#اطلاق کلمه استحصاب بر این قاعده در اصطلاح علمای اصول به چه اعتباری صحیح است؟
تنها به این اعتبار است که عامل به این قاعده در مقام عمل متیقن سابق را تا زمان لاحق بعنوان مصاحب و همراه خودش اتخاذ می کند
و همانطور که اطلاق کلمه استصحاب بر خود ابقاء عملی از جانب شخص مکلف عامل ، صحیح است اطلاق آن بر خود قاعده ی این ابقاء عملی نیز صحیح است زیرا در حقیقت این قاعده در حکم ابقاء و استصحاب
از جانب شارع است
مراد از ابقاء
ابقاء عملی است یا ابقاء حکمی
منظور ابقاء حکمی است
چون
اولا عده ای در تعریف استصحاب می گویند
هو الحکم ببقاء ما کان
ثانیا
شیخ انصاری تعریف اول (ابقاء ما کان )
گفته منظور از ابقاء
ابقاء حکمی است
به تعریف شیخ انصاری در مورد استصحاب #ایراد شده است:
۱. #اشکال اول : این تعریف جامع نیست ، زیرا با همه مبانی در حجیت استصحاب سازگار نیست ( زیرا روش ها و مشرب های علما از جهت مبانی مختلف است و این مبانی سه گانه عبارتند از اخبار ، بناء عقلا و حکم عقل )
#جواب به اشکال اول:
ماهیت قاعده استصحاب طبق همه مبانی یک معنا را دارد ولی ادله ای که دلیل بر استحصاب می شود متفاوت است گروهی از طریق بناء عقلا و گروهی از اخبار و گروهی از راه حکم عقل و این راه های گوناگون در ماهیت استصحاب تاثیری ندارد
۲. #اشکال دوم :
این تعریف شامل ارکان استصحاب نمی شود مانند یقین سابق و شک لاحق
#جواب
تعبیر ابقاء ماکان شامل هر دو رکن می شود
معنای یقین سابق از ما کان فهمیده می شود
زیرا دخل الوصف فی الموضوع
ما موصوفه است و کان صفت
و کلمه ما کنایه از حکم دارد
و منظور این است حکمی که چنین صفتی دارد کان ای ثبت سابقا
و از کلمه ابقاء معنای شک لاحق فهمیده می شود
زیرا معنای ابقاء ابقاء حکمی و تنزیلی و تعبدی است نه تکوینی
و حکم تعبدی تنزیلی معنا ندارد در موردی که نسبت به واقع حقیقی شک شده باشد
موضوع مقصد
https://eitaa.com/esteshab/3
/_____<<__________________________//____
موضوع اصول چهارگانه
https://eitaa.com/esteshab/4
/_____<<__________________________//____
حصر استقرایی
https://eitaa.com/esteshab/6
/_____<<__________________________//____
مجاری و موارد اصول عملیه (حالت سابقه دارد یا ندارد ، لحاظ شده یا نشده شک حاصل برای مکلف دو نوع است )
استصحاب ، برائت ، احتیاط ، تخییر
https://eitaa.com/esteshab/7
/_____<<__________________________//____
تقسیم بندی شک به اعتبار حکم مأخوذ فیه علی نحوین
https://eitaa.com/esteshab/8
/_____<<__________________________//____
تقسیم شک ( در یک چیز ) به اعتبار متعلقه ای الشیء المشکوک فیه علی نحوین ( گاهی متعلق موضوع خارجی و گاهی حکمی کلی )
https://eitaa.com/esteshab/9
/_____<<__________________________//____
شبهه ای که در این مقصد مورد بحث است
https://eitaa.com/esteshab/10
/_____<<__________________________//____
تعریف لغوی استصحاب
https://eitaa.com/esteshab/15
تعریف کامل استصحاب لغوی و اصطلاحی
https://eitaa.com/esteshab/17
/_____<<__________________________//____
مراد از ابقاء
https://eitaa.com/esteshab/19
/_____<<__________________________//____
اشکال به تعریف شیخ انصاری در مورد استصحاب :
اشکال اول
https://eitaa.com/esteshab/20
اشکال دوم
https://eitaa.com/esteshab/21
متن عربی اشکال
https://eitaa.com/esteshab/23
متن ترجمه اشکال
https://eitaa.com/esteshab/24
/_____<<__________________________//____
مقومات استصحاب (عکس کلی )
https://eitaa.com/esteshab/26
۱. یقین به حالت سابق
https://eitaa.com/esteshab/27
۲. شک در بقاء متیقن
https://eitaa.com/esteshab/28
۳. اجتماع یقین و شک در زمان واحد
https://eitaa.com/esteshab/29
۴. تعدد زمان متیقن و مشکوک
+ لازمه وحدت زمان یقین و شک
https://eitaa.com/esteshab/32
(تفاوت قاعده ساری "یقین" با استصحاب ، به همراه مثال برای قاعده یقین "ساری"
https://eitaa.com/esteshab/33 )
۵. وحدت متعلق یقین و شک
https://eitaa.com/esteshab/34
+فرق استصحاب با قاعده مقتضی و مانع
https://eitaa.com/esteshab/35
۶. تقدم و سبقت داشتن زمان متیقن بر زمان مشکوک
به همراه مثال برای استصحاب قهقرایی
https://eitaa.com/esteshab/37
۷. فعلیت داشتن شک و یقین
https://eitaa.com/esteshab/38
+قاعده فراغ و شک تقدیری
https://eitaa.com/esteshab/39
مثال برای شک تقدیری و قاعده فراغ
https://eitaa.com/esteshab/41
/_____<<__________________________//____
اشکال حجت گفتن استصحاب
https://eitaa.com/esteshab/42
+عکس
https://eitaa.com/esteshab/43
/_____<<__________________________//____
فرق احکام تکلیفیه با اصول عملیه
https://eitaa.com/esteshab/44
/_____<<__________________________//____
هل الاستصحاب اماره او اصل
https://eitaa.com/esteshab/47
/_____<<__________________________//____
اقوال در مورد حجیت استصحاب
https://eitaa.com/esteshab/48
اصول عملیه و استصحاب ۱
#مقومات استصحاب
۱.یقین به حالت سابق :
خواه این حالت سابق #حکم #شرعی باشد مانند وجوب نماز جمعه قبل از عصر غیبت
چه این حالت سابق #موضوعی که دارای #حکمشرعی است مثل حیات و عدالت زید
👈"قبلا گفته شد یقین به حالت سابق از ارکان استصحاب است زیرا از اخباری که دال بر استصحاب است و بلکه از معنای استصحاب فهمیده می شودکه یقین یقین به حالت سابق وجود دارد و وجود همین یقین سابق علت قاعده است"
و در این علیت فرقی ندارد
معتبر بودن یقین سابق از آن جهت باشد که یقین صفتی قائم به نفس انسان است یا خواه معتبر بودن آن از آن جهت باشد که طریقیت یقین و کشف واقع بدانیم
(اگر یقین سابق صفت نفسانی باشد یقین موضوعی است و در این صورت خبر واحد و امارات شرعیه نمی توانند جای آن را بگیرند
ولی اگر یقین سابق از حیثیت طریقیت معتبر باشد یقین طریقی است و امارات معتبره می تواند قائم مقام آن گردد)