لینک های توضیحات اصول عملیه
از اصول عملیه تا استصحاب اصل است
(موضوع مقصد ، اقسام اصول العملیه ، مجاری اصول عملیه ، تقسیمات شک ، تعریف استصحاب ، مقومات استصحاب ، معنی حجیت استصحاب ، اقوال در حجیت استصحاب )
https://eitaa.com/esteshab/55
ادله الاستصحاب:
دلیل اول : بناء العقلاء
اثبات دلیل بنای عقلا
https://eitaa.com/esteshab/58
+اشکالات وارده بر مقدمه اول و دوم و جواب آنها
https://eitaa.com/esteshab/59
( دو اشکال مرحوم آخوند به مقدمه دوم + جواب مصنف
https://eitaa.com/esteshab/60
/_____<<__________________________//____
دلیل دوم : حکم العقل
https://eitaa.com/esteshab/63
مراد علما در عبارت شارع بر طبق حکم عقل بر رجحان بقاء حکم می کند
https://eitaa.com/esteshab/64
/_____<<__________________________//____
دلیل سوم : الاجماع
https://eitaa.com/esteshab/65
/_____<<__________________________//____
دلیل چهارم: الاخبار
https://eitaa.com/esteshab/67
/_____<<__________________________//____
مدی دلاله الاخبار ( میزان دلالت اخبار )
https://eitaa.com/esteshab/98
التفصیل بین الشبهه الحکمیه و الموضوعه
التفصیل بین الشک المقتضی و الرافع
المقصود من المقتضی و المانع
مدی دلاله الاخبار علی هذا التفصیل
دلیل بنای عقلا بر حجیت استصحاب ( اثبات ):
#مقدمه اول:
عقلا با وجود اختلاف در سلیقه ها و روشهای عملی و قراردادهای خود در جایی که یقین به مسئله ای دارند و بعد دچار شک میشوند به حالت سابق تمسک کرده و آن را مبنای رفتار خود قرار میدهند.
#مقدمه دوم :
شارع از عقلا و بلکه رئیس آنان است؛ از این رو اگر در مسئله ای ماننــد
تمسک به حالت سابقه مانعی از اتحاد او با عقلا وجود ندارد در این صورت یا باید با آنان هم مسلک باشد و یا آنان را به گونه ای ردع و منع کند و شیوه ویژه ای را بیان نماید.
#نتیجه:
چون در مسئله تمسک به حالت سابقه نه منعی از سوی شارع، رسیده و نه شيوه جدیدی تبیین شده، معلوم میشود شارع نیز این مسلک را می پذیرد.
اصول عملیه و استصحاب ۱
دلیل بنای عقلا بر حجیت استصحاب ( اثبات ): #مقدمه اول: عقلا با وجود اختلاف در سلیقه ها و روشهای عم
۴۱۸- اشکالات وارد بر دلیل بنای عقلا را همراه بررسی مصنف بیان نمایید:
#اشکال نائینی بر مقدمه اول
مرحوم نائینی فرمود:
بنای عقلا در استصحاب، تنها در مورد «شک در رافع»، ثابت
است. آنان در مورد شک در مقتضی به حالت سابق تمسک نمی کنند.
#نظر مصنف :
بعید نیست این تفصیل درست باشد بلکه همین قدر احتمال بدهیم این بنای عقلا اختصاص به مورد شک در رافع دارد استدلال بـه بنـای
عقلا صحیح نخواهد بود.
#اشکال صاحب کفایه بر مقدمه دوم :
در صورتی از این بنای عقلا حکم شارع استفاده میشود که بدانیـم شـارع ایـن بـنـا را قبول داشته و امضا کرده است اما طبق آیات و روایات مانع از پیروی ظن، می توان گفت شارع، این بنا را نمی پذیرد. •
#پاسخ مصنف:
برای کشف امضای ،شارع نیاز به دلیل جداگانه نیست و نهی
در آیات و روایات مربوط به اثبات احکام واقعی از طریق ظن است.
اصول عملیه و استصحاب ۱
#اجماع + نظر مصنف
بعضی از علماء دلیل حجیت استصحاب را اجماع دانسته اند (صاحب مبادی "علامه" فرمودند : استصحاب حجت است زیرا فقها اجماع دارند بر اینکه هرگاه حکمی حاصل گردد و سپس شک شود که ایا چیزی موجب زوال آن حکم شده یا نه واجب است به بقاء آنچه قبلا بوده حکم شود)
لکن به عقیده ی مصنف تحصیل اجماع در مسأله ی استصحاب مشکل است چرا که در استصحاب اختلاف زیادی وجود دارد. مگر آنکه
خصوص
مراد، اجماع في الجمله یعنی به صورت موجبه ی جزئیه در مقابل سالبه ی کلیه باشد، یعنی در بعضی حالات خاص همه ی علماء استصحاب را حجت میدانند مثلاً در جائی که مکلف یقین به طهارت دارد و
بعد در حدوث حدث یا خبث شک کرد همه ی علماء از زمان شیخ طوسی تا الآن قائل به آثار طهارت
سابق هستند.
دلیل چهارم اخبار :
۱. صحیحه اول زراره :
قال زراره قلت له الرجل ینام و هو علی وضوء ایجوب الخفقه و الخفقتان علیه الوضوء قال یا زرارة قد تنام العین و لا ینام القلب و الاذن فاذا نامت العین....
توضیح سوال اول در روایت
https://eitaa.com/esteshab/69
توضیح سوال دوم در روایت اول زراره
https://eitaa.com/esteshab/71
نحوه دلالت خود روایت بر استصحاب
https://eitaa.com/esteshab/72
#اشکالات وارده به روایت:
اشکال اول شیخ انصاری و جواب مصنف
https://eitaa.com/esteshab/73
اشکال دوم به همراه جواب
+اشکال سوم
https://eitaa.com/esteshab/74
/_____<<__________________________//____
۲. صحیحه دوم زراره
در مورد خون
https://eitaa.com/esteshab/75
خلاصه
https://eitaa.com/esteshab/79
نحوه استدلال
https://eitaa.com/esteshab/80
/_____<<__________________________//_
۳. صحیحه سوم زراره
https://eitaa.com/esteshab/81
👈نحوه استدلال
https://eitaa.com/esteshab/82
👈تامل و اشکال شیخ انصاری
و نظر مرحوم مظفر
https://eitaa.com/esteshab/83
خلاصه آن در کتاب تلخیص
https://eitaa.com/esteshab/86
/_____<<__________________________//____
۴. روایت محمد بن مسلم
https://eitaa.com/esteshab/88
نحوه استدلال
https://eitaa.com/esteshab/90
اقوال در مورد این روایت
https://eitaa.com/esteshab/91
/_____<<__________________________//____
۵. مکاتبه و نامه علی بن محمد القاسانی
https://eitaa.com/esteshab/93
استدلال شیخ انصاری
ایراد صاحب کفایه به شیخ انصاری
https://eitaa.com/esteshab/94
کتاب تلخیص
https://eitaa.com/esteshab/97
/_____<<__________________________//____
مدی دلاله الاخبار ( میزان دلالت اخبار )
+ التفصیل بین الشبهه الحکمیه و الموضوعه
https://eitaa.com/esteshab/98
التفصیل بین الشک المقتضی و الرافع ( مقصود از مقتضی و مانع)
https://eitaa.com/esteshab/99
کتاب تلخیص
https://eitaa.com/esteshab/104
مدی دلاله الاخبار علی هذا التفصیل