eitaa logo
قطب علمی فلسفه دین اسلامی
301 دنبال‌کننده
97 عکس
9 ویدیو
4 فایل
🔶 کانال رسمی قطب علمی فلسفه دین اسلامی 🔶 دبیر قطب و مدیر کانال: قاسم بابایی @ghasembabaei4 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰مصباح حکمت ⬅️ دومین ویژه برنامه بزرگداشت آیت‌الله علامه مصباح یزدی(ره) 🗓 ۸ لغایت ۲۰ دی۱۴۰۳ 🆔@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ساندویچ فلسفه
تقابل رئالیسم و ایدئالیسم.mp3
40.99M
👥 | تقابل رئالیسم و ایدئالیسم ➖ معنا و پیشینه رئالیسم و ایدئالیسم ➖ خوانش از بارکلی، کانت و هگل ➖ آیا لزوما ایدئالیسم سفسطه است؟ ➖ تمایز آگاهی با متعلق آگاهی ➖ بررسی راه‌حل شکاف ذهن و عین 👤 دکتر 👤 دکتر 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
هدایت شده از ساندویچ فلسفه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖼 | ویکتور فرانکل: 📌 وقتی انسان نتواند معنای عمیقی در زندگی پیدا کند، حواس خود را با لذت ها پرت می کند. 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
هدایت شده از ساندویچ فلسفه
تغییر در متافیزیک تحلیلی و نظریه حرکت جوهری.mp3
88.79M
🏃‍♂ | تغییر در متافیزیک تحلیلی و نظریه حرکت جوهری 00:14 اهمیت حرکت جوهری 02:59 پیشینه متافیزیک تحلیلی 13:05 دیدگاه‌ها در مسئله‌ ویژگی‌ها 20:28 تروپیسم در فلسفه اسلامی 26:38 بقای اشیاء در طول زمان 34:35 طرح دو دیدگاه مهم 48:35 دلایل امتدادگرایی 1:01:37 اشکال استمرارگرایان 1:23:42 دیدگاه ملاصدرا 👤 دکتر 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
حلول ماه‌ و میلاد امام (ع) بر همه مسلمانان و شیعیان مبارک باد 🌹. امام کاظم (علیه السلام): ماه بزرگی است که پاداش را در آن دو چندان و را پاک می کنند. @hekmatebaleghe
🌿🌹 فرصت ويژه پرواز رجبيه.. 2️⃣ متن روايت مذكور: 🔅«عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى نَصَبَ فِي اَلسَّمَاءِ اَلسَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ اَلدَّاعِي فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي ذَلِكَ اَلْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى اَلصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ وَ يَقُولُ اَللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اِسْتَغْفَرَنِي اَلشَّهْرُ شَهْرِي وَ اَلْعَبْدُ عَبْدِي وَ اَلرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا اَلشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ اِسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا اَلشَّهْرَ حَبْلاً بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اِعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ» همانا خداي تبارك و تعالي در آسمان هفتم فرشته اي به نام داعي منصوب كرده است ، پس هنگامي كه ماه رجب فرا رسد ، آن فرشته هر شب تا به صبح چنين ندا سر مي دهد :«خوشا به حال بر ذاكران ، خوشا به حال اطاعت كنندگان ، خداوند تعالي مي فرمايد : من همنشين هر كسي هستم كه با من هم نشيني كند و مطيع كسي هستم كه مرا اطاعت كند و آمرزنده كسي هستم كه از من آمرزش طلبد . اين ماه ، ماه من است و بنده ، بنده من و رحمت ، رحمت من . پس هر كس در اين ماه مرا بخواند ، اجابتش مي كنم و هر كه از من درخواست كند عطايش مي كنم و هر كه از من هدايت طلبد ،هدايتش مي كنم و اين ماه را ريسماني ميان خود و بندگانم قرار دادم پس هركس به آن چنگ زند ، به من خواهد رسيد . » 🔰 @Sajedi_ir
هدایت شده از اندیشه ما
🔴فتوای زنانه و نگاه رهبر انقلاب ♦️چون خانم ها در بخشی از مسائل تخصص بیشتری دارند، می‌توان از نظر آنان استفاده کرد و فتوای آنان از مردان صاحب‌نظر تر است ♦️امروزه زنان به لحاظ تحصیلی و شرایط اجتماعی به جایگاهی رسیده‌اند که شایستگی های خود را نشان داده اند و از این جهت فرقی میان زنان و مردان وجود ندارد ✍🏻 آیت الله سیدمحمدعلی ایازی ✅درخصوص عبارتی که رهبر انقلاب (زنان مجتهد) به آن اشاره کردند دو نکته مهم مطرح است: موضوع اول درخصوص نکته رهبر انقلاب، درباره جایگاه زنان در فقه است، آیا اصلا زنان می‌توانند مجتهد، مفتی یا مقلَّد یا همان تقلید شونده باشند؟ اکثر فقها در بحث تقلید، مرد بودن را شرط دانسته اند، ولی در برابر آنان، فقهای نو اندیش معاصر ، شرط مرد بودن را قبول ندارند و معتقدند که متخصص بودن ربطی به جنسیت ندارد. بنابراین نه تنها در مسئله فتوا تفاوتی میان زنان و مردان وجود ندارد ندارد، بلکه در مناصبی مانند ریاست‌جمهوری و قضاوت نیز اگر زنان دارای شرایط لازم باشند میان آنها و مردان تفاوتی وجود نخواهند داشت. موضوع دوم به بحث تخصصی شدن مربوط می‌شود. در بخشی از مسائل و احکام، زنان تخصص بیشتری دارند، زیرا اطلاعات آنها در برخی از مسائل خاص بیشتر است. ✅با توجه به تقسیم‌بندی که در مسائل وجود دارد، باید به کسی که در زمینه ای خاص مجتهد است رجوع کرد. درکل باید در رابطه با مسائل احکام مدنی یا احکام جزائی و اجتماعی یک تخصص گرایی مطرح شود و لازم نباشد که فقط از یک مجتهد تقلید کرد. 🔰رهبر انقلاب در جلسه‌ای، این نکته را به صورت خصوصی در جمع نیز مطرح کردند. نظر رهبر انقلاب این است که چون خانم ها در بخشی از مسائل تخصص بیشتری دارند، می‌توان از نظر آنان استفاده کرد و فتوای آنان از مردان صاحب‌نظر تر است. ممکن است که این سوال نیز مطرح شود که آیا زنان نمی‌توانند یک حقوقدان خوب یا یک اقتصاددان متبحر باشند؟ در این زمینه ها نیز همین نظر مطرح است، زیرا امروزه زنان به لحاظ تحصیلی و شرایط اجتماعی به جایگاهی رسیده‌اند که شایستگی های خود را نشان داده اند و از این جهت فرقی میان زنان و مردان وجود ندارد و رهبر انقلاب نیز به درستی به این موضوع اشاره کرده‌اند که در بحث حقوق اجتماعی، فرقی میان زنان و مردان وجود ندارد. 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/fatva-zanane/ 🌐 اندیشه ما https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
هدایت شده از اندیشه ما
✅ از منظر فلسفه میان‌فرهنگی ، مسئله کثرت ادیان اهمیت محوری دارد. 🎙 دکتر محمدمهدی فلاح 🔴 در جانب فلسفۀ دین با تاریخ مشخصی روبه‌رو هستیم که البته امروزه با بن‌بست‌هایی مواجه شده است. فلسفۀ دین امروز به تعبیر برخی محققان پویایی اولیه خود را از دست داده است. به طور کلی می‌توان گفت فلسفۀ دین موجود فلسفۀ دین تحلیلی پروتستانی انگلیسی‌زبان است. 🔴 یکی از امکان‌های پیش‌روی فلسفۀ دین توجه به فلسفۀ میان‌‎فرهنگی است که البته بیش‌تر در کشور آلمان شکل گرفته و در ایران هم ادبیات آن تا حدودی منتقل شده است. به طور کلی فلسفۀ میان‌فرهنگی دو رویکرد هرمنوتیکی و پدیدارشناختی دارد که نقطۀ عزیمت هر دو مشترک است و با نقد اروپامحوری و تلاش برای گشودگی فلسفه برای شمول سنت‌های دیگر فکری تعریف می‌شود؛ ولی مبانی و رویکردهای آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. 🔴 مدعای اصلی در فلسفه دین میان‌فرهنگی به روایت پدیدارشناختی این است که صرفا به توصیه‌های اخلاقی برای شکل‌گیری گفت‌وگو محدود نشود. درعوض از خلال پدیدارشناسی تجربه تلاش می‌شود تجربه فرهنگی یا تجربه میانه مطرح شود. 🔴 برخلاف سنت هرمنوتیکی گادامری که به دنبال آمیزش افق‌هاست و من از جهانی با یک جهان دیگر مواجه می‌شوم که افق فهم متفاوتی دارد و از طریق آمیزش افق‌ها به هم‌افقی برسیم، رومباخ می‌گوید عملا امکانی برای آمیزش افق‌ها نیست؛ بلکه من در درون ساختار خودم امکانی را برای تجربه بعدی از هستی برای خودم فراهم می‌آورم که برای من جنبه جدیدی به ساختارم اضافه می‌کند. 🔴 تفاوت رومباخ با گادامر در همینجا قابل عرضه است. به واسطه همین تقریر، رومباخ با اولویت دادن به فهم که در هرمنوتیک محوریت دارد مخالفت می‌کند. تجربه بنیادین در ساحت فهم اتفاق نمی‌افتد. بلکه در آن گویی چیزی برای من آشکار می‌شود. برخلاف وساطت هرمنوتیکی که گادامر مدعی بود، رومباخ از جهش‌ها درون ساختار صحبت می‌کند. هیچ گاه چیزی وساطت نمی‌کند. از دریچه امکان بسط ابعاد جهان خود، جهش‌هایی را پشت سر می‌گذارم. رومباخ برای همین است که هرمتیک را به جای هرمنوتیک مطرح می‌کند تا شکل متفاوتی از رابطه‌مندی ساختارها را صورتبندی کند ..... 🔻 جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/kesrat-adyan/ 🌐 اندیشه ما https://eitaa.com/joinchat/3881369777C45aea07034
https://www.aparat.com/v/jel1980 🎥 لینک فوق سخنرانی «هوش مصنوعی و آینده فلسفه اسلامی» که در تاریخ 1403/9/27 در جمع اساتید (ع) برگزار شد. ✅ محورهای بحث دکتر عبارت بودند از: 📌 مساله رویارویی با یک مسأله مهمی است. این پرسش مطرح می‌شود که آیا یک (مانند ) می‌تواند بر آینده تاثیر بگذارد یا نه. 📌 برخی پنجره رو به را باز می‌کند و برخی دری را به باز می‌کند و برخی انسان را در زمینه خاصی قرار می‌دهد. هر سه کار را انجام می‌دهد. مصنوعی حاصل نوعی مهندسی است (پیدایش تفکر در ). 📌 هم و هم شتاب دهنده دیدگاه های است. 📌 چهار سناریو نسبت به آینده در مواجهه با مطرح می‌شود: 1. حذف: رد توسط 2. طرد: حذف نگاه به از سوی و فروکاش به ابزار صرف 3. همراهی: تبیین آگاهی و غیره توسط برخی از آموزه‌های 4. تلفیق: پیدایش نوعی جدید از راه تلفیق دستاوردهای خاص و با @hekmatebaleghe @quantum_philosophy_of_mind
✅حکمت متعالیه تاثیر فرایندی و فرآوردی بر قانون دارد ⬅️ نشست علمی با موضوع «بررسی و تحلیل مفهوم و مولفه‌های قانون در حکمت صدرایی» 🔰دکتر قاسم بابایی با بیان این که آیت‌الله جوادی در بحث قانون معتقدند ما اعتباریات را ملاک می‌گیریم زیرا اعتباریات زبان گویای حقیقت هستند، گفت: 🔹در آثار ملاصدرا دلیل نیاز به قانون این است که انسان مدنی بالطبع است؛ ملاصدرا می‌گوید چون انسان همه چیز را دوست دارد به تملک خودش در بیاورد بنابراین جامعه باید قانون داشته باشد و دلیل دیگر هم تحلیل بر اساس حرکت جوهری و کمالات وجودی است. ◽️بابایی با بیان اینکه ملاصدرا قانون را همان شریعت عنوان می‌کند، اظهار کرد: ایشان برای استدلال در این زمینه می‌گوید چون انسان، خودخواه است قانون را هم به نفع خودش وضع می‌کند همچنین چون زندگی انسان پیچیده به اجتماع است باید قانونگذاری وجود داشته باشد که اشراف و اطلاع بر همه ابعاد انسان داشته باشد و این جز از شریعت ساخته نیست لذا فقط شریعت حق قانونگذاری دارد. 🔸وی با بیان اینکه انسان فقط در سایه همراهی ملک و ملکوت می‌تواند به سعادت برسد، افزود: فقط شریعت و خداوند است که می‌تواند سعادت دنیا و آخرت انسان را تعریف کند و به آن اشراف دارد. 🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست 🆔@hekmateislami