بسم الله الرحمن الرحیم
#صفحه_سوم
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
یکشنبه ۱ مردادماه ۱۴۰۲
#شب_ششم
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰 برای بیان آزادی اجتماعی روایتی بیان میکنم که اگر کسی این روایت را بفهمد خدا میداند چه دریچههایی به رویش باز میشود.
«لأعَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِيَّةٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَيَةِ كُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعِيَّةُ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً»
حتماً، قطعاً، بدون شک، عذاب میکنم همۀ آدمخوبها را اگر نسبت به رهبری که من برای آزاد کردنشان در جامعه فرستادم بیتفاوت باشند و او را تحویل نگیرند.
خدایا چرا اگر من امام جامعه را تحویل نگیرم به خودت قسم خوردی عذابم کنی؟ چون گفتیم آزادیهای اجتماعی توسط امام محقق میشود او آمده تو را از همه بندهای اجتماعی رهایی بخشد، آنوقت تو به او بیتوجهی کردی؟ چوب تو آستینت میکنم. نمیخواهی آزاد باشی؟ پدرت را در میآورم.
✅ چرا اینقدر انبیا بزرگند؟ چون آزادمردترین آزادیخواهان جهان برای آزاد کردن بشریت هستند. به میدان کارزار آمدهاند تا بشر را از تحت سلطۀ اجتماعی خارج کنند.
💢 قبلا گفتیم سه دسته سلطهگر داریم: ۱.هوای نفس ۲.ابلیس ۳.طاغوت. مسئلۀ انبیا کدامیک از اینهاست؟ سومی. یعنی طاغوت.
در زیارت اربعین میگوییم حسینجان نه تنها خدا کسانی را که تو را با دست کشتند نمیبخشد آنهایی هم که با زبان تو را کشتند نمیبخشد. (کسانی که ایستادند نگاه کردند) خدا فرمود من حسینم را فرستادم تا شما را از تمام سلطههای اجتماعی رها کند، تو حسینم را تحویل نگرفتی؟ پدرت را در میآورم. خدایا چرا آن جاهایی که من توسط اعمال عبادی به دنبال تحقق آزادیهای فردیام نبودم این روایت سخت را نگفتی؟ زیرا آزادیهای فردی یکجوری ممکن است تأمین شود اما اگر آزادیهای اجتماعی نباشد حتی آزادی فردی تو هم به اسارت تبدیل میشود. زور سلطۀ بیرونی بیشتر است از سلطۀ درونی. به همینخاطر مبارزه با سلطۀ بیرونی نیاز به امام و ولی دارد.
✅ قبلاً گفتم به جای اینکه بگویید نماز میخوانم، بگویید عامل آزادی به جا میآورم. خواهران هم بدانند حجاب، دیگر عامل پوشش نیست؛ بلکه یک علامت است. به جای امام هم باید بگوییم آزادیخواه عالم.
شما را قسم میدهم به رگهای نامرتب اباعبدالله(علیهالسلام) این حرف مرا تحویل بگیرید که اگر تحویل گرفتید یک عمر شاد زندگی خواهید کرد. به خود امام حسین قسم! هیچکدام از این غارتها به خاطر پول نبود فقط به خاطر عقده درونی بود که بگویند من هم زدم. چرا از هم سبقت میگرفتند حسین را بکشند؟ اینها که مردم شام نبودند، پای منبر علی(علیهالسلام) بزرگ شده بودند. اباعبدالله فرمود آیا من حرامی را حلال یا حلالی را حرام کردم؟ مرا نمیشناسید؟ گفتند میشناسیم. خب چرا میخواهید مرا بکشید؟ چون ما اسیریم، ما حقیریم و الا اینکه گوشواره را بکشید گوش پاره شود این درونش پول نخوابیده، اینکه خیمهها را به آتش بکشید این دیگر به خاطر پول نبود.
✅ رفقا این آزادی را جدی بگیرید. ببینید اینها کارشان به کجا رسید؟ اگر طعم آزادی را نچشیده باشی اگرچه صبح تا شب کارهای خوب انجام دهی یک روز با همین کارها بر علیه خدا قیام میکنی، زیرا نظام سلطه، همۀ اعمال خوب تو را به نفع خودش مصادره خواهد کرد.
💢 امام حسین(علیهالسلام) را نمازخوانها و دعوتکنندهها کشتند.
سلطهگر با سه عامل تهدید، تطمیع و تحمیق، مردم را به اسارت میکشد.
گفتیم مأموریت امام آزاد کردن مردم از اسارتهای اجتماعی است اما یکجا در آزادیهای فردی ورود میکند و آن وقتی است که فرد به اسارتهای پنهان دچار شده باشد. مثل تشری که امام روز دوم محرم به حر زد و باعث آزادی او شد.
#شب_ششم_محرم
@fakhrian_ir
در رثای آزادی
امان از احساس و عقدهی حقارت
امان از وقتی که به لب و دندان امام تازیانه بزنند، فقط برای اینکه بگویند:
من زدم
گوشواره را نه برای قیمتش💰، بلکه برای این از گوش طفل سهساله بکشند که در دورهمی بعد از عاشورا بتواند سینه سپر کند و جلو دیگران بگوید:
من گوش رقیه را پاره کردم.
و یکی هم برای اینکه در مواجهه با مختار حرفی برای گفتن داشته باشد و بگوید:
من تیر سهشعبه را به گلوی طفل شش ماهه زدم
و جگر مختار رابسوزاند
عجب زمانهای
درونشان پر از سیم خاردارهای صعب العبور
خدایا از این منیتها به تو پناه میبریم
و از تو آزادی میخواهیم...
آزادی برای پرواز و گذر از سیم خاردارهای درونمان
باشد که ما هم روزی برای تو و در راه تو شهید بشویم و با صورت خونین به زمین بخوریم و بگوییم:
همین را میخواستم🕊
بگوییم:
«الهی رضا بقضائک»🕊
و یا بگوییم:
«فزت برب الکعبه»🕊
#پیام_ارسالی
برگرفته شده از مباحث حجتالاسلام فخریان با موضوع: «آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام»
@fakhrian_ir
13.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 اولین اثر سلطه، تحقیر است و از آدم حقیر هر کار بدی بر میآید!
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
#شب_ششم_محرم
@fakhrian_ir
InShot_۲۰۲۳۰۷۲۶_۲۳۱۹۵۶۹۹۹_۲۶۰۷۲۰۲۳.mp3
2.21M
🎧 ما حتی الکی هم امام زمانمون رو نخواستیم!
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
#شب_ششم_محرم
@fakhrian_ir
چرا امامتون رو طلب نمیکنید؟.mp3
3.35M
از سلطههای پنهان چیزی میدونی؟!
میدونی نقش امام در پیدا کردنِ سلطههای پنهان چیه؟
#شب_ششم
محرم۱۴۴۵
@fakhrian_ir
چرا برای کشتن امام حسین از هم سبقت میگرفتند؟ .mp3
1.82M
این همه جنایتی که در کربلا رخ داد، بهخاطر نبود رهایی بود...
#شب_ششم
محرمالحرام ۱۴۴۵
@fakhrian_ir
سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار
عزاداریهای شما قبول باشه
سخنرانیهای شما مخصوصا دههی عاشورا خیلی عالیه حتی برای بچهها.
الحمدلله توفیقی شد در یکی از سخنرانیهای شما حضور یافتیم. دخترم که ده سالشه از مراسم هیئت شما در نیشابور خیلی خوشش اومد و گفت که سخنرانیهای استاد فخریان جوریه که حوصله مون سر نمیره و براش جذاب بوده.
دخترم تو مراسمات عزاداری تمایل زیادی نشون نمیده و اکثرا خسته میشه و حوصلهاش سر میره و این برای بنده دغدغهای شده و مشکل رو از جانب دخترم میدیدم. اما حالا میبینم که یه سخنران توانمند چطور میتونه نه تنها بزرگترها بلکه نونهالان و نوجوانها رو جذب معارف دین کنه
خداوند شما رو حفظ کنه و توفیقاتتان رو بیشتر کنه.
#پیام_ارسالی
پیرامون سخنرانیهای حجةالاسلام فخریان در محرمالحرام ۱۴۴۵
@fakhrian_ir
عاقبت بی توجهی به رهبر جامعه.mp3
2.41M
حتماً، قطعاً و بدون شک پدر آدمهایی که نخواهند آزاد باشند را در میآورم...
#شب_ششم
محرمالحرام ۱۴۴۵
@fakhrian_ir
عبادت احرار چگونه است؟ .mp3
1.95M
مثل «بردهها» بندگی نکن...
#شب_ششم
محرمالحرام ۱۴۴۵
@fakhrian_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#صفحه_اول
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
دوشنبه ۲ مردادماه ۱۴۰۲
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰 ما در دنیا با سه سلطهگر مواجه هستیم و تنها مطالبه خداوند از ما این است که مراقب باشیم این سلطهگران، ما را تحت سلطۀ خود قرار ندهند و تا زمانی که در دنیا هستیم باید در مبارزه دائمی با آنها باشیم، اگر هم بخواهیم از مبارزه دست بکشیم، باید بدانیم آنها تا ما را اسیر خود نکنند دست برنمیدارند.
✅ خدای متعال برای اینکه ما تحت سلطۀ سلطهگر درونی یعنی هوای نفس قرار نگیریم، اعمال عبادی فردی را واجب کرده است. نقش انبیا در اینجا ابلاغ اعمال عبادی فردی است که موجبات آزادی ما را فراهم میکنند.
✅ دومین سلطهگر، ابلیس است نقش انبیا در این قسمت نیز ارائه راهکارهای مبارزه با ابلیس است. دین اینجا هم به کمک ما میآید ولی مستقیماً جلوی سلطهگری ابلیس را نمیگیرد بلکه فقط راهکار میدهد.
💢 مبارزه با این دو سلطهگر سخت است اما نه خیلی. بالآخره ما با لطایف الحیلی، با حواسجمعی میتوانیم با آنها مبارزه کنیم.
✅ اما مبارزه با سومین نوع سلطه که طاغوت است، بسیار سخت است. این سلطهگر به قدری قوی است که خداوند ۱۲۴ هزار نفر از آزادمردترین آدمهای عالم را برای مبارزه با او جمع کرده است و نگهبانی از آزادی اجتماعی ما را به آنها سپرده و گفته حتی یک لحظه نباید اجازه دهید این سلطهگر خارجی، زندگی و شخصیت انسانها را تحت سلطه بگیرد.
✅✅ پس علت بعثت انبیا، مراقبت از انواع آزادیهای اجتماعی است و انبیا آمدهاند نگذارند ما تحت سلطههای خارجی سیاسی، اقتصادی، اخلاقی قرار بگیریم. همۀ انسانها از بردگی متنفرند و در این امر با هم اشتراک دارند ولی معلوم نیست به اندازهای که از بردگی متنفرند از بیدینی هم متنفر باشند. چون نسبت بین دینداری و آزادی را درست نفهمیدهاند. لذا از بردگی بدشان میآید ولی از مهمترین عامل بردگی که بیدینی است ممکن است بدشان نیاید.
اصلاً مهمترین کارکرد دین، تأمین آزادی است. توجه به «آزادی اجتماعی»، یعنی توجه به «زندگی سیاسی». همین که انسان از بردگی اجتماعی متنفر شد، یعنی جار میزند که من سیاسی هستم. چون فرار از بردگی اجتماعی یعنی یک زندگی سیاسی _ دینی.
💢 اینکه میگویند دین سیاسی است، یعنی حواسش به آزادی اجتماعی ما هست. اسم دیگر آزادی اجتماعی سیاستورزی است. سیاسیترین انسانها انبیا هستند که آمدهاند از آزادی اجتماعی ما محافظت کنند. انبیا اگر جایی لازم باشد وارد جنگ میشوند و میگویند «یا سیوف خذینی» مرا تکه تکه کنید ولی آزادی بندگان خدا را محدود نکنید. سؤال: آیا نمیشد ما خودمان، آزادیهای اجتماعی خودمان را تأمین کنیم؟ خیر، ما اینچنین قدرتی نداریم، ما تازه در مسیر آزاد شدنیم. کسانی میتوانند آزادیهای اجتماعی را تامین کنند که الان بالفعل، آزادمردترین انسانهای عالم هستند. پیامبرها از اولی که میآیند، پیامبرند، یعنی آزاد آزاد آزادند. اینکه ما معتقدیم انبیا معصومند، یعنی آزادند و گناه نمیکنند و گناه را اسارت میدانند. کدام انسان عاقلی حاضر است او را اسیر و زندانی کنند؟ با این حساب، هر آدم گنهکاری، احمق یعنی نادان است. زیرا حاضر شده زندانی و اسیرش کنند. انبیا معصومند؛ یعنی اینقدر طعم آزادی را چشیدند که حاضر نیستند یک لحظه آزادی را با اسارت عوض کنند. خدا میگوید اگر شما دور پیامبر مرا خالی کنید و به او بیتوجهی کنید، شما را با نماز شبتان میسوزانم. زیرا از دست کسی که آمده آزادی اجتماعی برایتان فراهم کند فرار کردهاید. چرا اینقدر تأکید شده به پذیرش اولیا الهی؟ چون اینها منشأ آزادیهای اجتماعی ما هستند.
💢 این روایت را همۀ آزادیخواهان باید تابلو کنند و در خانههای خود نصب کنند. حدیث قدسی که هم از امام باقر و هم از امام صادق (علیهماالسلام) صادر شده است:
«لأعَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِيَّةٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَيَةِ كُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعِيَّةُ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً»
حتماً قطعاً بلاشک عذاب خواهم کرد مردم خوبی را که دنبال طاغوتها رفتند و نسبت به امامی که من برایشان فرستادم بیتوجهی کردند.
سوال این است که اگر من اعمال عبادی را کامل انجام دادم ولی بهدنبال طاغوت رفتم مگر چه اتفاقی میافتد؟ در پاسخ باید گفت اسیر میشوی، تحت نفوذ دیگران قرار میگیری. آیا دوست داری اسیر شوی؟ حتی اگر آیتالله بهجت هم باشی ولی امام و رهبرت در زمان غیبت، خمینی نباشد «لأعذبنک» حتماً عذابت میکنم.
لأَعْفُوَنَّ عَنْ كُلِّ رَعِيَّةٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَيَةِ كُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعِيَّةُ فِي أَنْفُسِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَةً.
#شب_هفتم
محرمالحرام ۱۴۴۵
@fakhrian_ir
#صفحه_دوم
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
دوشنبه ۲ مردادماه ۱۴۰۲
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰 حتماً، قطعاً، بلاشک، میبخشم گناهکاری را که اعمال فردیش رو درست انجام نمیده، نماز نمیخونه یکی درمیون، روزه نمیگیره یکی در میون، از این دیگه راحتتر، ماه رمضون روزه نگرفته، میگه میبخشمش. چرا؟ میگه این رفته دنبال کسی که آزادیهای اجتماعیشو تأمین میکنه. میگه خب بکنه. میگه آخه این در پرتو لذتی که در آزادیهای اجتماعی میبره کم کم به دنبال تأمین آزادیهای فردی خودشم میره. دیدی چقدر قشنگ مستحق بخشش من شد؟ حالا فهمیدی برخلاف اون اولیه که وقتی طعم لذت آزادی اجتماعی رو نچشیده، همون آزادیهای فردیاش هم آروم آروم رها میشه.
✅ در عبارت ظَالِمَةً مُسِيئَةً، ظَالِمَةً یعنی طرف داره تو خیابون یا جاهای دیگه زور میگه، نادونی میکنه، اما امام رو قبول داره، دنبال امام راه افتاده، مثل زهیر، چون ولایت ولی حق رو برای رسیدن به آزادی اجتماعی پذیرفت، خداوند متعال از تمام نافرمانیهای شخصی و فردی او چشمپوشی کرد. خب خدایا چرا چشم پوشی میکنی؟ میگه آخه تو نمیفهمی این با این آزادی اجتماعی به کجاها میرسد. اصلاً گناهاش دیگه به چشم نمیاد.
💢 حالا از این زاویه امام حسین(علیهالسلام) رو معرفی کنید. امام حسین نگهبان آزادی اجتماعی است. دیشب گفتم وقتی مردم کوفه نامه نوشتند به امام حسین که یزید تمام آزادیهای اجتماعی ما رو سلب کرده، امام گفت یالا پاشید بریم به کمک مردم، مردم از ما کمک میخوان. امام حسین وقتی که میخواست بره کوفه، میدونست اینا نامردن، میدونست کشته میشه، میدونست اسیر میشه. خب پس چرا رفت؟ اونا که الکی امام حسین رو برای آزادی میخواستن؟! امام وظیفهاش اینه حتی اگه تو الکی بخوایش، بیاد. میگه مردم منو خواستن، نمیگه الکی خواستن. نمیگه برای چی و چهجوری. (میگه خواستن، تمام)
به همین خاطر اونای دیگه نمیفهمیدن. عبداللهبنجعفر نمیفهمید. محمدبنحنفیه نمیفهمید. میگفت تو که میدونی میکشنت، خب چرا میری؟ گفت چون الکی منو خواستن. (بعد من عرض کردم امام زمان الان نیست، یعنی ما حتی الکی هم امام رو نمیخوایم. وگرنه میآمد)
✅ الکی گفتن ما میخوایم آزاد باشیم. امام حسین(علیهالسلام) فرمود زینب جان! باروبنه رو جمع کن بریم. کجا حسین جان؟ میخوایم بریم مردم عالم رو از شر یزیدیان آزاد کنیم، خب بابا اینا دروغ میگن! میگه دروغشم قشنگه. تو نمیدونی آزادی چه طعمی داره! حتی ادای آزادی رو هم دربیارن قشنگه. حتی ادای آزادیخواهی رو هم دربیارن قشنگه.
اصلاً منِ حسین فدای ادای آزادی خواهی تو. خوبه؟ حسین! یه چیزی یواشکی بگم؟ همونایی که دعوتت کردن میکشنت! میگه من میام که فردا هیچ بهانهای برای اسارتشون نداشته باشن. اگه خدا با لگد زد توی دهنشون، نگن خب چرا میزنی؟ خدا بگه با اینکه حسین بخاطر دعوت الکی شما اومد، باز شما خواستید اسیر بمونید!!! الان دیگه لگد بزنید تو دهنشون. میبینید چهجوری خدا حجت رو از تو میگیره؟ چهجوری تو رو میبره کنج رینگ، دیگه نمیتونی حرف بزنی؟ اینکه به امام میگن حجت یعنی این. یعنی الکی هم بهانه رو از تو میگیره.
✅ بعد اولین چیزی که امام حسین و دین به شما میده میدونی چیه؟ توروخدا اینو دقت کنین. اولین آزادی، آزادی فکر و انتخاب و بیان است. میگه شما روی حرفهای خدا فکر کردی؟ مثلاً میگی نه، میگه پس غلط کردی کارهایی که خدا میگه رو انجام میدی! اصلاً خود خدا هم میگه برا چی بدون فکر کارهایی که من گفتم رو انجام دادی! رفقا خدا عاشق کفریه که از روی فکر باشه و متنفر از عبادتیه که از روی بیفکری باشه. میگه اگه تو واقعاً از روی فکر به این نتیجه رسیدی که باید کافر باشی! اشکالی نداره، برو راحت باش. خب آقا ممکنه اشتباه کرده باشه. خب همین اشتباهش هم چون از رو فکر هست قشنگه، بره بپرسه، هر موقع به حقیقت رسید، برسه. خدایا شما ایشونو نمیبری جهنم؟ نه، چون فکر کرده؟ همینقدر که به خودش اجازه آزادی در فکر داده، برای من مهمه. من برای آزادی بنده خودم اینقدر ارزش قائلم که کفرشو به اندازه ایمان تقلیدی میخرم. اوج کرامت انسان در دین را میفهمی؟ خدایا من چون از روی فکر واقعی به کفر رسیدم به من آزادی بیان هم میدی؟ آره برو جار بزن که کافر شدی. خدایا اگه بگم تو نمیترسی بقیه کافر بشن؟ میگه نه. من خدا میدونی از چی میترسم؟ از اینکه تو فکر نکنی. من از این میترسم. من از اینکه تو اهل فکر نباشی میترسم. اما از اینکه رفتارهات بر طبق میل من نباشه ولی از روی فکر باشه نمیترسم. اینارو شهید مطهری میگه.
حاج آقا خب اینطوری که مردم ممکنه بگن ما هم دلمون میخواد اینطوری باشیم؟ نه نه نه، همۀ حرف در مورد ارزش فکر بود نه آنچه دل میخواد. الان بحثمون آزادی فکر است، نه آزادی میل.
#شب_هفتم
محرمالحرام۱۴۴۵
@fakhrian_ir
#صفحه_سوم
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
دوشنبه ۲ مردادماه ۱۴۰۲
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰 پس اولین آزادی که خدا و دین به تو اجباراً میده، آزادی فکر و عقیده هست. اگه بگی دلم نمیخواهد آزاد باشم، خدا میگه غلط کردی باید آزاد باشی و باید فکر کنی. اینهمه در قرآن اومده: افلا تتفکرون، افلا تدبرون، افلا یعقلون یعنی چرا فکر نمیکنی؟
✅ بعد من بگم خدا چهجوری داره شما رو گول میزنه؟ میگه وقتی شما فکر کنی به همونی که من میخوام میرسی. برو فکر کن. خدا داره تو رو دور میزنه. میگه من به تو دستور میدم فکر کنی که محکم پای حرفای من وایستی. حالا دو تا اشتباه هم ممکنه بکنی، عیبی نداره.
✅ رفقا اولین حق آزادی در دین که اجباراً باید بهش متعهد باشید، آزادی عقیده و بیان است. عدهای پیغمبر رو قبول نداشتن. منافق نبودن، مرتد نبودن، واقعاً پیغمبر رو قبول نداشتن. پیغمبر با اینا خیلی آروم زندگی میکرد میگفت ایرادی نداره.
💢 در مکه پیغمبر اکرم به یک خانمی که به دعوت اسلام لبیک نگفت و از پیامبر کمک مالی میخواست، نگفت نمیدم چون تو مسلمان نشدی. فرمود از بیتالمال به او کمک کنید. دین اینقدر برای انسانها ارزش قائله، کرامت انسانها رو اینطوری حفظ میکنه.
✅ رفقا شما اینقدری که نگران نماز فرزندتی، که میخونه یا نه، باید قبلش نگران این باشی که بچهت طعم آزادی رو بچشه. اگه مزه آزادی رو بچشه قطعاً نماز هم میخونه. مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی میگه ملائکه منو برای نماز شب بیدار میکردن، مگه ایشون حاضره از این لذت آزادی در نماز شب بگذره؟ بعضی میپرسن چرا بچه ما صبح با سختی برای نماز صبح بیدار میشه؟ چون طعم آزادی رو تو نماز نمیچشه. نمیخوام نگران نماز خوندنش باشی، نگران این باش که این چرا نمازشو اینطوری میخونه! چرا احساس نمیکنه وقتی نماز میخونه یه بندی از اسارتهاش پاره میشه؟
ببرش دکتر این بیچاره رو. این آزادی رو
نمیفهمه. اسارت رو نمیفهمه. مریضه، سرطان گرفته، ببرش دکتر درمانش کن بیچاره رو. این نماز میخونه اما آزادی رو نمیفهمه.
✅ پس اولین حق آزادی انسانها طبق فرموده خداوند متعال که میگوید لا اکراه فی الدین، آزادی عقیده و آزادی بیان است، البته آزادی عقیده و بیان شما در اجتماع، تا اونجایی مجازه که شما به حاکمیت دین ضربه نزنی، اگه قرار باشه شما حاکمیت دین رو خدشهدار کنی اینجا قانون، جلوی شما رو میگیره، میگه گفتیم آزادی، اما اینطوری هم نه که تو بر علیه خود ما قیام کردی.
✅ چرا پیغمبر برای دیندار شدن مردم عجله نمیکرد؟ بجای اینکه بگه یالا! چی میگفت؟ میگفت: یکم تأمل کن. قرآن میگه که میدونی آدمای عاقل کیانند؟ «یستمعون القول» کسانی که گوش میدن به صحبتها، نمیترسن «فیتبعون احسنه» با عقل بهترینش رو که مطابق با فطرت است انتخاب و عمل میکنن.
✅ خدایا! ممکنه من در تشخیص اشتباه کنم؟
ایرادی نداره من که به خاطر تشخیص اشتباه، تو رو کتکت نمیزنم جهنم نمیبرم. همون تشخیص اشتباهت هم قشنگه، چون تشخیص دادی. اگرچه اشتباه تشخیص دادی.
💢 پس اولین حق آزادی شما چیه؟ عقیده. خب وظیفه حوزه علمیه چیه؟ اینکه فضای فکرکردن جوانهارو فراهم کنه.
دیکته نکنه. خدایا به من اجازه بده روی منبر حرفهای تو را بر مردم دیکته کنم؛ غلط کردی بیا پایین ببینم. تو باید بر روی منبر فضای فکر کردن را برای مردم ایجاد کنی. تو فقط میتوانی دعوت کنی نه دیکته کردن. قرآن به پیغمبر میگوید: «ادعوا: دعوت کن، دیکته نکن».
وقتی اینطوری محکم حرف میزنی، طرف فکر میکنه این است ولاغیر، اگه نپذیره چوب تو آستینش میکنند. نه آقا جهنم مال بیفکرهاست. به فرزندت دیکته نکن، بگذار فکر کند. بازم گفتم خدا نگران نیست، چون دین کاملاً فطری است. اگر اشتباه فهمید چی؟ بابا اشتباه از روی انتخاب زیباست، از روی فکر زیباست. زیباست میدونی یعنی چی؟ یعنی برمیگرده، نگران نباش. یک روز دیرتر.
✅ امام حسین(علیهالسلام) به حر گفت بیا، یا به حر گفت حر دقیقاً دلیلت چیه با ما مخالفت میکنی؟
گفت مشکلت با من چیه؟ برای چی با ما میجنگی؟ بشین فکر کن. خب، حر نشست فکر کرد. در روز عاشورا دید خب راست میگه حسین. چرا من اینوریم؟ چرا آن طرف را انتخاب نکردم؟ چون زمینه فکر برای آقای حر فراهم شد و بر اساس فطرتش رفت جلو، دید که حسین(علیهالسلام) بر حق است.
✅ اینکه گفته شده لحظهای تفکر، ارزشمندتر از ۷۰ سال عبادت از روی عادت و تقلید کورکورانه است همینه.
#شب_هفتم
محرمالحرام ۱۴۴۵
@fakhrian_ir