eitaa logo
کانال فلسفه علویه
112 دنبال‌کننده
125 عکس
100 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اولین کارخانه تولیدبچه* باهمکاری مجارستان ژاپن و کره جنوبی با ظرفیت 30000 نوزاد درسال. اسپرم های کاشته شده از باهوش ترین افراد کشورهای فوق. حداقل عمر 100سال. 💢@falsafeh_alaveyeh
دیجیاتو نوشت: دانشمندان مغزهای کوچکی به اندازه نخود را در آزمایشگاه رشد دادند که روی آن‌ها دو چشم با قابلیت تشخیص نور به‌وجود آمد. محققان بیمارستان دانشگاه دوسلدورف آلمان در مقاله‌ای شگفت‌آور در مجله Cell Stem Cell اعلام کردند روی مغزهای کوچک پرورش‌یافته در آزمایشگاه با استفاده از سلول‌های بنیادی، یک جفت چشم رشد کرده است. جالب این‌که این چشم‌ها قادر به دریافت اطلاعات از محیط نیز هستند. البته این پژوهش در سال ۲۰۲۱ میلادی انجام شده اما حالا دوباره سر از شبکه‌های اجتماعی درآورده است. گروهی از دانشمندان برای درک بهتر ساختارهای مغز، چشم و رابطه بین آن‌ها از سلول‌های پوست اهدایی از داوطلبان، سلول‌های بنیادی تولید کردند و آن‌ها را به مغزهای کوچکی به اندازه یک نخود تبدیل کردند. این مغزها طوری برنامه‌ریزی شده بودند که سلول‌های مختلف مغز واقعی را شکل بدهند و ازاین‌رو، یک جفت چشم روی آن‌ها به‌وجود آمد. البته این چشم‌ها تنها می‌توانستند نور را تشخیص بدهند. 💢@falsafeh_alaveyeh
کلاغ‌ها جدیدترین گروه از حیواناتی هستند که مشخص شده با مرگ آشنایی دارند و حتی برای مرده خود عزاداری هم می‎کنند. فیل‎ها، زرافه‎ها، شامپانزه‎ها و چندین گونه دیگر از تیره کلاغ‎ها هم در کنار همنوع خود که به تازگی مرده، می‌مانند. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 اسلام هزارچهارصد سال پیش از دانش تجربی: وقتی که قابیل برادر خود را کشت، او را در بیابان رها کرد و نمی‌ دانست با او چه کند؟ تا اینکه حیوانات درنده، قصد دریدن آن را نمودند؛ از این رو مدّتی جسد برادر را بر دوش خود حمل میکرد، تا این که بوی آن جسد بلند شده و پرندگان و حیوانات درنده اطراف جسد را گرفتند؛ در آن هنگام خداوند دو کلاغ را فرستاد و آنها با یکدیگر جنگیدند، تا این که یکی از آن دو، دیگری را کشت؛ آن گاه با منقار و دو پای خود گودالی را حفر کرد و جسد کلاغ مرده را درون گودال گذاشت و او را پوشاند؛ قابیل که ناظر این صحنه بود، درس خوبی از کلاغ گرفته و برادرش را دفن کرد: «فَبَعَثَ اللَّهُ غُراباً یُبْحَثُ فِی الْأَرْضِ لِیرِیهُ کیفَ یوارِی سَوْأَةَ أَخِیهِ...»(مائده: ۳۱) 💢@falsafeh_alaveyeh
علامه مجلسی در بحار روایتی را از قول صفوان بن یحیی در خصوص عاقبت پناه بردن به خداوند سبحان و اهل بیت (علیهم السلام) نقل می کند. می گوید: در محضرحضرت امام صادق (علیه السلام) از محلی می گذشتم، دیدم قصابی بزغاله ای را خوابانده می خواهد سرش را ببرد، بزغاله فریادی کرد. امام علیه السلام نگاهی به قصاب نمودند، فرمودند:آن بزغاله را نکش. قصاب: آقا! امری بود؟- این بزغاله چند می ارزد؟ - چهار درهم. حضرت علیه السلام چهار درهم به قصاب داد و فرمودند: این حیوان را آزاد کن. قصاب هم بزغاله را آزاد کرد.به راه افتادیم، کمی راه رفته بودیم به ناگاه دیدیم، باز شکاری دراجی را دنبال می کند و نزدیک است شکارش کند.امام علیه السلام نگاهی به آسمان کرد و دست به طرف باز شکاری کرد،باز شکاری برگشت، دیگر دراج را تعقیب نکرد. من هم داشتم منظره را تماشا می کردم.پس از لحظه ای عرض کردم:آقاجان! من امروز از شما امر عجیبی دیدم! بزغاله فریاد کشید، شما او را خریده و آزاد کردی. دراج در آسمان ناله کرد، با اشاره ی دستت باز شکاری از تعقیب او دست برداشت. این ها چه جریانی بود، من نفهمیدم؟فرمودند: بلی، آن بزغاله که قصاب می خواست ذبحش کند و آن پرنده ای که در خطر مرگ قرار گرفته بود، مرا دیدند، هر دو گفتند:استجیر بالله و بکم اهل البیت) پناه می برم به خدا و به شما خاندان پیغمبر از این بلایی که بر سر من می آید. به من پناه بردند، من هم بزغاله را از قصاب خریده و آزاد کردم و دراج را از چنگال باز شکاری نجات بخشیدم. بحارالانوار، ج ۴۷،ص ۹۹. 💢@falsafeh_alaveyeh
اسپنسر 🔰 وی به قیاس جامعه با ارگانیسم زیست‌شناختی مبتنی بر تشبیه جامعه به اندام موجود زنده باورمند است. او نقش متغیرهای محیطی را در سازمان‌دهی اجتماعی قبول داشت و بر این باور بود که اَبَرارگانیک (جامعه) و ارگانیسم (اندام موجود زنده) از شش جنبه مشابه یکدیگرند: 1⃣ جامعه و افراد رشد می‌کنند. 2⃣ با بزرگ شدن، پیچیدگی‌ها نیز افزایش می‌یابد. 3⃣ پیشرفت در ساختار، تجزیه کارکرد را به همراه دارد. 4⃣اجزای کل وابسته به یکدیگرند. 5⃣هر ارگانیسم یک جامعه است. 6⃣برخی از اجزا از میان می‌روند و برخی دیگر به حیات خود ادامه می‌دهند (همه افراد جامعه هم‌زمان نمی‌میرند). با این همه، اسپنسر احساس می‌کرد بین ارگانیسم با جامعه تفاوت‌هایی وجود دارند: 🅰 تفاوت در میزان پیوستگی: در ارگانیسم، ارتباطی نزدیک و اتصالی محکم و عینی بین اعضاء وجود دارد در حالی که جامعه متشکل از افرادی مجزا و آزاد است (افراد، در صورت تمایل، می‌توانند با جامعه پیوند یابند یا از آن ببرند). 🅱تفاوت در ابزار ارتباطی: در ارگانیسم، ارتباط میان اعضا به واسطه حرکت ذرات مولکولی و در جامعه، از طریق زبان صورت می‌گیرد. 🆎تفاوت در آگاهی: در ارگانیسم، وجود اعضا برای خدمت‌رسانی به کل، در حالی که در جامعه، کل برای خدمت‌رسانی به افراد است. اسپنسر باور دارد همه نیروهای یک باشنده (موجود) زنده را می‌توان به دو بخش تقسیم نمود: 🅰نیروی «نگهداری ذات» 🅱نیروی پیدایش و آفرینش یا ماناساز 🔰از نظر اسپنسر تکامل گونه‌های زیست‌شناختی و گونه‌های اجتماعی اساساً مربوط به بقای اصلح است. بر این اساس، فرایندهای تکاملی، گونه‌های نامناسب (ناصالح) را تصفیه می‌کنند و پیامد نهایی این تصفیه شکل‌گیری جامعه‌ای کامل‌تر خواهد بود. اسپنسر این پیامد را ناشی از فرایندهای طبیعی می‌دانست و طرفدار پروپاقرص اقتصاد آزاد یا سیاست عدم مداخله بود. کلید این فرایند «سازگاری» است؛ و در این تفکر افراد باید با تغییرات جامعه (و محیط)، تغییر کنند. این ایدهٔ بنیادی، که طبق آن نباید در فرایند سازگاری مداخله‌ای صورت گیرد، نشان می‌دهد که «افراد فاقد صلاحیت» (افراد ناصالح) (فقیران، ضعیفان، جاهلان، یا بیماران) «غربال» می‌شوند. 💢@falsafeh_alaveyeh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ابن‌سینا: درباره این گنبد داستان های زیاد نقل می‌شود و ظاهرا وجود یک قبر تاریخی زیر گنبد که تا حدود 90 سال پیش هم هنوز وجود داشته، فرضیه دفن ابن‌سینا را در این مکان تقویت می‌کند، جلال‌الدین همایی می‌نویسد: «نگارنده و سایر اهالی اصفهان به خاطر داریم قبری در وسط بقعه زیر گنبد بود که عامه آن را مرقد ابوعلی سینا می‌گفتند و معلوم نشد که دست کدام غاصب تبهکار اثر قبر را محو کرد» 💢@falsafeh_alaveyeh
منادهای لایب نیتس. 🧶 تاریخچه: 🔰مناد، لفظی است یونانی به معنای واحد یا چیزی که فرد و واحد باشد. این اصطلاح را نخستین بار جوردانو برونو (1548-1600) به کار برده است. 🔰 لایب نیتس این نظریه را پایه متا فیزیک خود قرار داد و با این نظریه در پی حل مشکل ثنویت نفس و ماده در فلسفه دکارت بود. 🧶 هستی شناسی: 🔰 عالم طبیعت که متشکل از مرکبات است نزد وی بدیهی قلمداد شده است. بنابراین چون مرکبات وجود دارند، جوهرهای بسیط نیز وجود دارند، زیرا که مرکب متشکل از جوهرهای بسیط است. و بسیط یعنی امر فاقد اجزاء و وقتی که چیزی فاقد اجزاء باشد، امکان امتداد، شکل و تقسیم پذیری در آن نیز نیست. 🧶تعریف منادها: منادها اتمهای حقیقی عالم طبیعت و عناصر اشیاء اند. 🧶 ویژگی ها: 1⃣منادها منفذی ندارند پس هیچ جوهر یا عرضی نمی تواند از خارج وارد آنها شود. و یا از منادها جدا شود ولی این خصوصیت مستلزم آن نیست که آنها هیچ کیفیت اختصاصی نداشته باشند و یا از همدیگر متفاوت نباشند زیرا براساس اصل تمایز در طبیعت هرگز نمی توان دو موجودی را دید که کاملاً مانند یکدیگر باشند. و در آنها تفاوتی درونی یا مبتنی بر صفتی ذاتی نباشد. 2⃣ همه منادها دارای ادراک‌اند. خداوند آنها را هنگام خلقت، تنظیم کرده است و طبق این نظم درونی عمل می‌کنند. به تعبیر لایبنیتس، آنها دارای «هماهنگی پیشین بنیاد»اند. 3⃣ هر منادی، «جام جهان‌نما» است. اتصال و جفت و جور بودن همه اشیاء مخلوق با هر یک و هر یک با همه، موجب می‌شود که هر جوهر بسیط روابطی داشته باشد بیانگر تمام جوهرهای دیگر، و اینکه در نتیجه، آئینه جاندار پاینده جهان باشد. 🔰 هماهنگی پیشین بنیاد در تمام اشیاء مخلوق با یکدیگر باعث می شود که هر جوهر بسیط بتواند همه جوهرهای دیگر را متجلی نماید و در نتیجه هر مناد حاوی تمام جهان است. یا هر مناد عالمی است صغیر البته هر چند مناد مخلوق کل عالم را نشان می دهد، ولی آن جسمی را متمایزتر نمایش می دهد که به طور اخص به آن پیوسته است، و این مناد انتلخی آن است. 4⃣ ارتباط منادها از طریق این هماهنگی پیشین، برقرار است. مثلاً چنان هماهنگی‌ای بین سنگ و شیشه است که چون سنگ به شیشه می‌خورد، شیشه می‌شکند. 🧶 وحدت و کثرت: 🔰امّا آیا وجود و کثرات و تغییرات نزد لایب نیتس با توجه به وحدت منادها امری اعتباری و توهمی است؟ به نظر می رسد او توانسته است بین آراء اتمی ها، هراکلیتوس و پارمنیدس ترکیبی هماهنگ ایجاد کند. چرا که از یک طرف وی معتقد به بساطت و وحدت منادها است و از طرف دیگر قائل به مخلوق بدون آنها وصرف مخلوق بدون مستلزم پذیرش تغییر است. اما تغییرات منادها متأثر از بیرون نیست، زیرا هیچ علت خارجی نمی تواند به درون آنها تأثیر بگذارد و چون آنها منفذی ندارند. بلکه تغییرات آنها. منبعث از اصلی درونی است. 🧶 جایگاه انسان: 🔰وی برای انسان موقعیتی ویژه در کل نظام هستی قائل می شود زیرا معتقد است ارواح که عالم تر از نفوسی هستند علاوه بر اینکه تصاویر و آینه های زنده عالم مخلوقاتند. آنها می توانند معرفت به نظام هستی پیدا کنند و می توانند چیزهایی را خلق و ابداع کنند، یعنی صفت آفرینندگی که در خدا هست در میان موجودات ممکن فقط به انسان اختصاص دارد. 🔰 ارواح انسانی قادر به برقراری ارتباطی خاص با خداوندهستند و نسبت خداوند به آنها نه تنها مثل نسبت مخترع به ماشین بلکه مانند نسبت پدر به فرزندان خویش است. 💢@falsafeh_alaveyeh
🧶 فرق «هماهنگی پیشین بنیاد» لایبنیتس با نظریه «اصالت علل معدّه» مالبرانش در این است که: 🔃 هماهنگی لایبنیتس، ازلی و نامخلوق است، ولی طبق نظریه مالبرانش، در هر لحظه خلق می‌شود. 🔃 بر حسب نظر لایبنیتس، خدا به وسیله لمعاتی که اشیاء را به حصول می‌آورد، آن هماهنگی را مرئی می‌سازد، لکن خود آن از پیش وجود داشته است. به عقیده مالبرانش، خدا، به واسطه اراده مختار و برای مجد و عظمت خود، در عین حال، همه چیز به آن می‌دهد هم واقعیت را هم تظاهرات پدیداری آن را.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺اهرام چین ...! اهرام در حومه استان آنلونگ در استان گوئیژو، چین 🇨🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏تکنولوژی شگفت‌انگز تعویض "سر و بدن" شرکت BrainBridge تکنولوژی جدیدی رو معرفی کرده که قول می‌ده تا هشت سال دیگه امکان تعویض بدن انسان‌ها رو فراهم کنه. به این صورت که سر یک بیمار رو به بدن یک اهداکننده‌ی مرگ مغزی متصل می‌کنن، در حالی که آگاهی، خاطرات و توانایی‌های شناختی بیمار ‏حفظ می‌شه. این فناوری با استفاده از سیستم‌های رباتیک با سرعت بالا و هوش مصنوعی پیشرفته، تضمین می‌کنه که تطابق کامل و اتصال دقیق نخاع، اعصاب و رگ‌های خونی انجام بشه. به عبارت ساده‌تر، فرض کن تو می‌تونی بدنت رو عوض کنی، ولی همچنان خودت باشی با همون خاطرات و هوش و هویت. 💢@falsafeh_alaveyeh
تاریخانه، مسجدی است ساده، زیبا و بی‌نهایت گیرا. قدیمی‌ترین مسجد ایران که در سده دوم هجری ساخته شده است؛ یعنی زمانی که هنوز معماری دوره ساسانی رواج داشت و سبک خاص مساجد ایرانی پدیدار نشده بود. لذت تماشای این مسجد و عکاسی از زوایای گوناگونش وصف‌ناپذیر است و آن را در ردیف دوست‌داشتنی‌ترین بناهای تاریخی کشورمان جای می‌دهد.
این یافته جدید میگه کلاغ‌ها باهوش‌تر از چیزی هستن که فکر می‌کردیم. برای اولین‌بار، دیدن که یه ‎کلاغ‌ میتونه با صدای بلند و اختصاصی بشمره! یعنی نه تنها اعداد را تشخیص بده، بلکه براشون صدای اختصاصی هم تولید کنه. قابلیتی که تا الان فکر میکردیم فقط مخصوص انسانه!
پدر علم رباتیک مسلمان بود 🔹«بدیع الزمان جَزَری»، مهندس مسلمان و پدر علم رباتیک حدود ۸۰۰ سال پیش این بالابر آب رو اختراع کرده بود که به‌وسیله توربین آبی دنده‌ای کار می‌کرد و آب رو تا ۱۴ متر بالا می‌کشید! 🔹اختراعات این مهندس اساس صنعت امروزی رو پایه‌ریزی کرده اما چون هیچ‌وقت معرفی نشده بعضیا فکر می‌کنن مسلمونا هیچ اختراعی در طول تاریخ نداشتن. 👤 «دونالد هیل» مهندس بریتانیایی: 🔺نادیده‌گرفتن کارهای جزری در تاریخ مهندسی غیرممکن است! 🔺وی مجموعه ارزشمندی از دستورالعمل‌ها برای طراحی، اجرا و روی هم سوار کردنِ ابزارهای ماشینی فراهم کرده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکم محدودیت‌های مغز انسان رو به چالش بکشیم!😵‍💫 ▪️پدیده در یک پدیده ادراکی بصری است که در آن افراد حرکت را در مجموعه ای از تصاویر ثابت می بینند. این پدیده برای اولین بار توسط روانشناس آلمانی ماکس ورتایمر در سال 1912 توصیف شد و نقش اصلی را در روانشناسی گشتالت ایفا می کند. ▪️پدیده در زمانی رخ می‌دهد که دو یا چند منبع نور به‌سرعت روشن و خاموش شوند. مغز ما این توالی از نقاط نور را به عنوان حرکت مداوم تعبیر می کند، حتی اگر هیچ حرکت واقعی صورت نگیرد. ✍️ با این تفسیر چه میزان از حرکت عالم ماده واقعیت دارد و از توهم بصری ما نیست؟
أمیرالمؤمنین ع: «قَالَ الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فَکَانَ رَدّاً عَلَی الدَّهْرِیَّهًِْ الَّذِینَ قَالُوا إِنَّ الْأَشْیَاءَ لَا بَدْوَ لَهَا وَهِیَ دَائِمَهًٌْ؛ امیر المومنین فرمودند: آیه ردی بر دهریه است که میگفتند اشیا ابتدایی ندارند و دائمی هستند». بر اساس این روایت باور به قدم زمانی برای مخلوقاتی مثل آسمان و زمین را باطل است. 🔘 پرسش: بر اساس این روایت میتوان به این سوال را پاسخ داد؟: «عالم ماده به صورت کلی موجود است یا عالم ماده به صورت کل موجود است که مرکب از اجزا است». 🔴 پاسخ: 1⃣ اگر عالم ماده یک کل مرکب باشد مفهوم عالم ماده یک مفهوم اعتباری است که به ترکیب انضمامی اشیا به صورت وحدت در نظر گرفته میشود. 2⃣ اما اگر عالم ماده کلی فرض شود مفهوم کلی اینجا: ↩️ مفهوم کلی ثانی منطقی: نیست، چون این مفهوم تنها در ذهن موجود است و نه عروض و نه در اتصاف خارجی نیست. ↩️ مفهوم کلی ثانوی فلسفی: یعنی منشا انتزاع برای این مفهوم در خارج وجود دارد، ولی ماهیت خارجی مستقلی ندارد. کلی ماهوی است و باید یک وجود باشد در نتیجه نیازمند مصداق خارجی است تا مفهوم کلی از آن درک شود، که در این صورت موجودی است که فصل آن مادی بودن است. یعنی ماهیت آن مادی بودن است. ماهیت مادی بودن یعنی مکانمند بودن و مکانمند بودن دو صورت دارد: تحیز ذاتی: یعنی خود شی دارای ابعاد است. تحیز عرض: شی در فضایی قرار دارد. 🔻تحیز عرضی برای عالم مادی کلی ممکن نیست پس تحیز آن ذاتی است. ↙️ اگر عالم ماده به صورت کلی موجود باشد، و تحیز ذاتی داشته باشد و خودش مکان باشد، باید بی نهایت فرض شود، چون تحیز ذاتی حدی ندارد، چون اگر حد برایش فرض شود: ↩️ یا حد مادی است: در این حالت یا کلیتی وجود ندارد و مرکب است یا مکان داخل در کلیت عالم ماده میشود. ↩️ یا غیرمادی است: که نمیتواند ماده را از نظر مکانی محدود کند، چون سنخ آن غیر مکانی است. ↙️ باید عالم ماده کلی فرا زمانی فرض شود، چون بی نهایت حرکت ندارد. ↙️ عالم ماده کلی اگر ماهیت مرکب نداشته باشد باید یک حقیقت واحد پیوسته باشد در این صورت در تبیین تکثر باید آن را به صورت تشکیک در همان ماده تعریف کرد والا تباین موجب ایجاد ترکیب و کل مرکب میشود. ↙️ با توجه به فرا زمانی و مکانی بودن عالم ماده کلی، فرض ابتدا برای آن محال است، در این صورت دو احتمال در روایت وجود دارد: ↩️ یا باید عالم کلی را منکر شد، یعنی عالم ماده به صورت ماهیت واحد که شامل همه موجودات مادی شود وجود ندارد. ↩️ روایت نظر به اجزا عالم ماده کلی دارد. و در مورد عالم ماده کلی سخنی ندارد بلکه به ابتدای اجزا عالم ماده توجه دارد ✍️ میرزا محمد رضا صفائی تخته فولادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ مؤمنینِ عزیز، اگر این آرشیوِ سخنان مصطفی ملکیان را درباره‌ی شهید رئیسی دیده اید و خشمگین شده اید، بدانید که اصلا بر او حَرَجی نیست. چرا که ملکیان، ذهن بسیار مغشوش و مُشَوَّشی دارد. ✖️از فیلسوف نمایی که سالها در حوزه و دانشگاه تحصیل کرده اما نهایتا به نظریه‌ای حیران کننده و البته ویران کننده در جمع میان عقلانیت و دیانت رسیده چه انتظاری دارید؟ ◼️فی المثل، او عقیده دارد که ایمان، مقوله‌ای غیر معقول است مگر آنکه صحت و درستیِ تک تک آیات و روایات به لحاظ عقلی برای خودِ شخص اثبات شود و اگر چنین شد، باید نتیجه گرفت که آن فرد، مؤمن به دین اسلام نیست بلکه فقط فیلسوفی است که آراء و نظراتش از قضا منطبق با شریعت پیامبر اعظم "صلی الله علیه وآله" است! ⚫️ بگذریم! بنده هم مثل شما متأسفم که چنین افرادی، سالها کرسی درس و دانشگاه را به عنوان استاد در نظام اسلامی، اشغال کرده اند و مریدانی در سیاسیون داشته اند اما قضی الأمر
انسان مساوی یا متفاوت 🔘 پرسش؟ آیا انسان ها با هم در خلقت برابر هستند؟ یا متفاوت؟ ⭕️ اقوال: 🔰 انسان ها با هم در خلقت یکسان نیستند. عدم یکسان بودن چند قول دارد: 1⃣ برخی انسان ها با دیگر انسان ها از دو نوع هستند، یعنی در واقع برخی انسانها را انسان نمیدانند: ↩️ یهود تلمودی: سایر انسانها حیواناتی هستند برای خدمت به یهود. ↩️ استعمارگران امپریالیست آمریکایی: سیاه پوستان و سرخپوستان انسان نیستند بلکه حیوان هستند. 2⃣ متکلمان و ارسطو: بر این باور هستند که ماهیت اصل حقیقت است و موجودات با هم متباین هستند، بر اساس این نگاه هیچ دو موجودی نمیتواند با هم از نظر خلقت مشابه باشد و هر فردی از افراد هم با هم در همه موجودیت متفاوت باید فرض شوند. 3⃣ مشائیان و ابن سینا: بر این باور هستند که انسانها در عالم دنیا با توجه به عوارضی مثل کم و کیف این و... از سایر افراد متمایز است. در این نگاه انسان در نوع انسانی یکسان هستند یعنی جنس و فصل همه انسانها با هم برابرند ولی افراد آن بر اساس عوارض از هم متمایزند. 4⃣ ملاصدرا: وی تمایز را به خود وجود می داند، 5⃣ عرفا: حقیق ما سوالله را جلوه می دانند که از اینجا تنها یک وجود بالذات به دست می دهد و سایر وجدات رابط هستند و هستی ایشان چیزی جز عین الربط نیست و این نوع ارتباط است که تمایز را تعیین میکند 🔰 برخی همچون جریان فمینیستی همه انسان ها را برابر دانسته اند و برای آن چند دلیل آورده اند: 1⃣ چون همه افراد نوع انسانی در عنوان انسان مشترک هستند، پس از نظر خلقت هم باید با هم برابر باشند. 🔻 نوع انسانی در عالم ماده مشترک است ولی اگر نگاه سینوی را پذیرفتیم همین نوع انسانی افرادی دارد با عوارض مختلف و از نگاه صدرا وجود هر انسانی دارای تمایز است چون مراتب هستی متفاوتی نسبت به سایر افراد دارد و بنا به نظر عرفا نیز هر انسانی جلوه خاصی از وجود حق است کت در این صورت هیچ جلوات ای با دیگری برابر نیست، بله علت فاعلی نسبت به هر معلولی بالسویه اسد ولی این به معنای برابری وجودی موجودات نیست. 2⃣ انسان ها در برخی حقوق مشترک هستند پس این اشتراک در حقوق به سبب برابری در خلقت آنها است. 🔻این توهم به جهت خلط میان مقام تکوین و تشریع است. بله از جهت تشریعی برخی احکام میان افراد مشترک است ولی تعمیم حکم تشریعی به حکم تکوینی بدون دلیل ممکن نیست. ♻️ اگر به صورت وجدانی هم انسان خود را با سایر انسان ها قیاس کند به تفاوتهای ظاهری پی می برد و این بدیهی است. ولی سبب این تفاوت عوارض است یا جوهر یا وجود یا مظاهر اختلاف است، و بر اساس مبانی متفاوت خواهد بود. ✍️ میرزا محمد رضا صفایی تخته فولادی. 💢@falsafeh_alaveyeh
بیمه یا صندوق اجتماعی یکی از نهاد های اجتماعی و البته پیش از آن اقتصادی دوران مدرن بیمه است. هدف از ایجاد بیمه سازو کاری است که با تعهد به جبران خسارت از متقاضی مبلغی به عنوان حق تعهد اخذ می کند. این ساز و کار با خارج کردن سرمایه های نسبتا کوچک از دست افراد مختلف و تجمیع آنها با به دست آوردن سرمایه نسبتا بزرگ توان اثرگذاری اقتصادی پیدا میکند و خود را به عنوان یک سرمایه گذار بزرگ مطرح می کند که از سود سرمایه گذاری بر کلان طرح ها خدمات خود را ارائه میدهد. با این روش سود متنابهی نصیب شرکت بیمه شده و البته تضمین ضمنی به متقاضی داده میشود ولی این خدمات بالفعل نیست و تنها در زمان وقوع حادثه ارائه میشود. حال اگر بیمه اجباری شود یا انحصاری سود تضمین شده بیمه ها حتمی است، به عنوان نمونه: 1⃣ بیمه شخص ثالث اجباری است. 2⃣ تعداد کشته های در سال هم مشخص است به عنوان نمونه ۱۹۴۵۰ نفر حدودا. 3⃣ حدود ۲۴ میلیون خودرو در کشور موجود است. 4⃣ قیمت دیه افراد ۱/۲۰۰ میلیارد است. 🔰 مجموع دیه این افراد حدودا ۲۴ تریلیون تومان است. 🔰 با قیمت حداقل بیمه یعنی ۱/۵۰۰ میلیون تومن حق بیمه حداقل ۳۶۰ تریلیون تومان است یعنی یک دهم درآمد شرکتهای بیمه صرف حق بیمه میشود و نه برابر سود خالص است که از نظر شرعی به جهت آنکه: ↩️ هیچ فرایند تجاری برای آن انجام نگرفته است. ↩️ هزینه متناسب با خدمات نیست. ↩️ موجب بنگاه داری اقتصادی میشود. ↩️ موجب رشد نقدینگی نا متوازن است. و... قابل قبول نیست. ♻️ اما این راه شرعی این موارد چیست؟ در گذشته دیه غیر عمد بر عهده عاقله فرد بود که شامل اقربای فرد بودند و این مختص زندگی قبیله ای بود که قبیله با هم یک واحد اجتماعی را تشکیل می دادند ولی با توجه به از بین رفتن این سبک از زندگی در جامعه ما به جز موارد خاص باید راه حل دیگری برگزید. ♨️ راه حل جدید تشکیل صندوق اجتماعی دیات است بر این اساس هر صاحب خودرو موظف است سالانه مبلغی به عنوان هزینه صندوق دیه با توجه به درامد فرد پرداخت کند که میزان آن بر حسب میزان احتمالی دیه پرداختی در آن سال محاسبه میشود در این صورت هزینه برای افراد به شدت کاهش میابد و البته خبری هم از سود کلان و بنگاه اقتصادی بیمه نخواهد بود. و این اقدام متناسب با نگرش اسلامی به حمایت جمعی در موارد آسیب های اجتماعی نیز هست. ✍️ میرزا محمد رضا صفایی تخته فولادی 💢@falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلاغ‌ها آتش نشان های طبیعی هستن!😍 شاید این نکته رو نمیدونستید که کلاغ ها هر جایی که از طبیعت آتش بگیره سریعا همدیگه رو خبر میکنن و سعی میکنن آتش رو تو نطفه خفه کنند