╭❁࿇༅═┅─┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔻 #عشق را از عَشَقه گرفته اند و عشقه آن گیاهی است که در باغ پدید آید در بُن درخت....
اول، بیخ در زمینی سخت کند، پس سر برآورد و خود را در درخت می پیچد و همچنان می رود تا جمله درخت را فرا گیرد و چنانش در شکنجه کند که نم در میان رگ درخت نماند و هر غذا که بواسطه آب و هوا بدرخت می رسد بتاراج می برد تا آنگاه که درخت خشک شود.
📖مونس العشاق
#سهروردی
╰๛--- ‑ ‑ - -
⌜@falsafeh_nazari⌟
🔻 پس #هنر اگر مَجلای آن شمس عالمافروز حقیقت باشد، معرَجی است برای تکامل و تعالی روح هنرمند، و اگرنه، حجاب اکبر است، چنان که #علم_توحید نیز اگر مستقل از حقیقت دین که وصول به مقام قُرب و #ولایت است انگاشته شود، حجاب ظلمتی است سختتر و غلیظتر از حُجُب دیگر.
📖 رستاخیز جان
#سید_مرتضی_آوینی
╰๛--- ‑ ‑ - -
⌜@falsafeh_nazari
🔻قسمتی كوتاه از وصيت نامه جناب #شيخ_الرئيس_بوعلى_سينا:
#ابن_سینا وصیت نامه ی خود را برای #ابوسعید_ابوالخیر که ارادتی خاص نسبت به وی داشت نوشت و فرستاد:
آغاز هر فکر و انتهای هر اندیشه باید خدای باشد. باطن و ظاهر هر شیئی که مورد اعتبار و عبرت او قرارگرفت، باید او را به خدای تعالی توجه دهد و از نظر کردن به خدای چشم را از پلیدی و آلودگی رهایی بخشد. با قدم نفس که به حال قیام در مقام حضور بر پای ایستاده باید عالم ارواح مجرده را سیر نماید و با عقل و خرد خویش آنچه را که از آثار و عظمت مقام ربوبی در آن به اسرار نهفته است، مشاهده کند.
📖 برگرفته از کتاب زندگی ابوعلی سینا
👤 مظفر سربازی
╰๛--- ‑ ‑ - -
⌜@falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔻ناسیونالیسم، ملت و ملیت_۱ #ناسیونالیسم به معنای حب وطن نیست. #ملت و #ملیت یک امر تاریخی است و آن ر
🔻ناسیونالیسم، ملت و ملیت_۲
#ناسیونالیسم معمولاً با #حب_وطن یاصرفِ تعلقات قومی بهاشتباه گرفته میشود. زیرا معمولاً توجه نمیشود که ناسیونالیسم یک ایدئولوژی(مدرن) است و به دوره جدید تعلق دارد. البته فهم این معنی هم آسان نیست که در ادوار گذشته تاریخ، ملت وجود نداشته و از حدود ۳۰۰ سال پیش پیدایش یافتهاست.
دشواری مطلب از اینجاست که #ملت را مجموعه مردمی میدانند که در سرزمینی زندگی میکنند و علایق و آداب مشترک دارند. این اشتراک همواره در تاریخ بودهاست ولی ملت رو با این مجموعه اشتباه نباید کرد. این موارد زمینه پیدایش ملت است یا اگر به زبان فلسفی بخواهیم سخن بگوییم، اینها ماده پیدایش ملت است و عجب آنکه در #ملت و #ملیت بهجای اینکه به صورت توجه شود بیشتر ماده را میبینند و ماده را با ترکیب اتحادی ماده و صورت اشتباه میکنند.
بنابراین اگر قومی خود را برتر از دیگران میپندارد و نسبت به زبان و آداب خود تعلق شدید نشان میدهد نمیتوان او را ملت خواند منتها اگر این چیزها نبود ملیت و ملت هم پیدا نمیشد.
یعنی درست است که به صرف وجود عصبیت(تعصب) قومی ملت و ملیت پدید نمیآید ولی عصبیت در پیدایش ملت و ملیت، حکم ماده داشتهاست و عجیب آنکه در اینمورد ماده ظاهرتر از صورت است یعنی در ناسیونالیسم عصبیت و تعلقات قومی بیشتر ظاهر است و حقیقت و ماهیت آن که در نسبت با تجدد و نحوی نظام سیاسیاجتماعی تحقق یافته و به آسانی ادراک نمیشود این است که احیاناً #ناسیونالیسم را با بعضی لوازم و نتایج و شرایط آن اشتباه میکنند و غالباً آن را عین احساسات #وطن_دوستی و صورت اعتدال پذیرفته عصبیتهای گذاشته میانگارند.
ناسیونالیسم غیر از وطندوستی است، بلکه یک ایدئولوژی(مدرن) است.
📖درباره ناسیونالیسم، ملت و ملیت
👤 #رضا_داوری_اردکانی
⌜@falsafeh_nazari⌟
🔻 درباره اِخوان الصفا
اخوان الصّفا و خُلّان الوَفا (برادران پاکدل ویاران باوفا) جمعیت سری فلسفی و عرفانی است که در نیمه دوم قرن ۴ق در بصره و بغداد توسط ایرانیان تشکیل شد.
هدف این گروه ترویج صلح و صفا بین مردم و رفع اختلاف فکری و مذهبی از طریق گسترش حکومت عقل و تلفیق بین فلسفه و مذهب و ایجاد یک گونه آرمانشهر بودهاست. اساس مسلک و مرام آنان این بود که بین شریعت اسلامی و فلسفه یونانی هیچگونه تضاد و تعارض وجود ندارد و شخص میتواند #شریعت_اسلامی و #حکمت_یونانی را بهطور متحد چراغ راه خویش سازد.
بنابر گزارش #ابوحیان_توحیدی نویسندگان دایره المعارف بزرگ #اخوان_الصفا بر این باور بودهاند که عقاید دینی در اثر حوادث روزگار با نادانیها وجهل آلوده و آمیخته شده است و تنها وسیله پالودن و پاکیزه کردن آن #عقلانیت و #فلسفه است، چنانکه اگر #فلسفه_یونانی و #شریعت_اسلامی به هم گرد آیند، کمال حاصل میشود.
#اخوان_الصفا به موجب مندرجات رسائل پنجاه وچندگانه شان در میان فضلا و ملوک و اشراف و دهقانان پیروان و یاران بسیاری داشتند و در هر شهر و دیاری کسانی را برای ارشاد مستعدان میفرستادند، مجالس آنها محرمانه بود و معارف وحقایق خودشان را به منزله اسرار تلقی میکردند و جز به اعضای جمعیت خود آنها را اظهار نمیداشتند.
با نظر به جهان شناسی و طبیعیاتی که در رسائل اخوان وجود دارد میتوان جمعیت #اخوان_الصفا را از لحاظ مذهبی گروهی از #شیعیان بشمار آوریم که متمایل به افکار عرفانی بودند، افکار وآثاری که در سراسر عالم اسلام اثر عمیق خود را باقی گذاشته است.
مفهوم طبیعت چنانچه از رسائل اخوان آشکار است در تمام عالم #تشیع منشاء اثر بوده و علمای قرون بعدی که از فرقه #اسماعیلیه و چه #اثنی_عشری از افکار اخوان پیروی کرده و بعضی از عرفای مشهور مانند #غزالی و #ابن_عربی بسیاری از نکات جهانشناسی رسائل را مستقیماً اقتباس کردهاند.
لذا رسائل اخوان کوشش عالم تشیع قرن چهارم بود، برای جمعآوری کلیه علوم و فنون و فلسفه و همراهی آنها با عقاید وباورهای مذهبی.
╰๛--- ‑ ‑ - -
⌜@falsafeh_nazari
🔻طبیعت مدبره
طبیعت مُدَبِرِه قوهای از قوای نفس است که در بدن و جسم انسان تاثیر میگذارد ومدبر بدن به سمت حفظ مزاج اصلی و جِبِلی و برقراری سلامتی وصحت انسان و احتراز وتحاشی از ناخوشیهاوبیماریهاست.
براین اساس داخل بدن انسان یک طبیب واقعی موجود است که او را به سمت سلامتی ومبارزه با بیماریها و امتداد صحت بدن رهنمون میکند. لذا پزشک و طبیب خارجی برای بازگشت بدن به مزاج طبیعی ورفع بیماریها باید طبیعت مدبره را امداد کند تا بتواند بدن را از درون درمان کند.
طبق قاعده امکان اشرف و اینکه هر موجودی نشان دهنده آن است که وجه اعلی وشریف وبرتر آن در عالم علوی موجود است، بدن انسان تحت تدبیر وجه ملکوتی خود میباشد به عبارتی ملکوت عالم در تدبیر بدن انسان موثر است و طبیعت مدبره واسطه بین ملکوت عالم(فیوض الهی) و ناسوت عالم (بدن انسان) میباشد.
بر این اساس طبیعت مدبره، مظهر اسم (ربُ العالمین) است. که بدن انسان را تدبیر و اداره میکند وکارش به اعتدال رساندن مزاج و امتداد حیات وحفظ صحت در انسان میباشد.
پس (شافی) و (مُآفی) که همان وجه شفادهندگی خداوند است وموجودات را از گرفتاریها و مشکلات رهایی میبخشد، در طبیعت و بدن انسان حضور دارد.
از این رو برخی از مکاتب درمانی قائلند که هنگام بیماری صرفا به مصرف دارو اکتفاء نکنید بلکه همین طبیعت مدبره را امداد کنیم و موانع را از سر راهش برداریم تا آن اسم مقدس دواء و درمان (یا من اسمه دواء) که انسان مظهر آن میباشد از درون بشر و ملکوت عالم ظاهر شود و موجبات صحت و سلامتی جسم و روح انسان را رقم زند.
#محسن_بهرامی
╰๛--- ‑ ‑ - -
⌜@falsafeh_nazari
╭────────────────
꧷
🔻 از عالم معنی الفی بیرون تاخت که هر که آن الف را فهم کرد همه را فهم کرد، هر که این الف را فهم نکرد، هیچ فهم نکرد. طالبان چون بید میلرزند از برای فهم آن الف، اما برای طالبان سخن دراز کردند شرح حجاب ها را ، که هفتصد حجاب است از نور و هفتصد حجاب است از ظلمت، به حقیقت رهبری نکردند، رهزنی کردند بر قومی، ایشان را نومید کردند که ما این همه حجاب هارا کی بگذریم؟ همه حجاب ها یک حجاب است، چون آن یکی هیچ حجابی نیست، آن حجاب، این وجود است.
📖 مقالات شمس تبریزی
╰๛--- ‑ ‑ - -
⌜@falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔻 اجزاء جسم _۱ جسم جوهری محسوس است که دارای دو جزء بالقوه(ماده) وجزء بالفعل(صورت) میباشد. ۱_جزء ب
🔻 اجزاء جسم_۲
(ماده وصورت)
🔖 ترکیب #ماده و #صورت اتحادی است و این دو در خارج نه به دو وجود بلکه به وجودی واحد موجودند و ثنویتی در خارج بین آنها برقرار نیست.
معلم اول #ارسطو از دو زاویه به موجودات عالم نگاه میکرد:
۱)نگاه پویا و دینامیک: که عبارت بود از جهان را متحرک ودر تکاپو دیدن.
۲)نگاه ایستا و استاتیک: که عبارت است از جهان را بدون حرکت وتحول دیدن.
🔖 کتاب #متافیزیک حاصل نگاه اول ارسطو و کتاب #مقولات یا #ارغنون حاصل نگاه دوم ارسطو به طبیعت است. همچنین نظریه ماده و صورت حاصل نگاه دینامیکی ارسطو به موجودات است.
به عبارتی ماده امری نسبی میباشد، یعنی هرگاه شیء با چیز دیگر و حالت دیگر سنجیده نشود بر هیچ بخشی از آن اسم ماده گذاشته نمیشود. پس اگر موجود را با چیز دیگری نسنجیم و در تکاپو و حرکت بودنش را لحاظ نکنیم چنین موجودی ماده ندارد. براین اساس ماده در بستر حرکت وتحول موجودات واز حالتی به حالتی دیگر درآمدن آنها دیده میشود.
لذا اگر جهان را استاتیک و بدون حرکت نگاه کنیم همه چیز فعلیت میباشد و اگر دینامیک و با حرکت نگاه کنیم همه جا این دو امر #ماده و #صورت مشاهده میشود.
🔖 براساس آنچه گفته شد:
موجود متحرک، وجودی است که در عین وحدت و اتصال مُصَحِحِ انتزاع ماده و صورت است به این نحو که این وجود در سیلانی ذاتی و حرکتی جوهری دائماً در حال تحصل و فعلیت است. منتها آن فعلیت و تحصل در هر آن خود را به گونهای غیر از آنِ قبل و بعد نمایان میسازد.
طبق این نگاه در خارج یک چیز بیشتر وجود ندارد و عقل قادر است از هر یک از این فعلیتها ماهیت و صورتی انتزاع کند.
آن امر واحد خارجی به اعتبار:
۱_قبول تغییرات مختلف و حرکت به سمت فعلیت جدید : ماده
۲_و به اعتبار قبول فعلیتها و هویت جدید : صورت میباشد.
╰๛--- ‑ ‑ - -
#محسن_بهرامی
⌜@falsafeh_nazari
10.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
╭────────────────
꧷
🔻 #عشق را آتشی است، هر گاه كه در خرمن هستی وجود عاشق افتد، از عقل گندم نمای جو فروش كاهی نماند.
#شاه_نعمتالله_ولی
╰๛--- ‑ ‑ - -
⌜@falsafeh_nazari
🔻 درباره چشم زخم _۱
شیخ الرئیس #ابوعلی_سینا بحث #چشم_زخم را ذیل دو عنوان فلسفی وطبی مطرح میکند.
۱_عنوان فلسفی
#ابن_سینا در فصل ۲۷ نمط دهم کتاب اشارات وقتی مساله تاثیرات قوه خیال و وهم را در خارج مطرح میکند به نحو تفصیلی پیرامون مساله (اِزلاقُ البَصَر) یا (اَصابَتُ العین) که همان چشم زخم است سخن میگوید. بحث چشم زخم در ذیل قدرت فعاله نفس تعریف میشود.بدین معنا که:
نفس انسان و #قوه_واهمه_برزخیه میتواند برمحیط و اشیای بیرون از خودش تاثیر بگذارد. با این توضیح نفس بر اثر تمرکز و اشتغال به خود ونفی خواطر و رها کردن امور مربوط به اجسام و مادیات قوی میشود وبالتبع قوای او مانند #واهمه نیز قوت مییابند لذا نفس میتواند بوسیله قوایش بر محیط و موجودات تاثیر گذاشته و اموری را انشاء کند.
براین اساس نفس از آنجا که از عالم انشاء وایجاد(جبروت)آمده دارای چنین قدرتی است. لذا انسان پس از مشاهده امر کمالی در شیء دیگر و تصور وتمرکز بر آن امر در واهمه، معدوم یا معیوب شدن آن امر را درخود تصور وانشاء میکند. از طرفی چون نفس عاین(فرد چشم زننده) قوی است این انشاء درونی به بیرون او نیز راه یافته وبر شیء خارجی یا معیون اثر میگذارد. لذا میتواند فرد دارای کمال را از آن نعمت محروم کند.
۲_عنوان پزشکی:
#شیخ_الرئیس در بحث ضروریات سته که درباره رئوس سلامتی انسان میباشد ذیل عنوان ششم یعنی بحث #احداث_نفسانیه یا #اعراض_نفسانیه تاثیرات حالات نفس مانند چشم زخم روی سلامتی وبیماری انسان را بررسی میکند وچشم زخم را یکی از عواملی میداند که سبب بیماری انسان میشود.
به اذعان #ابن_سینا یکی از عوامل بیماریها اَصابت العین میباشدکه طبیب باید آن را تشخیص داده زیرا با دارو درمان نمیشود.
به عبارتی مادام که از قوه واهمه برزخیه شخصِ عاین، تصرفاتی به بدن شخص معیون میرسد بیماری آن شخص ادامه دارد. لذا باید ذکر ودستوری بدهد تا رَدُ العَین و دفع چشم زخم کند.
╰๛--- ‑ ‑ - -
#محسن_بهرامی
⌜@falsafeh_nazari⌟