eitaa logo
دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
1.1هزار دنبال‌کننده
434 عکس
23 ویدیو
7 فایل
مَنْ أَخَذَ دِينَهُ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِيِّه زَالَتِ الْجِبَالُ قَبْلَ أَنْ يَزُولَ، وَ مَنْ أَخَذَ دِينَهُ مِنْ أَفْوَاهِ الرِّجَالِ، رَدَّتْهُ الرِّجَالُ اطلاعات @Shirane_Rafezi @khadem_alhaydar :ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 انگیزش نگارش کتاب «من لا یحضره الفقیه» 🔹 اعلی الله مقامه در قسمتی از مقدمه کتاب «من لا یحضره الفقیه» می‌نویسد: در این کتاب، نخواستم مانند دیگر کتب خود و یا مانند بعضی از مصنفین دیگر باشم، که تمام احادیثی را که از مشایخ خود شنیده‌اند، در کتابهای خود آورده‌اند، نقل نمایم؛ بلکه هدف از نگارش این کتاب را، بر این اساس قرار دادم که آن دسته از روایاتی را نقل نمایم، که به صحت آنها و صحت صدور آنها از معصومین علیهم‌السلام وثوق و اطمینان دارم. و بتوانم به آنها حکم داده و فتوا دهم. و عقیده دارم که این احادیث، و این عمل، حجت میان من و پروردگار تبارک و تعالی می‌باشد. 📔مقدمه کتاب من لا یحضره الفقیه Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
🎙#صوت | بحثی مهم پیرامون #وساطت اهل البیت علیهم السلام در امور خلق و رزق و نقد غلات و اهل تقصیر ( #م
نقد مقصره9.mp3
31.77M
🎙 | بحثی مهم پیرامون اهل البیت علیهم السلام در امور خلق و رزق و نقد غلات و اهل تقصیر ( ) 🔖جلسه ششم.. 📣 بحثی پیرامون مسئله و پاسخ به بعض شبهات اللهیاری جلسات: ➖جلسه اول ➖جلسه دوم ➖جلسه سوم ➖جلسه چهارم ➖جلسه پنجم ➖جلسه ششم Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
💠 مراسیل شیخ صدوق در حکم مسانیدند 🔹مرحوم مجلسی اول رحمت الله می‌گوید: و جمع كثير از علما ذكر كرده‌‏اند كه مراسيل صدوق در حكم مسانيد است چون ذكر كرده است كه ميان من و خدا حجت است و از كتب معتمده ذكر كرده‌‏ام ...... 📓لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، ج۱، ص۳۰۹ 🔹 دوم نیز می‌گوید: شیخ صدوق از علمای بزرگ قدیم و از پیروان ائمه طاهرین علیهم السلام که پیرو هوا و هوس نبود، به همین جهت عقاید و گفتار او و پدرش را رضی الله عنهما به منزله نص منقول و خبر مأثور از ائمه علیهم السلام دانسته‌اند. 📕بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۱۰، ص۴۰۵ 📎مطلب مرتبط: استاد المحدثین شیخ صدوق:آن دسته از روایاتی را جمع آوری کرده ام که به صحت آن ها و صحت صدور آن ها از معصومین علیهم السلام وثوق و اطمینان دارم؛این احادیث و این عمل حجت بین من و پرودگار هست👏 Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
🔹مرحوم ملا محسن پس از تصریح بر اینکه سیره علمای قدیم در فتوا طبق نص روایت بود و همچنین به اینکه فتوا طبق ظن و گمان از مکتب مخالفین به شیعه سرایت کرد، می‌فرماید: ✍️هیهات هیهات! بهترین طریق آن است که همه امت، تمام مسائل شرعیه را، چه اصول و چه فروع، از پیامبر صلی الله علیه و آله و یا از اوصیای ایشان که از خطا و لغزش معصومند اخذ کنند ، و به سخنان آنان متمسک شوند، و هر جا که حکم معّینی از آنان نرسیده باشد، توقف کنند و به عقول ناقص خویش، در آن تصّرف نکنند. 📗ده رساله فیض کاشانی (راه صواب)، ص۱۱۸-۱۱۹ 🖇برخی از مطالب مرتبط: ➖تصریح آقای خمینی در اینجا و اینجا و اینجا ➖تصریح آقای مکارم شیرازی ➖تصریح شیخ انصاری ➖تصریح میرزای بزرگ ➖تصریح شیخ طوسی در اینجا و اینجا ➖تصریح شیخ محمد حسین اصفهانی ➖تصریح شیخ حسین کرکی ➖تصریح شیخ عباس قمی ➖تصریح مجلسی‌اول ➖تصریح علامه مجلسی ➖تصریح شهید اول Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
✅ تصریح آقای سیدمحمد مهدی بحرالعلوم طباطبائی: «مراسیل در «من لا یحضره الفقیه» همانند مراسیل محمد بن ابی عمیر معتبر است.» ✍️إن مراسيل الصدوق في (الفقيه) كمراسيل ابن أبي عمير في الحجية و الاعتبار. 📓الفوائد الرجالية (رجال السيد بحر العلوم)، ج۳، ص۳۰۰ 📎مطلب مرتبط: مراسیل شیخ صدوق در حکم مسانیدند Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
💠 دیدگاه علامه مجلسی اول درباره کتب پیشوایان حدیث «احاديث مرسلِ محمد بن يعقوب كلينى، و محمّد بن بابويه قمی(صدوق) رحمهم الله، بلكه جميع احاديث ايشان كه در "الكافى" و "کتاب من لا يحضره الفقيه" است، همه را صحيح مى‌‌توان گفت، چون شهادت اين دو شيخ بزرگوار كمتر از شهادت اصحاب رجال نيست، يقينا بلكه بهتر است.» 📓لوامع صاحبقرانی، ج١ ص ١٠۵ 📎مطلب مرتبط: ➖مراسیل شیخ صدوق در حکم مسانیدند ➖ مراسیل شیخ صدوق همانند مراسیل محمد بن ابی عمیر معتبر است Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
💠نظریه‌ی مرحوم میرزای و برخی از بزرگان در خصوص روایات کافی شریف 🔹مرحوم نقل می‌کند: ✍️چندین نفر از بزرگان، تمامی روایات کافی را صحیح دانسته و رد آنها را به بهانه‌ی «ضعف سند» جایز نمی‌دانند. از استادمان شیخ محمد حسین نائینی در مجلس بحثشان شنیدم که می‌فرمود: بحث و بررسی پیرامون اسناد روایات کتاب کافی، روش و پیشه‌ی انسان ناتوان است. 🔹و قد ذكر غير واحد من الأعلام أن روايات الكافي كلها صحيحة و لا مجال لرمي شيء منها بضعف سندها. و سمعت شيخنا الأستاذ الشيخ محمد حسين النائيني(قدس سره) في مجلس بحثه يقول: «إن المناقشة في أسناد روايات الكافي حرفة العاجز». 📙معجم رجال الحديث، ج۱، ص۸۱ Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
💠 نظریه محدث رضوان الله علیه در خصوص کتب اربعه 🔹ایشان می‌گوید: ما ادعا می‌کنیم اخباری که در کتاب‌‌های حدیث که اکنون موجود است مانند (کافی، و من‌لایحضرالفقیه، و آنچه که در کتاب‌های شیخ طوسی آمده و عمل شده) همگی صحیح می‌باشند، و آنچه که در این کتاب‌ها از احادیث مخالف یکدیگر ذکر شده است، غالبا از جهت است که اگر قاعده‌های جمع روایات مخالف که از اهل بیت علیهم السلام رسیده است عمل گردد، این اختلافات بر طرف می‌شود، مخصوصا مسائلی که مورد نیاز می‌باشد، اگر عناد و لجاجت در میان نباشد مشکلی در این احادیث نخواهد بود. 📗هداية الأبرار إلى طريق الأئمة الأطهار، ص۱۷ 📎مطلب مرتبط: سید ابوالقاسم خویی: چندین‌ نفر از بزرگان تمامی روایات کافی را صحیح دانسته و رد آن ها را به بهانهٔ ضعف سند جایز نمی‌دانند. Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂