➕فرهنگستان علوم اسلامی برگزار میکند:
🔰دوره علمی #هستیشناسیاجتماع
بررسی عینیت جامعه در سنت اندیشمندان غربی و فیلسوفان مسلمان
#هفتهاول؛
🔻طرح نظریات اندیشمندان غربی
دورکیم، هگل، مارکس، دیلتای، وبر
#هفتهدوم؛
🔻طرح نظریات اندیشمندان مسلمان
علامهطباطبایی، استاد مطهری، علامه مصباحیزدی
#هفتهسوم؛
🔻طرح نظریات اندیشمندان مسلمان
استادسید منیرالدین حسینی الهاشمی
#مکانبرگزاری: قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، فرهنگستان علوم اسلامی، ط۲
#زمانبرگزاری: پنجشنبهها؛ ۱۳، ۲۰ و ۲۷ تیرماه، ساعت ۹ الی ۱۳
جهت #ثبتنام و شرکت در دوره مشخصات خود را حداکثر تا تاریخ ۱۲ تیرماه به شماره ۰۹۱۹۸۵۲۳۴۴۲ پیامک کنید. (شرکت در دوره #رایگان میباشد)
#مدرسهآزادفرهنگستانعلوماسلامی
@farhangestan_edu
@esra_rasane
#فقه_و_اصول
#رابطه_فقه_و_کلام
#دین_شناسی
#حلقات
شهید صدر در تعریف حکم شرعی می فرمایند: تشریع صادر از خداوند متعال با هدف تنظیم زندگی بشر.
سوالات پژوهشی ای که در ذیل این تعریف شکل می گیرد می تواند راهگشای بحث از ارتباطات علوم و شکل گیری منظومه فکری باشد:
1⃣ چرا هدف از تشریع دین فقط انسان است و شامل سایر موجودات نمی شود؟
2⃣ رابطه تشریع دین با صفات و افعال الهی چیست؟
3⃣ این تعریف ناظر به بعد هستی شناختی دین است یا بعد معرفت شناختی دین؟
4⃣ آیا اساساً خداوند متعال برای تنظیم حیات بشر برنامه ای ارائه داده است؟ این امر چگونه می تواند اثبات شود؟ چه ضرورتی برای ارائه این برنامه وجود دارد؟
5⃣ هدف از تنظیم زندگی بشر یه وسیله تشریعی الهی چیست؟
6⃣ تشریع الهی کدام حیطه از حیطه های حیات بشر را شامل می شود؟
@esra_rasane
هدایت شده از احمد فربهی
#دلیلبرمنطقیبودنشیوهیبیانمعارفوحیانی
با چند دلیل و شاهد میتوانیم اثبات کنیم شیوهی بیانی منابع وحیانی در اندیشههای زیربنایی شیوهای منطقی است؛
1) نحوهی مواجههی منابع وحیانی با مخالفان خود مواجههای احتجاجی است؛ این مواجهه، خود مقتضی ضابطهمند شدن شیوههای تبیین ادعاهاست؛ بخشی از آنضابطهها دقیقا همان قواعد و شیوههایی است که توسط اندیشمندانِ منطقی کشف و تدوین شده و بخشی دیگر چنین نیست.
2) بررسی سیرهی احتجاجی منابع وحیانی در مقابل دشمنان فکریفرهنگی و در مواجهه با دوستان، به ما نشان میدهد که در چارچوب قواعد قابل کشف و تبیین احتجاج کردهاند؛ قواعدی که مراعات کردن آنها ذهن را از خطای در فکر مصون میدارد.
3) خروجیها و شهادت بزرگانی که اهل تفکرات منطقیاند، همگی نشاندهندهی آن است که شیوهی تعامل علمی وحی، شیوهای ضابطهمند است.
هدایت شده از احمد فربهی
#قواعدمنطقی،بخشیازقواعدتفسیری
✅تفسیر صحیح، تفسیری است که در چارچوب قواعد و قرائن معتبر باشد؛ قواعد منطقی نیز بخشی از قواعدی است که عقلاء در تفسیر سخنان دیگران از آن بهره میبرند، بهرهگیری از قواعد و مهارتهای منطقی در تفسیر متون وحیانی، باعث بهرهمند شدن از سطح عمیقتری از فهم، و موجب به دست آوردن معارف گستردهتری میشود.
🔸تحلیل منطقی سخن دیگران، و بهرهگیری از قواعد منطقی در فهم و تفسیر سخنان دیگران، رفتاری است که با هر سخنی میتوان داشت از اینرو تفاوتی بین متون وحیانی و سایر متنها نیست؛ آنچه موجب تفاوت میشود، خروجیها و ارزش منطقیِ عبارتهاست.
♦️تحلیل منطقیِ سخن دیگران و بهرهگیری از قواعد منطقی در فهم و تفسیر سخن دیگران، سرفصل مشخصی در کتب منطقی ندارد اما این بحث را میتوان تحت عنوان «تحلیل قیاسات» و نیز ذیل برخی از مغالطات یافت.
#کلام_اسلامی
#معاد_شناسی
سطح آشنایی
❇️ سیر مباحث معاد
1⃣ جایگاه بحث معاد
بحث درباره معاد بحثی بنیادین درباره سرانجام و مقصد انسان است.
2⃣ نقش معادباوری در حیات دنیوی و اخروی انسان
انسان موجودی مختار است.
و ویژگی موجود مختار و دارای اراده این است که در اعمال خود هدفی را دنبال می کند.
و عالی ترین هدف هر انسانی رسیدن به سعادت است.
انسان ها درباره اینکه مصداق سعادت چیست با هم اختلاف دارند.
بنابر اعتقاد به معاد، سعادت یعنی فلاح و فوز در حیات اخروی.
بنابر اعتقاد به معاد، زندگی دنیوی ارزش ذاتی نداشته و به هر میزان که در سعادت اخروی تاثیر دارد، ارزشمند و قابل پیگیری است.
بنابر اعتقاد به معاد، زندگی دنیوی در شکل گیری حیات اخروی موثر است و براین اساس باید سبک زندگی دنیوی متناسب با سعادت اخروی باشد.
اما بدون اعتقاد به معاد، سعادت به معنای رسیدن به اوج پیشرفت مادی و ارضای نیازهای دنیوی است و لا غیر.
3⃣ روش بحث در معادشناسی
✅ برخی از مباحث معادشناسی با روش عقلی و نقلی و استفاده از منابع وحیانی قابل پیگیری است.
✅ در برخی دیگر از مباحث معاد شناسی نمی توان از براهین عقلی استفاده کرد و تنها باید از منابع وحیانی بهره برد.
4⃣ مبادی تصوری بحث؛ اصطلاح شناسی
⭕️ معنای لغوی معاد: از ریشه «عود» به معنای بازگشتن و سه احتمال درباره ساختار صرفی آن وجود دارد:
1. مصدر میمی: بازگشتن
2. اسم مکان: محل بازگشت
3. اسم زمان: زمان بازگشت
♦️ معنای اصطلاحی معاد: هستی انسان با مرگ پایان نمی پذیرد بلکه در جهان دیگری تداوم می یابد و در آنجا اعمال مورد حسابرسی قرار می گیرد و نیکان وارد بهشت شده و از سعادت ابدی و نعمتهای اخروی بهره مند می شوند و بدکاران در دوزخ الهی گرفتار و معذب می گردند.
⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
هدایت شده از خارج اصول استاد حسینی نسب
عزیزانی از شاگردان استاد کانالی را ترتیب داده اند که آثار استاد را بارگزاری می نمایند . این کانال هم خدمتتان معرفی می گردد
@hoseininasab
امام خامنه ای :
ما که #نباید_فقط_به_مرقد امام علیبنموسیالرّضا اظهار ارادت کنیم؛ او امام ماست، زندگی او برای ما درس است، از زندگی او باید درس بگیریم.
🔹زندگی او برای ما یک پیامی دارد، آن پیام چیست؟
من آن پیام را در یک کلمه خلاصه میکنم: بدانید پیامِ زندگیِ پر ماجرای علیبنموسیالرّضا علیهالصّلوةوالسّلام به ما عبارت است از #مبارزی_دائمی خستگیناپذیر.
هدایت شده از صُدا ( صوت دروس اساتید حوزه)
💠 الشواهد الربوبیة
💢 استاد علی فرحانی
♻️ مشهد اول: ۲۶ جلسه
♻️ مشهد سوم: ۲۵ جلسه
⭕️ تدریس شده در موسسه اسراء
💢 سال ۹۷ -۹۸
💠💠💠💠💠
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
💢 لینک دانلود از سایت: soda96.ir/56uZ
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
#استاد_علی_فرحانی
#الشواهد_الربوبیه
@soda96
مکتب خانه
✅ فهرست درسهای سال جدید: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برنامه دروس سال ت
#حلقات #شهید_صدر
#حلقه_ثالثه #تقریر_بیانات #استاد_سید_محمدصادق_علم_الهدی
🔰🔰 القسم الثانى؛ تتمة العناصر المشتركة فى عملية الاستنباط: الاصول العمليّة
التمهيد
🔅 فهرست مباحث حلقه ثالثه
1. تمهید علم اصول: پیرامون مبادی تصوری و تصدیقی علم اصول همانند ماهیت و اقسام حکم و ...
2. عناصر مشترک: قواعد و گزارههای اصولی که در استنباط احکام مشترکاند و معیار اشتراک عناصر نیز این است که قابلیت کاربرد در فرآیند استنباط حکم در تمام ابواب فقه را داشته باشد همانند ظهور صیغه امر در وجوب برخلاف قواعد فقهی که باوجود کاربرد در چندین کتب فقهی ولیکن در تمام ابواب فقه حضور ندارند البته قواعد فقهی اساساً نقش استنباطی و حد وسطی و ابزار اثباتی ندارند بلکه نقش تطبیقی دارند و نقشآفرینی قواعد فقهی از باب تطبیق یک کلی بر مصادیق و افرادش به شمار میرود؛ خود عناصر مشترک نیز بر سه قسم هستند:
الف. حجیت قطع: عنصر مشترک عام که در هر نوع استنباطی ایفای نقش میکند و اصولی در وهله اول باید تکلیف خودش را با قطع معلوم کند که آیا قطع حجت است یا حجت نیست؟ و درصورتیکه قائل به عدم حجیت قطع بشود دیگر نمیتواند به بحث ادامه دهد چه اینکه در صورت عدم حجیت قطع، غایت مترتب بر تحقیقات اصولی و فقهی که حصول قطع است، بیمعنا خواهد بود.
ب. ادله محرزه
ج. ادله غیر محرزه یا اصول عملیه
3. خاتمه علم اصول: پیرامون تعارض عناصر مشترک
🔰🔰 بررسی اقسام تزاحم
#اصول_فقه
#اقسام_تزاحم
فرهنگ نامه اصول فقه
1️⃣ تزاحم ملاكى: تنافى دو ملاك موجود در يك موضوع، در مقام تشريع؛ تزاحم ملاكى، مقابل تزاحم امتثالى و تزاحم حفظى، و به معناى تنافى ميان دو مقتضى موجود در يك موضوع، در عالم جعل و تشريع است؛ به اين معنا كه گاهى يك فعل داراى دو حيثيت است، از يك جهت داراى مصلحتى است كه موجب محبوبيت فعل نزد مولا، و مقتضى امر به ايجاد آن است، و از جهت ديگر، داراى مفسدهاى است كه موجب مبغوضيت فعل نزد مولا، و مقتضى نهى از انجام آن است؛ در چنين صورتى، بين دو مقتضى، تنافى و تزاحم پيش مىآيد، كه به آن «تزاحم ملاكى» میگويند؛ براى مثال، از طرفى، شرب خمر، از آن رو كه داراى مفسده است، مبغوض مولا است، و از طرف ديگر، به دليل برخى منافع، داراى مصلحت و مقتضى محبوبيت و مطلوبيت است، و از آنجا كه ملاك مبغوضيت (مفسده موجود در شرب خمر) غالب است، در تزاحم بين اين دو ملاك، جانب مفسده رعايت گرديده و از شرب خمر نهى شده است.
*️⃣ در كتاب «بحوث فى علم الاصول» آمده است: «التزاحم الملاكي و هو فيما اذا افترض وجود ملاكين في موضوع واحد احدهما يقتضى محبوبيته و الآخر يقتضى ما ينافيها و يضادها كالمبغوضية مثلا، فيقع التزاحم الملاكي بمعنى انه يستحيل أن يؤثّر كل منهما في مقتضاهما لمكان التضاد بينهما و من خصائص هذا التزاحم انه لا يكون الا في موضوع واحد و الا لم يكن هناك اجتماع الضدين، فلو كان كل من الملاكين في موضوع او حيثية تقييدية غير موضوع الآخر فلا محذور في تأثيرهما معا في ايجاد الطلب و البغض ...».
2️⃣ تزاحم حفظى: تنافى ميان احكام واقعى در موارد مشتبه، در مقام محافظت از اغراض تشريع؛ تزاحم حفظى، مقابل تزاحم امتثالى و تزاحم ملاكى، و به معناى تنافى ميان اغراض احكام تشريعى در مقام تحفّظ بر اغراض تشريع است.
*️⃣ برخى از اصوليون، فلسفه جعل احكام ظاهرى (اصول عمليه) را از طريق تزاحم حفظى تبيين كردهاند. توضيح: گاهى مصاديق موضوعات احكام الزامى و ترخيصى- مثل حرمت و اباحه- و يا دو نوع از احكام الزامى- مثل وجوب و حرمت- باهم مشتبه شده و مكلّف نمىداند كدام يك مثلا متعلق حرمت است و كدام يك متعلق وجوب يا اباحه. در اين موارد، مولا براى حفظ مصلحت و غرض اهمّ، از ميان اين دو (مصلحت موجود در حكم به وجوب يا حرمت، و يا مصلحت موجود در حكم به اباحه يا حرمت) با جعل حكم ظاهرى و توسعه دادن دايره محركيّت عبد، كارى مىكند كه آن غرض اهمّ حفظ گردد. براى مثال، قطره خونى در يكى از دو ظرف آب افتاده، اما بهطور مشخص معلوم نيست در كدام ظرف افتاده است؛ در اين صورت، بين مصلحت اباحه يكى از دو ظرف با مصلحت حرمت ظرف ديگر، به دليل اختلاط و مشتبه شدن آن دو بر مكلّف، تزاحم به وجود مىآيد، كه اگر مصلحت اباحه نزد مولا مهمتر باشد حكم ظاهرى اباحه را نسبت به هر دو ظرف براى حفظ غرض اهمّ جعل مىكند، و اگر مصلحت حرمت مهمتر باشد حكم احتياط را جعل میكند.
3️⃣ تزاحم امتثالى: تنافى ميان دو يا چند حكم فعلى در مقام امتثال؛ تزاحم امتثالى، مقابل تزاحم ملاكى و تزاحم حفظى، و به معناى تنافى ميان دو يا چند حكم فعلى در مقام امتثال است؛ يعنى علت تنافى و تزاحم، عجز و ناتوانى مكلف از انجام متعلق آن احكام در يك زمان است؛ پس تزاحم امتثالى در جايى است كه مكلف در يك زمان با دو تكليف فعلى روبهرو شود و نتواند آن دو را امتثال كند، مثل: وجوب نجات دادن دو نفر كه در يك زمان در حال غرق شدن هستند، درحالىكه مكلف فقط توانايى نجات يكى از آن دو را دارد.
*⃣ تزاحم امتثالى همان تزاحم اصطلاحى است كه از ابتكارات مرحوم «ميرزاى قمى» مىباشد.
*⃣ در كتاب «بحوث فى علم الاصول» آمده است: «التزاحم الامتثالى و هو ما اذا كان الملاكان في موضوعين و فعلين الا انه للتضاد بينهما لا يمكن الجمع في مقام الامتثال فهذا التزاحم انما هو في مرحلة الامتثال الناشى من ضيق القدرة على الجمع و القدرة تكون دخيلة في التحريك و الامر».
⭕️ نكته: بين تزاحم ملاكى و تزاحم امتثالى دو فرق وجود دارد:
1. در تزاحم امتثالى، دو حكم متزاحم، در مقام جعل با يك ديگر تنافى و تضاد ندارند و فقط در مقام امتثال باهم تنافى دارند؛ در نتيجه، تعارض و تكاذبى ميان آن دو دليل نيست؛ به خلاف تزاحم ملاكى كه تنافى و تضاد بين دو حكم در مقام جعل است، بهگونهاى كه اجتماع آن دو در موضوع واحد محال است.
2. در تزاحم امتثالى، به عنايت شارع در راهنمايى مكلف نسبت به اينكه كدام را انجام داده و كدام را ترك كند، نيازى نيست، بلكه خود مكلف آزاد است اهم را بر مهم ترجيح دهد يا در جايى كه مساوى هستند يكى را برگزيند؛ اما در تزاحم ملاكى، مكلف اختيارى ندارد و بر مولا است كه عنايت خود را شامل حال عبد نمايد و حكمى را كه ملاك آن قوىتر است، ترجيح دهد، زيرا تشخيص مقتضى و ملاك حكم با مولا است و از قدرت مكلف خارج است.
مکتب خانه
✅ فهرست درسهای سال جدید: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برنامه دروس سال ت
تقریرات درس حلقه ثالثه استاد علم الهدی؛ پایان جلسه 4.pdf
664.8K
#اصول_عملیه
#حلقه_ثالثه #تقریرات
#استاد_سید_محمدصادق_علم_الهدی
پایان جلسه 4
⭐️⭐️⭐️
1️⃣ تفاوت بین اماره و اصول عملیه 2️⃣ اصول عملیه شرعیه و عقلیه 3️⃣ اصول عملیه تنزیلی و محرز 4️⃣ مورد جریان اصول عملیه
❇️❇️ @esra_rasane