرند. 🌀اینکه بعضا مصداق های موفق یا حتی ناموفق حوزوی و دانشگاهی تغییر میدان دادند و به حوزه یا دانشگاه رفتند که اصلا معیار وحدت نیست. 🌀اجمالا بنده عرض میکنم این حوزه کنونی و دانشگاهی اساسا قابلیت وحدت پذیری ندارند. به دلایل مختلف که توضیح دادنش طولانی خواهد بود اما اجمالا میتوان گفت مبنای علمی دانشگاه ماتریالیستی و پوزیتویستی است و در قرن۲۱ هم که تبدیل شده به آلت دست لیبرالیسم. مبنای هستی شناسی و انسان شناسی دانشگاه یک مبنای کاملا خیلی خدا و آخرت گرایانه نیست. لذا تا این مبنا تغییر نکند عملا وحدت صورت نمیگیرد. 🌀مساله بعدی که به حوزه بر میگردد، مساله سکولار بودن و ضعف نگاه حوزه بر تمدنی سازی است. حوزه های ما برای آیت الله سازی و علامه سازی عالی است ولی برای تمدن سازی خیر. 🌀لذا اگر هدف از وحدت حوزه و دانشگاه، ساخت تمدن نوین اسلامی است، هر دوی این فضاها باید تغییر مبنایی کنند. دانشگاه باید هستی شناسی و انسان شناسی خود را تغییر دهد و حوزه باید فرد گرایی سکولار بودن خود را اصلاح کند. ⭕️لینک عضویت در گروه 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737 @almorsalaat
🌀الحمدلله به لطف دعای دوستان و شاگردان، خدای متعال عنایت کردند و حال استاد مساعدتر شده و از هفته گذشته برخی دروس ایشان برقرار شده است. امیدواریم که به لطف خدا حالشان بهتر شود و انشالله دروس و هم دوباره تشکیل شود. این دو درس، در واقع تنها دروس حوزه است که متن کتاب‌های حضرت امام (ره) در آن تدریس می شود و متاسفانه به دلیل کسالت استاد مدتی است که تعطیل شده. @almorsalaat
📌| فانوس (رهیافتی در زیست معلمانه) 💡 کانالی متفاوت در زمینه تعلیم و تربیت 💎 شناخت بهتر جامعه معلمی و بایدها و نبایدهای آموزش و پرورش 🔺به کانال فانوس بپیوندید👇👇 eitaa.com/fanoosemellatha eitaa.com/fanoosemellatha
📚| ده گفتار (شامل مقاله اصل اجتهاد در اسلام) ✍️شهید مطهری ⬇️لینک دانلود کتاب👇 eitaa.com/palmorsalaat/53 🔉@almorsalaat👇👇
aslae-ejtehad-dar-hame-aasar-boode-v-talashe-ahlebeit-dar-hefazat-az-manabee-din.mp3
876.1K
🔉| اصل اجتهاد در همه دوران اسلام حتی زمان معصومین وجود داشته و اهل بیت برای محافظت از جریان فقاهت و حفظ منابع دین بسیار تلاش کرده اند. 🎙استاد علی فرحانی 📌پیشنهاد میکنم حتما مقاله اصل اجتهاد در اسلام، اثر شهید مطهری را بخوانید. @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
🔉| کتاب دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی (از ابتدای کتاب العقود ج۲) 🔰استاد حجت الاسلام ستوده 🔊تدریس این کتاب به صورت در مدرسه امام جواد (علیه السلام) برگزار می شود و صوت جلسات در کانال زیر با هشتگ بارگذاری می شود. 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| سخنان شهید فخری‌زاده پس از شهادت حاج قاسم 🔹بیایید تا خون حاج قاسم گرم است میثاق ببندیم که این راه را ادامه بدهیم؛ همین جا باید مدافع حریم ولایت و مدافع حرم باشیم... @almorsalaat
📖| انسان نباید از نافرمانی و غفلت و خلاف مراقبه عمل کردن، نومید از سير الى الله گردد؛ 🔰 آیت الله شیخ علی پهلوانی 🔅تصدقت شوم! برادر جان! انسان نباید از نافرمانی و غفلت و خلاف مراقبه عمل کردن، نومید از سير الى الله گردد؛ زیرا اگر روی از آن سو برگیریم، به کجا می توان روی کرد؟! 🔅علاوه بر این که خودش می داند که ما ضعیفیم و سراپا جهل، به طبق ضعف و جهل مان با ما معامله می کند. این همه که در قرآن شریفش، داد از غفاریت خود می زند، برای چیست؟ مگر جز برای آن است که آگاه به حال ما بوده که از روی نادانی، مخالفت او خواهیم کرد. 🔅همین بس که خودش نام ما را به انسان تسمیه فرموده. در مواقعی که نافرمانی و جهل ما را متذکر می شود، اگر خیال ناامیدی برای انسان دست دهد، باید بداند که از شیطان است والّا با کریمان، کارها دشوار نیست؛ 📚 رسائل عرفانی، نامه۱۱، ص۲۲۶ @almorsalaat
💠عرفان نظری از نگاه محیی الدین و امام خمینی و تفاوت آن با سایرین 🔉@almorsalaat👇👇
هدایت شده از المرسلات
erfane-nazari-az-negahe-mohyeddin-v-emam.mp3
15.85M
🔉| عرفان نظری از نگاه محیی الدین و امام خمینی و تفاوت آن با سایرین 🔰استاد علی فرحانی 🔺استاد بیان می کنند که دو نگاه کلی به عرفان نظری وجود دارد. 1⃣یک نگاه که نگاه مشهور است این است که عرفان یک جهان بینی و یک منظومه هستی شناسی از نگاه یک عارف است. 2⃣نگاه دوم، این است که عرفان نظری، فقط انسان شناسی است و همه مطالب را از حیث انسان شناسی تفسیر می کند. 🔺از نگاه محیی الدین و بر اساس آثار ایشان، عرفان نظری، انسان شناسی است و بزرگانی همچون آیت الله جوادیقائل به نگاه اول هستند و لذا معتقدند که پایان فلسفه، اثبات موضوع عرفان است. 🔺حضرت امام (ره) همان نگاه انسان شناسی محیی الدین را قائل هستند. استاد در این صوت، عباراتی از کتاب مصباح الهدایه را توضیح می دهند. @almorsalaat