💠استفاده از ایام تعطیلات
مرحوم آیةاللهالعظمی سید محمدسعید #حكيم (قدّسسرّه)🔻
إذا كانت أيّام التدريس والتحصيل قليلة نسبيّاً -لظروف وملابسات قاهرة لا يستطيع طالب العلم الخروج عنها والانفلات منها- فباستطاعته صرف الوقت الباقي بتحصيله العلميّ وعمله التبليغيّ وسلوكه الاجتماعيّ، بوجه انفراديّ، أو مشترك مع الخاصّة من إخوانه، حسبما يتيسّر له ويناسب ظروفه.
📖 رسالة أبويّة، ص۲۴.
▫️
◾️۲۵ محرمالحرام، سالگرد درگذشت مرحوم آیةاللهالعظمی #حکیم ◾️
#نصایح
✒️📚 @Faede_v_Borhan
رسالة ابویة (5).pdf
20.05M
جزوهی «رسالة ابویة ومسائل تهمّ طلبة الحوزة والمبلّغين» به قلم مرحوم آیةاللهالعظمی #حکیم، حاوی توصیههای پدرانهی آن فقیه بزرگوار به #طلاب و #مبلغین است.
اختصار و نیز جامعیت این جزوه نسبت به زوایای گوناگون مسائل مرتبط با #حوزه های علمیه، آن را خواندنیتر کردهاست.
اگرچه ترجمهی فارسی این جزوه نیز در پایگاه اطلاعرسانی دفتر ایشان یافت میشود، اما متأسفانه ترجمهی روان و مقبولی نیست بهطوری که گویا زبان مادری مترجم، فارسی نبودهاست. اگر مترجمی توانا به ترجمهی مجدد این جزوه همت گمارد، خدمت ارزشمندی انجام دادهاست.
#معرفی_کتاب
#نصایح
✒️📚 @Faede_v_Borhan
نقد تقابل تاریخی فلاسفه و متکلمان - رسول رضوی.mp3
2.51M
💠 نقد تقابل تاریخی فلاسفه و متکلمان
🎙حجةالاسلام رسول رضوی | بُرشی از کرسی علمی ترویجی «بررسی تاثیر پذیری متکلمان اسلامی از یحیی نحوی در مساله اثبات حدوث اجسام»
🗓 ۲۸ دی ماه ۱۴۰۱
⏱ حدود ۳ دقیقه
#کلام
#فلسفه
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا!
عبارت ذیل از مرحوم شیخ یوسف #بحرانی (رحمهالله) به خوبی فاصله فاحش میان #اخباریان معتدل قدیم و #نواخباریان افراطیِ امروزین را نشان میدهد. درست بر خلاف ادعایشان!
🔻
و ما توهمه بعض من لميعض على العلم بضرس قاطع و لميُعطِ التأملَ حقَّه في جميع المواضع من التفرد بالعمل بالأخبار من غير ملاحظة كلام الأصحاب فهو جهل محض لما أوضحناه، و إن صار في هذه الأيام من صار إلى ما ذكرناه؛ إلا أنه كما عرفت واضح الفساد ناشئ من العَصَبية و اللداد.
ومما يوضح لك صحة ما ذكرناه:
ما اشتهر بينهم الآن من أنه ينبغي لطالب العلم أن لايشتغل إلا بكتب الأخبار و إن كان أميا لميقرأ شيئا من العلوم بالكلية وصارت كتب الفقهاء بينهم مهجورة مطروحة. و هذه حماقة ظاهرة، فإنه لا يخفى على المنصف العارف بالقواعد الشرعية و الضوابط المرعية أن هذه المرتبة و هي الاشتغال بالأخبار و #استنباط ما فيها من الأحكام و الأسرار، ليست بسهلة التناول لكل من رامها من الناس و إن زعم ذلك من تلبس الآن بهذا اللباس و إنما هي مرتبة الفقيه الجامع الشرائط.
و هي مرتبة لميصلها العلماء إلا بعد أن تشيب نواصيهم في تحصيل العلوم و الاطلاع على كل معلوم منها و مفهوم، و إحكام قواعدها و تحصيل ضوابطها، و مع هذا فَهُم فيها بين قائم و طائح و غريق و سابح!
و أين لهؤلاء الجُهّال من نيل هذه المرتبة العزيزة المنال بمجرد عقولهم الناقصة العيار و توهماتهم الموجبة للعثار.
نعوذ بالله سبحانه من زيغ الأفهام وزلل الأقدام والخروج عن النهج القويم والميل عن الصراط المستقيم.
📖 الحدائق الناضرة١١: ١٧٧.
◽️
🔗 برگرفته از کانال «الفوائد الجوادیة»
#اجتهاد
#فقه
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 جایگاه #شیخ_اعظم (قدسسره) در دربار عثمانی/۲
📖 تراز سیاست: جلوههایی از سیاست و مدیریت #شیخ_انصاری؛ علی ابوالحسنی منذر؛ صص۹۸ و ۹۹.
🔗 برای نمونه مشابه اینجا را ببینید.
#تراجم
✒️📚 @Faede_v_Borhan
20.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تصاویری از تشییع پیکر مرحوم آیةاللهالعظمی #خوئی (قدسسره)
🗓به مناسبت سالروز وفات در ۸ صفر ۱۴۱۳
#تراجم
✒️📚 @Faede_v_Borhan
8.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این قطعه برای انسان منصف دستکم دو مطلب را روشن میکند:
▪️یک. خود این آقا اعتراف دارد که طب به اصطلاح اسلامیاش ریشهی محکمی در تراث دینی و نصوص قرآنی و روایی ما ندارد؛ زیرا از یکسو مسأله #ولایت_فقیه را بیمدرک ارزیابی میکند و از سوی دیگر #طب_اسلامی را با آن قیاس کرده و همسنگ میداند. «یخربون بیوتهم بأیدیهم»!
▪️دو. برخلاف آنچه از سابق ادعا میکرد و در این قطعه نیز با زبان بیزبانی فریاد میکند، نهتنها با #فقه و #اصول بلکه با میراث حدیثی نیز آشنایی اندکی دارد؛ چون اکثر فتاوایی که آنها را بدون مأخذ روایی عنوان کرده، دارای روایات خاص [مشخصاً مرتبط با موضوع مذکور] هستند. اگرچه ممکن است مناقشات سندی یا دلالی نسبت به برخی از آنها مطرح باشد اما بحثهای اجتهادی-استدلالی پیرامون اکثر مسائل فقه (بهجز #ضروریات و #مسلمات) وجود دارد و این بههیچ وجه مساوی با بیدلیل بودن یا از روی نظر و رأی شخصی فتوی دادن نیست!
⚠️ گویا این شخص موضع خود را چنان ضعیف یافته که ترجیح داده به جای دفاع حمله کند و رسماً به گروه #اخباریان بپیوندد!
«ثم کان عاقبة الذین اساؤوا السوء ان کذبوا بآیات الله»
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
📷توضیحی پیرامون نظریه منسوب به آیةاللهالعظمی #سیستانی (مدظله العالی)
«آنچه ایشان (دامظله) فرمودهاند این است که چون زیارت در خودِ روز #اربعین برای تمام مؤمنان [بهعلت ازدحام] ممکن نیست، از فضل خداوند متعال امید میرود به هرکس به این مناسبت زیارت نماید ثواب زیارت امام علیهالسلام در روز اربعین داده شود حتی اگر پیش از روز اربعین باشد».
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠اندر کمالات خلیفه!
آیةاللهالعظمی #شبیری_زنجانی (مدظلّه)🔻
از مرحوم آقای حاجآقا رضا #صدر شنیدم که میگفت:
در مجلس ختمی، شیعه و سنّی حاضر بودند و #میرحامدحسین هم در آن جلسه، آقا بود.
یکی از قاریان، قرآن را غلط میخواند. سنّیها تحقیر و تعییر میکنند که قاریان آنها، قرآن بلد نیستند. به میرحامدحسین برمیخورد.
نوکرش را صدا میزند که یک ورق کاغذ بیاور. نوکر یک ورق کاغذ میآورد و ایشان مطالبی مینویسد و به نوکر میدهد. مضمون مطالب این بود که این قاری عوام است و غلط خواندن او چندان اهمیتی ندارد و سپس مواردی را که عُمَر یا یکی دیگر از #خلفا قرآن را غلط خواندهاند و در کتب سنّیها ذکر شده است، فهرست میکند.
چون در آنجا جلسات ختم قرآن هم حدود دو ساعت طول میکشید، در این فاصله کاغذ را تکثیر میکنند و وقتی آنها از جلسه بیرون میآمدند، به هر نفر یکی از این ورقهها را میهند!
📖جرعهای از دریا۲: ۳۵۲.
▫️
🗓 ۱۸صفر سالروز ارتحال علامه میرحامد حسین هندی (رضواناللهعلیه) مؤلف کتاب عبقات الأنوار در سال ۱۳۰۶ه.ق
▫️
#تراجم
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 پیشنهاداتی در باب امر به معروف و نهی از منکر | قسمت اول
در قرآن کریم در بیش از ۱۰ آیه مستقیماً و در چند آیه بهطور غیرمستقیم بر مسأله #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر تأکید شدهاست. حجم زیادی از روایات نیز به این موضوع پرداختهاند.
اما علیرغم وجود نصوص بسیار در این رابطه، آیه یا حدیثی که به احکام #فقهی و چگونگی امر به معروف و نهی از منکر پرداختهباشد انگشتشمار است. این امر سبب میشود تا مرجع عمده #فقیه برای #استنباط احکام و فروع جزئی امر به معروف به و نهی از منکر به #اصول لفظیه و عملیه محدود گردد.
🔰بهطور مشخص تنها نصی که میتواند پشتوانهای برای اجرای اصل لفظی در این باب باشد، آیه مبارکه ۱۰۴ آلعمران است: «و لتکن منکم أمة یدعون إلی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون».
چنانکه روشن است، آیه بیان میدارد که باید گروهی از مسلمانان/مؤمنان وجود داشتهباشند که عهدهدار سه کار باشند:
۱. دعوت به خیر
۲. امر به معروف
۳. نهی از منکر.
از آنجا که آیه شریفه از جهات مختلفی #اطلاق دارد (همچون: خصوصیات گروهی که باید متولی این سه امر باشند، شرایطی که انجام این سه امر در آن واجب است، خیر و معروف و منکری که باید مورد دعوت و امر و نهی واقع گردد) میتواند برای استنباط بسیاری از فروع این باب مورد تمسک قرار گیرد.
🌀اما بهنظر میرسد دقت در این آیه شریفه به عنوان مدرک اساسی و اصلی وجوب امر به معروف نتایجی جدید درباره نحوه اجرای این فریضه به دست میدهد.
در فرسته بعدی به چند نمونه از این نتایج اشاره خواهم کرد.⬅️
#فقه
#برهان
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠پیشنهاداتی در باب امر به معروف و نهی از منکر | قسمت دوم
⬅️ گذشت که توجه به پشتوانه منحصر به فرد برای #اطلاقگیری و اجرای اصل لفظی در باب #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر، میتواند تأثیرات مهمی بر استنباط مسائل این باب داشتهباشد.
💡برای نمونه:
🔹۱. چنین نیست که این فریضه بر همگان واجب باشد بلکه تصدی گروهی از مومنان کافی است.
گروهی از فقها این فریضه را به اتکای اصالةالعینیة، عینی دانستهاند و کسانی هم که آن را کفائی شمردهاند احیاناً به اموری همچون #سیره یا #تنقیح_مناط برای کفایی بودن استدلال نمودهاند که هر دو با اشکالاتی روبروست. در حالیکه اگر به این نکته التفات میشد که آیه بالا به عنوان تنها اصل لفظی موجود در این باب، اطلاقی که مقتضی عینیت باشد ندارد، هیچیک از طرفین نزاع، استدلالات مذکور را مطرح نمیکرد.
🔸۲. چنین نیست که وجوب این فریضه وابسته به ترک معروف یا فعلِ منکر توسط شخص یا اشخاص خاصی باشد.
به تعبیر دیگر لزومی ندارد خارجاً معروفی ترک گردد یا منکری انجام شود تا امر و نهی واجب گردد. بلکه گروهی از مؤمنان همواره باید به دعوت به خیر و امر و نهی اشتغال داشته باشند، چه معروف یا خیری متروک یا منکری معمول باشد، چه نباشد.
🔹۳. چنین نیست که لزوماً شخص خاصی باید مخاطب دعوت و امر و نهی باشد، بلکه گروهی که متصدی این فریضه گردیدهاند میتوانند به نحو قضیه حقیقیه دعوت و امر و نهی خود را انجام دهند.
❗️بنابراین اگر گروهی بهنحو کلی از منکرات نهی نمایند وظیفه امر و نهی شخصیِ گناهکاران از سایر مؤمنان ساقط خواهدبود.
🔸۴. چنین نیست که امر به مستحبات و نهی از مکروهات، مستحب باشد.
صاحب جواهر (۲۱: ۳۶۳) فرمودهاست: «لولا الإجماع الذي عرفت أمکن القول بوجوب الأمر بالمعروف الشامل لهما ـأي الواجب و المندوبـ و إن لمیجب المندوب علی المأمور».
در جامعالمدارک(۵: ۳۹۹) مرحوم آیةاللهالعظمی #خوانساری(قده) نیز، این مطلب تلقی به قبول شدهاست.
البته مورد چهارم نتیجه غیرمستقیم مبنا قراردادن آیه شریفه است.
همچنین گفتنی است، این موارد هریک به نوبه خود منجر به فروع متعددی میشوند که تفصیل آن را در مجال گستردهتری یادداشت کردهام.
#فقه
#برهان
✒️📚 @Faede_v_Borhan