💠 توجّه به علم #رجال نزد #اخباریان
مرحوم شیخ #حر_عاملی، صاحب #وسائل_الشیعة، یکی از اخباریان مشهور است. وی در رابطه با «بیفایده بودن علم رجال» مینویسد:🔻
إن الأخباريين لايدعون ذلك! و كيف؟ و هم يصرّحون بأن أحوال الرجال -خصوصاً المصنفِّين- من جملة القرائن على ثبوت الأخبار. و أحوال الرواة من جملة المرجحات المنصوصة.
📖 الفوائد الطوسیة۱: ۴۴۵.
📌 این در حالی است که #نواخباریان با دانش رجال نیز -مانند سایر علوم- بهکلی و علی الاطلاق مخالفت میکنند تا کاستیها و ضعفهای خود را بهنحوی توجیه کرده و راه را برای هرگونه ادعای غیرعلمی باز نمایند.
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
هدایت شده از مجمع الفائدة و البرهان | تأمّلات فقهی
💠 حاشیهای از حضرت آیةاللهالعظمی #شبیری_زنجانی (مدظله) بر کتاب «دانشمندان گلپایگان» درباره مرحوم #میرزا_مهدی_اصفهانی (ره)
🔻
📷 «در اجازهای که مرحوم آقای #نائینی به مرحوم آقای [سید جمالالدین] #گلپایگانی داده و اصل اجازه را پیش فرزندشان آقای حاج سیدعلی دیدم تصریح شده که آقای گلپایگانی از اول بحثهای ما شرکت داشتهاند و این امر در اجازهای که به مرحوم آمیرزا مهدی اصفهانی داده و صورت آن را دیدهام به چشم نمیخورد.»
▫️
#تفکیک
#تراجم
✒️📚 @Faede_v_Borhan
مجمع الفائدة و البرهان | تأمّلات فقهی
💠 حاشیهای از حضرت آیةاللهالعظمی #شبیری_زنجانی (مدظله) بر کتاب «دانشمندان گلپایگان» درباره مرحوم #م
▫️
🌀 بازنشر به مناسبت سالروز وفات مرحوم آقا #میرزا_مهدی_اصفهانی (قدسسره) در ۱۹ ذیحجة
🔰 همچنین بشنوید:
🔊معنای صحیح #بداء
🔊اختلاف میرزای اصفهانی با اصولیان در باب کاشفیت قطع
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 نظر آیةاللهالعظمی #شبیری_زنجانی (مدظله) درباره سالروز ولادت حضرت #امام_کاظم (علیهالسلام)
📷 باسمه تعالی
ولادت با سعادت امام هفتم موسی بن جعفر (علیهماالسلام) مانند ولادت سایر معصومین مورد اختلاف است، در نتیجه اظهار نظر قطعی ممكن نيست. ليكن با در نظر گرفتن پارهای از قراین ولادت آن حضرت در ماه ذیحجه ارجح میباشد. بنابراین اگر روزی از روزهای ثلث اخیر این ماه یا بیستم آن _ که در حدود زمان ولادت است _ به عنوان بزرگداشت انتخاب شود، وظیفه تعظیم شعائر عملی خواهدشد.
عرفه نجومی ۱۴۳۶ سید موسی شبیری زنجانی (ختم مبارک)
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 توسّل به #شیخ_انصاری و کرامت #میرزای_شیرازی (قدسسرهما)
🔻
«حکایت کرد عالم بارع ثقه، الشّیخ محمّد القمّی (دام فضله) از عالم ورع ثقه، السّید احمد الأرجزینی، که جناب ارجزینی پیرمردی بود متّقی، و محضر خاتم المجتهدین و المتّقین، شیخ انصاری (أعلی الله مقامه) را درک نموده؛ سیّد فرمود:
🔸 مادام که حضرت شیخ – قدّس سرّه – در حیات بودند، متکفّل مخارج من کما هو حقّه بودند. بعد از رحمت آن بزرگوار به عالم قدس، امر معیشت بر من سخت شد. روزی از خانه بیرون رفتم، در صدد تهیّهٔ طعام برای اهل و عیال. چیزی تحصیل نشد، تا آنکه روز نزدیک به پایان رسید. ایّام تابستان، و هوا در نهایت گرما. درب حرم مطهّر را هم بستند. مردم از تردّد ایستادند. آشنایی را هم پیدا نکردم.
🔹 با کمال یأس و ناامیدی از اسباب ظاهریّه، به مقبرهٔ منوّرهٔ شیخ انصاری درآمدم و اظهار کردم که: حضرتِ شما از حاتم طائی کمتر نیستید؛ جمعی بر سر مقبرهٔ حاتم وارد شدند و طلب ضیافت از او کردند، وقتی نگذشت که عدّهای از خویشان حاتم به تعجیل حاضر شدند و شتری نحر کرده، ضیافت نیکو به ایشان نمودند و گفتند: حاتم به خواب ما آمده، گفت: میهمانهای مرا دریابید! من هم السّاعه میهمان شما هستم.
🔸 مشغول به فاتحه خواندن شدم. زمانی نگذشت، دیدم میرزای شیرازی – أعلی الله مقامه – با کمال سرعت میآید و از شدّت حرارتِ هوا غرق در عرق شده. رسید نزدیک مقبره، دست از شباک (پنجره) داخل نمود، به طرف من دراز کرد، به سرعت وجهی به من داد و فوری برگشت، از شدّت گرما فاتحه هم نخواند!
🔹 هرگز کسی گمان یا توقّع نداشت که در آن وقت ظهر از خانه بیرون بیاید، چون در کمال نظافت و لطافت مزاج بودند. من هم با آن پول هرچه لازم بود خریدم و به منزل برای عائله بردم و از پذیرائی شیخ انصاری خوشحال و متشکّر شدم».
📖 حکایات و کرامات،نوشته سیّد هادی خراسانی حائری، صص۳۴-۳۵.
🔗 اقتباس از کانال «چراغ مطالعه»
#تراجم
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 مدعیان فقاهت!
«و من المعلوم أن وظيفة الفقيه هي استنباط الحكم من أدلته الشرعية وليس هو مشرِّعاً ليحق له أن يغير في الاحكام حسب ما يظنه من مستجدات بزعم جعلها بذلك ملائمة للعصر، كما يلاحظ مثله في سلوك بعض أدعياء الفقاهة ممن يحاولون إضفاء صيغة صناعية علمية على ما يزعمون أنه مقتضى ملائمة الدين الإسلامي لكل عصر وزمان، وهذا منحى خطير يجر صاحبه إلى مخالفة أحكام مسلّمة واضحة الثبات، كما وقع فيها عدد منهم في جملة من الموارد، والله العاصم من الخلل والزلل في القول والعمل».
📃 از جمله واضحات این است که وظیفهی #فقیه، #استنباط حکم از ادلهی شرعی است.
‼️فقیه تشریعکننده نیست تا حق داشتهباشد بهحسب شرایطی که به گمانش مقتضیات دوران است، احکام را تغییر دهد، به خیال اینکه شرع را با این دورانْ سازگار [و بهاصطلاح: بهروز] نماید؛ همچنانکه در عملکرد برخی #مدعیان_فقاهت دیده میشود.
این افراد تلاش دارند مسائلی را -که به خیالشان «مقتضای سازگاری دین اسلامی با هر دوران و زمانی» است- در قالبی صناعی و علمی عرضه نمایند.
🔴 اما این کار، روشی خطرناک است و شخص را [ سرانجام] به مخالفت با احکامی میکشاند که از #مسلمات و واضحات است. کما اینکه تعدادی از این اشخاص، در مواردی به چنین عاقبتی گرفتار شدهاند.
📖 بحوث في أحكام صلاة المسافر١: ۲۴۷.
▫️
🔗 نیز بنگرید: شیخ انصاری و #روشنفکری دینی
#فقه
#نصایح
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 هل تجب نیة نوع الصلاة؟ /۳
⏩
هذا کلّه بحسب #القاعدة.
و هناک أخبار قدیُتوهّم نهوضها بإثبات تأثیر #النیة و #القصد في تعنوُن #الصلاة بعنوانها.
و هي علی طوائف خمس:
◻️۱. ما ورد في بعض ادلة العدول بعد الصلاة (لا في الأثناء) کقوله علیهالسلام «فانوها الأولی» و «یجعلها ظهراً» و نحو ذلک مما یدل علی تأثیر القصد في عنوان الصلاة حتی بعد الفراغ منها.
▫️و فیه: عدم الصراحة و الظهور في المدعی، بل یحتمل قریباً ارادة احتساب ما بیده أو فرغ منه، مصداقاً للظهر مثلاً بأن یعاملها معاملة الظهر، فیرجع مفاده الی وقوع صلاته مصداقاً للظهر قهراً من دون دخالة القصد في ذلک.
و حینئذ یکون ادلَّ علی خلاف المدعی، حیث دلّ علی وقوع ما قصَده عصراً، مصداقاً للظهر.
◻️۲. ما أمر بتقدیم النافلة علی الفریضة أو العکس استحباباً أو وجوباً في بعض الموارد؛
فإنَّ لازمه اتصاف الصلاة بوصف النفل أو الفرض تبعاً لما یقصُده المصلي، اذ لوکان الإتصاف بأحد الوصفین قهریاً لمیکن للأوامر المذکورة مجالٌ.
▫️و فیه (مضافاً إلی ما أجبنا به عن الطائفة السابقة): أنه لمّاکانت احکام الفرض و کیفیته مختلفةً عن احکام النفل و کیفیته (حتی في صورة تساوي عدد رکعاتهما بأن یکونا کلاهما ثُنائین) کان الأمر بتقدیم أحدهما علی الآخر متّجهاً حتی على ما قوّيناه، لأنه حینئذٍ یساوق الأمر برعایة احکام ما اُمِر بتقدیمه فیما یصلیه اولاً و احتسابه منه.
فإذا صلَّی رکعتین في مورد تقدیم النافلة ـ مثلاً ـ جاز له ترک السورة و لمیَجُز ترک صلاة رکعتین أخراوین امتثالاً للفرض.
و بالجملة فالمنساق من ادلة التقدیم کون ما یصلیه المکلَّف محسوباً من مصادیق ما أمر بتقدیمه قهراً، فیجب علیه ترتیب احکام ذاک الحساب؛ و لااقلّ من احتماله. فمدلول هذه الطائفة اعمُّ من المدعی.
⏪
#فقه
#برهان
✒️📚 @Faede_v_Borhan
✒️📚 برای عضویت در همین کانال در تلگرام اینجا را لمس نمایید.
💠 هل تجب نیة نوع الصلاة؟ /٤
⏩
...فمدلول هذه الطائفة اعمُّ من المدعی.
◻️۳. ما أمَر بتقدیم قضاء الفائتة علی اداء الحاضرة وجوباً أو استحباباً أو بالعکس. و تقریب الإستدلال به نفس التقریب السابق.
▫️و یرد علیه (مضافاً إلی ما اجبنا به عن الطائفة الأولی) أن تلک الأخبار:
• بین ما یختص بصورة اختلاف الفائتة و الحاضرة من جهة عدد الرکعات فلادلالة فیه علی المدعی لأنَّ الأمر بتقدیم الفائتة مثلاً معناه ایقاع صلاة ذات رکعات بعدد رکعات الفائتة التي علی عهدته.
• و بین ما یعمُّ بإطلاقه صورةَ اتحاد عدد رکعات الفائتة و الحاضرة، فلادلالة فیه ایضاً، لأننا نَدَّعي عدم الموضوع للأمر بالتقدیم في صورة الإتحاد ،فلایلزم من الإطلاق سوقٌ نحو مخالفة التکلیف الواقعي لیتحتَّم التقیید و بیان عدم تحقق الموضوع في بعض حصص المطلق. فهذا الإطلاق غیر کاشف عن المراد؛ فلاحظ.
◻️٤. ثلاث روایات صِحاح أوردها صاحب الوسائل في ثاني ابواب نیة الصلاة و هي واردة فیمن یبدو له العدول من الفریضة الی النافلة أو العکس و قدأجاب الإمام علیهالسلام عن جواز ذلک بقوله «هي التي قمت فیها و لها» و قوله «هي علی ما افتتح الصلاة علیه» و قوله «إنما یحسب للعبد من صلاته، التي ابتدأ في اول صلاته».
▫️إلا أن مورد الأجمع هو العدول السهوي اثناء الصلاة من النافلة إلی الفریضة أو العکس، بمعنی نیةِ خلاف ما نواه في افتتاح الصلاة، فمفاد الفقرتین المذکورتین ـ بقرینة السیاق ـ هو عدم اخلال السهو في النیة بوقوع الصلاة علی الوجه الذي أرید اولاً أو عدم اخلال الذهول عن النیة الأولی بصحة الصلاة و وقوعها علی وجهها المقصود.
و علی التقدیر الأول تکون هذه الأخبار مؤکِّداتٍ لما نقوله من عدم تأثیر النیة في عنوان العمل و علی التقدیر الثاني لایدل علی شیئ من قولنا و قول المشهور.
▫️و أما التمسک بها نظراً إلی دلالتها علی اختلاف وصف الصلاة نفلاً و فرضاً، تبعاً لإختلاف نیة المصلّي و قصده، فمبنیة علی التقریب المذکور في الطائفة الثانیة و الجواب الجواب.
⏪
#فقه
#برهان
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 آیا مصادر حدیثی تمام روایات اصحاب را منعکس کردهاند؟
🔻🔻
🔰قد أشرنا مرارا إلى أن بناء مثل #الكليني و #الشيخ و #الصدوق (قدسسرهم) لميكن على إيداع جميع ما وجدوه في الجوامع الأولية في جوامعهم التي بأيدينا.
🔸و لعلّ المتتبع في #فقه الشيعة الإمامية، يعثر على أكثر من خمسمأة مسألة أفتى فيها المشايخ طرّاً بفتوى، يستكشف بسببها وجود النص فيها مع عدم كونه مذكوراً في جوامعهم التي ألفوها لضبط الأحاديث. و يشهد لذلك وجود أخبار كثيرة في جامع مع عدم ذكرها في جامع آخر.
🔹و لعلّ الوجه في ذلك أن بناءهم لميكن على نقل جميع ما يجدونه في الجوامع الأولية، بل على نقل خصوص ما كان لهم طريق مسلسل إلى رواتها.
🔸و بالجملة لاينبغي لأحد أن يرتاب في أنّ الجوامع الأولية التي ألّفها الطبقة السادسة من أصحابنا كانت مشتملة على أخبار كثيرة لميودعها المشايخ الثلاثة في الجوامع الأربعة التي بأيدينا.
📖 البدر الزاهر: ۲۹۴. (تقریرات آیةاللهالعظمی #بروجردی رضواناللهعلیه)
#حدیث
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
- ناشناس.mp3
834K
💠انعکاس اکثر مضامین صادرشده از معصومان (ع) در منابع حدیثی موجود
🎙 استاد سید محمدجواد #شبیری_زنجانی (دامتبرکاته)
📆 درس خارج فقه زکات ۱۸ آبانماه۱۴۰۰ | بخوانید 🔗
⏱ حدود ۴ دقیقه
#حدیث
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 آیا مصادر حدیثی تمام روایات اصحاب را منعکس کردهاند؟
استاد سید محمدجواد #شبیری_زنجانی (دامتبرکاته)🔻
💡به نظر میرسد در مباحث فقهی، عمدهی مضامین روایی رسیدهاست، هرچند عمدهی اَسناد نرسیدهاست.
[🔰دو شاهد:]
• بنده برخی از ابواب #کافی که از #محاسن گرفتهشده را با محاسن مقایسه میکردم. گاهی در محاسن، ۴۰ روایت وجود دارد اما #کلینی تنها ۱۰ روایت از آنها را نقل کردهاست.
پس از بررسی روایات محاسن میبینیم که درآن ۱۰ تا ۱۲ مضمون وجود دارد و کلینی از آن مضامین، ۹ مضمون را نقل کردهاست.
🔹با این مطلب به این نتیجه میرسیم که خیلی از مواقع حذف روایات به علت حذف مکرّرات است.
•• در «اصحاب الصادق» #رجال_شیخ، نام افراد بسیار زیادی وجود دارد که از امام صادق علیهالسلام روایت میکردند. حداقل باید این راویان یک یا دو روایت نقل کردهباشند تا نام آنها در رجال وارد شدهباشد.
از طرف دیگر، #ابن_عقده کتابی دربارهی رجال امام صادق علیهالسلام داشته که منبع اصلی اصحاب الصادق رجال #شیخ_طوسی است.
رجال ابن عقده در اختیار #علامه_حلی نیز بوده و ایشان بیان کرده: در هر ترجمهای، ابنعقده یک یا دو روایت نقل کرده است. مجموع مواردی که در رجال شیخ وجود دارد و قرائن نشان میدهد از رجال ابنعقده اخذ شده، حدود سههزار روایت است.
با توجه به نقل #علامه حلی، باید بین سه تا چهار هزار روایت در رجال ابنعقده وجود داشته است، در حالی که شیخ طوسی در #تهذیب، تنها ۵ یا ۶ روایت را از رجال ابنعقده نقل کرده است.
[بنابراین:]
🔸به نظر میرسد شیخ تمام روایات رجال ابنعقده را دیده اما برخی از این روایات غیرفقهی بوده و برخی تکراریات بوده و با وجود روایات دیگر، شیخ طوسی نیازی ندیده این روایات را ذکر کند.
بنای شیخ طوسی در تهذیب استقصای مضامین روایات فقهی است نه استقصای اسناد روایات. به همین دلیل ممکن است روایت ۱۰ طریق داشتهباشد و به نقل ۲ یا ۳ روایت اکتفا کردهباشد.
🔈 درس خارج فقه؛ کتاب زکات؛ ۱۸ آبانماه۱۴۰۰ (با تلخیص و اندکی ویرایش) |🔗بشنوید
◽️
🔗 برای ملاحظهی یک دیدگاه کاملاً متقابل اینجا را ببینید.
#حدیث
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan