✒در زیست ما جماعت عامی و حتی نامداران علوم و فنون، ناکامی ها، حرمان ها و توقف گاه هایی هست، که اگر به تدبیر آنها را پست سر ننهیم، حیات ما را خواهند بلعید! شاید تفاوت بسا ره یافته گان با ما واماندگان، در این است که ایشان به قدرت روح و اراده، توانسته اند از این پیچ های پر خطر گذر کنند. زنده یاد علامه سید محمد حسین طباطبایی تبریزی، زندگینامه ای خود نوشت و کوتاه دارد که صاحب این قلم در نوجوانی و بارها، آن را مرور کرده است. او در این نوشتار موجز، به دو مرحله خطیر از زندگی علمی خویش اشاره کرده که طی آن، به موانعی دشوار برخورده، اما از آنها جَسته است. او در روایتِ مانعِ نخست، اذعان دارد که در چهار سال آغازین تحصیل، رغبتی به درس خواندن نداشته و هم از این روی، هر چه می خوانده را، در نمی یافته است:
"در اوايل تحصيل-كه به صرف و نحو اشتغال داشتم-علاقه زيادى به ادامه تحصيل نداشتم و از اين روى، هر چه مىخواندم نمىفهميدم و چهار سال، به همين نحو گذرانيدم! پس از آن، يك باره عنايت خدايى دامنگيرم شده، عوضم كرد و در خود يك نوع شيفتگى و بىتابى نسبت به تحصيل كمال، حس نمودم"
داستان چالش دوم اما، شنیدنی تر است. طباطبایی پس از هفده سال تحصیل در نجف، به دلایلی ناگزیر از مراجعت به زادگاه خویش یعنی تبریز شد و طی ده سال، تنها به کار کشاورزی بود و برای فعالیت علمی، مجالی ضیق داشت! اهل علم می دانند که چنین ابتلایی، تا کجا می تواند برای یک اندیشمند و محقق، زجر آور و حتی کُشنده باشد:
"سال ۱۳۱۴ بر اثر اختلال وضع معاش، ناگزير به مراجعت شده، به زادگاه اصلى خود (تبريز) برگشتم و ده سال و خُردهاى، در آن سامان به سر بردم كه حقاً بايد اين دوره را در زندگى خود، دوره خسارت روحى بشمارم. زيرا بر اثر گرفتارى ضرورى، به معاشرت عمومى وسيله تأمين معاش-كه از مجراى فلاحت بود-از تدريس و تفكر علمى- جز مقدارى بسيار ناچيز- بازمانده بودم و پيوسته با يك شكنجه درونى، به سر مىبردم"
و سرانجام تا ساعتی که دفتر حیات گشوده است، امکان انتخاب های بهتر و حرکت به پیش نیز هست. نگارنده بسا کسان را دیده که به رغم استعداد و قدرت انتقال ذهنی، آن را هدر داده و در پائین ترین مراتب توفیق ماندند، اما دیگرانی را نیز شاهد بوده که در میانسالی و حتی کهنسالی، اما با عزم جدی، طریق "شدن" را یافته و بدان نائل گشته اند.
#علامه_طباطبایی
@fanoosemellatha
🔰سعید نفیسی
زاده 18خرداد 1274
درگذشته 23آبان 1345
#معلمان_بزرگ
#اهالی_فرهنگ
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
♨️شرح حال خودنوشت استاد سعید نفیسی در سال 1326
https://www.khabaronline.ir/news/749480
@fanoosemellatha
🔰محمدتقی جعفری
(علامه جعفری)
زاده 24مرداد 1302
درگذشته 25آبان 1377
#معلمان_بزرگ
#اهالی_فرهنگ
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
#بازنشر
♨️آدم كسي مباش!
✍محمّد حسين كريمي پور
معلم عزيزي، دو سه باري، چند نفر از ما را برد منزل علامه جعفري . ما بچه ها، روي زمين دورش مي نشستيم و او با آن شمايل با نمك و لهجه شيرين آذري، برايمان حرف مي زد. بلد بود از آن اوج فلسفه و معقولات فرو آيد و با يك مشت پسر بچه سر به هوا ، ارتباط فكري برقرار كند!
علامه جورابهايش را نشانمان داد و با افتخار، تعريف كرد چقدر در رفوي جوراب مهارت دارد. يك ذره منيت و رعونت و جبروت آخوندي نداشت. آدم بود. نور به قبرش ببارد.
از آن نشست ها ، دو قصه از تجارب شخصي علامه يادم مانده كه امروز، يكي را برايتان نقل مي كنم.
آقاي من كه شما باشي، نقل به مضمون، علامه گفت:
روزي طلبه فلسفه خواني نزد من آمد تا برخي سوالات بپرسد. ديدم جوان مستعديست كه استاد خوبي نداشته است. ذهن نقاد و سوالات بديع داشت كه بي پاسخ مانده بود. پاسخ ها را كه مي شنيد، مثل تشنه اي بود كه آب خنكي يافته باشد. خواهش كرد برايش درسي بگويم و من كه ارزش اين آدم را فهميده بودم، پذيرفتم. قرار شد فلان كتاب را نزد من بخواند. چندي كه گذشت، ديدم فريفته و واله من شده است. در ذهنش ابهت و عظمتي يافته بودم كه برايش خطر داشت. هرچه كردم، اين حالت درو كاسته نشد. مي دانستم اين شيفتگي، به استقلال فكرش صدمه مي زند. تصميم گرفتم فرصت تعليم را قرباني استقلال ضميرش كنم.
روزي كه قرار بود براي درس بيايد، در خانه را نيم باز گذاشتم. دوچرخه فرزندم را برداشتم و در باغچه، شروع به بازي و حركات كودكانه كردم. ديدمش كه سر ساعت، آمد. از كنار در، دقايقي با شگفتي مرا نگريست. با هيجان، بازي را ادامه دادم. در نظرش شكستم. راهش را كشيد و بي يك كلمه، رفت كه رفت.
اينجا كه رسيد، مرحوم علامه جعفري با آنهمه خدمات فكري و فرهنگي به اسلام ، گفت :
براي آخرتم به معدودي از اعمالم، اميد دارم. يكي همين دوچرخه بازي آنروز است!
درس استاد آن شب آن بود كه دنبال آدمهاي بزرگ بگرديد و سعي كنيد دركشان كرده از وجودشان توشه برگيريد. اما مريد و واله كسي نشويد. شما انسانيد و ارزشتان به ادراك و استقلال عقلتان است. عقلتان را تعطيل و تسليم كسي نكنيد. آدم كسي نشويد، هر چقدر هم طرف بزرگ باشد.
#معلم
#روشهای_تربیتی
#آزادی_در_تربیت
💞 به فانوس بپیوندید 💞
👇👇👇👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
#تربیتحکیمانه
🔰اطلاعیه
هیئت تحریریهی کانال فانوس قصد دارد از این پس، علاوه بر بررسی و انتشار دیدگاههای تربیتی استاد شهید مطهری _که با هشتگ#تربیت_مطهر قابل پی گیری است_ نظرات تربیتی آیت الله محیی الدین شیرازی را عمدتا از دو کتاب " مربی و تربیت" و " تربیت کودک"منتشر سازد و گاه مورد بررسی قرار دهد.
گفتههای ایشان در باب تعلیم و تربیت بسیار نغز و تازه و عمیق هستند که نیازی به تعریف و تمجید ما ندارد.
مُشک آن است که خود ببوید
نه این که عطار بگوید
مخاطبان بزرگوار کانال فانوس از این به بعد می توانند نکات تربیتی استاد محیی الدین شیرازی را با هشتگ #تربیتحکیمانه دنبال کنند.
سربلند و پیروز باشد
امضا: هیئت تحریریه کانال فانوس
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha
6.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تربیتحکیمانه
♨️آثار استاد حائری شیرازی در بیان استاد علیرضا پناهیان
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha
AUD-20201116-WA0054.m4a
8.52M
♨️کرامت دانشآموز/ تفاوت شغل و شان
✅چرا برخی از معلمان، به ارزش دانشآموز بودنِ بچهها واقف نیستند؟
🔸استاد علی حقشناس🔸
🌸معلمی که به دانشآموزیِ دانشآموزان اهمیت نمیدهد، معلمی است که به معلم بودن خودش اهمیت نمیدهد🌸
#روز_دانشآموز
#کرامت_دانش_آموز
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
🔰ابراهیم پورداوود
▪️ایرانشناس و اَوِستاشناس
زاده 20بهمن 1264
درگذشته 26آبان 1347
#معلمان_بزرگ
#اهالی_فرهنگ
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
فانوس
♨️یک پرسش و چندپاسخ/ پاسخ شماره۷ ✍استاد بساک(معلم و معاون با سابقه آموزش و پرورش) با سلام. موانع
♨️یک پرسش و چند پاسخ/ پاسخ شماره ۸
✍استاد موحد(نویسنده و استاد دانشگاه)
۱. نگرش ایدئولوژیکی و سیاسی حاکمیت به پدیده ی علمی و کارشناسی آموزش و پرورش.
۲. نگاه به آموزش و پرورش نه به عنوان یک دستگاه بنیادین برای تولید دانش، فرهنگ و اقتصاد، بلکه به عنوان نهادی مصرفی و هزینه بر و عدم اختصاص بودجه ی لازم و کافی برای آموزش و پرورش کشور.
۳. بی توجهی به حقوق مادی و معنوی معلمان و وجود نابرابری های ناعادلانه در حقوق و دریافت ها و امتیازات نقدی و غیرنقدی آنان با بسیاری ار ادارات و نهادهای دیگر.
۴. فروکاستن جایگاه بلند داش و منزلت علم و بی ارزش شدن مدارک تحصیلی.
۵.ساختار کرخت و ناشاد آموزش و پرورش کشور و سیطره ی اندوه بر کلیت آن ساختار.
#نقد_آپ
#موانع_پیشرفت_آپ
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
#هفته_کتاب_خوانی
♨️بازخوانی بهتر از بسیار خوانی
🔸بهاءالدین خرمشاهی🔸
▫️مطمئن باشید که حمله بی محابا به کتابها و به سرعت گاز زدن و جویدن و بلعیدن آنها از مظاهر و بلکه مضار تمدن جدید است. این کار کمابیش هتك حرمت کتاب است.
▫️با کتاب خوب باید ماهها و سالها و بلکه یک عمر زندگی کرد. آنا به جان کتاب تازه خریده افتادن و از بای بسم الله تا تای تمت خواندن، غالبا جز اجرای شعائر کتابخوانی نیست.
▫️به عبارت دیگر، بهترین طرز خواندن يك کتاب- و هر کتاب- از سر تا ته خواندن آن نیست. گاه هست که این شیوه فقط بهترین و سریعترین چاره برای خلاص شدن از شر يك كتاب، و به پایان رساندن مسابقه ای خیالی و نظایر آن است.
▫️اگر حرف مرا قبول ندارید یک کتاب خوب را که سالها پیش خوانده اید ، مثلا تاریخ بیهقی، یا بابی از کلیله یا چند غزل از سعدی را - که بارها کلیاتش را خوانده اید و در جزیاتش تأمل کرده اید - بردارید و از نو، با حضور ذهن و از آن مهمتر با حضور قلب بخوانید. به احتمال بسیار در بسیاری جاها ، چنین حال و يقينی به شما دست می دهد که گویی برای نخست بار است که دارید این متن را می خوانید. پس آن يك بار خواندن یعنی خواندن قبلی، چه اثری و چه حکمی دارد؟
▫️بعضی وقتها به صرفه تر از تمام کردن کتابهای نیم خوانده، باز خواندن کتابهای تمام خوانده است و حرف اصلی من در این بحث نیز همین است که ما به صرف يك بار خواندن يك كتاب، وجدان خود را خلاص و باب علم یعنی بازخوانی را منسد نکنیم. الدرس حرف والتكرار الف. آنچه رفع تکلیف است و برای آبروداری خوب است، همان يك بار خواندن هر کتابی است. ولی آنچه علم آموز است، تکرار و تأمل بر کتابها و بازخوانی آنهاست.
📚بهاءالدین خرمشاهی، سیر بی سلوک، ص۴۰۲
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
@almorsalaat
🔰 همه باید معلم باشند/ رابطه خانواده و آپ
🔸امام خمینی(ره)🔸
✅مسئولیت تربیت جوانان مسئولیت کمی نیست. تمام ملت باید معلم باشند، معلم فرزندان خود. اسلام تمام افرادش معلم باید باشند، و تمام افرادش متعلم. بانوان هم باید معلم باشند برای فرزندان خود، در دامن خود مثل استادان، مثل معلمان تربیت کنند. پدران باید معلم باشند از برای فرزندان خود. خانواده شما باید مدرسه باشد، تعلیم احکام اسلام، تهذیب اخلاق نونهالان. شما باید نونهالانِ مهذب تحویل معلمان بدهید و معلمان باید آنها را بیشتر تهذیب کنند.
ا📚صحیفه نور جلد ۶ صفحه ۱۴۰ .
بیانات امام در جمع معلمین منطقه تجریش ۵۸/۲/۲۰
#خانواده_آپ
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
@bronsi