⬅️بخشی از کتاب علی(ع) و فلسفه الهی
👈انسان از بدو پیدایشش تا کنون بلکه همیشه،علاقه مند و عاشق وجود اشیاء خارجی بوده و هست؛زیرا یگانه چیزی که نظر او را به خود جلب می کند،واقعیت پدیده هاست و بس؛
جز به آن،التفات ندارد و به غیر آن رو نمی آورد و در حقیقت در جهان خارج،جز واقعیت وجود ندارد و هر چه هستی دارد و جامه وجود پوشیده،دارای واقعیت می باشد.
👈پس حکم به واقعیّت و باور نسبت به وجود خارجی(یعنی این که در جهان خارج،چیز هایی واقعا هستی دارند)از نخستین علوم بشری و از اصیل ترین معارف انسانی است که تمام صفات و شرایط یک مسأله ضروری و بدیهی در آن جمع است؛مثلا کودک نوزادی با احساس تازه ای که خداوند به او بخشیده است،اگر در حالاتش دقت کنیم و هرگاه حرکات او را از نخستین زمانی که قدم در جاده زندگی می گذارد زیر نظر بگیریم،می بینیم که گاهی پستان مادر را به عنوان تغذیه و مکیدن شیری که برای او فراهم آمده می گیرد و نیز به همین غرض اشیای دیگر را به دهان خود نزدیک می کند؛اما پس از چند بار تکرار این عمل،جز پستان مادر را نمی گیرد و از چیز های دیگر(هر چه باشد)اعراض می کند.
👌پیشنهاد برای مطالعه
#فلسفه
#منطق
#علی_و_فلسفه_الهی
#علامه_طباطبایی
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
⬅️طرق تهذیت نفس و تحصیل اخلاق فاضله
1⃣طریق حکماء و فلاسفه اخلاق:و آن عبارت از این است که فضایل اخلاقی را از رذایل و صفات ناپسند تشخیص دهیم و آنها را در پرتو حسن و قبح عقلی از یکدیگر جدا سازیم،سپس فضایل نفسانی را فقط بخاطر نیکی و نیکوئی شان و به علت زیبایی و جمالشان اختیار کنیم و خود را با آنها بیاراییم.
2⃣طریق پیامبران:انبیاء از این راه وارد شده اند که چون اخلاق نیکو و خصال پسندیده باعث خشنودی و رضای خدا می شود،و صفات رذیله و ملکات نکوهیده موجب خشم و غضب الهی می گردد،پس انسان باید هر آنچه او را به سوی بهشت می برد،برگزیند و از آنچه او را به آتش و عذاب ابدی می کشاند،پرهیز کند.
3⃣طریق اسلام:استذلال اسلام در این زمینه در پرتو توحید خالص صورت می گیرد.زیرا هنگاهی که انسان یقین پیدا کرد که هستی حقیقی ویژه خداست،خواهد دانست که مالک تمام وجود و هستی و آثار آن و پروردگار کلیه جهانیان اوست و دیگران در برابر او مالک نفع و ضرر،مرگ و زندگی و یا زنده کردن نیستند.در این حال است که انسان جز آنچه را که خدا بخواهد،اراده نمی کند و جز از آنکه خدا از آن کراهت دارد،متنفر نیست.او اصلا خودش را مالک چیزی نمی داند تا خود را به آن مشغول کند و در نتیجه دچار عجب و تکبر و یا غم و اندوه و دیگر حالات نفسانی نمی گردد.
#منطق
#فلسفه
#علامه_طباطبایی
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
⬅️دیدار ابوسعید ابوالخیر با ابن سینا
👈خواجه بوعلی سینا با شیخ در خانه شد و در خانه فراز کردند و سه شبانه روز با یکدیگر بودند و به خلوت سخن میگفتند که کس ندانست و نیز به نزدیک ایشان در نیامد مگر کسی که اجازت دادند و جز به نماز جماعت بیرون نیامدند، بعد از سه شبانه روز خواجه بوعلی برفت، شاگردان از خواجه بوعلی پرسیدند که شیخ را چگونه یافتی؟ گفت: هر چه من میدانم او میبیند، و متصوفه و مریدان شیخ چون به نزدیک شیخ درآمدند، از شیخ پرسیدند که ای شیخ، بوعلی را چون یافتی؟ گفت: هر چه ما میبینیم او میداند.
گویند ابوسعید ابوالخیر به شیخ الرئیس نوشت: مبادا بر مباحث معقول اعتماد کنی؛ زیرا بدیهیترین استدلال شکل اول است، در حالی که شکل اول دوری است. افزون بر این، ثبوت نتیجه متوقف بر کلیت کبراست و کلیت کبرا بر صدق اکبر بر اصغر متوقف است؛ زیرا اصغر از جمله افراد اکبر است. شیخ الرئیس در پاسخ گفت: کلیت کبرا موقوف بر اندراج اصغر است به اجمال، و مقصود از نتیجه حصول نتیجه است به تفصیل.
#منطق
#فلسفه
#بوعلی_سینا
#ابوسعید_ابوالخیر
⬅️عضویت در کانال منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
هدایت شده از آموزش منطق و فلسفه اسلامی
⬅️کانال بانک صوت فلسفی
تدریس صوتی دروس فلسفی حوزه توسط اساتید فلسفه
آموزش فلسفه،بدایة الحکمة،نهایة الحکمة و ...
http://eitaa.com/joinchat/1474297874C6c399b7e9e
Salaman-wa-Absal.mp3
13.09M
قصه سلامان و ابسال
👈محسن کدیور
#سلامان_و_ابسال
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
4_5845956226550073350.mp3
43.2M
⬅️روش کلامی و قرآنی در بحث امامت
🗯آیت الله سید کمال حیدری
#سید_کمال_حیدری
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
هدایت شده از بانک صوتی فلسفی
صوت تدریس استاد حشمت پور👇👇
کتاب شواهدالربوبیه ملاصدرا
#شواهد_الربوبیه
#استاد_حشمت_پور
#صدرالمتألهین
👇👇👇👇
@falsafe2
⬅️برهان لمی
👈ضمن توضیح دو مقدمه:
1⃣واسطه در ثبوت یعنی اینکه حد وسط علت وجود اکبر برای اصغر است و با آمدن آن،اکبر برای اصغر تحقق پیدا میکند.
2⃣واسطه در اثبات یعنی تصدیق کنیم که اکبر برای اصغر اثبات شده است.
⬅️وساطت در ثبوت صبغه هستیشناختی دارد و وساطت در اثبات صبغه معرفتشناختی.
👈برهان لمی:هرگاه حد وسط هم علت برای ثبوت اکبر برای اصغر باشد و هم واسطه در اثبات، آن را "برهان لمی" مینامند.
به طور کلی هرگاه حد وسط در چنین نقشی ظاهر شود که هم وجود اکبر برای اصغر را اثبات کند و هم موجب تصدیق گردد،در این صورت برهان لمّ(برهان لمّی) نامیده میشود.
🖊مثال:صغری:این آهن حرارتش بالا رفته است.
کبری:هر آهنیکه حرارتش بالا رود حجم آن افزوده شده است.
نتیجه:این آهن حجمش افزوده شده است.
#منطق
#فلسفه
#برهان
#برهان_لمی
#واسطه_در_ثبوت
#واسطه_در_اثبات
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
⬅️برهان انّی
👈اگر حد وسط تنها واسطه در اثبات بود و در مقام ثبوت وساطتی نداشت، آنرا برهان انّ(برهان انی) مینامند.
مثال:صغری:این آهن حجمش افزایش یافته است.
کبری:هر آهنی که حجمش افزایش یافته باشد،درجه حرارتش بالا رفته است.
نتیجه:این آهن درجه حرارتش بالا رفته است.
👈چنانکه ملاحظه میشود در این قیاس از افزایش حجم آهن که معلول است بر بالارفتن درجه حرارت که علت میباشد استدلال شده است. لذا از علم به معلول علم به علت حاصل شده است. در این صورت حد وسط تنها واسطه در اثبات است،در حالیکه در مقام ثبوت و به لحاظ هستی شناختی، حرارت علت افزایش حجم است.
#منطق
#فلسفه
#برهان
#برهان_انی
#واسطه_در_ثبوت
#واسطه_در_اثبات
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
⬅️ مرحوم شهید مطهری
✅ گفتیم كه فخر رازی قهرمان تشكیك است و این از باب این است كه ذهنش واقعاً جولان فوق العاده ای داشته است خیلی اشخاص خواسته اند به اصطلاح تشكیك كنند؛ ولی اینكه كسی در این حد تشكیك كند كه فلاسفه را به دست و پا بیندازد كار هركس نیست و فخر رازی واقعاً در این جهت فوق العاده بوده است و به فلسفه و به علم خدمت كرده است.
🔹 تبرهایی را برداشته و بی رحمانه از ریشه شروع به زدن كرده است و در این كار شجاع بوده است و حتی در تفسیر هم همین طور است. هیچ تفسیری به اندازه ی تفسیر كبیر فخر رازی راه را برای ذهن انسان باز نمی كند. البته این به حسب علم زمان خودش بوده است؛ اگر او در زمان ما هم می بود حتماً همین كار را می كرد. به حسب علم زمان خودش در هر آیه ای احتمالات بسیاری را بیان كرده و مسائل كلامی و فقهی را كه یك آیه كوچكترین ارتباطی با آنها می توانسته داشته باشد مطرح كرده است.
🔰 فخر رازی در تفسیر احیاناً نكاتی دارد ولی نه در كلام و نه در فلسفه یك كار مثبت قابل توجهی انجام نداده است. نتیجه این بوده است كه این آدم به دیگران خدمت كرده ولی به خودش نتوانسته خدمت كند، برای اینكه از ناحیه ی خودش همیشه تشكیك و ایراد شك بوده است. معروف است كه در اواخر عمر همیشه متأسف بود و در مسائل ایمانی هم این مرد به اطمینان و یقین نرسید. می گفته است مسئله ای كه پنجاه سال به آن معتقد بودم حال بطلانش برای من روشن شده است؛ از كجا معلوم كه تمام معتقدات من از همین قبیل نباشد؟ چرا اینچنین بوده است؟
❇️ فیلسوفانی نظیر مرحوم آخوند نه تنها به دیگران خدمت مثبت كرده اند بلكه به خودشان هم خدمت مثبت كرده اند. اگر ما حاجی سبزواری را با فخر رازی مقایسه كنیم هرگز به اندازه ی فخر رازی توقّد ذهن ندارد. ولی حاجی سبزواری راههایی از ایمان و معنویت و از خلوص و صفا و از یقین طی كرده است كه یك هزارمش را هم فخر رازی نرفته است. از این جهت است كه امثال مرحوم آخوند معتقدند كه انسان اگر بخواهد در معارف الهی تنها تكیه اش به ذهن و استدلال باشد به جایی نمی رسد. كما اینكه اگر علم را كنار بگذارد و تكیه اش تنها بر صفای روح و تزكیه باشد، آن هم بی خطر نیست مگر اینكه زیر نظر اولیاء اللّه باشد كه آن حساب دیگری است.
💠 ولی اگر كسی خودش بخواهد كار كند، باید این دو بال را همراه یكدیگر داشته باشد و با این دو پا قدم بردارد؛ یعنی پای علم و فكر و پای عمل و تقوا هر دو باید باشد. یك شعر خوبی شیخ بهایی در نان و حلوا دارد كه از جنبه ی ادبی هم خیلی لطیف است. می گوید:
- عزلت بی «عینِ» علم آن زلت است
- ور بود بی «زای» زهد آن علت است
🔶 اگر «ع» را از عزلت بردارید، «زلت» یعنی لغزش باقی می ماند. می گوید اگر كسی بخواهد بدون علم، بدون فكر و بدون درس خواندن و فقط از راه عزلت و از راه خلوت به حقیقت برسد این لغزش است.
🔷 علم باید راهنمای انسان باشد. مرحوم آخوند تصریح می كند كه ما هیچ وقت نظریه ی عرفا را مادامی كه برهان آن را تأیید نكرده باشد نمی پذیریم ولو اینكه بزرگترین عرفای عالم باشند و آن نظریه مورد اجماع تمام عرفای عالم باشد و به هیچ برهانی هم مادامی كه با كشف به آن نرسیم اعتماد نمی كنیم.
✅اما اگر «عین» علم باشد، درس خواندن باشد، فخر رازی شدن باشد، ولی آن «ز» ی زهد نباشد، آن صفا و معنویت و آن تقوا نباشد در این صورت علم، «علت» یعنی بیماری خواهد بود. به جای آنكه شفا دهنده ی روح انسان باشد، خود به صورت یك بیماری برای روح انسان جلوه می كند. اساساً اسلام بر همین اساس است؛ از یك طرف بر عقل و بر علم تكیه ی فوق العاده دارد و از طرف دیگر تكیه ی فوق العاده بر اخلاص دارد.
♻️حدیثی نبوی است كه شیعه و سنی از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت كرده اند و در كافی نیز از حضرت باقر علیه السلام به نقل از حضرت رسول صلی الله علیه و آله با اختلافی در عبارت آمده است: «من اخلص للّه اربعین صباحاً جرت ینابیع الحكمة من قلبه علی لسانه»
🌀 مكتب صدرالمتألهین مكتب توأم شدن عقل و قلب است. آقای طباطبایی می فرمودند من اوایل كه اسفار می خواندم خیلی كار می كردم و خیلی فكر می كردم و خیلی هم تجزیه و تحلیل می كردم. بعد كم كم در من این غرور پیدا شده بود كه خود آخوند هم اگر بیاید دیگر بهتر از این نمی تواند این مطالب را تجزیه و تحلیل كند. تا بعد می روند نزد استادشان مرحوم آقای قاضی كه استاد سیر و سلوك و معنویت بوده است. آقای طباطبایی می فرمودند وقتی كه ایشان وارد بحث مسائل وجود شد یكمرتبه معتقد شدم كه من تا به حال یك كلمه از اسفار نمی فهمیدم. اگر كسی بخواهد واقعاً حكمت متعالیه را بخواند باید زمینه ی قلبی و روحی و زمینه ی معنوی آنرا هم فراهم كند و الاّ «ظلمات بعضها فوق بعض» می شود.
منبع : درس هایی از اسفار ج 1 ص 135
#فلسفه
#منطق
#استاد_مطهری
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf