eitaa logo
فارا
298 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
919 ویدیو
144 فایل
#فارا 🌹 فراگیری اصول و روش های #اندیشه_ورزی🌹 ⚘رسانه #زندگی #متفکرانه 💠 #مدرسه اندیشه ورزی ⁉️اندیشگاه علوم #اسلامی ✅#تفکر در ساحات مختلف زندگی #انسان تماس با ادمین کانال: @Fara_shz تماس با پشتیبان آموزشی: @Fara313 @Fara_Motahari
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 ای دوستان امروز! ای گروهی که منافع دنیایی، شما را در یک جا جمع و متحد کرده! در قیامت دشمن خونی یکدیگر خواهید بود. 🔹 «الْاخِلّاءُ یوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ الَّاالْمُتَّقینَ‏» [در قیامت، دوستان تبدیل به دشمن یکدیگر می‌شوند مگر متقیان] (زخرف/ ۶۷) همیشه وقتی دو نفر و یا یک عده با یکدیگر دوست می‌شوند یک وجه مشترکی در کار است که آنها را هم‌گروه و همنشین و معاشر و هم‌‏پیاله کرده است. محال است که دو نفر که با یکدیگر هیچ سنخیت روحی ندارند و از وجود یکدیگر بهره‌ای نمی‌برند و در [جلب‏] منفعتی یا دفع ضرری مشارکت ندارند با یکدیگر دوست بشوند. 🔸 مولوی در شعرهای معروف خود مثال می‌آورد که محال است دو نفر با یکدیگر دوست شوند مگر اینکه وجه مشترکی بین آنها باشد. داستان دوستی زاغ و لک‌لک لنگ ... 🔹حکما می‌گویند معلول تابع علت است؛ تا علت هست معلول هست، علت که رفت معلول هم می‌رود. این سماوری که ما روشن می‌کنیم تا وقتی آتش زیر آن مشتعل است می‏‌جوشد، به محض اینکه آتش خاموش شود جوشش هم از بین می‌رود. 🔸 دوستی‌هایی که بر مبنای مطامع مادی است تا وقتی می‌تواند ادامه داشته باشد که پای مطامع مادی در میان باشد؛ وقتی که اینها رفت علت دوستی از میان می‌رود، خصوصاً اگر با آشکار شدن حقایق همان علت دوستی به علت دشمنی تبدیل شود. مثلًا می‌دید که این شخص به او فلان منفعت را می‌رساند؛ این سبب می‌شد که دوستی‏‌اش زیادتر بشود. 🔹 در قیامت که حقایق برایش آشکار می‌شود می‌بیند همان چیزی که در دنیا محبتش را جلب می‌کرد برایش آتش آورده‌ است؛ یعنی همان ملاک دوستی، ملاک دشمنی می‌شود. به هر میزان که آن پیوند در دنیا بیشتر منشأ دوستی بوده، در قیامت بیشتر منشأ دشمنی می‌شود. این در صورتی است که مناط و ملاک، مطامع مادی باشد. 🔸 اما اگر دو نفر نه بر مبنای مادیات بلکه بر مبنای معنویات، بر اساس توحید و بندگی خدا و عقیده و ایمان در دنیا با یکدیگر دوست باشند، در قیامت این دوستی نه تنها از بین نمی‌رود بلکه شدیدتر می‌شود چون علت باقی است. تا علت باقی است معلول باقی است. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ۱۹-۱۷، (با تلخیص) @fara_motahari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅علامه جعفری: 🔻هیچ فردی از انسان نمیتواند مادامی که در زنجیر خود پرستی اسیر شده است گامی درراه تکامل بردارد. 🔻گویی خودپرستی از بت پرستی بدتر است چون در خودپرستی بکلی خدا از نظر میرود. @fara_motahari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 برای کسانی که با مشاهده رأی اکثریت استقلال فکری خود را از دست می‌دهند @fara_motahari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 کاسه‌های داغ‌تر از آش! 🔻بعضیا یه جوری طرفدار نظریات غربی میشن، که خود صاحب نظریه اینقدر طرفدار خودش نیست! @fara_motahari
🟢 پاسخ به یک پرسش در بیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام: طمع دشمنان چه وقت از بین می‌رود؟ 🔹 در خطبه ۲۰۷ بحثی کلی در مورد حقوق می‌کند و می‌فرماید: حقوق همواره طرفینی است. می‌فرماید: از جمله حقوق الهی حقوقی است که برای مردم بر مردم قرار داده است؛ آنها را چنان وضع کرده که هر حقی در برابر حقی دیگر قرار می‌گیرد؛ هر حقی به نفع یک فرد و یا یک جمعیت موجب حقی دیگر است که آنها را متعهد می‌کند؛ هر حقی آنگاه الزام‌آور می‌گردد که دیگری هم وظیفه خود را در مورد حقوقی که بر عهده دارد انجام دهد. 🔸 پس از آن چنین به سخن ادامه می‌دهد: وَ اعْظَمُ مَاافْتَرَضَ سُبْحانَهُ مِنْ تِلْک الْحُقوقِ حَقُّ الْوالی عَلَی الرَّعِیةِ وَ حَقُّ الرَّعِیةِ عَلَی الْوالی، فَریضَةٌ فَرَضَهَا اللهُ سُبْحانَهُ لِکلٍّ عَلی کلٍّ، فَجَعَلَها نِظاماً لِالْفَتِهِمْ وَ عِزّاً لِدینِهِمْ، فَلَیسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِیةُ الَّا بِصَلاحِ الْوُلاةِ وَ لا تَصْلُحُ الْوُلاةُ الّا بِاسْتِقامَةِ الرَّعِیةِ، فَاذا ادَّتِ الرَّعِیةُ الَی الْوالی حَقَّهُ وَ ادَّی الْوالی الَی الرَّعِیةِ حَقَّها عَزَّ الْحَقُّ بَینَهُمْ وَ قامَتْ مَناهِجُ الدّینِ وَ اعْتَدَلَتْ مَعالِمُ الْعَدْلِ وَ جَرَتْ عَلی اذْلالِهَا السُّنَنُ فَصَلَحَ بِذلِک الزَّمانُ وَ طُمِعَ فی بَقاءِ الدَّوْلَةِ وَ یئِسَتْ مَطامِعُ الْاعْداءِ.... 🔹بزرگترین این حقوق متقابل، حق حکومت بر مردم و حق مردم بر حکومت است. فریضه الهی است که برای همه بر همه حقوقی مقرر فرموده، این حقوق را مایه انتظام روابط مردم و عزت دین آنان قرار داده است. 🔸 مردم هرگز روی صلاح و شایستگی نخواهند دید مگر حکومتشان صالح باشد و حکومت‌ها هرگز به صلاح نخواهند آمد مگر توده ملت استوار و بااستقامت شوند. هرگاه توده ملت به حقوق حکومت وفادار باشند و حکومت حقوق‌ مردم را ادا کند، آن وقت است که «حق» در اجتماع محترم و حاکم خواهد شد؛ آن وقت است که ارکان دین بپا خواهد خاست؛ آن وقت است که نشانه‌ها و علائم عدل بدون هیچ گونه انحرافی ظاهر خواهد شد، و آن وقت است که سنت‌ها در مجرای خود قرار خواهد گرفت و محیط و زمانه محبوب و دوست داشتنی می‌شود و دشمن از طمع بستن به چنین اجتماع محکم و استواری مأیوس خواهد شد. 📗 استاد مطهری، سیری در نهج البلاغه، ص ۱۱۵-۱۱۴ @fara_motahari
رهبر معظم انقلاب: حماس زنده است و زنده خواهد ماند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🎧 | دیگر از تمدن غرب کسی حرف نزند ✏️ رهبر انقلاب، ظهر امروز: غربیها نشان دادند که در این چندین سال یا چند قرن که دم از حقوق انسان و حقوق بشر می‌زنند، یکسره دروغ گفته‌اند... یعنی ده هزار کودک کشته شدند! شوخی است؟ ۱۴۰۳/۸/۲ 📥 از طریق یکی از سکوهای زیر بشنوید👇 shenoto | castbox | ایتا
تبیین منطق مقاومت.pdf
1.77M
دانلود رایگان کتاب تبیین منطق مقاومت 🔰 کتاب حاضر با عنوان همین محتوا را بیان می‌کند که سخنرانی ایشان در ۹مهر۱۴۰۳ در سومین روز شهادت سید حسن نصرالله بوده که به تبیین این شهید بزرگوار و نیز تبیین از محور مقاومت می‌پردازد. @Fara_Motahari
چرایی کمک به محور مقاومت - حجت الاسلام راجی.mp3
38.57M
🔊 صوت پخش زنده سخنرانی ، با موضوع و با رویکرد "چرایی کمک به محور مقاومت" ⁉️ چگونه واجب فوری حمایت از حزب‌الله را انجام دهیم؟ @Fara_Motahari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ چه شد که در غرب، مردم از حکومت دینی رویگردان شدند؟ 🔸در تاریخ فلسفه سیاسی می‌خوانیم که آنگاه که مفاهیم خاصّ اجتماعی و سیاسی در غرب مطرح شد و مسئله حقوق طبیعی و مخصوصاً حقّ حاکمیت ملّی به میان آمد، عدّه‌ای طرفدار استبداد سیاسی شدند و برای توده مردم در مقابل حکمران حقّی قائل نشدند و تنها چیزی که برای مردم در مقابل حکمران قائل شدند وظیفه و تکلیف بود. 🔹این عدّه در استدلال‌های خود برای اینکه پشتوانه‌ای برای نظریات سیاسی استبدادمآبانه خود پیدا کنند، به مسئله خدا چسبیدند و مدّعی شدند که حکمران در مقابل مردم مسئول نیست، بلکه او فقط در برابر خدا مسئول است، ولی مردم در مقابل حکمران مسئولند و وظیفه دارند. مردم حقّ ندارند حکمران را بازخواست کنند که چرا چنین و چنان کرده‌ای؟ و یا برایش وظیفه معین کنند که چنین و چنان کن؛ فقط خداست که می‌تواند او را مورد پرسش و بازخواست قرار دهد. مردم حقّی بر حکمران ندارند، ولی حکمران حقوقی دارد که مردم باید ادا کنند. 🔸از این رو طبعاً در افکار و اندیشه‌ها نوعی ملازمه و ارتباط تصنّعی به وجود آمد میان اعتقاد به خدا از یک طرف، و اعتقاد به لزوم تسلیم در برابر حکمران و سلب حقّ هرگونه مداخله‌ای در برابر کسی که خدا او را برای رعایت و نگهبانی مردم برگزیده است و او را فقط در مقابل خود مسئول ساخته است از طرف دیگر. و همچنین قهراً ملازمه به وجود آمد میان حقّ حاکمیت ملّی از یک طرف، و بی‌خدایی از طرف دیگر. 🔹از نظر فلسفه اجتماعی اسلامی، نه‌تنها نتیجه اعتقاد به خدا پذیرش حکومت مطلقه افراد نیست و حاکم در مقابل مردم مسئولیت دارد، بلکه از نظر این فلسفه، تنها اعتقاد به خداست که حاکم را در مقابل اجتماع مسئول می‌سازد و افراد را ذی‌حقّ می‌کند و استیفای حقوق را یک وظیفه لازم شرعی معرّفی می‌کند. 🔸از نظر اسلام، مفاهیم دینی همیشه مساوی آزادی بوده است، درست برعکس آنچه در غرب جریان داشته، یعنی اینکه مفاهیم دینی مساوی با اختناق اجتماعی بوده است. پرواضح است که چنین روشی، جز گریزاندن افراد از دین و سوق دادن ایشان به سوی ماتریالیسم و ضدّیت با مذهب و خدا و هر چه رنگ خدایی دارد، محصولی نخواهد داشت. 📝 استاد مطهری، علل گرایش به مادّیگری، ص ۱۶۰-۱۵۷ (با تلخیص) @fara_motahari