مکتب خانه
💥 #مطهری در مساله ولایت خیلی محکم نیست!!
👌گوشه ای از جوّ سازی های عليه شهید مطهری به روایت آیت الله #شبیری_زنجانی
📚جرعه ای از دریا
مکتب خانه
💥 #مطهری در مساله ولایت خیلی محکم نیست!! 👌گوشه ای از جوّ سازی های عليه شهید مطهری به روایت آیت الله
💥مطهری را بکوب؛ خیلی عُمٙری است!
✍آیت الله سید #عزالدین_زنجانی:
🔹یادم هست آقای #مطهری با پدر آقای شریعتی آمدند پیش من و آقای مطهری شروع کرد به گله کردن و در شرف گریه بود. می گفت منی که هر وقت پیش آقای #میلانی می رفتم به من می گفتند من اگر بگویم خدمت تو به اسلام از همنام تو شيخ مرتضى انصارى به اسلام کمتر نیست مبالغه نکرده ام، الان هر کاری می کنم با آقای میلانی تماس پیداکنم نمی گذارند. آقای روزبه وفات کرده بود، من رفتم به آقای عابدی گفتم که منبر برود، چون شوهر خواهر روزبه بود. آمد در مجلس و نشست مانند صاحب مجلس. صبح آن روز اطرافیان بسیار نزدیک آقای میلانی آمدند و به آقای عابدی گفتند تو که در این مجلسِ کما و کیفا عظیم منبر می روی، مطهری را بکوب! گفته بود چرا بکوبم!؟ خیلی اصرار کرده بودند و می گفتند خیلی عُمٙری است، سنی هم نه و عین آن را هم خیلی غلیظ می گفتند که سنی گری او بیشتر آشکار شود.
📚منبع: کتاب حیات اجتماعی آخوند خراسانی/ قسمت مصاحبه ها
در بین اعراب، در محیطی که قرآن نازل شده است، معمول نبوده که کسی برای ورود در منزل دیگران اذن بخواهد. درِ خانهها باز بوده. همان طوری که الآن هم در دهات دیده میشود هیچ وقت رسم نبوده است، چه شب و چه روز، که درها را ببندند، زیرا بستن درها از ترس دزد است و در آنجاها چنین ترسی وجود نداشته است. اولین کسی که دستور داد برای خانههای مکه مصراعین یعنی دو لنگه در قرار دهند معاویه بود و هم او دستور داد که درها را ببندند.
به هر حال چون درِ خانهها همیشه باز بود و اجازه گرفتن هم بین عربها متداول نبود و حتی اجازه خواستن را نوعی اهانت نسبت به خود میدانستند سرزده و بی اطلاع قبلی وارد خانههای یکدیگر میشدند.
استاد مطهری، مسئله حجاب، ص118
#تاریخ
#فقاهت
#استاد_مطهری
کلمه «بیوت» جمع «بیت» به معنای اتاق است. در زبان عربی لغتی که به معنی «خانه» در اصطلاح امروز فارسی به کار میرود لفظ «دار» است. البته در قسمتی از نقاط ایران مانند خراسان کلمه «خانه» را نیز به اتاق اطلاق میکنند. به هر حال بیوت به معنای اتاقهاست و از اینجا چنین نتیجه گرفته میشود که استیذان مربوط به داخل شدن در اتاق اشخاص است نه به ورود در حیاط منزلها.
ولی باید توجه داشت که در بین اعراب چون در خانهها همیشه باز بود قهراً حیاط جنبه خصوصی پیدا نمیکرد و اگر کسی میخواست در خانه خود فرضاً لخت شود به داخل اتاق میرفت. ولی در جایی که حیاط حکم اتاق را پیدا کرده است- چنانکه الآن در زندگی ما اینطور است- زیرا در بسته است و دیوارها هم بلند است و اگرچه کاملًا مانند اتاق پناهگاه و خلوت شمرده نمیشود ولی بالأخره تاحدی جنبه خصوصی دارد، در چنین جاهایی حکم وجوب استیذان در حیاط هم جاری است.
استاد مطهری، مسئله حجاب، ص120
#تاریخ
#لغت
#فقاهت
#استاد_مطهری
🔷 تغییر و تحول در حوزه با عجله صورت گرفته است
🔻استاد عصاری گفت: شنیدهام حوزه قبل از انقلاب افراد معدودی را به عنوان آن شاخصهای خودش بیرون میداد، اینطوری نبوده که اکثریت افراد چنین باشند، شاید آنهایی که قبل از انقلاب در حوزه بودند و کاملاً در جریان درسی طلبهها قرار داشتند بتوانند درصد آن را مشخص کنند.
🔻 نمیخواهم بحثم را منحصر کنم به قبل از انقلاب یا بعد از انقلاب، اما بعد از انقلاب که در واقع مرحله رویکرد کلان جامعه به سمت حوزه بود، به همان اندازه امکانات حوزه هم بالا رفته ولی از این امکانات با عجله استفاده کردیم، بحث این نیست که ما امکانات کافی نداریم، بحثم روی این است که از این امکانات با عجله استفاده کردیم، یعنی فکر کردیم که اگر میراث خودمان را کنار بگذاریم، مثلا اگر سیوطی را کنار بگذاریم جایش مبادی را بگذاریم موفقتریم، من نمیخواهم بگویم موفقتر نیستیم، میخواهم بگویم بدون تحقیق این کار را کردیم، اگر معالم را گذاشتیم کنار و جایش موجز گذاشتیم موفق هستیم؟
🔻 میخواهم بگویم این تغییر و تحول با عجله صورت گرفته، با فکر صورت نگرفته است، یعنی امروز که بنده در مقابل شما نشستهام و صحبت میکنم استدلالی برای جایگزینی الموجز نسبت به معالم یا نسبت به اصول استنباط ندارم، چرا این به جای معالم قرار گرفته؟ نه این که دلیلهایی ذکر نکردند، دلیلها برای من قانع کننده نیست، میخواهم بگویم تحول یک مقدار با عجله صورت گرفته است،
🔻یعنی اگر ما کشورهای جهان سومی را به همین تعریف بکنند خوب تعریف کردهاند که جهان سومیها دوست دارند تحول پیدا کنند اما برای دوست داشتن خودشان عجله دارند، این عجله باعث میشود که گاهی اوقات بیایند طرحها و الگوهای دیگران را بدون فکر بپذیرند و بدون فکر اجرا کنند.
#تحول_حوزه
#استاد_عصاری
╭┅──────────────┅╮
🌐 https://t.me/esra_rasane
╰┅─────────────
64239-B1EE6F17-D6F5-4990-ADE0-5ED90FD76BD7_200_284.jpg
21.6K
#معرفی_کتاب
🔷 بدایه الحکمه (دوره دو جلدی) با حواشی #استاد_فیاضی
🔻ناشر انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
🔻سال نشر : 1400
🔻 تعداد صفحات : 688
╭┅────────────┅╮
🌐 eitaa.com/esra_rasane
╰┅─────────────┅
#معرفی_کتاب
🔶 فلسفه ابن سینا: شرحی نو بر الهیات شفا با تکیه بر درس گفتارهای #استاد_حشمت_پور
🔻ناشر دانشگاه ادیان و مذاهب
🔻نویسنده حمیدرضا خادمی
🔻سال نشر : 1400
🔻تعداد صفحات : 376
╭┅────────────┅╮
🌐 eitaa.com/esra_rasane
╰┅─────────────┅
4_5825945754874678034.pdf
1.15M
🔅یادداشت ها و نکات درس الفائق
🔻از تقریرات درس استاد اسدپور (6 جلسه) نیز استفاده شده است.
🔻در حال تکمیل...
#اصول_فقه
#الفائق
#استاد_اسدپور
╭┅────────────┅╮
🌐 eitaa.com/esra_rasane
╰┅─────────────┅
از منبر حسین برای توجیه رفاه ظلم آلودتان خرج نکنید
✍️سیده فاطمه حبیبی
🔹آنقدر در این سخنان مغلطه بود که باور کنید خود شیخ هم خنده اش میگیرد
اما...
🔸مبنای تعریف عدالت هنوز برای شیخ گنگ است. عدالت برابری وسایل و امکانات نیست، برابری امکان ها و فرصت هاست.
🔹عدالت توزیع یکسان نیست توزیع منصفانه است. عدالت یعنی برای همه فرصت دستیابی برابر وجود اشته باشد و اگر کسی دست نیافت مقصر خود اوست.
🔸عدالت یعنی هرکس زحمت میکشد به اندازه «زحمت» نتیجه بگیرد، نه به اندازه امکانات و پشتیبانی ها
🔹مدارس خصوصی به این عدالت که آموزش را به کالا آن هم دو نوع بنجل و مرغوب تبدیل کرده اند، مردودند!
به این دلیل که راه تحرک اجتماعی را مسدود کرده و فقر از خانواده به فرزندان ارث میرسد مردود و ظالمانه است.
🔸آموزش خدمتی عمومی است بر عهده حاکمیت و همه باید یکسان از آن بهره مند شوند. آموزش کالا نیست که از تقسیم آن حرف میزنید، آموزش فرصت است و فرصت باید برابر باشد.
🔹آموزش یک ظرف یا خودروی لوکس نیست که فقرا در دست ثروتمندان ببینند و به دلیل بی پولی محکوم به محرومیت از آن باشند.
آموزش فرصت دسترسی به امکان خرید آن خودرو است و اگر فرصتش را داشت اما نخرید، حق اعتراض و حسرت ندارد!
🔸مشکل این است که شیخ آقازاده، از ابتدا آموزش برایش به مثابه یک کالا تعریف شده.
🔻جناب میرلوحی که همین منبر را هم از آقا آزادگیتان دارید
يكبار برايتان نوشتم باز هم ميگويم:
🔹 مرد باشيد و بگوييد آموزش خصوصى خوب است چون من وقتى بدنيا آمدم پدرم مدرسه داشت و پدربزرگم دانشگاه؛ از همان بدو تولد آينده ام معلوم بود، در مدرسه پدرم درس خواندم از دانشگاه پدربزرگم فارغ التحصيل شدم و بعد شدم مدير همان مدرسه
خب معلوم است آموزش خصوصى خوب است!
🔸اگر کسى بعد از آن به شما نقدى كرد؟!
تازه ميگوييم خيلى هم جوانمرد و صادقيد!
🔹ولى شرم كنيد و ازعدالت كه هيچ، از منبر حسين و قيام حق طلبانه اش، براى توجيه رفاه ظلم آلودتان خرج نكنيد...
هدایت شده از احمد فربهی
استغنای دین در هدایت
مرحوم آقای حکیمی –بهحق- معتقد بود، اسلام در هدایت و تفهیم پیام خود، وابسته به هیچ مکتب بشری نیست یعنی کاملترین مفاهیم هدایتگر و بهترین شیوههای تبیین و استدلال را در خود دارد، از رو میتواند؛ بدون اینکه به ضمیمهکردن معارف بشرساخته، نیازی داشته باشد، انسان را از «عقلانیت فطری» به «عقلانیت دینی» تعالی بخشیده و حتی «عقلانیت بشری» را نیز نقد کند.
ایشان از این نظریه دو نتیجه گرفتند؛
(1) انسانها برای فهم هیچکدام از لایههای دین، نیازی به معارف تخصصیِ بشری؛ فلسفی و غیرفلسفی ندارند.(استغنای بالذات دین)
(2) برای فهم دین، هیچیک از معارف بشرساخته را نباید به کار گرفت تا خلوص معارف دینی از بین نرود، گرچه دانستن آنها لازم است.(تفکیک معارف بشری از معارف وحیانی)
این نظریهی مرحوم آقای حکیمی بود و نتایجی که از آن گرفت.
اصل جامعیتِ مفهومی، روشی و ساختاریِ دین، گرچه سخنی بهغایت صحیح و متعالی است اما نتایج گرفته شده، محل تأمل است. مرحوم علامهی طباطبائی در این زمینه میگوید: «این معارف، طریق به فهم دین هستند و طریق غیر از تکمیل است» (بررسیهای اسلامی ج2 ص85)
پس گرچه دین در هدایت، کامل، مستغنی و مکتفی بالذات است اما همچنانکه مفاهیم عرفی، طریقی به سوی فهم لایهی عرفی دیناند، مفاهیم تخصصی نیز طریقی به سوی فهم لایهی متعالی دیناند، و همچنانکه مفاهیم عرفی، محتاج به وضع لغات خاصیاند(عرفعام)، مفاهیم تخصصی نیز محتاج به وضع لغات خاصیاند(عرفخاص) و همچنانکه لغات عرف عام، زبان تفاهم عرفیاند، لغات عرف خاص نیز زبان تفاهم علمیاند و بشر برای فهم دین محتاج به این مبادی است.
معارف بشری، طریق فهم دیناند، نه ضمیمههایی که دین را تکمیل کنند.
خدا ایشان را با اولیاء الهی محشور فرماید.
https://eitaa.com/farbehi
مکتب خانه
سوال این است که این آقایان همین کمترین کار هم انجام داده اند؟
جنبش تولید علم و نهضت نرم افزاری رو دقیقا به کجا رسوندن؟؟
هر کسی قراره گوشه ای از کار رو بگیره وآقای حکیمی نیز به سهم خود مباحث نظری رو پیگیری کردن اما آیا بقیه آقایان هم سهم خود را به سرانجام رساندن؟؟
هم از باب نظری و تئوریک و هم از جهت عملی پاسخ منفی است.
✅ استاد #مبلغی: علم اصول روش #استنباط را ارائه نمیدهد
🔹برخی ساده انگارانه و به غلط می گویند «علم اصول روش استنباط را ارائه میکند» که مشخص است هم اصول و هم روش را نشناختهاند!
🔹اصول فقه اولا مفردات را ارائه میدهد، ثانیا نه همه را، بلکه بخشی از مفردات به نام قواعد اصولی (مفردات دیگر: رجالی، درایهای، ادبی و ...).
🔹 این توهم نشان دهنده آن است که بحث مطالعات روششناختی در حوزه ضعیف است.
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
🔅 تربیت عقلانی انسان در بیان #استاد_مطهری 🔅
1. غربال کردن، سبک و سنگین کردن و تمییز راست از دروغ
2. تجزیه سخن و جداکردن اجزای راست و دروغ آن (نقد سخن)
3. آینده نگری: توجه به آینده، عواقب، لوازم و نتایج امور
4. لزوم معیت عقل و علم: علم تحصیل مواد خام و عقل، تفکر، تجزیه و تحلیل و استنتاج است.
5. رها کردن عقل از حکومت تلقینات محیط، عرف، عادات و سنت ها
6. عدم تاثیر پذیری از عقیده اکثریت جامعه
7. عدم تأثیر پذیری از قضاوت دیگران
8. تاکید بر روحیه علمی یعنی روحیه حقیقت جویی، بی غرضی و بی تعصبی
منبع: تعلیم و تربیت در اسلام، ص 29 تا 42
#تربیت
#عقل
╭┅────────────┅╮
🌐 eitaa.com/esra_rasane
╰┅─────────────┅
هدایت شده از احمد فربهی درسگفتار
۲۰۲۱-۰۹-۰۶ ۰۹.۲۶.۰۲ کفایه ۱ جلسهی اول .ogg
13.8M
کفایه ۱ ج۱ دوشنبه ۱۵ شهریور۱۴۰۰
شناخت اجمالی علم اصول
هدایت شده از کشکول یک طلبه
🔺 البته من از برکناری #امام_جمعه_لواسان تعجب نکردم! آن روزی که صحبتهای پیش از خطبه آقای رحیمپور ازغدی را در نمازجمعه تهران تحمل نکردند قابل پیشبینی بود که مبارزه یک امام جمعه با فساد را هم تحمل نکنند!
👈 یعنی حتی برای حفظ ظاهر هم که شده یک نفر را نمیگذارند بماند!
🔹 بگذارید گند بزنند به کورسوی امیدی که هنوز در دلهای جوانان آزاده وجود دارد! بگذارید ائمه جمعه تقویم مناسبتهای هفتگی را در خطبهها قرائت کنند و آقایان هم در پستهایشان بدون دردسر ابقاء شوند!
💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰
🆔 @KashkooleTalabeh
#یادداشت_وارده
📌جناب استاد قوامی، ما تحولخواهی را از شما آموختهایم!
در حاشیهٔ بیانات استاد قوامی، همزمان با شروع سال تحصیلی جدید حوزه
👈🏻من از شاگردان قدیمی استاد قوامی هستم که در مدرسه معصومیه با ایشان آشنا شدم. در آن روزها، ایشان را انسانی خوشفکر، نواندیش و معترض به وضع موجود حوزه یافتم. به همین دلیل است که فکر میکنم خیلی از شاگردان قدیمی استاد که صحبتهای چند روز پیش ایشان را در کانالشان دیدند متعجب شدند.
❗️حقیقتا عجیب بود که ایشان حوزهای که تقریبا از همهٔ معادلات امروز جامعه منزوی شده است، مقتدر میدانند! شورای عالی که با استانداردهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری فرسنگها فاصله دارند را فوق شایسته میدانند!
🔹یادم است وقتی آقای مقتدایی به مدیریت حوزه انتخاب شدند، ایشان در جلسهٔ معارفهٔ آقای مقتدایی گفته بودند: «با این انتخاب مدیری که از شورای عالی رقم خورد، باب تحول حوزه بسته شد» حال چطور ممکن است همان شورای عالی که امثال همین آقا در آن حضور دارند به یک باره «فوق شایسته» شود؟!! نمیدانم حوزهای که هنوز کتابهای آموزشی چند صد سال پیش خودش را هم نتوانسته عوض کند، چطور میتوان آن را «مجموعه علمی کمنظیر» خطاب کرد!؟
🔹حوزه کجا توانسته نظام انقلابی را به صورت روزافزون توانمند کند که ما بیخبریم؟!
نمیدانم چطور میشود در چشم طلبههایی که عمرشان را در ارتجاع حوزه باختهاند و میبینند که حوزهٔ امروز به مراتب تأثیرات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کمتری نسبت به دهههای گذشته انقلاب دارد، نگاه کرد و گفت «حوزه هرگز ارتجاع نداشته و محکوم به ترقی و جهانشمولی و انقلابیگری است»!! الله اکبر!
⬅️ جناب آقای قوامی، بنده هم مؤافق هستم که حوزه در برخی عرصهها پیشرفتهایی داشته؛ اما همه میدانیم در مجموع اصلا عملکرد رضایتبخشی نداشته است که البته بارها از خود شما همین مطلب را شنیدهایم. پس چرا به گونهای با ادبیات متملقانه، حوزه را بری از ضعف و خطا و تحجر معرفی میکنید و توفیقاتی که حوزه در خواب هم نمیبیند به او نسبت میدهید؟
▫️جناب استاد قوامی؛ ما تحولخواهی و اعتراض به وضع موجود را از شما آموختهایم. گلایهمان از شما این است که چرا در خفا صحبتهای دیگری دارید و در علن مجیزگوی حوزه میشوید. ما شجاعت و صراحت در کلام را از شما آموختهایم. جذابیت شما همیشه این بوده که بر خلاف خیلی دیگر از اساتید، بنای بر تعریف و تمجیدهای توخالی نداشتید و صمیمانه حقائق را بیان میکردید.
🔸از خداوند متعال برای همه اساتید تحول خواه حوزه، سلامت و طول عمر مسألت دارم.
🖋 یکی از شاگردان استاد قوامی
🆔@tahavol_howze
مکتب خانه
#یادداشت_وارده 📌جناب استاد قوامی، ما تحولخواهی را از شما آموختهایم! در حاشیهٔ بیانات استاد قوامی
بنده درک نمی کنم کجای این حوزه تاریک و عقب مانده، جای دفاع دارد؟! سر تا پا عیب است و نقص و اندک مزایا!
مکتب خانه
بنده درک نمی کنم کجای این حوزه تاریک و عقب مانده، جای دفاع دارد؟! سر تا پا عیب است و نقص و اندک مزای
👓 من طلبه یکی از معروفترین موسسات فقهی قم بودم، اونجا هم اینطور بود که تعداد زیادی از طلاب اگه به فضل مناسبتری میرسیدند، از موسسه خارج میشدند، حالا:
- یا شروع میکردند به روزی چندین ساعت تدریس
- یا در مدارس و سایر موسسات فقهی جزء کادر میشدند
- و یا مشغولیت در پژوهشگاهها و موسسات قارچ گونهای که در حال رشدند رو میپذیرفتند!
❗️البته برخی هم به خاطر این بحث معاش کلا بر میگشتند شهرستان و تحصیل رو رها میکردند.
خلاصه اگر چشم بینایی باشد، همین الان هم طلبه فاضل زیادی در قم نمونده! ولی چه کنیم که چنین چشمی وجود نداره و برخی بزرگواران فقط به چند نفر دور و برشون که احتمالا با وجوهات ویژه، دوپینگ مالی میشن توجه دارند!
@HozeTwit
1_1172447631.pdf
672.2K
#تقریر
موضوع: #فقه
عنوان: فقه الضمان
#استاد_غلامی
سال 1400
جلسات 1 تا 3
╭┅────────────┅╮
🌐 eitaa.com/esra_rasane
╰┅─────────────┅
هدایت شده از کشکول یک طلبه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 آیا نظام ما قدسیست؟!
🔹 آقای #رئیسی عزیز فرمودند:
نظام ما قدسی است چون مبتنی بر دین، آموزه های دین، کتاب و سنت است.
❗️ببینید آقای رئیسی!
1⃣ درست است که ما بر اساس ادلهی ولایت فقیه، تبعیت از احکام حکومتی ایشان را وظیفه دینی و شرعی خود میدانیم ولی در آن ادله چیزی که برای حکومت دینی تقدس و آسمانیتی را ثابت کند متوجه نشدیم!
2⃣ ثانیا امیرالمونین(ع) در نامه 53 نهج البلاغه درباره حکمرانی به مالک اشتر میفرمایند:
"من از رسول الله (صلى الله عليه و آله) بارها شنيدم كه مى گفت: مقدس نيست امتى كه در آن، زيردست نتواند بدون لكنت زبان حق خود را از قوى دست بستاند....
⁉️ حال شما پاسخ دهید که آیا شرائط ارگانهای اداری و قضایی و شهرداریها به گونهای هست که در آن یک انسان ضعیف زیردست بدون لکنت زبان بتواندحقش را از اقویا بگیرد؟!
یا اصلا بگذارید اینطور بگویم: آن جامعه آرمانی را کنار بگذارید، آیا از نظر شاخصهای فساد اداری و اختلاس و بیعدالتی اجتماعی، نسبت به سایر کشورها وضعیت مطلوبی داریم؟!
3⃣ ثالثا! اصلا همهاش درست! چه کاریست؟! بگذارید این حرفها را وقتی بزنید که نرخ تورم و ضریب جینی و نرخ بیکاری و قدرت خرید مردم، لااقل به حدی رسیده باشد که بعد از شنیدن ادعای قدسیت حکومت دینی، نسبت به مقدسات بدبین نشوند!
✅ راه صحیح همین راه خدمتگزاری و تلاش برای بهبود معیشت است که بحمدالله در این مدت کوتاه، خیلی خوب و جهادی شروع کردید! بزرگترین دفاع از حکومت دینی در این برهه، همین مردمی بودن و کارآمدیست...
💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰
🆔 @KashkooleTalabeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚#دفاع_مقدس| گریهی خجالت
🎙روایتگری آیت الله جوادی آملی
🌀زمستان شد؛ آن کوههای بلند که روز با اسب به زحمت می روند، شب که دیگر کسی نمی رود! و هوا هم سرد شده بود و نشانه برف هم بود. این عزیزان بالای کوههای کردستان در سنگر ها، می توانستند پائین بیایند؛ (ماندند، ماندند، ماندند، ماندند)، یخ زدند و مُردند.
نعش شریف شان را به قم آوردند. در مسجد اعظم مجلس ترحیم گرفتند. ما معمولاً در مجلس ترحیم که می رویم، یک فاتحه می خوانیم، قرآن می خوانیم و بر می گردیم؛ تا آخر نمی نشینیم. (تا آخر یعنی تا آخر)، تا آخر نشستم و گریه کردم، نه برای ثواب، فقط گریه_خجالت !
اینها بودند که حفظ کردند!!
#شهادت
@almorsalaat
ماده 140 قانون مدنی
#نمودار
#حقوق
#فقه
اسباب تملک
╭┅────────────┅╮
🌐 eitaa.com/esra_rasane
╰┅─────────────┅
معانی واژه معامله
1. معامله به معنای بیع، که اخص از سایر معانی است؛
2. معامله به معنای عقدی که بین دو نفر واقع میشود؛
3. معامله به معنای عقود و ایقاعات؛
4. معامله به معنای هر آن چه که در آن قصد قربت معتبر نیست.
#فقه
#اصطلاحات
#تعریفات
#اصطلاح_شناسی
مکتب خانه
#علی_لندی
#قهرمان
#ایثار
در جامعه ای که هر روز از در و دیوار به خود محوری تشویق می شوی، در جامعه ای که آخوندهای آن هم استاد موفقیت شده اند، در جامعه ای که تنها امر ستودنی موفقیت در آینده است، در جامعه ای که ارزشهای مسلط علیه ایثار است، نوجوانی که برای همسایه جان می دهد، تنها از آن جامعه دفاع نکرده بلکه علیه آن جامعه انقلاب کرده...
امیر خراسانی
هدایت شده از رسانهی نخبگان
⚫️ مرام و منش پهلوانی در اوج نوجوانی
🙏 علی لندی دارای آخرین مرحله رشد اخلاقی بود
🖌 منصور کاووسی، روانشناس
در بین نظریه های فراگیر روانشناسی در یک قرن اخیر، نظریه رشد اخلاقی لورنس کلبرگ، از برجستگی و نمود خاصی برخوردار است.
در این نظریه، کلبرگ رشد اخلاقی را در سه سطح در طی شش مرحله با تحقیقات و پژوهش های گسترده از طریق آزمودنی های مختلف از سراسر جهان مطرح کرده است؛ چرا که آزمودنی های وی در طی تحقیقات افراد زیادی از شخصیت های نامدار و معروف تا مردم عادی کشور های مختلف بودند و در واقع نظریه وی قدرت تعمیم پذیری بالایی به خود گرفت.
کلبرگ از نظر اخلاقی انسانهای رشد یافته را کسانی میداند که وارد سطح سوم و ۲ مرحله ی آن شده باشند، افرادی با ویژگی های جهانشمول که وجدان، قدرت تصمیم گیری، اراده، انتخاب، اقدام و عمل، مهارت و نظایر آن از خصایص بارز این افراد است. افرادی که بدون نگرش های متزلزل، صرفاً بر مبنای اصول انسانی و معیارهای خیرخواهانه بدون توجه به منافع خویش با شناخت، آگاهی و بینش دست به اقدام و کمکرسانی میزنند.
کلبرگ اعتقاد دارد در بین ملیتها و افراد مختلف مورد پژوهش حقیقی، کمتر افرادی توانستهاند وارد سطح سوم و ۲ مرحله زیر مجموعهی آن (اصول جهانشمول) برسند و حتی برجسته ترین و شاخص ترین افراد نهایت تا زیر مجموعهی چهارم سطح دوم رشد اخلاقی پیش رفته اند، زیرا گذشتن از خود و منافع خویش به جهت تامین منافع دیگران کار هر کسی جز انسان های کمال یافته در رشد اخلاقی نبوده و نیست.
از نظر او رسیدن به سطح سوم رشد اخلاقی وابسته به عامل سن نبوده بلکه تابعی از بلوغ عقلی و شکل گیری فردیت انسان ها است و چه بسا افرادی هستند که رشد سنی داشته باشند اما در همان سطوح اولیه درجا بزنند. به اعتقاد این دانشمند نظریه پرداز، افراد محدودی که به این سطح از رشد اخلاقی دست می یابند بر مبنای گذشتن از پیمان اجتماعی، رعایت اخلاق در راستای رفاه همگانی، احترام به حرمت و فردیت افراد، پایبند به اصول اخلاقی، نهادینه و درونی کردن اخلاق، رشد وجدان اجتماعی فارغ از موقعیت خویش دست به اقدام آگاهانه و خردمندانه زده تا بعدها گرفتار عذاب وجدان نگردند. بر همین اساس همه می دانیم که برای انتخاب آگاهانه و خردمندانه نیاز به شجاعت و شهامت، اراده ی قوی، اخلاص، قدرت تصمیم گیری داریم که از ویژگی های بارز فرد عامل است.
«شادروان علی لندی »، هر چند نوجوان و کم سن بود، اما اقدام شجاعانهی وی و تصمیم گیری خردمندانهاش نشان از بلوغ فکری و نهادینه کردن رشد اخلاقی در سایهی تربیت شایسته دارد.
اگر بخواهیم گذرا تحلیلی بر اقدام و عمل جاوید نام « علی لندی» بیندازیم و با معروف ترین نظریه جهانی در حوزه ی روان شناسی از منظر برجسته ترین نظریه پرداز دنیا، تطبیق دهیم، باید به صراحت معترف شویم که این نوجوان شیردل، مصداق بارز سطح سوم و آخرین مرحله رشد اخلاقی است، چرا که با از خودگذشتگی و اولویت بخشی به کمک کردن و حیات دوباره دادن به ۲ فرد نیازمند امداد و گرفتار در آتش، از خویش گذشت.
در اقدامی که وی انجام داد (به دل آتش زدن برای کمک به دیگران) هیچ اجباری به کمک خواهی نبود جز ندای وجدان درون و نوع تربیت، بر همین اساس باید گفت؛ هر چند« شادروان علی لندی» نوجوان بود اما مرام و منش پهلوانی بجای آورد و بار دیگر « جوانمردی» را با عشق و ایثار هجی کرد تا «عیار مردانگی» از رونق نیفتد.
قطعا این اقدام شجاعانهی « علی لندی» با نوجوانان و جوانان از خود گذشته ای که بی هیچ ادعایی صادقانه در هشت سال جنگ از خاک ایران دفاع کردند، هم ردیف بوده و بیانگر این است که ایرانیان ققنوسوار به وقت مقتضی سر از خاک برخواهند داشت.
#علی_لندی
#قهرمان #پهلوان #اخلاق
#رسانهی_نخبگان
🔈@najmnews
انگلیسیها ضرب المثلی دارند با این مضمون:کسی که فقط لندن را دیده باشد؛ لندن را هم نمیشناسد
منظورشان این است که شما باید رم و پاریس و برلین را هم ببینی تا بتوانی بگویی لندن شهر خوبی هست یا نه.
«تک منبعی بودن» انسان رامتعصب وخشک بار میآورد و عمق فهم او را به طرز عجیبی کاهش میدهد
*T00fan*