eitaa logo
مکتب خانه
316 دنبال‌کننده
775 عکس
322 ویدیو
261 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
از منبر حسین برای توجیه رفاه ظلم آلودتان خرج نکنید ✍️سیده فاطمه حبیبی 🔹آنقدر در این سخنان مغلطه بود که باور کنید خود شیخ هم خنده اش میگیرد اما... 🔸مبنای تعریف عدالت هنوز برای شیخ گنگ است. عدالت برابری وسایل و امکانات نیست، برابری امکان ها و فرصت هاست. 🔹عدالت توزیع یکسان نیست توزیع منصفانه است. عدالت یعنی برای همه فرصت دستیابی برابر وجود اشته باشد و اگر کسی دست نیافت مقصر خود اوست. 🔸عدالت یعنی هرکس زحمت میکشد به اندازه «زحمت» نتیجه بگیرد، نه به اندازه امکانات و پشتیبانی ها 🔹مدارس خصوصی به این عدالت که آموزش را به کالا آن هم دو نوع بنجل و مرغوب تبدیل کرده اند، مردودند! به این دلیل که راه تحرک اجتماعی را مسدود کرده و فقر از خانواده به فرزندان ارث میرسد مردود و ظالمانه است. 🔸آموزش خدمتی عمومی است بر عهده حاکمیت و همه باید یکسان از آن بهره مند شوند. آموزش کالا نیست که از تقسیم آن حرف میزنید، آموزش فرصت است و فرصت باید برابر باشد. 🔹آموزش یک ظرف یا خودروی لوکس نیست که فقرا در دست ثروتمندان ببینند و به دلیل بی پولی محکوم به محرومیت از آن باشند. آموزش فرصت دسترسی به امکان خرید آن خودرو است و اگر فرصتش را داشت اما نخرید، حق اعتراض و حسرت ندارد! 🔸مشکل این است که شیخ آقازاده، از ابتدا آموزش برایش به مثابه یک کالا تعریف شده. 🔻جناب میرلوحی که همین منبر را هم از آقا آزادگیتان دارید يكبار برايتان نوشتم باز هم ميگويم: 🔹 مرد باشيد و بگوييد آموزش خصوصى خوب است چون من وقتى بدنيا آمدم پدرم مدرسه داشت و پدربزرگم دانشگاه؛ از همان بدو تولد آينده ام معلوم بود، در مدرسه پدرم درس خواندم از دانشگاه پدربزرگم فارغ التحصيل شدم و بعد شدم مدير همان مدرسه خب معلوم است آموزش خصوصى خوب است! 🔸اگر کسى بعد از آن به شما نقدى كرد؟! تازه ميگوييم خيلى هم جوانمرد و صادقيد! 🔹ولى شرم كنيد و ازعدالت كه هيچ، از منبر حسين و قيام حق طلبانه اش، براى توجيه رفاه ظلم آلودتان خرج نكنيد...
هدایت شده از احمد فربهی
استغنای دین در هدایت مرحوم آقای حکیمی –به‌حق- معتقد بود، اسلام در هدایت و تفهیم پیام خود، وابسته‌ به هیچ مکتب بشری نیست یعنی کامل‌‌ترین مفاهیم هدایت‌گر و بهترین شیوه‌های تبیین و استدلال را در خود دارد، از رو می‌تواند؛ بدون این‌که به ضمیمه‌کردن معارف بشرساخته، نیازی داشته باشد، انسان را از «عقلانیت فطری» به «عقلانیت دینی» تعالی بخشیده و حتی «عقلانیت بشری» را نیز نقد کند. ایشان از این نظریه دو نتیجه گرفتند؛ (1) انسان‌ها برای فهم هیچ‌کدام از لایه‌های دین، نیازی به معارف تخصصیِ بشری؛ فلسفی و غیرفلسفی ندارند.(استغنای بالذات دین) (2) برای فهم دین، هیچ‌یک از معارف بشرساخته را نباید به کار گرفت تا خلوص معارف دینی از بین نرود، گر‌چه دانستن آن‌ها لازم است.(تفکیک معارف بشری از معارف وحیانی) این نظریه‌ی مرحوم آقای حکیمی بود و نتایجی که از آن گرفت. اصل جامعیتِ مفهومی، روشی و ساختاریِ دین، گرچه سخنی به‌غایت صحیح و متعالی است اما نتایج گرفته شده، محل تأمل است. مرحوم علامه‌ی طباطبائی در این زمینه می‌گوید: «این معارف، طریق به فهم دین هستند و طریق غیر از تکمیل است» (بررسی‌های اسلامی ج2 ص85) پس گرچه دین در هدایت، کامل، مستغنی و مکتفی بالذات است اما هم‌چنان‌که مفاهیم عرفی، طریقی به سوی فهم لایه‌‌ی عرفی دین‌اند، مفاهیم تخصصی نیز طریقی به سوی فهم لایه‌ی متعالی دین‌اند، و هم‌چنان‌که مفاهیم عرفی، محتاج به وضع لغات خاصی‌اند(عرف‌عام)، مفاهیم تخصصی نیز محتاج به وضع لغات خاصی‌اند(عرف‌خاص) و هم‌چنان‌که لغات عرف عام، زبان تفاهم عرفی‌اند، لغات عرف خاص نیز زبان تفاهم علمی‌اند و بشر برای فهم دین محتاج به این مبادی است. معارف بشری، طریق فهم دین‌اند، نه ضمیمه‌هایی که دین را تکمیل کنند. خدا ایشان را با اولیاء الهی محشور فرماید. https://eitaa.com/farbehi
مکتب خانه
سوال این است که این آقایان همین کمترین کار هم انجام داده اند؟ جنبش تولید علم و نهضت نرم افزاری رو دقیقا به کجا رسوندن؟؟ هر کسی قراره گوشه ای از کار رو بگیره وآقای حکیمی نیز به سهم خود مباحث نظری رو پیگیری کردن اما آیا بقیه آقایان هم سهم خود را به سرانجام رساندن؟؟ هم از باب نظری و تئوریک و هم از جهت عملی پاسخ منفی است.
✅ استاد : علم اصول روش را ارائه نمی‌دهد 🔹برخی ساده انگارانه و به غلط می گویند «علم اصول روش استنباط را ارائه می‌کند» که مشخص است هم اصول و هم روش را نشناخته‌اند! 🔹اصول فقه اولا مفردات را ارائه می‌دهد، ثانیا نه همه را، بلکه بخشی از مفردات به نام قواعد اصولی (مفردات دیگر: رجالی، درایه‌ای، ادبی و ...). 🔹 این توهم نشان دهنده آن است که بحث مطالعات روش‌شناختی در حوزه ضعیف است. 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
🔅 تربیت عقلانی انسان در بیان 🔅 1. غربال کردن، سبک و سنگین کردن و تمییز راست از دروغ 2. تجزیه سخن و جداکردن اجزای راست و دروغ آن (نقد سخن) 3. آینده نگری: توجه به آینده، عواقب، لوازم و نتایج امور 4. لزوم معیت عقل و علم: علم تحصیل مواد خام و عقل، تفکر، تجزیه و تحلیل و استنتاج است. 5. رها کردن عقل از حکومت تلقینات محیط، عرف، عادات و سنت ها 6. عدم تاثیر پذیری از عقیده اکثریت جامعه 7. عدم تأثیر پذیری از قضاوت دیگران 8. تاکید بر روحیه علمی یعنی روحیه حقیقت جویی، بی غرضی و بی تعصبی منبع: تعلیم و تربیت در اسلام، ص 29 تا 42 ╭┅────────────┅╮ 🌐 eitaa.com/esra_rasane ╰┅─────────────┅
۲۰۲۱-۰۹-۰۶ ۰۹.۲۶.۰۲ کفایه ۱ جلسه‌ی اول .ogg
13.8M
کفایه ۱ ج۱ دوشنبه ۱۵ شهریور۱۴۰۰ شناخت اجمالی علم اصول
هدایت شده از کشکول یک طلبه
🔺 البته من از برکناری تعجب نکردم! آن روزی که صحبت‌های پیش از خطبه آقای رحیم‌پور ازغدی را در نمازجمعه تهران تحمل نکردند قابل پیش‌بینی بود که مبارزه یک امام جمعه با فساد را هم تحمل نکنند! 👈 یعنی حتی برای حفظ ظاهر هم که شده یک نفر را نمی‌گذارند بماند! 🔹 بگذارید گند بزنند به کورسوی امیدی که هنوز در دل‌های جوانان آزاده وجود دارد! بگذارید ائمه جمعه تقویم مناسبت‌های هفتگی را در خطبه‌ها قرائت کنند و آقایان هم در پست‌هایشان بدون دردسر ابقاء شوند! 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
📌جناب استاد قوامی، ما تحول‌خواهی را از شما آموخته‌ایم! در حاشیهٔ بیانات استاد قوامی، همزمان با شروع سال تحصیلی جدید حوزه 👈🏻من از شاگردان قدیمی استاد قوامی هستم که در مدرسه معصومیه با ایشان آشنا شدم. در آن روزها، ایشان را انسانی خوش‌فکر، نواندیش و معترض به وضع موجود حوزه یافتم. به همین دلیل است که فکر می‌کنم خیلی از شاگردان قدیمی استاد که صحبت‌های چند روز پیش ایشان را در کانالشان دیدند متعجب شدند. ❗️حقیقتا عجیب بود که ایشان حوزه‌ای که تقریبا از همهٔ معادلات امروز جامعه منزوی شده است، مقتدر می‌دانند! شورای عالی که با استانداردهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری فرسنگ‌ها فاصله دارند را فوق شایسته می‌دانند! 🔹یادم است وقتی آقای مقتدایی به مدیریت حوزه انتخاب شدند، ایشان در جلسهٔ معارفهٔ آقای مقتدایی گفته بودند: «با این انتخاب مدیری که از شورای عالی رقم خورد، باب تحول حوزه بسته شد» حال چطور ممکن است همان شورای عالی که امثال همین آقا در آن حضور دارند به یک باره «فوق شایسته» شود؟!! نمی‌دانم حوزه‌ای که هنوز کتاب‌های آموزشی چند صد سال پیش خودش را هم نتوانسته عوض کند، چطور می‌توان آن را «مجموعه علمی کم‌نظیر» خطاب کرد!؟ 🔹حوزه کجا توانسته نظام انقلابی را به صورت روزافزون توانمند کند که ما بی‌خبریم؟! نمی‌دانم چطور می‌شود در چشم طلبه‌هایی که عمرشان را در ارتجاع حوزه باخته‌اند و می‌بینند که حوزهٔ امروز به مراتب تأثیرات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کمتری نسبت به دهه‌های گذشته انقلاب دارد، نگاه کرد و گفت «حوزه هرگز ارتجاع نداشته و محکوم به ترقی و جهان‌شمولی و انقلابی‌گری است»!! الله اکبر! ⬅️ جناب آقای قوامی، بنده هم مؤافق هستم که حوزه در برخی عرصه‌ها پیشرفت‌هایی داشته؛ اما همه می‌دانیم در مجموع اصلا عملکرد رضایت‌بخشی نداشته است که البته بارها از خود شما همین مطلب را شنیده‌ایم. پس چرا به گونه‌ای با ادبیات متملقانه، حوزه را بری از ضعف و خطا و تحجر معرفی می‌کنید و توفیقاتی که حوزه در خواب هم نمی‌بیند به او نسبت می‌دهید؟ ▫️جناب استاد قوامی؛ ما تحول‌خواهی و اعتراض به وضع موجود را از شما آموخته‌ایم. گلایه‌مان از شما این است که چرا در خفا صحبت‌های دیگری دارید و در علن مجیزگوی حوزه می‌شوید. ما شجاعت و صراحت در کلام را از شما آموخته‌ایم. جذابیت شما همیشه این بوده که بر خلاف خیلی دیگر از اساتید، بنای بر تعریف و تمجیدهای توخالی نداشتید و صمیمانه حقائق را بیان می‌کردید. 🔸از خداوند متعال برای همه اساتید تحول خواه حوزه، سلامت و طول عمر مسألت دارم. 🖋 یکی از شاگردان استاد قوامی 🆔@tahavol_howze
مکتب خانه
#یادداشت_وارده 📌جناب استاد قوامی، ما تحول‌خواهی را از شما آموخته‌ایم! در حاشیهٔ بیانات استاد قوامی
بنده درک نمی کنم کجای این حوزه تاریک و عقب مانده، جای دفاع دارد؟! سر تا پا عیب است و نقص و اندک مزایا!
مکتب خانه
بنده درک نمی کنم کجای این حوزه تاریک و عقب مانده، جای دفاع دارد؟! سر تا پا عیب است و نقص و اندک مزای
👓 من طلبه یکی از معروف‌ترین موسسات فقهی قم بودم، اونجا هم اینطور بود که تعداد زیادی از طلاب اگه به فضل مناسب‌تری می‌رسیدند، از موسسه خارج می‌شدند، حالا: - یا شروع می‌کردند به روزی چندین ساعت تدریس - یا در مدارس و سایر موسسات فقهی جزء کادر می‌شدند - و یا مشغولیت در پژوهشگاه‌ها و موسسات قارچ‌ گونه‌ای که در حال رشدند رو می‌پذیرفتند! ❗️البته برخی هم به خاطر این بحث معاش کلا بر می‌گشتند شهرستان و تحصیل رو رها می‌کردند. خلاصه اگر چشم بینایی باشد، همین الان هم طلبه فاضل زیادی در قم نمونده! ولی چه کنیم که چنین چشمی وجود نداره و برخی بزرگواران فقط به چند نفر دور و برشون که احتمالا با وجوهات ویژه، دوپینگ مالی میشن توجه دارند! @HozeTwit
1_1172447631.pdf
672.2K
موضوع: عنوان: فقه الضمان سال 1400 جلسات 1 تا 3 ╭┅────────────┅╮ 🌐 eitaa.com/esra_rasane ╰┅─────────────┅
هدایت شده از کشکول یک طلبه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 آیا نظام ما قدسی‌ست؟! 🔹 آقای عزیز فرمودند: نظام ما قدسی است چون مبتنی بر دین، آموزه های دین، کتاب و سنت است. ❗️ببینید آقای رئیسی! 1⃣ درست است که ما بر اساس ادله‌ی ولایت فقیه، تبعیت از احکام حکومتی ایشان را وظیفه دینی و شرعی خود می‌دانیم ولی در آن ادله چیزی که برای حکومت دینی تقدس و آسمانیتی را ثابت کند متوجه نشدیم! 2⃣ ثانیا امیرالمونین(ع) در نامه 53 نهج البلاغه درباره حکمرانی به مالک اشتر  می‌فرمایند: "من از رسول الله (صلى الله عليه و آله) بارها شنيدم كه مى گفت:  مقدس نيست امتى كه در آن، زيردست نتواند بدون لكنت زبان حق خود را از قوى دست بستاند.... ⁉️ حال شما پاسخ دهید که آیا شرائط ارگان‌های اداری و قضایی و شهرداری‌ها به گونه‌ای هست که در آن یک انسان ضعیف زیردست بدون لکنت زبان بتواندحقش را از اقویا بگیرد؟! یا اصلا بگذارید این‌طور بگویم: آن جامعه آرمانی را کنار بگذارید، آیا از نظر شاخص‌های فساد اداری و اختلاس و بی‌عدالتی اجتماعی، نسبت به سایر کشورها وضعیت مطلوبی داریم؟! 3⃣ ثالثا! اصلا همه‌اش درست! چه کاریست؟! بگذارید این حرف‌ها را وقتی بزنید که نرخ تورم و ضریب جینی و نرخ بیکاری و قدرت خرید مردم، لااقل به حدی رسیده باشد که بعد از شنیدن ادعای قدسیت حکومت دینی، نسبت به مقدسات بدبین نشوند! ✅ راه صحیح همین راه خدمتگزاری و تلاش برای بهبود معیشت است که بحمدالله در این مدت کوتاه، خیلی خوب و جهادی شروع کردید! بزرگ‌ترین دفاع از حکومت دینی در این برهه، همین مردمی بودن و کارآمدیست... 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚| گریه‌ی خجالت 🎙روایتگری آیت الله جوادی آملی 🌀زمستان شد؛ آن کوههای بلند که روز با اسب به زحمت می روند، شب که دیگر کسی نمی رود! و هوا هم سرد شده بود و نشانه برف هم بود. این عزیزان بالای کوههای کردستان در سنگر ها، می توانستند پائین بیایند؛ (ماندند، ماندند، ماندند، ماندند)، یخ زدند و مُردند. نعش شریف شان را به قم آوردند‌. در مسجد اعظم مجلس ترحیم گرفتند. ما معمولاً در مجلس ترحیم که می رویم، یک فاتحه می خوانیم، قرآن می خوانیم و بر می گردیم؛ تا آخر نمی نشینیم. (تا آخر یعنی تا آخر)، تا آخر نشستم و گریه کردم، نه برای ثواب، فقط گریه_خجالت ! اینها بودند که حفظ کردند!! @almorsalaat
ماده 140 قانون مدنی اسباب تملک ╭┅────────────┅╮ 🌐 eitaa.com/esra_rasane ╰┅─────────────┅
معانی واژه معامله 1. معامله به معنای بیع، که اخص از سایر معانی است؛ 2. معامله به معنای عقدی که بین دو نفر واقع می‌شود؛ 3. معامله به معنای عقود و ایقاعات؛ 4. معامله به معنای هر آن چه که در آن قصد قربت معتبر نیست.
مکتب خانه
در جامعه ای که هر روز از در و دیوار به خود محوری تشویق می شوی، در جامعه ای که آخوندهای آن هم استاد موفقیت شده اند، در جامعه ای که تنها امر ستودنی موفقیت در آینده است، در جامعه ای که ارزش‌های مسلط علیه ایثار است، نوجوانی که برای همسایه جان می دهد، تنها از آن جامعه دفاع نکرده بلکه علیه آن جامعه انقلاب کرده... امیر خراسانی
هدایت شده از رسانه‌ی نخبگان
⚫️ مرام و منش پهلوانی در اوج نوجوانی 🙏 علی لندی دارای آخرین مرحله رشد اخلاقی بود 🖌 منصور کاووسی، روانشناس در بین نظریه های فراگیر روانشناسی در یک قرن اخیر، نظریه رشد اخلاقی لورنس کلبرگ، از برجستگی و نمود خاصی برخوردار است. در این نظریه، کلبرگ رشد اخلاقی را در سه سطح در طی شش مرحله با تحقیقات و پژوهش های گسترده از طریق آزمودنی های مختلف از سراسر جهان مطرح کرده است؛ چرا که آزمودنی های وی در طی تحقیقات افراد زیادی از شخصیت های نامدار و معروف تا مردم عادی کشور های مختلف بودند و در واقع نظریه وی قدرت تعمیم پذیری بالایی به خود گرفت. کلبرگ از نظر اخلاقی انسان‌های رشد یافته را کسانی می‌داند که وارد سطح سوم و ۲ مرحله ی آن شده باشند، افرادی با ویژگی های جهان‌شمول که وجدان، قدرت تصمیم گیری، اراده، انتخاب، اقدام و عمل، مهارت و نظایر آن از خصایص بارز این افراد است. افرادی که بدون نگرش های متزلزل، صرفاً بر مبنای اصول انسانی و معیارهای خیرخواهانه بدون توجه به منافع خویش با شناخت، آگاهی و بینش دست به اقدام و کمک‌رسانی میزنند. کلبرگ اعتقاد دارد در بین ملیت‌ها و افراد مختلف مورد پژوهش حقیقی، کمتر افرادی توانسته‌اند وارد سطح سوم و ۲ مرحله زیر مجموعه‌ی آن (اصول جهان‌شمول) برسند و حتی برجسته ترین و شاخص ترین افراد نهایت تا زیر مجموعه‌ی چهارم سطح دوم رشد اخلاقی پیش رفته اند، زیرا گذشتن از خود و منافع خویش به جهت تامین منافع دیگران کار هر کسی جز انسان های کمال یافته در رشد اخلاقی نبوده و نیست. از نظر او رسیدن به سطح سوم رشد اخلاقی وابسته به عامل سن نبوده بلکه تابعی از بلوغ عقلی و شکل گیری فردیت انسان ها است و چه بسا افرادی هستند که رشد سنی داشته باشند اما در همان سطوح اولیه درجا بزنند. به اعتقاد این دانشمند نظریه پرداز، افراد محدودی که به این سطح از رشد اخلاقی دست می یابند بر مبنای گذشتن از پیمان اجتماعی، رعایت اخلاق در راستای رفاه همگانی، احترام به حرمت و فردیت افراد، پایبند به اصول اخلاقی، نهادینه و درونی کردن اخلاق، رشد وجدان اجتماعی فارغ از موقعیت خویش دست به اقدام آگاهانه و خردمندانه زده تا بعدها گرفتار عذاب وجدان نگردند. بر همین اساس همه می دانیم که برای انتخاب آگاهانه و خردمندانه نیاز به شجاعت و شهامت، اراده ی قوی، اخلاص، قدرت تصمیم گیری داریم که از ویژگی های بارز فرد عامل است. «شادروان علی لندی »، هر چند نوجوان و کم سن بود، اما اقدام شجاعانه‌ی وی و تصمیم گیری خردمندانه‌اش نشان از بلوغ فکری و نهادینه کردن رشد اخلاقی در سایه‌ی تربیت شایسته دارد. اگر بخواهیم گذرا تحلیلی بر اقدام و عمل جاوید نام « علی لندی» بیندازیم و با معروف ترین نظریه جهانی در حوزه ی روان شناسی از منظر برجسته ترین نظریه پرداز دنیا، تطبیق دهیم، باید به صراحت معترف شویم که این نوجوان شیردل، مصداق بارز سطح سوم و آخرین مرحله رشد اخلاقی است، چرا که با از خودگذشتگی و اولویت بخشی به کمک کردن و حیات دوباره دادن به ۲ فرد نیازمند امداد و گرفتار در آتش، از خویش گذشت. در اقدامی که وی انجام داد (به دل آتش زدن برای کمک به دیگران) هیچ اجباری به کمک خواهی نبود جز ندای وجدان درون و نوع تربیت، بر همین اساس باید گفت؛ هر چند« شادروان علی لندی» نوجوان بود اما مرام و منش پهلوانی بجای آورد و بار دیگر « جوانمردی» را با عشق و ایثار هجی کرد تا «عیار مردانگی» از رونق نیفتد. قطعا این اقدام شجاعانه‌ی « علی لندی» با نوجوانان و جوانان از خود گذشته ای که بی هیچ ادعایی صادقانه در هشت سال جنگ از خاک ایران دفاع کردند، هم ردیف بوده و بیانگر این است که ایرانیان ققنوس‌وار به وقت مقتضی سر از خاک برخواهند داشت. 🔈@najmnews
👓 فداکار فقط انگشتش بی حس شد 🔺 فقط پیرهنش سوخت و هرکدوم به فداکاری تبدیل شدن 🔴 ولی هم کل بدنش بی حس شد و هم کل بدنش سوخت 📎 داستان شهید علی لندی باید سالیان سال به عنوان اسطوره فداکاری به نسل های فعلی و بعدی معرفی بشه 💬 فامیل دور @HozeTwit
‏انگلیسی‌ها ضرب المثلی دارند با این مضمون:کسی که فقط لندن را دیده باشد؛ لندن را هم‌ نمیشناسد منظورشان این است که شما باید رم و پاریس و برلین را هم ببینی تا بتوانی بگویی لندن شهر خوبی هست یا نه. «تک منبعی بودن» انسان رامتعصب وخشک بار می‌آورد و عمق فهم او را به طرز عجیبی کاهش میدهد *T00fan*
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ إنّا للّه و إنّا إلیه راجعون رو ح بلند و ملکوتی عارف کامل مکمل، فیلسوف متأله، فقیه صمدانی، آیت الله العظمی علامه حسن‌زاده آملی به ملکوت أعلی پیوست. این مصیبت را به محضر حضرت بقیة الله، مقام معظم رهبری، عالمان ربانی، مراجع تقلید، حوزه‌های علمیه و شاگردان و ارادتمندان ایشان، تسلیت می‌گوییم. @nasimehekmat
. ✍ فرازهایی از الهی‌نامه علامه حسن‌زاده رحمت الله علیه 🍃 به سوی تو آمده‌ام؛ به حقّ خودت مرا به من برمگردان الهی! 🍃 الهی! پیشانی بر خاک نهادن آسان است، دل از خاک برداشتن دشوار. 🍃 الهی! تو پاک آفریده ای، ما آلوده کرده‌ایم. 🍃 الهی! گرگ و پلنگ را رام توان کرد، با نفس سرکش چه باید کرد؟ 🍃 الهی! انگشتری سلیمانی‌ام دادی، انگشت سلیمانی ام ده. 🍃 الهی! اگر ستّارالعیوب نبودی، ما از رسوایی چه می‌کردیم؟ @HOWZAVIAN
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
4_5943062452110363628.mp3
864.4K
💠 مسافرت برای رشد در آن سو 🎙 علامه حسن زاده آملی (ره) 🔻 آقایان داریم خداحافظی می کنیم ، ای بسا که خبر به شما رسیده : حسن زاده مسافرت کرد. آه و ناله ای ندارد که... هست... نظام عالم است و ما هم از پس پرده خبر نداریم... خدا نکند ندارد که... چرا نکند؟ اینجا باشیم برای چه؟ دار خلود نیست. دار حرکت است. •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
🔺 ما که به واکسن هندی هم راضی هستیم گور پدر فایزر! مسئله اینه که شرائط حکمرانی و دولتداری در کشور ما به چه ترتیبی هست که وزیری که گفته 10میلیون فایزر در راهه وقتی فرداش میخواد خبر بده که فایزر وارد نمی‌کنیم، هیچ نیازی نمی‌بینه که به مردم توضیحی بده! خیلی راحت: فایزر که قرار بود وارد کنیم دیگه وارد نمی‌کنیم! چرا خب؟! چی شد تصمیمتون عوض شد؟ کی نذاشت؟ تحریم‌ها یا خودمون؟ اگه خودمون، کدام مجموعه؟ کدام کارشناس؟ به چه دلیل؟! 🔹 امیدواریم دولت آقای که قراره دولت شفافیت باشه، هر چه سریع‌تر در این زمینه روشنگری کنه و مردم رو محرم بدونه! مثلا ما هنوز نمی‌دونیم در دولت قبل چرا در اوج واکسیناسیون جهانی، واکسیناسیون ما متوقف شد و ده‌ها هزار نفر تلفات ما اضافه شد؟! حالا واکسن‌های از مبدأ آمریکا و انگلیس رو ممکنه بگید به خاطر منع رهبری وارد نشد، ولی بقیه واکسن‌ها چی؟! اون 20میلیونی که ظریف میگه از مبدأ اروپا آماده حرکت بود چی؟ واکسن‌های چینی چی؟! کی مقصره؟! کی کوتاهی کرده؟! ⁉️ مقصر در قضیه بورس چه کسی بود؟! مردم رو دعوت کردید که اموالشون رو در بورس بگذارند و الان بعضا 80درصد اموالشان آب شده و کسری بودجه دولت تا حدودی جبران شده! مقصر چه کسی بود؟! چرا پیگیری نمی‌شود؟! چرا کسی محاکمه نمی‌شود؟! ✅ از لحاظ شفافیت در بحران‌ها و فجایع مهم کشوری به طرز شگفت آوری بسته و امنیتی رفتار می‌کنیم! امیدواریم این دولت تازه نفس قدری مردم را محرم بداند! طلیعه‌ی خوبی که نبود! 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
هدایت شده از احمد فربهی
حسن شهرت کارگزاران یک نظام سیاسی باعث اقتدار مردمیِ آن نظام می‌شود: امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمودند: «حُسنُ الشُّهرةِ حِصنُ القدرة» از این روایتِ کوتاه، می‌توان نکاتی درباره‌ی مسائل سیاسی و اجتماعی به دست آورد؛ 1- اگر کارگزاران یک نظام، در بین مردم به حسن عملکرد مشهور شوند، اقتدار مردمی آن نظام بالا می‌رود، زیرا حسن شهرت، حصن قدرت است. 2- عملکرد سوء‌ کارگزاران یک نظام سیاسی، وقتی به اطلاع مردم برسد، حسن شهرتِ آن‌ نظام سیاسی را از بین برده، و موجب از بین رفتن اقتدار مردمیِ آن می‌شود. 3- برای براندازی یک حاکمیت، لازم نیست حاکم و یا کارگزاران آن، ظالم باشد، همین‌‌که مردم، آن حاکم را ظالم تلقی کنند، اقتداری که نتیجه‌ی حسن‌شهرت است نیز از بین می‌رود. 4- فقر، دیکتاتوری و بی‌عدالتی، عامل فروپاشی یک حاکمیت نیست، آن‌چه می‌تواند عامل فرپاشی یک نظام سیاسی شود، احساس این امور در بین مردم است، چون اگر این امور همراه با حسن شهرتِ کارگزاران باشد، اقتدار مردمی، باقی می‌ماند، ولو کارگزارانِ آن‌نظام، ناکارآمدترین باشند. از سوی دیگر، اگر احساس فقر، گرسنگی، فساد، ظلم و دیکتاتوری، به مردم تزریق شود، و یا درصد آن‌ها در باور مردم چند برابر شود، اقتدار حاصل از حسن شهرت نیز شکسته می‌شود، ولو کارگزاران آن‌نظام، عادل‌ترین کارآمدترین افراد باشند. 5- برای براندازی یک نظام سیاسی، باید احساس فقر، گرسنگی، فساد، و ظلم و دیکتاتوری را به روح و جان مردم رساند، چه این امور در آن نظام باشد یا نباشد و چه به آن‌ اندازه که در باور مردم نشسته، واقعیت هم داشته باشد و چه به آن اندازه نباشد. احساس ظلم، مبدء رفتارهای سیاسی‌اجتماعیِ مردم، متناسب با آن‌احساس است، چه آن احساس واقعی باشد یا نباشد. 6- اگر عده‌ای، حاکمیت دینی را ذیل «حکومت‌های دیکتاتوری»بگنجانند، و یا برچسب «حکومت‌ ایدئولوژیک» را برای دیکتاتور نشان دادن حکومت‌ دینی استفاده کنند، حسن شهرت حاکمیت دینی از بین می‌رود اما اگر ذیل «حکومت قوانین الهی» گنجانده‌شود، می‌تواند حسن شهرتش حفظ و به تبع آن اقتدار مردمی آن‌ نیز باقی بماند. 7- اگر کارگزاران نظام اسلامی، عملکرد سوء‌ خود را به اسلام نسبت دهند، به‌طور طبیعی حسن شهرت اسلام سیاسی، شکسته شده و اقتدار مردمی آن نیز از بین می‌رود. 8- اگر عالمان و متولیان دینی، با سکوتشان، عملکردِ سوء کارگزاران را تأیید کنند، اصل حاکمیت دینی گرفتار سوء‌ شهرت می‌شود. زیرا در ذهنیتِ مردم، بی‌عدالتی‌ها به دین نسبت داده می‌شوند. 9- کسانی که به دنبال براندازی اصل حاکمیت دینی، و روی کار آوردن یک حکومت سکولارند، تلاش می‌کنند تا «سوء‌ عملکرد کارگزاران را به مکتب اسلام منتهی کنند» تا حسن شهرت اسلامِ سیاسی، و حاکمیت دینی شکسته شده، و اقتدار مردمیِ آن از بین برود، در این‌صورت می‌توانند حاکمیتی سکولار روی کار آورند. 10- رسانه، یکی از مهم‌ترین ابزار برای رساندن یک حاکمیت به مرز سقوط یا اقتدار سیاسی است، گاه رسانه، چنان قدرتی می‌یابد که می‌توان گفت: «المُلک لِمَن غَلَب بالرسانة»، از این‌رو رسانه، یکی از مهم‌ترین ارکان یک حاکمیت مردمی است. 11- آن‌چه رسانه‌‌های دشمن علیه کارگزاران نظام می‌گویند لازم نیست راست باشد مهم آن است که قدرت تخریبش مناسبِ براندازی باشد، تا حسن شهرت را از بین ببرد. 12- علوی‌بودن حکومت، شرط کافی برای ماندگاری نیست، رسانه‌ی مقتدر نیز لازم است تا محاسن کارگزاران علوی را نشان دهد. 13- در انتها ذکر این نکته بجاست که، رسانه‌ی ملیِ جمهوری اسلامی، رسانه‌ای در تراز حفظ اقتدار نظام اسلامی نیست زیرا نه تخریب‌ رسانه‌ها‌ی سران کفر را به‌خوبی دفع می‌کند و نه فریاد‌ متولیان دینی را به‌خوبی نشان می‌دهد، اگر همین روند ادامه یابد، حسن شهرت نظام اسلامی از بین خواهد رفت. مطالب مذکور، به دلیل «ظهور تصوری حاصل از معنای وضعی الفاظ»، «اطلاق»، «مناسبت حکم و موضوع»، «دلالت‌ سیاقیه» و «تطبیق قاعده بر مصادیق» به دست آمده‌اند. بدون شک این روایت، اگر در دست یک فقیه جامعه‌شناس می‌بود، ده‌ها و بلکه صدها مطلب دیگر هم می‌توانست از آن استظهار کند، استظهاری روش‌مند و حجیت‌دار. https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
⬅️ یکسال پیش روی تخت بیمارستان بودم و مبتلا به بیماری سرطان خون، دقیقا اوایلی که با حاج آقای اکبرنژاد آشنا شدم، طلبگی و درس ها را رها کردم و روح مبارزه با بیماری رو نداشتم، اما تماس های من با حاج آقا در پنجشنبه ها شروع شد. 📌 در بیمارستان و در ایام شیمی درمانی، از بیمارستان بهشون زنگ میزدم، با چه گرمایی با من حرف میزدند. آرام آرام با کتاب های بسته جامع اجتهادی دوباره به فکر افتادم تا در کنار درمان، کتاب های مؤسسه رو بخوانم و با عشق به روش جدید مطالعه فقهی بپردازم. 🔰 جشن تولد ۲۲ سالگی ام، اعضای خانواده برام کتاب های استاد رو هدیه دادند. استاد اکبرنژاد، مردی است که با وقت و مشاوره و دلسوزی که گذاشتند، یک طلبه ای که به سخت ترین بیماری(سرطان) مبتلا بود را به زندگی بازگرداند. ایشان کسی بودند که در افسردگی های علمی و روحی، شیرینی مطالعه مبانی دین رو در روح من زنده کردند تا من هم در کنار هزاران طلبه دیگر بفهمم که آنچه ما را به افسردگی های علمی رسانده، دین و مطالعه فقه نیست، بلکه دروس پژوهشی در قالب آموزش است. 💬سید. ص. ع، طلبه حوزه علمیه تهران 🆔 @tahavol_howze
🔴واکنش یک اقتصاددان به ورود حوزه علیمه به موضوع رمزارزها 🗣استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران در واکنش به ورود حوزه علمیه به ارز دیجیتال، اظهار کرد: 🔸اقتصاد اسلامی اصلاً علم نیست. 🔸حوزه علمیه اصلاً در این خصوص چیزی بلد نیست. حوزه علمیه بتواند خودش را اداره کند و ارزش‌های زیبای اسلامی را پاس بدارد، کافی است. 🔸من کاملا مخالف ورود حوزه علمیه به بحث ارز دیجیتال هستم. 🔸حوزه علمیه خیلی خودش را کاربلد می‌داند یک کتاب درباره اقتصاد اسلامی بنویسد. 🔸چرا حوزه علمیه یک الگو در زمینه اقتصاد اسلامی ارائه نمی‌دهد؟/دیده‌بان‌ایران
آیا وقتی انسان مومن و صالحی (غیرمعصوم) رحلت می کند می توان گفت که او بهشتی است و در جوار انبیا و اولیا قرار گرفته است؟!